Uitslag UCI-tijdrit Eindhoven

Bert Hoge

Jun 27, 2007, 3:59:05 PM6/27/07
to ligf...@googlegroups.com
Dit is een jaarlijkse tijdrit waar (lig)fietsers zich kunnen meten met
prof-ploegen,wat opzich vrij uniek is.Het parcours is 48.6 km en vrij snel
over afgezette wegen.
Ymte Sybrandy was hier de snelste van iedereen incl. de profs met zijn Quest
plus racekap in 51min en 30sec.,gemiddeld 56.6km/h.De snelste profploeg
fietste gemiddeld ruim 54km/h.
De beste profs zouden hier schat ik solo circa 49-50km/h gemiddeld hebben
gereden.Ymte reed in de buurt van de finish verkeerd wat hem zeker een
minuut heeft gekost.Kijk op : http://www.pro-tour.nl/ onder "uitslag
challenge" links op de pagina en boven onder "wedstrijd".
Toch weer een mooie prestatie van de deelnemende ligfietsers.Dit vrij groot
opgezet evenement verdiend het qua opzet om meer snelle ligfietsers te laten
deelnemen.

Bert,deed ook mee in de categorie toerfietser,Hoge

wije...@zonnet.nl

Jun 27, 2007, 4:32:50 PM6/27/07
to Ligfiets

De meest opmerkelijke uitslag is volgens mij deze:
Uitslag toerrijders individueel (mannen)

Ranking Startnr Naam Sex Tijd
1 1207 Brinksma J M 00:57:13.079

Bert, er is dezelfde categorie als jij iemand geweest die bijna 51 kmh
heeft gereden op een UCI fiets, bij de toerrijders!! Sneller dan
licentiehouders individueel en ook ploeg en sneller dan de langzaamste
profploeg.

groet Gert-Jan

Tijmen Hoeve e/o Imke Odé

Jun 27, 2007, 4:36:38 PM6/27/07
to ligf...@googlegroups.com
Wat nog!! Opmerkelijker m.i. is: een handbiker!! die er 1:06 over heeft
gedaan!!

Ga daar maar eens aan staan!!

MVG

Tijmen

Jun 27, 2007, 5:58:57 PM6/27/07
to Ligfiets
On 27 jun, 22:36, Tijmen Hoeve e/o Imke Odé <tin.ho...@wanadoo.nl>
wrote:

> Wat nog!! Opmerkelijker m.i. is: een handbiker!! die er 1:06 over heeft
> gedaan!!
>
> Ga daar maar eens aan staan!!

Die gast zal stevige armen hebben!

Vorige week was hier in de wijk iets van een voorstelling op
fietsgebied; wat BMX-ers of Flatlandgedoe ofzo. Ook was er een
wedstrijd met diverse fietsen waaronder ook handbikers. Ik heb één 2-
wielige handbiker gezien. Dat lijkt me vrij vlot rijden!

Wilfred -gaaf ding; soort 'kickbike' zonder hoog stuur maar trappers
aan het voorwiel- van Norel

ymte

Hallo lijstlezers,

Deze uitslag toont maar weer eens aan dat als je wielrenners wilt
imponeren met snelheid (als dat al nodig mocht zijn voor de
ligfietspromotie) je je lowracer beter thuis kunt laten.

In een eerdere editie van deze tijdrit heeft Bram Moens al eens
geprobeerd of hij sneller was dan de wielrenners, hij moest minuten
prijsgeven op de profteams met zijn lowracer met stroomlijnpunt. In
deze editie heeft Hans Wessels, de sterkste (!) ligfietser van dit
moment met de snelste(?) lowracer van dit moment (razz met
stroomlijnpunt) het geprobeerd en is op 58 minuten uitgekomen,
langzamer dan de profteams en een indivudele rijder.

De genoemde individuele rijder heb ik zien finishen, hij reed wel op
een echte tijritfiets. Volgens vroegere metingen van Bert Hoge is zo'n
fiets zeker net zo snel als een lowracer zonder stroomlijnpunt. Een
hele sterke rijder dus.

Wat ik zelf wel aardig vind dat ik met dezelfde fiets (al was het dan
met een hoofdkapje) heb kunnen rijden als waar ik ook mee naar mijn
werk fiets, kinderen naar de opvang breng en boodschappen doe. Dat
gaat dan weer minder met de UCI tijdritfiets. De meeste wielrenners
vallen trouwens bijna van hun fiets als ze het gewicht van 35 kg van
mijn fiets vernemen. Het wil er nog steeds niet in dat vooral
stroomlijn telt als je hard wilt fietsen op het vlakke.

