(race) kap voor op de quest

beekie

Nov 4, 2009, 1:57:27 PM11/4/09
to Ligfiets
gisteren kwam racekees met een foto op de proppen met daarop een
soort "deksel" voor de quest

http://keesvanhattem.blogspot.com/2009/11/03-11-2009-over-de-koningspade-braakweg.html

jan zou een een mal van een eigenontwerp hebben, aangezien je met een
versatile-dak nog wel regen via de zijkant en voorop binnenkomt
vroeg ik me af of die racekappen te bestellen zijn? je ziet ze wel
eens bij races enz, niet dat ik de intentie heb races te gaan rijden
maar wil wel graag droog rijden.... die schuimdeksel rijd lekker, maar
hele maal droog is het niet,

groetjes marcel- houd niet echt van regen-beekie:P

Quesjer

Nov 4, 2009, 4:26:37 PM11/4/09
to Ligfiets
Hoi Marcel,

Rijden met de racekap heeft in het verkeer grote nadelen. Het is niet
alleen lawaaiig, ook beperkt het je zicht, je krijgt last van
condensvorming waardoor je nog minder ziet, de koeling is verdwenen
omdat je geen stroming meer door je fiets hebt, contact met
verkeersdeelnemers is veel minder, en als het droog is moet je toch
met de kap op rijden omdat je 'm niet op kan rollen of vouwen. Wat wel
kan werken is iets op je hoofd zetten. Roel van Dijk heeft een
zuidwester van Ortlieb verstevigd, en rijdt hiermee rond.
(zelfbouwprojekt op Plaza) Daarmee zit je droog. Ook kun je denken aan
de SENZ-paraplu. Of de Velomobiel-helm, al moet je daar dan weer zelf
een binnenwerkje in fabrieken.

Groet van Quesjer

Markje

Nov 4, 2009, 5:29:45 PM11/4/09
to Ligfiets

Hoi,

Ik gebruik een skibril met dubbel glas en ventilatie, koste ooit 20
euro bij de makro afgeprijsd model van vorig jaar. Door het dubbel
glas en de ventilatie beslaat hij niet (zo snel) en kan hij zelfs met
bril gedragen worden. Ook heb ik minder last van regendruppels op het
glas, misschien omdat het glas wat verder van je ogen af is en je er
daarom beter doorheen focust. Het glas is ook licht oranje waardoor
het altijd zonnig lijkt.

Mark "toch een hekel aan regen" van belkum

beekie

Nov 4, 2009, 8:00:15 PM11/4/09
to Ligfiets
bedankt paulus en mark

tja dan is het idd net zo;n slim idee...
misschien bij de volgende fiets toch een flevodakje ofzo, al vind ik
dat geen gezcht maar goed...

was ff een idee waar mee ik de afgelopen liep te denken,

bedankt iig

groet Marcel-weer bij gekomen van vanavond zie blog- beekie

Julbo heeft brillen die voorzien zijn van een coating waardoor water er beter afloopt of anti condens.

grtz
Henk

Rob65

Marcel,

> niet dat ik de intentie heb races te gaan rijden
> maar wil wel graag droog rijden.... die schuimdeksel rijd lekker, maar
> hele maal droog is het niet,
>
> groetjes marcel- houd niet echt van regen-beekie:P

Iedere andere vorm van het dichter maken van de Quest is ook niet
helemaal droog ...
Het motortje in de Quest heeft vervelende bijprodukten: uitgeademd
vocht (wordt condens) en zweet (wordt ook condens).

Zelf rij ik het liefste zonder schuimdeksel, zelfs als het regenachtig
weer is.
Een aantal langere tochten in koud/nat weer hebben geleerd dat na een
uurtje of wat de binnenkant van de Quest vol met condens staat. Dat
heeft niets te maken met de inperfecte afdichting van het
schuimdeksel, wel alles met de afnemende ventilatie.

Wat je uiteindelijk ook doet: schuimdeksel, ortlieb hoed, cap,
racekapje of al het andere houdt de Quest niet droog.
Je kan natuurlijk proberen jezelf in zo'n strak latex overall te
hijsen maar ik vraag me af of dat nu zo lekker fietst.
Oja: het flevodakje heb ik een tijd geleden gekocht en ik ga het
binnenkort maar eens te koop zetten. Het is misschien 5 keer gebruikt
want de snelheid gaat er (althans bij mij) behoorlijk op achteruit.

Rob

Quemo

On 5 nov, 13:44, Rob65 <r...@myvoice.nl> wrote:

> Zelf rij ik het liefste zonder schuimdeksel, zelfs als het regenachtig
> weer is.

Heb ik inmiddels ook een paar keer gedaan; met wat miezeren (geen
regelrechte stortbui dus) gaat het dekje er nog niet op. Het dakje
overigens wel, dat houdt m'n hoofd wel droog genoeg. Verder valt het
me op dat ik dan maar bar weinig water nog op m'n lichaam krijg. Een
beetje op de schouders en een beetje op de borst.

Quemo -nog 3 maanden fietsen en dan heb ik een heel jaar gefietst en
dus zo'n beetje alle normale omstandigheden meegemaakt-

paul

> [...]
> heeft niets te maken met de inperfecte afdichting van het
> schuimdeksel, wel alles met de afnemende ventilatie.

Hoi Rob,

Toch hoeft dat niet hoor.
Ik rijd tegenwoordig droog zonder zweetophoping.
Ik houd het kort, lees mijn verhaaltje maar op:
http://paul-strada.blogspot.com/2009/11/ruit-en-dak.html

Groet,

Paul - live simply! - Dijs