Veiligheid ligfietser (was Ligfietser dood...)

Nostress

Sep 12, 2006, 2:24:15 AM9/12/06
to Ligfiets
Beste medeliggers,

Laten we toch met z'n alle rustig blijven en vooral tolerant naar
elkaar.
Alle stress in onze maatschappij lijkt wel te worden afgereageerd in
het verkeer.
We worden steeds lomper en bruter.
In het algemeen is de zwakste deelnemer daarvan de dupe.
Om zelf zo veel mogelijk verschoont te blijven van ongevallen probeer
ik vervooruit te kijken en te anticiperen op het gedrag van
medeweggebruikers.
Het mogelijk niet houden aan verkeersregels een soms simpelweg horkig
gedrag probeer ik te vergeven en pas daar mijn eigen koers op aan om
mogelijk konflikt te voorkomen.

Dat dit niet altijd voldoende is blijkt uit het ongeval gisteren met
mijn vrouw Marloes in haar Mango. Zij is geschept door een auto met
behoorlijk snelheid terwijl zij voorrang had. Om de sytuatie te kunnen
overzien (maisveld tot aan de hoek) moest zij toch met de neus van de
fiets iets op de rijbaan rijden. Deze werd onmiddelijk gepakt door een
auto. Ze stond in een fraktie van een seconde achterste voren en de
auto kwam pas 100 meter verder tot stilstand. Einde oefening.
Reactie automobilist: ik had je niet gezien. (niet gekeken en geen
rekening mee gehouden bedoeld hij)
Reactie van de politie: Wat is dit voor een voertuig? (zeker Blauw niet
gelezen)

Nu moet mij toch van het hart dat de fiets behoorlijk (niet
onherstelbaar gelukkig) beschadigd was maar Marloes had op wat
schrammen en butsen en de schrik op het hart verder niets.
Kennelijk kan het polyester dusdanig veel energie opnemen dat die als
een buffer fungeert. Op de open ligger had ze vast haar benen in de
kreukels gehad. Met een gewone fiets had ze het volgens mij niet kunnen
na vertellen.
Oh ja. Ze had geen vlaggetje.....maar het mais is 2.50 mter hoog.

Kees van Hage

Sep 12, 2006, 3:32:51 AM9/12/06
to Ligfiets

Nostress schreef:

> [...]
> elkaar.
> Alle stress in onze maatschappij lijkt wel te worden afgereageerd in

Ik voel helemaal mee met je hartenkreet, maar vraag me af of het waar
is dat we steeds lomper en bruter worden. Je zou lompheid en bruutheid
kunnen afmeten aan het aantal doden en gewonden. En dan wijzen de
statistieken uit dat dat afneemt, terwijl het verkeer steeds drukker
wordt. Als je lompheid en bruutheid afmeet aan de ongemanierdheid die
je tegenkomt, dan zou je gelijk kunnen hebben. Maar hoe meet je dat?

Groeten,

Kees

Sep 12, 2006, 3:35:54 AM9/12/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 12-9-06 heeft Nostress<t.va...@nijkerk.org> het volgende geschreven:

> Reactie automobilist: ik had je niet gezien. (niet gekeken en geen
> rekening mee gehouden bedoeld hij)
> Reactie van de politie: Wat is dit voor een voertuig? (zeker Blauw niet
> gelezen)

Kennelijk had de agent wel opgemerkt dat het een voertuig was, in dat
geval is de vraag verder irrelevant. Het komt mij onvriendelijk over
als je net aangereden bent, dat door een dergelijke suggestieve vraag
de indruk wordt gewekt je (deels) schuld zou zijn.

M.

Bloemhof Sake

Sep 12, 2006, 3:57:27 AM9/12/06
> [...]

> rekening mee gehouden bedoeld hij)
> Reactie van de politie: Wat is dit voor een voertuig? (zeker Blauw

M??:

> [...]
>als je net aangereden bent, dat door een dergelijke suggestieve vraag
>de indruk wordt gewekt je (deels) schuld zou zijn.

Mag de politie misschien proberen te achterhalen wat er is gebeurd?
Snelheid van de auto wordt o.a. ingeschat nav de impact op het andere
voertuig.

Sake -vindt het geen rare vraag, hoewel het idd voor voorrang niet van
belang is- Bloemhof

Auke

Sep 12, 2006, 4:13:26 AM9/12/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 12-9-06 heeft Kees van Hage<kvh...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> wordt. Als je lompheid en bruutheid afmeet aan de ongemanierdheid die
> je tegenkomt, dan zou je gelijk kunnen hebben. Maar hoe meet je dat?

