fietsregeling

via de site ligfiets.net kom ik op
http://www.minfin.nl/Actueel/Kamerstukken/2009/10/De_Jager_wijzigt_werkkostenregeling
Wat zegt hij nou? Dat de regeling anders wordt, maar hoe anders? Ik
vrees een politiek woordgrapje.
Dat het bedrag van 750 vervalt, wat komt er voor in de plaats?
Wie helpt me eruit.

Hans -kan ik nu een strada gaan bestellen
http://www.fali.nl

Pieter Jan

On 6 nov, 10:33, Hans Huijgen <ligh...@gmail.com> wrote:
> [...]
> vrees een politiek woordgrapje.
> Dat het bedrag van 750 vervalt, wat komt er voor in de plaats?

Op zich klinkt het wel interessant. Maar ik vraag me inderdaad ook af
welk maximum bedrag er zal komen, ik neem aan dat de fietsvergoeding
niet oneindig hoog mag zijn.

Nou heb ik al een nieuwe Quest besteld. Zou mijn werkgever die
belastingvrij voor me mogen betalen als ik er 1x per week mee naar het
werk op en neer fiets. Of zouden ze hem zelfs mogen betalen als ik er
helemaal niet mee naar het werk fiets?

Pieter Jan - Ontvangt al genoeg reiskostenvergoeding, dus gaat niet om
extra vragen

Sake Bloemhof

HansH vroeg:
> [...]
>Dat het bedrag van 750 vervalt, wat komt er voor in de plaats?

Op diezelfde site is te lezen dat 1,4% van het loon beschikbaar mag worden gesteld voor 30? items waaronder de fiets.
1,4%*€40.000 = € 560 per jaar, maar de werkgever kan ook kiezen hier kerstpakketten, bijdrage personeelsvereniging of personeelsfeesten van te geven.
Het is dus maar de vraag of er 750/2= € 250 gereserveerd blijft voor een fiets..
http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=74526&type=org

Sake -vindt het geen vooruitgang- Bloemhof

Quest 273

Op 6 November 2009, tikte Sake Bloemhof glashard:
De discussie is sowieso vreemd. De fiets wordt namelijk ook nu niet door
de werkgever vergoed bovenop je loon. Je kunt een deel van je loon
inzetten om een fiets aan te schaffen en daarover geen loonbelasting
betalen. De brief van De Jager is ronduit onduidelijk.

/Mars

--
ga toch fietsen, dat is pas stil ...

Quest 273 wrote:
> [...]
> inzetten om een fiets aan te schaffen en daarover geen loonbelasting
> betalen. De brief van De Jager is ronduit onduidelijk.

Beide is mogelijk. De werkgever kan je een fiets geven zonder dat daar
loonbelasting over moet worden afgedragen.
Je kunt ook loon of vrije dagen inleveren om daar mee de fiets te betalen.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Quest 273

Op 6 November 2009, tikte Hans Wessels glashard:

> Beide is mogelijk. De werkgever kan je een fiets geven zonder dat daar
> loonbelasting over moet worden afgedragen.
> Je kunt ook loon of vrije dagen inleveren om daar mee de fiets te betalen.

Klopt. Wat ik me dus afvraag is of alleen het eerste geval onder de
nieuwe regeling valt of ook de tweede?

Nov 6, 2009, 2:52:42 PM11/6/09
to ligf...@googlegroups.com
Mars en Hans denken mee, waarvoor dank:

> Klopt. Wat ik me dus afvraag is of alleen het eerste geval onder de
> nieuwe regeling valt of ook de tweede?
>
> /Mars

Wacht even. Ik schaf een strada aan van pak hem beet 6000 euro. Ik zit
op 42% loonbelasting. Die strada kost me dan 0,58*6000 euro=3480 euro?

De Strada is natuurlijk maar een voorbeeld. ;)
Hans -ik kan leerlingen bij veel vakken helpen, maar economie blijft
een vak waar ik moeite mee heb.
http://www.fali.nl

Quest 273

Nov 6, 2009, 2:58:57 PM11/6/09
to ligf...@googlegroups.com
On 6 Nov 2009, at 20:52, Hans Huijgen wrote:

> [...]
> op 42% loonbelasting. Die strada kost me dan 0,58*6000 euro=3480 euro?
>
> De Strada is natuurlijk maar een voorbeeld. ;)

De vraag is hoe de 1.4% van De Jager geïnterpreteerd moet worden.
Geldt die ook als je loon inlevert? Zo ja, dan zul je toch een
slordige 4 ton aan jaarsalaris moeten hebben om je Strada zo te kunnen
kopen.

/Mars

Nov 6, 2009, 3:40:12 PM11/6/09
to ligf...@googlegroups.com
2009/11/6 Quest 273 <Q2...@xs4all.nl>:

> [...]
> Geldt die ook als je loon inlevert? Zo ja, dan zul je toch een
> slordige 4 ton aan jaarsalaris moeten hebben om je Strada zo te kunnen

Als ik het goed lees, verteld de man vooral wat buiten het forfait
valt. Maar valt die fietsenplan er nou binnen?

Nee 4 ton red ik net niet. In dat geval zou ik me geen buil vallen aan
die paar duizend euro.
Hans -2 draadjes met hetzelfde onderwerp. Zullen we vlechten?
http://www.fali.nl

GJ

Nov 6, 2009, 4:17:09 PM11/6/09
to Ligfiets
Het gaat over fiets EN accessiores..... MMMMmmmmm dat wordt mooi want
wat is een fiets accessoire? Schoenen, zooltjes, Tacx fietsimulatoren,
fietscomputertje en als dat mag dan ook maar een SRM-metertje. Boy oh
Boy dat wordt Shoppen!
Sterker nog omdat ik fiets heb ik ook meer eten nodig.... Ook een
accessoire!
Fietsen staat zo centraal in mijn leven dat bijna alles eigenlijk wel
bijna een fietsaccessoire is (zelfs bijna mijn vrouw, haha die leest
hier hopelijk niet mee :-).

Ben benieuwd wat deze regeling nu precies gaat worden. Q 362 staat
hier net in de tuin....

Over prijzen van tweede hands fietsen.... Wie zegt er dat je met deze
regeling een nieuwe fiets moet kopen????

Gr GJ

ligfries

Nov 6, 2009, 4:37:49 PM11/6/09
to Ligfiets
GJ pakt breed uit:

[...]
> [...]
>
> Over prijzen van tweede hands fietsen.... Wie zegt er dat je met deze
> regeling een nieuwe fiets moet kopen????

Ik zie hier een gigabelastingvoordeel opstaan: we gaan stoelendans
doen. Met een kring van mensen kopen we elkaars fiets. Ik koop een
tweedehands (type WS) voor 6000, krijg 3000 terug van De Jager, maar
verkoop mijn oude voor 6000 aan nummer 2. Dus netto verdien ik 3000
euro. Degene die mijn fiets koopt krijgt ook 3000 van De Jager terug
en verkoopt zijn fiets aan nummer drie, ook weer voor 6000 euro en zo
maken we het kringetje rond. De sluiting van het kringetje is WS die
de laatste fiets overneemt. Hebben we allemaal een andere fiets en
3000 euro om 3 jaar banden, kettingen en een likje verf te kopen. En
over drie jaar herhalen we het spelletje.
Je kunt het ook simpel houden en met z'n tweetjes aan fietsruil doen.
Ik bedoel, elkaars fiets kopen.

Mmmm. Ben benieuwd naar de echte uitvoering en welke regels nog wel
overblijven.

Groeten,

Kees - zo heeft iedereen er baat bij dat ook de 2e hands prijzen hoog
blijven - van Malssen

Maarten Heckman

Quest 273 wrote:

> [...]
> Geldt die ook als je loon inlevert? Zo ja, dan zul je toch een
> slordige 4 ton aan jaarsalaris moeten hebben om je Strada zo te kunnen

Als ik het goed lees, wordt die 1,4% niet (meer) per individuele
werknemer bekeken, maar over de salarispost van alle werknemers bij
elkaar. Dat zou betekenen, dat je geluk kunt hebben en jouw werkgever de
ruimte wel heeft.

En als ik het goed begrijp gaat dit pas in per belastingjaar 2011,
tenzij jouw werkgever ervoor kiest om van de overgangsregeling gebruik
te maken en voor het oude regime te kiezen.

Misschien gaan nu veel mensen op de wachtlijst ervoor kiezen om hun
velomobiel pas in 2011 af te nemen. Dat gaat grappige verschijnselen
opleveren. Mensen die in 2010 willen afnemen hoeven opeens een stuk
korter te wachten, er ontstaat een nieuwe wachtlijst begin 2011 en de
tweedehands prijs zakt ook in per begin 2011, of misschien al wat eerder.

Maarten - we leven in interessante tijden