Enkelzijdig ophanging SON

WFvN

Jan 12, 2007, 8:50:53 AM1/12/07
to Ligfiets
Hoi allen,

Op de ligfietsplaza staat een zeer interessant stukje over een SON met
enkelzijdige ophanging. Na wat snuffelwerk op:
http://www.nabendynamo.de

Kom ik uit op:
http://www.nabendynamo.de/pdf/sonxsm06-08.pdf

Ik meen daar te lezen dat deze SON ook met schijfrem te leveren is.
Wellicht zou dat dat wat kunnen oplossen bij Versatiles met
remproblemen:
1) Koppelen van 2 remhendels kan een stuk eenvoudiger: gewoon
hydraulisch (met au toch?).
2) De remwerking die bij sommige Versatiles wat te wensen over laat,
zal dan ook verleden tijd zijn lijkt me.
3) Geen brekende remkabels meer

Het zal wel betekenen dat er één en ander aangepast moet worden aan
de Versatile

Alleen weet ik niet hoe happy Flevobike daarmee zal zijn. Ze hebben
één Versatile geleverd met schijfremmen; ik meen te hebben begrepen
van Tempelman dat dat het eerste en laatste exemplaar was. Persoonlijk
zou ik het echter toejuichen als de Versatile uitgerust zou worden met
SON.

Wilfred -dol op elektronica- van Norel

Jan 12, 2007, 9:02:35 AM1/12/07
to ligf...@googlegroups.com
Ik volg de ontwikkeling van die son al een tijdje. Echt mooi; echter een
schijfrem in een VM gaat denk ik wel problemen opleveren. Anders waren
die nu nl al gemonteerd.

De verwachting is dat omdat het een open rem is en in de wielkast de
modder vrolijk rond waardt. Dit zal waarschijnlijk voor extra problemen
geven. Daarnaast zijn veel remschijven van ijzer en die roesten in de
vochtige kasten natuurlijk enorm; vooral in de winter.

Nu zijn er vast wel alu remschijven te koop voor fietsen; dat zou het
leed iets kunnen verzachten.

Ik zou zeggen: wilfred: DOEN ! en houd ons op de hoogte hoe het bevalt;
het experiment is namelijk grandioos!

Was je trouwens geintereseerd in een of twee dynamos monteren?

WFvN

Jan 12, 2007, 9:16:46 AM1/12/07
to Ligfiets
Rode Pioneer schreef:

> [...]
> geven. Daarnaast zijn veel remschijven van ijzer en die roesten in de
> vochtige kasten natuurlijk enorm; vooral in de winter.

Daar zeg je zoiets....

> Nu zijn er vast wel alu remschijven te koop voor fietsen; dat zou het
> leed iets kunnen verzachten.

Mijn vermoeden is dat er wel meer 'zacht' is.... aluminium remschijven?
Hoe vaak kan je daarmee remmen? Een goede legering doet wonderen
natuurlijk maar toch, bestaan die echt? aluminium remschijven?

> Ik zou zeggen: wilfred: DOEN ! en houd ons op de hoogte hoe het bevalt;
> het experiment is namelijk grandioos!

Tja, maar dan zit ik nog wel met een paar punten:
1) montage van de remblokken (daarvoor zou ik toch Flevobike héél
lief moeten aankijken)
2) de remhendels zullen moeten worden aangepast als het gebeuren
hydraulisch moet worden. Maar goed, ook bekabelde schijfremmen is een
mogelijkheid natuurlijk.

Dan moet je aangedragen vochtprobleem nog worden opgelost. Hoewel.....
Ik weet niet hoe het gaat met de schijfremmen die gemonteerd zitten in
de achterwielen van Versatiles met nieuwe achterbruggen; die zitten wel
een stukje luchtiger gemonteerd dan schijfremmen in wielkasten zouden
zitten maar goed. Ik voel serieus wel wat voor een SON in m'n Versatile

> Was je trouwens geintereseerd in een of twee dynamos monteren?

Ik zou het dan gewoon bij één houden. Voldoende om verlichting aan te
sturen, voldoende om accu's op te laden want ja, ik zou dan nog wel met
accu's willen blijven rijden. Komt direct een volgend punt naar voren:
die NiMH-accu's wil ik dan dus wel fatsoenlijk kunnen laden met de SON
waarbij ik niet bang hoef te zijn dat ik de accu's ga vermoorden.

Wilfred -plannen zat maar de uitvoering laat vaak op zich wachten- van
Norel

Henk Naaktgeboren

Jan 12, 2007, 9:45:36 AM1/12/07
to ligf...@googlegroups.com
knip

> [...]
> geven. Daarnaast zijn veel remschijven van ijzer en die roesten in de
> vochtige kasten natuurlijk enorm; vooral in de winter.

Op mijn baron zitten gewoon RVS remschijven en die roesten nauwelijks.

Henk - wil soms ook wel eens wat meer rempower op de FAW - Naaktgeboren

Jan 12, 2007, 9:46:39 AM1/12/07
> [...]
> Hoe vaak kan je daarmee remmen? Een goede legering doet wonderen
> natuurlijk maar toch, bestaan die echt? aluminium remschijven?

Ik heb ze zo wie zo van RVS gezien maar of die RV genoeg is voor deze
toepassing is de vraag natuurlijk.

> [...]
> een stukje luchtiger gemonteerd dan schijfremmen in wielkasten zouden
> zitten maar goed. Ik voel serieus wel wat voor een SON in m'n Versatile

Precies mij lijkt met ook wel wat.

> [...]
> die NiMH-accu's wil ik dan dus wel fatsoenlijk kunnen laden met de SON
> waarbij ik niet bang hoef te zijn dat ik de accu's ga vermoorden.

Er zijn m.i. twee redenen om er twee te nemen:
1) je belast de voorwielen gelijk; hierdoor kan je beetje scheeftrekken
voelen. OF dat echt zo is weet ik niet :)
2) 2 dynamo's is meer stroom is meer licht (uitgaande van leds :))

oke nogal zwakke argumenten.

> Wilfred -plannen zat maar de uitvoering laat vaak op zich wachten- van
> Norel

Een andere optie is (en dat kan denk ik atm alleen bij de V) is om hem
in het achterwiel op te nemen. De gaten voor de schijfrem gebruik je om
een tandwiel op te schroeven. Omdat de rohloff in de tussen as
halverwege zit heb je daar de vrijloop die je nodig hebt.

Of dit echt gaat werken weet ik niet. Eigenlijk zouden ze een
achterwiel/as dynamo moeten maken :)

Jan 12, 2007, 9:55:43 AM1/12/07
to ligf...@googlegroups.com

> Op mijn baron zitten gewoon RVS remschijven en die roesten nauwelijks.
Daar zeg je het al; Baron. Dat is een open fiets en toch roesten ze dus
een klein beetje. Een een wielkast waar na het fietsen het vocht niet
goed kan verdampen heb je er waarschijnlijk wel meer kast van.

Theo Mol

Jan 12, 2007, 5:13:51 PM1/12/07
to ligf...@googlegroups.com
Rode Pioneer schreef:
[...]

[knips]
[...]

Modder is het eerste probleem. Met een nat wegdek heb je nog heel lang last van zand en andere narigheid op schijfremmen, dat is de reden dat er geen schijfremmen op velomobielen zitten. Ik kan het me levendig voorstellen, mijn wielkasten zien er van binnen uit als druipsteengrotten.
Door de grotere krachten die op schijfremmen komen zou overigens de constructie ook zwaarder moeten zijn, denk ik.

Er is al eerder over geschreven, zie onder deze smakelijke url (zelf weer aan elkaar plakken svp)
http://groups-beta.google.com/group/ligfiets/browse_thread/thread/c2f152f2eff91fd5/23fa2ce1f83c0dbc?lnk=gst&q=schijfrem+AND+velomobiel&rnum=1#23fa2ce1f83c0dbc

Daarin trakteert Harry ons op een plaatje van koolstof remschijven die tussen de spaken zitten, weer een paar problemen opgelost!
http://img394.imageshack.us/img394/1623/screenshot0357mu.jpg
--
Groet van Theo, die een pieper op zijn knipperlicht gaat zetten.

Alexander Swen

Jan 13, 2007, 5:53:34 AM1/13/07
to Ligfiets
dat van die schijven binnen de spaken ziet er wel mooi uit natuurlijk,
maar ik denk dat iemand mij even moet uitleggen hoe je dan precies kunt
remmen op die schijven, dan zitten er altijd een paar spaken in de weg
lijkt me... of begrijp ik nou wat verkeerd?

Mark-Jan Bastian

Jan 13, 2007, 6:01:17 AM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com

Een vast deel in de naaf steekt binnen de spaken naar buiten om de
schijf tegen te houden. Het wiel en daaraan de spaken draaien hier omheen.
Probleem is dat er erg veel torsie op zo'n vast deel komt te staan, dus de
as wordt dan waarschijnlijk een stuk dikker (centimeters ?), en wellicht
ook hol om het weer lichter te maken. Lagers worden dan ook groter...

Mark-Jan

Alexander Swen

Jan 13, 2007, 6:36:31 AM1/13/07
to Ligfiets
[...]

misschien ben ik een beetje dom, maar ik begrijp het nog steeds niet
helemaal ;-) maar het zou kunnen wat je zegt, maar het wordt wel een
hele complexe constructie volgens mij...
ik bedoel dat je dan dus eigenlijk de naaf ook nog doormidden moet
halen, want iets wat naar binnen steekt moet dus niet een gat maar een
sleuf hebben?

Bastiaan Welmers

Jan 13, 2007, 8:10:58 AM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Jan 12, 2007 at 11:13:51PM +0100, Theo Mol wrote:
> [...]
>
> Daarin trakteert Harry ons op een plaatje van koolstof remschijven die
> tussen de spaken zitten, weer een paar problemen opgelost!