Helaas, het aantal doden in het verkeer is weer toegenomen. Niet met
zoveel dat het statistisch relevant is, maar de neerwaartse trend is
wel gebroken. Van de circa 400 doden in de afgelopen periode is 20%
fietser en 12%voetganger(!). Ik kan me niets voorstellen bij het
doodfietsen van iemand, ook niet bij het doodlopen van iemand. Ik neem
dus aan dat iedereen is doodgereden. Er zijn geen statistieken bij
mijn weten van de schuldigen. Dat zou wel interessant zijn. Bij mij op
de hoek was een vrouw van 82 vorige week het slachtoffer. 21-jarige
automobiliste die 'niet meer kon stoppen'. Dat was haar excuus, gek
genoeg, niet haar zelfbeschuldiging. Ik word er altijd een beetje
somber van. Mensen geven elkaar zo weinig ruimte omdat er ook niet
veel ruimte meer is om te geven.

Auke

Zwaluw

Sep 12, 2006, 5:51:18 AM9/12/06
to Ligfiets

Bloemhof Sake schreef:

Het ligt een beetje aan de manier van vraag stelling. Kraait die
verbaast uit : "en wat is dit nu voor een voertuig???" dan klinkt het
nog nogal bevooroordeeld. Zegt tie: en om wat voor een voertuig gaat
het?" dan is het een gewone vraag. Aan de omschrijving meen ik af te
kunnen lezen dat het gaat om de eerste reactie en dat vind ik idd zeer
ongepast!

Groetenis,

Koendert

Ben van den Boogaard

Sep 12, 2006, 5:58:02 AM9/12/06
to ligf...@googlegroups.com
Theo schreef:

> [...]

> onherstelbaar gelukkig) beschadigd was maar Marloes had op wat
> schrammen en butsen en de schrik op het hart verder niets.

Het lijkt mij anders meer dan erg genoeg!
Erg veel sterkte gewenst met verwerking en herstel...
En voorspoed natuurlijk.

Ben - het zal je maar overkomen... - v.d.B.

Nostress

Sep 12, 2006, 6:42:39 AM9/12/06
to Ligfiets

M wrote:
> Op 12-9-06 heeft Nostress<t.va...@nijkerk.org> het volgende geschreven:

M gaf als reactie:

> [...]
> als je net aangereden bent, dat door een dergelijke suggestieve vraag
> de indruk wordt gewekt je (deels) schuld zou zijn.

Het was echt een vraag: Wat is dit nou weer voor een voertuig?

Theo - onbedoeld annoniem gemailt, sorry - van Goor

Nostress

Sep 12, 2006, 6:50:29 AM9/12/06
to Ligfiets

Auke wrote:
> [...]
> automobiliste die 'niet meer kon stoppen'. Dat was haar excuus, gek
> genoeg, niet haar zelfbeschuldiging. Ik word er altijd een beetje

Ik mag donderdag een vrouw van 23 jaar begraven omdat haar vriend met
motor niet meer kon stoppen voor een stilstaande auto.

> Mensen geven elkaar zo weinig ruimte omdat er ook niet
> veel ruimte meer is om te geven.

Mooie stelling!
Echter waar wij wonen is nog genoeg ruimte en daar vond helaas het
ongeval plaats. De automobilist deed niet eens poging om te stoppen

Theo - wat een onnodig leed allemaal - van Goor

Nostress

Sep 12, 2006, 6:58:35 AM9/12/06
to Ligfiets

Ben van den Boogaard wrote:
> Het lijkt mij anders meer dan erg genoeg!
> Erg veel sterkte gewenst met verwerking en herstel...
> En voorspoed natuurlijk.

Dank voor je medeleven Ben. Aardig van je.
Het is inderdaad een traumatische ervaring voor ons. Marloes heeft nu
even geen Mango en kan nu niet direct weer in een velomobiel stappen.
Dat is het beste lijkt mij. Vanmorgen ging ze toch maar op de gewone
fiets naar het werk en niet op haar Sinner 50/50. Ik hoop niet dat haar
ligfietsvirus over is.
Ik ben vanmorgen ook met gemengde gevoelens in de Quest gestapt. Ik
moet bekennen dat ik erg voorzichtig en achterdochtig was onderweg.

Theo - tijd heelt meestal alle wonden - van Goor

Sep 12, 2006, 7:16:03 AM9/12/06
> [...]
> Dat is het beste lijkt mij. Vanmorgen ging ze toch maar op de gewone
> fiets naar het werk en niet op haar Sinner 50/50. Ik hoop niet dat haar

Ik denk van niet. Een dagje gewoon fietsen helpt het virus weer op te pakken.

