Overzichten van lekke banden

1 view

Wim Ganseij

Jan 2, 2007, 10:58:45 AM1/2/07
to Ligfiets
Hans Schreuder geeft in z'n weblog aan hoeveel lekke banden hij het
afgelopen jaar heeft gehad met z'n Versatile
http://weblogv025.blogspot.com/2007/01/lekke-banden-een-overzicht.html

Ook Wilfred van Norel geeft een overzicht op
http://versatile021.blogspot.com/2006/12/lek-nummer-11-oliebollentocht.html

Zijn er nog meer mensen die lijstjes bijhouden van het aantal lekke
banden in het afgelopen jaar?

Gr.

Wim

WFvN

Jan 2, 2007, 4:50:17 PM1/2/07
to Ligfiets
Wim Ganseij schreef:

> [...]
> http://versatile021.blogspot.com/2006/12/lek-nummer-11-oliebollentocht.html
>
> Zijn er nog meer mensen die lijstjes bijhouden van het aantal lekke

Kleine correctie, die 11 lekken zijn vanaf het begin, dus vanaf het
moment van aankoop.

Als ik in m'n weblog neus zie ik dat mijn eerste lek in 2006 nummer 7
was en die wordt gevolgd door nummers 8, 9, 10 en 11 dus 5 lekken op
een heel jaar. Dat valt wel mee.

Totaal gezien zit ik op ongeveer 1 lek per 1000 kilometer

Wilfred -rijdt liever minder lek maar wil ook niet teveel
snelheid/grip/comfort inleveren- van Norel

Kees Schouten

Jan 2, 2007, 4:50:36 PM1/2/07
to Ligfiets

Wim Ganseij schreef:

Ik zal het deze week in mijn 'jaarverslag' vermelden op
http://home.hetnet.nl/~keessch/Ligfiets/ligfiets_velomobiel_mango.htm

Kees

F. van Schoot

Jan 2, 2007, 6:38:28 PM1/2/07
to ligf...@googlegroups.com
Allereerst de beste fietswensen voor 2007 en gewoon gaan voor km's maar wel
veilig en gezond. En natuurlijk geen lekrijden.
Toch wil ik inbrengen dat banden soms op raken.
Ik rij/reed veel met Primo's en MCDD's.
De week voor kerst reed ik binnen 200km ca. zes of zeven keer lek met MCDD
banden die voor op mijn Quest stonden. Kennelijk zijn ze dan gewoon op. En
heb ze vervangen nu rijdt mijn Quest op de stevige Schwalbe"s marathon plus
het gaat gevoelsmatiger wat langzamer, maar na ruim 400 km wen je daar wel
aan. Nu kun je gaan afvragen welk rendement levert een langzamere band op
tov veel lek rijden.

Overigens hoorde ik tijdens de Oliebollentocht iemand beweren dat Quest
rijden goedkoper is dan en Hurricane ivm de afname van consumptie van Muesli
of krentenbollen. Ik ben benieuwd naar deze rekensom
Groeten Frans

Jan 2, 2007, 7:09:14 PM1/2/07
to Ligfiets
Wim wil weten over lekken:

> Zijn er nog meer mensen die lijstjes bijhouden van het aantal lekke
> banden in het afgelopen jaar?

Ik ben een echte cijferfreak en op
http://quest.ligfries.com/statistiek.php houd ik dan ook zo'n beetje
alles bij wat er bij te houden valt aan het rijden met mijn Quest. Zo
ook de lekke banden.
De eerste was een lekke achterband, het vijfde lek was ook al achter.
Daarna ruim 22000 km geen lek gehad achter.
Tussendoor heb ik vooral links voor lekken gehad, waarvan vier op een
rij door een spaak die door het spaaklint gegaan was (december 2005).
In 2006 waren het 11 lekken (in 2005 dus 10). Soms vlak achter elkaar,
maar ook wel eens 5000 of 9000 km tussen twee lekken.

Groeten,
Kees - dit jaar nog niet een keer lek gereden - van Malssen

Auke

Jan 3, 2007, 3:37:47 AM1/3/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 03-01-07 heeft Kees van Malssen<ke...@r-en-d.demon.nl> het volgende
geschreven:

> [...]
> In 2006 waren het 11 lekken (in 2005 dus 10). Soms vlak achter elkaar,
> maar ook wel eens 5000 of 9000 km tussen twee lekken.

Niet tegenstaande die laatste zin, krijg ik de indruk dat tweewielers
minder vaak lek rijden dan driewielers. Mijn laatste lekke band was
19-5-2004. (en dat was een pechdag want 's ochtends brak ook al mijn
ketting). Daarna heb ik er nog 5000 km op gefietst, en nu tegen de
1000 op mijn nieuwe fiets met versterkte BA's. Het is wel zo dat ik
goed op het fietspad let, 's winters veel minder rijd, en een hekel
heb aan regen.

Auke

brun...@wanadoo.be

Jan 3, 2007, 6:31:13 AM1/3/07
to Ligfiets

Na 8000 km heb ik één Schwalbe marathon met mijn Versatile (in 2006)
lek gereden. Dat valt dus goed mee. Nu heb ik gisteren vooraan twee
marathon-plus (35-406) banden gemonteerd en achteraan staat er al een
tijdje een brede marathon-plus op. Die twee km trager rijden speelt
voor mij geen rol. In de winter met verkleumde vingers in regenweer een
band vervangen spreekt me niet zo aan.
Maar waar blijft die winter eigenlijk...

Mick

Jan 3, 2007, 8:29:59 AM1/3/07
to Ligfiets
Ik heb dit jaar welgeteld 1 lekke band gehad voor zover ik me kan
herinneren, onderweg van Amsterdam naar 't Noorden (Purmerland) waar
m'n moeder woont.
Ik bereed 'n tweewieler met relatief grote wielen; 24X1 3/8
.voor & 26X1 3/8 achter aan de Thys 220.
Dat zo'n beetje om de twee dagen met m'n bankdrukconstructie waarna 2
dagen in de 'conventionele' roeistand. Dat verder alleen invloed heeft
op de aandrijving.
Ik dacht dat 't wel aangetoond was dat op driewielers grotere
zijdelingse krachten op de wielen dus ook op de banden komen. Bovendien
rijd ik niet met hoge luchtdruk in de banden: Dat scheelt want m'n
achtervork is niet geveerd.
Bovendien weet ik wel zeker dat de buitenband met ouderwetse 24X1 3/8
daar niet tegen opgewassen is!
Daar zit dan wel weer 'n telescopische ATB-vork aan dan nu maar voor
dag en douw maak ik toch tegen alle normen en waarden van JPB in
gebruik van 't autoasfalt .
Ik denk ook dat het niet extreem hard rijden van m'n fiets -zie
profiel- 't krediet van 't lage aantal lekke banden door verdient.
Hooguit 30 Km/u.
Vroeger ook wel 'n bagagestroomlijn op m'n BlueGlide gefabriceerd
waarmee ik door de stad naar de sportzaal schoot.

Door een meditatieve levenswijze en uitgebalanceerde voeding heb ik
het dogma van deze verwrongen tijdgeest "Sneller, sneller, sneller "
echter uit mijn bestaan kunnen bannen.
De bron voor mijn fysieke fitness heb ik gevonden in het leven als
boedhistische ligfietsmonnik!

Mvg Mick

P. Jonker

Jan 3, 2007, 11:13:05 AM1/3/07
to ligf...@googlegroups.com
Hallo,

mochten jullie denken dat je het moeilijk hebt met die lege banden,
kijk dan hier maar eens naar:

http://www.totallycrap.com/galleries/galleries_disabled_bike_repair_man/

___________________
"Een debat is een veelal verhit gesprek waarbij twee mensen tegen
elkaar praten en naar zichzelf luisteren"
(Cees Buddingh')
___________________

vriendelijke groeten, Peter -Young at heart. Slightly older in other
places- Jonker
Breukelen, The Netherlands

registered Linux user number 308747.
[PGP-key available]

Marrianne

Jan 3, 2007, 12:30:55 PM1/3/07
to Ligfiets
Wim Ganseij schreef:

> Zijn er nog meer mensen die lijstjes bijhouden van het aantal lekke
> banden in het afgelopen jaar?

Ik houd het niet bij met lijstjes, want ik heb simpelweg nog niet zo
vaak lek gereden... Het laatste lek herinner ik me niet eens en volgens
mij heb ik in al ( ;-) ) die 1350 km's die er nu op de teller staan
(teller is meen ik een keer gereset door mezelf op 200 km) nog niet
één keer met mijn Versatile een lek gehad!

Marrianne - maar laat ik maar snel een stuk ongelakt hout opzoeken,
voor ik mezelf moet verbeteren later deze week ;-) - van Norel-Haanskorf

Jan 3, 2007, 12:39:54 PM1/3/07
to Ligfiets

P. Jonker schreef:

> mochten jullie denken dat je het moeilijk hebt met die lege banden,
> kijk dan hier maar eens naar:
>
> http://www.totallycrap.com/galleries/galleries_disabled_bike_repair_man/

Prachtig!
Vraag ik me alleen af hoe hij die band heeft opgepomt. Dansend op de
pomp of met een voetpomp?

