uitbouwah voorwiel quest

Verzijl, Klaas

Mar 28, 2006, 7:03:14 AM3/28/06
to ligf...@googlegroups.com
Dag liggerts,

Dit weekeinde moet het maar eens gebeuren: het linkervoorwiel van de
quest moet worden uitgebouwd.
Waarom?
Omdat de rem blijft "hangen". Na elk beetje bijremmen moet ik volledig
tot stilstand komen tot de remschoen weer loskomt.
En als ik wat harder rem, dan maak een dusdanig gruwelijke noodstop met
dat ene wiel dat ik stuiterend tot stilstand kom. In de
gebruiksaanwijzing die ik met de quest heb gekregen staat hoe het moet,
maar kan het niet anders?

Ik bedoel:

MOET het wiel er eigenlijk wel uit? Het wiel is eenzijdig opgehangen,
Kan ik niet gewoon die bout (=wielas) er uit draaien en de boel wat
invetten? dan kunnen de kogels en de moer op de wielkast gewoon blijven
zitten.
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

Trouwens: ik vind ze toch tegenvallen,qua remvermogen die trommels. Ik
snap niet dat iemand er een flinke noodstop mee kan maken. Iemand op de
lijst zie geloof ik dat zijn Versatile bij 30 per uur een remweg had van
enkele meters. Bij mij zijn dat er altijd veeeeeel meer geweest. Ik
droom wel eens van twee uit de kluiten gewassen schijfremmen op mijn
voorwielen.

groeten, Klaas.

This message and attachment(s) are intended solely for the use of the addressee and may contain information that is privileged, confidential or otherwise exempt from disclosure under applicable law.
If you are not the intended recipient or agent thereof responsible for delivering this message to the intended recipient, you are hereby notified that any dissemination, distribution, or copying of this communication is strictly prohibited.
If you have received this communication in error, please notify the sender immediately by telephone and with a "reply" message.
Thank you for your cooperation.

Mar 28, 2006, 8:00:15 AM3/28/06
to ligf...@googlegroups.com

Op 28-3-06 heeft Verzijl, Klaas <klaas....@oce.com> het volgende geschreven:

[...]

Natuurlijk, maar het kan echt niet en al zou het kunnen, dan kun je nog steeds niet goed bij de rem voor onderhoud. Het is ook helemaal niet zo moeilijk als jij schijnt te denken. 1 moer en 3 veertjes van de kogelkopjes moeten eruit, kogelkopjes los wippen and that's it! Zelfs de opnemer van de computer hoeft niet los, als je de kabel maximaal in de wielkast schuift (computer even uit de houder halen). Wel even goed opletten dat je de kleine onderdeeltjes niet kwijtraakt. Deze met vaseline insmeren, zodat het een volgende keer net zo makkelijk gaat.

Het loont de kleine extra moeite om de remschoenen goed schoon te maken met alcohol of speciale remreiniger. Bij het invetten zuinig zijn en niet vergeten de draaipunten, ook van het heveltje, een drupje olie op te doen. Voor extra remvermogen kun je de remvlakken wat opschuren met grog schuurpapier en evt. wat kleine gaatjes erin boren, waar toekomstig slijpsel in weg kan.

Het wordt ingewikkelder als er af en toe vocht in de rem komt door een brug van water over de labyrinth afdichting. Typisch een probleem dat bij regenachtig weer optreedt. Daar hebben ze bij Velomobiel.nl een oplossing voor. Bij vocht in de rem zwelt de remschoen een beetje op en daardoor gaat de rem "happen". Op korte termijn kun je dat verhelpen door de gezwollen plek weg te schuren (controle met krijt op de remschoen) en de rem te laten drogen, maar de kans is groot dat het later weer gebeurt. Dus even langs Velomobiel.nl voor een update.

[...]

Dat gaat mij net zo Klaas. Maar ik ben me er ook van bewust dat ik me met schijremmen nog veel ergere problemen op de hals haal. Bij de eerste de beste regenbui wordt dat snel duidelijk, een open schijfrem in een dichte wielkast is niet best.
Een oplossing zou zijn dat de schijfrem droog en schoon IN het wiel wordt gebouwd (met wieldoekjes aan beide zijden). Technisch is het mogelijk. Kijk maar naar deze afbeelding
Ik ben helaas kwijt welke Brit dit bedacht heeft. Om dit ook voor eenzijdige ophanging te doen betekent het helaas extra gewicht om het sterk genoeg te krijgen. Voor een gebied met steile hellingen en korte bochten echter wel te overwegen om te laten maken. Of een sleeprem op het achterwiel. Dat is een soort trommelrem maar dan voor continu gebruik.