Groeten, Ymte

Ellen van Vugt was de snelste dame.

Reden de andere rijders en ploegen ook op een tijdritfiets?

herki...@yahoo.dk

Van harte gefeliciteerd, Ymte en Theo. Alleen een absolute
overwinning maakt indruk, knap gedaan.
Heeft iemand een foto voor Ligfiets&?

> [...]
> een echte tijritfiets. Volgens vroegere metingen van Bert Hoge is zo'n
> fiets zeker net zo snel als een lowracer zonder stroomlijnpunt. Een

Heb je hierbij een bronvermelding?
In het verslag op
http://www.dutchbikes.nl/bodies_nl/frame_techniek.htm
staat namelijk het tegendeel.
Bij een lowracer staat 40 km/u, 250 W
en bij een tijdritfiets 37,5 km/u, 250 W

Het feit dat Hans door één tijdritfietser is verslagen
vind ik ook geen bewijs voor je stelling.
Ik heb wel gelezen dat wielrenners tot 5% van hun
vermogen uit hun heupbeweging halen, dat zou bij
dit soort topprestaties wel een rol kunnen spelen.

RB - zo, heb ik ook mijn stokpaardje genoemd

Wim Ganseij

On 6/28/07, herki...@yahoo.dk <herki...@yahoo.dk> wrote:

> Van harte gefeliciteerd, Ymte en Theo. Alleen een absolute
> overwinning maakt indruk, knap gedaan.
> Heeft iemand een foto voor Ligfiets&?

http://www.myvoice.nl/ligfiets/protour2007/photo.php?name=IMG_5626&img=75
gemaakt door Rob

Theo neemt de prijs in ontvangst voor Ymte

Gr.

Wim

ymte wrote:
> [...]
> een echte tijritfiets. Volgens vroegere metingen van Bert Hoge is zo'n
> fiets zeker net zo snel als een lowracer zonder stroomlijnpunt. Een

Ik denk dat die wielrenner precies wist waar hij mee bezig was. Vooraan
starten zodat hij geen last heeft van de andere fietsers en
waarschijnlijk ook de route van haver tot gort kennen zodat er bij hem
van foutrijden geen sprake was en ook precies wist hoe de bochten
liepen. Allemaal dingen die zowel jou als mij wat langzamer hebben
gemaakt als strikt noodzakelijk was. Maar dat doet helemaal niets af van
de super prestatie van J. Brinksma. Hadden we ons maar beter moeten
voorbereiden.

> [...]
> mijn fiets vernemen. Het wil er nog steeds niet in dat vooral
> stroomlijn telt als je hard wilt fietsen op het vlakke.

Ja, deze tijdrit heeft een prachtig parkoerrs om je eens even in een
Quest uit te leven. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat een
gemiddelde snelheid van 60 km/h over het gehele parcours mogelijk is.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Tiham?r

Ymte en Theo,

prima prestaties, gefeliciteerd hoor ! Dit toont nogmaals de
veelzijdigheid van jullie product aan en ik kan me voorstellen dat
sommige die-hard renfietsers vreemd hebben opgekeken bij de tijd die
jullie hebben neergezet !

Tihamér -moet mss toch eens zijn AW gaan omruilen voor ....

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

herki...@yahoo.dk

Jun 28, 2007, 3:08:45 PM6/28/07
to Ligfiets

On 28 jun, 12:44, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:
> [...]
> gemaakt als strikt noodzakelijk was. Maar dat doet helemaal niets af van
> de super prestatie van J. Brinksma. Hadden we ons maar beter moeten

Als je googled naar J. Brinksma vind je niets. Ik heb het vermoeden
dat deze persoon ons eigen Danielle is incognito. Bravo!!

RB

Bert Hoge

Jun 28, 2007, 3:52:58 PM6/28/07
to Ligfiets

On 28 jun, 09:43, herkimer...@yahoo.dk wrote:

> [...]

> vermogen uit hun heupbeweging halen, dat zou bij
> dit soort topprestaties wel een rol kunnen spelen.
>
> RB - zo, heb ik ook mijn stokpaardje genoemd

Bij deze uitrolmeting uit 1994 ging het o.a. om een vergelijk tussen
een lowracer en een triathlonfiets.Bij tijdritfietsen zit de fietser
nog aanmerkelijk dieper,waardoor het buikholte gebied min of meer
gesloten wordt en Cw-waarde aanmerkelijk lager wordt.Het oppervlak
blijft nagenoeg dezelfde.
Windtunnel proeven o.a. met Boardman hebben dit duidelijk
aangetoond.Peter Keen,de begeleider van Boardman,heeft hier eens een
stuk over geschreven.De ACW-waarde van Boardman ging toen van circa
0.19 naar 0.177.Dit komt overeen met een lage ligfiets(20gr lighoek)
met een matige staartpunt
en een persoon van 1.92 m en 77kg.Met door mij gemaakte frontaal
projectie foto's kan het windvangend oppervlak redelijk nauwkeurig
bepaald worden.
De ligfiets heeft nog wel wat meer aandrijf en rolweerstandsverlies
door het kleine voorwiel met vaak zwaarder lopende 406 banden dan de
ultra dunne 28inch tube's op 10 bar.
Het probleem is alleen om in deze diepe houding net zoveel vermogen te
leveren als in de triathlon houding.Weinig wielrenners kunnen dit.Vaak
omdat ze er niet genoeg op oefenen en van nature niet lenig genoeg in
de heup en rug zijn.Boardman had dit wel en heeft heel veel uren in
deze houding getraind,wat hij zelf als zeer oncomfortabel betittelde.
Trouwens de meest wielrenners kunnen het meeste vermogen leveren in
een meer rechtop houding b.v. bij klimmen.Adrie van Diemen de
inspanningsfysioloog van de Rabobank heeft dit meerder malen gemeten
met de SRM.
Doordat langere mensen in zijn algemeenheid meer absoluut vermogen
kunnen leveren door een grotere hart/longcapaciteit en niet te
vergeten de lever(energiestofwisseling) hebben deze vooral in de
ligfietshouding een voordeel.Denk is aan Ymte Sybrandy,Hans
Wessels,Bram Moens en Thomas Schott.
En Ymte heeft met een uurvermogen van circa 360 Watt bij eenzelfde
CwA(wel meer rolweerstand) in de Quest als iemand van 1.6m welke b.v.
maar 275 Watt levert.
Dus de uitrolproeven geven maar een deel van het verhaal.De combinatie
van fiets plus bouw(lengte en gewicht) van de fietser geeft het totale
verhaal van vermogen en te bereiken snelheid.
Profwielrenners onderscheiden zich doordat ze een uurvermogen van
360-450 watt kunnen persen uit relatief kleine lichamen(lage CwA en
rolweerstand) van b.v 1.75m en 72kg.Hun specifieke vermogen is
daardoor aanmerkelijk hoger dan die van Ymte of Hans,wat zeer handig
is voor klimmen en tempoversnellingen.Dit is bij wielrennen aan de
orde van de dag.
Aanleg(lees hart/longcapaciteit en type spiervezel) bepalen voor 70%
het te leveren fietsvermogen.Training en geestelijke robuustheid de
rest.
Groet,
Bert,de fietsers met de meeste aanleg staan als toeschouwer langs de
kant tijdens de Tour de France,Hoge

Rob65

> On 6/28/07, herkimer...@yahoo.dk <herkimer...@yahoo.dk> wrote:
> http://www.myvoice.nl/ligfiets/protour2007/photo.php?name=IMG_5626&im...

> gemaakt door Rob
>
> Theo neemt de prijs in ontvangst voor Ymte

Klopt, en voordat we hier nu hetzelfde idee krijgen als op
velomobilforum.de (nl. dat Ymte kwaad was vanwege de problemen en naar
huis was gegaan) is de uitleg veel simpeler: Hij had 's middags al een
andere afspraak staan.

Ik vond het dan ook helemaal niet erg dat Theo de prijs in ontvangst
nam. Het was typerend dat een aantal (toer)fietsers en handbikers niet
op zijn komen dagen voor de prijsuitreiking.
Maar ja, zelfs Team Milram - toch een prof ploeg - was al naar het
hotel getogen en kwam dus te laat op de prijsuitreiking binnen
druppelen.

Oja, een foto van Hans ontbreekt trouwens in mijn album (schaam
schaam ...)
Nadat Ymte en Theo gefinished waren had ik een tijd staan turen en
zelfs al een buk-fietser voorbij zien komen - maar geen Hans. Afgeleid
door het mooie verhaal van Ymte stond ik net even de andere kant uit
te kijken toen Hans langs kwam.

Op de foto's is te zien hoe bedreven Ymte is met zijn Quest. Het
'overwinnars-rondje' kost hem maar ca. 15 seconden.

Nog een leuk detail: door problemen met de inschrijvingen stonden alle
ligfietsers oorspronkelijk als toerfietsers vermeld in de lijst met
uitslagen. Bij de tijd van Ymte werd meteen gesuggereerd hem voor
doping controle op te roepen :-)

Rob - volgende keer een camera met fotocel? - Jansen

Ful Valstar

Ymte is daar duidelijk over en schreef:

>...heb kunnen rijden als waar ik ook mee naar mijn werk fiets, kinderen naar de opvang breng en >boodschappen doe.

Hij moest die middag dus ook weer de kinderen van de opvang ophalen en
boodschappen doen voor het avond eten (flinke trek na zo'n wedstrijd).

Bert Hoge schreef al wat nuancering omtrent energieverbruik
tijdritfiets/lowracer. Toevallig stond er in het blad TOUR(2007-01)
een verslag van metingen aan een standaard- en een tijdritracefiets
bij 45km/u. Men begon met een standaard racefiets en eindigde met een
helemaal anno hedo state of the art Cervelo (aero-framebuizen, 3 spoke
voor en een dichtwiel achter, superkleding en tijdrit helm). De
conclusie was naar verwachting: Die grosste Fortschritte gelingen mit
der Sitzposition, der Rest is feinarbeit. Standaard fiets had 465 W
nodig. Tijdritfiets (+helm etc) 293 W. Spec's van de berijder stonden
er niet bij maar zo te zien was het een gemiddelde persoon.

Mijn grote vriend Hans kan wel vertellen hoeveel W er op zijn SRM-
klokje staat bij 45 km/u.Trouwens, mooi achterwiel heb je tegenwoordig
Hans, en ook nog de goede maat. Op het Duitse forum stonden even
geleden wat getalletjes voor 45km/u. Fazz zonder staartpunt: 301 W. M5
zonder staartpunt: 255 W. MET staartpunt werd dit Fazz: 263 W. M5: 245
W. De M5 was optimaal met berijder van 1,76 meter 68 kg en 2 dichte
wielen. Zoals Bert (en TOUR) al aangaf gaat het vooral om de details
en, wie het eerst over finish gaat heeft gewonnen.

Ful

H. Wessels Picardi

Ful Valstar wrote:
> [...]
> nodig. Tijdritfiets (+helm etc) 293 W. Spec's van de berijder stonden
> er niet bij maar zo te zien was het een gemiddelde persoon.

De specs van de rijder doen er bij dit soort dingen er weldegelijk toe.
Bij m'n laatste wereldrecord op de Razz Fazz met stroomlijnpunt reed
Thomas ook. Hoewel hij 40 W meer strapte als ik was hij toch langzamer.
Dit is bijna helemaal te verklaren met het gewichtsverschil van de rijders.

> Mijn grote vriend Hans kan wel vertellen hoeveel W er op zijn SRM-
> klokje staat bij 45 km/u.

Je kunt laten uitrekenen hoeveel vermogen ik nodig ben bij een
willekeurige snelheid. Ga naar
http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm vul als gewicht 75 kg in en
gebruik als fiets Tieflieger+Heckflosse. De waarden die dan worden
uitgerekend zijn erg realistisch, afwijking is minder dan 5%. Voor 45
km/h moet ik 230 W produceren.

Trouwens, bij de protour wedstrijd heb ik gemiddeld 328 W getrapt.
Dingen als de verkeerde kant op worden gestuurd en de route niet goed
kennen kosten een boel tijd en energie.

> Trouwens, mooi achterwiel heb je tegenwoordig
> Hans, en ook nog de goede maat.

Dank je, gewonnen op het WK in Frankrijk.

> [...]
> wielen. Zoals Bert (en TOUR) al aangaf gaat het vooral om de details
> en, wie het eerst over finish gaat heeft gewonnen.

Deze winter hebben we gemeten in Alkmaar:

[km/h] [Watt]
44.75 283.4 Razz Fazz
45.03 283.0 Razz Fazz + speedcomposite wiel
44.76 280.5 Razz Fazz + Groeneveld schijfwiel
45.26 286.3 Razz Fazz + Groeneveld + Mavic Cosmic achterwiel
45.58 249.9 Razz Fazz + Groeneveld + Mavic Cosmic + punt

50.64 484.0 Razz Fazz + Groeneveld schijfwiel
49.38 355.1 Razz Fazz + Groeneveld + Mavic Cosmic achterwiel
49.65 298.4 Razz Fazz + Groeneveld + Mavic Cosmic + punt