verlichting: welk type en inbouwideeen?

klaas

Hallo allen,

Na alles wat gemaild en geblogd is, durf ik bijna niet meer iets over
verlichting te vragen.
Maar toch:

Ik heb een wat ouder type Quest. Het model heeft 3x20" wielen. De
originele verlichting, een 5W halogeen lampje werd met een elastiek in
het ronde gat aan de voorkant van de stroomlijn tegen een rubber rand
aangetrokken.
Deze verlichting heb ik na een paar nachtritten meteen verandert met
een zelfbouw-knutsel.
Steekwoorden van deze knutsel zijn: 20 watt halogeen lampje met
reflector met stralingshoek 10°, deze met siliconenkit in een
gefiguurzaagde rand verlijmd. Ook deze lamp werd met het elastiekje in
het gat van de stroomlijn getrokken. De accu was een tamelijk lompe
12V/7Ah lood gel accu. (inderdaad, meer dan 2kg.)

Nou ben ik op zoek naar iets anders. Bovenstaande oplossing geeft een
enorme bak licht. Maar dat licht komt vooral op plaatsen waar je er
niet veel aan hebt. Daarnaast werkt het tamelijk verblindend voor
tegenliggers. (Wel wordt er meteen "gedimd" door tegemoetkomende
automobilisten).

Nou voel ik wel wat voor een B&M IXON IQ Speed of de supernova E3. In
het laatste geval moet ik zowel mijn 12V accu er uit halen en
vervangen door een 6V exemplaar, PLUS ik begrijp dat er iets
electronisch moet worden veranderd in de lamp zelf. En dat zie ik
mezelf niet doen.
Blijft dus over die B&M.

Maar hoe dat ding te bevestigen in mijn (oudere) Quest? heeft iemand
die truc al eens gedaan?

Groeten, Klaas. (bomen&bos....)

JM

> [...]
> vervangen door een 6V exemplaar, PLUS ik begrijp dat er iets
> electronisch moet worden veranderd in de lamp zelf. En dat zie ik

Dan kun je contact opnemen met Elan in Nijmegen die importeren de E3
en doen ook die aanpassing voor je.

> Maar hoe dat ding te bevestigen in mijn (oudere) Quest? heeft iemand
> die truc al eens gedaan?

Het bevestigen van een E3 is al eens door Velomobiel.nl gedaan in de
Quest van Wim en in die van mij.

> Groeten, Klaas. (bomen&bos....)

groetjes, JM - ziet vanaf morgen ook het (E3) licht - vD

Wim Schermer

Op 13 nov 2009, om 10:34 heeft JM het volgende geschreven:

> Dan kun je contact opnemen met Elan in Nijmegen die importeren de E3
> en doen ook die aanpassing voor je.

> Het bevestigen van een E3 is al eens door Velomobiel.nl gedaan in de
> Quest van Wim en in die van mij.

Die inbouw is een groot succes, ziet er fraai uit en de effectiviteit
van het licht is bijzonder groot. Niet alleen schijnt de lamp ver weg,
ook de bermen worden verlicht. En juist dat laatste is belangrijk bij
verblinding door tegenliggers. De lampen van Inoled en B&M geven wel
voldoende licht, maar doen dit in de vorm van een nogal sterk
afgebakende vlek in de verte. De bermen worden nauwelijks verlicht.
Meerdere fietsers lossen dat op door een tweede lamp, meestal op de
plek van de rechter spiegel te monteren. Dat is allemaal niet nodig
met de E3 lamp.
Op mijn blog is veel te vinden over de inbouw van de lamp. Wel moet je
er voor zorgen dat de lamp verstelbaar wordt ingebouwd. Het te hoog
richten levert voor tegenliggers een nare verblinding op die tot
agressie van medeweggebruikers kan leiden. Afgelopen dinsdagavond,
tijdens een tocht om het IJsselmeer reed een motorrijder dreigend op
me af en dwong me, verblind, tot stoppen.
Wim - kan met één oog in de nacht uitstekend fietsen dankzij de E3
SuperNova - Schermer

klaas wrote:
> [...]
> vervangen door een 6V exemplaar, PLUS ik begrijp dat er iets
> electronisch moet worden veranderd in de lamp zelf. En dat zie ik

Als de E3 bij Elan gehaald wordt doet Elan de aanpassing. Als je opgeeft
dat je een E3 voor 12 V wilt hebben wordt er een 12 V convertor in gezet
ipv de standaard 6V. En ja, de E3 geeft een enorme bak licht.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

klaas

Dank voor de info!

Zo zie je maar weer, geen idee dat Elan de boel kon ombouwen.
Maar nog even over die bevestiging: Ik dacht dat in de modernere
questen (zoas die van jullie dus) de ophanging van de lamp heel anders
was.....

Anders moet ik maar een beugeltje vastmaken op het aluminiumsubframe
waarop de lamp wordt geklemd.

Je kunt de in hoogte verstelbare lamp ophanging ook in een oude model
inbouwen. Dat heb ik bij mijn 3x20 gedaan. Je kunt de hoogteverstelling
inbouwen zonder de bovenkant er af te halen maar het is een stuk
makkelijker als je de bovenkant eraf haalt. Ik heb het oude lampgat
dicht gemaakt (Een boel schuurwerk om alles weer mooi glad te krijgen)
en vervolgens een nieuw gaatje gemaakt maar heb daarvoor eerst een tijd
met de E3 in het oude gat gereden om te testen.
Zie hier de foto's:
http://sports.webshots.com/album/570056137

klaas

***knip***
> [...]
> en vervolgens een nieuw gaatje gemaakt maar heb daarvoor eerst een tijd
> met de E3 in het oude gat gereden om te testen.

Aha. Was je niet tevreden met de lamp in het oude lampengat?

De ombouw ziet er inderdaad tijdrovend uit.....

Groeten, Klaas.

Oude lampengat is veel te groot voor de E3 en zit helemaal voor aan.
Daardoor wordt de lamp nogal eens scheef gedrukt doordat er iets tegen
de neus van de fiets drukt (ik kom regelmatig tot stilstand met een
licht bonk op de garagedeur).

Door de lamp iets hoger te plaatsen is de lamp minder kwetsbaar en krijg
je een iets beter lichtbeeld op de weg.