Kantelbare zitting

Oct 25, 2007, 9:33:54 AM10/25/07
to Ligfiets mailinglijst
Hoi, luitjes,

Op een driewieler / in een velomobiel zit je net zo scheef als het
wegdek is. Zou het mogelijk zijn iets te verzinnen waardoor je je
zitting iets kan kantelen?

Een tijdje terug had ik een wig onder de zitting gedaan, omdat de
zitting niet helemaal paste op het aluminium dwarsstuk op het frame in
de quest. Bij een helling naar links was dat erg fijn. Op m'n ww-route
lopen alle wegen erg schuin, en op het eiland waar ik woon, zijn alle
dijkjes ook niet erg vlak. In het midden rijden doe je liever niet
vanwege de rotzooi op de weg.

Zit te denken aan twee opties:
- twee wiggen aan elkaar verbonden, zo ver van elkaar af dat je of de
een of de ander onder de zitting schuift, met een hefboom.
- een of ander hydrolisch systeem met een hefboom die twee zuigertjes bedient.

Iemand al eens hiermee aan het stoeien geweest? Zelf heb ik het op de
lijst nog niet voorbij zien komen geloof ik.

grtz
Henk - je moet wat te doen hebben op de fiets...

Oct 25, 2007, 9:40:31 AM10/25/07
to ligf...@googlegroups.com
hyz wrote:
> [...]
>
> Iemand al eens hiermee aan het stoeien geweest? Zelf heb ik het op de
> lijst nog niet voorbij zien komen geloof ik.

In hoeverre zou een gekantelde heup t.o.v. de trapas knie of enkel
problemen geven? Zeker iets om rekening mee te houden.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Gele Quest

Oct 25, 2007, 9:58:16 AM10/25/07
to ligf...@googlegroups.com
On Thursday 25 October 2007, H. Wessels wrote:

> In hoeverre zou een gekantelde heup t.o.v. de trapas knie of enkel
> problemen geven? Zeker iets om rekening mee te houden.

Gezien hoe snel naar buiten vallende knieen problemen geven, heeft Hans als
ervaren gebruiker een terechte opmerking.

--
Gele Quest

Bas en Afke

Oct 25, 2007, 10:33:36 AM10/25/07
to ligf...@googlegroups.com
Gele Quest schreef:

Daarom zou het volgens mij ook beter zijn om het niet in het stoeltje te
zoeken maar in de voorveerpoten. Ik heb daar vooral bij de Alleweder op
scheve dijkjes heel wat over zitten filosoferen. Verder dan dat is het nooit
gekomen. In de Alleweder was op een of ander manier de ondersteuning minder
goed en had ik er vaak hinder van, in de Quest is het soms ook niet altijd
prettig maar toch minder een probleem.

Het moet natuurlijk een heel ingenieus, superlicht en supereenvoudig systeem
worden dat aangestuurd wordt door een soort waterpasje dat een en ander
regelt. De correctie wordt uitgevoerd door de veerpoten hoger of lager in de
wielkast te duwen. Vraag me niet hoe, daar ben ik niet van.

Bas - waar ben ik eigenlijk wel van - Dekker

Mark-Jan Bastian

Oct 25, 2007, 12:09:49 PM10/25/07
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> regelt. De correctie wordt uitgevoerd door de veerpoten hoger of lager in de
> wielkast te duwen. Vraag me niet hoe, daar ben ik niet van.

Hydraulische cilinders maatje challenge voorvering en gewone hydraulische
remkabel lijkt me voldoende voor deze toepassing. Maar, waar vind je
zoiets, en hoeveel werk is het zoiets netjes te integreren ?

Mark-Jan

Mark van Gorkom

Oct 25, 2007, 12:44:02 PM10/25/07
to ligf...@googlegroups.com

>Op een driewieler / in een velomobiel zit je net zo scheef als het
>wegdek is. Zou het mogelijk zijn iets te verzinnen waardoor je je
>zitting iets kan kantelen?

Een stevig wigvormig kussentje dat je van de juiste kant onder je
zitvlak schuift als je niet vlak meer zit lijkt me de eenvoudigste oplossing.
Een kuipstoel (zoals op de Windcheetah) scheelt ook al een hoop.

Mark - heeft met AAW veel minder last van scheefzitten dan destijds
met Jouta - van Gorkom

Oct 25, 2007, 12:53:28 PM10/25/07
to Ligfiets

Super simpel en liefst zonder electro- en Hydrolica, daar hou ik van.
Wat dacht je hier van.

http://www.arjenvandam.nl/giessen2007/slides/DSCF5648.html

Deze Australier stond al tijdens Cyclevision in de zelfbouwhoek.
Hij was er ook bij in Giessen.
Alles is gemaakt van afval.
De zitting hangt aan een T-stuk boven aan en is gevlochten met
autogordel.

Bij een vaste stoel huiver ik er ook van om zomaar de houding te
veranderen, dat rezulteerd meestal in de een of ander blessure.
Deze stoel is zwevend en kan juist stimulerend werken lijkt mij.
Dat verhaal van Rembrand Bakker, over scharnierende heupen, spookt nog
steeds door mijn hoofd.

> grtz
> Henk - je moet wat te doen hebben op de fiets...

Wat dacht je fietsen........ ;-)

Theo van Goor

Bas en Afke

Oct 25, 2007, 1:03:08 PM10/25/07
to ligf...@googlegroups.com
Theo van Goor schreef:

> [...]
> Hij was er ook bij in Giessen.
> Alles is gemaakt van afval.
> De zitting hangt aan een T-stuk boven aan en is gevlochten met

Ik dacht dat het Frank ter Braak was die iets dergelijks ook al enige
decennia geleden maakte. Het schijnt minder spartaans te zitten dan het er
uitziet maar ik moet er zelf toch niet aan denken.

Bas - vandaag slechts een keer met heftige gebaren en grootlicht gesommeerd
het fietspad op te vluchten, wat ik heus niet deed, ik ben geen zwijn zeg -
Dekker

Oct 26, 2007, 12:51:04 PM10/26/07
to ligf...@googlegroups.com
kan het niet laten een stukje van mijn oude site te pluggen:
http://fali.nl/oud/zitten.html#idee
Van meindert valentein uit 1986

Maar of Frank ter Braak eerder was kan ik niet oordelen

Bas en Afke

Oct 26, 2007, 2:48:15 PM10/26/07
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen schreef> kan het niet laten een stukje van mijn oude site te

pluggen:
> http://fali.nl/oud/zitten.html#idee
> Van meindert valentein uit 1986
> Maar of Frank ter Braak eerder was kan ik niet oordelen

He, dat is aardig, op de foto bij idee 1, 'de hangmat' staat mijn fiets die
ik ooit door Meindert liet bouwen. Welke andere idioot zou op zo'n fiets nou
een triple zetten ;-)

Het gordelstoeltje was overigens voor mij geen succes, te veel in de rug
porrende stalen buizen naar mijn zin.

Bas - een deel van het frame staat nog steeds op zolder - Dekker

Theo Mol

Oct 26, 2007, 4:13:16 PM10/26/07
to ligf...@googlegroups.com
Mark van Gorkom schreef:

[...]

Misschien is dit iets.
Ik zat wat te rommelen met stukjes slaapmat onder mijn ventisit om op de goede hoogte te komen voor de hoofdsteun van de quest. Sinds een paar dagen rijd ik met een strook van dat spul in de lengterichting, dus niet dwars. Op die manier blijft mijn zitvlak op z'n plaats in bochten maar ook rijdt het wat meer ontspannen op bolle dijkweggetjes.

--
Groet van Theo, altijd een stukje slaapmat mee om te experimenteren, Mol.

Oct 27, 2007, 3:21:36 AM10/27/07
to Ligfiets
> [...]
>
> --
> Groet van Theo, altijd een stukje slaapmat mee om te experimenteren, Mol.

Misschien komt de oplossing wel van Velomobiel zelf als ik het goed
begrijp.
Wim S. heeft voor ons een stukje bedrijfspionage gedaan in een andere
draad.

> Vanmorgen rij ik naar Dronten om de mallen voor het maken van een
> racekap, op te halen. Allert laat me de nieuwe Queststoel zien die op
> een slimme manier aan de wielkasten is opgehangen. Dat scheelt
> gewicht en er hoeven minder onderdelen te worden gemaakt.

Zelf rij ik altijd (ook al in de Alleweder) met een stuk van 40x50
Term-a-rest (opblaasmatje) op het zitgedeelte van mijn stoel.
Ik heb dus een soort luchtgeveerde zitting. :-)
Scheelt enorm in het doorzitten op lange afstanden, eigenlijk nooit
last meer van dus.
Ook kunnen mijn billen en heupen min of meer vrij bewegen zonder harde
randen te raken of stram te worden.
Onderuitzakken van de stoel af gebeurt ook niet meer omdat ik mijn
eigen gevormde zitkuil heb.
Ik kan het matje ook naar believen opblazen dan wel leeg laten lopen.
Als het warm is of ik moet veel klimmen, blaas ik hem op en zit ik wat
hoger en rechtop (dus verder van de pedalen.)
Als het koud is of ga hard ga rijden, laat ik hem iets leeglopen en
kan ik dieper in de kuip zitten.
Let op! Ik heb er bewust voor gekozen bij het op maat maken van de
stoel bij Velomobiel dat dit matje er in komt te zitten.
Helemaal leeg laten lopen mag nooit omdat je dan langdurige
knieproblemen krijgt.
Achteraf er in leggen staat garant voor peesblessures of je past niet
meer onder de rand van de kuip.
Hij is in opgeblazen toestand 4 cm. dik.
Vast gemaakt met 2-zijdig plakkend tapijttape.

Geen nadeel? Jawel, het is een beetje meer zweterig.

Theo - geen tijd om te expirimenteren, fiets gewoon - van Goor

Wim Schermer

Oct 27, 2007, 4:36:23 AM10/27/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 27 okt 2007, om 9:21 heeft Theo van Goor het volgende geschreven:

Theo Mol memoreert:

> Misschien komt de oplossing wel van Velomobiel zelf als ik het goed
> begrijp.
> Wim S. heeft voor ons een stukje bedrijfspionage gedaan in een andere
> draad.

Nou, bedrijfsspionage niet echt. Allert laat nieuwe ontwikkelingen in
de Quest graag zien.
De stoel wordt aan de voorzijde iets langer gemaakt, dat ondersteunt
zitvlak en onderbenen beter. Ook de breedte neemt toe, alleen aan de
onderkant. De helft van de stoel, de bovenkant, blijft ongewijzigd.
Per saldo is er onderin iets meer profilering, zeg maar diepte.
Op een schuin wegdek bewust verzitten betekent wel dat je 'rechter
op' zit, maar je benen en voeten blijven zitten waar ze zitten. Hans
W. merkte eerder terecht op dat dat problemen met de knieën kan
opleveren.
Zelf pas ik mijn zitpositie niet aan. Ik zit sowieso vrij krap in de
Quest en accepteer dat ik op hellende vlakken wat tegen het schuim
ter hoogte van de schouders wordt gedrukt.
De stoel is beter geworden, maar de ruimte links en rechts voor en
naast de stoel voor kleine spulletjes, is wel weg resp. kleiner
geworden. Ook moet je met het instappen goed opletten, de ruimte voor
de dwarsverbinding waar je normaal op stapt is duidelijk minder
geworden.
Wim - alles heeft zijn prijs - Schermer

Oct 27, 2007, 3:59:17 PM10/27/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 26-10-07 heeft Theo Mol<th...@nixin.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> die manier blijft mijn zitvlak op z'n plaats in bochten maar ook rijdt het
> wat meer ontspannen op bolle dijkweggetjes.

Ik snap dit niet helemaal geloof ik. Een stuk schuim in de
lengterichting. Is dat in je bilnaad?

grtz
Henk

Oct 27, 2007, 4:01:21 PM10/27/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 25-10-07 heeft H. Wessels<H.We...@picardi.nl> het volgende geschreven:

> In hoeverre zou een gekantelde heup t.o.v. de trapas knie of enkel
> problemen geven? Zeker iets om rekening mee te houden.

mm, daar denk je niet snel aan. Het gaat echter wel om een hele kleine
verdraaiing, ik denk dat die niet meer is dan dat je nu tegenhangt op
schuine wegen. Zoveel plek is er ook weer niet voor de schouders.

grtz
Henk

Theo Mol

Oct 27, 2007, 4:09:16 PM10/27/07
to ligf...@googlegroups.com
hyz schreef:
Die vraag verwachtte ik.
Je kunt de strook zo breed of smal maken als je wilt. Het gaat erom dat het midden van het zitvlak een beetje hoger is dan de zijkanten, dat geeft zijdelingse steun. Het ventisitmatje is zo dik dat je geen randen voelt van het schuim dat er onder ligt.

--
Groet van Theo, geen fan van flossen, Mol.

Oct 28, 2007, 2:21:49 PM10/28/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 27-10-07 heeft Theo Mol<th...@nixin.nl> het volgende geschreven:

> [...]

> het schuim dat er onder ligt.
>
> --
> Groet van Theo, geen fan van flossen, Mol.

Theo,
Weet je nog in de kano maakte we altijd van die gaten voor onze billen
in het zitje. Sommige houten zitjes hadden dat standaard (mijn
"hunter" had dat in ieder geval wel). Ik heb er regelmatig aan gedacht
dat te doen. Daardoor zorg je er voor dat je billenpunten niet meer
het steunende deel is, maar de veel grotere rand .
Hans -kan stoer vertellen over oude tijden met een doorzitplek op het
stuitje na iets te veel wedstrijden en een velume-marathon. Is nu een
ouwe zeur die bij elk pijntje bang is dat het fietsen niet meer kan.
http://www.fali.nl

Theo Mol

Oct 29, 2007, 1:40:55 AM10/29/07
to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen schreef:

> [...]
> dat te doen. Daardoor zorg je er voor dat je billenpunten niet meer
> het steunende deel is, maar de veel grotere rand .

O ja, maar dan kan het heel makkelijk - in de kano in ieder geval. In de
kanowinkel verkopen ze nog altijd schuimplastic kussentjes met twee
gaten erin, op de plaats van je zitbotjes. Bij ons op de kanovereniging
noemen we zo'n ding een "acht". Als dat goed op je onderstel past heb je
er een heel prettig zitje aan. Leuk dat je er aan denkt.

--
Groet van Theo, die de rechte weg bewandelt maar op de scheve fietst, Mol.