knieen en pedalen

Lijsters,

Het moet er toch maar eens van komen. Na honderd therapeuten en artsen
en daarnaast toch stug met gevoelige knieeen voorzichtig willen
fietsen, is dit een volgende mogelijkheid. Als ik zo de meningen op
ligfiets.net lees en wat rondstruin op internet kom ik op een lijstje
met de volgende pedalen.

Welke gaan jullie adviseren? Mijn kniepijn in Quali zit links: De pees
linksonder. Rechts: links naast de knieschijf en dus feitelijk tussen
de koppen.

Alle pedalen zijn op internet makkelijk te bestellen. Daar zit geen verschil in.

TPD pedalen
Voordeel: Zijdelingse beweging over een cm. Wat knieklachten zou verminderen.
Voordeel: compatible met SPD.
Nadeel: As is snel versleten. Dd2006, zijn er nieuwe ervaringen? Geen
losse cleats te krijgen (maar spd past er toch op?).
prijs 125 euro

Speedplay frog:
Voordeel: bij sommigen geeft het minder knieklachten (vaak een reden
hier mee te gaan rijden).
Nadeel: gewenning, niet spd compatible
nadeel: dure prijs van cleats 49 euro
prijs: 89 euro

Time Atac Zero:
voordeel: zijdelingse speling zou knieklachten verhelpen.
voordeel: prijs. Wat algemener verkrijgbaar dan de andere twee.
Nadeel: niet spd compatible.
prijs: ongeveer 50 euro
prijs cleats: 14 euro

Wim Schermer

Op 29 jan 2010, om 20:16 heeft Hans Huijgen het volgende geschreven:

> [...]
>
> TPD pedalen
> Voordeel: Zijdelingse beweging over een cm. Wat knieklachten zou verminderen.

Meerdere fietsers waaronder ik, hebben veel baat bij deze pedalen.

> Voordeel: compatible met SPD.
> Nadeel: As is snel versleten. Dd2006, zijn er nieuwe ervaringen?

Bij mij gaan ze 10.000 tot 15.000 km mee. Daarna vervang ik alleen de assen.

> Geen losse cleats te krijgen (maar spd past er toch op?).
> prijs 125 euro

Ik heb buiten de assen nog nooit iets anders vervangen.

Wim - zweert bij TDP - Schermer

Koen Van den Bergh

to ligfiets
Op 29 januari 2010 20:16 heeft Hans Huijgen <lig...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> Time Atac Zero:
> voordeel: zijdelingse speling zou knieklachten verhelpen.
> voordeel: prijs. Wat algemener verkrijgbaar dan de andere twee.

Ik fiets tegenwoordig steeds met de time Z, deze geeft bij
fietsschoenen met een soepelere zool meer steun. Voor mij niets anders
meer als de time Z of atac.

De andere twee heb ik nog niet mee gereden, maar uitgaande van Wim
Schermer is de TPD ook erg goed en van de andere heb ik ook al
positieve commentaren gelezen.

Koen -volgens mij alledrie goed-

Maas

Vergeet de Bebop pedalen niet. Die lijken me ook erg prettig.

Maas-Maarten Zeeman

Johannes Hulshof

Op vrijdag 29-01-2010 om 20:16 uur [tijdzone +0100], schreef Hans Huijgen:
[...]

Paar jaar geleden kreeg ik ook knie klachten. Eerst nog een tijd lopen zoeken naar een prettiger SPD afstelling, maar ik kreeg het niet goed. Of SPD zat te strak in de eerste meters, of SPD zat niet lekker juist na een tijd fietsen. Mijn voorkeur was destijds TPD, maar het is me niet gelukt ze te bemachtigen. Contact met de importeur ging al moeizaam (op bestelling werd niet gereageerd) en bij telefonisch contact bleek dat er problemen waren met de toelevering van de pedalen.
Uiteindelijk Speedplay Frog besteld en daar fiets ik nu bijna 3 jaar mee. Bevalt erg goed. De gewenning valt reuze mee. Ik gebruik ze wel in een velomobiel (eerst Versatile, nu Quest). Ik weet niet of ik ze wel op een tweewieler zou durven gebruiken. Het punt is namelijk dat ze slechts een kant op uitklikken (linkervoet linksom, rechtervoet rechtsom), dit in tegenstelling tot SPD. Bij een val loop je de kans dat een voet aan het pedaal blijft hangen, ten minste dat is mijn angst.
Ik fiets nog steeds met dezelfde cleats, maar denk er wel over die binnenkort te gaan vervangen en die zijn inderdaad vrij prijzig.

Mijn knieklachten zijn langzaam aan verminderd, maar nooit helemaal verdwenen. Niet fietsen hielp bij mij niet. Ik had juist het idee dat bij regelmatig fietsen de klachten verminderen. Alleen een flinke rit met langdurig tegenwind wil de klachten wel weer terugbrengen voor een paar dagen.

Groeten Johannes - die benieuwd is of TPD inmiddels weer leverbaar is - Hulshof

Remco

Ik ben in bezit van de speedplay frog.
Deze bevallen goed.
Voor ik begon met liggen had ik al last van mijn knie, dus wilde ik
pedalen waarbij je niet helemaal vast zat.
Het eerste jaar heb ik ze op m'n m5 gehad. Dat beviel goed. Ben er
zelfs me gevalen, maar mijn voeten waren beide keren los van mijn
pedalen toen ik op de grond lag.
Op dit moment zitten ze op m'n waw en dat bevalt ook goed.
Ervaring met andere pedalen heb ik niet.

