Gevonden voorwerpen

Jan 13, 2008, 4:26:40 AM1/13/08
to Ligfiets
Lijsters

In deze donkere dagen gebeurt het dat ik 's morgens in het donker
wegfiets en 's avonds weer in het donker thuis kom.
Ik vervoer van alles in mijn fiets van en naar het werk en elders.
Iets terugvinden en opdiepen vanuit de punt van de Quest valt niet
altijd mee, in het donker al helemaal niet.
Er verdwijnt wel eens wat om mystereuze wijze....om vervolgens op een
ander tijdstip wonderlijk weer tevoorschijn te komen.

Zo kwam er gisteren een penetrante geur uit mijn fiets omhoog.
Sokken? Nee, net schoon aan.
Zweet? Nee net gedoucht en pas 10 minuten onder weg.

Mmm..na een tijdje kwam me de lucht bekend voor. KAAS!
Oude kaas, om precies te zijn: geraspte oude kaas voor op de
macaronie.
Toevallig had ik deze week boodschappen gedaan en TWEE zakjes gehaald,
en een komkommer.
Bij daglicht de fiets maar eens geinspekteerd. Stoeltje naar voren en
ja hoor, een komkommer komt daar onder vandaan. Maar erger is dat de
hele kettinggoot vol ligt met een door de ketting opengezaagd zakje
geraspte oude kaas.

Ik hoef niet bang te zijn dat iemand met mijn fiets wil rijden
voorlopig....

Ik kom zo regelmatig na een uitmestbeurt kledingstukken, verloren
handschoenen, fietsbril of versteende ontbijtkoek tegen.
Heb ik het nog niet over kilo's blad, potgrond, stukken plant en
groente.

Waar ik benieuwd naar ben is kennen jullie dit fenomeen nou ook? Of
ben ik gewoon een viespeuk.
Roep eens wat leuke gevonden voorwerpen.
Om open liggers niet uit te sluiten, ben ik ook benieuwd naar gevonden
voorwerpen in fietstassen.
Ik ben eens herenigd met een frans kaasje die op onverklaarbare wijze
in mijn slaapzak was gekomen en daar letterlijk mee was versmolten.
Dit ontdekte ik pas na op de eerste kampeertocht na de winter toen ik
in het stikke donker mijzelf in de zak wilde wurmen maar dit niet niet
lukte omdat het zat dichtgeplakt met dit kaasje......

Laat mij meesmullen van leuke, vieze, grappige, verbazende verhalen
over verdwenen en gevonden voorwerpen.
Misschien ga ik me hierdoor iets minder een viespeuk voelen tussen
andere viespeuken.

Theo van Goor

P. Jonker

Jan 13, 2008, 5:43:33 AM1/13/08
to ligf...@googlegroups.com
Hallo van Goor, op 10:26 13-1-2008 schreef je:

>Of ben ik gewoon een viespeuk.

Shakespeare schreef het al: 'what's in a name....' :-)

___________________
Talking about music is like dancing about architecture.
(Brian Eno)
___________________

vriendelijke groeten, Peter -Young at heart. Slightly older in other
places- Jonker
Breukelen, The Netherlands

registered Linux user number 308747.
[PGP-key available]

ErikEngerd

Jan 13, 2008, 12:24:04 PM1/13/08
to Ligfiets
On Jan 13, 10:26 am, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:
> Waar ik benieuwd naar ben is kennen jullie dit fenomeen nou ook? Of
> ben ik gewoon een viespeuk.

Ik denk dat je gewoon een viespeuk bent. Maar dat ben ik ook wel hoor,
zie onder.

> Roep eens wat leuke gevonden voorwerpen.
> Om open liggers niet uit te sluiten, ben ik ook benieuwd naar gevonden
> voorwerpen in fietstassen.

Het fenomeen is mij ook bekend, zoals bijv. van een banaan die weken
lang onderin je tas ligt. Op mijn open ligger (de Blue Pussy) heb ik
gelukkig weinig last van penetrante geuren. Een risiko is echter wel
die fantastische waterdichte tailbag waar uithoeken in zitten waar je
niet bij kan komen. Het kan eenvoudig gebeuren dat er een keer zo'n
flesje sportdrank lek raakt. Ook moet je geen natte regenbroek of
handschoenen erin leggen. M.a.w. ik let best wel op maar het zal een
keer mis gaan, gegarandeerd.

> [...]
> in het stikke donker mijzelf in de zak wilde wurmen maar dit niet niet
> lukte omdat het zat dichtgeplakt met dit kaasje......

getver!

> Theo van Goor

Groeten
Erik - die geen opmerking zal maken over de achternaam van Theo.

Theo Mol

Jan 13, 2008, 4:55:29 PM1/13/08
to ligf...@googlegroups.com
Theo van Goor laat zijn verzameling zien:
> [...]

> Heb ik het nog niet over kilo's blad, potgrond, stukken plant en groente. [...]
Nou, ik heb ook wat "doorgezaagde weesmeisjes" gehad in de Quest, maar
niet zo bont als Theo's opsomming.
Pakjes brood uiteraard- ik heb maar een trommeltje gekocht - en bananen
maar die haal je er vanzelf uit na een week.
Een paar ondoorzichtig geworden fietsbrillen en een niet meer helemaal
bruikbaar knielmatje. Daaarentegen, mijn geliefde horloge kwam er
ongedeerd uit en een paar onmisbare boutjes en moertjes lagen te glanzen
alsof ze naar de Efteling mochten en helemaal niet zoek waren.
Weet iemand trouwens hoe je kettingsmeervlekken uit dure fleece krijgt?

--
Groet van Theo, die al jaren reddeloos verloren in de Quest ligt, Mol.

Gerard

Jan 13, 2008, 5:22:39 PM1/13/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 13-jan-2008, om 22:55 heeft Theo Mol het volgende geschreven:

> Pakjes brood uiteraard- ik heb maar een trommeltje gekocht - en
> bananen
> maar die haal je er vanzelf uit na een week.

Je weet toch wel dat er voor bananen tegenwoordig ook trommeltjes
zijn :-)

http://www.bever.nl/artikelen/ecatalog/121.fun%21/4303.banabox?s=banaan

Ik heb trouwens een keer (zonder bovenstaande gadget) een banaan na
een week ongeschonden onder uit een van mijn zakken uit de Alleweder
gehaald. En tot mijn grote verbazing nog helemaal knal geel en niet
zacht. Zou afsluiting van licht meehelpen?

Gerard, die dit weekend heel veel vastgekoekt zand uit de Alleweder
maar vooral uit de wielkasten heeft gehaald.

- - -
Gerard Poels
[ www.knurft.net ]

Jan 14, 2008, 2:57:25 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 13-01-08 heeft Theo van Goor<tvan...@kpnplanet.nl> het volgende geschreven:

> Waar ik benieuwd naar ben is kennen jullie dit fenomeen nou ook? Of
> ben ik gewoon een viespeuk.

Wel eens achterin een doosje champignons gevonden die zich aan het
vermenigvuldigen waren...

grtz
henk

Dirk-Jan

Jan 14, 2008, 3:09:14 AM1/14/08
to Ligfiets

Bij Theo van Goor verdwijnt van alles in de Quest:
> Waar ik benieuwd naar ben is kennen jullie dit fenomeen nou ook?

Mijn verhaal is niet zo vies, maar wel vreemd. Ik heb eens een
inbussleutel in de Quest laten vallen. Die vond ik niet terug, dus ik
heb de fiets op zijn kant gelegd, aan alle kanten geschud, et cetera.
Ik heb ook alle kettingschermen verwijderd. Allemaal vruchteloos, de
sleutel was opgeslokt door de Quest. 1 jaar later rolde ie er opeens
zomaar uit toen 'ie op zijn kant lag.
Dirk-Jan (Q219)

Jan 14, 2008, 3:13:47 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com

> Wel eens achterin een doosje champignons gevonden die zich aan het
> vermenigvuldigen waren...

Champions doen dat het liefste in een warme donkere vochtige omgeving
gekweekt.

Dat zegt wel iets over jouw fiets :)

Bart

Jan 14, 2008, 4:30:54 AM1/14/08
to Ligfiets
Met fietsen (nog) geen stinkende ervaringen... maar:

Mijn (andere) sport is deltavliegen, iets wat je als Nederlander
buiten de zomer maar bescheiden kan doen. Ik ken iemand die bij zijn
eerste vlucht op vakantie in zijn vliegharnas een broodje camembert
tegenkwam... van de vorige vakantie.
Dezelfde vliegenier nam eens een bekertje yoghurt mee in zijn harnas,
is zo lekker fris na je landing dacht hij. Maar dan moet je wel op je
voeten landen, en niet plat op je buik... een harnas vol yoghurt is
ook heel apart.

Theo, die kaas... hopelijk was het 40+ of zo, hoef je voorlopig je
ketting niet te smeren? Misschien werkt het wel erg goed, moet je het
hier vertellen, gebruiken we het binnenkort allemaal...

Bart Doets

Henk Naaktgeboren

Jan 14, 2008, 4:33:54 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> Sokken? Nee, net schoon aan.
> Zweet? Nee net gedoucht en pas 10 minuten onder weg.

Ik heb een paar maanden rond gereden met een bakje witlof onder de stoel
van de FAW. Het was in de winter en pas in het voorjaar ging het stinken.
Door de lage temperaturen is het waarschijnlijk lang goed gebleven.

Henk - koelkast op 3 wielen - Naaktgeboren

Jan 14, 2008, 5:28:28 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 13-01-08 heeft Gerard<ger...@ergens-op-inter.net> het volgende geschreven:

> zacht. Zou afsluiting van licht meehelpen?

Ja,

Jan 14, 2008, 5:52:39 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen wrote:
> Op 13-01-08 heeft Gerard<ger...@ergens-op-inter.net> het volgende geschreven:

> Ja,

Licht dat eens toe. Dat is nieuw voor mij dat een banaan in het donker
minder snel rot.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Jan 14, 2008, 6:08:54 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 14-01-08 heeft H. Wessels<H.We...@picardi.nl> het volgende geschreven:

> Licht dat eens toe. Dat is nieuw voor mij dat een banaan in het donker
> minder snel rot.

Ze doen dat ook bij het vervoer. ze worden vervoert in koele (dat dan
ook) en donkere ruimtes. De bananen zijn bij het afhalen en vervoeren
nog groen en rijpe heel langzaam op weg naar europa. Zodra ze in het
licht zijn wordt de schil geler.
Daarbij is een banaan een vrucht met als doel het verspreiden van
zaad. De banaan zelf is voor vervoer bedoeld (verspreiding via
ontlasting). Als dat niet gebeurt is als de banaan lekker rijp is, dan
verrot ie. Komen de zaden toch nog op de grond.

De andere kant is dat een groene banaan zowel glucose kan vormen als
verbruiken (sleutelwoorden: fotosynthese, assimilatie en
dissimilatie). Een gele banaan heeft zijn bladgroenkorrels vervangen
door kleurkorrels*. De bladgroenkorrels zorgen voor fotosynthese, daar
deze er niet meer zijn, vindt alleen dissimilatie (afbraak) plaats. En
zie daar de rotte plekken verschijnen. Zonlicht zorgt dan voor een
versnelde omzetting van bladgroenkorrels in kleurkorrels en verwarmd
de banaan ook nog wat.

* Dit is even een aanname. Het kan ook zijn dat de bladgroenkorrels
worden afgebroken en de gele schil de kleur van de cellen zelf zijn.

Onderweg op de fiets dus altijd je fruit donker verpakken en voor het
weggaan uit de koelkast halen. :) (toch nog ontopic??)

Hans -even zweten, maar Hans heeft gelijk. Geen ja roepen zonder uitleg
http://biologie.fali.nl voor vooral heel veel scheikunde voorschriften
van mijn collega

Gele Quest

Jan 14, 2008, 6:23:10 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
On Monday 14 January 2008, Hans Huijgen wrote:
> Daarbij is een banaan een vrucht met als doel het verspreiden van
> zaad.

Is dat waar voor bananen? Ik dacht dat bananen alleen aseksueel voor kunnen
planten.

--
Gele - Lekker Off-Topic - Quest

Jan 14, 2008, 8:13:00 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 14-01-08 heeft Gele Quest<fmgro...@yahoo.co.uk> het volgende geschreven:

> Is dat waar voor bananen? Ik dacht dat bananen alleen aseksueel voor kunnen
> planten.
> Gele - Lekker Off-Topic - Quest

Als je goed naar een banaan kijkt, dan is het steeltje wat je hongerig
na een ritje eraf rukt de voormalige bloemsteel, de banaan is
voortgekomen uit het vruchtbeginsel. Aan het eind van de banaan zit
een donker plekje. Daar zat de bloem aan.
zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Banaan_(fruit)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Banaan_(plant)
Inderdaad word banaan asexueel vermeerderd, maar ik denk dat het komt
omdat het een gekweekte vorm is. De orginele wilde plant zal
ongetwijfeld sexueel vermeerderen. En daar zijn de vruchten vanaf
geleid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vruchtbeginsel voor algemene uitleg over bloemen.

En dus is de "sex" er geweest om het vruchtbeginsel in de bloem van de
banaan te bevruchten met het stuifmeel.

Het kan zijn dat ik ergens intuin en het woord banaan te letterlijk
neem en niet figuurlijk. In dat geval is er bij bananen aka
velomobielen sprake van asexuele vermeerdering en waren deze nimmer
groen en kunnen ook nooit fotosynthese gedaan hebben. Het zou wel
makkelijk zijn, zonne-energie gebruiken, voor voeding van de
berijder.... :)

Jan 14, 2008, 10:31:27 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen wrote:

> [...]
> ook) en donkere ruimtes. De bananen zijn bij het afhalen en vervoeren
> nog groen en rijpe heel langzaam op weg naar europa. Zodra ze in het

Het rijpen van een banaan gebeurt door ethyleen. Het vervoer in een
koele ruimte wordt gedaan om de stofwisseling van de banaan tot een
minimum terug te brengen. In de meeste koele ruimtes is het donker omdat
deze ruimtes goed geisoleerd zijn om ze koel te houden. Daarom zijn ze
donker.

> [...]
> zie daar de rotte plekken verschijnen. Zonlicht zorgt dan voor een
> versnelde omzetting van bladgroenkorrels in kleurkorrels en verwarmd

Bij de meeste verkleuringen wordt het chlorofiel (=bladgroen) afgebroken
waardoor andere kleurstoffen van de plant zichtbaar worden. Ik neem aan
dat dit ook het geval is bij een banaan. Het rijpen van een banaan
bestaat vooral uit het omzetten van zetmeel in glucose waarbij deze
lekker zoet wordt en voor de mens verteerbaar.

Dat zonlicht zorgt voor een versnelde omzetting van het chlorofiel lijkt
me een zeer twijfelachtige bewering. Warmte helpt natuurlijk wel heel
veel om bedref te bevorderen.

Tijd voor een experiment? Neem twee evengrote bananen van de zelfde
tros. Leg de ene op een bord en plaats een glazen schaal er overheen.
Over de tweede wordt een ongeveer even grote aardewerkschaal geplaatst.
Vervolgens wordt er gekeken of er een signifikant verschil in bederftijd
zit tussen de twee bananen.

Gerard

Jan 14, 2008, 11:35:08 AM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 14-jan-2008, om 16:31 heeft H. Wessels het volgende geschreven:

> [...]
> geplaatst.
> Vervolgens wordt er gekeken of er een signifikant verschil in

Jullie begrijpen dat ik in het vervolg wel 10 keer nadenk voordat ik
een vraagje als "Zou afsluiting van licht meehelpen?" toevoeg aan
mijn mail... Ik ga in plaats van het experiment gewoon een stukje
fietsen! (Maar heb natuurlijk wel interesse in de afloop ;-)

Jan 14, 2008, 12:46:14 PM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 14-01-08 heeft Gerard<ger...@ergens-op-inter.net> het volgende geschreven:

> [...]
> mijn mail... Ik ga in plaats van het experiment gewoon een stukje
> fietsen! (Maar heb natuurlijk wel interesse in de afloop ;-)
Tja, ik ook om zomaar te beantwoorden als de mensen die vragen om
uitleg bet beter weten (;

De vraag van Hans Wessels zal ik op onze school in de
wetenschapswinkel stoppen. Dan mogen de leerlingen de proef uitvoeren
en presenteren aan ouders en vragenstellers. Wie weet wordt de proef
dan echt gedaan.

Hans -lukt me even niet om ontopic te krijgen.
http://www.fali.nl

H. Wessels Picardi

Jan 14, 2008, 4:29:02 PM1/14/08
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen wrote:
> [...]
> wetenschapswinkel stoppen. Dan mogen de leerlingen de proef uitvoeren
> en presenteren aan ouders en vragenstellers. Wie weet wordt de proef

Dat lijkt me een erg leuk idee. Maar ik wil ook wel eens kijken wat er
gebeurt. Alleen een proef met twee bananen is natuurlijk helemaal niet
wetenschappelijk verantwoord. Te meer omdat ik ze zal opeten als ze
lekker rijp zijn (mooi bruin gespikkeld). Ik verwonder mij altijd over
de heerlijk rijpe bananen die in de winkel in de aanbieding zijn omdat
ze niet meer groen zijn maar direct eetbaar. Ideaal voor de fietser

Hans Wessels

Gele Quest

Jan 15, 2008, 1:31:59 AM1/15/08
to ligf...@googlegroups.com
On Monday 14 January 2008, H. Wessels Picardi wrote:

> [...]
> de heerlijk rijpe bananen die in de winkel in de aanbieding zijn omdat
> ze niet meer groen zijn maar direct eetbaar. Ideaal voor de fietser

Mijn ervaring met de bananen in Nederland is dat zij niet goed rijpen. In de
(sub)tropische landen gaat een banaan van melerig en niet lekker naar
mierenzoet. Zij zijn dan het lekkerst als de buitenkant helemaal zwart is.

De bananen in Nederland rijpen echter iets anders. Zij beginnen niet al te
melerig en redelijk zoet, maar worden niet zo zoet als hun subtopische
vrienden (ja ik weet ze komen uit een (sub)tropische land, maar goed). Ipv
zoet worden, worden ze zuur. Het zal wel komen door de langere koeltransport
oid.

Gele Quest