Onroute fietskaart ervaringen

Gerard

to ligf...@googlegroups.com
Eerder hadden we op deze lijst over de Waypoint onroute Fietskaart.
Gisteren kwam hij op CD-rom binnen.

Van tevoren voor de duidelijkheid: De Onroute fietskaart pretendeert
niet een fiets routeplanner te zijn die je kortste weg aangeeft van A
naar B, maar ze schrijven:

> Zodra deze nieuwe kaart in het toestel is geplaatst zal het toestel
> afhankelijk van de instellingen vervolgens bovendien de voorkeur
> geven aan mooie wegen en paden, in plaats van snelle.
>
> En dus hebben we alle bestaande routes die we konden vinden over
> elkaar gelegd. Totaal 226.000 kilometer! Vaak gaan ze over dezelfde
> wegen, vaak ook niet. En dat heeft geleid tot een netwerk van 41.000
> kilometer aan mooie fietspaden en -wegen in Nederland.

Ik heb de kaart in de GPS geladen en stuit helaas op wat zaken die mij
het nut van de kaart in twijfel doen trekken:

1. Uit allerlei testjes blijkt dat de kaart de brug tussen Grave en
Nederasselt niet "ziet". Daar loopt een prachtig fietspad op dat o.a.
de prachtig befietsbare dijken aan weerszijden van de Maas met elkaar
verbindt. Van Grave naar Balgoij: is 5 kilometer, word 4 keer zo lang
en moet via Ravenstein. Van Grave naar Nijmegen (is 18 kilometer,
wordt 19 en moet via de brug bij Heumen).
2. Als ik de Vista een route van Grave naar Nijmegen wil laten
berekenen dan kan dat niet. Te weinig geheugen... (Ondanks de "tips"
van Waypoint: Kies "kortste route" en maak de rit bij een mislukte
berekening niet langer dan 100 kilometer).
3. Ook een mislukking als ik naar Den Bosch wil (ook minder dan 100
kilometer).
4. Wil je niet omrijden (slecht weer bijvoorbeeld) dan kun je de route
ook op voetganger zetten. Dat zou er volgens waypoitn voor zorgen dat
de route veel korter en rechtstreekser wordt. Dat maakt echter voor
alle bovenstaande problemen geen verschil.
5. (Er waren geen plaatsnamen in Brabant zichtbaar. (Inmiddels is
aangekondigd dat daar een update voor komt))

Ik kan de kaart dus (nog) niet aanbevelen. Ben benieuwd of er
verbetering optreedt en hoe de support is.

- - -
Gerard Poels
[ www.knurft.net ]

Gerard

to ligf...@googlegroups.com
Eerder schreef ik over de tegenvallende Waypoint Onroute fietskaart.
Langzaam komt er licht in de duisternis:

Het mislukken van berekeningen blijkt te wijten te zijn aan een
instelling in de GPS. Storend is dat Waypoint al lang had kunnen weten
dat dat dat fout zou gaan maar dat het niet staat vermeld in de
handleiding (die is er namelijk niet) en (tot vanmorgen na mijn tip)
ook niet op hun website.

Eric van Waypoint schrijft op het forum (tot mijn grote verbazing):

> "Kan het zijn dat je vermijd snelwegen aan hebt staan?
>
> Om de voorkeur te kunnen geven aan mooie fietspaden hebben we van
> die wegen een snelweg gemaakt. In de toestellen van Garmin zit het
> verschil tussen de instelling fiets en auto vooral in de berekende
> aankomsttijd.
>
> Wanneer je kiest voor vermijd snelwegen dan maak je het voor het
> toestel wel erg moeilijk. Hij wil eigenlijk over de snelwegen maar
> je draagt hem op om die ook zoveel mogelijk te vermijden."

