Nieuwe (nederlandse ?) velomobiel : Celeris

Wim Ganseij

Jul 3, 2007, 1:41:31 AM7/3/07
to ligf...@googlegroups.com
Op het duitse velomobielforum wordt melding gemaakt dat er een nieuwe
(nederlands ?) velomobiel de Celeris wordt gebouwd. Er worden ook wat
schetsen getoond

http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?t=1141

Gr.

Wim

Jul 3, 2007, 5:00:38 AM7/3/07
to ligf...@googlegroups.com
kan het plaatje niet bekijken, ook als ik lid ben. Grrrmbl.
Het duitse vm-forum is niet bepaald vriendelijk opgezet.
Heeft iemand de plaatjes ergens anders? Of kan peter van der geer
misschien hier iets vertellen?
> http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?t=1141
>
> Gr.
>
> Wim

Jul 3, 2007, 5:11:16 AM7/3/07
to ligf...@googlegroups.com
laat maar zie hem nu wel.
Wordt gezegd dat het een betere stroomlijn heeft dan een quest of waw.
Maar daarnaast wordt er wel een 7speed-nexus naaf gemaakt.
Prijs rond de 6000 euro.
We zijn benieuwd.
http://kali.fali.nl

Jul 3, 2007, 5:12:43 AM7/3/07
to ligf...@googlegroups.com
Sorry, voor de vervuiling.
Ze maken gebruik van een inwendig frame. Opvallend.
En een verschuifbare crank.

Henk Naaktgeboren

Jul 3, 2007, 5:33:50 AM7/3/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> Wordt gezegd dat het een betere stroomlijn heeft dan een quest of waw.
> Maar daarnaast wordt er wel een 7speed-nexus naaf gemaakt.

Hoe komt het dat je nu wel de plaatjes kan zien? Een account aangemaakt?

Henk - ook wel nieuwsgierig - Naaktgeboren

André Vrielink

Jul 3, 2007, 6:48:48 AM7/3/07
to ligf...@googlegroups.com
ik wil de plaatjes ook wel zien maar heb geen zin om daar een account
voor aan te maken.
Ik heb genoeg accounts inmiddels....

André

peterva...@gmail.com

Jul 3, 2007, 7:05:13 AM7/3/07
to Ligfiets
Beste mensen,
Maar even een reactie van Peter zelf. De oorspronkelijke discussie op
het Duitse forum ging over de velomobiel van de toekomst. Ik heb toen
wat plaatjes laten zien van een velomobiel waar wij met wat mensen aan
werken onder de werknaam Celeris. Na al jullie geklaag over lange
levertijden ben ik vorig jaar met een afstudeerder industrieel design
(Jeroen Oomkens) gaan nadenken over hoe mijn ideale velomobiel er uit
moet zien na mijn ervaringen met een Go-one en WAW. De belangrijkste
eisen zijn:
Vergelijkbare snelheid als de Quest en WAW
Flitsender design
Makkelijk te maken.
Beter zichtbaar
Snel leverbaar
onderhouds arm
achteruit
Jeroen heeft hier toen in het kader van zijn afstudeer scriptie een
ontwerp van gemaakt. Daarna is Jeroen in dienst getreden van een firma
die kunststof producten maakt op basis van vacummvormen. Samen met
deze firma zijn we nu verder gegaan. Het idee is dat je sneller kan
produceren als je met losse delen werkt vergelijkbaar als met een
auto.
Door een bekende uit de ligfietswereld zijn op basis van de eerste
ontwerpen( die je ziet op het Duitse forum) CFD berekeningen gemaakt
en is het ontwerp aangepast om minder lucht weerstand te krijgen.
Als je kiest voor een niet zelfdragende carressorie dan heb je
automatisch een frame nodig. Dit ontwerp is nu bijna klaar. Hierna
gaan we testen zowel op de weg als in het lab van de VU. Mocht de
fiets voldoen aan onze verwachtingen dan gaan we deze produceren. Dit
zal echter niet voor het eind van het jaar zijn. Waarbij de
belangrijkste vraag is het rendabel om de fiets te gaan produceren
aangezien we nogal moeten investeren in mallen. We willen niet in de
Versatile prijs range uitkomen.
Ik zal jullie af en toe op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.
met vriendelijke groet,
Peter van der Geer

Jul 3, 2007, 8:50:00 AM7/3/07
to ligf...@googlegroups.com
> Beste mensen,
> Maar even een reactie van Peter zelf.
Waarvoor dank. vind je het een idee je plaatjes op een andere plek te
tonen dan het duitse forum? Dan kan iedereen ervan genieten.

> [...]
> (Jeroen Oomkens) gaan nadenken over hoe mijn ideale velomobiel er uit
> moet zien na mijn ervaringen met een Go-one en WAW. De belangrijkste

Al ons geklaag is redelijk gegrond lijkt me. Ik klaag trouwens niet
hoor. Verbaas me slechts :-)

> Vergelijkbare snelheid als de Quest en WAW

Interessant of dat gehaald gaat worden.

> Makkelijk te maken.
> Beter zichtbaar

??? is toch afhankelijk van hoogte. Althans als het op zichtbaarheid
aankomt. Daarbij is zichtbaarheid een relatief begrip. Een VM is
superzichtbaar want een groot oppervlak. Aan de andere kant: een VM is
onzichtbaar want onbekend, lager, minder bekend en last van een groot
onzichtbaarheidsvooroordeel. welk van de laatste factoren de grootste
rol speelt is nooit goed onderzocht.

> onderhouds arm
zoals de andere vmen dus :-)

> achteruit
Goed punt

> Als je kiest voor een niet zelfdragende carressorie dan heb je
> automatisch een frame nodig. Dit ontwerp is nu bijna klaar. Hierna
> gaan we testen zowel op de weg als in het lab van de VU.

32 interessante punten. Het leek zo dat door WAW, vm.nl en flevobike
het bewijs leek geleverd dat een dragende carroserie de vm van de
toekomst is. Ben erg benieuwd hoe jullie het tegendeel gaan bewijzen.

Het testen op een universiteit (stoeltje, zithouding, crankhoogte,
begreep ik uit je post op het duitse forum, jouw duits is beter dan de
mijne) vind ik een goede zaak. Het betrekken van scholen en bedrijven
bij de ontwikkeling van de ligfiets in het algemeen is een goede zaak.

> Ik zal jullie af en toe op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.
> met vriendelijke groet,

mooi.

Tiham?r

Jul 3, 2007, 11:50:18 AM7/3/07
to Ligfiets
Het wordt een spannend jaar in velomobielland ! In het najaar brengt
de producent van de WAW de opvolger ervan op de markt ( de Bries ) en
dan komt er nog de Celeris .... Klinkt allemaal goed en ziet er mooi
uit, maar ik wil ze eerst eens in het echt zien en voelen rijden ....

Tihamer -Allewedert voorlopig rustig verder ....

WFvN

Jul 3, 2007, 4:19:54 PM7/3/07
to Ligfiets
On 3 jul, 12:48, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:
> ik wil de plaatjes ook wel zien maar heb geen zin om daar een account
> voor aan te maken.
> Ik heb genoeg accounts inmiddels....

Ik doe een poging voor je:
http://www.velomobilforum.de/forum/attachment.php?attachmentid=353&d=1183399100
http://www.velomobilforum.de/forum/attachment.php?attachmentid=354&d=1183399111
http://www.velomobilforum.de/forum/attachment.php?attachmentid=356&d=1183399263
http://www.velomobilforum.de/forum/attachment.php?attachmentid=355&d=1183399138

Wilfred -ziet steeds vaker de bekende deuk in de neus van de FAW terug
in andere modellen- van Norel

Reinier

Jul 3, 2007, 11:59:35 PM7/3/07
to Ligfiets

On 3 jul, 22:19, WFvN <ligfiet...@home.nl> wrote:
> Ik doe een poging voor je:http......

Bij mij werkt je poging helaas niet, krijg vier keer te lezen dat ik
"nicht angemeldet" ben en nog meer onzin.
Overigens denk ik dat een velomobiel in theorie wel sneller kan zijn
dan de Quest. Voor kleinere mensen kan nl. de quest ook kleiner,
waardoor het frontaaloppervlak én het totaaloppervlak kleiner wordt.
Alleen zal díe manier van op maat produceren niet de beoogde
kostenreductie opleveren. Van een andere vorm hoef je weinig te
verwachten denk ik, die kan hoogstens winst geven bij een bepaalde
windrichting. (Een spitsere neus is misschien met tegenwind sneller?,
maar met zijwind trager). Er zal nog wat van het gewicht afkunnen
zodat je sneller kan klimmen en accellereren. Ik denk dat een
velomobiel (met 3 wielen)die overal sneller is dan de quest de
volgende quest / een doorontwikkeling van de huidige quest zal zijn,
net zoals de nieuwe ietsje sneller is dan de vorige. Er zal ook best
wel weer eens een nieuw materiaal op de markt komen dat een veel
lichtere velomobiel kan vormen. Laat ze bij DSM maar prutsen, zou ik
zeggen....

Reinier - de grens is vast nog lang niet bereikt - van Rij

Cycle Maniac

Jul 4, 2007, 1:30:47 AM7/4/07
to Ligfiets
Ik kan de plaatjes op 't Duitse Velomobilforum.de ook niet zien. Maar
er zijn intussen ook foto's geplaatsd op 't forum van de Gentse
Liggers: http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3226

Gr, Marco

André Vrielink

Jul 4, 2007, 7:21:36 AM7/4/07
to ligf...@googlegroups.com
WFvN schreef:

Bedankt voor de poging maar zonder account werkt dit ook niet, moet ik
me eerst aanmelden.

André

Tom en Baukje Hospes

Jul 4, 2007, 8:04:37 AM7/4/07
to ligf...@googlegroups.com
de plaatjes zijn ook te zien op de site van gentse liggers onder materialen.

vr.gr. tom

Op 04-07-07 heeft André Vrielink <and...@planet.nl> het volgende geschreven:

Jul 4, 2007, 10:58:25 AM7/4/07
to ligf...@googlegroups.com
Ik heb zojuist bericht gekregen van de beheerder van het Duitse Velomobilforum dat vanaf heden ook zonder aanmelding plaatjes en bijlagen bekeken kunnen worden. Verder laat hij weten dat er gerust in Engels of Nederlands gepost kan worden:

kannst Du Deinen holländischen Kollegen auf Google-Groups einen Gruss von mir ausrichten ausrichten und ihnen mitteilen, das sie ab sofort Bilder und Anhänge hier im Forum _ohne Anmeldung_ sehen können?

Nach wie vor gilt auch, das man ruhig in holländisch oder englisch posten kann & darf. Allerdings erst nach Anmeldung :).

H@rry, merkt geen verschil want is aangemeld, Lieben.

Jaap P.

Jul 4, 2007, 4:50:29 PM7/4/07
to Ligfiets
H@rry heeft het bij het rechte eind. Het duitse forum had vanmiddag
nog problemen, maar nu krijgen we alle afbeeldingen zonder aanmelding
te zien; Probeer maar: http://groups.google.nl/group/ligfiets/browse_thread/thread/96a559a30870c4a4

Peter (v/d Geer).... we hopen echt dat het je lukt om de Celeris op de
markt te krijgen. Deze ligger (taifun) zoekt wanhopig naar een goede
velomobiel zonder daar 3 jaar op te hoeven wachten of de nieuwprijs te
moeten betalen voor een ge(ver?)bruikt exemplaar.

Jaap ...... Te(ylin)genligger.

André Vrielink

Jul 5, 2007, 2:23:09 AM7/5/07
to ligf...@googlegroups.com
Jaap P. schreef:

Ik zou het ook heel knap vinden als het Peter lukt om het allemaal voor
elkaar te krijgen. Wel stel ik een aantal vraagtekens bij wat uitspraken
maar dat zullen we wel zien als de Celeris echt op de markt is.
Leuk dat er toch nog weer nieuwe initiatieven zijn op Velomobiel gebied.

Peter en Collega's veel succes, ik ben benieuwd.

Groeten André

Jul 5, 2007, 5:37:13 AM7/5/07
to ligf...@googlegroups.com
> Leuk dat er toch nog weer nieuwe initiatieven zijn op Velomobiel gebied.
>
> Peter en Collega's veel succes, ik ben benieuwd.
>
> Groeten André
Blijkbaar is er nog markt om te groeien binnen de vm-markt. Ik ben dan
ook benieuwd wanneer het punt van verzadiging is bereikt. (Dat zie je
ook bij het aantal ligfiets-verkooppunten, naar mijn idee breidt dat
ook al een tijdje niet meer uit en de nieuwe pogingen zijn gestrand).
Ik denk dat een nieuw product kan scoren door een kortere levertijd.

Ful Valstar

Jul 5, 2007, 7:11:37 AM7/5/07
to Ligfiets
On 5 jul, 11:37, "Hans Huijgen" <ligh...@gmail.com> wrote:

> Blijkbaar is er nog markt om te groeien binnen de vm-markt. Ik ben dan
> ook benieuwd wanneer het punt van verzadiging is bereikt.

De markt wordt alleen maar groter, extreem groot zelfs. Omdat (1) we
er recent acher gekomen zijn dat we moeten bewegen. De (eet-)schijf
van 5 is recent zelfs officieel schijf van 6 geworden. # 6 is:
bewegen. En (2)auto-km-heffing. De eerste overgangsregeling gaat
01-01-2008 in (lagere BPM die voorlopig eventjes wordt geconpenseerd
door hogere wegenbelasting).De BPM en
Wegenbelasting(houderschapsbelasting) zullen binnen enkele jaren
geheel verdwijnen. Alleen al bij de BPM-inkomsten gaat het om
miljarden. Kan je nagaan dat de km-heffing niet zo kinderachtig zal
zijn. Dus dan ga je wel fietsen want elke auto-km telt (buiten de ook
al duurdere brandstof); de VM wordt dan een statussymbool.

Ful