Amerika apdraud vietejas valodas

tas_pats

to sve...@latnet.lv
Its Native Tongue Facing Extinction, Arapaho Tribe Teaches the Young

Article Tools Sponsored By
By DAN FROSCH
Published: October 16, 2008
http://www.nytimes.com/2008/10/17/us/17arapaho.html

RIVERTON, Wyo. — At 69, her eyes soft and creased with age, Alvena
Oldman remembers how the teachers at St. Stephens boarding school on the
Wind River Reservation would strike students with rulers if they dared
to talk in their native Arapaho language.
<...>
“We were afraid to speak it,” she said. “We knew we would be punished.”
<...>
The discipline of those days was drummed into an entire generation of
Northern Arapaho, and most tribal members never passed down the
language. Of all the remaining fluent speakers, none are younger than *55*.

Phe, kāda koloniāla politika, phe! Es domāju, ka latviešiem šeit ir
jāpieliek sava roka, lai lielvara nesamītu mazo tautu. Lai lielvara
neapdraudētu pakļautās tautas!
--
Ar cieņu ...
______________________________

Richard Spuris

to sve...@latnet.lv
Es  gan  domaaju, ka  latvieshiem  nebuutu  jaateeree  velta  energjija  izmaaciit  milzu  lielvalsti  zemeslodes  otraa  pusee,  kameer  pashiem  latvieshiem  jaasasprindzina  visi  speeki  lai  paliktu  virs  uudens  globalizaacijas  pluudos.  Ka  buutu  ja  "tas pats"  savaa  tuvaakajaa  apkaartnee  izvestu  velju  laika  nodarbiibas, kaa  to  muusu  senjchi  dariijushi, un  gatavotos  sanjemt  Maartinjus  kaa  tas  pienaakas  tiem, kuri  sevi  par  latvieshiem  apziimee.  Lai  nav  jaateeree  liidzeklji  un  energjija  sveshtautieshu  haloviinu  daudzinot,  itkaa  pashiem  savas  kultuuras  tradiicijas  nebuutu.  Labpraat  lasiitu  par  liidziigaam  izdariibaam, lai  nav  taa , ka  taalaas  Amerikas latvieshi  shiis  tradiicijas  piekopj,  bet  pashaa  teevzemee  taas  atkal  jaamaaca,  kaa  to  dara  slavenaa  Ilga  Reizniece  Jaanjos.                                        Richs.

--- On Fri, 10/17/08, tas_pats <tas....@sveiks.lv> wrote:
<<.............................................

[...]

Ugis Berzins

to sve...@latnet.lv
Amerikas uznjeemeeji noveda muusu esosho ekonomikas sisteemu
pie bankrota, vinjiem droshi vien nebuus laika paliidzeet mazaam
tautaamm un valstiim - pashiem jaabaidaas lai Kina ekonomiski neizniicina!

Mums latviesiem kautkad buutu jaasaak saprast, ka esam, pasaules ekonomikas
meerauklaa, ljoti maza un maznoziimiiga zemiite ar daudzaam iekshzemes
probleemaam.
Ugis

On Fri, 17 Oct 2008 18:17:02 +0300
tas_pats wrote:
> [...]
>
> Phe, kāda koloniāla politika, phe! Es domāju, ka latviešiem šeit ir
>jāpieliek sava roka, lai lielvara nesamītu mazo tautu. Lai lielvara

tas_pats

to sve...@latnet.lv
Richard Spuris:

> Es gan domaaju, ka latvieshiem nebuutu jaateeree velta
> energjija izmaaciit milzu lielvalsti zemeslodes otraa pusee,
> kameer pashiem latvieshiem jaasasprindzina visi speeki lai
> paliktu virs uudens globalizaacijas pluudos.

Krietna daļa "ūdens" līst no "no šīs Bābeles pasaules otrā malā". Proti,
Latvija ir pasaulē, kur mazās valstis un tautas tiek vienkārši
iznīcinātas un asimilētas. Un ja mēs neturēsimies kopā (ar mazajām
tautām, jo lielās par mums tikai pasmejas un kūda), mēs arī kādu dienu
būsim viss mazākā uz izmiršanu. Un ja tad citas mazās tautas nedosies
mums palīgā, arī mums var iziet plāni. No otras puses, latviešiem nav
jāslēpj sava cilvēcība, jāpakļaujās lielvaru spiedienam, pat ja tā ir
tava mītnes zeme!

> Ka buutu ja "tas pats" savaa tuvaakajaa apkaartnee izvestu
> velju laika nodarbiibas, kaa to muusu senjchi dariijushi, un
> gatavotos sanjemt Maartinjus kaa tas pienaakas tiem, kuri sevi
> par latvieshiem apziimee.

Man to liedz ticība, jo manā uztverē "veļu pieminēšana" ir individuāla
lieta nevis masu nekrofilisms. Un ja tu galīgi uzstāj, tad es varu kopā
ar ģimeni aiziet uz mūsdienu "veļu tradīcijas" masu izpausmi - kapu
svētkiem (svecīšu vakaru), kas katros kapos notiek savos datumos.

> Lai nav jaateeree liidzeklji un energjija sveshtautieshu
> haloviinu daudzinot, itkaa pashiem savas kultuuras tradiicijas
> nebuutu.

Tā ir tīra masu patēriņa kultūra, kuru šeit ievazāja "demokrātija" un
"brīvība" (kas vislabākā ir ASV) jeb Jāzepam bija 7 dēli, visi kā dēli,
bet amerikānis (ar krievu, britu utt), kā tāds pēc kura pakaļ ķēmoties. :)

> Labpraat lasiitu par liidziigaam izdariibaam, lai nav
> taa , ka taalaas Amerikas latvieshi shiis tradiicijas piekopj,
> bet pashaa teevzemee taas atkal jaamaaca, kaa to dara
> slavenaa Ilga Reizniece Jaanjos.

Varbūt vari dot ieguldījumu izpratnei un piespēlē mums kādu mazāk vai
vairāk populāru skaidrojumu, kas īsti notiek veļu laikā, ko senāk darīja
un personīgo pieredzi??

--
Ar cieņu ...
-------------

tas_pats

to sve...@latnet.lv
Ugis Berzins:

> Amerikas uznjeemeeji noveda muusu esosho ekonomikas sisteemu
> pie bankrota, vinjiem droshi vien nebuus laika paliidzeet mazaam
> tautaamm un valstiim - pashiem jaabaidaas lai Kina ekonomiski neizniicina!

Uģi, tu pieļauj to pašu kļūdu, ko savu laik pieļāva Marksu Kārlis.
Ekonomika ir tikai viena no dzīves sastāvdaļām. Atrisinot ekonomikas
problēmas, ir jāatrisina vēl vesels ducis citu ... Proti, pati
orientācija uz ekonomikas, kā dzīves galvenā aspekta, dominanti ir
pataloģiska. Un trūcīgi cilvēki ir daudz cilvēcīgāki, nekā lepni bagātnieki.

> Mums latviesiem kautkad buutu jaasaak saprast, ka esam, pasaules ekonomikas
> meerauklaa, ljoti maza un maznoziimiiga zemiite ar daudzaam iekshzemes
> probleemaam.