> Ik ben vanmorgen ook met gemengde gevoelens in de Quest gestapt. Ik
> moet bekennen dat ik erg voorzichtig en achterdochtig was onderweg.

Kan me indenken.

> Theo - tijd heelt meestal alle wonden - van Goor

Dat klopt id wel aardig. Na mijn buiteling met Kali was ik ook heel
erg voorzichtig de eerste weken. Nu voel ik zekerder en heb ik een
zelfde maar wel veiliger rijstijl dan voor de buiteling.

ChrisB

Sep 12, 2006, 10:24:14 AM9/12/06
to Ligfiets
Marloes en t? Ik leef met je mee! Gaat je vast niet in de kouwe kleren
zitten!

Door het beperkte zicht heeft Marloes zichzelf niet kunnen beschermen
tegen het onvoorzichtige gedrag van de geen voorrang verlenende of
afremmende automobilist.

Deze situatie is o zo herkenbaar en ik moet bekennen dat ik in het half
jaar dat ik nu ligfiets me heel veilig voel in het stadsverkeer op 1
situatie na. Dat is als ik mijn fiets net als Marloes vooruit moet
steken om bij geblokkeerd zicht 'om de hoek' te moeten kijken, voorrang
of niet. Nou heb ik een Dragon met onderstuur en kan dit ondervangen,
door mijn voeten op de grond te zetten en voorover te buigen. Leuk is
dit natuurlijk niet.

Ik moet bekennen dat ik dit niet altijd doe en ook wel eens flink
geschrokken ben, als ik de gok waagde om liggend voorzichtig om de hoek
te kijken. Kortom: ik kan mezelf iets makkelijker heel houden door de
discipline op te brengen elke keer te stoppen en omhoohgkomend om het
hoekje te kijken.

Echter bij dichte fietsen, zoals bij Marloes, is dat nou eenmaal niet
mogelijk en ik vraag me af of een spiegeltje op de punt van de fiets
dit zou kunnen verhelpen. Eerlijk gezegd zou ik die ook wel willen, als
dit echt goed zicht zou geven, hoef ik wat minder vaak omhoog te komen.

Is dit wat of zijn deze er al?

Chris - brilspiegel bevalt me ook heel goed - Baten

Sep 13, 2006, 6:14:14 AM9/13/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 12-9-06 heeft Nostress<t.va...@nijkerk.org> het volgende geschreven:
> Reactie automobilist: ik had je niet gezien. (niet gekeken en geen
> rekening mee gehouden bedoeld hij)

Niet gezien gebruikt iedereen als reden voor een aanrijding, naar mijn
idee is het juist een gevolg.

grtz
Henk

Elvin Haak

Sep 13, 2006, 6:19:28 AM9/13/06
to Ligfiets
Hoi,m

> [...]
> dit zou kunnen verhelpen. Eerlijk gezegd zou ik die ook wel willen, als
> dit echt goed zicht zou geven, hoef ik wat minder vaak omhoog te komen.

Ik heb (ok, op een open ligger) hier wel wat mee geexpirimenteerd maar
met vrij weinig resultaat.
Het beste werken van die gewone verkeersspiegels aan de overkant van de
weg (zoals het hoort op onoverzichtelijke kruisingen, met een andere
fiets of voetganger was het zo te lezen ook niet veel veiliger
geweest).
Met een spiegeltje onder zeg maar 90 graden op de neus of zelfs iets
voor de neus van de fiets heb je weer een stukje verdere uitsteking
(gevaarlijk bij een ongeval) en kun je in mijn ervaring weinig zien
omdat het te ver naar voren zit om nog goed te kijken, tenzij je een
grote spiegel gaat plaatsen die natuurlijk dan weer in een afscherming
geplaatst moet worden.
Goed, een 'gewone stadsfiets' met kind voorop wordt zeker geschept in
zo'n situatie en dan wordt er actie ondernomen, in zo'n geval
waarschijnlijk weer minder omdat de ligger als gevaarlijk beschouwd
wordt; dus kunnen we ook zelf maatregelen nemen bijv. met een
cameraatje (camcorder?) met schermpje aan stuur bijv. Nog vrij kostbaar
maar misschien wordt het wel een betaalbaarder alternatief zoals met de
achteruitrijcamera's voor auto's die tegenwoordig toch een stuk
betaalbaarder zijn als 10 jaar geleden...

Groet,

Elvin