Lowlands1000 deel 2

Gerrit Schotman

Jul 20, 2006, 10:01:45 AM7/20/06
to PBP-Fi...@yahoogroups.com, ligfiets
Perry en ik gaan zonder slapen door. We vertrekken om een uur of
zes voor de volgende etappe richting Ede. Het is een stuk over
de Veluwe dat ik erg goed ken vanwege mijn woon-werk ritten en
wellicht daardoor is het dat ik me vrijwel niets meer kan
herinneren van dit stuk. Tot net na Wezep weet ik het nog, maar
het volgende punt is dan Stroe en dat ligt toch 45 kilometer
verder.
Om 21.00 uur zijn we in Ede. We stempelen en rijden meteen door
naar Ochten, waar we bij de MacDonalds koffie drinken en wat
eten.

Na deze stop rijden we door het Land van Maas en Waal. Het gaat
vooral over de bandijken aan de zuidkant van de Waal. Voor
Zaltbommel wordt het al weer donker en de smalle dijken zonder
wegmarkering of verlichting zijn soms moeizaam te volgen.
Via Poederoijen en Almkerk gaan we naar de controle bij
Raamsdonksveer aan de A27. Het is al weer middernacht geweest
als we er aankomen.
Op de controle is er weer het gebruikelijke ritueel: stempelen,
wat eten en drinken, je wat verzorgen en de voorraden (met name
water) aanvullen.

We vertrekken nu langs de noordkant van de Maas. Even voordat we
bij Ammerzoden zijn slaat het slaaptekort toe en we besluiten om
even een half uurtje de ogen te sluiten. Bij het veer naar
Heusden vinden we een rustig plekje in de berm. Perry gaat
gestrekt op de nog warme grond liggen en ik leg me languit in de
Quest. Hoewel de wind inmiddels stevig waait lukt het ons toch
om even een hazenslaapje te doen. Perry een half uurtje en ik
een kwartiertje.

Het weer verder fietsen na deze stop gaat moeizaam. We zijn wat
stijf en het is fris geworden. Bij Den Bosch krijg ik weer een
lekke band. Nu is de achterband aan de beurt. In het donker is
een band wisselen wat lastiger, maar onder een lantaarn valt het
nog wel mee.
Als we weer kunnen fietsen gaat het door Empel en Rosmalen
dieper het Brabantse land in. Overdag is dit een druk stuk, maar
nu, tegen het licht worden aan, is het er uitgestorven.

Vele kleine plaatsjes als Mariaheide, Erp, Handel en De Rips
volgen voor we in de vroege ochtenduren Merselo binnen rijden.
Hier is de volgende controlepost.
Ymte en Peter zijn er nog met hun Questen en zij liggen in een
ruimte van deze sportaccommodatie te slapen. Theo Homan, die een
tijd met de Questen mee gereden heeft, is al weer vertrokken.
Jan van Osch, die ook het leeuwendeel van de zuidelijke routes
heeft uitgezet, ligt als een veldheer in het midden van de
kantine op een tuinstoel.
Een langdurige zit, want vermoedelijk zal tussen de eerste en
laatste deelnemer bijna een dag verschil zitten.

Nadat we de calorievoorraad weer op peil gebracht hebben met de
nodige cola en macaroni, vertrekken we weer uit Merselo. We
zoeken tussen Oostrum en Wanssum even naar de juiste route, om
bij Well de Maas over te steken. Daarna duiken we Duitsland in.
We gaan strak naar het oosten om via Wesel (de Rijn over) naar
de Hohe Mark te gaan. Hier ligt een stevige klim en dito
afdaling vlak voor de volgende controlepost in Lavesum.
Bij de controle van de route ging het al snel in de afdaling,
maar nu doe ik er nog een schepje bovenop. De top komt op 93.8
km/uur te liggen.
Kort voor de controle worden we weer ingehaald door Ymte en
Peter, maar omdat zij niet in de gaten hebben dat ze even van de
route afmoeten voor deze controlepost en zodoende wat kilometers
extra maken, zijn wij er nog eerder.

Als we weer vertrekken blijft het glooiend en soms komen er
stevige beklimmingen. Het gaat niet echt hoog want we blijven
constant tussen de 60 en 160 meter hoogte. De laatste klim mag
er echter zijn. Bij het mooie klooster “Geveke” ligt een stevige
10% helling. Daarna volgt veel vals plat en gaat het geleidelijk
aan terug naar zo’n 30 meter hoogte. Onderweg nemen Perry en ik
nog een korte pauze bij een garage en trakteert Perry op een
ijsje. We zijn daarna al weer snel bij de Nederlandse grens
aangekomen.
Toch duurt het nog even want ook Perry krijgt zijn tweede lekke
band.

In Haaksbergen zie ik nog een richtingaanduiding over het hoofd
en gebruiken we illegaal een stukje weg dat verboden is voor
fietsers. In mijn spiegel zie ik dan Perry (erg klein)
achtervolgd door (erg groot) een vrachtauto.
Alles gaat echter goed en we komen tegen 17.00 uur aan in
Hengelo voor de laatste controlepost.
Na deze controle maken we nog even tempo om te proberen binnen 2
dagen terug te zijn in Zwolle, maar de stevige noord tot
noordwesten wind die we grotendeels tegen hebben laat dit, samen
met onze vermoeidheid, niet toe.
We doen het verder rustig aan en bereiken zonder problemen nog
voor zonsondergang om 21.40 uur de finish.

We worden verwelkomd door de echtgenotes en kinderen en krijgen
taart voor het volbrengen van de prestatie.
Drie minuten nadat we binnen zijn komt ook Klaas Wijnsma binnen.
Hij had een snelle eerste lus gemaakt, maar kreeg aan het begin
van de tweede lus te kampen met problemen en is in Wageningen
een aantal uren gaan slapen.

Theo Homan was al rond 18.00 uur terug gekomen en de Questen
rond 20.00 uur. Inmiddels waren alle drie al weer op weg naar
huis.
Na een uurtje vertrekt Perry naar de camping in Ommen en ik stap
in de Quest voor de laatste 3 kilometer naar huis. Eenmaal in
bed val ik als een blok in slaap.

De volgende dag staat om een uur 11 Alberto al weer voor de
deur. Hij was, samen met Gert Beumer, vroeg in de ochtend
gefinished. Het tweede deel met de hoogteverschillen was hem
duidelijk beter bevallen dan het eerste deel en hij oogde ook
redelijk fris, ondanks het feit dat hij na aankomst maar een
paar uur had geslapen. Onderweg had hij echter zowel in Zwolle
als Merselo een rustpauze van een paar uur genomen. Nu was hij,
samen met zijn vriendin, op weg naar Amsterdam om nog meer van
Nederland mee te maken.

Later op de dag, vroeg in de avond, komen respectievelijk Cor
van Leeuwen en ook Bram van der Veen aan de finish.
Halverwege zijn Sybren, Andre en Frank om diverse redenen
gestopt met Lowlands.
In totaal hebben 10 van de 13 deelnemers de 1000 kilometer
binnen de tijd van 75 uur gereden. Vorig jaar waren dit er 6. De
omstandigheden waren nu dan ook wat beter. Niet meer heet, maar
een zeer aangename temperatuur. De route was wat zwaarder, met
name door de heuvels in het tweede gedeelte.

Volgend jaar geen Lowlands1000 omdat ik me dan volledig wil
concentreren op Parijs-Brest-Parijs. Wellicht in 2008 een derde
editie.

http://mail.yahoo.com