Foto's 1000 meter records in Alkmaar

Wim Schermer

Feb 4, 2007, 4:55:23 PM2/4/07
to ligf...@googlegroups.com
Vanmiddag me weer eens uitgeleefd, nee niet met de Quest, maar met de
Nikon.
Kijk even op mijn blog voor de foto's en uitleg hoe ik ze maakte.
http://wimschermer.blogspot.com/
Wim - goed gereedschap is het halve werk - Schermer

F. van Schoot

Feb 4, 2007, 5:25:16 PM2/4/07
to ligf...@googlegroups.com
Mooie foto's Wim
Ik heb die van onze Guus meteen als achtergrond gemaakt.
Groeten papa Frans
Was vandaag in de RAI bij de fietsvakantiebeurs (toch onbedoeld) actief.

Feb 5, 2007, 2:33:11 AM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer schreef:

Hoi Wim,

Nette foto's maar misschien toch nog twee tips van een andere fotograaf.
Met zo'n mooie camera als de Nikon D200 is het geen bezwaar om de iso
waarde wat omhoog te schroeven naar 400 of zelf 800 iso als je daarbij
foto's gaat maken met een grotere diafragma opening van f3.5 dan krijg
je een wat kleinere scherpte diepte waardoor je het onderwerp wat meer
isoleert. Ook heb je dan bijna geen flits meer nodig.
En als je wel flits dan is het bij dit soort bewegende onderwerpen
mooier om de flitser op het laatste (tweede) gordijn te laten flitsen.
Nu zie je bij sommige van jou foto's een scherpe fietsen met een vage
waas voor de fietser, dit geeft een beetje een indruk alsof hij
achteruit fietst. Als je nu op het tweede gordijn flitst dan krijg je
die waas achter de fietser.
Het is best lastig foto's maken daar binnen, zelf meerdere malen
ondervonden.

Groeten André Vrielink

Bas Fotografie

Feb 5, 2007, 2:57:43 AM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com

On 5-feb-2007, at 8:33, André Vrielink wrote:

> [...]
> die waas achter de fietser.
> Het is best lastig foto's maken daar binnen, zelf meerdere malen

Inderdaad nette foto's. Overigens stelt de D200 bij mijn weten
automatisch de sluitertijd in op 1/60 als er geflitst gaat worden. En
ik heb weer een andere wijze van fotograferen als André :) Ik zou
juist de sluitertijd wat langer maken (1/8, 1/4) en het diafragma wat
kleiner. Althans bij de meetrekfoto's. Krijg je een nog mooiere
beweging. Ok, ook kans op meer bewegingsonscherpte, maar dat risico
neem ik maar voor lief :)
En André, de ISO stond al op 400 als ik de EXIF bekijk.

Enfin, iedereen doet het weer anders. En er zaten bij jou mooie
platen bij.

grt

Bas - die ook gewoon maar wat klikt - de Meijer

-------------------
Bas Fotografie
portfolio: http://ic4u2.net
weblog: http://roodpetje.nl
archief: http://fotograaf.defotojournalist.nl/basfotografie

Schaik, TR van - SPLCC

Feb 5, 2007, 3:35:39 AM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer schreef:
> [...]
> http://wimschermer.blogspot.com/
> Wim - goed gereedschap is het halve werk - Schermer

Hele mooie foto's, ik ga de volgende keer ook mijn camera meenemen, er
zijn toch genoeg mensen langs de baan die je camera even willen
vasthouden!

Niet de meest charmante foto's van mij, maar wel mooi de inspanning van
ieders gezicht af te lezen!!

En wat is racen op de baan gaaf zeg!!!!!!!! Woeh, de adrenaline giert
nog steeds door mijn lichaam!!!!

Dit gaat zeker niet de laatste keer zijn dat ik op de baan race, jammer
dat ik er in Sloten niet bij kan zijn (nou ja jammer... huwelijk van
schoonzusje in Suid Afrika is natuurlijk ook errug leuk).

En wat een fantastische sfeer, echt heeeel erg gezellig. Jullie gaan mij
zeker vaker zien!

Groet,

Thomas - Riep "Jieeeehaaaa" toen de bel voor de laatste ronde ging
tijdens het criterium - van Schaik

For information, services and offers, please visit our web site: http://www.klm.com. This e-mail and any attachment may contain confidential and privileged material intended for the addressee only. If you are not the addressee, you are notified that no part of the e-mail or any attachment may be disclosed, copied or distributed, and that any other action related to this e-mail or attachment is strictly prohibited, and may be unlawful. If you have received this e-mail by error, please notify the sender immediately by return e-mail, and delete this message. Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (KLM), its subsidiaries and/or its employees shall not be liable for the incorrect or incomplete transmission of this e-mail or any attachments, nor responsible for any delay in receipt.
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. (also known as KLM Royal Dutch Airlines) is registered in Amstelveen, The Netherlands, with registered number 33014286

André Vrielink

Feb 5, 2007, 3:40:22 AM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com
Bas Fotografie schreef:
Ik heb de EXIF inderdaad niet bekeken. Klopt wat je schrijft, het is
inderdaad net het resultaat wat je wilt bereiken.

André

Schaik, TR van - SPLCC

Feb 5, 2007, 9:28:49 AM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com

Wim Schermer

Feb 5, 2007, 10:14:44 AM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com

Hi André,
De instelling van de camera staat op 400 ASA. De flitser op het
tweede gordijn is een goede tip. Uiteraard ken ik die mogelijkheid,
maar ik heb er niet aan gedacht. De kleinere scherpte diepte heb ik
bewust vermeden. Ik wil wel graag laten zien dat het op een baan is.
Het is de tweede keer dat ik op zo'n baan fotografeer en da's niet
makkelijk.
Wim - 25 jaar politieluchtfotograaf en dat is heel wat anders - Schermer

Diquest

Feb 5, 2007, 3:20:43 PM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com

Op 05-02-07 heeft Wim Schermer <aer...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

Wim, Mooie foto's. Maar wat bedoel je met: "De flitser laat ik inflitsen op 2/3 diafragma onder normaal."?

Met vriendelijke groet,

Roel van Dijk

Bas Fotografie

Feb 5, 2007, 4:33:06 PM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com

Je stelt op de flitser (of op de camera) een flitslichtcorrectie in
van 2/3 stop (1 stop is een verdubbeling de hoeveelheid licht). Je
laat de flitser dus wat minder licht afgeven dan dat de flitser
standaard zou doen.

grt

Bas

Wim Schermer

Feb 5, 2007, 5:04:09 PM2/5/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 5 feb 2007, om 22:33 heeft Bas Fotografie het volgende geschreven:

> [...]
> van 2/3 stop (1 stop is een verdubbeling de hoeveelheid licht). Je
> laat de flitser dus wat minder licht afgeven dan dat de flitser

Klopt helemaal. Belangrijk is te weten dat je de camera eerst instelt
op een - automatische - waarde waarbij het beeld zonder flits goed
wordt belicht. Zou je aanvullend voluit flitsen, dan overheerst de
flits het beeld volledig. Door de flitser op 2/3 diafragma
onderbelichten te zetten - dit is in stapjes van 1/3 diafragma in te
stellen - vult de flits het geheel in. De flits dient ook om de
beweging te bevriezen, anders is er vrijwel geen scherpte te krijgen
als de fietsers met soms 55 km/u voorbij racen. Wel moet gezegd
worden dat de camera en de flitser hier goed samenwerken.
Wim - nu hobby fotograaf - Schermer