NATUURLIJK hebben de meeste fietsers in hun GPS "vermijd snelwegen"
aanstaan. Daar mogen ze immers niet op.
Met de instellingen "fiets, kortste route, bij 'te vermijden'
snelwegen NIET aanvinken" lukken de berekeningen prima. De brug naar
Grave wordt nog steeds niet gebruikt. De reactie per mail daarop is:

> "We hebben de hoofdwegen niet routerend gemaakt. We zullen het
> fietspad bij grave meenemen in een volgende update.
> Ook komt er binnenkort een online mapreporter waar u zelf fouten en/
> of aanvulling kan door geven.
>
> Hartelijk dank voor uw aanvullingen en bevindingen,
>
> Het Onroute Fietskaart Team.
>
> Binnenkort: Online tool om fouten te kunnen doorgeven. "

Met de ondersteuning lijkt het dus goed te zitten. Ik wacht dat nog
even af omdat het ontbreken van een handleiding en het "over het hoofd
zien" van zo'n snelweg instelling bij de introdoctie eerlijk gezegd
niet veel goeds belooft. Het voordeel van de twijfel dan maar?

- - -
Gerard Poels
[ www.knurft.net ]

Jos Hendriks

to ligf...@googlegroups.com
> dat dat dat fout zou gaan maar dat het niet staat vermeld in de
> handleiding (die is er namelijk niet) en (tot vanmorgen na mijn tip)

Hoe nederlands :-)

> Eric van Waypoint schrijft op het forum (tot mijn grote verbazing):

> NATUURLIJK hebben de meeste fietsers in hun GPS "vermijd snelwegen"
> aanstaan. Daar mogen ze immers niet op.

HAHA en dan raar opkijken als er binnenkort weer heel veel veelfietsers te vinden zijn op de A1 omdat het 'moet' van de GPS.

Inderdaad, opmerkelijke keuze zonder begeleidende tekst..

J@s, benieuwd of hij thuis een pakketje aantreft, Hendriks

Chat met al je vrienden. Voeg ze nu allemaal toe aan Messenger!

Peter Zoomers

to ligf...@googlegroups.com
Excuses voor de lijstvervuiling vast.

Vorige week kwam een klant en ook lid van deze lijst een tas kopen en ik
zou een liner zijtassenset L nasturen. Nu kan ik zijn adres niet meer
vinden (schaam). Zou Ger met een Alleweder die ook een focus en
hurricane heeft contact op willen nemen met Maia uit Dordrecht??

Nogmaals excuses voor dit berichtje op de lijst.

Groeten Monic Zoomers

Rob65

to Ligfiets
Gerard,

> [...]
> dat dat dat fout zou gaan maar dat het niet staat vermeld in de
> handleiding (die is er namelijk niet) en (tot vanmorgen na mijn tip)

Ehm, eens even kijken: City Select 6, 7 en de nieuwere City Navigator
8 en 10.
Ik heb bij geen van deze produkten ooit een handleiding gezien.
Jawel, een briefje dat zegt hoe je de software moet installeren - of
nog leuker een documentje op de CD dat zegt dat je de CD in de PC moet
stoppen :-)

> Eric van Waypoint schrijft op het forum (tot mijn grote verbazing):

Logisch, de autowegen zijn aangegeven als ongeschikt voor de fiets dus
nu komt de snelweg plots vrij om te gebruiken als mooie (of snelle)
fietsroute.
Dat had inderdaad wel even ergens mogen staan.
Maar om eerljk te zijn leg ik de bron van dit probleem bij Garmin. Er
is gewoon erg weinig informatie over het hoe en waarom van het
routeren en wat alle verschillende opties doen.
O jawel, iedereen kan een handleiding schrijven waarin staat dat bij
het aanvinken van "snelwegen vermijden" de snelwegen vermeden worden
en dat "kortste route" de kortste route berekend en "snelste route" de
snelste route. Maar wat gebeurt er dan daadwerkelijk??? Ik wil het wel
kunnen volgen wat mijn GPS doet.
Fietsend over het fietspad langs de N304 stuurt mijn GPSmap 60 CSx me
plots linksaf een onverharde weg op om na een korte omweg weer op
diezelfde N304 uit te komen - en dit wat met "korste route" berekening
in City Navigator 10 ...
Of op de PC met MapSource de route berekenen van Nijmegen naar Hoek
van Holland. De "snelste" route is volgens Garmin 242 km en de
"korste" maar liefst 245 km.
Daar doet een nieuwe OnRoute fietskaart niets aan - of eigenlijk wel
want de Garmin kaarten weten na tig jaren nog steeds niet dat je met
de fiets over de Waalbrug kan en stuurt me als korste route Nijmegen-
Lent over Kleve en ook de Sprinter (de nieuwe fietsbrug die er alweer
een aantal jaar ligt) komt niet op de Garmin kaarten voor. Mijn
pogingen om deze zelf toe te voegen met GPSMapper (het 800 Euri dure
programma waarmee je zelf routeerbare kaarten zou moeten kunnen maken
voor de Garmin serie) mislukken jammerlijk want alle
routeringsinformatie is nu fout.

