Re: [Ligfiets] Taal en ligfiets (Was kleine roltest banden)

Aug 11, 2010, 10:21:38 AM8/11/10
to ligf...@googlegroups.com
> Maarten - taal is moeilijk..
Zeker, maar meestal begrijpen we elkaar wel.

Grappig:
Kwam met Quali een paar Fransen, ook op de fiets, tegen. Adhv de naam
velomobiel.nl begrepen zij meteen dat het een fiets betrof. Wat ik
andersom bij Nederlanders vaak moet uitleggen wat de term betreft,
leek het voor deze mensen volstrekt logische naam.

Drieligger

Aug 12, 2010, 5:32:40 AM8/12/10
to Ligfiets
On 11 aug, 16:21, Hans Huijgen <ligh...@gmail.com> wrote:

> [...]
> andersom bij Nederlanders vaak moet uitleggen wat de term betreft,
> leek het voor deze mensen volstrekt logische naam.

En zo was ik met familie op de camping in Luxemburg-stad, waar ik een
groep Fransen tegen kwam met hun Velomnibus <http://
www.velomnibus.com> en <http://www.dailymotion.com/video/x5r5iy_le-
velomnibus-a-la-fete-du-velo-lyo_tech> voor bewegende beelden.
Taalkundig en in werkelijkheid een mooi zelfbouwproject, geheel HPV.
Met hun prototype waren ze met wat jeugd een tournee langs de 3
hoofdsteden van de EU aan het maken. Voor de versnelling werd gebruik
gemaakt van een standaard auto-versnellingsbak, met slechts 4
versnellingen. Voor hun ontwerp 2.0 zoeken ze naar een meer efficiente
overbrenging, met meer versnellingen en minder verlies. Iemand een
idee?

Groeten,

Herbert - alleen in Koblenz ligfietsers gezien - Tiemens

Mango54

Aug 12, 2010, 6:48:39 AM8/12/10
to Ligfiets

On 12 aug, 11:32, Drieligger <h.tiem...@planet.nl> wrote:

> [...]
> velomnibus-a-la-fete-du-velo-lyo_tech> voor bewegende beelden.
> Taalkundig en in werkelijkheid een mooi zelfbouwproject, geheel HPV.

Volgens mij kennen we dit fenomeen in Nederland al jaren. Maar dan
uitgedost als z.g.n. Fietscafé, te huur voor bruiloften en partijen.
Kan me herinneren dat er nog wel eens een discussie was of je daar nu
wel of niet dronken op rond mocht trappen.

Marloes -vind de tandem als meerpersoonsfiets wel mooi genoeg- Dries

Maarten Sneep

Aug 12, 2010, 7:20:43 AM8/12/10
to ligf...@googlegroups.com
Drieligger schreef:

> [...]
> velomnibus-a-la-fete-du-velo-lyo_tech> voor bewegende beelden.
> Taalkundig en in werkelijkheid een mooi zelfbouwproject, geheel HPV.

Zoals Mango54 al schreef: in Nederland bekend als de bierfiets.

> [...]
> versnellingen. Voor hun ontwerp 2.0 zoeken ze naar een meer efficiente
> overbrenging, met meer versnellingen en minder verlies. Iemand een

De bierfiets heeft geen versnellingen, ook geen freewheel. Alle trappers
zitten aan een centrale as, en die gaat met een differentieel de
achterwielen in. Gezien de totale massa kom je al snel op niet-fiets
specifieke onderdelen. Een motor- of autoversnelling kan een goed idee
zijn. De range aan snelheden waar je met zo'n fiets mee wilt rijden is
beperkt. Zolang de verzetten licht genoeg zijn, kan het een goede
oplossing zijn.

Als alternatief kan je denken aan een versnelling per persoon. Heeft als
voordeel dat iedereen zijn/haar eigen verzet kan kiezen, en dat je gewone
fietsonderdelen kunt gebruiken (met bijbehorende efficientie en aantal
versnellingen). Lijkt mij het gemakkelijkst te realiseren met
derailleurversnellingen. De onderdelen waar een belasting op komt waar een
gewone fietsversnelling niet meer mee overweg kan, zitten verderop in de
aandrijving.

Groet,

Maarten - bierfiets is echt niet snel, en dat is maar goed ook - Sneep

Aug 12, 2010, 7:47:35 AM8/12/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 12 augustus 2010 13:20 heeft Maarten Sneep
<maarte...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

> Maarten - bierfiets is echt niet snel, en dat is maar goed ook - Sneep

http://news.google.nl/news/search?pz=1&cf=all&ned=nl_nl&hl=nl&q=bierfiets
"De kantonrechter Amsterdam heeft vrijdag 6 augustus 2010 in een
strafzaak geoordeeld dat de zogenaamde bierfiets niet voldoet aan de
Regeling Voertuigen."

grtz
Henk

Maarten Sneep

Aug 12, 2010, 7:59:34 AM8/12/10
to ligf...@googlegroups.com
hyz schreef:

Om precies te zijn: de bedoelde bierfiets is breder dan 1,50 m. Dan maak
je het een rechter ook wel heel gemakkelijk.

Geen idee hoe dat trouwens in andere europese landen zit. Velomobilisten
hebben zonder twijfel informatie verzameld over de plaats op de weg voor
velomobielen, maar andere eisen?

Maarten - mooi actueel, dat wel - Sneep

Oscar Roozen

Aug 12, 2010, 2:35:01 PM8/12/10
to ligf...@googlegroups.com
Drieligger wrote:

> <http://www.dailymotion.com/video/x5r5iy_le-
> velomnibus-a-la-fete-du-velo-lyo_tech> voor bewegende beelden.

Ook leuk in het filmpje: een rug-aan-rug-rechtop-tandem.

> Voor hun ontwerp 2.0 zoeken ze naar een meer efficiente
> overbrenging, met meer versnellingen en minder verlies. Iemand een
> idee?

Misschien een bizar idee omdat ik geen idee heb van de de verliezen, maar
zou een hydraulische aandrijving werken? Iedereen draagt dan in eigen tempo
zijn steentje bij aan de aandrijf-druk. Misschien wel wat veel verlies, maar
dan zet je er nog een stoeltje bij om dat te compenseren. ;-)

Oscar - bier staat ook onder druk - Roozen

Drieligger

Aug 12, 2010, 4:49:41 PM8/12/10
to Ligfiets
Inderdaad hadden de ontwerpers al naar de Nederlandse bierfiets
gekeken. Die werd niet veilig genoeg bevonden, omdat de bestuurder (m/
v) zich in het voertuig bevind en te snel afgeleid zou worden van het
verkeer. Vandaar dat ze zelf aan het knutselen zijn gegaan. De
Velomnibus-bestuurder zit midden-voor op een gewoon plastic stoeltje.
Om de associaties met een gewone auto te voorkomen is geen gewoon
stuurwiel gebruikt, maar een soort hendel-besturing. Ook het rempedaal
is zeer uniek.
Aan stoeltjes was trouwens geen gebrek, 12 zitplaatsen voor de
aandrijving, 4 passagiers voor, 4 achter, een bestuurder en als bonus
nog wat staanplaatsen in het midden. Het chassis had heel wat weg van
een vrachtwagen om het geheel te dragen.
mbt de regels voor voertuigen, er schijnt een europese harmonisatie te
zijn. Ik heb wel eens gelezen dat voertuigen op het fietspad hierdoor
4 m hoog mogen zijn.

Herbert - ligt met z'n Condor al hoog genoeg - Tiemens