Een alternatief zou kunnen zijn een "hol" vast wiel zoals bij auto's
gewoon is, en daarbinnen de schijfrem monteren. Het magnesium wiel
dat Flevobike ontwikkeld heeft lijkt me hiervoor een idee, de vraag
is of dat niet zwaarder/problematischer is op een driewieler dan
spaakwielen.

Alternatief kan zijn een conventioneel spaakwiel en een naar buiten
stekende schijfrem en deze goed beschermen met een of andere behuizing
eroverheen. Dat moet er ook nagedacht worden over goede koeling.

De vraag van dit alles is natuurlijk welke meerwaarde het heeft en of
het allemaal nodeloos zwaarder/ingewikkelder wordt. De spaakwielen met
trommelremnaven zoals die nu gebruikt worden zijn tot nu toe bovendien
het makkelijkst te implementeren voor de velomobielbouwer.

Groeten, Bastiaan

Bastiaan Welmers

Jan 13, 2007, 8:25:51 AM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Jan 12, 2007 at 05:50:53AM -0800, WFvN wrote:

> [...]
> remproblemen:
> 1) Koppelen van 2 remhendels kan een stuk eenvoudiger: gewoon

Ivm veiligheid lijkt me dit juist een minder gewenste oplossing.
Ergens een lek en ineens alle remkracht weg...

> [...]
> van Tempelman dat dat het eerste en laatste exemplaar was. Persoonlijk
> zou ik het echter toejuichen als de Versatile uitgerust zou worden met

Dit soort dingen blijven lastig. Op de quest bijvoorbeeld zie ik dit
niet makkelijk toegepast worden, voorwielen zijn "bezet" met een
trommelrem en de achternaaf is custom made ivm de mooie afgeschermde
cassette/derailleur. Verder weet ik niet of ik graag een naafdynamo
altijd mee wil laten draaien, juist bij de hoge snelheid van de quest
gaat elk klein beetje rolweerstand extra meetellen. (de vraag is dan
natuurlijk of dit significant is)

De versatile heeft min of meer hetzelfde probleem begrijp ik.

Zelf zie ik nog het meest in een of andere dynamo die ergens op de
aandrijflijn kan worden gekoppeld (en ook weer ontkoppeld) + een
(kleine buffer)accu. Dit hoeft dan niet eens persé een SON te zijn,
aangezien die overgedimensioneerd is omdat die ook een constructieve
functie als wielnaaf heeft. Voor een gewone fietsdynamo heb je echter
een enorme overbrengverhouding nodig. Misschien kan een of andere
elektromotor uit de modelbouw ofzo die in het goede werkgebied zit
als dynamo functioneren? Ook de kettingaandrijvingen uit de
modelbouwwereld lijken me geschikt om de dynamo aan te drijven of
eventuele overbrenginsverhoudingen te bewerkstelligen.

Groeten, Bastiaan

Bastiaan Welmers

Jan 13, 2007, 8:30:02 AM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Jan 12, 2007 at 03:02:35PM +0100, Rode Pioneer wrote:

> [...]
> geven. Daarnaast zijn veel remschijven van ijzer en die roesten in de
> vochtige kasten natuurlijk enorm; vooral in de winter.

Ik denk dat roest niet het grootste probleem is, meer idd de enorme
hoeveelheid smurrie die rondwaard in de wielkast. Echter een schijf op
een goede plek monteren zou een hoop kunnen helpen.

Wilfred:

> Alleen weet ik niet hoe happy Flevobike daarmee zal zijn. Ze hebben
> één Versatile geleverd met schijfremmen; ik meen te hebben begrepen
> van Tempelman dat dat het eerste en laatste exemplaar was.

Ik ben benieuwd naar de presieze problemen die ze ondervonden hebben.

> Nu zijn er vast wel alu remschijven te koop voor fietsen; dat zou het
> leed iets kunnen verzachten.

Hmm en na 3x remmen door de schijf heen? :)

/Bastiaan

WFvN

Jan 13, 2007, 8:42:13 AM1/13/07
to Ligfiets
Bastiaan Welmers schreef:

> Ik ben benieuwd naar de presieze problemen die ze ondervonden hebben.

Ik heb niets gehoord over problemen. Het staat me bij dat de
hoeveelheid werk om zo'n ding te maken teveel is en daarmee te duur om
uit te voeren. Maar goed, nogmaals, het staat me bij. Daar kan
Flevobike beter zelf wat over zeggen.

Wilfred -dakje voor de 2e keer van meer klittenband voorzien- van Norel

Erik & Saskia Wannee

Jan 13, 2007, 8:48:37 AM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com
Bastiaan Welmers schreef:

> Een alternatief zou kunnen zijn een "hol" vast wiel
> zoals bij auto's gewoon is, en daarbinnen de schijfrem
> monteren.

Ik had nog een alternatief bedacht: Een schijf die niet
vanaf de naaf naar buiten steekt maar eentje die vanaf de
velg naar binnen steekt.
Eigenlijk is een velgrem een soort heel grote schijfrem
(waarmee een eerdere vraag beantwoord is of er alu
schijfremmen bestaan ;-) maar met het nadeel dat je door de
velg heen kan slijten, dat de velg snel nat wordt en dus in
de regen slechter remt, en dat de spaken zwaar belast
worden.
Als je een aparte remschijf aan de binnenkant van de velg
zou monteren, ben je die nadelen volgens mij kwijt: De velg
zelf slijt niet door het remmen, de remschijf zit wat verder
van de weg af en vangt dus veel minder water en rommel (je
zou hem zelfs nog een beetje kunnen afschermen) en de spaken
worden niet belast. De koeling van zo'n mega-schijfrem zou
natuurlijk ook uitstekend zijn door het erg grote oppervlak.

Nadelen die ik kon bedenken: Je hebt speciale velgen nodig
(maar nu heb je speciale naven nodig); voor elke maat velg
is een andere maat remschijf nodig. Mogelijk ook iets meer
gewicht, doordat de schijf een grote diameter heeft. Maar
hij kan daardoor wel weer erg smal worden, wat weer gewicht
bespaart. Mogelijk is de mega-schijf ook wat gevoeliger voor
aanrijdingsschade, alhoewel je hem op veel plaatsen aan de
velg kunt laten steunen.

Ik neem aan dat dit idee vast ook wel weer eens
uitgeprobeerd zal zijn, maar ik heb het zelf nooit ergens
gezien. Wie kent het systeem? Of wie kan aantonen waarom het
een slecht idee is?

Erik Wannee.

Jan 13, 2007, 8:52:15 AM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com
Als het probleem alleen maar het werk en evt de hogere onderhoudskosten
zijn dan is het misschien met het geschikbaar zijn van een naafdynamo
toch interesant te maken.

Weet iemand meer hierover?

Erik & Saskia Wannee

Jan 13, 2007, 9:27:23 AM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com
Ik schreef in mijn eerdere mailtje over schijfremmen een
foutje, namelijk dat bij een velgrem de spaken zwaar belast
worden. Dat is natuurlijk niet zo. Dat geldt voor
naafremmen, zoals de traditionele schijfrem, trommelrem,
terugtraprem etc. Velgremmen laten de spaken juist met rust.

Erik.

Mark-Jan Bastian

Jan 13, 2007, 9:44:35 AM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com
On Sat, Jan 13, 2007 at 02:25:51PM +0100, Bastiaan Welmers wrote:

> [...]

> aandrijflijn kan worden gekoppeld (en ook weer ontkoppeld) + een

> (kleine buffer)accu. Dit hoeft dan niet eens pers? een SON te zijn,

De segway human transporter (www.segway.com) heeft ook enkelzijdige
ophanging, en twee nauwkeurig bestuurde electromotoren - hij moet als
een grasmaaier op twee wielen naast elkaar rechtop blijven staan, met
of zonder mens erop. Geen spaken, en de constructie is vast een stuk
zwaarder ivm de flinke hoeveelheid batterijen aan boord.

Mark-Jan

Zekitez

Jan 13, 2007, 9:58:09 AM1/13/07
to Ligfiets

WFvN schreef:

> [...]
> Flevobike beter zelf wat over zeggen.
>
> Wilfred -dakje voor de 2e keer van meer klittenband voorzien- van Norel

Toen ik in november 2006 bij Tempelman mijn Versatile bestelde
was men bezig met een fel oranje Versatile met schijfremmen op de
voorwielen.

Dineke vertelde:
- de wielen komen door de aangepaste constructie iets naar buiten
- het monteren was veels te lastig
- dit was eenmalig model maar ze deden het niet weer

Zelf kan ik bedenken dat de schijf (160 mm ?) in de remklauw moet.
De schijf zit vast op een naaf die weer op een steek-as geschoven moet.
Het wiel krijg je niet gemonteerd zonder het de-monteren van de
remklauw.
Dat lijkt te doen te zijn maar misschien toch lastig werken in de
wielkast van de Versatile.

Hoe zit het echter met hydraulisch bediende trommel-remmen ?
Is dat wel mogelijk op een Versatile ?
Bij Allight staat dat wel in de prijslijst.

Frans - uit Almelo

Quest106

Jan 14, 2007, 4:33:26 AM1/14/07
to Ligfiets

Erik & Saskia Wannee schreef:

> [...]
> worden niet belast. De koeling van zo'n mega-schijfrem zou
> natuurlijk ook uitstekend zijn door het erg grote oppervlak.

Hoi Erik,

Ik zag van de week een item over het bouwen van rolstoelwielen. Er zijn
speciale beugeltjes om de aandrijfhoepels aan de velg te monteren. Ze
worden tussen de spaken in aan de velg gezet. Die zijn ook wel geschikt
om de remhoepels te monteren denk ik. Maar waar bevestig je aan een
sturend wiel dan de remklauw?

Groet van Quest106 (nog wel)

WFvN

Jan 14, 2007, 4:44:05 AM1/14/07
to Ligfiets
Quest106 schreef:

> [...]
> worden tussen de spaken in aan de velg gezet. Die zijn ook wel geschikt
> om de remhoepels te monteren denk ik. Maar waar bevestig je aan een

Gewoon aan de veerspoot? En dan wel aan het deel waar de as aan zit
uiteraard.

Wilfred -of mis ik iets?- van Norel

Erik & Saskia Wannee

Jan 14, 2007, 4:48:37 AM1/14/07
to ligf...@googlegroups.com
Quest106 (nog wel) vroeg:

> [...]

> aan de velg gezet. Die zijn ook wel geschikt om de rem-

> hoepels te monteren denk ik. Maar waar bevestig je aan

- Bij een dubbelarmige ophanging: bovenaan de vork. Zo'n
beetje op de plek waar ook Magura hydraulische remmen worden
geplaatst, maar in dit geval maar aan één kant.
- Bij een enkelarmige ophanging: aan de veerpoot of
draagarm.
Eigenlijk net zoals met een traditionele remschijf, maar dan
een stuk verder van de naaf vandaan.

Groet van Erik 1A.
(Bij mij is het niet de fiets die de mail schrijft maar de
persoon zelf.)

Kees van Malssen

Jan 14, 2007, 7:46:35 AM1/14/07
to Ligfiets
Bastiaan merkt op:

> Ivm veiligheid lijkt me dit juist een minder gewenste oplossing.
> Ergens een lek en ineens alle remkracht weg...

Bovendien, ik heb een tijd geleden juist mijn Q-remmen ontkoppeld en
dat bevalt me veel beter dan gekoppeld!
Overigens zou ik wel liever hydraulisch dan bekabeld hebben.

[knip]

> [...]
> modelbouwwereld lijken me geschikt om de dynamo aan te drijven of
> eventuele overbrenginsverhoudingen te bewerkstelligen.

Dat is ook precies de kant die ik op denk.
Vooropgesteld vind ik dat de verschillende velomobielfabrikanten al erg
mooie, complete en behoorlijk ver doorontwikkelde fietsen maken. En
daar moeten ze vooral mee doorgaan. Het zou dus best kunnen zijn dat
een relatieve buitenstaander oplossingen uitwerkt die achteraf ingepast
kunnen worden, zoals een elegante kettingaangedreven dynamo, die ook
nog eens goed te plaatsen is binnen de bestaande fietsen.

Als ik uitga van het beetje ervaring dat ik heb met velomobielen, dan
zijn de twee punten waar de meeste winst te behalen valt in verdere
ontwikkeling: de remmen en de stroomopwekking.
De trommelremmen kunnen op zich heel behoorlijk remmen, al hebben ze
zelfs in de beste toestand niet wat ik van mijn hydro-hurry gewend ben.
Maar _als_ je eens vocht in je remmen krijgt (te diepe plassen
bijvoorbeeld) dan krijg je ze niet droog tjidens de rit, maar pas nadat
je ze thuis uit elkaar hebt gehaald. Bij schijf- en velgremmen is door
middel van een paar keer stevig remmen de boel wel weer droog te
krijgen. Helaas is dit geen zeldzame, maar regelmatig terugkerende
toestand (voor hen die het niet herkennen: ga ook eens fietsen met
slecht weer).

Ik begrijp helemaal dat het niet eenvoudig en voor de hand liggend is
hoe dit op te lossen. En tot die tijd geniet ik ook wel van mijn fiets.
Maar als ik Kwessie de remkracht en rembetrouwbaarheid kon geven die
m'n hurry heeft...

Groeten,

Kees - die vandaag zijn fiets vrij heeft gegeven - van Malssen

> Groeten, Bastiaan

WFvN

Jan 14, 2007, 8:17:54 AM1/14/07
to Ligfiets
Kees van Malssen schreef:

> Bovendien, ik heb een tijd geleden juist mijn Q-remmen ontkoppeld en
> dat bevalt me veel beter dan gekoppeld!
> Overigens zou ik wel liever hydraulisch dan bekabeld hebben.

Het gebeurt meer en meer. Niet alleen bij Versatilerijders maar
blijkbaar dus ook minimaal bij één Questrijder.

Bij de Versatiles is het soms noodzaak om voldoende remkracht te
krijgen, bij de Quest lijkt me dat argument niet op te gaan (correct me
if I'm wrong maar bij de Versatile kan de kabellengte zo ongeveer
gehalveerd worden door ontkoppelen, wat bij de Quest niet het geval
is). Ik vraag me dus af wat jouw reden was om de remmen te ontkoppelen.
Daarnaast ben ik ook zeer benieuwd naar je ervaringen.
En gewoon voor de weet: heb je nu de remhendels ook in het verlengde
van je handvatten zitten?

Wilfred -vindt de gekoppelde remhendels wel erg prettig maar bedenkt
zich dat hij toch meestal met 2 handen aan de remmen remt- van Norel

> [...]
> krijgen. Helaas is dit geen zeldzame, maar regelmatig terugkerende
> toestand (voor hen die het niet herkennen: ga ook eens fietsen met

Ik fiets nu al 5 jaar met trommelremmen. Ik hoor af-en-toe wat over
blokkerende trommelremmen. Ik heb het zelf slechts op één of anders
maximaal twee dagen meegemaakt en dan alleen eind 2006 met m'n
Versatile. Diepe plassen ga ik niet uit de weg (tenzij ik denk dat de
voetgaten water gaan scheppen maar dan is het wel eens te laat om nog
bij te sturen want het besef komt zodra ik natte benen heb). Bij
regenachtig weer vind ik de trommelremmen meestal juist prettiger
remmen dan bij mooi, droog weer.

Wilfred -begonnen met een verlichtingsbalk voor de kinderkar- van Norel

Kees van Malssen

Jan 14, 2007, 10:12:50 AM1/14/07
to Ligfiets
Wilfred wil het naadje van de kous weten:

> [...]
>
> Bij de Versatiles is het soms noodzaak om voldoende remkracht te
> krijgen, bij de Quest lijkt me dat argument niet op te gaan (correct me

In principe verandert er niets bij het ontkoppelen in de Quest, behalve
dan dat je de twee voorremmen onafhankelijk bedient. In principe (!!!)
maakt het dus wat remkracht betreft niet uit.

> if I'm wrong maar bij de Versatile kan de kabellengte zo ongeveer
> gehalveerd worden door ontkoppelen, wat bij de Quest niet het geval
> is). Ik vraag me dus af wat jouw reden was om de remmen te ontkoppelen.

De reden is simpel: ik wil mijn remmen onafhankelijk kunnen bedienen.
Waarom? Verschillende redenen.
Bijvoorbeeld, als je remasje stroef loopt, je kabel kuren heeft of er
vuil in de trommel zit, kan het gebeuren dat een rem bij stevig
inknijpen blijft hangen en pas loskomt als je volledig tot stilstand
bent gekomen. Als dat gebeurt, moet er dus wat onderhoud gebeuren om
dat weer te verhelpen. Daar heb je onderweg niet zoveel aan. Dus is het
erg prettig om dan - tot je eraan toegekomen bent om het onderhoud te
plegen - te kunnen kiezen welke rem je, hoe stevig, gebruikt. Zodat je
maximale remkracht kunt combineren met minimaal risico van een hangende
rem.
Tweede reden: door tal van oorzaken kan het mogelijk zijn dat slijtage
en afstelling van de twee remmen ongelijk verloopt. Na enige tijd zal
dan de ene rem meer remmen dan de andere, bij een gelijk intrekken van
de kabel. Als dat verschil oploopt, kan dat enerzijds leiden tot het
scheeftrekken van je fiets en anderszijds gaat je maximale remkracht
naar beneden, kan tot 50% minder worden. Immers, in het extreme geval
heb je de ene rem tot maximaal aangetrokken, terwijl de andere nog geen
vertraging geeft. Verder inknijpen van de rem helpt niet, omdat die ene
wel al maximaal is. Wanneer je een noodstop moet maken is dat niet
plezierig (zachtjes uitgedrukt) en als je gedurende je rit dan ook nog
eens je "goede" rem nat weet te krijgen, ben je helemaal in de aap
gelogeerd.
Derde reden: als een van je remmen blijft hangen na stevig remmen en je
dus tot stilstand moet komen voor hij los is, is het wel fijn om te
weten welke van de twee dat is. Dat maakt het oplossen daarvan (eenmaal
weer thuis) een stuk gemakkelijker. Wanneer je apart met het ene of het
andere wiel kunt remmen, ben je er veel sneller achter welke de
boosdoener is.
Vierde - veel minder belangrijke - reden: door apart het ene of het
andere wiel te remmen, kun je zonder te sturen al een bocht nemen
(beperkt toepasbaar).

Zonder gekheid, die eerste twee zijn voor mij zeer duidelijke redenen
om mijn remmen onafhankelijk te kunnen bedienen.

> Daarnaast ben ik ook zeer benieuwd naar je ervaringen.

Het is precies zo uitgepakt als ik vooraf had bedacht en de genoemde
voordelen/redenen zijn dan ook precies waarom ik er tevreden mee ben.
In het begin is het een beetje wennen dat je niet met 1 greep beide
remmen aantrekt, maar dat gaat snel genoeg. Als ik eerlijk ben went dat
net zo snel als uberhaubt wennen aan het rijden in een velomobiel.

> En gewoon voor de weet: heb je nu de remhendels ook in het verlengde
> van je handvatten zitten?

Nee, aan de remhandels heb ik niets verandert, behalve dan dat ik het
verbindende stukje doorgezaagd heb.

> Wilfred -vindt de gekoppelde remhendels wel erg prettig maar bedenkt
> zich dat hij toch meestal met 2 handen aan de remmen remt- van Norel

Ik zat in het begin nog te denken aan een manier waarop ik de twee
instelbaar kon koppelen, d.w.z. dat met een eenvoudige handeling de
koppeling vast of losgemaakt kon worden. De oplossing is daarvoor heel
eenvoudig, twee schuivende buisjes en wat fijnmechanische afwerking.
Simpel. Maar het ontkoppelt rijden bevalt me zo goed dat ik er echt
geen moeite voor ga doen om dat nog eens toe te passen. Zegt genoeg,
denk ik!

> [...]
> bij te sturen want het besef komt zodra ik natte benen heb). Bij
> regenachtig weer vind ik de trommelremmen meestal juist prettiger

Misschien dat ik wat vaker, wat diepere plassen tegen kom? Ook scheelt
de snelheid een stuk: ik reed een plas in met 44 km/h en het water
remde me af tot 35. Dan spat het natuurlijk erg hoog op in de
wielkasten.
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat ik het op deze manier wel een
beetje opzoek. Maar aan de andere kant, als je bij elke druppel aan de
kant gaat staan kijken wanneer en hoe je er langs komt, schiet het ook
niet echt op.

Groeten,

Kees - die zijn weblog eindelijk weer even heeft bijgewerkt, met een
erg diepe plas - van Malssen

PS http://quest.ligfries.com/ > weblog

WFvN

Jan 14, 2007, 10:33:47 AM1/14/07
to Ligfiets
Kees van Malssen schreef:

> Tweede reden: door tal van oorzaken kan het mogelijk zijn dat slijtage
> en afstelling van de twee remmen ongelijk verloopt.

Niet alleen slijtage maar ook luchtvochtigheid kan de afstelling
verklooien zo is me gebleken in de 5 jaar velomobielrijden. De ene dag
denk je 'goh, de linker rem remt wat sterker dan de rechter'. De
volgende dag regent het en is het precies omgekeerd zonder ook maar
één ding gedaan te hebben aan de remmen. Dus ook dan kan het dus
handig zijn

> [...]
> vertraging geeft. Verder inknijpen van de rem helpt niet, omdat die ene
> wel al maximaal is. Wanneer je een noodstop moet maken is dat niet

Die ervaring heb ik ook opgedaan ja..... Kont van de fiets komt los
van de grond en je staat in een fractie van een seconde dwars op de
weg.
Alleen ben ik bang (gevoel dus, géén ervaring) dat je op zo'n moment
beide remmen gewoon maximaal zal inknijpen. Bij ongelijke remwerking
loop je dan datzelfde risico. Als de remmen wel goed afgesteld zijn en
ze zijn gekoppeld, dan heb je dat probleem niet.
Bij ongelijke remwerking hóef je natuurlijk niet in de problemen te
komen als je een noodstop moet maken met losgekoppelde remmen, maar dan
zal je dus moeten doseren. En ik vraag me dus af in hoeverre je nog
genoeg benul hebt op zo'n moment om te doseren en dat je niet uit
automatisme de remmen gewoon maximaal inkijpt.

> Derde reden: als een van je remmen blijft hangen na stevig remmen en je
> dus tot stilstand moet komen voor hij los is, is het wel fijn om te
> weten welke van de twee dat is.

Dat zou voor mij totaal géén argument zijn. De reden is simpel: als
één wiel blokkeert, kan je dat uitstekend voelen, daarvoor heb ik
geen losgekoppelde remmen nodig.

> Vierde - veel minder belangrijke - reden: door apart het ene of het
> andere wiel te remmen, kun je zonder te sturen al een bocht nemen
> (beperkt toepasbaar).

:D Inderdaad beperkt toepasbaar. Ik ga het liefst zo hard mogelijk de
bocht door dus zónder remmen :+ Maar goed, als je dan toch móet
sturen én remmen, kan je zo een beetje meehelpen.

> [...]
> remmen aantrekt, maar dat gaat snel genoeg. Als ik eerlijk ben went dat
> net zo snel als uberhaubt wennen aan het rijden in een velomobiel.

Dat is dus erg vlot.
Heb je al eens een échte noodstop moeten maken met je losgekoppelde
remmen? Zo ja, hoe vertaal je jouw ervaring met mijn 'bange vermoeden'
(voor zover dat van toepassing was maar verschil in remwerking tussen
links en rechts zal er áltijd wel zijn gok ik)

> [...]
> Simpel. Maar het ontkoppelt rijden bevalt me zo goed dat ik er echt
> geen moeite voor ga doen om dat nog eens toe te passen. Zegt genoeg,

Dat zegt veel ja, tenminste, als ik van mezelf uitga wel. Ik kan me
goed indenken dat de logica bij jou net zo werkt.

> [...]
> de snelheid een stuk: ik reed een plas in met 44 km/h en het water
> remde me af tot 35. Dan spat het natuurlijk erg hoog op in de

En bedenk ik me ook: het water wat in de wielkasten komt, moet ook via
de onderkant er weer uit bij de Quest terwijl het bij de andere
velomobielen ook zijdelings eruit kan komen. De Questremmen zullen
daardoor mogelijk meer water voor hun kiezen krijgen.

> [...]
> beetje opzoek. Maar aan de andere kant, als je bij elke druppel aan de
> kant gaat staan kijken wanneer en hoe je er langs komt, schiet het ook

Ik ga het ook zéker niet uit de weg, sterker nog......... Als ik dan
toch een plas tegenkom........ vol gas en genieten van het feit dat je
in een velomobiel zit.

Wilfred -denkt erover om bij de volgende remkabelbreuk ook de boel los
te koppelen, al is het maar als experiment- van Norel

Zekitez

Jan 14, 2007, 2:19:50 PM1/14/07
to Ligfiets
Kees van Malssen schreef:

> De reden is simpel: ik wil mijn remmen onafhankelijk kunnen bedienen.
> Waarom? Verschillende redenen.
> Tweede reden:
> Derde reden:
> Vierde -

Ik vind het ontkoppelen van linker en rechter rem geen goed idee.
Heb je dat al eens met je auto geprobeerd ?
Ik denk dat je dezelfde voordelen kunt opsommen.
Het kan niet anders dan dat dat een keer mis gaat, ook met de
velomobiel.
Het is alleen nog even wachten op dat ene moment waarop dat misgaat.

Zo lang de remmen via kabels bediend worden krijg je
verschillende remwerking links en rechts.
Iedere kabels rekt nu eenmaal anders.
Bij een Mango of Alleweder kun je dat misschien nog rijdend bijstellen
maar met een Versatile denk ik niet.

Of het nu trommel of schijfrem wordt, velomobielen moeten gewoon
hydraulisch bediende voorwiel-remmen hebben en altijd
links en rechts gekoppeld. Dat is volgens mij de enige manier waarop
linker en rechter rem met dezelfde kracht "bediend" kunnen worden.
Daarnaast moeten de remmen misschien wat vaker gecontroleerd worden op
slijtage.

Frans - het stoplicht stond op groen, in Almelo

Jan 14, 2007, 4:38:07 PM1/14/07
to ligf...@googlegroups.com
Kees gooit de remmen los.

Ik heb bij de 20" Quest ook steeds terugkerende problemen gehad met
een blokkerende rem door nattigheid. Tot ik de ankerplaat om heb laten
draaien, halleluja en hosannna, eindelijk zag ik het licht.... Had je
dat al geprobeerd?

Ongelijk slijtende remmen.... Bij mijn Quest moest ik een rem steeds
weer bij stellen. Ik kwam ondanks alle verstelwerk verbazingwekkend
genoeg nimmer tot het eind van het draad. Ik heb geen bal verstand van
kwantummechanica, maar ik heb wel eens gehoord dat de simpelste
verklaring meestal de juiste is. Kennelijk liep de stelmoer steeds
los. Dat is te verhelpen met wat loctite, zodat de moer niet meer
ongewild kan verdraaien (of een contramoer, maar dan moet de
binnenkabel eruit). Dat de remmen ongelijk zouden slijten is ook niet
erg plausibel. Als een rem strakker staat, slijt deze vanzelf zo ver
dat ie uiteindelijk weer gelijk is met de andere.

Er zal in ons vlakke landje best te remmen zijn met ontkoppelde
remmen, maar als je in een snelle afdaling per ongeluk misgrijpt en
maar aan een kant remt wordt dat wel even schrikken.

H@rry.

Bastiaan Welmers

Jan 14, 2007, 6:49:38 PM1/14/07
to ligf...@googlegroups.com
On Sun, Jan 14, 2007 at 12:46:35PM -0000, Kees van Malssen wrote:

> [...]

> Maar _als_ je eens vocht in je remmen krijgt (te diepe plassen
> bijvoorbeeld) dan krijg je ze niet droog tjidens de rit, maar pas nadat

Hm ik rijd ook wel eens door diepe plassen (bijvoorbeeld
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&z=18&ll=51.987976,4.542541&spn=0.001397,0.003573&t=k&om=1
bij die S bocht, waar wij beiden regelmatig doorheen rijden, rijd ik met het
binnenste wiel door de berm waar altijd flink wat water staat).
Ook rijd ik best regelmatig met slecht weer.
Problemen dat de remmen nat worden en niet meer werken heb ik echter
nooit met de quest gehad (wel met de sram trommeltjes van de hurri)
Zit bij jouw de bevestiging van de ankerplaat met de veerpoot
boven of onder? Vroeger zat die boven, en daardoor geleidde die water
van de veerpoot de trommel in. Bij mij zit deze nu onder.

Ik heb trouwens wel andere problemen, zoals happende remmen, slechte
dosering, ovale trommel, met als gevolg blokkerende wielen of stroeve
hevelasjes met als gevolg slechte remwerking, enz. Ook had ik last van
verlopende instelling van de rem waardoor op den duur alle remkracht
naar één wiel ging. Dit kwam doordat de moertjes bij de instelling
door trilling verlopen. Ik heb deze vervangen door borgmoertjes en
dit probleem is over. Nagellack of lock-tite borgspul kan ook helpen
(hoef je niet de hele remleiding los te halen)

/Bastiaan

Bastiaan Welmers

Jan 14, 2007, 7:11:05 PM1/14/07
to ligf...@googlegroups.com
On Sun, Jan 14, 2007 at 03:12:50PM -0000, Kees van Malssen wrote:

> De reden is simpel: ik wil mijn remmen onafhankelijk kunnen bedienen.
> Waarom? Verschillende redenen.

Jouw redenen lijken vooral te maken te hebben met slecht werkende remmen.
Laat ik daar nu in die zin niet zo heel veel last van hebben, behalve
wel eens blokkerende remmen die ik dan minder zou kunnen gaan gebruiken.

In scherpe bochten lijkt me dit wel handig, zodra wieldruk laag wordt in
het binnenste wiel zou het handig zijn als de meeste remkracht naar het
buitenste wiel gaat. Kan je harder remmen, en blokkeert het binnenste
wiel niet.

/Bastiaan

G.M.Beumer

Jan 15, 2007, 4:44:40 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com

> Op de ligfietsplaza staat een zeer interessant stukje over een SON met
> enkelzijdige ophanging. Na wat snuffelwerk op:
> [...]

Nu de naafdynamos met schijfrem niet het beloofde land blijken is het
misschien leuk om te kijken naar dit ding:

http://www.sturmey-archer.com/hubs_fh_XFDD_B.php

Deze naaf is een trommel rem van SA (zelfde merk als er nu gebruikt word
op vm's). Er zijn echter wel een paar kleine problemen te overwinnen
voor je hem zo maar kan monteren.

In de eerste plaats is de rem voor dubbelzijdige ophanging. Dit is
echter bij andere remmen ook op te lossen dus daar verwacht ik geen
onoverkomelijke problemen.

Daarnaast zit de remplaat en de elektra aansluiting aan
tegenoverliggende zijden van de rem. Dit kan denk ik op 2 manieren
opgelost worden.
1) de kabel flexibel naar de wielkast leiden en zorgen
dat er genoeg speling is. Net zoals je de kabel lang het bewegende
stuur/frame stuk krijgt. Alleen is de te overwinnen afstand iets groter.
Dit is wel irritant als je banden gaat wisselen en kan makkelijk stuk.
2) Een holle as; dan gaat de kabel hier door heen en aan de andere
kant gewoon met de remkabel wegwerken.

Tot slot is hij -waarschijnlijk- ontworpen voor 26" en 28". Niet dat je
hem dan niet kan gebruiken in een 20" wiel maar hij is mogelijk iets
minder optimaal.

Vragen die nog staan:
-Iemand commentaar op de haalbaarheid van deze dynamo met rem voor vm's?
-Weet iemand wat de vrijloop verliezen zijn?
-Heeft iemand al een test rapport gevonden op internet?
-Hoeveel kost dat ding in NL? (85 $ bij Sheldonbrown ook voor 50 UKP gezien)

Michel Hoogzaad

Jan 15, 2007, 5:15:40 AM1/15/07

> [...]
> velomobiel.
> Het is alleen nog even wachten op dat ene moment waarop dat misgaat.

De ICE driewielers uit engeland (en ook andere merken) rijden al jaren met
niet gekoppelde remmen op de voorwielen. Dit systeem werkt perfect. Aan de
ene kant omdat omdat hun stuurgeometrie zo goed is dat de fiets vrijwel
rechtuit gaat als je met een kant remt, en aan de andere kant omdat er geen
betere remkrachtverdeler is dan het menselijk lichaam.
Gescheiden remmen kunnen gevaarlijk zijn als de stuurgeometrie hier niet op
aangepast is en de berijder er niet op getraind is. Ontkoppelen van de
remmen is dus niet per definitie goed of fout.
Auto's hebben overigens ook 2 geheel gescheiden remcircuits, die weliswaar
door 1 pedaal bedient worden, maar ja, 2 pedalen met 1 voet bedienen heeft
ook niet zoveel zin....

Michel, heeft net een Go-one besteld, en overweegt om de remmen te
ontkoppelen, Hoogzaad

Kees van Malssen

Jan 15, 2007, 5:25:00 AM1/15/07
to Ligfiets
Bastiaan plast ook rond:

> [...]
> bij die S bocht, waar wij beiden regelmatig doorheen rijden, rijd ik met het
> binnenste wiel door de berm waar altijd flink wat water staat).

Oh, daar blijf ik altijd netjes met beide voorwielen op het asfalt, aan
beide zijden van de S. In eerste instantie dacht ik even aan het water
dat er daar in de buurt wel eens op de weg ligt, maar zelden meer dan 1
of 2 cm diep is. Dat is geen enkel probleem en wordt royaal opzij
weggespoten. Maar dat water naast de weg, daarvan weet ik niet hoeveel
het is.
Overigens zijn "korte" diepe plassen niet zo'n probleem, maar grotere
wel.

> [...]
> boven of onder? Vroeger zat die boven, en daardoor geleidde die water
> van de veerpoot de trommel in. Bij mij zit deze nu onder.

Bij mij zitten die inderdaad nog boven. Ik hik er een beetje tegenaan
om ze om te draaien. Ben ik weer een hele dag bezig om te prutten en te
poetsen en te doen, terwijl ik in de vakantie al veel heb gedaan en
recent na de mislukte zwemles ook al weer een hele avond (zie weblog:
11 januari). Dus ik ga het nog even uitzingen met de ankerplaat in
originele positie.

Bastiaan schreef ook:

> Jouw redenen lijken vooral te maken te hebben met slecht werkende remmen.
> Laat ik daar nu in die zin niet zo heel veel last van hebben, behalve
> wel eens blokkerende remmen die ik dan minder zou kunnen gaan gebruiken.

Misschien wel, misschien niet. Vooral dat ze niet uniform werken. En
vocht (of het nu uit een plas of uit de lucht is) heeft helaas niet
altijd dezelfde invloed op elke rem :-( Dus is het fijn om daar actueel
op in te kunnen spelen.

> [...]
> dit probleem is over. Nagellack of lock-tite borgspul kan ook helpen
> (hoef je niet de hele remleiding los te halen)

Harry noemde ook al het verlopen van de afstelling. Heb ik inderdaad
ook met loctite verholpen.

Frans vindt het verder een slecht idee:

> Ik vind het ontkoppelen van linker en rechter rem geen goed idee.

Dat mag je vinden :-)

> Heb je dat al eens met je auto geprobeerd ?
> Ik denk dat je dezelfde voordelen kunt opsommen.

Nee, dat heb ik niet en zal ik ook niet. En de voordelen zijn beslist
niet hetzelfde. Doordat bij auto's gewicht van remmen nauwelijks een
rol speelt en ruimte ook heel anders is ingedeeld, is het mogelijk om
de remmen dusdanig anders te ontwerpen dat de "problemen" die je met
een velomobiel wel hebt, in een auto niet voorkomen. Bovendien heb je
het bij de velomobielen over twee remmen en kijk eens aan, we hebben
ook twee handen waarbij elk een rem kan bedienen! Bij auto's spreken we
meestal over vier remmen en dan komen we toch echt twee handen tekort.
De vergelijking gaat dus helemaal mis.

> Het kan niet anders dan dat dat een keer mis gaat, ook met de velomobiel.
> Het is alleen nog even wachten op dat ene moment waarop dat misgaat.

Waar haal je de zekerheid vandaan dat het mis *zal* gaan?

We hebben het hier over voertuigbeheersing. En net zoals iemand met een
tweewieler (racefiets, open ligger) heel goed aanleren kan om ook in
reflex zijn twee remmen (voor/achter) op de juiste manier te gebruiken
zodat je niet over de kop slaat, ben je ook in staat om jezelf de
juiste beheersing van je linker- en rechterrem aan te leren. Wat mij
betreft is het risico dat je loopt als je remmen wel gekoppeld zijn en
dat eens onwenselijk uitpakt (happen van de ene rem bv, knappen van de
andere rem) stukken groter.
En natuurlijk, onder de juiste condities zijn beide remmen gelijk
afgesteld, hapt geen van beide en zijn de remkabels in puike conditie.
Maar dat is nu juist het nadeel van zo'n onderhoudsarme fiets, het
duurt erg lang voor er iets vervangen moet worden, maar ook dat moment
komt eens een keertje. En als je niet zo iemand bent die ruim van
tevoren preventief onderhoud pleegt, dan komt het dus een keertje
onverwacht.

Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat de kans vrij groot is dat als
ik de eerste keer dat ik mijn remmen ging schoon- en droogmaken, ik
meteen de ankerplaten had omgedraaid, ik dan later wellicht niet de
behoefte had gehad om ze te ontkoppelen. Maar ondertussen rijd ik al
ruim 6.000 km met ontkoppelde remmen en ik heb nog geen moment
terugverlangd naar de gekoppelde remmen.
En ja Wilfred, ik heb er ook wel eens noodstops mee gemaakt en dan
blijkt dus inderdaad dat je uitstekend ook dan je remmen juist verdeeld
kunt bedienen.

