Kijk eens wat ik vond op zolder

Martin

to Ligfiets
Omdat mijn ouders inmiddels helaas beide zijn overleden moet hun flat
worden ontruimt. Naast de gebruikelijke koppen, schotels,
gereedschappen, pennen en potloden kom je dan een enorme hoeveelheid
foto's tegen. Op een van die foto's bleek mijn vader op een ligfiets te
zitten. Zie url http://www.flickr.com/photos/28036828@N00/282322162/
Ik vermoed dat de foto begin 50-er jaren gemaakt is in Haren
(Groningen). Het lijkt op een zelfbouwfiets met step- en fietsbanden.
Helaas ben ik pas met een ligger begonnen nadat mijn vader overleed,
dus kan ik hem niets meer vragen overzijn ervaringen en details.
Is een dergelijk model bij een van jullie bekend?

Groeten,
Martin

Bas en Afke

to ligf...@googlegroups.com
Martin ontdekte dat het ligfietsvirus mogelijk toch erfelijke componenten
heeft:

Op een van die foto's bleek mijn vader op een ligfiets te
> zitten. Zie url http://www.flickr.com/photos/28036828@N00/282322162/

Martin, wat ontzettend leuk dat je deze foto hier deelt. Ik kan je helaas
verder niets vertellen over mogelijke historie.

In eerste instantie kan ik er niet zomaar wat aan elkaar geplakte frames in
vinden, vooral voor niet, maar het achterdeel doet toch wel aan een halve
gewone fiets denken. Het voorwiel doet echter wel erg zelfknutselig aan,
maar ik krijg wel de indruk dat er over voorwielgeometrie is nagedacht, want
de balhoofdhoek lijkt aangepast aan het extreem kleine voorwiel. Zo heel
grof op het oog dan hoor...

Bas - leve de fotografie - Dekker

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Op 29-10-06 heeft Martin<mgde...@planet.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> zitten. Zie url http://www.flickr.com/photos/28036828@N00/282322162/
> Ik vermoed dat de foto begin 50-er jaren gemaakt is in Haren

In de oorlog wilden mensen hun fiets ook ombouwen tot een vreemd
gedrocht als een ligfiets.... Deze werden niet afgenomen door de
duitsers. Ooit ergens gelezen, kan best op deze lijst zijn, of via
Manuel Stoffers onze huisbibliothecaris.

--
Groetjes
Hans

Kees van Hage

to Ligfiets

Hans Huijgen schreef:

> Op 29-10-06 heeft Martin<mgde...@planet.nl> het volgende geschreven:

Als ik het goed zie, heeft de fiets een dynamo. Voor de oorlog hadden
de fietsen carbidlampen. In en direct na de oorlog was er weinig te
koop, dus deze foto kan goed uit het begin van de jaren vijftig zijn.

> In de oorlog wilden mensen hun fiets ook ombouwen tot een vreemd
> gedrocht als een ligfiets.... Deze werden niet afgenomen door de
> duitsers.

Meneer De Jong straalt waardigheid uit en die zal hij ook wel nodig
gehad hebben in een tijd met minder tolerantie ten aanzien van ongewone
dingen als deze fiets. Maar een Duits soldaat op een ligfiets zou
eerder de slappe lach dan angst veroorzaakt hebben.

Groeten,

Kees

Duckman

to Ligfiets
Mooie foto van een mooie fiets.

Het achter stuk is nog een oude fiets in te herken. Wat mij ook viel
was hoe de ketting voor loopt. Bovenlangs recht naar het tussen blad
(waar de pedalen hebben gezeten) maar terug even over een rolletje
zodat de ketting mooi over de tandwielen loopt, neem ik aan. De fiets
heeft wel iets weg van de Mochet Velocar (1934).

groet

Sander

Martin de Jong

to ligf...@googlegroups.com
Hallo Sander, Kees en alle anderen,

Bedankt voor jullie leuke reacties. Ik ben gaan zoeken naar een plaatje
van de Velocar en vond hem via het ligfiets.net archief op
http://www.mochet.org/
Zeker de zithouding is sterk gelijkend aan die van de foto. Het zou
trouwens wel eens een schoolproject kunnen zijn geweest. Mijn vader was
oorspronkelijk opgeleid tot technisch tekenaar en we hebben tekeningen
gevonden van dakconstructies met allerlei sterkteberekeningen. Wellicht
is dit een andere opdracht geweest, die uiteindelijk is gerealiseerd.

Groeten,
Martin