Vreemde pech onderweg...

703 views
Skip to first unread message

Rob Broek

unread,
Apr 11, 2007, 3:34:05 PM4/11/07
to Ligfiets
Vanochtend, met 3000km op de teller de eerste keer serieuze pech met
m'n Quest. Een paar kilometer buiten m'n woonplaats blokkeerde zonder
waarschuwing de aandrijving. Ik dacht in eerste instantie aan een
vastgelopen ketting in het derailleur, maar na controle bleek alles in
orde. Even alles op een rij:

* het gebeurde van het ene op het andere moment, ik was op dat moment
niet aan het schakelen
* de trapas wil niet meer voor- of achteruit
* de ketting rond het derailleur loopt goed
* bij flink kracht zetten op de trappers voelt het vreemd sponzig aan
* het achterwiel loopt nog vrij (fiets is te duwen)

's Avonds aan het sleutelen geweest:
* achterwiel losgehaald, alles nagekeken, maar geen vreemde slijtage
of gebroken onderdelen
* achterwiel er weer in, zelfde probleem
* fiets op z'n kant gelegd en wezen experimenteren, als ik aan de
trappers draai blokkeert de boel na een paar omwentelingen, draai ik
aan het achterwiel dan voel ik eerst wat weerstand, en daarna komt het
wiel vrij. Draai ik daarna aan de trappers, dan kan ik weer een paar
omwentelingen maken voordat de boel weer blokkeert. De blokkade is
niet plotseling, maar het voelt aan of je een moer aandraait... heel
vreemd allemaal.

Komt iemand dit bekend voor ???
Wat kan dit zijn ???

Rob *** krabt hartgrondig op z'n achterhoofd*** Broek.

Kees Schouten

unread,
Apr 11, 2007, 4:07:11 PM4/11/07
to Ligfiets

Ik heb zoiets niet eerder meegemaakt, maar ik denk hierbij aan een
schakel in de ketting die vast zit. Op het moment dat de schakel bij
een van de tandwielen komt kan de ketting daardoor onder spanning
komen te staan. Dat verklaart waarom je een paar omwentelingen met de
trappers kan maken.

Kees

Theo van Goor

unread,
Apr 12, 2007, 2:03:08 AM4/12/07
to Ligfiets

Kees Schouten wrote:
>
> Ik heb zoiets niet eerder meegemaakt, maar ik denk hierbij aan een
> schakel in de ketting die vast zit. Op het moment dat de schakel bij
> een van de tandwielen komt kan de ketting daardoor onder spanning
> komen te staan. Dat verklaart waarom je een paar omwentelingen met de
> trappers kan maken.

Dit lijkt mij ook de meest voor de hand liggend defect.
Misschien is bij het op maat maken van de ketting dezelfde schakel
gebruikt. Bij het vastmaken met hetzelfde asje gaat de hele zaak wat
stroef. De plaatjes van de schalm/schakel zitten te strak op elkaar
gedrukt.
Bij het opnieuw inponsen van de schakel altijd eerst de boel wat heen
en weer wrikken.
Als dit niet is gebeurd kan het zijn dat dan twee schakels niet mee
buigen rond een tandwiel. Voorals bij de derailleur waar kleine
tandwieltjes zitten en weinig ruimte is kan de ketting vast komen te
zitten of sterke weerstand maken.
Spontaan schakelen of even hakende ketting is het gevolg.

Om te ontdekken waar dit schakeltje zit kan je soms op het oog zien.
Bij het heel langzaam draaien van de ketting dit stukje te herkennen
aan en 'knik' in de ketting of onregelmatige loop.
Even voelen of de schalmen soepel langs elkaar te bewegen zijn. Zo
niet dan heb je de boosdoener.

Een iets minder simpel probleem
Het kan natuurlijk ook het freeweel zijn. Daar moet dan wel een
oorzaak voor zijn dat het pas of al bij 3000 km naar voren komt.
Het freeweel van mijn fiets heeft ook de geest gegeven. Dat doen ze
echter niet zo maar.
Ze zijn gebouwd om een respectabel aantal kilometers mee te gaan. Te
arme smering kan een oorzaak zijn. Maar ik ga er vanuit dat
velomobiel.nl dat goed doet.
Te rijke smering bij mijn Alleweder was overigens ook niet goed. De
boel plakt aan elkaar met als gevolg dat de trappers blijven
meedraaien.
Haast niet voor te stellen bij een Quest maar water in de as werkt
roestvorming in de hand.
Hogedrukreiniging en allerlij vetoplossers gebruiken om de ketting en
of pignon schoon te krijgen werken op den duur dessatreus voor de het
mechanisme.