Groeten Remco (kijken of het nu wel lukt te reageren)

Theo Mol

Hans Huijgen schreef:
[...]

Mijn pijntjes zijn minder of zelfs helemaal weg na het afstellen van de trapafstand en alles goed warm houden (niet de trappers maar de knieën). Daarbij heb ik de standaard SPD's zo los mogelijk afgesteld en dat werkt zowel in de Quest als op de Fujin.
Is er een verschil tussen Fali en Quali in het knieënleed? Eerder is op deze lijst opgemerkt dat je
in een ligfiets een tamelijk gefixeerde zit kunt hebben en dat is lastig als je benen een millimeter of wat verschillen. Mogelijk lag je eerst wat losser waardoor je houding minder klachten veroorzaakte.

--
Groet van Theo, wij hebben nog een lijster in de voortuin, Mol.

Wim Schermer

Op 30 jan 2010, om 02:05 heeft Johannes Hulshof het volgende geschreven:

> Groeten Johannes - die benieuwd is of TPD inmiddels weer leverbaar is - Hulshof

Heb recent nog contact met ze gehad, dus dat lijkt me wel.
Wim - nu 50.000 km TDP - Schermer

Wim,

welk type heb je? Zitten daar spd cleats op of een specifiek tdp cleat?

191.861.807

On 30 jan, 00:17, Maas <mmzee...@xs4all.nl> wrote:
> Vergeet de Bebop pedalen niet. Die lijken me ook erg prettig.

Eens. Als Frogs je probleem oplossen, koop dan Bebops. Zelfde vrijheid
voor je voet, maar met een degelijker, lichtere en goedkopere
constructie.

grtjs,

191.861.807 - ervaringsdeskundige

Wim Schermer

Op 30 jan 2010, om 16:47 heeft Hans Huijgen het volgende geschreven:

> Wim,
>
> welk type heb je? Zitten daar spd cleats op of een specifiek tdp cleat?

Type TDP-104 en standaard SPD cleats.
Wim - op Sidi schoenen - Schermer

Quemo

On 29 jan, 21:18, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

> Ik heb buiten de assen nog nooit iets anders vervangen.

Mazzelbink :) Ik moet toch zeker elk jaar m'n plaatjes vervangen. Maar
goed, ik loop dan ook zeker 4 dagen op m'n fietsschoenen. Dan krijgen
de plaatjes heel wat voor hun kiezen.

Quemo -huidige paar begint ook alweer aardig dun te worden-

Wim Schermer

Dan moet ik mezelf corrigeren. Ik dacht dat het alleen om de pedalen ging.
Ik heb één keer nieuwe plaatjes gemonteerd.
Wim - voor lange loopafstanden liggen er sneakers in de fiets - Schermer

010/1/30 Theo Mol <th...@nixin.nl>:

> [...]
> hebben en dat is lastig als je benen een millimeter of wat verschillen.
> Mogelijk lag je eerst wat losser waardoor je houding minder klachten
Ik meen zelfs dat ik dat zelf in Ligfiets& geschreven heb. ;) Bedankt
mensen die daar op gereageerd hebben. Ik ga daar over een tijdje mee
aan de slag.

Die in het artikel genoemde osteopaat kon geen beenverschil waarnemen.
Ik zou nog een keer naar een orthopeed willen, om dat ook uit te
sluiten of aan te pakken.

Kali en Quali verschillen inderdaad qua afstelling. Buiten dat Kali
een scheve trapas had is de breedte van de trapas verschillend. Bij
Kali was die 127 mm, bij Quali is dat veel minder. Ook is denk ik de
zitting bij Kali iets rechterop, dan bij Quali. Stom dat ik dat niet
gemeten heb voor de verkoop.

De trappers zouden het trapas verschil en wat extra speling op de
schoen moeten bewerkstelligen.
http://www.fali.nl met daarop info over Kali (ligfietsblog.nl voor
niuewe info) en Quali :)

Wim bedankt,
de rest trouwens ook, jullie hebben de verwachtingen weer waar
gemaakt. Wat een ervaring op deze lijst!. Meer?

> Type TDP-104 en standaard SPD cleats.
> Wim - op Sidi schoenen - Schermer

Nu heeft spd het voordeel van uniformiteit, maar het nadeel van meer
fixatie dan bijvoorbeeld Time Atac.

En ik vraag me af waar ik tdp kan kopen. time atac is beter
verkrijgbaar. Al is het vinden van een dealer wat te veel gevraagd
voor de website van Time (frankrijk, spanje of VS zijn de opties)

Wim Schermer

Op 31 jan 2010, om 19:54 heeft Hans Huijgen het volgende geschreven:

> [...]
>
> Nu heeft spd het voordeel van uniformiteit, maar het nadeel van meer
> fixatie dan bijvoorbeeld Time Atac.
>
> En ik vraag me af waar ik tdp kan kopen.

Three Dimensional Pedals
Einder Coolhoff 61
6155 JE Puth

Tel: 046 - 443 39 95
Fax: 046 - 443 37 87

Emailen kan ook:
"Interactive Solutions B.V." <in...@interactive-solutions.nl>

Wim - last van lamlendige automobilisten - Schermer

> Heb recent nog contact met ze gehad, dus dat lijkt me wel.
> Wim - nu 50.000 km TDP - Schermer

Ja, grrrrmbl net een keuze gemaakt en TDP voor wat extra info even
gebeld. Blijken de assen en daardoor de pedalen niet leverbaar.......
Wanneer wel, kunnen ze me niet zeggen. Krijg een mailtje als ze meer
weten.

Tja, wat is wijsheid?
Hans -