Naar het eerste ongelezen bericht

guld...@gmail.com

ongelezen,
6 dec 2010, 05:20:1206-12-2010
aan Ligfiets
Afgelopen Zaterdag kon ik mijn nieuwe aanwinst ophalen bij
Velomobiel.nl in Dronten. Gedurende de week waren de verwachtingen
onduidelijk, dan redelijk, goed, slecht enz. Ik had donderdags gebeld
met Velomobiel.nl over de bandjes van de strada, ik wilde geen slicks
(kojaks) maar winterbanden. Dit was geen enkel probleem. Toen ik
zaterdag ochtend in Assen uit het raam keek was het mooi strak helder
weer, ook buienradar was nog niks te zien. Dus met het OV naar
Dronten. De tocht met OV was erg mooi, koud maar vooral droog en
zonnig.

In Dronten van het busstation naar Velomobiel.nl gelopen zou een 2.5
km zijn geweest, even spieren opwarmen enz. Bij Velomobiel.nl
aangekomen was Ymte met mijn Strada op z'n kant bezig. Ymte
controleerde of alles in orde was. Omdat de fiets toch op z'n kant lag
kon gelijk de time pedalen er op gezet worden en afstelling gedaan
worden. Even een proefritje rond het industrie terrein gemaakt om te
kijken of alles goed schakelde en afgesteld stond. Bij Velomobiel.nl
was het inmiddels lunch pause begonnen en besloot ik om ook zelf even
paar happen brood en kop thee te drinken. En toen begon het te
sneeuwen... Snel thee opgedronken en alles in de strada gedaan, op
naar Assen.

Op weg naar Kampen kwam ik nog een mango berijder tegen die naar
Velomobiel.nl ging, even kort gegroet en weer verder door gefietst.
Door de harde wind en sneeuw voelde ik de strada af en toe iets over
dwars weg gelijden, mmm spekglad. Gelukkig is Flevoland een parallel
weg aan het maken en kon ik halverwege deze gebruiken meer ruimte om
te sturen. Door Kampen en IJselmuiden naar Genemuiden gereden via
kamperzeedijk. Langs de zeedijk ligt het fietspad er normaal gesproken
goed bij. Nu onder gesneeuwd en door wind verstuifd. Her en der ligt
het fietspad niet horizontaal en helaas onder verkeerde hoek met de
wind. Daar was het heel goed uitkijken om niet onder aan de dijk te
belanden.

Bij Genemuiden het pontje over naar Zwartsluis en door naar Meppel.
Hier was het fietspad en parallel weg duidelijk niet belangrijk genoeg
om schoon te houden tijdens de winter, onder gesneeuwd. Na Meppel via
de Drentsche hoofdvaart op naar Assen. Omdat ik in middels ruim 45 km
had gefietst vond ik dat ik wel een warme chocomelk mocht hebben, dus
bij de drie kalkovens bij openhaard lekker genoten van warme drank.

Na een half uurtje weer verder op pad. Al was het pad eigenlijk niet
zichtbaar een brede witte vlakte. Na onder de a32 door gefietst te
hebben besloot ik het fietspad te volgen. Dit was geen goed idee. Hier
was niks aan het fietspad gedaan sinds de winterse periode. Dikke
sneeuw en ijsvorming maakte mijn snelheid helemaal te niet, warm bleef
ik er wel bij. Halverwege is er een brug over het kanaal waar ik over
gestoken ben naar de parallelbaan van de N371. Daar hadden wat autos
en trekkers gereden dus kon ik weer wat vlotter opschieten, tot
Havelte kon ik zo door rijden. Daar gaat de weg weer over het kanaal
en moest ik een keus maken N371 op of het fietspad. Ik koos voor de
N371 maar het begon al duister te worden (sneeuwbui nog steeds) en er
was nog al wat verkeer. Dus na 500 meter toch maar het onbehandelde
fietspad op. De snelheid zakte tot diep treurige snelheden, 12 - 14 km/
u harder lukte gewoon niet. Stoppen met trappen = stil staan. Bij
Uffelte zakte mijn moed in de schoenen, ik zag mij niet meer dit stuk
met deze snelheid tot een goed eind brengen. Omdat er maar weinig
beschutting en andere stallings mogelijkheden hier waren besloot ik om
door te rijden tot Dieverbrug. Daar is een "groot" bus station,
restaurant enz altijd wel iets te regelen. Dus door zwoegen en
ploeteren. Bij Dieverbrug aangekomen zag ik dat ze daar wel het
fietspad langs het kanaal richting Assen schoongemaakt hadden.
Eindelijk weer normaal rollen en de snelheid ging weer omhoog. Al was
door het geploeter mijn reserves wel op. Dus met 24 a 25 km/u verder
door naar Assen. Gelukkig was van uit Dieverbrug de fietspaden netjes
onderhouden en liep de tocht verder zonder spannende dingen. In Smilde
heb ik bij een pizza boer lekker een pizza gegeten, tja energie was
allemaal verbruikt. Na bij getankt te hebben kon ik weer de laatste 15
a 20 km naar huis zonder problemen door fietsen, zelfs de lol en
krachten kwamen weer terug.

De Strada onder z'n afdakje gezet, in de warme regenkamer gestaan en
daarna heerlijk rustig op de bank uit gepuft hangen met twee katten
opschoot, thuis!

Robert iets.

Maarten Sneep

ongelezen,
6 dec 2010, 06:01:5306-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On Mon, 6 Dec 2010 02:20:12 -0800 (PST), "guld...@gmail.com"
<guld...@gmail.com> wrote:
> Afgelopen Zaterdag kon ik mijn nieuwe aanwinst ophalen bij
> Velomobiel.nl in Dronten.

[knip]

> De Strada onder z'n afdakje gezet, in de warme regenkamer gestaan en
> daarna heerlijk rustig op de bank uit gepuft hangen met twee katten
> opschoot, thuis!

Dat is nog eens een vuurdoop. Ik was zelf erg blij met rustig weer in
de eerste week om te wennen aan de fiets (18 november Q445 opgehaald).
Jij hebt meteen op je eerste rit al een mooi verhaal te pakken.

Maarten - dwars door de bocht - Sneep

Theo van Goor

ongelezen,
6 dec 2010, 06:43:0206-12-2010
aan Ligfiets
Een geluk dat Robert een ervaren velomobielrijder is.
Als je nog moet wennen aan het rijden met een velomobiel op zo'n tocht
is het erg gevaarlijk.
Maidentrips zijn per traditie altijd tochten met een zeker risico.
Deze is gelukkig goed afgelopen.

Ik heb Robert met zijn Versatille al gekkere dingen zien doen.
De heette toch Snow....of zoiets?

BrandweerQuest
Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden