Ketting reinigen tip

325 views
Skip to first unread message

WimH

unread,
Apr 21, 2012, 4:14:43 PM4/21/12
to ligf...@googlegroups.com
Ongeveer vier keer per jaar maak ik (de ketting van) mijn ww-verkeer-fiets echt heel erg goed schoon. Daarbij haal ik uiteraard de ketting van de fiets af, zodat ik ook de tandwielen en de wieltjes van de derailleur goed kan schoonmaken of vervangen.

Iedere keer is het weer "een heel gevecht" om de ketting echt schoon te krijgen. Dat ging dit keer echter een stuk gemakkelijker, dankzij "HG Afzuigkapfilter ontvetter". Het is niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.

Ik heb de ketting er de eerste keer een uur in laten weken, even goed afspoelen met schoon warm water, daarna heb ik de ketting voor de tweede keer "in de week gelegd". Door andere poetswerkzaamheden lag de ketting er nu zeker 3 uur in, daarna goed afborstelen met een oud nagelborsteltje en op een oude handdoek laten drogen. Die oude handdoek was niet nodig geweest, want de ketting was echt zo goed als schoon. Met heel weinig inspanning van mijn kant en dat vind ik natuurlijk wel prettig...;)

Wim - misschien heeft iemand iets aan deze tip - H.

Ful Valstar

unread,
Apr 22, 2012, 6:50:35 AM4/22/12
to Ligfiets
On 21 apr, 22:14, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:

> Iedere keer is het weer "een heel gevecht" om de ketting *echt *schoon te
> krijgen. Dat ging dit keer echter een stuk gemakkelijker, dankzij *"HG
> Afzuigkapfilter ontvetter"*. Het is niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.


Rohloff (die vroeger de beste kettingen ter wereld maakte) zegt er
o.a. het volgende over:

"Nur bei sehr starker Verschmutzung sollte die Kette intensiv
gereinigt werden. Dabei raten wir von den uns bekannten,
handelsüblichen Kettenreinigungsgeräten mit den entsprechenden
'Kettenreinigungsflüssigkeiten' ab, da das Innere der Kettengelenke
sowieso nicht richtig sauber wird.

Vielmehr verbleibt die Reinigungsflüssigkeit in den Gelenken und
verbindet sich hinterher mit dem neu aufgetragenen Schmierstoff, wobei
der Schmierstoff in den uns bekannten Fällen seine schmierenden
Eigenschaften verliert.


Wir empfehlen als Kettenreinigungsflüssigkeiten deswegen nur Mittel,
die k e i n e 100% entfettende Wirkung haben und schnell verdunsten
wie z.B. Diesel oder Petroleum."


http://www.rohloff.de/de/technik/kettentrieb/kettenreinigung/index.html

Diesel gebruik ook bij zware vervuiling en bij lichte vervuiling spuit
ik mn ketting wat af met WD-40 en daarna smeren.

Ful

blackarmor

unread,
Apr 22, 2012, 7:29:05 AM4/22/12
to ligf...@googlegroups.com
volgens de meesten geen goed idee de ontvetter geraakt zeer goed binnen in de keting , maar de olie niet meer . 
ik heb 2 kettingen een droge met een wax gebaseerde kettingsmeer en em voor winter en als ze meer dan een week slecht weer geven en die ligt gewoon te weken in kettingzaag olie voor de moment zit ik aan een 15000 km verdeeld over de 2 
de rest van de tijd gewoon 1 keer per week vodje erover en wat smeermiddel opdruppelen    

Op zaterdag 21 april 2012 22:14:43 UTC+2 schreef WimH het volgende:

Ger@ld

unread,
Apr 22, 2012, 10:23:41 AM4/22/12
to ligf...@googlegroups.com
Ooit gedaan ....... vroeguh werden kettingen uitgekookt ...... of die blikken nog in de handel zijn, maar het was de manier om heel lang met een stel kettingen te doen........

Ger@ld.

Op zondag 22 april 2012 13:29:05 UTC+2 schreef blackarmor het volgende:

Gijs

unread,
Apr 22, 2012, 1:51:42 PM4/22/12
to Ligfiets
Die zijn nog te koop, maar wat er niet bij staat is hoeveel schuurtjes
er zijn afgefikt met zo'n blik op een campinggasje. Het lijkt mij
link.
Mijn ervaring is ook: bij sterke vervuiling weken in diesel. Wel
handschoenen aan want er zitten veel smerige additieven in; anders op
zoek naar petroleum, da's veel schoner. Door een filtertje terug in de
jerrycan voor hergebruik. Dan afvegen, laten drogen en smeren met uw
favoriete smeermiddel.
Voor ontvetten van de cassette gebruik ik een sopje van afwasmiddel of
driehoekzeep. Dat trekt niet in de ketting maar verwijdert wel wat
aangekoekte muck. Daarna ook weer een drupje dry lube en klaar.
GrG

j.postema

unread,
Apr 27, 2012, 6:39:52 AM4/27/12
to ligf...@googlegroups.com
hoi,

ik heb laatst "noodgedwongen" afwasmiddel op mijn ketting gedaan om hem te smeren. De ketting was na een regenbui namelijk droog geworden (smeermiddel was er af gespoeld) en en ik had geen smeermiddel meegenomen. (water smeert ook in noodsituaties)

Ik heb geen idee of normaal afwasmiddel een ketting beschadigt, maar de ketting is wel weer ruim 50 km stil en na een regenbui is hij ook aardig schoon waarna ik er weer een normaal smeermiddel op doe.

groeten, Jeroen.


Op zaterdag 21 april 2012 22:14:43 UTC+2 schreef WimH het volgende:
Ongeveer vier keer per jaar maak ik (de ketting van) mijn ww-verkeer-fiets echt heel erg goed schoon. Daarbij haal ik uiteraard de ketting van de fiets af, zodat ik ook de tandwielen en de wieltjes van de derailleur goed kan schoonmaken of vervangen.

BrandweerQuest

unread,
Apr 28, 2012, 5:13:02 PM4/28/12
to Ligfiets
On 21 apr, 22:14, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:
> Ongeveer vier keer per jaar maak ik (de ketting van) mijn ww-verkeer-fiets
> echt heel erg goed schoon.

Dat lijkt veel maar is te weinig en dus te laat.

> Daarbij haal ik uiteraard de ketting van de
> fiets af, zodat ik ook de tandwielen en de wieltjes van de derailleur goed
> kan schoonmaken of vervangen.

Als het om de tandwieltjes schoon te maken is snap ik het 'uiteraard',
anders is het nodeloos veel werk.

> Iedere keer is het weer "een heel gevecht" om de ketting *echt *schoon te
> krijgen.

Daarom dus.

> Dat ging dit keer echter een stuk gemakkelijker, dankzij *"HG
> Afzuigkapfilter ontvetter"*. Het is niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.

Remschijfreiniger doet de truuk ook goed. Zelfs het beroemde W40
'smeermiddel' is een prima ontvetter.

(knips moeizaam werk.)

Ik doe misschien voorkomen of ik een expert ben, en dat ben ik ook, in
het verknollen van kettingen.....vroeger.
Luister naar mijn woorden: Regelmatig een klein beetje onderhoud is
beter als af en toe groot onderhoud.
Het smeermiddel zit als het goed is daar waar het moet zitten en zijn
werk doet. In de rollen.
Verder is al het smeerwerk zuiver om het roesten tegen te gaan.
Al het vet of wax of dieselolie wat je erop smeert is uitsluitend een
vuilmagneet.
Dus: regelmatig de ketting even door een doek laten gaan om overtollig
'gevangen' vuil eraf te halen.
Om het makkelijker te maken. Voor je een rit maakt even inspuiten met
W40. Door het draaien v/d ketting mengt het middel zich goed met
aangekoekt vet en vuil.
Bij einde rit de doek er overheen. Eventueel nogmaals inspuiten met
hele dunne (naaimachine-) olie en daarna weer de doek er overheen als
laatste.
Als dit regelmatig (maandelijks-1000 km) gebeurd zal zich bijna geen
vuil aanhechten. En hoeft er niks gedemonteerd of 'gekookt' te worden.

Brandweer - misschien heeft iemand iets aan deze tip - Quest

Oh ja! Vergeet de kettingbuis niet schoon te maken. Anders is de
ketting zo weer vuil.....

kees

unread,
Apr 29, 2012, 7:38:44 AM4/29/12
to Ligfiets


BrandweerQuest, nog een tip hoe de kettingbuis schoon te maken?

Raymond

unread,
Apr 29, 2012, 7:49:35 AM4/29/12
to ligf...@googlegroups.com
je kunt stukken doek aan de ketting vastmaken en er zo doorheen slepen.

grt, Raymond

WimH

unread,
Apr 29, 2012, 5:57:11 PM4/29/12
to ligf...@googlegroups.com
Op zaterdag 28 april 2012 23:13:02 UTC+2 schreef BrandweerQuest het volgende:
On 21 apr, 22:14, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:
> Ongeveer vier keer per jaar maak ik (de ketting van) mijn ww-verkeer-fiets
> echt heel erg goed schoon.
Dat lijkt veel maar is te weinig en dus te laat.
> Iedere keer is het weer "een heel gevecht" om de ketting *echt *schoon te
> krijgen.
Daarom dus.

Ik doe misschien voorkomen of ik een expert ben, en dat ben ik ook, in
het verknollen van kettingen.....vroeger.
Luister naar mijn woorden: Regelmatig een klein beetje onderhoud is
beter als af en toe groot onderhoud.
Het smeermiddel zit als het goed is daar waar het moet zitten en zijn
werk doet. In de rollen.
Dus: regelmatig de ketting even door een doek laten gaan om overtollig
'gevangen' vuil eraf te halen.
Als dit regelmatig (maandelijks-1000 km) gebeurd zal zich bijna geen
vuil aanhechten. En hoeft er niks gedemonteerd of 'gekookt' te worden.
Brandweer - misschien heeft iemand iets aan deze tip - Quest

Oh ja! Vergeet de kettingbuis niet schoon te maken. Anders is de
ketting zo weer vuil.....


4 x per jaar maak ik de ketting ECHT goed schoon. Uiteraard haal ik er elke week een doekje langs en uiteraard smeer ik de ketting zeer regelmatig. Ik fiets met de Rans maar 75km per week (de rest doe ik met de Roeifiets); dus heb ik na 3 maanden nog geen 1000km op de teller staan.

Regelmatig onderhouden doe ik dus wel, maar ik fiets altijd en dan wordt de ketting dus toch nog vies. Ook al zijn de afstanden niet zo groot.


Kettingbuizen heb ik niet.....die hoef ik dus ook niet schoon te maken....;).....ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom al die mensen met kettingbuizen rijden. Ik heb ze echt niet nodig en ik fiets met "gewone" kleding.

Wim - die na het poetsen altijd weer erg blij en zelfs een beetje trots is - H.

Reinout van Rees

unread,
Apr 29, 2012, 6:29:27 PM4/29/12
to ligf...@googlegroups.com
On 29-04-12 23:57, WimH wrote:
> Kettingbuizen heb ik niet.....die hoef ik dus ook niet schoon te
> maken....;).....ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom al die mensen
> met kettingbuizen rijden. Ik heb ze echt niet nodig en ik fiets met
> "gewone" kleding.

Mijn wasmachine gilt al bij de gedachte aan een kettingbuis-loze fiets.
Er zit bij mij toch echt wel wat vet hier en daar. Ik neem de ketting af
met een doekje, maar toch blijft 'ie vettig van het niet-droge
smeermiddel wat ik in de winter erop heb gedaan.

=> blijft 'ie wel schoon als je altijd alleen "dry" smeermiddelen gebruikt?


Reinout

--
Reinout van Rees rei...@vanrees.org
http://reinout.vanrees.org/
"Military engineers build missiles. Civil engineers build targets."

WimH

unread,
Apr 29, 2012, 6:47:15 PM4/29/12
to ligf...@googlegroups.com
Op maandag 30 april 2012 00:29:27 UTC+2 schreef Reinout van Rees het volgende:
Mijn wasmachine gilt al bij de gedachte aan een kettingbuis-loze fiets.
Reinout


Dan is de Rans' Stratus XP dus een extra milieuvriendelijke fiets...;) Ik heb namelijk nooit extra was vanwege kettingvet. Ik raak simpelweg die ketting niet met mijn kleding.

Wim - Ik heb wel altijd van die klittenband-bandjes om mijn enkels om de broekspijpen op hun plek te houden.- H.
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages