Challenging pronunciation

A. PIEKARSKI

to loj...@googlegroups.com, lojb...@googlegroups.com
coi ro do

In preparing Polish-language training materials,
we want to demonstrate ( as opposed to just
'talk about') the difference between {x} and {'}.

It would be really useful to get some contributions
to our undrestanding of the  pronunciation using real words.

So we would like to invite as many lojbanists as
possible to record and mail:

{trixexo} and {trixe'o}.

Please use Audacity (free and downloadable) so
we can compare the visual patterns as well as the
sounds.

ki'e

totus

A. PIEKARSKI

to lojb...@googlegroups.com
Mam nadzieje ze bedzie wiecej.

totus

trixexo - trixe'o.7z

Janek

to lojban-pl
coi

Oto moje próby:
http://students.mimuw.edu.pl/~js/trixexo.zip (Audacity)
http://students.mimuw.edu.pl/~js/trixexo.ogg (to samo nagranie w ogg)

mu'o mi'e ianek
>  trixexo
> 1456KZobaczPobierz

balon000

to lojb...@googlegroups.com
Link nie działa

Janek

to lojban-pl
Słuszna uwaga. Spróbuję jeszcze raz:

Oto moje próby:
http://students.mimuw.edu.pl/~js/trixexo-ianek.zip (Audacity)
http://students.mimuw.edu.pl/~js/trixexo-ianek.ogg (to samo nagranie w
ogg)

A. PIEKARSKI

to lojb...@googlegroups.com

to lojb...@googlegroups.com

to lojb...@googlegroups.com
to lojb...@googlegroups.com

> Here's my attempt.
>
> Cheers,
> Philip

trixexo-trixeho.zip

A. PIEKARSKI

to lojb...@googlegroups.com

trixexo.ogg

A. PIEKARSKI

to lojb...@googlegroups.com

to lojb...@googlegroups.com

> Fairly!  We could have someone record a mystery series of
> trixexo/trixe'o and then reveal which had been what after we take our
> guesses.  That'd be fun.

> There's a lot of competition. ;)

> mi'e .telselkik. mu'o

A. PIEKARSKI

to lojb...@googlegroups.com

to lojb...@googlegroups.com
to lojban-pl

On 17 Paź, 15:03, "A. PIEKARSKI" <to...@rogers.com> wrote:
> [...]

O co chodzi z {y}? To mi nadal sprawia trudność, w przeciwieństwie do
{x} i {'}, które załapałem dość szybko.
Równie dobrze można się oburzać na {l} i {r}, które są nierozróżnialne
dla wielu Azjatów :)

Krzysztof Sobolewski

to lojb...@googlegroups.com
Dnia poniedziałek, 18 października 2010 o 12:06:54 Janek napisał(a):
> O co chodzi z {y}? To mi nadal sprawia trudność, w przeciwieństwie do
> {x} i {'}, które załapałem dość szybko.

Z "y" nie chodzi o nic. Nasze polskie jest równie dobre jak to anglosaskie niewiadomoco ;)

> Równie dobrze można się oburzać na {l} i {r}, które są nierozróżnialne
> dla wielu Azjatów :)

Masz na myśli [r] (wibrujące), czy [ɹ]? W tym drugim przypadku trudno im się dziwić...
--
Ecce Jezuch
"All of us get lost in the darkness

signature.asc

Jarosław Mazurek

to lojb...@googlegroups.com
W dniu 2010-10-18 12:24, Krzysztof Sobolewski pisze:
[...]

Np. w japońskim sylaby z R na początku: ら ra, ri, ru, re, ro
Brzmią pośrednio między L a R. Japończyk prawdopodobnie nie słyszy różnicy.

Janek

to lojban-pl
coi

On 18 Paź, 12:41, Jarosław Mazurek <i...@inf-el.com> wrote:
> [...]

Na serio? (źródło?) Z CLL 3.8 wyglądało, że naszego "y" można użyć do
wymówienia {cipnrkorvo} albo {cidjrkari}, przez rozbicie długich
zbitek spółgłosek. Szwa ma dość prosty opis, jak dla mnie
wystarczający do tego, żeby wymówić ją jako samodzielną głoskę, ale
sprawia mi kłopoty w środku słów i nie jestem pewien, czy rozpoznałbym
ją ze słuchu.W każdym razie brzmi zupełnie inaczej niż polskie "y".

> Np. w japońskim sylaby z R na początku: ら /ra, /り /ri, /る /ru, /れ
> /re, /ろ /ro/
> Brzmią pośrednio między L a R. Japończyk prawdopodobnie nie słyszy różnicy.

Japończycy wymawiają różnie nawet między sobą. Kobiety raczej mówią
"l", a mężczyźni raczej "r", ale może być z tym różnie.

Krzysztof Sobolewski

to lojb...@googlegroups.com
Dnia wtorek, 19 października 2010 o 07:06:41 Janek napisał(a):
> [...]
> wystarczający do tego, żeby wymówić ją jako samodzielną głoskę, ale
> sprawia mi kłopoty w środku słów i nie jestem pewien, czy rozpoznałbym

Sęk w tym, że "y" nie ma żadnej konkurencji wśród innych głosek, nie ma z czym go pomylić. Tenże CLL 3.8 mówi: "This sound may be any non-Lojbanic vowel which is clearly separable by the listener from the Lojban vowels. Some possibilities are IPA [ɪ], [ɨ], [ʊ], or even [ʏ] (...)". To drugie to jest nasze "y". I czy to jest "nadmiarowy" bufor czy "oficjalny" łącznik, jak w {brodytce}, to jest, z tego co wiem, ten sam dźwięk.

Chociaż muszę zaznaczyć, że nie jestem specjalnie oficjalnym źródłem na ten temat ;)

> W każdym razie brzmi zupełnie inaczej niż polskie "y".

Nie tak bardzo inaczej. Możliwe, że ktoś kto nie uczył się nigdy obcego języka, mógłby ich nie rozróżnić.
--
Ecce Jezuch
"I'm the scum of the Earth, I'm the scum of the Earth,

signature.asc

A. PIEKARSKI

to lojb...@googlegroups.com

Mimo tego ze NIEMA {y} ani w angieslkim ani w polskim, dzwiek powinnien byc
latwy dla wszytkich.
Wystarczy lekko otworzyc usta, zrelaksowac wszystko dookola (usta, jezyk,
gardlo) i oddac dzwiek.
Kiedy w polskim ktos mowi 'lekko' powolnie, to co jest miedzy 'lek' i 'ko' jest
wlasnie {y}.

totus

Janek

to lojban-pl

On 19 Paź, 15:58, "A. PIEKARSKI" <to...@rogers.com> wrote:
> [...]

Szwa dla mnie brzmi podobnie do "e" (nie wiem, do czego tutaj odnosi
się "y", jeśli do polskiej głoski, to o tym zaraz).

> Tenże CLL 3.8 mówi: "This sound may be any non-Lojbanic vowel which

Oczywiście ta sama głoska nie może być jednocześnie {y} i buforem, bo
to by wprowadziło wieloznaczność. CLL 3.8 mówi właśnie, że [ɨ] można
bezkarnie wstawiać w środek zbitek spółgłoskowych bez wpływu na
znaczenie słowa.

Jak mówię, dla mnie brzmi raczej jak "e" niż "y".

> Mimo tego ze NIE MA {y} ani w angieslkim ani w polskim, dzwiek powinnien byc
> latwy dla wszytkich.

W angielskim jest. To jest to odwrócone "e" w IPA.

> Wystarczy lekko otworzyc usta, zrelaksowac wszystko dookola (usta, jezyk,
> gardlo) i oddac dzwiek.

No, w ten sposób właśnie umiem to powiedzieć. Gorzej z wymawianiem w
środku słów, chociaż pewnie można się przyzwyczaić.