Lowlands

1 view

Gerrit Schotman

Jul 15, 2006, 6:15:59 AM7/15/06
to PBP-Fi...@yahoogroups.com, ligfiets
Dag allen,

(tevens maar even naar het ligfietsnet)

Zo, inmiddels al een goede nachtrust gehad en maar even een kort
verslag doen van Lowlands1000.

Inmiddels zijn acht deelnemers gefinished en zijn er nog twee
onderweg. Drie zijn er gestopt.

We hadden perfect weer, hoewel de zon toch menige wang en lip
goed te pakken heeft gekregen.

Na een gezamenlijke start viel de groep geleidelijk uit elkaar,
maar een zestal bleef lang bij elkaar. Halverwege gingen er een
aantal wat slapen en het tweede deel werd voornamelijk in
tweetallen gereden.
Theo Homan had de eer om als snelste de rit af te leggen in 45
uur. De volgende 5 deelnemers hadden een tijd van 47 a 49 uur en
zij allen waren gisteren voor de nacht terug.
Vanochtend kwamen er weer twee binnen, waaronder de enige
buitenlander, Spanjaard Antonio. Het rijden op het vlakke is een
aparte ervaring voor iemand die het klimmen meer gewend is, wist
hij te vertellen.

De laatste twee deelnemers worden in de loop van de middag
terugverwacht.

Later kom ik nog wel met een uitgebreid en meer persoonlijk
verslag.

Groeten,
Gerrit

http://mail.yahoo.com

G.M.Beumer

Jul 15, 2006, 7:05:45 AM7/15/06
to ligf...@googlegroups.com, PBP-Fi...@yahoogroups.com, ligfiets
> Zo, inmiddels al een goede nachtrust gehad en maar even een kort
> verslag doen van Lowlands1000.

Een goede nacht rust is ietwat overdreven voor mij maar ik wil toch
allereerst jou, Jan en rest heel erg bedanken voor de mogelijk maken
van wat voor mij als mijn eerste echte lange afstand voelde.

Grrz
Gert

Arnold Ligtvoet

Jul 15, 2006, 4:56:31 PM7/15/06
to ligf...@googlegroups.com
Ja Gerrit,

Gerrit Schotman wrote:

> Zo, inmiddels al een goede nachtrust gehad en maar even een kort
> verslag doen van Lowlands1000.

Hmmm, dat klinkt als een flinke uitdaging. Kan het kloppen dat dit
evenement niet in de ligfiets.net agenda staat? Kan ik me inlezen of
opgeven voor volgend jaar? Doen er ook open fietsen mee of alleen
VM'ers? Hoe ziet de route eruit? Wat is de kruissnelheid waar mee
gereden moet worden om onder de 50 uur te finishen?

Kortom een heleboel vragen...

Arnold - na de ALF fortenroute nog fit als een hoentje - Ligtvoet

Gerrit Schotman

Jul 15, 2006, 5:13:30 PM7/15/06
to ligf...@googlegroups.com
Dag Arnold,

--- Arnold Ligtvoet <arn...@ligtvoet.org> wrote:

> Ja Gerrit,

> kort verslag doen van Lowlands1000.
>
> Hmmm, dat klinkt als een flinke uitdaging. Kan het kloppen dat
> dit evenement niet in de ligfiets.net agenda staat?

Het staat niet op de agenda omdat het geen ligfiets evenement
is. Althans niet specifiek gericht op ligfietsen.
Het is een "gewoon" toerfietsevenement en is open voor alle
soorten fietsen. Het staat als zodanig ook op het programma van
de NTFU toertochten en dus in het TEP.

> Kan ik me inlezen of opgeven voor volgend jaar?

Dit ligt wat lastig. In een van de Toerfietsmagazines van dit
jaar heeft een artikel gestaan van mij dat over het
lange-afstand-fietsen (of Randoonneuren) gaat.
Ik wil de inhoud van dat artikel wel eens in deze groep
publiceren.
In samenwerking met Hans Wessels is er ook een artikel gemaakt
dat wat meer gericht is op ligfietsen.