Mijn bijdrage aan lekke banden.

Met de Alleweder van oktober 2005 tot juni 2006:
De 26 inch Big Apple achter ging 10000 km mee en ging slechts 1 keer
lek.
De 2 Conti Contact (20 inch) voor zijn elk ook 1 keer lek geweest in
die 10000 km.

Op de 3x26 inch Quest heb ik Big Apples liggen vanaf half juli daarmee
heb ik 7500 km gereden
Op de valreep van de jaarwisseling had ik de achterband lek met de OBT.
In totaal heb ik in 2006 dus 4 keer lek gereden met 14500 km op de
teller.

Theo - zeer tevreden met de BA's maar dat wisten jullie al - van Goor

Gert Lunenborg

Jan 3, 2007, 5:02:27 PM1/3/07
to ligf...@googlegroups.com

Blijkbaar is een lekke band zo'n frustrerende dan wel indrukwekkende gebeurtenis dat deze voor het nageslacht beschreven en vastgelegd moet worden.

Ook ik heb er een bloedhekel aan. Daarom alleen nog maar Schwalbe Marathon op mijn fietsen. Sinds ik die gebruik (zowel de gewone als de Plus) zowel op een tweewieler als een driewieler heb ik nog niet lek gereden. Dat is naar schatting zo'n 20000km in weer en wind en op allerlei (slechte) wegen in binnen- en buitenland.

Gert

Theo Mol

Jan 3, 2007, 5:22:50 PM1/3/07
to ligf...@googlegroups.com
Gert Lunenborg schreef:

> Blijkbaar is een lekke band zo'n frustrerende dan wel indrukwekkende
> gebeurtenis dat deze voor het nageslacht beschreven en vastgelegd moet
> worden.

Hm, ik heb geen nageslacht. Gelukkig heb ik ook weinig lekke banden, zo
weinig zelfs dat ik ze zo wel kan onthouden. Afgelopen herfst een keer
een voorband en twee jaar geleden in februari een achterband. De
reserveband van de Quest staat altijd thuis en hoe de binnenbandjes in
mijn gereedschapstas eraantoe zijn moet ik al lang eens bekijken. Saai hoor.

Aan de verhalen van afgelopen donderdag te horen ben ik een absoluut
risico met mijn m-slicks om de voorwielen. Niets van gemerkt maar ik zag
wel veel mensen aan het repareren, wat voor banden waren dat toch?

--
Groet van Theo, het is toch iedere keer schrikken als je een velomobiel op z'n kant in de berm ziet liggen, Mol.

Kees van Malssen

Jan 3, 2007, 6:17:51 PM1/3/07
to Ligfiets
Auke gaat minder lek?

Kijk, daar noem je twee factoren die heel erg veel lekke banden
schelen: regen en natte weg (winter). Dat scheelt namelijk hoe
makkelijk potentiele prikkers aan je band blijven plakken, vervolgens
zich in het rubber dringen en tig km later zich een weg daardoorheen
hebben gewerkt en de band lek maken. Rijd je voornamelijk droog, is het
heel veel makkelijker om lekvrij te rijden.

Verder ben ik best tevreden met de ruim 1500 km tussen elk lek (of 1800
als die vervelende spaak door de velg niet meerekend). Dat is beduidend
beter dan om de 1000 km die ik op mijn racefiets (heeel vroeger) had.
Op zich is het wel voor de hand liggend dat je met een driewieler meer
lekken krijgt, je schuimt ook driemaal zoveel wegdek af. Aan de andere
kant is de druk per wiel weer lager en dat werkt gunstig. Als ik naar
mijn eigen statistieken kijk (altijd hele jaar doorrijden) dan houden
die twee dingen elkaar aardig in evenwicht.

Groeten,

Kees - die zijn fiets aan groot onderhoud onderworpen heeft - van
Malssen

Bastiaan Welmers

Jan 3, 2007, 7:18:13 PM1/3/07
to ligf...@googlegroups.com
On Wed, Jan 03, 2007 at 11:17:51PM -0000, Kees van Malssen wrote:

> [...]
> mijn eigen statistieken kijk (altijd hele jaar doorrijden) dan houden
> die twee dingen elkaar aardig in evenwicht.

Daarbij komt denk ik wel dat in de bochten juist veel kracht op een wiel
komen en ook nog op een manier waarvoor de band niet ontworpen is (nl
ontworpen voor een 2 wieler). In hoeverre dit meespeelt weet ik
natuurlijk niet, en zal ook wel per bandsoort afhangen, maar ik kan
me goed voorstellen dat dit mee kan spelen.

Zelf heb ik de gewoonte wanneer er troep op de weg ligt (steentjes enzo)
daar niet zo hard in een bocht doorheen te rossen dat al het gewicht op
een wiel terrecht komt en de banden door de troep heen wringen.
Niet altijd te voorkomen, maar met wat vooruit kijken lukt het meestal
wel.
Verder controleer ik af en toe de banden of ze nog gaaf zijn en peuter
ik steentjes en glasscherven die half in de band zitten eruit.

Ik heb nu met de quest 20 000km afgelegd, en daarbij een stuk of 6 lekke
banden gehad. Daarvan de meeste ontdekt terwijl de fiets stilstond, en
2x achter elkaar een gare versleten 1e generatie (nog-niet-verstevigde)
big-apple. Dat vind ik een redelijke score.
De banden die lek zijn gegaan zijn dus een versleten Big Apple (achter),
een paar Primo Comets (voor) in normaal stedelijk/landelijk verkeer in
Nederland en een Swalbe Marathon(voor), op grof steenslag in Zweden. De
Swalbe Marathon Slick (voor) was snel versleten maar niet lek gegaan.
De ene Perfect Moirée (voor) die nu ongeveer aan vervanging toe is, en
de nieuwe verstevigde Big Apple (achter) zijn tot op heden ook nog
niet lek gegaan.

> Kees - die zijn fiets aan groot onderhoud onderworpen heeft - van
> Malssen

Groeten, Bastiaan, die zijn quest wel eens een nieuwe aandrijving zou mogen
aanmeten

Mick

Jan 4, 2007, 6:11:49 AM1/4/07
to Ligfiets

Theo Mol schreef:

> Groet van Theo, het is toch iedere keer schrikken als je een velomobiel op z'n kant in de berm ziet liggen, Mol.

Je vrouw in de berm met 'n Guest op z'n kant zien liggen moet pas
schrikken zijn !

Diquest

Jan 4, 2007, 1:46:38 PM1/4/07
to ligf...@googlegroups.com
2007/1/2, Wim Ganseij <ganseij....@gmail.com>:
Na 3300 km lekvrij te hebben gereden met Schwalbe Stelvio's voor nu 8 x lek binnen 2.000 km (waarvan overigens 2 x tegelijk lek in de achterband door glas). Dus blijft over 6 x lek binnen 2.000 km bij nieuwe voorbanden (voor en achter Schwalbe Marathon Slick). Deze banden rijden overigens heerlijk, slechts iets tragen dan de Stelvio's.

Is het een idee om een lekke banden data bank op te richten op Ligfietsplaza waar iedereen bij zijn merk en type band het aantal km en het aantal lekken kan inbrengen?

Met groet,

Roel

Marrianne

Jan 4, 2007, 2:08:22 PM1/4/07
to Ligfiets
Kees van Malssen schreef:

> [...]
> mijn eigen statistieken kijk (altijd hele jaar doorrijden) dan houden
> die twee dingen elkaar aardig in evenwicht.

Maar daarentegen wel twee keer hetzelfde wegdek ten opzichte van alleen
maar die twee keer hetzelfde bij een tweewieler (dus twee keer zoveel
wegdek zou je dan ook kunnen zeggen...).

Ik denk dat je daardoor twee keer de kans hebt iets te raken, want je
rijdt over het algemeen niet twee keer in hetzelfde stukje glas of door
andere troep op het wegdek.

Marrianne - die voor het (groot) onderhoud haar man heeft ;-) maar wel
mooi 1400 km op de teller heeft door de 25 km vandaag! - van
Norel-Haanskorf

Jan 4, 2007, 3:56:21 PM1/4/07
to ligf...@googlegroups.com
2007/1/4, Diquest <diq...@gmail.com>:

> Is het een idee om een lekke banden data bank op te richten op Ligfietsplaza
> waar iedereen bij zijn merk en type band het aantal km en het aantal lekken
> kan inbrengen?

Er is al een stek, een stek voor elk lek. Waar is dan die plek, verrek.
Wink, wink, hier is de link:
http://tinyurl.com/yzclfh

H@rry.

Diquest

Jan 5, 2007, 4:03:08 AM1/5/07
to ligf...@googlegroups.com
007/1/4, Harry Lieben <harry...@gmail.com>:
Je kunt goed dichten H@rry!
De stek kende ik al, maar wat ik bedoelde is:
een databank waarin je voor het type band waar jij mee rijdt kunt invullen hoeveel km je reed en hoevaak hij lek was. Zodat je bv kunt uitrekenen hoeveel lekke banden elke band per 10.000 km of meer geeft. Dan kun je pas goed de lekbestendigheid van banden vergelijken.

Roel

Quest106

Jan 6, 2007, 4:46:38 AM1/6/07
to Ligfiets

Auke schreef:

Tja, dat is niet zo vreemd lijkt me. Ten eerste heb je niet twee, maar
drie banden, en je maakt niet dat ene spoor, maar drie. De kans dat je
scherp spul oppikt is daarnaast ook nog eens groter omdat je met je
voorbanden naast de ideale lijn rijdt die je voorgangers plegen te
nemen. Daarbij opgeteld dat velomobielers gemiddeld meer kilometers
afleggen, maar dat maakt voor het aantal lekken per 1000 km. natuurlijk
niet uit. Wel andere omstandigheden natuurlijk: hoe vaak wissel je je
banden, welk type band kies je, hoe is de staat van de weg, en hoe
schoon is die, wat is je rijstijl, fiets je ook met nat weer.

Allemaal een lekvrij 2007 gewenst: Groet van Q106

Quest106

Jan 6, 2007, 4:58:11 AM1/6/07
to Ligfiets
Hoi Roel,

Je kunt alvast beginnen door bij de banden onder accessoires je
ervaringen te posten. Bij elkaar geeft dat ook een indicatie. De voor
jou interessante banden ken je wel, dus die zoek je dan even op. De
Primo Comet black heeft al een hele serie beschrijvingen onder zich, en
zo zijn er wel meer....

Groet van Quest106, die weet dat zijn achterband nu leeg staat dus
eindelijk de nieuwe big apple gaat monteren.

Kees Schouten

Jan 7, 2007, 6:03:36 AM1/7/07
to Ligfiets

Diquest schreef:

Op http://docs.google.com kan je een spreadsheet plaatsen waarin je
gegevens van lekke banden bijhoudt. Dat spreadsheet kan door meerdere
mensen onderhouden worden.

Kees

Diquest

Jan 7, 2007, 3:36:09 PM1/7/07
to ligf...@googlegroups.com

Op 07-01-07 heeft Kees Schouten <man...@hetnet.nl> het volgende geschreven:

Op http://docs.google.com kan je een spreadsheet plaatsen waarin je
gegevens van lekke banden bijhoudt. Dat spreadsheet kan door meerdere
mensen onderhouden worden.

Kees

Bedankt Kees,
Die mogelijkheid van Google kende ik nog niet. Heel interessant, want ik werk thuis en op mijn werk met een pc en dan loopt het een en ander nog wel eens door elkaar. Om die reden ben ik ook overgestapt op Gmail, want dan kan ik zowel op mijn werk als thuis mijn e-mails behandelen en beschikken over de oude e-mails en alle adressen. Dit gemak vind ik iets belangrijker dan het privacy-element waar ik me wel een beetje zorgen over maak.
De werking van Gmail vind heel goed als je eenmaal gewend bent, ofschoon er wel wat eigenaardigheden in zitten. Bijvooorbeeld: als je gebruik maakt van de mogelijkheid "allen beantwoorden" is het niet mogelijk om er nog nieuwe adressen aan toe te voegen.

Ik heb wat geexperimenteerd met docs.google.com, maar vind de tekstverwerker beneden alle peil als je gebruik wil maken van opsommingstekens op meerdere niveaus. Ik had een Word-document ingevoegd en wilde daar op voortborduren. Voor dit soort doeleinden laat de tekstverwerker van Google je in de steek. Mogelijk verwacht ik te veel en kijk ik een gegeven paard in de bek.

Kortom, ik ben maar niet begonnen aan de mogelijkheden van een database of spreadsheet op docs.google. voor registratie van lekke banden. Eigenlijk vind ik ook dat e.e.a. thuis hoort op Ligfietsplaza en niet teveel versnipperd moet worden op het wereldwijdeweb.

Roel

Mick

Jan 7, 2007, 5:45:31 PM1/7/07
to Ligfiets
Met een Imap in plaats van een pop3 gebasseerde mailserver blijven ook
je mails op de computer van de server staan. Deze worden dan binnen 'n
bepaalde tijd automatisch verwijderd.
Compuserve werkt o.a. met IMAP en dat bevalt me erg goed. Ik moet er
alleen even aan denken dat ik mails of informatie die ik langere tijd
bewaren wil dan wél even naar de harddisk copieer.

Mvg Mick