LEL

Ben van den Boogaard

Nov 11, 2007, 5:56:29 PM11/11/07
to ligf...@googlegroups.com
Dierbaar WECO en Tony en alle anderen,

Uitslag nu al publiek: complimenten!!
Hans W. onder het uur!! (Nogmaals) gefeliciteerd!
Maar er waren veel meer mensen reuze snel, ook in het repareren van lekke banden.

Hoe dan ook: geweldig, gezellig, "bijzondere" weersomstandigheden, en die dijk is best een stukje opgeknapt (alleen schort er nog wat aan de afwerking). Bedankt.

Ben - in een Alleweder, de enige deze keer, maar niet in een Quest zoals abusievelijk in de uitslag vermeld (gelukkig maar, anders zou ik me voor mijn tijd moeten schamen) - vdB.

Ben van den Boogaard wrote:
> Dierbaar WECO en Tony en alle anderen,
>
> Uitslag nu al publiek: complimenten!!

Inderdaad. Toni heeft het weer lekker snel voor elkaar gemaakt!

Het was een interessant weertje op de dijk. Winderig met af en toe een
felle bui met horizontale regen. Maar die buien hielden nooit veel
langer dan een paar minuten aan. Ook dit keer eiste de dijk weer de
nodige lekke banden als offer.

Bij aankomst op de dijk bouw ik mijn Quest om zodat Ellen van Vugt er in
kan rijden: trapas een eind naar voren, stuk ketting er uit (gelukkig
zitten er twee snelschakeltjes in) en het stoeltje een eind omhoog. Het
idee is dat Ellen eerst in mijn Quest heen en weer raced en dat ik
daarna snel de Quest weer terug bouw en hetzelfde nog eens doe. Als
speciale voorbereiding heb ik er een 61 tandskettingblad in gezet om wat
extra verzet te hebben.

Ondertussen probeer ik een foto te maken van iedereen die start. Helaas
lukt dat niet altijd. Met koude vingers druk ik af en toe het knopje
niet lang genoeg in en stelt de camera alleen maar scherp maar maakt
geen foto. Zodra Ymte in zicht is wordt er begonnen met het klaarmaken
van de eerste hoeveelheid snert. Uit eindelijk komen alle 14 blikken met
snert op.

Nu Ymte terug is en Ellen nog niet in zicht besluit ik toch maar om met
de Quest van Ymte heen en weer te fietsen. Anders moet Allert die op het
keerpunt staat te wachten zo lang in de kou staan. Dit heeft wel als
nadeel dat ik nu een fiets rij die net wat minder verzet heeft (57
tanden). Normaal trapt Ymte in een hoger tempo dan ik waardoor hij met
een kleiner verzet toch harder kan rijden. Een beetje link is dat Ymte
een lekke achterband heeft gehad en er dus geen reserve 26" band meer in
de fiets is. Ik neem voor alle zekerheid een setje plakkers mee.

Vol gas over de brug, bocht naar benden uit laten rollen, brutaal voor
een auto langs steken, op twee wielen door de bocht en dan vol gas de
dijk op. Helaas, de km teller doet het niet en in alle vreugd ook geen
hartslagband om gedaan. Gewoon hard fietsen dus.

Zodra ik tegen de wind in draai moet ik een tandje terug en krijg ik een
verfrissend hagelbuitje over me heen. Met het cafe halverwege zie ik
Toni en Theo van Goor staan, een pech gevalletje. Voor ik bij het
keerpunt ben haal ik een lowracer in. Ik geef Allert op het keerpunt
door dat er nog een deelnemer aan komt en ga dan snel weer terug.

En snel gaat het op de terug weg. Met de wind schuin achter mij kan ik
vol gas rijden. Wat meer verzet zou wel lekker zijn geweest. Gelukkig
ziet Frans van Schoot me aankomen en gaat mooi rechts rijden zodat ik
zonder vaart te minderen kan passeren. Als ik de sluizen weer in zicht
krijg heb ik weer iets wind tegen maar ik kan nog steeds in het grootste
verzet door racen. Bocht strak nemen en dan vol gas de brug op.

Her eindresultaat mag er wezen. Snelste tijd in 58:39. Niet de snelste
tijd ooit maar wel als enige onder het uur gebleven. Jammer dat Ymte een
lekke band had een goede vergelijk is niet mogelijk. De weg terug over
de dijk heb ik in 24:09 gedaan. Dat is wel de snelste tussentijd ooit en
goed voor een gemiddelde van 64.6 km/h. Maar met een beetje meer verzet
moet dit nog wat sneller kunnen.

Na de race is het lekker snert eten en wat na praten. Dan gaat er een
groep bij Allert thuis chinezen. Wim Schermer trakteert ons. Bedankt
Wim! Het was erg lekker. Zo rond 7 uur raap ik m'n moed bij een. Ik moet
de weg door Lelystad terug vinden richting Dronten. Eenmaal buiten
Lelystad schiet het lekker op richting huis waar ik 22:15 aan kom.

Ik heb mijn foto's inmiddels ook online gezet:
http://sports.webshots.com/album/561415544MhYiNn?vhost=sports

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Rob65

Nov 15, 2007, 3:19:05 PM11/15/07
to Ligfiets
Ik stond erbij en keek ernaar...

Of eigenlijk zat ik er bij. Redelijk lekker warm achter in de bus met
mijn neus boven een pan steeds warmer wordende snert.
Nadat ik een (verdwaalde ?) low-race-rijder zijn blote armen met
vaseline heb zien insmeren tegen de ergste kou heb ik een warm en wind-
vrij plekje in de auto opgezocht, net op tijd om de regen van de
voorruit van de bus te zien stromen.

Met Ymte in zicht ben ik van de bank naar de achterkant van de bus
verhuisd om daar de snert te verwarmen op mijn benzine-brander.
Ondanks brander en warme soep was het zelfs uit de wind niet echt warm
en veel rijders kwamen al snel terug voor een tweede kopje warme soep.
Warme ... want het ging soms zo snel dat het nieuw geopende blik niet
eens de kans kreeg om echt warm te worden.

De 14 blikken soep gingen er bij rijders, wedstrijdleiding en een
enkele toeschouwer goed in.
Omdat ik zelf wel eens benieuwd was naar het verbuik van mijn brander
hier nog wat statistieken:

De brander (Coleman Feather 442 unleaded) weegt vol 975 gram en na
gebruik nog 835 gram.
In totaal is er dus 140 gram benzine gebruikt om 14 liter soep te
verwarmen en er gaat maximaal 275 gram benzine in de brander.
Dat is 27 liter soep oftewel 54 wedstrijdrijders op één volle brander.

Toch hoop ik dat we volgend jaar twee branders hebben om de grote
vraag naar de snert beter aan te kunnen.
Ehh.. Jawel, Hans heeft het idee uitgesproken om volgend jaar weer
voor de snert te zorgen. Ik heb nog niks beloofd maar de snert-race,
zoals de LEL nu wel genoemd zal worden, heeft wel iets speciaals.

Tot volgend jaar,

Rob

Oja - die tweede brander: is van Hans van Vugt, maar benzine trekt
water aan en het ventiel in het pompje kan daar blijkbaar niet tegen.
Af en toe een drupje olie in het pompje en de brander droog (en zonder
benzine) bewaren voorkomt problemen