Volgend jaar staat deze rit niet op het programma omdat ik me
dan wil voorbereiden op Parijs-Brest-Parijs. De volgende editie
is gepland voor 2008.

> Doen er ook open fietsen mee of alleen VM'ers?

Dit jaar waren er 13 deelnemers: 1 roeifiets (die het snelst was
in 45 uur), 3 VM-ers die 47-49 uur nodig hadden, 4 ligfietsen
(48-58 uur) en 5 race-fietsen (58-71 uur)
Die tijden zijn niet heilig, want vorig jaar was de snelste een
race fietser in 47 uur.
Van de 13 deelnemers zijn er 3 die halverwege gestopt zijn.

> Hoe ziet de route eruit? Wat is de kruissnelheid waar
> mee gereden moet worden om onder de 50 uur te finishen?

De route is in een 8-vorm met (vanaf Zwolle) een noordelijke en
een zuidelijke lus.
Wil je binnen 50 uur terug zijn dan is een kruissnelheid van 28
voldoende als je niet veel slaap nodig hebt.
Meer slaap betekent: of korter pauzeren, of een hogere
kruissnelheid.

> Kortom een heleboel vragen...

Er valt ook nog heel veel te vertellen over het randonneuren.

> Arnold - na de ALF fortenroute nog fit als een hoentje -
> Ligtvoet

G.M.Beumer

Jul 15, 2006, 5:21:59 PM7/15/06
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> VM'ers? Hoe ziet de route eruit? Wat is de kruissnelheid waar mee
> gereden moet worden om onder de 50 uur te finishen?

Het is niet zeker of hij volgend jaar gereden gaat worden omdat het
dan ook Parijs-Brest-Parijs gereden word. (Gerrit: correct me if I'm
wrong).

Je kan je wel een jaar van te voren opgeven; de praktijk wees echter uit
dat je dat beter is minder ver van te voren kan doen.

De groep bestond uit
1 roeifiets
3 Questen
1 Seiran
1 Pioneer
1 M5 Shockproof 26x26
1 M5 20x20 (zeker weten doe ik dat niet) met staartpunt
5 racefietsers

lekker divers gezelschap zoals je kan zien :)

Ik heb gemiddels 24 km/h gereden de tijd dat ik reed. Nu lag dat de
eerste nacht nog op 27; mag je zelf uitrekeken hoe hard we aankwamen :)

Meer informatie over deze waanzin kan je vinden door te zoeken op
"randonneur". Simpelgezegt is het fietsen van routes; met tijdlimit maar
zonder competitie element. Uitrijden is al uitdaging genoeg.

Grrz
Gert -tot volgend jaar?- Beumer

Arnold Ligtvoet

Jul 15, 2006, 5:28:29 PM7/15/06
to ligf...@googlegroups.com
G.M.Beumer wrote:

> Het is niet zeker of hij volgend jaar gereden gaat worden omdat het
> dan ook Parijs-Brest-Parijs gereden word. (Gerrit: correct me if I'm
> wrong).

Gerrit schreef al zoiets, maar om nou gelijk met deze te beginnen is
wellicht wat overmoedig ;-)

> [...]
> 1 M5 20x20 (zeker weten doe ik dat niet) met staartpunt
> 5 racefietsers
>
> lekker divers gezelschap zoals je kan zien :)

Ik zie dat er nog ruimte is voor een Baron..

> [...]
> "randonneur". Simpelgezegt is het fietsen van routes; met tijdlimit maar
> zonder competitie element. Uitrijden is al uitdaging genoeg.

Ik had al eens gekeken. Mijn probleem met dit soort ritten is dat ik
absoluut slecht ben in het volgen van een routebeschrijving... Hoe
rijden jullie deze route. Ik las op de site van Gerrit (geloof ik) al
iets over verkeerd rijden?

> Grrz
> Gert -tot volgend jaar?- Beumer

Ik wil zeker langere tochten gaan rijden. Met ALF net de fortenroute
gereden. Dit is 230 kilometer op 1 dag (met uit en thuis). Dit ging erg
makkelijk, ik kon op de weg terug naar huis nog 40+ rijden.

