Aluminium lijmen

Robert Lammerts

Apr 21, 2008, 3:49:01 PM4/21/08
to Ligfiets
Door een ongelukkige beweging en later gevolgd door een foute kracht
op mijn zitting van mijn Fujin was de bovenkant van de zitting, net na
de bevestigingspunten verbogen.

Nu heb ik met Bison Metaallijn een dikke strip aluminium aan de
binnenzijde van de zitting gelijmd. Voor het lijmen heb ik beide
stukken lakvrij gemaakt.

Iemand ervaringen met dit soort verlijmingen? Moet ik nog popnagels
erbij zetten

Robert, zaterdag 300km testen vanuit Ossendrecht

/|Q...---
-(-)--(-)-'

http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl

H. Wessels Picardi

Apr 21, 2008, 4:28:43 PM4/21/08
to ligf...@googlegroups.com
Robert Lammerts wrote:
> [...]
> stukken lakvrij gemaakt.
>
> Iemand ervaringen met dit soort verlijmingen? Moet ik nog popnagels

In mijn ervaring lijm een polyeurethaan lijm aluminium beter dan een
epoxy lijm. Van Bison heb je Bison combi-power 2 componenten. Ik heb die
zelf nog niet gebruikt maar heb wel positieve verhalen van Theo van
Andel gehoord over deze lijm wat betreft het lijmen van aluminium. Ik
heb een paar keer Pur 810 van Intercol gebruikt om aluminium te
verlijmen. Deze polyeurethaan hars is denk ik nergens te verkrijgen.
Voorzover ik weet wordt deze hars alleen nog maar voor het berdijf waar
ik voor werk gemaakt om hoogspanningstrafo's in te gieten.

Een paar popnagels kunnen zeker geen kwaad.

Maar is het werkelijk nodig om het te verstevigen? Is terugbuigen niet
goed? Heet altijd bij mijn Hurricane gewerkt. Of heb je zo'n extra licht
stoeltje?

Hans Wessels

Robert Lammerts

Apr 22, 2008, 2:46:13 AM4/22/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 21-04-08 heeft H. Wessels Picardi<H.We...@picardi.nl> het
volgende geschreven:

> [...]
> Voorzover ik weet wordt deze hars alleen nog maar voor het berdijf waar
> ik voor werk gemaakt om hoogspanningstrafo's in te gieten.

Ik heb de combipower gebruikt

> Een paar popnagels kunnen zeker geen kwaad.

Die zet ik dan maar bij

> Maar is het werkelijk nodig om het te verstevigen? Is terugbuigen niet
> goed? Heet altijd bij mijn Hurricane gewerkt. Of heb je zo'n extra licht
> stoeltje?

Zo'n super licht stoeltje, de vertikale zijribben, waren naar binnen
en buiten verbogen. Deze heb ik versterkt met een strip aan de
binnenzijde. Terug buigen had ik niet zoveel vertrouwen in, blijft
zwak en echt uitgedeukt krijg je het ook niet.

Tnx

--
Robert

Toni Cornelissen

Apr 22, 2008, 7:44:17 AM4/22/08
to ligf...@googlegroups.com
Hans schreef:

> Een paar popnagels kunnen zeker geen kwaad.

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Je maakt op die manier extra gaten
in je constructie. Voor een simpele werktuigbouwer als ik geld: Gaten
=> Zwakker.

Het voordeel van popnagels is dat daarvoor heel goed bekend is hoe
sterk de verbinding is, bij lijmverbindingen is dat (tenminste toen ik
studeerde) wat minder bekend. Vandaar dat toen (nu nog steeds?)
vliegtuigen gepopt en niet verlijmt mochten worden.

Groetjes Toni

--
Toni Cornelissen
http://matrix.technetium.be

Erik Wannee

Apr 22, 2008, 3:57:35 PM4/22/08
to ligf...@googlegroups.com
Toni Cornelissen schreef:

Ik heb ooit een lezing gevolgd bij een natuurkundig genootschap, van
een fysicus die sprak over lijmverbindingen.
Hij kaartte onder andere de kwestie van popnagels bij vliegtuigen aan.
Het blijkt een heel oude wet in de VS te zijn dat vliegtuigen aan elkaar
gepopnageld moeten worden. Niemand heeft ooit die wet durven te
wijzigen. Intussen is al lang aangetoond dat een vliegtuig fors lichter
zou kunnen worden gemaakt als je niet overal van die perforatiestrips
zou maken. Juist door die popnagelgaten wordt het een soort
postzegelrand, en daarom moet je veel dikker aluminium nemen.
Als je alleen zou lijmen dan wordt de kracht veel gelijkmatiger verdeeld
en heb je bovendien geen zwakke plekken waar een scheur zou kunnen beginnen.
Het enige nadeel van geheel gelijmde vliegtuigen: Ze mogen het luchtruim
van de VS niet in.

Gelukkig gelden voor velomobielen niet dergelijke regels. Zelfs niet in
de VS, heb ik van David Eggleston (amerikaanse velomobielbouwer) vernomen.

Dus: Weg met die popnagels en als je goede lijm hebt: Plak hem helemaal
in elkaar!

Erik Wannee.

H. Wessels Picardi

Apr 22, 2008, 5:02:53 PM4/22/08
to ligf...@googlegroups.com
Erik Wannee wrote:
> Dus: Weg met die popnagels en als je goede lijm hebt: Plak hem helemaal
> in elkaar!

Daar zit hem het probleem. Hoe weet je als amateurtje zonder proeven dat
je een goede lijmverbinding hebt gemaakt. Popnagels zijn een stuk
makkelijker om goed aan te brengen en het resultaat is vrij makkelijk te
controleren.