Frans gaat verder:

> [...]
> linker en rechter rem met dezelfde kracht "bediend" kunnen worden.
> Daarnaast moeten de remmen misschien wat vaker gecontroleerd worden op

Ik geef je gelijk in je voorkeur voor hydraulische bediening, maar dat
is blijkbaar niet altijd mogelijk in combinatie met de andere
voorwaarden die bij het ontwerp voldaan moeten worden.
Gekoppelde hydrauliek geeft weliswaar dezelfde druk tussen de
remoppervlakken, maar alleen als de eigenschappen exact gelijk zijn,
geeft dat ook dezelfde remwerking. Het is een beetje flauw om te
noemen, omdat in de praktijk die aan beide kanten dicht genoeg bij
elkaar zitten, maar juist in combinatie met vocht kan het verschil
groot zijn.
Een groot risico van gekoppelde hydrauliek is dat 1 lek beide remmen
onbruikbaar maakt. De kans dat beide remkabels het gelijktijdig begeven
is veel kleiner. Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan naar niet gekoppelde
hydrauliek.

> Frans - het stoplicht stond op groen, in Almelo

Groeten,

Kees - die blij is voor Frans dat hij door kon fietsen - van Malssen

Jan 15, 2007, 7:07:36 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 13-01-07 heeft Erik & Saskia Wannee<Er...@wannee.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> uitgeprobeerd zal zijn, maar ik heb het zelf nooit ergens
> gezien. Wie kent het systeem? Of wie kan aantonen waarom het

Doet me een beetje denken aan een lezing op de oppadbeurs over
vakantiefietsen. Toen hij beweerde dat een velgrem beter koelt dan een
schijfrem ben ik de zaal uitgelopen :)

Maar je bent allerlei alternatieven aan het verzinnen voor de
schijfrem, wat is het probleem dan met de huidige?

grtz
Henk

Jan 15, 2007, 7:46:31 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com

> Doet me een beetje denken aan een lezing op de oppadbeurs over
> vakantiefietsen. Toen hij beweerde dat een velgrem beter koelt dan een
> schijfrem ben ik de zaal uitgelopen :)
Ik denk dat hij gelijk heeft. Het oppervlakte van een velg is vele malen
groter dan een schijfje, ook draait hij harder door de lucht (meer
luchtstroom). De schijfrem mag echter gewoon veel heter worden en dat maakt
dat je koeling veel minder kritiek is. Misschien had je gewoon moeten
blijven zitten.

> Maar je bent allerlei alternatieven aan het verzinnen voor de
> schijfrem, wat is het probleem dan met de huidige?

- Ingewikkelder dan een velg rem.
- Zwaardere spaak belasting van een velg rem.
- Over het algemeen meer onderhoud van een velgrem.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat schijfremmen een heel gebied aan
toepassingen hebben waar ze beter zijn dan velgremmen. Echter kan je
niet stellen dat ze geen problemen hebben; dat heeft bijna geen enkele
rem.

Jan 15, 2007, 7:53:39 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com
> - Zwaardere spaak belasting van een velg rem.
Dit moet natuurlijk zijn: DAN een velg rem. Een schijfrem is zwaarder
voor de spaken.

B.J. Zwaan

Jan 15, 2007, 7:55:16 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com

Note: new e-mail address is b.j....@biology.leidenuniv.nl

"We've got one of those here. Unfortunately, they are not available for
single sided mounting.

We started to convert ours to mount on a trike, but didn't finish the
project; it was decided it was more trouble than it was worth."

Jammer. Andere fabrikanten he took geprobeerd?

Groet,

Bas

Jan 15, 2007, 9:51:07 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com
2007/1/15, Rode Pioneer <ge...@scintilla.utwente.nl>:

> [...]
> luchtstroom). De schijfrem mag echter gewoon veel heter worden en dat maakt
> dat je koeling veel minder kritiek is. Misschien had je gewoon moeten

Het werd gezegd dat daardoor de velgrem beter geschikt is in
bergachtig gebied :)

grtz
Henk

Jan 15, 2007, 10:54:03 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com

Dan nog hangt het samen met de gebruikte materiaalen. Als je de juiste
rubbersoort (buitenband) op je velg hebt (tot waar zou dat kunnen ?
200 graden?) versus de verkeerde legering voor je remschijf zou het
zo maar kunnen kloppen. Ook schijfremmen hebben grote problemen met
het afvoeren van hitte.

Ik heb redelijk wat in de bergen gefietst. Mij bekroop wel eens het idee
dat ik een schijf rem wilde voor maar volgens mij is dat gaan voor valse
veiligheid. Bij mijn weten zijn de verschillen niet zo groot en welke
beter om af te dalen in de bergen is kan ik zo niet zeggen.

Wel kan jemet velgremmen na een korte stop sneller weer verder omdat die
sneller afkoelen :)

Erik & Saskia Wannee

Jan 15, 2007, 12:51:14 PM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com
hyz wrote:

> Doet me een beetje denken aan een lezing op de oppadbeurs
> over vakantiefietsen. Toen hij beweerde dat een velgrem

> beter koelt dan een schijfrem ben ik de zaal uitgelopen.

Dat wist je zonder die lezing natuurlijk ook al.

> Maar je bent allerlei alternatieven aan het verzinnen
> voor de schijfrem, wat is het probleem dan met de
> huidige?

Een paar antwoorden zag je al voorbij komen.
Eén van de aanleidingen voor deze discussie zat in de
eenzijdige ophanging bij velomobielen, in combinatie met de
koelingsproblemen en de ophoping van rommel in de
wielkasten. Toen bedacht ik dat een mega-schijfrem aan de
binnenkant van de velg deze problemen minder zou hebben. Je
hebt geen speciale naaf nodig om de rem te kunnen monteren
(kan dus ook in combinatie met een eenzijdige SON-naaf, om
terug te komen op het oorspronkelijke thema van deze
thread), koeling is ruim voldoende en misschien blijft er
ook minder rommel aan plakken dan aan een kleine schijf
(door het centrifugaal-effect en een groter windvangend
oppervlak).

Erik.

Ful Valstar

Jan 15, 2007, 2:54:57 PM1/15/07
to Ligfiets

Erik & Saskia Wannee schreef:
> [...]
> ook minder rommel aan plakken dan aan een kleine schijf
> (door het centrifugaal-effect en een groter windvangend

Goed idee Erik. Dit bedoel je dus:
http://www.buell.com/nl_be/home.asp

Geschikt wiel/velg (gegoten) heeft Flevobike techno reeds in huis !!
Schijf-bevestigingsboutgaatjes boren in de gegoten spaken zal niet echt
moeilijk zijn. Hoewel als je het goed wil doen je speciaal voor dit
doeleind een spuitgietwiel moet construeren natuurlijk. Passende schijf
zoeken zal niet meevallen; bestaat vermoedelijk niet. Hoe langer ik er
over nadenk; dit is de enige echte super oplossing tbv Velomobielen.We
zullen deze rem-constructie noemen: DE ERIK-SCHIJFREM.

Ful

Bastiaan Welmers

Jan 15, 2007, 6:06:18 PM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com
On Sat, Jan 13, 2007 at 02:48:37PM +0100, Erik & Saskia Wannee wrote:

> [...]
> natuurlijk ook uitstekend zijn door het erg grote oppervlak.
>
> Nadelen die ik kon bedenken: Je hebt speciale velgen nodig

Maar de naven bestaan al en de velgen nog niet...

<knip>

> Ik neem aan dat dit idee vast ook wel weer eens
> uitgeprobeerd zal zijn, maar ik heb het zelf nooit ergens
> gezien. Wie kent het systeem? Of wie kan aantonen waarom het
> een slecht idee is?

Het volgende probleem kan ik bedenken: welliswaar koelt een velg beter,
maar een velg mag helemaal niet zo heet worden. Ik heb niet direct
formules etc bij de hand maar ik kan me zo voorstellen dan een schijfje
die 300 graden mag worden meer warmte-energie kwijt kan aan zijn omgeving
dan een velg die maar 80 graden mag worden.
De reden dat er voor trommel/schijfremmen wordt gekozen is dan ook
regelmatig dat de hitte de velg en dus band niet kan bereiken. Er zijn
genoeg verhalen bekend van klappende banden door velgremmen.

Ander probleem blijft volgens mij dat je toch met vocht en vuil blijft
zitten. Vlak bij de velg kan je er donder op zeggen dat het vies en nat
wordt, of je moet het echt goed afschermen.

Volgens mij zou een goed beschermde schijfrem (je ziet ze wel eens op
crossmotoren) voorzien van koellucht aangezogen van buiten via een slang
best een oplossing zijn, probleem is dat dit nog niet echt bestaat en
best veel werk is om te implementeren, in ieder geval meer dan de kant
en klaar te bestellen trommelremnaven.

Groeten, Bastiaan

Alexander Swen

Jan 16, 2007, 4:50:11 AM1/16/07
to Ligfiets
(bestaat ook (nog) niet, maar kan vast wel gemaakt worden) ik
las/hoorde laatst iets over een auto die velgen heeft die als een soort
propeller zijn gemaakt en zodoende lucht onder de auto vandaan zuigen
(geloof ik). ik kan me voorstellen dat je op een wiel met conventionele
schijfrem een paar kleine "flapjes" ofzo op de spaken zet ter hoogte
van de schijf en zo koeling maakt voor de schijf?
Ik heb zelf overigens nooit last van te hete schijfremmen, maar die van
mij zitten dan ook niet in een afgeloten wielkast, maar open (Jester
;-)

Alex - kan zich wel veel voorstellen bij spaakbelasting als reden voor
Erik-schijfrem- Swen

Frank Bokhorst

Jan 16, 2007, 7:07:24 AM1/16/07
to ligf...@googlegroups.com
Eric Wannee schreef:

> Ik had nog een alternatief bedacht: Een schijf die niet
> vanaf de naaf naar buiten steekt maar eentje die vanaf
> de velg naar binnen steekt.

Ja, dit is al in gebruik bij motorfietsen. Zie bijvoorbeeld
het experiment van Tony Foale, de Foale/Parker QL fiets:
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm
of direct naar de fotos op mijn website bij:
http://wwwserver1.psy.uct.ac.za/pic/bike/foaleQL1.jpg
http://wwwserver1.psy.uct.ac.za/pic/bike/foaleQL2.jpg

Een nadeel dat ik kan bedenken is dat je velg (waar de
schijf dus aan vast zit) wel heel mooi recht moet lopen,
anders zal de schijfrem gaan slepen. Een voordeel van
de gewone schijfrem/trommelrem is juist dat je velg erg
krom kan lopen zonder kwaad aan de rem.

Groet,
Frank Bokhorst

Hans Schreuder

Jan 16, 2007, 8:18:09 AM1/16/07
to Ligfiets
Zoals al eens gemeld rijd ik nu bijna een jaar met ontkoppelde remmen
in mijn Versatile.
Ervaringen:
- Met 1 vinger (per rem) kan ik alle situaties aan, behalve een
noodstop.
- Bij een heel-hard-remmentest bij 30 km/h stond ik stil in 3,5 - 4 m.
Remkracht: 1060 N.
- Eén echte noodstop vanaf ca. 24 km/h (2 voetgengers stapten van
achter een bestelbus de weg op): niet scheefgetrokken maar wel een
compliment "Uw remmen zijn prima!".
- Sturen door 1 rem te gebruiken: onbruikbaar, maar soms wel leuk.
(Bezwaar: het koppel door het eenzijdig remmen vergroot de dwarskracht
op het achterwiel. Misschien zou het beter zijn om juist de 'verkeerde'
rem te gebruiken om uitbreken van het achterwiel tegen te gaan.
- Door de geringe wrijving en dus de lagere spanning in de remkabel
gaat die langer mee.

Hans - die (off-topic) onlangs 50 km in de regen heeft gefietst zonder
zijn bril te hoeven poetsen - Schreuder.

Ful Valstar

Jan 16, 2007, 10:25:20 AM1/16/07
to Ligfiets
Kees van Malssen schreef:

> Bovendien, ik heb een tijd geleden juist mijn Q-remmen ontkoppeld en
> dat bevalt me veel beter dan gekoppeld!
> Overigens zou ik wel liever hydraulisch dan bekabeld hebben.

Ontkoppelde remmen zijn leuk om mee te spelen maar het kan niet werken
als je extreem snel moet remmen.
Dit omdat jijzelf wel snel kan reageren maar de remkabels zijn ZELF al
te traag; kabel/-mantel stick-slip; slechte doseerbaarheid. Stick-slip
en ongelijkmatig werken L + R zijn de EERSTE aanleiding geweest om
kabelremmen bij auto's te vervangen door een hydraulische systeem.
Ofwel: L / R handmatig compenseren vanwege ongelijkmatige L / R
remwerking lukt (haast)niet op het moment dat het echt moet.

Het blad TOUR (2004/8) zegt over kabels/doseerbaarheid:
"" Die Hystereseschleife der Shimano 105-bremse zeigt stellvertretend
(was een voorbeeld, 105-remmen op zich goed) die hohe systeemreibung
der Bowdenzugbremse: Fur 400 Newton Bremskraft benotigt man 106 Newton
Handkraft. Die muss man aber um 51 Prozent reduzieren auf 52 Newton,
bis die Bremszange offnet. Je kleiner dieser Prozentwert ist, umso
besser ist die Bremszange zu dosieren. H a u p v e r a n t w o r t l i
c h fur die hohe Reibung ist der B o w d e n z u g .""

(1)Kennelijk werkt de combinatie huidige beschikbare schijfremmmen/
Velomobielen niet (ik ben daar niet echt in thuis). (2)Ontwikkeling van
de Erik-schijfrem(+spuitgietwiel!) kost 5 jaar / 100.000 euro. (3)De
trommelrem moet je intensief pamperen om hem lekker te laten werken
maar dan nog blijft het een kabelrem.

> Maar als ik Kwessie de remkracht en rembetrouwbaarheid kon geven die

> m'n (Magura) hurry heeft...

(4)Dat kan: Magura Firmtech-uitvoering.Ik dacht ooit gelezen te hebben
dat er 1 hendel bestaat waarmee je twee magura's kan bedienen. Krijg je
een mooi clean stuurtje van. L / R ontkoppelen/compenseren is sowieso
geen discussie meer want die remmen werken L / R gelijkmatig. De
voordelen van deze velg-Magura's behoeven geen toelichting want die
zijn op de diverse fiets-lijsten vaak genoeg langs gekomen. Voor de
veilgheid ben je hier (vanwege 1 voorhendel) wel verplicht om ook een
achter(nood)rem te monteren. Weer een Magura velgrem vanwege de
doseerbaarheid. Als achterem gaat slippen bij het noodremmen kan je
zeer snel lossen(geen kabel stick-slip).

Een velomobiel heeft geen voorvorken(duo) maar voorpoten(mono) dus
wordt de Firmtech-remophanging problematisch.Valt mee; ff (nou ja) wat
freeswerk. De Firmtech is niet zo lomp als de HS 33 met booster. Je
moet een soort hoefijzer/adaptor uit alu frezen waar enerzijds de
Firmtech aan bevestigd kan worden. Als je naar de Bram Brake kijkt zie
je dat zo'n hoefijzer niet groot hoeft te zijn. De adaptor moet
anderzijds vastgemaakt worden aan de fusee. Zie er heel gek en heel
lelijk uit maar dit is zo omdat je het domweg niet gewend ben.
Overigens went "lelijk" wel en meer dan de helft zit achter het wiel.
Slecht werken/onderhoud wennen NOOIT.

Ful

Pinker Perl

Jan 16, 2007, 10:32:18 AM1/16/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 16-01-07 heeft Ful Valstar<ful_v...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> (3)De
> trommelrem moet je intensief pamperen om hem lekker te laten werken
> maar dan nog blijft het een kabelrem.

De bakfiets van Pinker is voorzien van SA trommelremmen met
hydraulische overbrenging. Het kan dus wel.

/Pinker - bekend van irc

Ful Valstar

Jan 16, 2007, 10:50:03 AM1/16/07
to Ligfiets

Pinker Perl schreef:

> De bakfiets van Pinker is voorzien van SA trommelremmen met
> hydraulische overbrenging. Het kan dus wel.
Als het wel kan volgens Pinker waarom zijn dan de velomobielen niet
standaard voorzien van HYDRAULISCH bediende trommelremmen? Wel een goed
idee maar geen goede uitvoerings-kwaliteit is het enige dat ik kan
bedenken.
Ful

Kees van Malssen

Jan 16, 2007, 2:14:14 PM1/16/07
to Ligfiets
Ful trapt op de rem:

> [...]
> Dit omdat jijzelf wel snel kan reageren maar de remkabels zijn ZELF al
> te traag; kabel/-mantel stick-slip; slechte doseerbaarheid.

Zoals je uit mijn andere postings al lang weet, gaat mijn voorkeur ook
heel duidelijk uit naar een hydraulische oplossing. Maar net als bij
vele andere oplossingen, is de vraag niet of het _in principe_
uitvoerbaar is, maar of het in de praktijk realiseerbaar is. Met dat
voor ogen, is het op dit moment een gegeven dat ik a) trommelremmen in
mijn race-beest heb en b) dat die trommelremmen met kabels aangestuurd
worden.
Met dat als beginsituatie ben ik bij ontkoppelde remmen gekomen.

Dat jij hier roept "niet kunnen" heeft niets te maken met wel of niet
gekoppeld zijn, maar alles met de manier waarop het rembesluit in het
hoofd van de berijder wordt overgebracht op de machinerieen die in/aan
het voertuig ter beschikking staan om dat uit te voeren.

> Stick-slip
> en ongelijkmatig werken L + R zijn de EERSTE aanleiding geweest om
> kabelremmen bij auto's te vervangen door een hydraulische systeem.

Prima en als dat beschikbaar is voor de Q, zal ik het zeer zeker
overwegen.

> Ofwel: L / R handmatig compenseren vanwege ongelijkmatige L / R
> remwerking lukt (haast)niet op het moment dat het echt moet.

Opnieuw staat dit niet in verband met wel of niet ontkoppeld zijn, maar
alleen met de keuze van signaaldrager (kabel vs hydrauliek).

> [...]
> de Erik-schijfrem(+spuitgietwiel!) kost 5 jaar / 100.000 euro. (3)De
> trommelrem moet je intensief pamperen om hem lekker te laten werken

Dit is een zeer juiste waarneming.

> [...]
> een mooi clean stuurtje van. L / R ontkoppelen/compenseren is sowieso
> geen discussie meer want die remmen werken L / R gelijkmatig.

Jij haalt wel of niet koppelen weer door elkaar met het systeem waarmee
je rembesluit en uitvoering met elkaar in overeenstemming brengt! Ook
op mijn hurry, die inderdaad voorzien is van fantastische Magura's, ben
ik blij dat de twee remmen onafhankelijk van elkaar te bedienen zijn.
Net zoals ik dat was bij de onafhankelijke remmen op mijn racefiets.

> [...]
> doseerbaarheid. Als achterem gaat slippen bij het noodremmen kan je
> zeer snel lossen(geen kabel stick-slip).

Als je de remmen dus niet koppelt, geen achterrem nodig.

> [...]
> lelijk uit maar dit is zo omdat je het domweg niet gewend ben.
> Overigens went "lelijk" wel en meer dan de helft zit achter het wiel.

