leuke informatie over rolweerstanden

Verzijl, Klaas

Jan 24, 2007, 3:55:15 AM1/24/07
to ligf...@googlegroups.com
Dag liggerts,

Kijk eens op:
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/tetz/coast_measurements.htm

Daar staan tal van metingen die gaan over invloeden op rolweerstanden
van banden.
Je kan bijvoorbeeld de invloed van temperatuur zien op die rolweerstand.
Nu begrijp je opeens waarom het in deze koude omstandigheden allemaal zo
zwaar lijkt te gaan!

Groeten, Klaas (was vanochtend niet vooruit te branden en geeft nu
opgelucht zijn banden de schuld) Verzijl.

This message and attachment(s) are intended solely for use by the addressee and may contain information that is privileged, confidential or otherwise exempt from disclosure under applicable law.

If you are not the intended recipient or agent thereof responsible for delivering this message to the intended recipient, you are hereby notified that any dissemination, distribution or copying of this communication is strictly prohibited.

If you have received this communication in error, please notify the sender immediately by telephone and with a 'reply' message.

Thank you for your co-operation.

Alexander Swen

Jan 24, 2007, 4:19:07 AM1/24/07
to Ligfiets
> Je kan bijvoorbeeld de invloed van temperatuur zien op die rolweerstand.
> Nu begrijp je opeens waarom het in deze koude omstandigheden allemaal zo
> zwaar lijkt te gaan!

Hùh?! Ik ging juist als een speer, gister en vandaag! snap er niks
van. Zat juist te bedenken dat de rolweerstand van mijn banden wel
minder zou zijn door de kou omdat rubber toch wat harder wordt als het
koud wordt? nouja, zal me wel vergissen, misschien is mijn conditie
gewoon wat beter geworden of was er echt helemaal geen tegenwind...
gr Alex - vingers en voeten inmiddels bijna ontdooid (3 uur na
aankomst)

kwam trouwens nog een Versatile tegen vanmorgen (~7:10 uur) op het
kruispunt Basisweg/Seineweg. iemand van hier?
En maandag een gele quest tussen Rotterpolderplein en Halfweg, de quest
reed richting Haarlem en had een goeie koplamp, misschien ook wel een
inoled, net als ik. ook iemand van hier?
en nu ik toch bezig ben, soms kom ik op de transformatorweg/basisweg
een rode quest tegen...
en ook wel eens stuk of wat open fietsen trouwens, met wie ik allemaal
wel eens stukje heb opgefietst, leuk!
Ik rij een roze Jester trouwens.

Bloemhof Sake

Jan 24, 2007, 4:26:20 AM1/24/07
to ligf...@googlegroups.com
Klaas Verzijl:
> Je kan bijvoorbeeld de invloed van temperatuur zien op die rolweerstand.
> Nu begrijp je opeens waarom het in deze koude omstandigheden allemaal zo
> zwaar lijkt te gaan!

Alexander Swen:
>Hùh?! Ik ging juist als een speer, gister en vandaag! snap er niks van.

Ik ook! Ik ook niet. ;-)
(ga dus als een speer en snap er niets van)
Marathon Racers nog soepel bij kou?
Minder kettingbuizen dan mijn oude fiets, die wel gevoelig was voor kou?

Sake -alweer een fiets gekocht, nu 2 x 20" voor maar € 75- Bloemhof

Jan 24, 2007, 4:54:52 AM1/24/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> Minder kettingbuizen dan mijn oude fiets, die wel gevoelig was voor kou?
>
> Sake -alweer een fiets gekocht, nu 2 x 20" voor maar 75- Bloemhof
Vertel ! Wat voor een?

Ik heb bijna een nieuwe achterbrug dus het gewichts vershil word kleiner
:)

Grrz
Rode -bevalt het lampje?- Beumer

Kees van Malssen

Jan 25, 2007, 5:03:12 AM1/25/07
to Ligfiets
Klaas heeft zijn excuus:

> [...]
> Je kan bijvoorbeeld de invloed van temperatuur zien op die rolweerstand.
> Nu begrijp je opeens waarom het in deze koude omstandigheden allemaal zo

Als je het hele stuk leest, zie je dat de schrijver zelf ook nog wat
vraagtekens heeft bij zijn uitkomsten en bij zijn methode. En terecht,
want hoewel hij zijn metingen doet/deed bij "weinig" wind, kan ook een
klein beetje wind de berekeningen behoorlijk verstoren. En in de
gecombineerde weerstand (lucht + rol) waar de eerste groot en de tweede
klein is (metingen bij heuvelaf, dus flinke snelheid) levert een kleine
fout in luchtweerstand een grote fout in rolweerstand op.
In het geval van weerstand die toeneemt met kou: de luchtdruk is buiten
beschouwing gelaten (oeps) en ook dat koude lucht een grotere dichtheid
heeft dan warmere lucht (nog eens oeps).
Uit _deze_ metingen kun je dus _niet_ de conclusie trekken dat koude
banden zwaarder lopen. Er zijn wel materiaaleigenschappen die
potentieel koudere banden zwaarder kunnen laten lopen, maar het is maar
helemaal de vraag of de temperatuurverschillen groot genoeg zijn om dat
in de praktijk te kunnen meten, laat staan te ervaren.

