Bandentests

Wim Schermer

Apr 6, 2010, 12:40:31 PM4/6/10
to ligf...@googlegroups.com
Vandaag hebben Kees van Hattem, Jan Geel en ik 5 stuks 26 inch banden getest met drukken van 3, 4, 5 en 6 bar. De uitslag is verrassend.
Een onbekende band wint de test.
Voor de liefhebbers volgt er morgen nog meer, ook in 20 inch.
Wim - zwart voor het oog - Schermer

http://wimschermer.blogspot.com/

Quemo

Apr 6, 2010, 3:47:57 PM4/6/10
to Ligfiets

http://wimschermer.blogspot.com/2010/04/bandentest-26-banden-tire-review.html

Directe link naar het bericht is een stuk handiger dan naar 'je
weblog' algemeen. Na een x aantal nieuwe berichten kan men ijverig
gaan zoeken naar het bericht wat je bedoelt.

Quemo -directe linkjes zijn handiger in dit soort situaties-

Wim Schermer

Apr 6, 2010, 4:26:28 PM4/6/10
to ligf...@googlegroups.com

Dat vraag ik me af. Morgen staat er weer een nieuw bericht op dat met deze directe link wordt gemist.
Wim - kan moeilijk elk testbericht op googlegroups vermelden - Schermer

Quest 273

Apr 6, 2010, 4:42:51 PM4/6/10
to ligf...@googlegroups.com
On 6 Apr 2010, at 22:26, Wim Schermer wrote:

> Dat vraag ik me af. Morgen staat er weer een nieuw bericht op dat
> met deze directe link wordt gemist.
> Wim - kan moeilijk elk testbericht op googlegroups vermelden -
> Schermer

Je wilt deze lijst ongegeneerd als reclamemedium voor je eigen blog
gebruiken?

/Mars

--
Ga toch fietsen, dat is pas stil ...

grollie

Apr 6, 2010, 5:02:07 PM4/6/10
to Ligfiets

Da's wel heel rap, na 1 bericht oftopic gaan en blijven.

Quemo

Apr 7, 2010, 1:19:39 AM4/7/10
to Ligfiets
On 6 apr, 22:26, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

> Dat vraag ik me af. Morgen staat er weer een nieuw bericht op dat met deze directe link wordt gemist.

En overmorgen weer een rondje Schermer, daarna een bericht over iemand
die z'n Quest ophaalt, gevolgd door een bericht over remkabels.
Allemaal leuke informatie maar die drukken wel de bandentests naar
onderen en dat is weer minder interessant als je juist voor die
bandentest op de link naar je blog klikt.

Op je weblog aangekomen wordt het ook niet gemakkelijker om de
bandentest terug te vinden. Ik zie bijvoorbeeld geen gebruik van
zogenaamde 'labels' die het de bezoeker ook weer gemakkelijker kunnen
maken om de berichten terug te vinden die over banden gaan of linkjes
in de berichten naar andere berichten over banden. Ook niet een
algemene pagina waarop alle bandentests gemeld staan

> Wim - kan moeilijk elk testbericht op googlegroups vermelden - Schermer

Destemeer reden om mooie structuur aan te brengen in je weblog en dat
kan dus op éénvoudige wijze. Dan kan je toch linken naar dat
belangrijkere bericht die jij dus blijkbaar het melden waard vind hier
op de lijst. Dan vinden mensen die in een later stadium dit bericht op
de lijst lezen, toch hetgene waar jij het over hebt en niet iets over
[insert ander onderwerp]

Maar zowiezo zou ik labels gaan gebruiken. Het is een kleine moeite
maar maakt het voor lezers en ook voor jezelf gemakkelijker dingen
terug te vinden. Ik maak er in ieder geval dankbaar gebruik van bij
bijvoorbeeld m'n remperikelen, onderhoud, elektronica, banden en nog
heel wat meer.

Quemo -twijfelt nog om een aparte pagina met alleen maar
lekkensatistieken te maken bijvoorbeeld-

Gele Quest

Apr 7, 2010, 3:26:06 AM4/7/10
to ligf...@googlegroups.com
On Tuesday 06 April 2010 22:26:28 Wim Schermer wrote:
> Wim - kan moeilijk elk testbericht op googlegroups vermelden - Schermer

Maar een kort zamenvatting met de top 3 of top 5 banden kan makkelijk.

Groet,

Gele - Leest een hoop fora en lijsten. Blogs doe ik dus niet aan - Quest

Apr 8, 2010, 5:23:01 AM4/8/10
to Ligfiets
Hoi Wim,
je nieuwe resultaten zien er mooi uit (http://wimschermer.blogspot.com/
2010/04/bandentest-overzicht-20-en-grafiek.html). Moet ik toch maar
eens gaan zoeken naar een bredere achtervork.

Is het spreadsheet ook beschikbaar? Dan kunnen we er nog wat meer
grafiekjes uittoveren.

Waarom heb je de durano 28/559 draadband op andere drukken getest dan
alle andere banden? En waarom alleen op drukken die hoger zijn dan de
fabriekant aanraad?

Reinout van Rees

Apr 8, 2010, 5:36:14 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com
On 04/06/2010 06:40 PM, Wim Schermer wrote:

> Voor de liefhebbers volgt er morgen nog meer, ook in 20 inch.

Komt er nog een tweede set testen met 20" banden of zijn jullie
voorlopig klaar? Ik was verbaasd juist de 20" perfect moirree te missen
in het overzichtje. "Wim" en "hoera voor de PM" meen ik vaak dicht bij
elkaar te zien, vandaar :-)

Reinout - 3xPM op 2.5 ligfiets - van Rees

Wim Schermer

Apr 8, 2010, 8:00:14 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 8 apr 2010, om 11:23 heeft V het volgende geschreven:

> [...]
> eens gaan zoeken naar een bredere achtervork.
>
> Is het spreadsheet ook beschikbaar? Dan kunnen we er nog wat meer

Heb ik geen probleem mee. Ik stuur je de sheet aan je mailadres.

> Waarom heb je de durano 28/559 draadband op andere drukken getest dan
> alle andere banden?

Eigenlijk een foutje. Was de eerste band die we testten en heb ik onvoldoende op het protocol gelet. De band mocht vroeger tot 8.5 worden opgepompt. Eerdere tests met de Stelvio leerde dat als de band op 10 bar werd gezet deze 8% lichter liep.

> En waarom alleen op drukken die hoger zijn dan de
> fabriekant aanraad?

Een band als de Durano is eigenlijk een raceband. En daarom moet je deze ook hard oppompen, dan loopt ie het lichtst. Wil je comfort, dan kun je beter een bredere band kiezen. Overigens is de optimale waarde voor de Durano 9 bar. Oppompen van 8 naar 9 levert namelijk een behoorlijk snelheidswinst op, verder oppompen naar 10 bar levert weinig méér op.

Wim - krijgt off-line al voor vele dagen testverzoeken - Schermer

Wim Schermer

Apr 8, 2010, 8:02:27 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com
Hi Vasco,
Bijgaand de sheet.
Groeten,
Wim

Test 20 en 26 inch banden.xlsx

Raymond van Vugt

Apr 8, 2010, 8:06:31 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer schreef:
> Een band als de Durano is eigenlijk een raceband. En daarom moet je deze ook hard oppompen, dan loopt ie het lichtst. Wil je comfort, dan kun je beter een bredere band kiezen. Overigens is de optimale waarde voor de Durano 9 bar. Oppompen van 8 naar 9 levert namelijk een behoorlijk snelheidswinst op, verder oppompen naar 10 bar levert weinig m��r op.

> Wim - krijgt off-line al voor vele dagen testverzoeken - Schermer

Wim, ben je nogsteeds helemaal van de moirees, of stap je daar nu snel
vanaf?
grt, raymond

Wim Schermer

Apr 8, 2010, 8:10:47 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 8 apr 2010, om 11:36 heeft Reinout van Rees het volgende geschreven:

> Komt er nog een tweede set testen met 20" banden of zijn jullie voorlopig klaar? Ik was verbaasd juist de 20" perfect moirree te missen in het overzichtje. "Wim" en "hoera voor de PM" meen ik vaak dicht bij elkaar te zien, vandaar :-)

Er komen, o.m. op verzoek van fabrikant Continental nieuwe tests van 20 en 26 inch banden. Dit zouden banden zijn die gebaseerd zijn op de GP 4000S. De PM 20" is eerder al uitgebreid getest. Het is overigens wel belangrijk te zoeken naar een lichtere voorband dan de PM 47. Op onregelmatige wegdekken 'springen' de wielen door het hogere gewicht van de band nogal. Een snelle afdaling van het Kopje van Bloemendaal met PM 47 om de voorwielen, leverde een bijna onbestuurbare Quest op. Met de helft lichtere banden was er bij dezelfde snelheid geen probleem.
Dit probleem wordt hinderlijker bij bredere velgen en zwaardere remtrommels.

Ook zullen we gaan testen met Joe's Sealant in enkele banden.

Wim - de nieuwe velomobielband is echt nodig - Schermer

191.861.807

Apr 8, 2010, 8:12:29 AM4/8/10
to Ligfiets

Wim,

Heb je ook een beeld van de spreiding in rolweerstand binnen een zeker
bandentype?

Grtjs, 191.861.807 - een econoom, een fysicus en een wiskundige zaten
in de trein...

Wim Schermer

Apr 8, 2010, 8:15:11 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com

Op 8 apr 2010, om 14:06 heeft Raymond van Vugt het volgende geschreven:

> Wim, ben je nogsteeds helemaal van de moirees, of stap je daar nu snel vanaf?

De PM 54 26" voor het achterwiel is voor de winter mijn favoriete band. Dit kan veranderen als Joe Sealant goed blijkt te werken.
Voor de zomer gaat de Super Moto of Geax Tattoo erop.
Voor de voorwielen heb ik nooit PM 47 gebruikt. De stuuruitslag wordt erg beperkt, maar vooral zijn ze me te zwaar. Dit veroorzaakt het 'springen' van de wielen, helemaal nu ik brede - zwaardere - velgen heb en grotere, ook weer zwaardere remtrommels heb.
Wim - wel blij met grotere remtrommels, de Quest remt er uitstekend mee - Schermer

Wim Schermer

Apr 8, 2010, 8:21:41 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com

Op 8 apr 2010, om 14:12 heeft 191.861.807 het volgende geschreven:

> Heb je ook een beeld van de spreiding in rolweerstand binnen een zeker
> bandentype?

Ik heb de spreadsheet op mijn blog gezet, dat zijn alle metingen. Als er van de drie banden op de meetkar één of meer een hogere of lagere rolweerstand hebben, dan kunnen we dat niet meten. Wel zien we dat de kwaliteit van de banden nogal verschilt. Dit is bij meerdere fabrikanten het geval. Aan een krijtstreepje op een - nieuwe - band, kun je soms zien dat die band 'nader bekeken' is en toch de eindcontrole heeft doorstaan.
Wim - gaat nu toch een eindje fietsen - Schermer

Raymond van Vugt

Apr 8, 2010, 8:25:02 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer schreef:
> [...]

> Wim - wel blij met grotere remtrommels, de Quest remt er uitstekend mee - Schermer

Bij mij is dus vd week weer een velg naar velgenhemel gegaan door de PM
omdat die dus de velg in principe uit mekaar rukt, dus vandaar dat ik
het ffkes vroeg.
Ik wacht als 2-wieler ook op de velomobielband, maar ik denk dat ik in
de tussentijd voorop een moiree hou, en achter een kojak, tis ffkes
tandjesklapperen van de klinkers, maja.
die Geax Tattoo moet ik misschien maar eens proberen, maar comfort vind
ik ook wel belangrijk met al die waardeloze fietspaden hier van klinkers.

Groet, Raymond

191.861.807

Apr 8, 2010, 8:30:44 AM4/8/10
to Ligfiets
On 8 apr, 14:21, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
>
> Ik heb de spreadsheet op mijn blog gezet, dat zijn alle metingen. Als er van de drie banden op de meetkar één of meer een hogere of lagere rolweerstand hebben, dan kunnen we dat niet meten.

Begrijp ik nu goed dat je van elk type drie exemplaren had, maar die
altijd per set en niet per stuk hebt gemeten?

Grtjs, 191.861.807

Apr 8, 2010, 8:36:40 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com

> Begrijp ik nu goed dat je van elk type drie exemplaren had, maar die
> altijd per set en niet per stuk hebt gemeten?

Zo begrijp ik het ook. Het middelt wel een beetje uit. Hoe is
natuurlijk onvoorspelbaar.

Interessant zou zijn, komen sommige banden direct van de fabrikant?
Als dat zo is kan je er donder op zeggen dat ze mooie uitgezocht
hebben.

Wim Schermer

Apr 8, 2010, 8:41:18 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com

Klopt. We hebben de meetwagen van Velomobiel.nl gebruikt. Daaraan zitten drie wielen waarop 3 identieke banden worden gemonteerd. We hebben zowel 20" als 26" wielen. Op het meetwagentje neemt steeds dezelfde persoon plaats. Op een gestandaardiseerde manier wordt de wagen van het platform 'gelanceerd'.
Wim - veel werk, maar wel leuk om te doen - Schermer

Wim Schermer

Apr 8, 2010, 8:44:38 AM4/8/10
to ligf...@googlegroups.com

Geen enkele band komt rechtstreeks van de fabrikant. De banden zijn soms gekocht, de Geax Tattoo bij Beukers, de andere banden zijn beschikbaar gesteld door Fietspunt.nl en Velomobiel.nl.
Wim - fabrikanten proberen wel te 'sturen', maar krijgen zo geen vat op de resultaten - Schermer

Apr 8, 2010, 8:58:10 AM4/8/10
> [...]
> Wim - fabrikanten proberen wel te 'sturen', maar krijgen zo geen vat op de resultaten - Schermer

Dat is mooi.

udo

Apr 9, 2010, 12:22:33 AM4/9/10
to Ligfiets
On Apr 8, 2:21 pm, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
> Ik heb de spreadsheet op mijn blog gezet, dat zijn alle metingen.

Wim, hartelijk dank voor dit onderzoek en het delen van de resultaten
met ons.

Werpen deze nieuwe resultaten nog een ander licht op de vraag die ik
destijds stelde over het licht willen rijden met een Raptobike
Midracer?
Deze fiets zou dan 26" banden krijgen. Comfort was ook een belangrijk
punt vanwege de afwezigheid van vering.
De Kojak was in de meeste antwoorden de aanrader.
Is dat binnen de gestelde criteria (licht lopend, comfortabel) nog
steeds zo?

Udo

PS: Iemand recentelijk nog iets van Arnold Raptobike vernomen?

Wim Schermer

Apr 9, 2010, 3:56:11 AM4/9/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 9 apr 2010, om 06:22 heeft udo het volgende geschreven:

> [...]
> De Kojak was in de meeste antwoorden de aanrader.
> Is dat binnen de gestelde criteria (licht lopend, comfortabel) nog

Dat zou nog steeds zo kunnen zijn. Je kunt duidelijk harder bij dezelfde inspanning, maar dan moet je op Durano's gaan rijden. Op een ongeveerde fiets is dat niet prettig. Kojaks zijn nog steeds OK, maar kies dan de draadversie, die loopt lichter dan de vouwversie.
Om het 26" achterwiel zou ik de breedst mogelijk band leggen.
Wim - ziet zijn beide medetesters nog steeds rijden met Kojak 35 mm draad om de voorwielen van hun Quest - Schermer

udo

Apr 9, 2010, 9:03:56 AM4/9/10
to Ligfiets
On Apr 9, 9:56 am, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> Om het 26" achterwiel zou ik de breedst mogelijk band leggen.

Achter vanwege het comfort denk ik?
Bij de Midracer draagt het voorwiel toch iets meer gewicht maar doen
we dus een concessie t.b.v. scherper sturen?

Arnold kom er eens in?

Groeten,
Udo

Ful Valstar

Apr 9, 2010, 11:08:49 AM4/9/10
to Ligfiets
On 9 apr, 06:22, udo <udo...@gmail.com> wrote:
>Wim, hartelijk dank voor dit onderzoek en het delen van de resultaten met ons.

Idd mooie klus Wim, ook wat mij betreft hartelijk dank voor de info.
En als je weer eens nieuwe ligfiets-info van algemeen belang (zoals
banden) op je blog hebt gezet, maak er dan maar weer melding van op
deze lijst.

Helemaal te gek uniek is dat je in je test 20" en 26" meegenomen hebt
en OOK nog eens beiden in racebanden uitvoering (Durano). Nu hebben we
opeens een actuele, vrij goede, indicatie van wat ligfiets
gebuikelijke dunne/dikke, en/of kleine diameter, banden doen qua
rolweerstand t.o.v. elkaar en, uiteindelijk t.o.v. top 28"23mm race-
bukkerbanden. Daar kom je achter als je tevens Schwalbe Durano met een
topraceband zoals Continental 4000S zou gaan vergelijken; een 28"23mm
Durano loopt 45% zwaarder dan een 28"23mm 4000S (TOUR 2009-09). In dat
laatste vergelijk vallen ligfiets gebruikelijke dikkere banden, vwb
rolweerstand, tegen.

In de test Durano 26"28mm buba had je volgens jouw staatje een
Schwalbe SV14A biba gepropt maar dat zal wel een typefout zijn want
die SV14A is voor 26" 40 tot 54 mm. Vermoedelijk heb je er een SV 12A
(25-40mm) in gestopt. Er is geen Schwalbe Extra-light 26"28mm biba,
was dat wel het geval geweest, en had je die er in gestopt, dan had de
Durano 26"28mm met nog meer glans gewonnen omdat Extra-light biba's in
de regel 10% minder rolweerstand geven.

>Deze fiets zou dan 26" banden krijgen. Comfort was ook een belangrijk punt vanwege de afwezigheid van vering. De Kojak was in de meeste antwoorden de aanrader. Is dat binnen de gestelde criteria (licht lopend, comfortabel) nog steeds zo?

Michelin is kwalitatief het beste bandenmerk. Je zou daarom de 'Kojak'
van Michelin kunnen proberen: de XC-road (26"35mm 33TPI, 420gram) of
de meer race uitvoering XCR-Road (26"35mm 66TPI, 290gram). Wordt
verkocht via de Shimano Nunspeet/Bikegear organisatie waarbij de
meeste fietsenzaken zijn aangesloten. Waanzinnig mooi afgewerkte
banden, gewoon sieraden !, en flink aan de maat met een gemeten hoogte
van 37mm en 38mm breedte. PC-hooft tractorbanden zeg maar. Schwalbe
biba SV12A (25-40mm) past er dus perfect in. Als je 3cm hoge alu
velgen gebruikt (zoals bijv Rigida DP2000) is het ventiel precies lang
genoeg, met de Michelin C2 biba is dat niet het geval. Maak het geheel
af met een katoenen Velox velglint en je bent de King of the Road. O
ja, wel even de band in de autowas zetten, dan blijft de witte
bandenstickter mooi.

http://iris.dogfunk.com/userimage/view_resized/7527/440/440

Ful

WimH

Apr 9, 2010, 3:55:34 PM4/9/10
to Ligfiets

> [...]
> de meer race uitvoering XCR-Road (26"35mm 66TPI, 290gram). Wordt
> verkocht via de Shimano Nunspeet/Bikegear organisatie waarbij de

Hoi Ful,

Ik zag dat bovenstaande banden ook te koop zijn bij o.a.: www.bikeparts4u.nl
en ze kosten daar €19,50 per stuk.

Wat ik echter niet kan vinden is of deze banden ook een soort van anti-
leklaag hebben? Weet jij toevallig waar ik die informatie kan vinden?

Wim - die ook een behoorlijk "Kojak-kapsel" heeft - Huisman

Marco

Apr 9, 2010, 8:33:13 PM4/9/10
to Ligfiets
Mooi onderzoek.

Jammer dat jullie, als ik de foto mag geloven, de kar niet steeds met
een gelijke massa hebben laten vertrekken. De banden hebben een
wisselende massa en het gewicht van een persoon kan gedurende de dag
ook nogal fluctueren ;-).

Bij analyse van de cijfers tref ik een merkwaardige negatieve
correlatie (verband) aan tussen gewicht banden en afstand bij 26 inch
banden terwijl die correlatie bij de lichtere 20 inch banden juist
uitgesproken positief is. Ik kan dit nog niet verklaren maar het
berust wellicht op toeval. Het gewicht van de banden lijkt immers
verwaarloosbaar t.o.v. het gewicht van een volwassen persoon.

Verder niets dan lof voor dit onderzoek!!!

Marco Dorenbos

Redactie Ligfiets&

Apr 10, 2010, 3:38:49 AM4/10/10
to Ligfiets
Fantastisch dat het testprogramma weer eens flink is uitgebreid!

De oude HPV-band van Vredestein komt er niet slecht uit,
maar... deze ligt al vele jaren in de opslag.
Vroeger kochten wielrenners hun banden ook minstens een jaar
voordat ze hem gingen gebruiken.
En in het gebruik zelf gaat de rolweerstand ook rap omlaag,
tien procent verbetering is heel normaal.
Wim, heb je niet drietal flink gebruikte banden liggen
van een type die je ook nieuw getest hebt?

RB

On Apr 6, 6:40 pm, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> Een onbekende band wint de test.

> Voor de liefhebbers volgt er morgen nog meer, ook in 20 inch.

grollie

Apr 10, 2010, 3:49:17 AM4/10/10
to Ligfiets
> Michelin is kwalitatief het beste bandenmerk.

Dat maakt me nieuwsgierig. welke kwaliteit?

Gerold -(marathonfan)- Ormel

Bastiaan Welmers

Apr 10, 2010, 6:19:22 PM4/10/10
to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Apr 08, 2010 at 02:10:47PM +0200, Wim Schermer wrote:

> Er komen, o.m. op verzoek van fabrikant Continental nieuwe tests van 20 en 26 inch banden. Dit zouden banden zijn die gebaseerd zijn op de GP 4000S. De PM 20" is eerder al uitgebreid getest. Het is overigens wel belangrijk te zoeken naar een lichtere voorband dan de PM 47. Op onregelmatige wegdekken 'springen' de wielen door het hogere gewicht van de band nogal. Een snelle afdaling van het Kopje van Bloemendaal met PM 47 om de voorwielen, leverde een bijna onbestuurbare Quest op. Met de helft lichtere banden was er bij dezelfde snelheid geen probleem.

Interessant, bij welke druk was dat?
Ik houd de PM voor op 4,5 bar, achter 4 dan gaat het best goed.
Hard oppompen zorgt voor idd voor descomfort.

Groeten, Bastiaan, vraagt zich af welke parameters in dit systeem
van belang zijn (verhouding gewicht wiel/voertuig, veerconstante,
demping enz)

Robbedoes

Apr 11, 2010, 3:08:39 AM4/11/10
to Ligfiets

De druk in mijn PM was op dat moment 5 bar zowel voor als achter.
Ik denk dat de grote bolling van de band zorgt dat de band wat kan
bewegen ten opzichte van de velg.
De band gaat dan "lopen" over de weg.

Gr Rob - die met PM nog geen lek heeft gehad - Kaag

paul

Apr 11, 2010, 4:32:34 AM4/11/10
to Ligfiets

Hallo,

De PM 406-47 is een zalige voorband. Als hij in je wielkast past
tenminste. Ik heb ervaring met kojak, HPV, PM -35 en Marathon plus
als voorband, maar deze banden moet je om je rolweerstand te verlagen
kanonhard oppompen en dan is al het comfort verdwenen. Ik rijd hier
veel over klinkerwegen en ben niet vergeten hoe mijn vullingen uit de
kiezen gerammeld werden. Met de PM -47 op ruim 6 bar blijft mijn
strada comfort houden. Aan een 28-406 band moet ik al helemaal niet
denken. Verleden week de afdaling van de Amerongse Berg 60 per uur
naar beneden en geen centje pijn. Misschien omdat de voorwielen van
de Strada meet stabiliteit hebben.
En volgens mij is de PM-47 op 6 bar nog steeds de snelste voorband die
nu te verkrijgen is.

Groet,

Paul - het tegendeel is in ieder geval niet bewezen - Dijs

Robbedoes

Apr 11, 2010, 5:16:51 AM4/11/10
to Ligfiets

Het probleem doet zich ook niet voor bij een rechte afdaling.
Maar het kopje van Bloemendaal is een hobbelige klinkerweg die met een
bocht naar beneden gaat.
En dan wordt het een ander verhaal.
Maar ik zal eens kijken of ik het aan durf om ze op 6 bar te zetten

Gr
Rob - is niet gek van grote druk - kaag

Ful Valstar

Apr 11, 2010, 10:09:28 AM4/11/10
to Ligfiets
On 8 apr, 14:10, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

>Er komen, o.m. op verzoek van fabrikant Continental nieuwe tests van 20 en 26 inch banden. Dit zouden banden zijn die gebaseerd zijn op de GP 4000S.

Deze nieuwe banden zouden het grootste nieuws van 2010/11 zijn omdat
de 28"23mm 4000S op dit moment de beste openbareweg raceband is
(laagste rolweerstand i.c.m goede lekbestendigheid). Zou het
Continental nu gaan lukken om een dikke 26" band te produceren die net
zo licht loopt als een 28"23mm 4000S ? Dat zou fraai zijn omdat we het
tot nu toe met ongeveer 2 x zo zwaar lopende banden moeten doen,
althans als je geen 2 x 28"HighRacer hebt maarja dan heb je weer het
nadeel dat je de ogen uit de kassen vibreren op elk wegdek dat niet
als een biljart lakken is.

Opmerkelijk overigens dat fabrikant Continental aan jouw een test
verzoek richt terwijl ze zelf een prachtige recent gemoderniseerde
rolweerstandtestbank (en lekpriktestbank) hebben. Deze Continental-
testfaciliteiten zijn zelfs zo goed/realistisch dat TOUR hieraan de
voorkeur geeft boven die van Schwalbe.

Ful

Ful Valstar

Apr 11, 2010, 11:26:51 AM4/11/10
to Ligfiets
On 9 apr, 21:55, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:

>Hoi Ful, Ik zag dat bovenstaande banden ook te koop zijn bij o.a.:www.bikeparts4u.nl en ze kosten daar €19,50 per stuk. Wat ik echter niet kan vinden is of deze banden ook een soort van anti-leklaag hebben? Weet jij toevallig waar ik die informatie kan vinden?

Hallo Wim, elke openbareweg buba heeft wel een min of meer anti-
leklaag anders zou je er geen 10 kilometer mee kunnen fietsen.
Gegevens hierover voor de XC en XCR heb ik nog niet kunnen vinden. Nog
jammerderderder is dat in de fietsbladen dit soort banden nooit getest
wordt voor zover ik weet (iemand?). Ik ben ook wel verrekte
nieuwsgierig welke rolweerstand- en doorprikwaarden deze banden (en
Kojak.Durmo) hebben.

Ik gok erop dat Michelin de XCR's net zo lek(on-)bestendig heeft
gemaakt als normale 28"23mm racebanden want je mag van MTB-rijders
niet verwachten dat ze hun asfalt-traject NOG zorgvuldiger selecteren
op goed/schoon wegdek dan racefietsers. De XC's zijn ietsje robuster,
iets minder fragiel moet je eigenlijk zeggen. XCR en XC verdwijnen
overigens uit de Michelin collectie maar wat er/wanneer voor in de
plaats komt heb ik niet kunnen achterhalen. Misschien gaat Michelin
(of Continental?) als eerste 26"slicks met 127TPI op de markt
brengen ? Zou wel eens tijd worden want top MTB-banden zijn wel in
mega-TPI's.

De XC's zijn draadbanden, en draadbanden zouden lichter lopen volgens
Wim S. Maar dat valt technisch niet te verklaren dus er moet ergens
een vergissing(en) zijn geweest (was bij 26" idd het geval bleek
achteraf) of Schwalbe heeft betreffende 20"inch niet geheel identiek
gemaakt buiten de draad-/vouw verschillen hetgeen volgens de
documentatie reeds het geval is vwb TPI(EPI).

Ful

Ful Valstar

Apr 11, 2010, 12:17:14 PM4/11/10
to Ligfiets
Nieuwe Michelin banden, opvolgers van XC en XCR, nu net gevonden:

Kies 'entrainement' en dan 'valider'. Daarna kan je kiezen uit
'comfort' en uit 'lichtgewicht'.

http://www.michelinwildbike.com/selecteur_de_pneus.html

Blijkt dat volgens Michelin voor een 2-wieler MTB, waar dus vaak
veering op zit, een (1.4) 36mm dikke band voldoende dik is.
Lichtgewicht/snel is een (1.1) 28mm.

Ful

Henk de Leeuw

Apr 11, 2010, 12:26:41 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com
2010/4/11 Ful Valstar <ful_v...@hotmail.com>:

> Hallo Wim, elke openbareweg buba heeft wel een min of meer anti-
> leklaag anders zou je er geen 10 kilometer mee kunnen fietsen.
In de jaren 70, toen ik iedere dag naar school fietste, had men nog
nooit gehoord van antileklagen in de banden. Gewoon rubber op canvas,
daar moest je het mee doen.
En om nou te zeggen dat ik iedere dag een lekke band had: nou nee.
Een paar keer per jaar, _hooguit_.

Henk - rubber/canvas is van zichzelf ook wel enigszins lekbestendig,
maar om dat een antileklaag te noemen gaat me te ver - de Leeuw.

Wim Schermer

Apr 11, 2010, 12:27:33 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 9 apr 2010, om 17:08 heeft Ful Valstar het volgende geschreven:

> [...]
> Durano loopt 45% zwaarder dan een 28"23mm 4000S (TOUR 2009-09). In dat
> laatste vergelijk vallen ligfiets gebruikelijke dikkere banden, vwb

Continental stuurt ons banden in 20 en 26" die gemaakt zijn met de technologie van de GP4000s.

> [...]
> Schwalbe SV14A biba gepropt maar dat zal wel een typefout zijn want
> die SV14A is voor 26" 40 tot 54 mm. Vermoedelijk heb je er een SV 12A

Perfect of niet, de wens om zoveel mogelijk dezelfde binnenbanden te gebruiken heeft ons doen besluiten de SV14a te gebruiken. Wij hebben overigens in 26" de 35 mm brede Durano getest.

> [...]
> van Michelin kunnen proberen: de XC-road (26"35mm 33TPI, 420gram) of
> de meer race uitvoering XCR-Road (26"35mm 66TPI, 290gram).

Interessant, mogelijk voor een volgende test.

Wim - kan wel veel, maar niet alles en zeker niet tegelijk - Schermer

Wim Schermer

Apr 11, 2010, 12:42:45 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 10 apr 2010, om 02:33 heeft Marco het volgende geschreven:

> [...]
> een gelijke massa hebben laten vertrekken. De banden hebben een
> wisselende massa en het gewicht van een persoon kan gedurende de dag

De kar is steeds met dezelfde persoon vertrokken. Dat er door de dag een kleine fluctuatie is in lichaamsgewicht zal nauwelijks een rol spelen.
De rolweerstand bij 40 km/u levert een snelheidsverschil op van ruim 1 km per uur bij een gewichtstoename van 10 kg.
Bij de door gebruikte snelheid, gemiddeld 2 km/u over het gehele traject, is er geen meetbaar verschil bij 1 kg verschil. Bij iets boven 2 kg verschil komt er 0,05 km/u snelheidsverschil uit. Dat zal uitloop heel weinig schelen.

> [...]
> berust wellicht op toeval. Het gewicht van de banden lijkt immers
> verwaarloosbaar t.o.v. het gewicht van een volwassen persoon.

26 inch wielen geven een duidelijk lagere rolweerstand. Kijk vooral maar eens bij de Durano's. De vouw 26 loopt op 7 bar 46,12 meter uit, de vouw 20 versie komt op dezelfde 7 bar tot slechts 28,63 meter. Dit terwijl de 26" met een iets lichtere binnenband nog verder weg was gelopen.

Wim - treurt om één van zijn verdronken kippen - Schermer

Wim Schermer

Apr 11, 2010, 12:48:32 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 10 apr 2010, om 09:38 heeft Redactie Ligfiets& het volgende geschreven:

> [...]
> tien procent verbetering is heel normaal.
> Wim, heb je niet drietal flink gebruikte banden liggen
> van een type die je ook nieuw getest hebt?

Dat banden 'beter' worden van liggen is bekend. Maar of dit zoveel scheelt weet ik niet.
Banden die enkele honderden kilometers hebben gelopen lopen al tussen 5 en 10% lichter.
Wij hebben eerder 'versleten' banden getest. Die lopen meestal veel opvallend lichter.
Ik heb die voor wedstrijden wel bewaard. Dan komt evenwel de schaduwkant daarvan aan het licht, zo gaan extreem vaak lek.
Ik heb dat helaas enkele malen tijdens wedstrijden ondervonden.
Wim - beter iets later finishen, maar wel finishen - Schermer

Wim Schermer

Apr 11, 2010, 12:56:19 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 11 apr 2010, om 00:19 heeft Bastiaan Welmers het volgende geschreven:

> Interessant, bij welke druk was dat?

6 bar.

> Ik houd de PM voor op 4,5 bar, achter 4 dan gaat het best goed.
> Hard oppompen zorgt voor idd voor descomfort.

Ik ben zelf met minimaal diezelfde snelheid met de helft lichtere banden omlaag gegaan en geen centje pijn.

> Groeten, Bastiaan, vraagt zich af welke parameters in dit systeem
> van belang zijn (verhouding gewicht wiel/voertuig, veerconstante,
> demping enz)

Volgens mij zit er slechts een veer in de veerpoot, echte demping is heel beperkt.
Wim - wegligging is wetenschap - Schermer

Wim Schermer

Apr 11, 2010, 1:21:35 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com

Mijn rolweerstand proeven zijn door Continental Duitsland 'gevonden'.
De test van de SportContact was niet best, zeg maar het slechtst.
Duitsland heeft Continental NL aangespoord contact met mij op te nemen met een voorstel als nu bekend.
Ik wil niet de hele correspondentie met Continental hier neerschrijven, maar tests zoals wij die nu doen vinden zij commercieel belangrijker dan fabrieks eigen testen. Een goed voorbeeld is het aantal Perfect Moirees dat na mijn testwerk in 2008 en 2009 zijn verkocht, dat aantal is nogal gestegen.
Ik ben zeer benieuwd wat er gaat komen.
Wim - dagwerk? - Schermer

Apr 11, 2010, 1:27:12 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com
> Een goed voorbeeld is het aantal Perfect Moirees dat na mijn testwerk in 2008 en 2009 zijn verkocht, dat aantal is nogal gestegen.
> Ik ben zeer benieuwd wat er gaat komen.
> Wim - dagwerk? - Schermer

En de HPV's zijn een stuk minder aantrekkelijker geworden.

Ben wel benieuwd naar de conti bandjes. Vooral in vergelijking met de
kojaks. (ik dacht er al aan om conti GP ipv kojaks om de voorwielen
van Quali te plaatsen, maar dat zal nog even duren voordat alle kojaks
versleten zijn).

Hans -en het treuren om een verdronken kip kan ik me gek genoeg goed
voorstellen.
http://www.fali.nl

Wim Schermer

Apr 11, 2010, 1:37:35 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com

Ik denk dat er wel een verklaring voor het lichter lopen van draadbanden is. Draadbanden zijn na montage stabiel doordat de hieldraad niet uitrekt. Je kunt dan de wangen en schouders wat lichter en soepeler ontwerpen. Vouwbanden hebben een rekbaarder hieldraad waardoor, ter verkrijging van een stabiele band, de wangen en schouders wat stugger zijn.
Wim - geen bandentechnoloog - Schermer

Wim Schermer

Apr 11, 2010, 1:47:31 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 11 apr 2010, om 19:27 heeft Hans Huijgen het volgende geschreven:

> En de HPV's zijn een stuk minder aantrekkelijker geworden.

Dat is 'all in the game' en vooraf besproken met Velomobiel.nl.

> [...]
> kojaks. (ik dacht er al aan om conti GP ipv kojaks om de voorwielen
> van Quali te plaatsen, maar dat zal nog even duren voordat alle kojaks

Conti GP, ik neem aan dat je de 4000S bedoelt, zijn er alleen in 28" formaat.

> Hans -en het treuren om een verdronken kip kan ik me gek genoeg goed
> voorstellen.

Is na een mooi weekendje uit ook heel jammer. Van drie prachtige Noord-Hollandse Blauwen lopen er nu nog maar twee rond de boerderij.
Overigens al twee keer eerder gebeurd, maar toen kon ik de dame nog levend uit het water vissen.

Wim - het risico hoort er helaas wel bij met 130 meter lengte tuin aan het water - Schermer

Apr 11, 2010, 3:10:14 PM4/11/10
to ligf...@googlegroups.com

http://www.ligfiets.net/product/accessory/281/continental-grand-prix-28-406.html

> Wim - het risico hoort er helaas wel bij met 130 meter lengte tuin aan het water - Schermer

flink asfalteren en je kan de bandentest achter in je tuin doen. Maak
er meteen een tribune bij zodat alle "beste stuurlui aan wal" mee
kunnen kijken en commentaar kunnen geven. ;)

Hans Die na Kali een Quest best wel zacht geveerd vind.
http://www.fali.nl

Ful Valstar

Apr 12, 2010, 3:25:18 AM4/12/10
to Ligfiets
On 11 apr, 19:37, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
>Ik denk dat er wel een verklaring voor het lichter lopen van draadbanden is. Draadbanden zijn na montage stabiel doordat de hieldraad niet uitrekt. Je kunt dan de wangen en schouders wat lichter en soepeler ontwerpen. Vouwbanden hebben een rekbaarder hieldraad waardoor, ter verkrijging van een stabiele band, de wangen en schouders wat stugger zijn. Wim - geen bandentechnoloog - Schermer-

Vaak berusten vergissingen op halve waarheden; misschien dat vroeger
de staaldraad vervangende kunststoffen nog niet zo goed waren en dat
toen de vouwbanden idd langzamer waren maar geen enkele erkende
fietstechnoloog, zoals Sheldon Browne, zegt dat draadbanden sneller
zijn dan vouwbanden. Dus, of jouw bevindingen/verklaringen berusten op
vergissingen of je hebt iets ontdekt wat nog niemand wist.

Wim, zou je aan jouw vrienden van Schwalbe willen vragen in hoeverre
ze het verschil in rolweerstand tussen draad- en vouwbanden ooit
gemeten hebben/nadere info over dit onderwerp, voordat een eventuele
nieuwe mythe gaat onstaan, kijk maar:

http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=1&TID=39539

Over de prestaties van oudere banden kwam ik het volgende tegen:

- Durch Ablagern werden auch vulkanisierte Reifen noch abriebfester,
pannensicherer und leichtlaufender: Ein Vergleichstest des Autors am
gleichen Reifenmodell ergab, daß ein sechs Jahre lang abgelagerter
Reifen gegenüber einem neuen Reifen eine deutliche Zunahme der
Gummihärte aufwies und einen Rückgang der Haftreibung von ca. 15% zu
verzeichnen hatte.

en nog een ander aardig getalletje:

- Bei Nässe sinkt die Haftung der Reifen auf Asphalt - unabhängig vom
Reifenprofil - um etwa 15%.

Ful

Wim Schermer

Apr 12, 2010, 4:22:36 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 12 apr 2010, om 09:25 heeft Ful Valstar het volgende geschreven:

> [...]
> zijn dan vouwbanden. Dus, of jouw bevindingen/verklaringen berusten op
> vergissingen of je hebt iets ontdekt wat nog niemand wist.

Ik heb alleen maar gemeten en dit vastgesteld. Anderen meten niet, vermoeden alleen maar.

> [...]
> ze het verschil in rolweerstand tussen draad- en vouwbanden ooit
> gemeten hebben/nadere info over dit onderwerp, voordat een eventuele

Ook hier alleen maar vermoedens, geen metingen. We gaan het op asfalt nog een keer - deels - over doen. Op gladde ondergrond, de banden kunnen dan maximaal vervormen, lopen draadbanden aantoonbaar lichter.
Ik wil Schwalbe dit wel een keer voorleggen.

> [...]
> Reifen gegenüber einem neuen Reifen eine deutliche Zunahme der
> Gummihärte aufwies und einen Rückgang der Haftreibung von ca. 15% zu

Dit kan mogelijk de betere resultaten van de HPV deels verklaren. De HPV partij ligt er al meerdere jaren, terwijl alle andere banden nieuw zijn.

> en nog een ander aardig getalletje:
>
> - Bei Nässe sinkt die Haftung der Reifen auf Asphalt - unabhängig vom
> Reifenprofil - um etwa 15%.

Niet zo verwonderlijk. Als een band op een gladde ondergrond makkelijker kan vervormen, loopt ie lichter. Het rijden met de Quest op ijs gaat merkbaar lichter dan het rijden op een ruwe ondergrond.

Wim - gaat ook de Geax Tattoo om het achterwiel leggen - Schermer

Apr 12, 2010, 4:30:29 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com

> Ik heb alleen maar gemeten en dit vastgesteld. Anderen meten niet, vermoeden alleen maar.

Of beredeneren/berekenen op grond van fysica. Een valide methode.

> Ook hier alleen maar vermoedens, geen metingen. We gaan het op asfalt nog een keer - deels - over doen. Op gladde ondergrond, de banden kunnen dan maximaal vervormen, lopen draadbanden aantoonbaar lichter.

Een toevoeging: _deze_ draadbanden en je bent helemaal correct.

Heel goed trouwens dat het nog over gedaan gaat worden op asfalt/echt wegdek.

> Ik wil Schwalbe dit wel een keer voorleggen.

> Dit kan mogelijk de betere resultaten van de HPV deels verklaren. De HPV partij ligt er al meerdere jaren, terwijl alle andere banden nieuw zijn.

Is het altijd zo dat banden sneller worden naar mate ze ouder worden?

191.861.807

Apr 12, 2010, 5:09:48 AM4/12/10
> [...]
> Ik denk dat er wel een verklaring voor het lichter lopen van draadbanden is. Draadbanden zijn na montage stabiel doordat de hieldraad niet uitrekt. Je kunt dan de wangen en schouders wat lichter en soepeler ontwerpen. Vouwbanden hebben een rekbaarder hieldraad waardoor, ter verkrijging van een stabiele band, de wangen en schouders wat stugger zijn.

Bij Kojaks twijfel ik daar aan. De draadversie is dermate veel
zwaarder dan de vouwversie (rond de 20% als ik het mij goed herinner),
dat ik moeite heb om dat alleen te verklaren uit het massaverschil
tussen staaldraad en kunstvezel.

Grtjs, 191.861.807

Wim Schermer

Apr 12, 2010, 5:37:00 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com

Ik verklaar het ook niet uit het verschil in massa tussen staaldraad en kunstvezel. Mijn verklaring staat hierboven.
Feit is dat de veel zwaardere Kojak draadband, op een gladde ondergrond, 10% lichter rolt dan de vouwversie.
Wim - had ook iets anders verwacht - Schermer

Quest 273

Apr 12, 2010, 5:49:18 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 12 April 2010, tikte Wim Schermer glashard:

Volgens mij bedoelde 191.861.807 dat het massaverschil tussen de banden
niet te verklaren is door het massaverschil in de hieldraad. Ik heb hier
geen exemplaren van de Kojaks bij de hand om iets te zeggen over de
verschillen tussen de twee banden. Ik heb ze echter wel beide in mijn
handen gehad, en kreeg eerder de indruk dat de wangen van de vouwband
lichter zijn dan die van de draadband.

Ik zou in ieder geval op basis van deze metingen geen conclusies durven
te trekken zoals Wim doet; daarvoor zul je toch echt meer moeten meten
(en niet alleen uitrolafstand).

Je hebt nu een mooie hypothese: de kojak vouwband heeft een stuggere
wang dan de draadband. De uitdaging is om deze hypothese te falsifi�ren
of te verifi�ren.

/Mars

--
ga toch fietsen, dat is pas stil ...

Maarten Sneep

Apr 12, 2010, 8:14:39 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com
On Mon, 12 Apr 2010 11:49:18 +0200, Quest 273 <Q2...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> verschillen tussen de twee banden. Ik heb ze echter wel beide in mijn
> handen gehad, en kreeg eerder de indruk dat de wangen van de vouwband

Volgens de fabrikant:

Vouw (35-406): 230 gram
Draad (35-406): 285 gram

Vouw (35-559): 295 gram
Draad (35-559): 395 gram

Vouw (50-559): 460 gram
Draad (50-559): 470 gram

En voor Val: Vouw (35-622): 330 gram

Het verschil lijkt mij erg groot voor alleen een hieldraad, maar wie ben
ik. Alle versies zijn overigens 67 EPI (draden per inch? Ultremo zit op
127).

Durano (35-559 vouw): 395 gram, ook 67 EPI

> Ik zou in ieder geval op basis van deze metingen geen conclusies durven
> te trekken zoals Wim doet; daarvoor zul je toch echt meer moeten meten
> (en niet alleen uitrolafstand).

Ik meen me te herinneren dat er al eerder uitrolproeven op een volmaakt
vlake ondergrond zijn uitgevoerd. Ook toen leken de conclusies niet overeen
te komen met praktijkervaringen. Dat nu de HPV band als goed uit de test
komt is in tegenspraak met eerdere tests, en met de ervaring van
gebruikers. Je zou hopen dat tenminste de rangorde van de banden hetzelfde
is. Ik denk dat de meetmethode haast meer invloed heeft dan de band. Dat
kan niet de bedoeling zijn.

Hoe wel testen? Met SRM meter het vermogen nodig voor een bepaalde
snelheid bepalen? Middelen over een week gebruik?

> Je hebt nu een mooie hypothese: de kojak vouwband heeft een stuggere

> wang dan de draadband. De uitdaging is om deze hypothese te falsifiëren
> of te verifiëren.

Als ik de gewichten zie, dan denk ik dat het in elk geval de intentie is
om de wangen gelijk te produceren. Het verschil tussen beide 559 versies
(draad - vouw) is 100 of 110 gram. Al moet ik zeggen dat ik het verschil
van de 406 band (55 gram) niet kan relateren aan het verschil bij de
grotere band.

Maarten Sneep

herkimer...

Apr 12, 2010, 10:00:31 AM4/12/10
to Ligfiets

On Apr 12, 10:30 am, Rode Pioneer <rodepion...@gmail.com> wrote:

> Of beredeneren/berekenen op grond van fysica. Een valide methode.

Hoi Rode Pioneer,

Een gewaagde uitspraak. Op grond van first principles kun jij niet de
rolweerstand van
een band bepalen, daarvoor zijn veel te veel factoren van belang en
veel te weinig essentiele
parameters zoals rubbereigenschappen, wanddiktes en
karkassamenstelling bekend.
In de praktijk ga je eerst meten, en dan probeer je met een simpel
fysisch modelletje dat
vanalles buiten beschouwing laat die metingen te verklaren. Wat Wim
hier doet dus:

"Vouwbanden hebben een rekbaarder hieldraad waardoor, ter verkrijging
van een stabiele band,
de wangen en schouders wat stugger zijn".

Net als Ful vind ik het een verrassende vondst die de bandenverkoop
nogal op zijn kop
kan zetten. Zeker de moeite waard om erop door te meten/redeneren.
Heb jij een geschikt aanknopingspunt voor verdere discussie?

RB

Quest 273

Apr 12, 2010, 10:28:33 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 12 April 2010, tikte herkimer... glashard:

> [...]
> nogal op zijn kop
> kan zetten. Zeker de moeite waard om erop door te meten/redeneren.

Ik zie in de metingen van Wim geen onderbouwing voor die hypothese. De
hieldraad is anders; daar ben ik het mee eens. Maar heeft hij een lagere
E-modulus in de lengerichting? Door een draad anders te twijnen en
andere materiaal te gebruiken kun je hem vouwbaar maken, maar dat wil
nog niet zeggen dat de E-modulus daarvoor lager moet zijn; ik vermoed
zelf dat dat ook niet het geval is. De vouw- en draadversie zijn
namelijk ontworpen voor dezelfde druk.

Grappig detail: de EPI (ends per inch) voor de 406 draadversie is lager
dan de 406 vouwversie, 50 vs 67. Bij de 559 versie zijn de EPI's gelijk,
beide 67.

Jan sr

Apr 12, 2010, 10:51:23 AM4/12/10
to Ligfiets
Misschien een (te) simpele vraag na al dit specialistische geweld,
maar kun je zomaar straffeloos een band boven het door de fabrikant
aangegeven max. oppompen? Op mijn Tit.Shockproof 451 heb ik al sinds
een jaar Durano's, op advies indertijd van Bram Moens. Bevallen
uitstekend. Aangegeven druk is 6-8 bar. Gaat het oppompen van de band
tot 9 of 10 bar ergens ten koste van? Uiteraard van comfort, maar hoe
zit het met lek rijden, levensduur etc?

Jan sr

grollie

Apr 12, 2010, 10:53:27 AM4/12/10
to Ligfiets

> Grappig detail: de EPI (ends per inch) voor de 406 draadversie ...

Meer in de categorie grappig, uit de rose-catalogus: de Kenda Kwest
K-193. "Slickband die met een bandenspanning tot 4,5 bar gereden kan
worden en zo een zeer lage rolweerstand heeft...26x1,5. En dat voor
een luttele €9,90.

En een pagina verder een geax tattoo in het wit. Opvallend detail
daarvan: ontworpen voor grip bij uiterste zijligging. Dat lijkt mij
nou bij vm's redelijk overbodig tot zelfs af te raden...

Gerold -maar weer 'es een bestelling plaatsen- O

Maarten Sneep

Apr 12, 2010, 11:08:27 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com
On Mon, 12 Apr 2010 16:28:33 +0200, Quest 273 <Q2...@xs4all.nl> wrote:

> Grappig detail: de EPI (ends per inch) voor de 406 draadversie is lager
> dan de 406 vouwversie, 50 vs 67. Bij de 559 versie zijn de EPI's gelijk,
> beide 67.

Bedankt voor de betekenis van EPI.

Heb je een link (of twee) voor de EPI waarden van beide 406 versies?

Ik kom op Draad:

http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/specials/produkt/?ID_Einsatzbereich=10&ID_Produktgruppe=52&ID_Produkt=221&ID_Artikel=481&info=1

en Vouw:

http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/specials/produkt/?ID_Einsatzbereich=10&ID_Produktgruppe=52&ID_Produkt=221&ID_Artikel=480&info=1

En vind voor beide types 67 EPI.

Maarten - ben toch niet gek - Sneep

Uipko Berghuis

Apr 12, 2010, 11:18:32 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com

Hmm ik weet niet precies wat de definitie van slickband is, ik dacht dat het zo iets was als zonder profiel. Op het plaatje op de website http://rose.nl/output/controller.aspx?cid=157&detail=10&detail2=3900 is nog best wat profiel te zien, het loopvlak lijkt wel aardig profielloos.

En een pagina verder een geax tattoo in het wit. Opvallend detail
daarvan: ontworpen voor grip bij uiterste zijligging. Dat lijkt mij
nou bij vm's redelijk overbodig tot zelfs af te raden...

Bladeren gaat wat lastiger, op inet ;)

Gerold -maar weer 'es een bestelling plaatsen- O

Uipko - heb ook nog een whishlist staan ;) - Berghuis

Quest 273

Apr 12, 2010, 11:22:16 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 12 April 2010, tikte Maarten Sneep glashard:

Kennelijk verkoopt Schwalbe niet overal dezelfde banden:

http://www.schwalbetires.com/kojak

> En vind voor beide types 67 EPI.

/Mars

Quest 273

Apr 12, 2010, 11:24:55 AM4/12/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 12 April 2010, tikte Jan sr glashard:

Ten koste van je veiligheid. De kans op een klapband is groter en je
velgen kunnen aan flarden, hoewel dat laatste met een smalle band niet
zo'n groot risico is.

Sake Bloemhof

Apr 13, 2010, 7:00:36 AM4/13/10
to ligf...@googlegroups.com
Wim gooit er maar weer eens een meting tegenaan.
Wat blijkt, in elk geval voor 20" Kojak: (de loopvlakken van)
draadbanden zijn makkelijker te vervormen dan die van vouwbanden.
http://wimschermer.blogspot.com/2010/04/waarom-draadbanden-lichter-lopen
.html

Sake -als Wim geen links meer wil posten, moeten wij dat maar doen-
Bloemhof

191.861.807

Apr 13, 2010, 8:32:22 AM4/13/10
<