Patiesībā, ir tā ka šādas iekšzemes problēmas ir visām mūsdienu valstīm,
turklāt pat bez teorētiska risinājuma. Ko darīt ar milzīgo patēriņa
kāri, kurā pēc ieroču sacensības, sacenšas attīstītās valstis??? Kas
prakstiski ir viņu vienīgā ideoloģija. Vienīgais, ka Latvijas nodarījums
Zemei gan mērāms kā ļoti niecīgs uz pasaules fona, ta kā mums nav jāsit
pie krūts tik satraukti, kā piemēram amerikāņiem vai ķīniešiem :)

Rumpis

to sve...@latnet.lv
http://www.financenet.lv/zinas/arvalstis/article.php?id=193593

:)

On Fri, Oct 17, 2008 at 6:48 PM, Ugis Berzins <ugis.b...@tele2.se> wrote:
> [...]
> pie bankrota, vinjiem droshi vien nebuus laika paliidzeet mazaam
> tautaamm un valstiim - pashiem jaabaidaas lai Kina ekonomiski neizniicina!

Gundar King

to sve...@latnet.lv
Bet Ķina jau tagad labprāt aizdod naudu Amerikai no sava milzīgā
uzkrājuma dolaros. Ķīnas preču pircēji arī ir svarīgi.

Visu labāko,

Gundars

Ugis Berzins

to sve...@latnet.lv

On Fri, 17 Oct 2008 20:35:00 +0300
tas_pats wrote:
> [...]

>orientācija uz ekonomikas, kā dzīves galvenā aspekta, dominanti ir
>pataloģiska. Un trūcīgi cilvēki ir daudz cilvēcīgāki, nekā lepni

Pievienojos, ekonomika ir tikai viena no dziives sastaavdaljaam, bet daudzaas
videes taa iek kljuvusi tik svariiga, ka citam neatliek laika laika un speeka!
Truuciigi cilveeki var buut cilveeciigaaki, bet kad truuciigums ir zem izdziivoshanas minimuma, tad cilveeciigumu aizstaaj paardziivoshanas griba!
Nav daudzas demokratiskas (vai pseudomokratiska) zemes kur bagaati
cilveeki taa lielaas ar savu bagaatiibu kaa piemeeram Latvijaa!

> [...]
>Latvijas nodarījums Zemei gan mērāms kā ļoti niecīgs uz pasaules
>fona, ta kā mums nav jāsit pie krūts tik satraukti, kā piemēram

Bet Latvija to dara veel varenaak nekaa amerikaanji, kjiinieshi uc :-)
Pateerinja kaare vispirms iespaidiigas, nepaartrauktas reklaamas iespaidaa
palielinaas jo cita meerkja, ideju vairumam nav!
Ugis, svetdienas ritaa

Ugis Berzins

tas_pats wrote:
> [...]

Nav daudzas demokratiskas (vai pseudomokratiska) zemes kur bagaati
cilveeki taa lielaas ar savu bagaatiibu kaa piemeeram Latvijaa!

Ugis Berzins

to sve...@latnet.lv
Tas ir pseudoakademisks murgojums. lai nodarbinaatu
lasiitaajus :-)  Autors pat neiedroshinaas atklaat savu vaardu .... :-)
Riska analize nekad nav vareejusi /pateikt/ vai kaads dariijums ir
izdeviigs vai ne, bet gan cik liels ir pats risks! 0% riska faktors
praktiski gandriiz vai nereaals!
Ugis
Piemeeram var, ar riska analiizi, nojaust ko Rumpis atbildees .... :-)

On Fri, 17 Oct 2008 21:15:57 +0300

Rumpis wrote:
> http://www.financenet.lv/zinas/arvalstis/article.php?id=193593
>
> :)

> --
> Rumpis :)

Aivis Bikernieks

to sve...@latnet.lv

Naivums. Ķīna būs daudz nekaunīgāka, un jadaudz pretī runās, tad sagaidiet ķīniešu plūdus Eiropā un ASV, pietiks, ja atcels viena bērna likumu ķīniešu ģimenē. AB

to sve...@latnet.lv
Aivi,

kā man reiz teica Ķīnas Sociālo Zinātņu akademijā (kur, starp citu, bija
par Baltijas tautām labi informeti ļaudis) Ķīna neaizmirst
zeme Tālos Austrumos, ko Krievija atņēmusi Ķinai. Tāpēc gan kar ar PSRS
nesākšoit, bet ... (tagad redzam klusu, bet neatlaidīgu ķīniesu
iespiešanos pāri Amuras upei).

Visu labāko,

Gundars

Aivis Bikernieks wrote:

> Naivums. Ķīna būs daudz nekaunīgāka, un jadaudz pretī runās, tad
> sagaidiet ķīniešu plūdus Eiropā un ASV, pietiks, ja atcels viena bērna
> likumu ķīniešu ģimenē. AB

Aivis Bikernieks

to sve...@latnet.lv
Gundar, bet tas jau ir tas pats, ko es teicu.
AB

zzz

to sve...@latnet.lv
Aivis Bikernieks wrote:
> Gundar, bet tas jau ir tas pats, ko es teicu.
> AB

Siberija gan taa kaa neskaitiitos ne Eiropa, ne Amerika.

Un otraa valsts valoda (ar hieroglifiem) krievinjiem buus
ljoti audzinosha. :D

IK

Aivis Bikernieks

to sve...@latnet.lv
Vispār au IK varētu atkaŗtot ģeogrāfiju, tas ir pirmais, jo pastāv kontinents Eirāzija. Otrais, Gundara askaidrotais Ķīnas modelis attiecas uz Sibīriju, bet nekur nav teikts, ka šāds modelis netiek izmantots citur.
AB

Aija Veldre Beldavs

to sve...@latnet.lv

> Un otraa valsts valoda (ar hieroglifiem) krievinjiem buus
> ljoti audzinosha. :D
> IK

NYT raksts "Mayor of Moscow Exports Russia’s New Nationalism"
http://www.nytimes.com/2008/10/26/world/europe/26mayor.html
apraksta Maskavas birgjermeistara atbalstu krievu nacionaalismam miitnju
zemees kur krievi ieceljojushi. Maskavas birgjermeistars Yuri M. Luzhkov
esot treshais visvairaak piemineetais vaards Krievijaa aiz Putina &
Medvedeva. kopaa ar jaunbagaatnieci biljonaara sievu draudziigi iegulda
milziigu naud Dienvidoseetijaa daljaas kas nu etniski iztiiriitas/
atbriivotas no gruzieshiem lai paplashinaatu krievu valodu ij kultuuru.
liidziigi Abkhaazijaa, Moldovaa, Ukrainaa bet it sevishkji Krimaa.
raksts nosleedzaas ar krievu no Ukrainas atbriivotaaju sapulci Sevastapolaa:

"Waving Russian flags and singing Soviet anthems, residents praised
Russia’s victory in Georgia and spoke of Mr. Luzhkov as a brother in
arms. They said he was helping to free them from Ukrainian tyranny.

The city’s chief Russian Orthodox priest, the Rev. Sergei M. Khaluta,
blessed the rally. “Truth is with our country!” he said, and it was
clear that he did not mean Ukraine."

peec Dienvidoseetijas & Abkaazijas, Krima esot naakoshais kaulinjsh:

"If it becomes the next flash point between Russia and the West, Mr.
Luzhkov will in no small part be responsible. He has nurtured separatist
groups in Crimea that since the Georgia conflict have a new battle cry:
we will be next."

aija

V.B. Gailitis, C.E.T.

to sve...@latnet.lv
Zigim, Rumpim un c,,...

Sekojošais pielikums kas parādās dažu em beigās ir tas pats ko citu e.m izsūtījumos tas tiek uzrādīts kā "paper clip" pielikums. Iespējami iemesli var būt izsūtīšanas programmas, jo kā redzam Zigis un manās Outlook em sekojošais 3 rindiņu pielikums:

parādās mūsu abu (Zigis un manā) em beigās, bet citu minēto sūtītāju em tas 3 rindu pielikums neparādās apakšā bet gan kā paper clips.
Tā kā nav par ko daudz uztraukties. ;o)

Vilis G. <'))))><