Dan geef ik de nieuwe kaarten van WayPoint meer kans.

Klopt. Ik kon het zo snel niet meer op hun website terugvinden maar ik
het ooit gelezen dat deze kaart vooral voor toeristische routes is en
niet zo zeer om even een snelle/korte route van A naar B te plannen.
Maar als hoofdwegen inderdaad niet routerend gemaakt zijn dan verwacht
ik ook problemen bij de Waalbrug in Nijmegen, beide bruggen naar
Arnhem, de brug van Dieren naar Doesburg en de brug bij Tiel. Ik was
toch niet echt van plan voor al deze hoofdwegen, die verbindingen
tussen mooie fietsroutes zijn, te omzeilen.
Het is lastig, zelfs met fietskaarten blijft de GPS een auto apparaat.
Voor het routeren wordt gebruik gemaakt van een weg-klassificatie; hoe
hoger de klasse, hoe eerder de GPS die weg gebruikt - en deze klasses
lopen van "snelweg" omlaag naar "onverharde weg". OnRoute kiest voor
een toeristische kaart waarbij de voorkeur gegeven wordt aan mooie
fietsroutes (dus snelweg).

> [...]
> zien" van zo'n snelweg instelling bij de introdoctie eerlijk gezegd
> niet veel goeds belooft. Het voordeel van de twijfel dan maar?

Volgens mij komt het met die ondersteuning wel goed.
Maar denk er wel aan dat het een toeristische kaart betreft (ik blijf
het herhalen) die je gebruikt om een mooie fietstocht op te zetten en
niet een doorgaande route van A naar B.
Zoals op hun website staat: "Voor het ontwerpen van een route naar
school vertrouw je niet op een toestel of computer maar ga je zelf de
deur uit. Vandaar dat Waypoint zich met de GPS fietskaart louter richt
op de recreatieve fietser, op zoek naar de mooiste weggetjes, ook in
de regio's verder van huis."

Probeer er eens een mooie fietsroute in je eigen buurt mee te plannen
en kijk dan eens wat je van zo'n route vindt als toertochtje voor de
zondagochtend.

Oja, ik ben benieuwd of er nog verschillen tussen routeren met de PC
en de GPS zelf zitten. Bij dezelfde instellingen in Mapsource en mijn
60CSx laten beide nog wel eens een verschillende route van A naar B
zien. De oplossing die Garmin hiervoor aandraagt is dat je van te
voren de route in de GPS analyseert en eventueel via's in de route
aanbrengt. Maar ik zie mezelf nog niet 500 km fietsroute voor de
vakantie thuis op het kleine schermpje van de GPS bekijken om dan op
de PC aan te passen - dan mag ik wel een extra week vakantie opnemen :-
(

Groet,

Rob - ga je mee verdwalen? Ik weet de weg - Jansen

ligfries

to Ligfiets
Rob heeft een verre kortste route:

[knip]
> [...]
> 242 km en de "korste" maar liefst 245 km.
> Daar doet een nieuwe OnRoute fietskaart niets aan - of

Dat is wel boeiend!
Zonder te optimaliseren kom ik al wat korter uit:
Nijmegen - Wageningen 25 km (voor mij onbekend stuk)
Wageningen - Gouda 80 km (bekende, snelle, prettige fietsroute)
Gouda - HvH 60 km (bekende, vm-geoptimaliseerde redelijk snelle route)
Totaal 25 + 80 + 60 = 165 km.
Vraag ik me af waar ze die andere 80 km hebben gestopt!

Groeten,

Kees - dagje sporten + meteen hersteld = kennelijk uitstekend
voorbereid - van Malssen

Theo van Goor

to Ligfiets
Rob en Gerard zijn de weg kwijt maar houden de kop erbij:

> [...]
> en dat "kortste route" de kortste route berekend en "snelste route" de
> snelste route. Maar wat gebeurt er dan daadwerkelijk??? Ik wil het wel

Ik niet, als ik het niet kan volgen deugt in mijn optiek de interface
van het apparaat niet.
Het moet mensvriendelijk zijn. Apparaat dient de mens, niet andersom.

> [...]
> toch niet echt van plan voor al deze hoofdwegen, die verbindingen
> tussen mooie fietsroutes zijn, te omzeilen.

Kortom een GPS is een mooi hulpmiddel bij navigeren, maar ik ga echt
niet de hele tijd op dat schermpje zitten turen of ik wel precies doe
wat hij mij dicteert.
Ik volg de route altijd nog met de borden langs de weg en blijf zelf
nadenken.
Wel handig is dat je altijd kan zien waar je zit als je even de
volledig de weg kwijt bent.
De kaart op het scherm vind ik ook altijd ontzettend handig in de
fiets.
Bij slecht weer of in het donker, altijd een (handzame) bruikbare
kaart ter oriëntatie.
De navigatie adviezen gebruik ik slechts als ondersteuning of als ik
echt ter plaatse niet bekend ben.
Zelfs de (watervaste) kaart blijft ik meeslepen als reserve in de tas.

> Rob - ga je mee verdwalen? Ik weet de weg - Jansen

Ik verdwaal nooit, ik kom altijd daar waar ik zijn moet, alleen niet
altijd via de meest kortste route......

Theo - maakt niet uit hoe je er komt, als je maar van de reis genoten
hebt - van Goor

Gerard

to ligf...@googlegroups.com
Ha Rob,

> [...]
> is gewoon erg weinig informatie over het hoe en waarom van het
> routeren en wat alle verschillende opties doen.

Het gebruiken met de classificatie "snelwegen" voor het maken van
toeristische fietsroutes vind ik (en dat meen ik serieus) een
creatieve oplossing. Je gebruikt een bestaand product om een nieuw te
maken. Iets wat met die kleine fietsmarkt zonder dat bestaande product
nooit gelukt was. Het niet vermelden van dat feit zodat alle op de
fiets gebruikte GPS apparaten zeker fout staan ingesteld is niet de
schuld van Garmin maar van Waypoint.

> [...]
> toch niet echt van plan voor al deze hoofdwegen, die verbindingen
> tussen mooie fietsroutes zijn, te omzeilen.

De meeste opmerkingen in het forum van Waypoint gaan (naast het
"vermijd snelwegen" geval en het gebrek aan eerde aangekondigde
knooppunten) juist daarover. Er missen allerlei verbindingen die
vooral bruggen over het water blijken te zijn. Ik hoop dat waypoint de
aanvul-website echt serieus gaat nemen. De kwaliteit van het product
zal daardoor erg verbeteren.

Waypoint zelf schrijft in het forum:

Daar gaan de meeste gebruikers in een rivierengebied het dus erg
lastig mee krijgen door het ontbreken van al die verbindingen.

> [...]

> Probeer er eens een mooie fietsroute in je eigen buurt mee te plannen
> en kijk dan eens wat je van zo'n route vindt als toertochtje voor de

Heb ik inmiddels gedaan en dat valt niet tegen :-)

Groet,

Gerard

to ligf...@googlegroups.com

Toen schreef Theo:

> Ik niet, als ik het niet kan volgen deugt in mijn optiek de interface
> van het apparaat niet.
> Het moet mensvriendelijk zijn. Apparaat dient de mens, niet andersom.

Ik heb sinds kort een Garmin vista HCX en laat me door interfaces
meestal niet snel uit het veld slaan.
De Vista en het bijbehorende PC programma vind ik niet
gebruiksvriendelijk. Veel te veel opties, onder een enorme hoeveelheid
ikoontjes met knoppen die nog weer extra opties aanroepen. Daar valt
volgens mij nog veel te leren.

> Kortom een GPS is een mooi hulpmiddel bij navigeren, maar ik ga echt
> niet de hele tijd op dat schermpje zitten turen of ik wel precies doe
> wat hij mij dicteert.

Ik sluit me daar bij aan. Heel handig hulpmiddel (dat iets
vriendelijker te bedienen zou moeten zijn).

(Garmin zou voor de iPhone een gps product moeten uitbrengen en zich
dan moeten houden aan hun interface richtlijnen. Misschien zien ze dan
het licht? :-)

Gerard

to ligf...@googlegroups.com
Op 26 jul 2008, om 08:09 heeft Rob65 het volgende geschreven:

> Volgens mij komt het met die ondersteuning wel goed.

Ze zijn nu toch een vreemde kant op aan het gaan:
Op hun hun website stond eerst dat "alle" knooppunten waren opgenomen.
Na veel commentaar in het forum waaruit blijkt dat ook al jaren
bekende knooppunten helemaal niet op de kaart te vinden zijn hebben ze
plotseling het woord "alle" op die webpagina weggehaald.

Iemand schrijft:

Ben benieuwd wat er van komt...

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Rob65 schreef:
[...]

Verschillen zijn er zeker, dat merk je wel als je op weg gaat |^: Mijn ervaring is dat je veel via-punten nodig hebt als je een fietsroute plant maar dan gaat het verder wel goed.
Om rsi te vermijden is het aan te raden de routes niet te lang te maken, 500 km zonder snelwegen is ingewikkeld om uit te rekenen en te controleren. Dagetappes of (als je de rivieren over gaat) halve dagetappes werken doorgaans lekker snel.

--
Groet van Theo, die een kapotte gps heeft en nu weer op eigen houtje verdwaalt, Mol.

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
2008/7/26 Gerard <ger...@ergens-op-inter.net>:

> Ben benieuwd wat er van komt...

Over een aantal maanden of een jaar tijd en erg interessant product
voor mij... (sorry voor het wat misbruiken van je zin).

Om een route uit te stippelen om op reis te gaan vertrouw ik enkel de
route die ik zelf stap voor stap heb uitgezet en in track opgeslagen
op de gps. Door software aanbevolen routes kunnen daarbij wel als
hulpmiddel dienen natuurlijk. Ook navigatieprogrammas zoals tomtom
geven nog steeds routes die niet echt interessant zijn, maar meestal
moet je de lokale situatie wat kennen om dat door te krijgen..

Op mijn bestemming daarentegen komt zoiets goed van pas. Gewoon wat
fietsen en je dan over mooie rustige wegen laten terugvoeren, of
gewoon enkele waypoints zetten op plaatsen die je wel interessant
lijken en dan gewoon zien waar je uitkomt.

Koen -als ze Vlaanderen (of liever nog België) ook maar toevoegen-

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Jul 25, 2008 at 11:09:17PM -0700, Rob65 wrote:
> [...]
> plots linksaf een onverharde weg op om na een korte omweg weer op
> diezelfde N304 uit te komen - en dit wat met "korste route" berekening

Routes plannen met de gpsmap 60 CSx heb ik ook genoeg gedaan afgelopen
vakantie en het kan best handig zijn, maar regelmatig doet ie nogal rare
dingen. Daar dien je dan op berucht te zijn. Ik kijk er vooral mee
hoeveel KM het nog ongeveer is naar stad X, en soms volg ik wel eens
een (deel van) een route maar ik blijf eigenwijs genoeg om gewoon rare
kronkels in de route eigenhandig door te steken.
Ook hoogteverschillen wordt geen rekening mee gehouden. Vooral in
bergachtige omgevingen moet je opletten dat ie je niet over wegen
stuurt die onnodig over steile hellingen gaan. Houd er een kaart naast
waar wel de hoogtepunten of rivieren (vaak forse dalen) op staan, en
vooral: kijk in de omgeving of je mooie bergen of dalen ziet ;)

Het maakt overigens ook uit welke instelling je gebruikt bij het berekenen
van routes op de gpsmap 60, nl Quickest Calculation of Best Route. Routes
berekenen vraagt aardig wat rekenkracht die beperkt is op het apparaat in
vergelijking met de PC.

> [...]

> programma waarmee je zelf routeerbare kaarten zou moeten kunnen maken
> voor de Garmin serie) mislukken jammerlijk want alle

Dit zal hoofdzakelijk afhangen van de instellingen. Ik heb hem gewoon op
car/motocycle staan en avoid highways.
Als ik dan met de Gpsmap 60csx met CityNavigator kaartmateriaal een
route bereken Utrecht-Nijmegen krijg ik een route van 69km over
provinciale wegen, de brug bij Rhenen en de Waalbrug bij Nijmegen.
Een erg mooie route door de betuwe, die ik zelf ook al regelmatig
gereden heb (zonder GPS)

Groeten, Bastiaan, is de Kroatische grens maar niet overgestoken want
zowel de GPS kaart als papieren kaart hielden op

Hans Vaessen - Waypoint

to Ligfiets
Interessant draadje waarin eigenlijk alle gemaakte kanttekeningen die
gemaakt zijn ook al beantwoord werden; vanuit duidelijk begrip voor
zowel uitgangspunten als praktische aspecten rond de realisatie van de
fietskaart. Dank overigens daarvoor!

Onderstaande dan ook vooral ter bevestiging dan dat het nieuwe
informatie bevat, een wat uitgebreide toelichting op de verschillende
aspecten.

In algemene zin: de fietskaart is een volkomen nieuw product. We
vragen er begrip voor dat zo'n eerst versie per definitie minder
doorontwikkeld is dan een product dat al jare op de markt is. Ook bij
autonavigatiesystemen hebben we het vele jaren moeten doen met kaarten
die, op z'n zachtst gezegd' te wensen overlieten.
Tegelijk is het beslist niet zo dat we vinden daarmee een excuus te
hebben om met een halffabrikaat op de markt te komen. We hadden de
kaart definitief gereed willen hebben eind april/begin mei, maar de
release meermaals uitgesteld omdat we tòch weer 'showstoppers'
tegenkwamen.

We zijn op het resultaat dat we nu hebben bereikt echt en oprecht
trots: het is een geweldig hulpmiddel om supereenvoudig in onbekend
gebied de mooie routes te vinden. Zelfs ontzettend leuk voor de auto
of motor (ofschoon je dan toch echt nu en dan gezond verstand moet
gebruiken en het voorliggende vrijliggende fietspad toch maar niet
ingaan...).
Maar trots of niet: we beseffen heel goed dat het belangrijk is
vervolgens heel goed te luisteren naar gebruikerservaringen en het
product daarop aan te passen.

Grootste uitdaging daarbij is 'verwachtingsmanagement': vóór aanschaf
goed duidelijk maken waar het product voor staat. Zodat je als
consument geen verkeerde keuze maakt. Zoals hierboven terecht wordt
opgemerkt: de fietskaart is geen 'vervanger' voor de wegenkaart in je
navigatiesysteem. De wegenkaart heeft tot doel je efficient van a naar
b te brengen. De fietskaart wil je juist laten omrijden: over de mooie
wegen.
En dat helder communiceren is best lastig want mensen lezen niet meer.
Zou je het echt heel goed en precies uitleggen heb je 1 A4 tekst en
weet je één ding zeker: hooguit 5% heeft het gelezen. Juist daarom
hebben we het gezocht in de 'onliners' op de cover, in de
achterliggende afbeelding en het logo. Mooie routes: daar staat de
kaart voor. De rest is bijzaak.
En zeker: we zeggen 'bij instellen op voetganger krijg je de kortste
route', maar dan wel in de context 'als het ineens gaat regenen en je
snel terugwilt naar je hotel'; nog steeds dus 'in dienst' van de
recreatieve fietser en niet voor het 'utilitair' navigeren, zoals we
dat in de auto doen.