Dat wel of niet lelijk speelt bij de Quest helemaal niet, want daar zou
e.e.a. weggewerkt zitten in de wielkast.
Als de hydrauliek-kabel omvormers die Pinker noemt zo toepasbaar zijn,
is dat wellicht een mooie oplossing. Maar wat mij betreft nog steeds
ontkoppeld. Want zoals iemand anders al zei: een betere
remkrachtverdeler dan het menselijk brein is er niet (een slechtere
trouwens ook niet, afhankelijk van welk brein je beschouwt).

Groeten,

Kees - die en zeer sterke voorkeur heeft tot _niet_ remmen - van Malssen

Zekitez

Jan 16, 2007, 2:32:03 PM1/16/07
to Ligfiets

Ful Valstar schreef:

> [...]
> standaard voorzien van HYDRAULISCH bediende trommelremmen? Wel een goed
> idee maar geen goede uitvoerings-kwaliteit is het enige dat ik kan

Het kan wel. Bij Alligt www.alligt.nl is het een optie.

Hydraulisch bed. remmen 190,-

Er zijn dus nog 190 redenen tegen.
Ik zou ze echter direct nemen als dat kon bij een Versatile.

Frans

Jan 17, 2007, 3:55:09 AM1/17/07
to ligf...@googlegroups.com
Nav Hans heeft deze Hans ook de remmen ontkoppeld (in het begin geen
idee wat bedoeld werd, maar goed). Zelfde ervaring. Voor mij had het
nog een ander voordeel. De kabels kunnen buitenom (ipv over het
stuur), waardoor het aantal scherpe hoeken die de kabel aflegt nul is
geworden.
-Wel enige oefening nodig met remmen.
-Bijkomend voordeel is dat een rem die een beetje minder werkt dan de
ander gecompenseerd kan worden door meer kracht op de remhandle te
zetten.
-Bochten worden ook geinig, doordat je kan bijremmen met de binnenrem,
waardoor de fiets al een beetje de bocht in gaat zonder sturen.

De obligate foto van de remhandles:
http://www.fali.nl/index.php?name=coppermine&file=displayimage&album=11&pos=68

Jan 17, 2007, 4:09:05 AM1/17/07
> [...]
> Ofwel: L / R handmatig compenseren vanwege ongelijkmatige L / R
> remwerking lukt (haast)niet op het moment dat het echt moet.
Toch verwarrend als jij verteld dat ik dingen doe die niet kunnen (-:
Op de parkeerplaats van een gesloten HornBach op zondag flink geoefend
en ik kon netzoals Hans Schreuder snel en onverwacht stil staan. Zelfs
het corrigeren van een verkeerde/ongelijke remkrachtverdeling
geoefend. Buiten het zweten op voorhoofd doordat het behoorlijk
schrikken is als je een flinke dreun naar links of rechts krijgt
(pootje lichten is me echt niet gelukt, wel een rechtdoorgaande weg,
in een scherpe bocht is een noodstop niet op >30 km/h), het corrigeren
is goed gelukt en stond nog steeds aanvaardbaar snel stil.
Het is bij mij ook een afweging geweest wat beter remt. Ontkoppeld
heeft dan echt mijn voorkeur. Sponzigheid is zo goed als verdwenen. De
zeer korte kabels (ik schat 70 cm) hebben een door mij niet waar te
nemen rek. De kabels hebben geen scherpe bochten (zoals in ander
mailtje al genoemd).

Ideaal is anders maar voor mij het meest ideaal, op dit moment.

Ful Valstar

Jan 17, 2007, 7:45:49 AM1/17/07
to Ligfiets

Kees van Malssen schreef:

> Maar net als bij vele andere oplossingen, is de vraag niet of het _in principe_
> uitvoerbaar is, maar of het in de praktijk realiseerbaar is.

Heel juist maar het addertje onder het gras is dat je je eventueel te
veel laat leiden door 'de waan van de dag'.

> Ook op mijn hurry, die inderdaad voorzien is van fantastische Magura's, ben
> ik blij dat de twee remmen onafhankelijk van elkaar te bedienen zijn.
> Net zoals ik dat was bij de onafhankelijke remmen op mijn racefiets.

Dat zijn tweewielers, = ander onderwerp, Kees. Daarbij MOET je
voor/achter ontkoppelen vanwege tijdens stevig remmen aanzienlijk
afnemende achterwieldruk. Ook hier schiet trouwens het menselijkbrein
te kort om bij
m a x i m a a l remmen aanvankelijk uit de achterem de maximale
remkracht te halen en fractioneel later in dat remproces deze achterrem
voldoende te lossen ter voorkoming van achterwielslip; bekende materie.

Overigens lijkt deze discussie, to ontkoppel or not to ontkoppel, veel
op de discussie of je een kogel liever door je arm hebt of door je
been. Een discussie die er niet had moeten zijn, ofwel, laat ik 2007
eens onaardig beginnen; kabelbediende trommelremmen hadden eigenlijk
vwb performance niet toegepast mogen worden op high-performance
velomobielen. Ontkoppelde remmen L / R en diesel is voor
landbouwtractoren.

> Want zoals iemand anders al zei: een betere remkrachtverdeler dan het menselijk brein is er niet (een slechtere trouwens ook niet, afhankelijk van welk brein je beschouwt).

Ze zeggen zo veel Kees. Motorrijders zeggen ook heel veel. ABS kwam op
motorfietsen. Dat was lachen, ZE zeiden 'ABS is voor mietjes die niet
kunnen rijden/remmen'. Fa. Bosch heeft voor deze doelgroep het ABS
ontwikkeld. ZE hadden gelijk want als je al 30 jaar motorfiets gereden
hebt en je zit in de redactie van een motorfietsblad (dus NOG meer
evaring) dan weet je echt wel hoe je moet remmen. Je voelt het al
aankomen:
de stoere toppers gingen eens laten zien, testen, dat ze met
uitgeschakelde ABS sneller konden remmen dan met ingeschakeld ABS. Het
resultaat laat zich raden.

Dit verhaal kreeg had nog een opmerkelijk staartje. Na de remtestsessie
gingen de testers weer op de motorfiets huiswaarts. De aanvankelijk
meest anti- ABS'r kreeg toevallig daarbij een bijna ongeluk en
verklaarde dat hij zn leven te danken had aan het ABS. Geen borrelpraat
of mythe; gelezen in motorblad en was voorzien van foto'etc. Waar mee
ik wil zeggen dat je niet te veel moet vertrouwen op het menselijk
brein bij handelingen die in fracties van seconden moeten gebeuren.

Ful- nu eerst even het brein resetten, koffie - Valstar

Kees van Malssen

Jan 17, 2007, 5:48:25 PM1/17/07
to Ligfiets
Ful spreekt (meest) wijze woorden:

> Heel juist maar het addertje onder het gras is dat je je eventueel te
> veel laat leiden door 'de waan van de dag'.

Daar heb je wel gelijk in.
En je weet dat ik ook vaak genoeg meedoe aan het zoeken naar juist de
technisch optimale oplossing. Maar in het praten over (ont)koppelen heb
ik wel heel duidelijk aangegeven dat het ontstaan is uit een
praktijksituatie.
En wees gerust, ik zit ook off-list heel veel dingen die juist de waan
van de dag doorbreken door te werken (vooral tijdens het fietsen gaat
dat goed).

> Dat zijn tweewielers, = ander onderwerp, Kees. Daarbij MOET je
> voor/achter ontkoppelen vanwege tijdens stevig remmen aanzienlijk
> afnemende achterwieldruk.

Dat was wel makkelijk op de kast he Ful ;-)

> [...]
> remkracht te halen en fractioneel later in dat remproces deze achterrem
> voldoende te lossen ter voorkoming van achterwielslip; bekende materie.

Dat klopt natuurlijk volledig. Je hoeft maar een milliseconde ernaast
te zitten met je brein en je bent submaximaal (ten opzichte van de
theorie).
Een heel andere vraag is of er een techniek is die per definitie beter
presteert en dat ook nog eens betrouwbaar blijft doen in de praktijk.

> [...]
> vwb performance niet toegepast mogen worden op high-performance
> velomobielen. Ontkoppelde remmen L / R en diesel is voor

Wat de kabels betreft ben ik het helemaal met je eens. En diesel voor
landbouwvoertuigen heb ik ook geen enkele moeite mee. Het enige waar je
me nog erg weinig argumenten voor gegeven hebt, is de dwingende
noodzaak om de voorremmen wel te koppelen.

> Ze zeggen zo veel Kees.

Ik beroep me hier niet op "ze", maar wilde het niet zeggen en daarbij
de indruk wekken alsof ik de eerste ben die het beweerd.
Waar je naar toe lijkt te willen is dat een perfect afgestelde fiets
gebaat is bij een gekoppeld remsysteem. Dat wil ik ook helemaal niet
ontkennen, ik heb ook al geregeld aangegeven dat mijn keuze tot
ontkoppelen geinspireerd is door niet-optimaal functioneren.
Ik wil het overigens ook niet bevestigen, ik ben namelijk mede door
mijn ervaringen, maar ook door redenatie tot de conclusie gekomen dat
een brein-gekoppeld systeem tenminste gelijkwaardig functioneert aan
een goed functionerend mechanisch gekoppeld systeem.
Een systeem dat onder alle omstandigheden blijvend optimaal
functioneert op dit moment niet beschikbaar en derhalve is de
additionele flexibiliteit die de brein koppeling levert doorslaggevend
ten faveure van dat systeem.

[daarom ABS geknipt]

> Ful- nu eerst even het brein resetten, koffie - Valstar

Ik hoop dat ie gesmaakt heeft :-)
En wat mij betreft sluiten we deze discussie voorlopig af.

Groeten,

Kees - die de timing van de storm van deze week minder prettig vindt
dan die van vorige week - van Malssen