Lijdt koude tot een lagere snelheid?

rowingvictor

Dec 17, 2007, 2:05:43 PM12/17/07
to Ligfiets
Hallo luitjes,

ik ben afgelopen zondag in Hasselt geweest naar een bijenkomst, ik
geloof georganiseerd door de belgische hpv-club om het ligfietsen te
promoten.

Erg gezellig was het daar, veel mensen ontmoet en eindelijk wat
gezichten kunnen plaatsen bij het forum van de Gentse Liggers.

Ben daar aande praat geraakt over het bovengenoemde onderwerp en het
bleek dat ik niet de enige ben.

Met de huidige buitentemperaturen heb ik (veel) méér moeite om zomerse
waarden op m'n snelheids-meter te toveren.

Komt dat "gewoon" doordat de spieren niet op temperatuur komen, is de
luchtvochtigheid te hoog, of is het wat anders?

Wat zijn jullie ervaringen?

Victor.

gugi100

Dec 17, 2007, 2:26:33 PM12/17/07
to Ligfiets
Hallo Victor,

Als de lucht kouder is neemt de luchtweerstand toe.
http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm
Kreuzotter levert voor mij op een lowracer en een vermogen van 250
watt per 10 graden ongeveer 0,4 kmh afname in snelheid.
dit effect komt boven op extra kleding (gewicht) en nadelige effecten
van de kou op de motor (jijzelf)

Groet Gert-Jan Wijers

Dec 17, 2007, 2:35:24 PM12/17/07
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> watt per 10 graden ongeveer 0,4 kmh afname in snelheid.
> dit effect komt boven op extra kleding (gewicht) en nadelige effecten

Wat allemaal uitmaakt in de winter:

-banden stugger
-luchtweerstad hoger
-dikkere kleding
-door de kou minder goed ademen, sneller op je max
-ketting en draaiende delen gaan zwaarder

Al met al kan je wel uit gaan van een overall terugval van zo´n 10%.
Reed je voorheen 30 km/h gemiddeld dan moet je niet verbaasd zijn over
een teleurstellende 27 km/h.

Dec 17, 2007, 2:50:00 PM12/17/07
to ligf...@googlegroups.com
rowingvictor wrote:
> [...]
>
> Komt dat "gewoon" doordat de spieren niet op temperatuur komen, is de
> luchtvochtigheid te hoog, of is het wat anders?

Met kou ben je inderdaad langzamer. Door de kou is de luchtweerstand
groter, zijn de banden stugger en zijn de smeermiddelen stroperiger. Ook
werkt het lichaam minder goed in de kou.

Volgens www.kreuzotter.de haalt een Quest bij een zomerse 25° C en een
vermogen van 250 W een snelheid van 51.8 km/h op zee niveau. Bij een
winterse -5° C is dit 50.4. Kreuzotter houdt hierbij alleen rekening met
de luchtweerrstand in niet met de veranderde rolweerstand van de banden
en de stroperigheid van de smeermiddelen. Ook kan kreuzotter niet
uitdrukken hoeveel meer moeite het kost om de 250 W te leveren.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Quesjer

Dec 17, 2007, 4:04:55 PM12/17/07
to Ligfiets
Hoi Pioneer,

Dit zijn precies de snelheden die ik normaal gesproken rijdt. 30 a 32
bij weer bovend e 15 graden, en nu met de vorst-dagen val ik terug
naar 27 a 28 km.h. Dus die 10% klopt m.i. aardig.

Groet van Quesjer -geen snelheidsmonster-
> Grrz
> Rode Pioneer

herma...@gmail.com

Dec 18, 2007, 2:55:17 AM12/18/07
to Ligfiets

Ik was ook al verbaasd over mijn hoge hartslag gisteren en de lage
snelheid, Achteraf had ik 5,5 bar in de achterband en nu weer 6,5 bar
en dat scheelde al snel een paar km per uur.

In het donker vroeg in de ochtend als je net een 20 minuten wakker
bent en met 1 graad onder 0 fietst het het langzaamst.

