Kettinglijn Fujin / Fujin SL / Optima Baron

Dirk D

Feb 18, 2010, 1:47:10 PM2/18/10
to Ligfiets
Na weer even lekker een klein uurtje internetten op ligfiets en
aanverwante zaken kwam ik een duidelijke foto tegen van een Fujin SL
(deze: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Challenge_Fujin_SL_recumbent,_trekking_version.jpg
) Voor de duidelijkheid, ik rijd dus zelf een "gewone" zware Fujin. Nu
viel mij dus op dat de SL voor de ketting geleiding onder het zitje
gebruik maakt van kettingwieltjes. Waarom heeft mijn Fujin daarvoor
kettingbuizen?? (i.v.m. de vering misschien?) Kettingwieltjes lijken
mij minder weerstand geven als een kettingbuis.

En om er nog maar een vraag achteraan te gooien. De Optima Baron, deze
fiets heeft volgens mij een vergelijkbare kettinglijn als de Fujin SL.
Heb daarvan alleen geen duidelijke foto kunnen vinden. Maakt de Baron
nu gebruik van een kettingrollen voor de geleiding? Wat is het
voordeel van een kettingrol boven en klein tandwiel?

Ik ben benieuwd....

Dirk - voorjaar? - Drost

Sake Bloemhof

Feb 18, 2010, 2:25:20 PM2/18/10
From: "Dirk D" <dirk...@gmail.com>
> [...]
> kettingbuizen?? (i.v.m. de vering misschien?) Kettingwieltjes lijken
> mij minder weerstand geven als een kettingbuis.

Klopt allemaal.
Ik kan 2 redenen bedenken om een kettingbuis te monteren in plaats van een
kettingrol:
-kostenbesparing
-minder vuil (oppikken en verspreiden)

Sake -2 kettingrollen op z'n Pioneer- Bloemhof

191.861.807

Feb 18, 2010, 2:37:29 PM2/18/10
to Ligfiets
heehoi,

On 18 feb, 19:47, Dirk D <dirkdr...@gmail.com> wrote:
> viel mij dus op dat de SL voor de ketting geleiding onder het zitje
> gebruik maakt van kettingwieltjes. Waarom heeft mijn Fujin daarvoor
> kettingbuizen?? (i.v.m. de vering misschien?)

Goedkoper vooral. De SL heeft een heel ander frame. Dit is voorzien
van kleine buisjes die bij wijze van trekstang dwars door het frame
lopen. Hieraan worden dan meteen de tandwielen bevestigd. Het gewone
frame mist deze 'gratis' bevestigingspunten. Ik kan me voorstellen dat
Challenge het alles bij elkaar te duur vond worden, ook omdat mensen
die buisloos willen rijden meestal toch wel voor de SL gaan.

> nu gebruik van een kettingrollen voor de geleiding? Wat is het
> voordeel van een kettingrol boven en klein tandwiel?

Zwaarder, meer weerstand, lelijk ;-) Ook vooral goedkoper denk ik,
hoewel dat vermoedelijk een tijdelijke zaak is. De standaard-
kettingrol is al heel lang in productie, de tandwieltjes zijn relatief
nieuw.

grtjs, 191.861.807 - bekend fietsje trouwens

Feb 18, 2010, 2:58:44 PM2/18/10
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> hoewel dat vermoedelijk een tijdelijke zaak is. De standaard-
> kettingrol is al heel lang in productie, de tandwieltjes zijn relatief

Zo'n gouden ketting is toch veel zwaarder? Daarnaast, ketting buis is
harstikke duur, zeker een euro per meter dus dat argument gaat niet op.

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

herkimer...

Feb 18, 2010, 3:31:46 PM2/18/10
to Ligfiets

On Feb 18, 8:37 pm, "191.861.807" <ligfi...@gmail.com> wrote:
> heehoi,

Zomaar wat afwegingen:
Buisjes zijn zwaarder, houden je broek schoon, voorkomen
zwiepen van de ketting, pekelwater blijft de hele nacht inwerken
op de ketting. Als je veel door klei rijdt en ze nooit schoonmaakt
kunnen ze zo serieus vollopen dat de ketting vastslaat.

Bij kettinggeleidetandwieltjes zonder rand aan weerszijden kan de
ketting vastslaan tegen het beugeltje dat moet voorkomen dat ie
eraf loopt. Zo heeft iemand zijn Parijs Brest Parijs verkloot.
Ik zou er niet mee op vakantie durven zonder een reserve mee
te nemen. Maar de tijd staat niet stil, misschien zijn ze inmiddels
beter. Ik kan me ook voorstellen dat ze je energie besparen.

R - toch twee buisjes - B

Sake Bloemhof

Feb 19, 2010, 3:33:23 AM2/19/10
to ligf...@googlegroups.com
Herkimer:

>Bij kettinggeleidetandwieltjes zonder rand aan weerszijden
>kan de ketting vastslaan tegen het beugeltje dat moet
>voorkomen dat ie eraf loopt. Zo heeft iemand zijn Parijs
>Brest Parijs verkloot.

O, wie dan, of als het anoniem moet, wat voor fiets?
Ik heb nog wel bij iemand stil gestaan waar de
bevestiging van de kettingbuis het had begeven..

Sake -zelf alleen wat gesleuteld na een val- Bloemhof

Dirk D

Feb 19, 2010, 3:33:32 AM2/19/10
to Ligfiets

> Zo'n gouden ketting is toch veel zwaarder?

Als het deze ketting is absoluut niet:
http://www.futurumshop.nl/product/6183-0004-N0811/0/kmc-x9sl-9-speed-superlight-gold-titanium-ketting.phtml
. Lekker prijsje ook, 50 Euro.....

191.861.807

Feb 19, 2010, 4:38:16 PM2/19/10
to Ligfiets
Heehoi,

heb sinds vanmiddag het nieuwe kettingwielsysteem van Challenge op de
Noordkaapfujin, en ja, het loopt wel erg mooi soepel en stil. De
trekkende ketting loopt nagenoeg zonder zijdelingse knik. Dit zou de
levensduur wel eens behoorlijk ten goede kunnen komen. Naar mijn
gevoel schakelt het ook beter (geen harde data, wel sterke indruk).

Volgens Paul is deze technologie trouwens minder triviaal dan hij
lijkt, the devil is in the details. Het is erg mooi spul en ik ben er
blij mee. Het ziet er wel iets minder gelikt uit dan het oude systeem.
Maar zelfs bij Challenge gaat functie boven vormgeving ;-)

groet,

191.861.807 - en nu kilometers maken

Message has been deleted

Brt of BoZ

Feb 20, 2010, 2:51:19 AM2/20/10
to Ligfiets
Ik heb zelf een Fujin SL en was niet tevreden over het
kettingeleidingssysteem wat in mijn ogen veel herrie maakt en op
sommige punten te zwak is. Dat is de reden geweest dat ik het systeem
gewijzigd heb met als voorbeeld dit systeem
http://www.m5-ligfietsen.nl/uploads/Itemizer/popups/1301.1.jpg. Bevalt
prima.

Dirk D

Feb 20, 2010, 1:09:17 PM2/20/10
to Ligfiets

Dit vind ik inderdaad een erg mooi systeem van M5. Klein nadeel denk
lijkt me dat je draaicirkel aanmerkelijk groter is? Zonder een mono-
voorvork (of hoe het ook heet) misschien wat moeilijk te realiseren
denk ik (in mijn geval dan)?

gr. Dirk

Brt of BoZ

Feb 20, 2010, 2:46:28 PM2/20/10
to Ligfiets
De draaicirkel is wat groter maar ik vind het meevallen. Het scheelt
in de praktijk niet zoveel, ik heb het in ieder geval nooit voor
elkaar gekregen om korte bochtjes te draaien met mijn Fujin. Een
monovork is naar mijn idee de ideale vork voor deze geleiding maar ik
vind hem veel te duur. Met mijn smalle carbonvork van Challenge gaat
het ook goed al moet ik wel een bescherming op mijn vorkpoot plakken
want af en toe raakt hij wel. Of het met een andere vork ook gaat is
een kwestie van proberen. Als de ketting vrij ligt van de vork moet
het volgens mij kunnen. Met één voorblad rijden helpt hier trouwens
bij, aangenomen dat je het buitenste blad laat zitten.

191.861.807

Feb 21, 2010, 8:31:34 AM2/21/10
to Ligfiets
On Feb 20, 7:09 pm, Dirk D <dirkdr...@gmail.com> wrote:
> [...]
> lijkt me dat je draaicirkel aanmerkelijk groter is? Zonder een mono-
> voorvork (of hoe het ook heet) misschien wat moeilijk te realiseren

Is niet een 'systeem van M5' hoor, 'tis de standaardoplossing voor
lage racers. Heb het op m'n Jester (maar dan wel met een fatsoenlijk
kettingwieltje) en het loopt heel mooi zolang je hard rechtuit wilt.
Maar de wendbaarheid van je fiets wordt wel beduidend minder en het
kost je banden. Voor een volbloed lara natuurlijk geen probleem, voor
een vakantie- of forenzenfiets is het minder handig.

grtjs, 191.861.807

Dirk D

Feb 21, 2010, 12:20:17 PM2/21/10
to Ligfiets
> [...]
> kost je banden. Voor een volbloed lara natuurlijk geen probleem, voor
> een vakantie- of forenzenfiets is het minder handig.

Dat is dus bandenslijtage door de aanloop van de ketting? Worden je
banden dan ook niet "vettig" door je ketting.

gr Dirk

191.861.807

Feb 22, 2010, 2:49:29 AM2/22/10
to Ligfiets
heehoi,

On 21 feb, 18:20, Dirk D <dirkdr...@gmail.com> wrote:
> Dat is dus bandenslijtage door de aanloop van de ketting? Worden je
> banden dan ook niet "vettig" door je ketting.

Inderdaad, de ketting slijt de wangen van je banden door. Als je er op
tijd bij bent, kun je hem nog omdraaien en dan doe je 2 x zo lang met
je band. En ja, er komt kettingsmeer op de band, maar dat heb ik nooit
als een probleem ervaren. Eerder een probleem is dat je met slecht
weer zand aan je ketting smeert.

Overigens komt de ketting alleen tegen je band bij stapvoetse
snelheden. Eenmaal op snelheid zijn de stuuruitslagen zo klein, dat er
niks aan de hand is. Bij een lara tellen alleen die hoge snelheden,
dus is er niks aan de hand. Sowieso zijn bovenstaande problemen dan
geen probleem, het enige probleem dat je met een lara kan hebben is
dat je minder hard gaat dan iemand anders ;-)

grtjs, 191.861.807 - grote woorden voor iemand die op dit moment blij
is dat hij überhaupt kan fietsen