Je ergste lekke band

1 view

Dirk-Jan

Wat was je ergste lekke band op de ligfiets? In aansluiting op de
vorige post over de Marathon Plus leek dit me wel een leuk onderwerp.
Zelf heb ik inmiddels de ervaring dat wanneer je een paar biertjes op
hebt en 's nachts naar huis rijdt een lekke band heel onwelkom is.
Banden wisselen is dan een berenklus. Afgelopen donderdag was het weer
zover en omdat ik de buitenband niet had gewisseld kon ik na een paar
minuten gaan plakken.

Maar dat was niet de ergste: dat was na een km of 5 a 10 op de dijk
Lelystad-Enkhuizen, richting Enkhuizen. Ik kwam van Velomobiel en het
was hondenweer, koud en heel veel wind. Een voorband was lek maar ik
kreeg de nieuwe band niet opgepompt met de pomp die was meegeleverd met
de fiets. (daarvoor gebruikte is een andere pomp) In de
veronderstelling dat die stuk was ben ik toen maar doorgereden met een
platte band tot ik een cafe tegen kwam op de dijk. Daar hadden ze nog
een fietspomp maar die begaf het na een paar slagen pompen. Ondertussen
werd ik gadegeslagen door het familiefeestje dat binnen aan de gang
was. De rest van de dijk heb ik dus afgelegd heel zachte band. Het
allerergste is nog wel dat later bleek dat de velomobielpomp in de
autoventielmodus stond, wat eenvoudig te verhelpen was door een
rubbertje om te draaien.

Dirk - nu heb ik 2 reservebinnenbanden - Jan (Q147)

> Wat was je ergste lekke band op de ligfiets? In aansluiting op de
> vorige post over de Marathon Plus leek dit me wel een leuk onderwerp.

Kermis Noords holland, zondag ochtend. Werkzaamheden aan het spoor dus
in heel NH geen treinen. Bierpijpje en na een harde knal een sneel van
zo'n 12 cm in binnen en buitenband. Niets meer aan te doen. Geen
fietsenmaker te bekennen in velden of wegen (het was tenslotte zondag)

Jurjen

Nov 26, 2006, 12:37:09 PM11/26/06
to ligf...@googlegroups.com
On [DATE], "[NAME]" <[ADDRESS]> wrote:

> [...]
> Zelf heb ik inmiddels de ervaring dat wanneer je een paar biertjes op
> hebt en 's nachts naar huis rijdt een lekke band heel onwelkom is.

Hmm, alcohol en ligfietsen is voor mij ook een slechte combinatie gebleken.
Bij het testen van de verschillende ligfietsen had ik een late lunch-stop
gehouden in Hellevoetsluis- 40 km van huis. Heerlijk een pannekoek met een
biertje erbij.

Net een beetje te overmoedig pakte ik een bochtje bij een kruispunt met van
die mooie eilandjes een beetje te krap. Het voorwiel van de fujin stuiterde
omhoog over de stoeprand en het voorwiel explodeerde met een enorme knal.
Schade: een scheur van 7 cm in de buitenband, binnenband aan flarden en een
buts in de velg. Zelf een flinke schaafwond om mijn elleboog.

Van plakken kon geen sprake meer zijn. Na wat moeizaam onderhandelen mocht
de fiets op het politiebureau even uitrusten en kon ik met de
bus-metro-trein-tram naar huis in Delft om de fiets later met de auto op te
halen. Dat ophalen ging natuurlijk ook niet vlekkeloos maar das weer een
ander verhaal.

Cheers Jurjen, hmm, worst ever... Lekke mountainbikeband in een veld
vergeven van muggen, uiteindelijk te voet gevlucht.

Bastiaan Welmers

Nov 26, 2006, 2:18:21 PM11/26/06
to ligf...@googlegroups.com
Tja, ik heb wel eens een poos geleden tijdens krantenlopen met de
zaterdagkrant bij het vaste café waar ik langsmoest met het achterwiel
in een gebaksvorkje gereden. Ik moest met loodzware fietstassen
teruglopen naar het krantendepot. Daar aangekomen bleek door de druk van
de kranten de binnenband volledig vermorzeld. Dat werd een andere fiets
uitzoeken. Met 2 uur vertraging kon ik toch nog beginnen aan m'n
krantewijkje. Halverwege kreeg ik de leenfiets ook nog eens niet meer in
de versnelling (gare 3versnellingsnaaf). Veel lopen die dag...

Verder:
- in Polen gestrand met een oud barrel met een band die continu van
de velg afliep, uiteindelijk maar op de velg gaan rijden en net de
plaats van bestemming gered voordat het wiel uit elkaar viel
- een enorme spijker dwars door band en velg, achterwiel met versnellingsnaaf
-> minstens uur klooien om het weer rijdend te krijgen (gelukkig wel
reserveband)

/Bastiaan, lekke banden zijn echt niet het ergste: het rolt tenminste
nog. 2 uur bezig met een fiets met vakantiebagage naar het
dichstbijzijnde station te tillen met een volledig vastgelopen achterwiel
is vervelender...

Wim Schermer

Nov 26, 2006, 2:52:25 PM11/26/06
to ligf...@googlegroups.com

In mijn Quest zitten in de zomer altijd 2 reserve Tioga Comp Pool
voorbanden en 1 reserve Schwalbe Marathon Racee achterband. Uiteraard
ook eenzelfde aantal binnenbanden. Ik wissel altijd de combinatie van
lekke buiten- en binnenband. Met een Sigma Lambdajet waarvan ik het
slangetje verlengde, pomp ik in korte tijd er weer 6 bar in. 's
Winters wissel ik de Tioga's voor brede Primo Comets.
Tot op heden 6775 km en drie keer lek.
Wim - de laatste keer vanmiddag in De Rijp een lekke achterband -
Schermer

Nov 26, 2006, 3:16:37 PM11/26/06
> [...]
> lekke buiten- en binnenband. Met een Sigma Lambdajet waarvan ik het
> slangetje verlengde, pomp ik in korte tijd er weer 6 bar in. 's
Hoe heb je dat verlengd en waar heb je dat slangetje kunnen kopen en hoe
duur was het en past hij nu nog helemaal ingeschoven?

Grrz
Rode -vragen staat vrij toch?- Pioneer

Wim Schermer

Nov 26, 2006, 4:09:36 PM11/26/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 26 nov 2006, om 21:16 heeft Rode Pioneer het volgende geschreven:

> Hoe heb je dat verlengd en waar heb je dat slangetje kunnen kopen

> en hoe
> duur was het en past hij nu nog helemaal ingeschoven?
>

> Rode -vragen staat vrij toch?- Pioneer

Ik vind het praktisch om de druk te kunnen aflezen als de Quest 45
graden gekanteld ligt. Staat de Quest op zijn drie wielen dan kun je
het metertje dat op de ventielkop zit niet aflezen. Daarom heb ik een
stuk slang van een oude handpomp afgesneden. In de aquariumhandel
kocht ik twee slangtules en met vier mini-slangklemmetjes heb ik het
aan elkaar gesleuteld. Werkt prima. Inschuiven van de slang gaat
natuurlijk niet meer. Niet erg, de pomp zit in een tasje.
Wim - nog meer vragen? wimschermer.blogspot.com - Schermer

Diquest

Mijn ergste lekke band was enkele weken geleden. Op ong. 3 km van mijn werk lekke achterband bij Quest. In het licht van de lantaarnpaal en met hulp van een LED-zaklampje de boosdoener niet gevonden. Heb geen reserve 26" achterband in de Quest. En jawel hoor, na 2 meter was de nieuwe binnenband al weer lek. Toen maar terug gefietst naar huis, maar al na 100 m liep de buitenband van de velg. Dus toen maar gelopen met de Quest (voor het eerst in 38.000 km).

(Thuis waren de twee boosdoeners in goed licht zeer snel gevonden.)

Roel

De ergste lekke band waren de 4 lekken in 100km met constant geopende
hemelsluizen boven me. Ik was na 3 lekken door mijn reservebiba's heen
en moest dus plakken en dat valt niet mee als de biba vochig is.
Bovendien was het wolkendek zo dicht en zo duister dat ik de oorzaak
niet kon vinden van de lekken. Dat was het moment dat de Comp Pools
voor dagelijks gebruik voor mij afgedaan hadden, ondanks dat het de
fijnst rijdende banden zijn die ik ken.

H@rry.

Op 26-11-06 heeft Dirk-Jan<dirk...@laika.nl> het volgende geschreven:

Dirk-Jan

Nov 27, 2006, 1:10:17 PM11/27/06
to Ligfiets
Wow, heb jij de hele afstand werk-huis naar huis gelopen minus 3,1km?
Als jij zover van je werk woont dat je een quest kan rechtvaardigen :-)
moet dat meer dan 10 km zijn lijkt me!

Diquest

Nov 27, 2006, 4:20:14 PM11/27/06
to ligf...@googlegroups.com

Op 27-11-06 heeft Dirk-Jan <dirk...@laika.nl> het volgende geschreven:

Wow, heb jij de hele afstand werk-huis naar huis gelopen minus 3,1km?
Als jij zover van je werk woont dat je een quest kan rechtvaardigen :-)
moet dat meer dan 10 km zijn lijkt me!

* * *

Nee, ik was 's ochtends op weg naar mijn werk, maar na 3 km strandde ik. De afstand naar mijn werk is 25 km. Dus zag ik geen andere mogelijkheid dan teruglopen en met de motor naar het werk.

Roel

Pieter Jan

Dec 11, 2006, 6:25:11 AM12/11/06
to Ligfiets

Dirk-Jan schreef:

Misschien niet de ergste (want dat zal vast een keer in de stromende
regen zijn), maar wel de onhandigste:
Op 'Independence Day' in downtown Minneapolis, met een gehuurde
ligfiets. Geen pomp of plakkers bij me, het centrum compleet
uitgestorven, en natuurlijk geen fietsenwinkel open.

Pieter Jan - gelukkig met SPD i.p.v. Look onder mijn schoenen