Hoe doen jullie het met het eten??? Ik moet bijna 2000 calorieen eten
omdat ik dat ook verbrand tijdens mijn dagelijkse 60 km. Soms is het
1750 maar als ik harder ga worden de verbrandde waardes ook weer
hoger.
ter info: een hele zak spekjes is 1200 cal. een hele diepvriespizza
met kip is 755 cal. Dit samen compenseert het fietsen van 1 dag en
daarnaast moet een man nog eens meer dan 2500-3000 calorieen eten om
in leven te blijven en niet in te teren op zijn lichaam.

3000+2000=5000cal./755= 6,6 pizza's of ongeveer 33 bananen
bijvoorbeeld

groeten Herman

Kees van Malssen

Dec 18, 2007, 3:43:57 AM12/18/07
to Ligfiets
Herman eet wat af:

[...]
> [...]
> eten omdat ik dat ook verbrand tijdens mijn dagelijkse 60 km.
> Soms is het 1750 maar als ik harder ga worden de verbrandde

Als je 33 kcal/km verstookt heb je een anker aan je fiets hangen. Ik
vermoed dat dit getal uit je km-teller komt of anders uit je
hartslagmeter. Met name een km-teller die alleen naar snelheid kijkt
is onbetrouwbaar op dit punt.

Voor fietsen kun je op 16-22 kcal/km rijden, een beetje afhankelijk
van het weer en je soort fiets. Hard of langzaam fietsen maakt weinig
uit; je verbrandt meer/minder per minuut maar legt ook meer/minder
afstand af.

Voor je 60 km/dag moet je dus op ongeveer 1200 kcal rekenen.

> [...]
> fietsen van 1 dag en daarnaast moet een man nog eens meer dan
> 2500-3000 calorieen eten om in leven te blijven en niet in te

2500-3000 kcal is wat een man nodig heeft die gedurende de dag een
flink wat fysieke arbeid verricht. De doorsnee arbeider van vandaag de
dag heeft een bureaujob, waarbij 2200-2300 kcal/dag voldoende is.

Interen op je lichaam doe je niet zo heel snel: met een tekort van 90
kcal/dag teer je "maar liefst" 10 gram per dag in op je vetvoorraad.
Dat betekent dus een hele kilo in 100 dagen.
De meeste mannen slepen tussen de 12 en 20 kg vet mee, dus zo snel
hoef je niet bang te zijn leeg te zijn.

Eet gewoon naar behoefte: een stevig ontbijt, lekkere lunch en een
fijne avondmaaltijd. Eet gevarieerd en je zult niets tekort komen.
Als je het toch niet vertrouwd, weeg je dan een maal in de week op een
vast tijdstip (zelf kies ik daarvoor de maandagochtend meteen na het
opstaan). Houdt dat een tijdje bij.
Vooral in het begin van het veranderen van je bewegingspatroon (je
hebt net een nieuwe fiets, toch? Dan fiets je wellicht een stuk meer
dan eerst) kan het zijn dat je een tijdje langzaamaan afvalt.
Dat is helemaal niet erg, je vetpercentage gaat wat naar beneden.
Pas als je én mager bent én nog steeds afvalt, is het tijd om aan
extra eten te denken.

Groeten,

Kees - al zes jaar gestaag met 1.5 kg/jaar aan het afvallen en nog
niet te mager - van Malssen

Dec 18, 2007, 4:09:21 AM12/18/07
to ligf...@googlegroups.com
2007/12/18, Kees van Malssen <ke...@r-en-d.demon.nl>:

> Kees - al zes jaar gestaag met 1.5 kg/jaar aan het afvallen en nog
> niet te mager - van Malssen
WOW 9 kilo!!
Datzelfde zou ook voor mijn broer of zus gelden. Maar voor mij gaat
dat echt niet op :)

even googlen:
http://www.eetstoornis.info/bmi/index.htm
Leuk om te doen.