Een advies: ga niet zelf aan een freeweel zitten sleutelen laat dat
over aan deskundigen.

Theo - adviseren is makkelijker dan zelf sleutelen, ik fiets liever -
van Goor

Theo van Goor

unread,
Apr 12, 2007, 2:15:20 AM4/12/07
to Ligfiets
Er schiet me nog een eenvoudige oorzaak te binnen.
Even kijken onder de stoel.
Ligt er geen rommel in de kettinggoot?
Vooral bij de kettingrol.

Ik was een moertje kwijt van de fietspomp. Onvindbaar. Enkele keren
spontaan schakelende derailleur. Bij velomobiel.nl het bakje aan de
achterkant eens losgemaakt. Daar kwam de boosdoener tevoorschijn samen
met een half kopje zand. Dit was opgehoopt doordat het drainagegaatje
verstopt was geraakt.....

>
> Rob *** krabt hartgrondig op z'n achterhoofd*** Broek.

Niet teveel doen, anders wordt je net zo kaal als ik.....(;-)

Theo van Goor

Rob Broek

unread,
Apr 12, 2007, 4:05:13 AM4/12/07
to Ligfiets
Volgens mij kan het de ketting niet zijn, als ik het achterwiel in de
rij-richting meedraai, dan rolt de ketting zonder weerstand door de
kettingbuisjes. Wat ik vooral eigenaardig vind is de 'sponzigheid' van
het verschijnsel. De boel loopt niet in een keer vast, maar het is
alsof je een moer aandraait......

> Kees- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Rob Broek

unread,
Apr 12, 2007, 4:06:35 AM4/12/07
to Ligfiets
Nee, helaas, dat was het eerste waar ik naar keek. Alles schoon (op
wat stof na dan)...

Rob Broek

unread,
Apr 12, 2007, 4:10:41 AM4/12/07
to Ligfiets
Ik vermoed niet dat het de ketting is (zie mijn commentaar bij Kees).
Zou het dan toch het freeweel zijn ? Ik heb de hele cassette eruit
gehad, en het zag er zo op het oog goed uit....

Groeten, Rob * begint nu toch echt kaal te worden * Broek.

Bas en Afke

unread,
Apr 12, 2007, 2:15:04 PM4/12/07
to ligf...@googlegroups.com
Rob, ik heb er nog eens over zitten, lopen en staan piekeren (heerlijk,
piekeren, daar hou ik van).

Wat volgens mij helemaal niet kan spontaan maar waar ik aan moet denken: als
je (bij een 3 x 20" Quest, heb jij die ook?) de afstandbus tussen de twee
lagers van de achternaaf vergeet ga je daar mogelijk van alles vasttrappen,
maar ik denk niet dat die bus spontaan stuk kan of van zijn plek kan komen.

Verder moet ik denken aan de kettingspanner (zit tussen je benen zeg maar
bij 3 x 20" Quest). Als daar wat mis gaat kun je ook rare verrassingen
krijgen denk ik. Omdat het weer over gaat als je met de hand aan het
achterwiel draait denk ik toch eerder aan iets achteraan, maar in
vredesnaam, wat dan.

Ik zou echt Velomobiel eens bellen en eerst eens proberen samen telefonisch
een foutzoekscan te doen, of hoe noem je zoiets. Ze weten daar
verschrikkelijk veel, zeker ook over vreemde of onhebbelijke eigenschappen
van al hun fietsen.

Succes met je raadselen, en laat ons weten als je een oplossing hebt, altijd
leerzaam!


Bas - zoekt gelukkig alleen maar al enkele weken naar de oorzaak van een
irritant koffiemolenachtig prutteltje ergens in de achtertrein van Quest 4 -
Dekker

Vasco Tenner

unread,
Apr 12, 2007, 2:40:44 PM4/12/07
to Ligfiets
Zou het geen vastlopende naafrem ofzo zijn?