Als je het uit wilt zoeken, zoek dan op "rheologie + banden +
temperatuur" en kijk dan of er een verschuiving is in elasticiteit en
viscositeit van het materiaal.

Groeten,

Kees - die vanmorgen 10 minuten mocht genieten van een open brug in
Schiebroek - van Malssen

Reinier

Jan 25, 2007, 7:17:49 PM1/25/07
to Ligfiets

On 24 jan, 10:19, "Alexander Swen" <alex.s...@gmail.com> wrote:

> van. Zat juist te bedenken dat de rolweerstand van mijn banden wel
> minder zou zijn door de kou omdat rubber toch wat harder wordt als het
> koud wordt? nouja, zal me wel vergissen,

Mja...dat stuugere rubber klopt denk ik wel en zorgt op het eerste
gezicht voor minder weerstand als je het zou kunnen vergelijken met een
harder opgepompte band. Maar die vergelijking gaat denk ik niet op. Bij
stugger rubber (lagere temperatuur) gaat er door die grotere stugheid
meer energie zitten in het vervormen van de band tijdens het rijden.
Bedenk maar eens hoeveel energie het kost om klei te kneden, en dan als
diezelfde homp klei bevroren is....

Reinier - hoop van de zomer harder te gaan - van Rij

Bastiaan Welmers

Jan 25, 2007, 7:31:06 PM1/25/07
to ligf...@googlegroups.com

Dat komt ook door het "dikker" worden van de lucht -> meer
luchtweerstand, het dikker worden van de smeerolie, minder druk in de
banden dan toen wanneer het warmer was (geldt dus niet als je in die kou
de banden hebt bijgepompt ;)

Zelf merk ik ook heel goed dat de veerpoten van de quest slechter veren,
waarschijnlijk wordt de schuimen demping hard, of er zit ergens vocht in
dat bevriest...

> [...]

> van. Zat juist te bedenken dat de rolweerstand van mijn banden wel
> minder zou zijn door de kou omdat rubber toch wat harder wordt als het

Stugger zou meestal moeten betekenen moeilijker te vervormen -> meer
weerstand.

> nouja, zal me wel vergissen, misschien is mijn conditie
> gewoon wat beter geworden of was er echt helemaal geen tegenwind...

Mijn conditie is ook beter dan normaal rond deze tijd van het jaar. Komt
denk ik o.a. omdat ik dit jaar geen griep of verkoudheid heb gehad,
dat scheelt meestal een hoop...

> [...]
> een rode quest tegen...
> en ook wel eens stuk of wat open fietsen trouwens, met wie ik allemaal

Ik zag een mooie groene Nazca Pioneer staan in de stalling van
Natuurmonumenten (Schaep en Burgh), iemand hier?

Groeten, Bastiaan

Kees van Malssen

Jan 26, 2007, 3:33:38 AM1/26/07
to Ligfiets
Reinier kneedt de banden als het koud is:

[ ]

> [...]
> meer energie zitten in het vervormen van de band tijdens het rijden.
> Bedenk maar eens hoeveel energie het kost om klei te kneden, en dan als

En bedenk dan hoeveel vervorming van die klei nodig is om iets te
dragen: als de klei bevroren is, hoeft ie niet te vervormen!
Bovendien, vervorming kan elastisch of visceus zijn. In het eerste
geval krijg je de energie van het vervormen weer terug (joepie!) in het
tweede geval niet.

Om nog eens andere materialen in de vergelijking te gooien: massief
ijzeren wielen vervormen nog veeeeeel moeilijker dan de klei of de
banden. Toch is hun rolweerstand heel veel lager. Denk daar maar eens
over na.

> Reinier - hoop van de zomer harder te gaan - van Rij

Dat gaat ongetwijfeld lukken omdat - zoals Bastiaan ook al meldde - de
lucht dan weer dunner is (en het zicht beter en de spieren warmer).

Groeten,

Kees - tricky wetenschap, die rheologie - van Malssen

Henk Naaktgeboren

Jan 26, 2007, 3:51:04 AM1/26/07
to ligf...@googlegroups.com
Kees wil ijzeren bandjes

> [...]
> ijzeren wielen vervormen nog veeeeeel moeilijker dan de klei of de
> banden. Toch is hun rolweerstand heel veel lager. Denk daar maar eens

Dit zal best kloppen als je met een stalen wiel over een rail gaat rijden
(trein).

Henk - best blij met rubberbanden - Naaktgeboren