Het afzien en weinig slapen trekken me vreemd genoeg wel...

Arnold - gaat eens googlen op radonneur - Ligtvoet.

G.M.Beumer

Jul 15, 2006, 5:55:38 PM7/15/06
to ligf...@googlegroups.com

> Gerrit schreef al zoiets, maar om nou gelijk met deze te beginnen is
> wellicht wat overmoedig ;-)
Advies: start met een 200 of 300. Afhankelijk waar je hem rijd kan de
route simpeler of meer ingewikkeld zijn.

> Ik zie dat er nog ruimte is voor een Baron..

Maar natuurlijk !

> [...]
> absoluut slecht ben in het volgen van een routebeschrijving... Hoe
> rijden jullie deze route. Ik las op de site van Gerrit (geloof ik) al

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Ik teken de route altijd
eerst in op een -goedkope- kaart die ik meeneem inder mijn zitje in een
pastic hoes. Raak je de route kwijt dan kan ik hem op die manier
makkelijk terug vinden.

Een ander alternatief is het volgend van iemand die wel kan navigeren :)
Omdat veel van de extra aanwijzingen op de route in het NL waren was ik
de persoon die samen bleef met de Spanjaard (hij bleef bij mij toen ik
lekker ging slapen; hij wilde eigenlijk doorfietsen).

Verder kan je natuurlijk ook een GPS gebruiken.

Tot slot is het natuurlijk niet uitgesloten dat deze manier van
navigeren jou wel ligt. Het ziet er zo uit:
< B Lutjebroek 3 0.3 123.0
^ R Lutjebroek 2 1.0 124.0

dit betekend dat je bij 123.0 km van de route bij een blauw bord met de
tekst "Lutjebroek 3" links af moet. Bij een rood bordje met "Lutjebroek 2"
moet je recht door Dit is zij 124 km en tussen de aanwijzingen zit 1.0
km.

> Ik wil zeker langere tochten gaan rijden. Met ALF net de fortenroute
> gereden. Dit is 230 kilometer op 1 dag (met uit en thuis). Dit ging erg
> makkelijk, ik kon op de weg terug naar huis nog 40+ rijden.

Dan lijkt me dat je wel een brefet je aan kan :) Het is een leuke
apparte wereld.

> Het afzien en weinig slapen trekken me vreemd genoeg wel...
>
> Arnold - gaat eens googlen op radonneur - Ligtvoet.

Succes

Grrz
Gert -bereid je maar voor op afkeuring van vrouw/vriendin :) want wat
dat betreft is het een associale sport- Beumer

Jul 17, 2006, 8:35:31 AM7/17/06
to ligf...@googlegroups.com
Arnold Ligtvoet wrote:

> [...]
> VM'ers? Hoe ziet de route eruit? Wat is de kruissnelheid waar mee
> gereden moet worden om onder de 50 uur te finishen?

Een heleboel antwoorden staan in Ligfiets& nummer 6 2005. Daarin heb ik
een uitgebreid artikel geschreven over langeafstand fietsen. Hoe je voor
te bereiden en wat te verwachten. Ook gepubliceerd is toen een agenda
met lange afstandstochten in en rond nederland in 2006.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Theo Mol

Jul 17, 2006, 5:17:05 PM7/17/06
to Ligfiets
G.M.Beumer schreef:

> Verder kan je natuurlijk ook een GPS gebruiken.

Dat vraagt een hoop voorwerk maar als je het goed doet is het heeeeel
luxe.

> [...]

> tekst "Lutjebroek 3" links af moet. Bij een rood bordje met "Lutjebroek 2"
> moet je recht door Dit is zij 124 km en tussen de aanwijzingen zit 1.0

Met zo'n soort route heb ik een paar vakanties doorgebracht. Als je dat
ook gaat doen is het handig te weten dat er kilometertellers zijn
waarvan je de stand kunt veranderen. Fijn als je net als ik wel eens
van de route gaat, anders zit je de hele tijd te rekenen.