En dan gespannen afwachten wat de reacties zijn, en die zijn deels
behoorlijk kritisch; deels terecht, deels toch ook niet. Met dat
laatste bedoel ik vooral de reacties 'vanachter het bureau'. Als je
'doel' is de fouten te vinden bereik je dat prima achter je bureau.
Wil je de praktische bruikbaarheid toetsen: doe dat dan in de
praktijk. Tot zover de 'nuancering' van reacties.
Maar ondertussen zijn er wel degelijk echt relevante kritiekpunten. Om
te beginnen de blunder in Brabant. Knooppunten, plaatsnamen etc niet
te vinden. Gelukkig inmiddels met de update 1.30 opgelost. Vervolgens
het feit dat veel adressen niet gevonden konden worden (met name bij
plaatsnamen die vaker voorkomen). Inmiddels ook opgelost, update
verschijnt over ca twee weken (v 1.40). Dat laatste aspect is
overigens door slechts weinige gebruikers opgemerkt.

En, heel belangrijk: de waterovergangen: de brug bij Grave als één van
de eersten, maar inmiddels vele andere voobeelden. Oorzaak: naast het
'prioritiseren' van mooie wegen (zie ook verderop) wilden we maximaal
voorkomen dat je voor de iets ècht ongeschikte wegen opgestuurd wordt.
Daartoe hebben we op roadclass-niveau selecties gemaakt, waarbij alle
snelwegen en het gros van de N-wegen het predicaat verboden hebben
gekregen. Ook al loopt er een paralelweg of fietspad langs: daar wil
je niet fietsen. Ofschoon we daar ook de nodige 'connectivity-
algoritmes' op losgelaten hebben (die voorkomen dat je echt idioot
omrijdt) is dat niet helemaal gelukt. Vooral in rivierengebied kan het
mis gaan. Immers: grote overspanning, dus dure brug, dus niet alleen
voor snelverkeer maar ook voor fietsers.
Daar werken we inmiddels aan, kan even duren, maar wordt een gratis
update binnen zeer afzienbare tijd. Ik meen dat als 'testcase' de
situatie Grave in v 1.30 inmiddels is opgelost, maar er zijn er nog
veel meer.

De volgende verrassing betrof de knooppunten. Twee elementen daarbij:
enerzijds dachten we dat we bij het 'bevriezen' van de kaart toch echt
behoorlijk 'bij' waren (maar dat viel tegen, mede omdat de
ontwikkeling van de knooppunten erg snel gaat); bovendien hebben we
het belang dat de gebruiker aan de knooppunten hecht onderschat. De
knooppunten zijn immers vooral bedoeld voor de niet-gpsgebruikers en
leidt tot vermindering van wildgroei in (dure) routebordjes. Er worden
vele miljoenen in geinvesteerd.
Maar, zo dachten wij naief, met de fietskaart zijn de knooppunten
overbodig geworden: de kaart vindt immers zèlf de mooie wegen. Blijkt
echter dat de knooppunten inmiddels zò ingeburgerd zijn dat ook veel
papieren gidsen omtrent thema's of interessante plekken in de regio de
knooppunten gebruiken ter orientatie.
Hoe dan ook: we hebben de actualiteit van de knooppunten extra
prioriteit gegeven en hopen ook daarvoor spoedig met een eveneens
gratis update te komen.

Zoals beloofd: terugkomend op het 'prioritiseren' van de mooie wegen
en paden...

De navigatiemarkt is een massamarkt. Ondanks de sterk gedaalde prijzen
valt er voor de fabrikant veel geld te verdienen. Hoewel: zelfs in de
massamarkt zijn de marges, door onderlinge concurrentie'
onvoorstelbaar hard gedaald. Vergelijk de koers van TomTom maar eens
met die van vandaag..
Maar er valt nog veel te doen: Oost Europa, India en niet-te-vergeten
China: daar zitten nog vele honderden miljoenen consumenten die nog
'niet voorzien' zijn... En dáár ligt een markt waarbij de
fietsgemeenschap in Nederland schril bij afsteekt. Nog vrij recent
heeft bijvoorbeeld tomtom uitgesproken in de wandelaar en fietser
'geen markt' te zien. En ook voor Garmin, wèl actief voor die
doelgroep, is het een uitgesproken niche-markt.

Waypoint richt zich juist 'vanuit huis' op de niche-markt.
Vrijetijdsnavigatie noemen we het. En daar proberen we leuke dingen in
en voor te doen. Maar ook al bedenken wij zo'n fietskaart: dat wil nog
niet zeggen dat daarmee ook de firmware van de toestellen aangepast
wordt. En dat je bijvoorbeeld kunt kiezen voor 'mooie wegen'.
Dus daar is een 'truc' voor nodig. En de truc is dan dat we doen alsof
we 'utilitair navigeren', maar stiekum toc de mooie wegen vinden. En
dus doen we alsof de mooie wegen snelwegen zijn....

Standaars staat een toestel niet ingesteld op 'snelweg vermijden'. En
ook al is dat wèl zo: bij een route van een kilometer of dertig doet
de instelling er niet zo toe. Wat we onderschat hebben is de mate
waarin langere routes berekend worden (veelal achter het bureau, maar
toch); en dan speelt die instelling wèl een rol. Op Onroute.nl hebben
we dat inmiddels benadrukt, maar we zullen zijn dat we dat in de
toekomst ook op de verpakking duidelijker vermelden.

Tot slot:
De 'mapreporter' (of hoe dat ook gaat heten..): yep: dat gaat
belangrijk zijn: een online mogelijkheid om fouten in de kaart te
kunnen melden. We werken er aan; zal vermoedelijk nog een paar
maandjes duren, maar komt beslist.

Enfin, wees verzekerd: we nemen de feedback beslist serieus en dòen er
ook iets mee. Maar tegelijk toch ook: ga er ècht ook in de praktijk
mee op pad en je zult begrijpen waarom we op enig moment besloten
hebben 'ja, hiermee hebben we een ècht mooi product voor de fietser'!

Groeten van Waypoint!
Hans

Wilfred Ketelaar

to Ligfiets
Ik heb gisteren een Garmin GPSmap 60CSx met Onroute Fietskaart
besteld. Morgen (zaterdag) heb ik (op m'n normale bukbarrel met 3
versnellingen waarvan 1'ntje het niet goed doet) een fietstochtje a 35
KM, een prima gelegenheid om eea. uit te proberen. 'k Hoop dat de
ontvanger + kaart vandaag binnenkomt, zodat ik 'm kan gebruiken. Zo
niet, dan probeer ik hem volgende week wel even uit op m'n woon/werk
route (a 11 KM). Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn
ervaringen.

Wilfred - M'n bestelde Nazca Fuego komt eind deze / begin volgende
maand binnen, yippie - Ketelaar

Wilfred Ketelaar

to Ligfiets
> Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Ik heb inmiddels al (na 5 min. gespeeld te hebben met de kaart) 2
fouten gevonden. Bij de ene fout wordt een route genomen die er niet
is en bij de andere kun je ergens niet afslaan, waardoor je heel er om
moet rijden. Ik hoop dat ze binnenkort met de feedback-applicatie
komen, zodat ik de kaartwijzigingen door kan geven. Voor de rest is
het een puik dingetje (de ontvanger).

Wilfred - raakt nu nooit meer de weg kwijt - Ketelaar