Vasco Tenner

Berentsen

unread,
Apr 12, 2007, 3:53:35 PM4/12/07
to ligf...@googlegroups.com
Ik zit toch aan een lager te denken, maar welke? Ketting eraf en zoeken
maar!

Chris- een los gebroken terugtrapremarmpje geeft ook een sompig effect, tot
het achterwiel muurvast zit- Berentsen

Rob Broek

unread,
Apr 13, 2007, 1:22:22 AM4/13/07
to Ligfiets
Hallo allen,

Het raadsel is opgelost, en Ymte gaf de tip.
De plaat (moer) die normaal gesproken de tandwielen van de cassette
bij elkaar hield was losgeraakt. Daardoor drukte deze tegen de
binnenkant van de vork aan, met als resultaat de vastloper. Dat
verklaart ook dat wanneer ik het achterwiel terug draaide, de boel
weer los kwam.

Gisteren avond m'n fiets voor het donker weer in elkaar gezet, maar
dat kennelijk iets te snel gedaan. Het wiel loopt nu vrij, maar als ik
achteruit rijd, draaien de trappers mee. Kennelijk zit er iets nog
niet goed met het freewheel.

Van het weekend maar weer uitzoeken....

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken..

Rob *toch maar voor de zekerheid met de auto vanochtend* Broek.

Kees van Malssen

unread,
Apr 13, 2007, 2:51:59 AM4/13/07
to Ligfiets
Rob heeft de oplossing:

> Het raadsel is opgelost, en Ymte gaf de tip.

[...]


> Gisteren avond m'n fiets voor het donker weer in elkaar gezet, maar
> dat kennelijk iets te snel gedaan. Het wiel loopt nu vrij, maar als
> ik achteruit rijd, draaien de trappers mee. Kennelijk zit er iets
> nog niet goed met het freewheel.

Eeh, dat is toch normaal???

[...]


> Rob *toch maar voor de zekerheid met de auto vanochtend* Broek.

Groeten,
Kees - die al tijden elke ochtend even over de brug kijkt of hij geen
rode Quest aan ziet komen - van Malssen

Kees Schouten

unread,
Apr 13, 2007, 4:33:37 PM4/13/07
to Ligfiets

Ja, dat is normaal en heel vervelend, want als de ketting achteruit
draait loopt hij soms niet goed door de derailleur en kan je je
derailleur uit zijn verband trekken.

andere Kees

hyz

unread,
Apr 14, 2007, 8:59:47 AM4/14/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 13-04-07 heeft Kees Schouten<man...@hetnet.nl> het volgende geschreven:

> > > Gisteren avond m'n fiets voor het donker weer in elkaar gezet, maar
> > > dat kennelijk iets te snel gedaan. Het wiel loopt nu vrij, maar als
> > > ik achteruit rijd, draaien de trappers mee. Kennelijk zit er iets
> > > nog niet goed met het freewheel.
> >
> > Eeh, dat is toch normaal???
> >
> Ja, dat is normaal en heel vervelend, want als de ketting achteruit
> draait loopt hij soms niet goed door de derailleur en kan je je
> derailleur uit zijn verband trekken.

Zou je dit niet kunnen uitwerken zodat als je achteruit trapt ook
achteruit rijdt? We met behoud van freewheel natuurlijk.

grtz
henk

Rob Broek

unread,
Apr 16, 2007, 3:35:58 AM4/16/07
to Ligfiets

On 14 apr, 14:59, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
> Op 13-04-07 heeft Kees Schouten<mang...@hetnet.nl> het volgende geschreven:

Is inderdaad normaal, het alleen niet normaal dat ik het niet normaal
vond...
Over dat achteruit trappen, daar heb ik ook even aan gedacht, maar dit
zal niet lukken, omdat je dan de ketting aandrijft via de
derailleurwieltjes, en dat gaan die wieltjes nooit leuk vinden...

Rob *nu weer lekker met de fiets* Broek

Rob Broek

unread,
Apr 17, 2007, 5:25:01 AM4/17/07
to Ligfiets
On 13 apr, 08:51, "Kees van Malssen" <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:

Hoi Kees,
Mij zal je daar niet zo snel meer zien, ik volg tegenwoordig een
andere (lees stoplicht-armere) route.
Rob *de hooikoorts begint vroeg dit jaar* Broek

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages