Lożban vs Lojban

balon_

to lojb...@googlegroups.com
coi

Temat dotyczy bardziej języka polskiego niż lo(ż/j)banu.

A mianowicie jakiej pisowni nazwy "lojban" powinno się używać w języku polskim?

Z jednej strony - chce się zachować "originalną" pisownię przez "j". Z drugiej przecież w języku polskim polonizacja obcych nazw jest normalna. Np nie mówimy język English czy język latina ale angielski i łacina.

Czy formą "oficjalną" w języku polskim powinno być:

a)Lojban

b)Lożban

c)język lożbański

Pozdrawiam.

Marek Rogalski

to lojb...@googlegroups.com
coi

Oto co na temat spolszczania takich terminów wypowiadają się
autorytety: http://www.grzegorj.jzn.pl/popraw/mn.html (dział
Spolszczenia). Jak mówią, w przypadku szczególnych nazw własnych jest
to dopuszczalne (np. Chicago :) ). Kilka dni temu poruszyliśmy tą
kwestię na grupie lojban, większość zopiniowała, że skoro potrafimy
zapisać jego nazwę fonetycznie, powinniśmy z tego przywileju
skorzystać.

Do polskiej pisowni można bardzo szybko przywyknąć. Tzn. to uczucie
nieswojości znika całkiem szybko :)

--
mi'e marek.rogalsk. mu'o

Marek Rogalski

to lojb...@googlegroups.com
coi

Apropos, w tłumaczeniu http://mafik.github.com/cll (przynajmniej jego
wstępie ;) ) , zdecydowałem się na dość karkołomne posunięcie,
mianowicie różne formy pochodne od nazwy Lożbanu, zamiast ostrożnych
form "użytkownik Lożbanu", "język Lożban", "słowo Lożbanu",
zdecydowałem się stosować bardziej znajome formy: "lożbanista", po
prostu "Lożban" i "lożbańskie słowo". Jeśli traficie na jakiegoś
związanego z nimi potwora, dajcie znać :)

--
mi'e marek.rogalsk. mu'o

W dniu 4 października 2010 21:46 użytkownik Marek Rogalski

Janek

to lojban-pl
coi

No to pozostaje jeszcze uaktualnić http://pl.wikipedia.org/wiki/Lojban
:) Skoro nazwa Lożban została niemal oficjalnie uznana.
Przy okazji, można by oczyścić artykuł z takich kwiatków:
"Wyrazy strukturalne la i lo to tak zwane "deskryptory" określające
bliżej następne słowo. la musi stać przed każdą nazwą własną. lo to
słowo, które oznacza, że określony tu obiekt naprawdę jest samochodem,
a nie czymś, co tylko tak nazwano. To drugie oznaczałby deskryptor
le."

Oczywiście wszyscy wiemy, że coś, co nie jest samochodem, tylko
zostało tak nazwane, to {la karce}.

mu'o mi'e ianek

On Oct 4, 9:53 pm, Marek Rogalski <mafi...@gmail.com> wrote:
> [...]
> prostu "Lożban" i "lożbańskie słowo". Jeśli traficie na jakiegoś
> związanego z nimi potwora, dajcie znać :)

Janek

to lojban-pl
Moim zdaniem Esperanto jest dobrym punktem odniesienia. Jest
Esperanto, język esperancki, esperantyści, esperanckie słowa.

> [...]
> prostu "Lożban" i "lożbańskie słowo". Jeśli traficie na jakiegoś
> związanego z nimi potwora, dajcie znać :)

balon000

to lojb...@googlegroups.com
coi

Ok. To od dziś używamy Lożban dla nazwy języka, lożbański w zwrotach typu "słowo lożbańskie" czy "poezja lożbańska" i Lożbanista o osobie mówiącej Lożbanem.

P.S. Warto by pomyśleć nad promowaniem Lożbanu w Polsce. Oto moje propozycje:

-"Podrasowanie" artykułu na polskiej Wikipedii o Lożbanie tak aby stał się artykułem na medal. Wtedy byłby prezentowany na stronie głównej wiki. (O ile dobrze pamiętam zasady Wikipedii)

-Zrobienie jakiejś sensownej stronki polskiej o Lożbanie. Na necie są polskojęzyczne materiały ale strasznie "rozproszone" po różnych miejscach w sieci. Proponuję wykorzystać:

pl.wikibooks.org

Będziemy mogli wspólnie i łatwo koordynować pracę a także będziemy mieli dodatkową "reklamę" via Wikibooks

(na ang Wikibooks jest kurs Lożbanu ale bardzo niedopracowany).

P.S. Zrobiłem "szkielet":

http://pl.wikibooks.org/wiki/Lo%C5%BCban

Usilnie zachęcam wszystkich polskich lożbanistów do pomocy. Wikibooks jest tworzone na zasadach licencji Licencji Wolnej Dokumentacji GNU więc każdy może się przyłączyć.

Krzysztof Sobolewski

to lojb...@googlegroups.com
Dnia wtorek, 5 października 2010 o 08:41:27 Janek napisał(a):
> [...]
> słowo, które oznacza, że określony tu obiekt naprawdę jest samochodem,
> a nie czymś, co tylko tak nazwano. To drugie oznaczałby deskryptor

Wnoszę z tego, że intencją jest przełożyć "oryginalne" CLL, bez uwzględnienia późniejszych zmian do języka, w szczególności tzw. xorlo[1]. Nie wiem jak inni, ale ja zacząłem się uczyć lożbana właśnie czytając CLL od deski do deski, przez co odkrycie takich rzeczy było dla mnie trochę stresujące ;)

[1] http://www.lojban.org/tiki/tiki-index.php?page=How+to+use+xorlo
--
Ecce Jezuch
"'Cause all has been gone and all has been done

signature.asc

marek.rogalsk

to lojb...@googlegroups.com
coi

Dziś przejrzałem fragmenty wiki lojban.org i, faktycznie, co najmniej
dwie modyfikacje są dość obiecujące. Jedna z nich to xorlo, druga nosi
nazwę dotside. Lojban Wave Lessons uczy obu. Jeśli faktycznie weszły
do języka, sądzę, że my również powinniśmy ich uczyć :)

--
mi'e .marek.rogalsk. mu'o

W dniu 5 października 2010 18:57 użytkownik Krzysztof Sobolewski

Martin

to lojb...@googlegroups.com
coi

Dzięki! Muszę to wziąć pod uwagę z moimi adaptacjami.

c'o
mi'e martcin.maxnitz

Krzysztof Sobolewski

to lojb...@googlegroups.com
Dnia wtorek, 5 października 2010 o 21:07:20 marek.rogalsk napisał(a):
> [...]
> nazwę dotside. Lojban Wave Lessons uczy obu. Jeśli faktycznie weszły
> do języka, sądzę, że my również powinniśmy ich uczyć :)

Z tego co się orientuję, to xorlo zostało przegłosowane (i była z tym związana jakaś rebelia), ale nie znalazłem jeszcze informacji, czy dotside[1] też.

Z innych propozycji, które ostatnio się przewinęły przez grupę, jest jeszcze to:
http://www.lojban.org/tiki/tiki-index.php?page=Internal+grammar+of+tags

Zdaje się, że czas inkubacji propozycji jest dość spory ;)

[1] http://www.lojban.org/tiki/tiki-index.php?page=The+Case+Against+LA - jest coś jeszcze na ten temat?
--
Ecce Jezuch
"I need to watch things die

signature.asc

marek.rogalsk

to lojb...@googlegroups.com
coi

dotside: http://www.lojban.org/tiki/tiki-index.php?page=Books#The_Lojban_Wave_Lessons
Protokołu głosowania nie spisano, jednak wygląda to na popularną modyfikację

--
mi'e .marek.rogalsk. mu'o

W dniu 5 października 2010 21:37 użytkownik Krzysztof Sobolewski

Janek

to lojban-pl
coi

A może w ogóle warto tłumaczyć Wave zamiast L4B lub pisania własnego
od zera? Ja osobiście przerabiałem L4B, ale wierzę, że Wave jest
istotnie lepsza.

mu'o mi'e ianek

On Oct 5, 9:52 pm, "marek.rogalsk" <marek.roga...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Protokołu głosowania nie spisano, jednak wygląda to na popularną modyfikację

balon000

to lojb...@googlegroups.com
Mam wrażenie że Wave jest rzeczywiście najlepszym kursem Lożbanu dostępnym na sieci.

Martin

to lojb...@googlegroups.com
coi

Zerknę jeszcze raz - jakoś się zapaliłem na CLL nie biorąc pod uwagę zalet Wave...

Bardziej ścisłe lekjce stworzone przez wielu jbocre i tadni. Nie przeczytałem całości ale dziś znajdę czas.

ki'e

A. PIEKARSKI

to lojb...@googlegroups.com
Dotside, like xorlo, is not official.  Probably most lojbanists accept it,
but there are a few important holdouts.

mu'o mi'e .totus.

balon000

to lojb...@googlegroups.com
Xorlo są chyba oficjalne skoro nawet lojban.org o nich informuje.

balon000

to lojb...@googlegroups.com
Wave jest fajne - szkoda że tylko 4 lekcje :(

A. PIEKARSKI

to lojb...@googlegroups.com

> Xorlo są chyba oficjalne skoro nawet lojban.org o nich informuje.

Nie.  Stosunkowo malo co sie znajdzie na lojban.org jest oficjlane.
Z pierwszej strony:
'As part of the LLG's commitment to the community, this site attempts
to reflect a cross section of the Lojban community outside of the LLG.
Some of the material on this site isn't officially sanctioned, but what is
official is explicitly stated.'

Krzysztof Sobolewski

to lojb...@googlegroups.com
Dnia środa, 6 października 2010 o 14:54:22 A. PIEKARSKI napisał(a):
> Dotside, like xorlo, is not official. Probably most lojbanists accept it,
> but there are a few important holdouts.

Rzeczona strona rzecze: "The gadri proposal (which has now been accepted by a vote of 11 to 0 by the BPFK, although it is technically subject to future changes until we declare ourselves done)"

Mam rozumieć, że "until we declare ourselves done" jeszcze nie nastąpiło?
--
Ecce Jezuch
"Please sir tell me why my life's so pitiful but the future's so bright?

signature.asc

A. PIEKARSKI

> [...]

>changes until we declare ourselves done)"
>
> Mam rozumieć, że "until we declare ourselves done" jeszcze nie nastąpiło?

Tak jest.

totus

Janek

to lojban-pl
Osobiście nie czytałem, ale podobno w tych czterech lekcjach jest
więcej niż w całym L4B