H@rry.

Gerrit Schotman

Mar 28, 2006, 8:59:18 AM3/28/06
to ligf...@googlegroups.com
--- "Verzijl, Klaas" <klaas....@oce.com> wrote:

> Dag liggerts,
>
> Dit weekeinde moet het maar eens gebeuren: het linkervoorwiel
> van de> quest moet worden uitgebouwd.
> Waarom?
> Omdat de rem blijft "hangen".

Dag Klaas,

Ik had ook veel last van dit fenomeen. Bijzonder hinderlijk.
Ik heb nu bij Veolmobiel.nl de remmen andersom laten monteren.
Dit schijnt het inlekken van water te voorkomen. 't kost een
aantal tientjes, maar dat had ik er wel voor over.
Tot op heden geen problemen meer gehad.

Groeten,
gisteren dankzij de voorjaarstemperaturen een "year-best" qua
gemiddelde neergezet,
Gerrit

http://mail.yahoo.com

Wilfred van Norel

Mar 28, 2006, 10:27:07 AM3/28/06
to Ligfiets
Gerrit Schotman wrote:

> [...]
> Dit schijnt het inlekken van water te voorkomen. 't kost een
> aantal tientjes, maar dat had ik er wel voor over.

Wat is 'andersom'? Ik heb het euvel zelf gelukkig nooit gehad maar ben
wel even benieuwd. Ankerplaat in de andere richting gekanteld?
Ankerplaat ondersteboven geplaatst? Nog iets anders?

> Groeten,
> gisteren dankzij de voorjaarstemperaturen een "year-best" qua
> gemiddelde neergezet,
> Gerrit

Ik geloof je best, je had er aardig de sokken in toen ik je
gistermiddag tegenkwam. Bij mij gaat het ook heerlijk vlot.

Wilfred -gisteravond op de terugweg een stuk harder gereden dan 28,4
km/h gemiddeld- van Norel

Gerrit Schotman

Mar 28, 2006, 10:32:25 AM3/28/06
to ligf...@googlegroups.com
--- Wilfred van Norel <ligfi...@home.nl> wrote:

> [...]
> wel even benieuwd. Ankerplaat in de andere richting gekanteld?
> Ankerplaat ondersteboven geplaatst? Nog iets anders?

Ondersteboven: naar beneden toe wordt de rem aangetrokken.

> qua gemiddelde neergezet,
>
> Ik geloof je best, je had er aardig de sokken in toen ik je
> gistermiddag tegenkwam. Bij mij gaat het ook heerlijk vlot.

Ik vermoedde al dat jij dat was.
Ik zat daar ruim boven de 40.

> Wilfred -gisteravond op de terugweg een stuk harder gereden
> dan 28,4 km/h gemiddeld- van Norel

Groeeten,

Koen Van den Bergh

Mar 28, 2006, 10:50:54 AM3/28/06
to ligf...@googlegroups.com
On Tue, 28 Mar 2006 15:03:14 +0300, Verzijl, Klaas <klaas....@oce.com>
wrote:

> Trouwens: ik vind ze toch tegenvallen,qua remvermogen die trommels. Ik
> snap niet dat iemand er een flinke noodstop mee kan maken. Iemand op de

Tot hiertoe heb ik daar nooit problemen mee gehad. Ik rem zo soms wel eens
heel hard voor de fun waarbij ik bij stilstand de neus van de aw terug
duidelijk naar boven zie en voel komen. Ik heb zelf veel slechtere
ervaringen met rollerbrakes die ik niet leuk vind remmen.

> lijst zie geloof ik dat zijn Versatile bij 30 per uur een remweg had van
> enkele meters. Bij mij zijn dat er altijd veeeeeel meer geweest. Ik

Zijn je remmen dan goed afgesteld? Of is er een reden waardoor je niet
genoeg kracht kan zetten (zoals teveel bochten in de buitenkabels)?
De afstanden waren volgens mij niet abnormaal t.o.v. wat ik doe met mijn
aw.

> droom wel eens van twee uit de kluiten gewassen schijfremmen op mijn
> voorwielen.

Daar ben ik persoonlijk geen liefhebber van omdat ik enorm veel slepende
schijfremmen tegenkom, namelijk bijna de helft van de met schijfremmen
uitgeruste fietsen...

Koen -is al lang van plan een trommel + 3v naaf op de flevobike te zetten-

Tiham?r

Mar 28, 2006, 12:07:08 PM3/28/06
to Ligfiets
Ik heb absoluut geen problemen met de trommelremmen van mijn FAW. Ze
zijn nog steeds voldoende krachtig en soms moet ik zelfs opletten dat
ik mijn voorwielen niet blokkeer. De remmen worden wel langs/naar boven
aangetrokken, maar dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd ....

Tihamér - zit wel met een tik in de trapas sinds vandaag

Bas en Afke

Mar 28, 2006, 12:13:55 PM3/28/06

Mar 28, 2006, 3:49:40 PM3/28/06
to ligf...@googlegroups.com
On Tue, Mar 28, 2006 at 07:27:07AM -0800, Wilfred van Norel wrote:

> Wat is 'andersom'? Ik heb het euvel zelf gelukkig nooit gehad maar ben
> wel even benieuwd. Ankerplaat in de andere richting gekanteld?
> Ankerplaat ondersteboven geplaatst? Nog iets anders?

De ankerplaat is 180 graden doorgedraait. Daardoor komt de bevestiging
van de ankerplaat onder te zitten. Het plaatje van die bevestiging
die vroeger boven zat geleidde namelijk het water in de trommel. Nu deze
onder zit is dat niet meer het geval.

/Bastiaan

Bastiaan Welmers

Mar 28, 2006, 3:44:57 PM3/28/06
to ligf...@googlegroups.com
On Tue, Mar 28, 2006 at 02:03:14PM +0200, Verzijl, Klaas wrote:

> [...]
> En als ik wat harder rem, dan maak een dusdanig gruwelijke noodstop met
> dat ene wiel dat ik stuiterend tot stilstand kom.

Ik had een soortgelijk probleem... Ik weet niet hoe oud jouw remmen zijn
maar bij die van mij moest de ankerplaat vervangen worden omdat er
teveel speling in zat, waardoor de rem niet te doseren was en met een
klap aansloeg. Het probleem dat ie blijft hangen heb ik nog niet gehad.
Misschien heeft dat te maken met dat de zaak te stroef loopt zodat de
veer de remblokken niet meer terugduwt. Of dat de remvoering gewoon
teveel versleten is en het kantelasje teveel moet kantelen en daardoor
niet goed meer terugkomt.

> In de
> gebruiksaanwijzing die ik met de quest heb gekregen staat hoe het moet,
> maar kan het niet anders?

Zoals geschreven door Harry valt het loshalen van de veerpoot wel mee.

> [...]
> Kan ik niet gewoon die bout (=wielas) er uit draaien en de boel wat
> invetten? dan kunnen de kogels en de moer op de wielkast gewoon blijven

Ja, die moet eruit anders krijg je het wiel er niet uit, er is
onvoldoende ruimte.
Als het de kant is waar je magneetsensor voor de kmteller zit kan je die
magneet sensor (bij mij althans) makkelijk uit het houdertje aan de
veerpoot trekken.

> [...]
> enkele meters. Bij mij zijn dat er altijd veeeeeel meer geweest. Ik
> droom wel eens van twee uit de kluiten gewassen schijfremmen op mijn

Het remvermogen van die trommelremmetjes kan toch behoorlijk zijn, maar er
ontstaan echter vaak geleidelijk een aantal problemen waardoor de
remkracht snel minder wordt.

Namelijk: alles wat stroef loopt in de bediening van het remmechaniek gaat
ten koste van het remvermogen. Stroeflopende verroeste kabels
bijvoorbeeld, te scherpe bochten in de bekabeling, hevelasje dat
droog staat/verroest is en stroef loopt. Zorg ervoor dat alles soepel
loopt dus.

Verder is het van belang dat de remschoenen goed tegen de trommel
aanliggen. Als het wiel eraf is even met een krijtje over de remschoen,
wiel er weer op, ronddraaien en even remmen. Als het krijt slechts
gedeeltelijk is weggeremd kunnen de remschoenen verkeerd liggen.

Ook van belang is dat de twee remmen op het zelfde moment aanslaan en
dus even hard remmen, anders heb je als snel (vooral in de bocht) dat
een wiel blokkeert en de andere rem erg weinig doet en je zo alsnog een
lange remweg hebt en bovendien je banden vroegtijdig op een plek
afslijten.

Momenteel remmen mijn questremmen goed. Ik heb meer problemen
met glad afgesleten asfalt en daardoor blokkerende voorwielen (en
doorslippend achterwiel bij aanzetten ;-) dan met de remmen die
onvoldoende doen. Hopen dat dat even zo blijft.

/Bastiaan

Kees Schouten

Mar 29, 2006, 3:49:19 PM3/29/06
to Ligfiets
Gelukkig is het bij een Mango veel simpeler om bij de rem te komen. En
bij mij was het nodig ook, want ik moest de afgelopen maanden
regelmatig mijn remmen schoonmaken omdat ze bleven hangen. Afgelopen
zaterdag heb ik ze maar laten vervangen bij Velomobiel.nl, de
hevelasjes waren behoorlijk vuil / roestig. Er schijnt een Mango met
70.000 km op de teller met de originele remmen te rijden, ik heb er
23.000 km opzitten.
Advies van Velomobiel.nl is om af en toe een druppeltje dunne olie te
doen op de plek waar het hevelasje door de ankerplaat steekt. Er zit
een ringetje tussen met ribbels waardoor de olie bij de as kan komen.

Kees

Mar 30, 2006, 6:21:47 AM3/30/06
to Ligfiets
>Kees Schouten schreef:

Ah, goeie tip van dat ringetje met ribbels. Zal ik eens naar kijken of
ik dat ook heb in mijn Alleweder. Ik dacht dat ik ook vorkpoten en
wielen van velomobiel.nl had.
De twee winters dat ik de alleweder nu heb doe ik steeds een flinke
klodder vet rond het gat van de hevel. De binnenkant zet ik het nokje
eerst open en dan pruts ik daar ook steeds voorzichtig een beetje vet
tussen. Nokje terug laten klappen en eruit geperst vet voorzichtig
wegvegen. Schuurpapiertje over de remschoenen. Remrommel ontvetten.
Klaar, kan er weer een winter tegen.

Vele Questrijders zullen het bezwaar niet delen met mij, maar ik vind
de dichte wielkast een rede niet te kiezen voor de Quest. De snelheids
winst is buiten discussie, maar ik vind het te onpraktisch in dagelijks
gebruik en onderhoud. Ik hou van eenvoudig, duurzaam, practisch en
onderhoudsarm. In ruil voor snelheidverlies. Alles binnen redelijke
grenzen natuurlijk.

Theo - nog geen meter gefietst deze week, schande - van Goor

Wim Schermer

Mar 30, 2006, 12:15:08 PM3/30/06
to ligf...@googlegroups.com

Of elk jaar een nieuwe Quest kopen, na een jaar remt ie nog prima
hoor Theo :).

Wim - die 26" Quest is toch wel een mooi kind - Schermer

Bastiaan Welmers

Apr 3, 2006, 6:20:40 PM4/3/06
to ligf...@googlegroups.com
Theo van Goor wrote:

> [...]
> gebruik en onderhoud. Ik hou van eenvoudig, duurzaam, practisch en
> onderhoudsarm. In ruil voor snelheidverlies. Alles binnen redelijke

Hmm, ik vind dichte wielkasten niet zo'n probleem wat betreft onderhoud
of draaicirkel.

Meer een nadeel ervan vind ik dat de spoorbreedte daardoor beperkter is
en dus minder stabiel in de bochten, vooral als de fiets flink beladen
is. Verder is de beperkte stuuruitslag ook een 'gevaar' als je
achterwiel uitbreekt en moet tegensturen (wat dus beperkt kan) en dan
sneller over de kop zal gaan.

Desondanks wacht ik toch nog even met uizagen van de wielkasten tot na
CV ofzo ;-)

> Theo - nog geen meter gefietst deze week, schande - van Goor

/Bastiaan, afgelopen weekend weer 650km, even naar de franse grens op en
neer