Hans -bmi van 20,3 tot 21,4
http://www.fali.nl

gugi100

Dec 18, 2007, 1:37:23 PM12/18/07
to Ligfiets
Ik heb op het sinds het wat kouder is ook al de hele dag honger! Ben
echter nog lang niet te mager.

Op het moment gewoon op de stadsfiets met drie versnellingen,
trommelremmen, wel met klikpedalen. Wel lekker rechtop want de houding
met ligsturen enz. wijkt me te veel af van de houding op de lowracer!

Volgens het Kreuzotter kost het me toch maar mooi 40 in te nemen Kcal.
per Kilometer. Bij een totaal van 40 km woonwerk is dat toch 1600 Kcal
extra in te nemen.......
Is die honger meteen verklaard.

Zoals Kees opmerkt, heb ik dus een fiets met een anker. Prima
training, wordt je niet lui van!

groet Gert-Jan

ErikEngerd

Dec 18, 2007, 4:36:38 PM12/18/07
to Ligfiets
> In het donker vroeg in de ochtend als je net een 20 minuten wakker
> bent en met 1 graad onder 0 fietst het het langzaamst.

's ochtends gaat het bij mij ook een stuk langzamer. Het is inderdaad
erg lastig vooral ook als je net je ontbijt op hebt. Ik hou ook mijn
tijden bij:

http://brakkee.org/ligfiets/fietstijd.jpg

Dit is vooral interessant om te zien hoe de tijden evolueren in de
loop der tijd. Ik fiets steeds sneller maar dat komt omdat ik me
aanpas aan de ligfiets en omdat mijn fietsconditie stijgt.

Verdere opmerkingen:
10 dec: banden opgepompt en daarna een stuk sneller
15 dec: tailbag en daardoor ook weer sneller

On Dec 18, 10:09 am, "Hans Huijgen" <ligh...@gmail.com> wrote:
> 2007/12/18, Kees van Malssen <k...@r-en-d.demon.nl>:> Kees - al zes jaar gestaag met 1.5 kg/jaar aan het afvallen en nog
>
> WOW 9 kilo!!
> Datzelfde zou ook voor mijn broer of zus gelden. Maar voor mij gaat
> dat echt niet op :)

Ik ben zelf ook behoorlijk aan het afvallen. Twee veranderingen
doorgevoerd:
1. andere baan dicht bij huis en op de fiets i.p.v. met de auto.
2. niet minder eten maar anders (en vooral de slechte dingen wat meer
laten staan)
- geen bier door de week, m.u.v. bijzondere gelegenheden
(ik heb twee onbalansdagen in de week, n.l. op zaterdag en
zondag)
- bij honger bijv. fruit eten en geen evergreens en zeker niet even
naar de snackbar
- minder vette dingen eten
- sapjes zonder toegevoegde suikers

Op dit moment val ik gemiddeld 1 kg/week af (en dat al bijna 2
maanden). Er stelt zich vanzelf een nieuw gewicht in. Volgend jaar ga
ik het hardlopen ook weer oppakken. Dat is dan met een lager gewicht
ook weer veel minder blessuregevoelig. Verder ga ik dan ook weer wat
losser om met wat ik eet.

Natuurlijk heb ik ook een grafiek van mijn gewicht in de loop der
tijd, maar die hou ik voor mezelf.

> even googlen:http://www.eetstoornis.info/bmi/index.htm
> Leuk om te doen.

Een andere interessante site is http://runinfo.nl

rowingvictor

Dec 18, 2007, 7:26:54 PM12/18/07
to Ligfiets
Hallo, daar ben ik weer,

Goed om te zien dat hier een hele theorie achter zit, ik had al bijna
al m'n tandwielen en kettingen vernieuwd in de hoop dat het probleem
[snelheid] dáármee opgelost zou zijn.

Groet, Victor.

Gratis tip: Als jullie écht liggend willen afvallen, ga dan met de
Roets naar je werk.......

Gerrit Schotman

Dec 19, 2007, 4:24:00 AM12/19/07
to ligf...@googlegroups.com
--- ErikEngerd <erik.b...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> 's ochtends gaat het bij mij ook een stuk langzamer. Het is
> inderdaad erg lastig vooral ook als je net je ontbijt op

Ik hou inmiddels 3,5 jaar bij hoe snel het gaat en hoe de
temperatuur is.
Zie: http://www.geocities.com/gerinri/snelheid_temperatuur.doc

Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar wel duidelijk is dat er
bij een hogere temperatuur ook een hoger gemiddelde komt.
Het zijn steeds gemiddeldes over de laatste 5 ritten.

Natuurlijk heeft ook de wind invloed en zijn er nog meer zaken
die een en ander beinvloeden (regen, duister, ritafstand, ...),
maar door steeds 5 ritten te nemen is die invloed naar mijn idee
minder.

Overigens is mijn verval in de winter ten opzichte van de zomer
meer dan de genoemde 10%. Eerder 15 a 20%.

Groeten,
Ook nog inzichtelijk maken dat het in de ochtend trager gaat dan
op de middag (want dat gevoel heb ik),
Gerrit

Never miss a thing. Make Yahoo your home page.
http://www.yahoo.com/r/hs

Kees van Malssen

Dec 19, 2007, 5:45:03 AM12/19/07
to Ligfiets
Gert-Jan stookt wat af:

> Ik heb op het sinds het wat kouder is ook al de hele dag honger! Ben
> echter nog lang niet te mager.

Dat is voor een belangrijk deel wennen. Honger is gekoppeld aan leeg
of vol zijn van je maag-darmkanaal, de bloedsuikerspiegel, het
activiteitenniveau en nog een flink aantal andere factoren (begrijpen
van hongergevoel is een wetenschap op zich). Maar je kunt er goed aan
wennen hoor ;-)

> [...]
> trommelremmen, wel met klikpedalen. Wel lekker rechtop want de
> houding met ligsturen enz. wijkt me te veel af van de houding op de

Jij liever dan ik!
Zelf ervaar ik juist een positieve kruisbestuiving door op de
triatlonfiets diep voorover en op de ligger languit achterover te
liggen.

> Volgens het Kreuzotter kost het me toch maar mooi 40 in te nemen
> Kcal. per Kilometer. Bij een totaal van 40 km woonwerk is dat toch
> 1600 Kcal extra in te nemen.......

Dan ben ik heel benieuwd wat je hebt ingevuld, want behalve met
expliciete wind tegen (en dan kun je elke waarde krijgen die je wilt)
kan ik eigenlijk geen 40 kcal/km tevoorschijn toveren met realistische
waarden.
Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je 40 km/dag fietst met
bewust slappe banden...

Groeten,
Kees - die met strakke banden al genoeg verstookt - van Malssen

Gerrit Schotman

Dec 19, 2007, 7:58:02 AM12/19/07
to ligf...@googlegroups.com
--- Gerrit Schotman <ger...@yahoo.co.uk> wrote:

> Groeten,
> Ook nog inzichtelijk maken dat het in de ochtend trager gaat
> dan op de middag (want dat gevoel heb ik),
> Gerrit

Het was even puzzelen en stoeien met Excel, maar ik heb de
gegevens boven water: Met de Quest ben ik bij een vergelijkbare
temperatuur in de middag 2,2 km/uur sneller dan in de ochtend.
Voor het "Quest"-tijdperk ging ik op de gewone racefiets over
hetzelfde traject, maar toen was dit verschil een stuk geringer.
Slechts 0,3 km/uur.
Ik heb het overzicht aangepast:
http://www.geocities.com/gerinri/snelheid_temperatuur.doc

Groeten,
kan nu bijna uitrekenen hoe snel het morgen zal gaan,
Gerrit

Be a better friend, newshound, and
know-it-all with Yahoo! Mobile. Try it now. http://mobile.yahoo.com/;_ylt=Ahu06i62sR8HDtDypao8Wcj9tAcJ

herma...@gmail.com

Dec 19, 2007, 10:45:20 AM12/19/07
to Ligfiets
Leuk, al dei berekeningen over je lichaam en zo.

Ik heb mijn waardes uit mijn Suunto T6. Waarschijnlijk is dit een van
de betrouwbaarste hartslagmeters die er op de markt bestaan. Alles
wordt opgeslagen, elke hartslag wordt gezien en opgeslagen voor een
computergrafiek en daarbij hoort een waarde van calorieverbranding die
zeer nauwkeurig op de hartslag af gaat.

Waar de rekenfout zit is de 2 uren dag die je ook had geleefd als je
niet was gaan fietsen.

Midden in de nacht is mijn laagste hartslag 35 en als ik overdag
weinig doe zit hij rond de 50 a 60 (helaas geef ik gym en heb ik
vrijwel altijd een hartslag die bij beweging hoort). Maar stel dat ik
op 60 slagen / minuut zou zitten en dat dan keer 120 minuten betekent
7200 hartslagen die ik toch al had gehad ook als ik niet ging fietsen.
Deze hartslagen met bijbehorend Kcal verbruik moeten eigenlijk van die
1750-2000 kcal afgehaald worden om tot een nauwkeurig extra verbruik
te komen.

Als ik ruw ga rekenen met hartslagen heb ik dus 2000kcal op gem
145slagen/minuut gereden (145x120min.= 17400slagen voor 2000kcal)
ik leefde zowieso al die 2 uren dus ik heb in de normale uren 120 min.
x 60slagen/min = 7200 slagen zowieso al weggetikt met mijn hart.

aangezien 7200 slagen ongeveer 41% is van 2000 betekent dit dat ik als
extra activiteit 2000-820=1200 slagen heb verbruikt.

Ik denk dus dat mijn eerste gedachte foutief was en nu hoef ik veel
minder te eten om op hetzelfde gewicht te blijven (85kg voor 1.91m)

Kortom!! Kees was correct met zijn 1200 kcal verbruik. Ik vermoed
echter dat hard fietsen excessief verhoging zal opleveren van het
aantal hartslagen die waarschijnlijk niet in verhouding staan tot de
tijdswinst. Waarschijnlijk zijn hartslagen een betrouwbare manier van
berekenen.

groeten,
Herman Boer

gugi100

Dec 19, 2007, 1:10:19 PM12/19/07
to Ligfiets
Hallo Kees,

Ik stook inderdaad wat af!

Ik ken eigenlijk vaak maar twee standen aan en uit (de tussenstandjes
gaan trouwens steeds beter).

On Dec 19, 11:45 am, Kees van Malssen <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:
> [...]
> Zelf ervaar ik juist een positieve kruisbestuiving door op de
> triatlonfiets diep voorover en op de ligger languit achterover te

Diep voorover moet je echt op trainen om dat te kunnen. Ik hoe het
liefste met de lowracer vergelijkbare hoeken aan. Ik heb al genoeg
last van het zadel in een meer recht op houding. Omdat ik nogal groot
ben wordt ik dan trouwens ook nog een redelijk imposante verschijning,
het is altijd leuk om mensen op een ligstuur hangend of een race fiets
zittend rechtop voorbij te rijden. Een zadel is trouwens sowieso een
martelwerktuig, maar dat wisten we al.

> [...]
> waarden.
> Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je 40 km/dag fietst met
Mijn gegevens zijn 96 kg met kleren en schoenen, fiets 22 kg, brede
hoge druk slicks (big apples), hoogte 0 m, temperatuur 0 graden,
trapfrequentie 100.
Ik fiets standaard boven de 30. Er gaat dan 350 Watt in de
aandrijving. Resultaat 40 kcal per kilometer. Kreuzotter gaat uit van
een efficientie van 25% van kcal in voedingmiddel tot aan kcal in de
aandrijving.

Nu heb ik overigens wel de indruk dat het Hollandrad er bij kreuzotter
toch een beetje karig van af komt wat snelheid betreft.

Wat je je ook moet realiseren is dat er van kcal voedingsmiddel tot
door het lichaam opgenomen kcal. ook veel energie nodig is. Bij
opgenomen kcal hebben we het dan nog niet eens over de beschikbaarheid
voor de aandrijving.

In het algemeen kun je wel zeggen dat je bij hogere snelheid toch echt
meer energie per kilometer gaan gebruiken.

Groeten Gert-Jan (die best nog wel meer zou willen kunnen verstoken
maar nu toch het idee heeft zijn fysieke grenzen nabij zijn)

gugi100

Dec 19, 2007, 1:34:39 PM12/19/07
to Ligfiets
In de vorige post vergeten te melden dat ik 1.97 meter lang ben.

Groet Gert-Jan (wat zal ik nu weer eens gaan eten)

gugi100

Dec 19, 2007, 3:08:28 PM12/19/07
to Ligfiets
Ik zie nu overigens dat ik als me zelf met bovengenoemde data in een
Quest overzet op kreutzotter.de dan wordt de snelheid 56.8 kmh en het
verbruik per kilometer wordt weer de keurige 21 kcal per kilometer!

Groet Gert-Jan

Kees van Malssen

Dec 20, 2007, 9:29:03 AM12/20/07
to Ligfiets
Gert-Jan ziet de brandpunten:

[...]
> Mijn gegevens zijn ...
> Ik fiets standaard boven de 30. Er gaat dan 350 Watt in de
> aandrijving.

Daarmee kom je inderdaad op 40 kcal/km. En als je inderdaad voor
elkaar krijgt om echt rechtop te rijden met 30+, dan wordt het tijd
dat je met je lowracer aan wedstrijden gaat meedoen!
Je ingevulde "Quest-snelheid" laat dat ook wel zien. Kijk maar eens
bij de uitslagen van Cycle Vision hoe snel de winnaar van de 1
uursrace en de 100 km race gingen (inderdaad, in een Quest).

> [...]
> door het lichaam opgenomen kcal. ook veel energie nodig is. Bij
> opgenomen kcal hebben we het dan nog niet eens over de beschikbaarheid

Nou reken je jezelf even teveel stoken aan, want die 75% verlies is
nou juist vanwege het omzetten van ingenomen voedsel naar te leveren
arbeid. Je kunt er echt wel vanuit gaan dat je ca 25% van je ingenomen
calorietjes aan arbeid levert.

Groeten,
Kees - kerstlunch helpt om de energiebalans voor vandaag in evenwicht
te houden - van Malssen

Reinier

Dec 21, 2007, 6:40:03 AM12/21/07
to Ligfiets

On 18 dec, 09:43, Kees van Malssen <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:
> [...]
> afstand af.
>
> Voor je 60 km/dag moet je dus op ongeveer 1200 kcal rekenen.

Op een doorsnee, niet lage, ligfiets van 15,5kg met "Breiter
tourreiffen", verstook je, als je 1,85 lang bent en 80 kilo weegt, bij
5 graden Celcius, niet klimmen, geen wind, 2036 kcal.
Mits je tenminste in staat bent 45 km/uur gemiddeld te rijden en 444
Watt te blijven trappen gedurende de 1 uur en 20 minuten durende reis.
Bij die inspanning rijdt je in een Quest dan 65 km/h, maar dan ben je
er sneller,dus kortere tijd, zelfde vermogen = minder caloriën. Wil je
toch je 2000 verstoken op je 60 km en rijdt je in een Quest met snelle
bandjes, dan moet je gemiddeld 85 km/uur rijden en 42 minuten lang 824
Watt trappen.
Wat ook kan is dat Herman 27 gemiddeld haalt op een Hollandse stads/
bukfiets bij 250 Watt, gedurende 2 uur en een kwartier.

Reinier - meest waarschijnlijke is dus dat Herman hierbij ontmaskerd
is: hij is behoorlijk sterk en rijdt op een Gazelle primeur uit 1980,
waarschijnlijk zonder versnellingen - van Rij

herma...@gmail.com

Dec 21, 2007, 12:29:07 PM12/21/07
to Ligfiets
haha

Ik geef toe, ik ben ontmaskerd door Reinier. :) Maar het
ligfietsplezier blijft en ik hoop steeds een beetje sneller te kunnen
gaan.

In mijn iets eerdere bericht heb ik al mijn fout gepost die door Kees
al correct werd opgemerkt. Ik heb mijn nauwkeurige Suunto T6 gebruikt
maar heb eventjes verzuimd om de energie die je in 2 uren leven
verbruikt af te trekken van de totaal verbruikte energie tijdens het
fietsen.

Even kort tot wat ik in staat ben om Reinier toe te lichten:
ik fiets 2 keer 30 km met 3 keer een stukje dorpsverkeer er in per
rit. gemiddeld 30km/h rijden kan ik in principe wel 1 keer op een
racefiets maar ben dan zo moe dat ik het de terugweg niet nogmaals kan
presteren. In de quest echter rij ik altijd gemiddeld 31 km/h of
hoger. Tot nu toe is mijn maximale gemiddelde over een enkele reis 36
km/h geweest.
Het verbruik zal zo rond de 1200 Kcal liggen als extra verbruik
bovenop het normale 'leefverbruik'.

Herman -die in de gedachten van Reinier voor zijn plezier 2 uren en 15
minuten gaat rondrazen op een stadsfiets met 250 Watt, maar in zijn
eigen gedachten al moe wordt van dat idee, pffff- Boer

Marco Roepers

Dec 24, 2007, 4:03:05 AM12/24/07
to ligf...@googlegroups.com
Hoi allemaal,

> [...]

> flink wat fysieke arbeid verricht. De doorsnee arbeider van vandaag de
> dag heeft een bureaujob, waarbij 2200-2300 kcal/dag voldoende is.

Aangezien ik aan diabetes lijdt, krijg ik door mijn bloedsuiker te
meten en mijn insulinebehoefte aan de hand daarvan te bepalen ook een
aardige kijk op de relatie tussen fietsen en energieverbuik.

Door te streven naar 30 km per dag te fietsen weet ik mijn insuline
laag te houden. Voor de dagdelen dat ik een fietstocht plan spuit ik
helemaal niet. Maar ook de dagdelen dat ik niet fiets is mij
insulinebehoefte laag. Dat geldt zelfs voor de nacht. Omdat ik in de
afgelopen tijd een infectie aan mijn luchtwegen had , d.w.z. een
stevige verkoudheid, misschien zelfs griep, besloot ik te stoppen met
fietsen omdat ik geen zin heb in een longontsteking o.i.d. Ik moest
na verloop van tijd 2 tot 3 keer zoveel insuline inspuiten per keer.

In de vakantie ging ik 60 km per dag fietsen. Ik hoefde mij helemaal
niet meer te spuiten. Ik moet er wel bij zeggen dat we aan het
tentkamperen waren, met een tamelijk primitieve uitrusting. Dat
verhoogt het energieverbruik ook.

De conclusie is dat dagelijks fietsen niet alleen tot een hoger
energieverbruik leidt op het moment dat je fietst, maar zelfs op de
momenten dat je niet fietst, zelfs gedurende momenten dat er gerust
wordt. Soms krijg ik zelfs de indruk dat dat soms nog meer energie
vraagt dan de tocht zelf.

Groeten,

Marco -met fietsen bereik je hetzelfde als het inspuiten van eilandjes
van Langerhans- Roepers

herma...@gmail.com

Dec 24, 2007, 9:39:21 AM12/24/07
to Ligfiets
Dat vind ik nou interessante informatie, een mooi bewijs dat sporten
een goede bezigheid is voor je lichaam. Mits je met verstand sport.

Herman- is leraar lichamelijke opvoeding- Boer