Raketfiets: voorstellen en vragen

144 views
Skip to first unread message

Raket Fiets

unread,
May 9, 2012, 5:31:51 AM5/9/12
to ligf...@googlegroups.com
Beste Velomobilisten en andere ligfietsers,

Omdat ik heb een Quest heb besteld en die de komende maanden geleverd zal worden heb ik mij aangemeld bij dit forum.
De Quest zal woerden gebruikt voor recreatieve lange ritten op zo hoog mogelijke snelheid. Incidenteel ook voor woonwerkverkeer in de randstad maar voornamelijk buiten de bebouwde kom. Ik hoop veel te leren over velomobielen en ervaringen met jullie uit te wisselen.

Ik heb direct al een paar vragen, misschien kunnen jullie mij nu al wat wijzer maken.
Hoe zet je een Quest handig op slot: waar maak je een slot aan vast en welk slot is goed en toch niet al te zwaar?
Waar kan je een Quest het beste verzekeren, bij voorkeur allrisk en wat kost dat ongeveer?

Groeten van Raketfiets

Wilfred Ketelaar

unread,
May 9, 2012, 9:20:30 AM5/9/12
to ligf...@googlegroups.com
Op woensdag 9 mei 2012 11:31:51 UTC+2 schreef raket...@hotmail.com het volgende:
Beste Velomobilisten en andere ligfietsers,

Omdat ik heb een Quest heb besteld en die de komende maanden geleverd zal worden heb ik mij aangemeld bij dit forum.
De Quest zal woerden gebruikt voor recreatieve lange ritten op zo hoog mogelijke snelheid. Incidenteel ook voor woonwerkverkeer in de randstad maar voornamelijk buiten de bebouwde kom. Ik hoop veel te leren over velomobielen en ervaringen met jullie uit te wisselen.

Ten eerste gefeliciteerd. Ten tweede... begin rustig (vooral in de bochten). Leer de fiets kennen en weet hoe ver je kan gaan. Daarnaast moet je een beetje een gunstige (woon-werk-)route zien te vinden, vrij van paaltjes, krappe bochten en ander soort ongemak.
 
Ik heb direct al een paar vragen, misschien kunnen jullie mij nu al wat wijzer maken.
Hoe zet je een Quest handig op slot: waar maak je een slot aan vast en welk slot is goed en toch niet al te zwaar?

Ik heb zelf een ART-goedgekeurd slot (is nodig voor de verzekering). Deze is wel vrij zwaar, maar een knappe vent die 'm op en krijgt. Het makkelijkste is om het slot door het achterwiel te doen. Mocht je daar een wieldoekje(s) hebben, gewoon een gaatje in knippen. Wil je voor een niet goedgekeurd slot, dan kun je vaak een lichter / goedkoper slot kopen. Verdere voorkeuren en aanbevelingen heb ik in die hoek niet.
 
Waar kan je een Quest het beste verzekeren, bij voorkeur allrisk en wat kost dat ongeveer?

Ik heb mijn fiets al iets meer dan twee jaar bij Van Herp verzekerd. Gelukkig nog nooit gebruik van hoeven maken, maar uit verhalen van anderen hebben ze een prima afhandeling tegen een gunstige prijs. Destijds heb ik een aantal aanbieders vergeleken. Allemaal na te lezen op mijn weblog (zie link hieronder).

http://xl-network.nl/blog/2010/02/ligfietsverzekeringen
 
Groeten van Raketfiets

Wilfred - nog een paar weekjes wachten op mijn nieuwe QuestXS - Ketelaar

Maarten Sneep

unread,
May 9, 2012, 1:41:50 PM5/9/12
to ligf...@googlegroups.com

On 9 mei 2012, at 11:31, Raket Fiets wrote:

> Hoe zet je een Quest handig op slot: waar maak je een slot aan vast en welk slot is goed en toch niet al te zwaar?

Voor de verzekering kan het zijn dat je een ander slot nodig hebt dan wat ik hier aanbeveel. Lees de kleine lettertjes.

Ik heb een til-oog achterop de fiets laten zetten. Die heb ik toch al nodig om de fiets in mijn tuin te krijgen. Nou ja, nodig, het is gewoon veel handiger. Door dat oog kan ook prima een kettingslot. Op m'n werk heb ik gevraagd om een punt om m'n fiets vast te kunnen zetten. Een paaltje met daaraan een ander oog. Dit werkt prima.

Als tweede slot gebruik ik een hangslotje (30 mm als ik het goed heb). Deze kan je achter de remkabels langs halen, op het stuur dus. De remhandel staat dan aangetrokken, en je fiets is in elk geval niet bruikbaar voor joyriders. Lichter dan dit gaat je niet lukken denk ik.

Maarten - zelf word je de grootste joyrider, veel plezier - Sneep


Marjolein van Dillen

unread,
May 9, 2012, 3:23:56 PM5/9/12
to Ligfiets
Naast de vrij volledige info die door Wilfred en Maarten is gegeven,
nog een kleine tip: fiets de eerste 2 weken (4 weken?) met enige
marge. Je spieren en pezen zullen moeten wennen aan een nieuwe
houding. Als je vaak(woonwerk = 4/5 keer per week maal twee) keer
voluit gaat, heeft je lichaam weinig herstel waarin dat gebeurt.
Op hardloopfora zijn daarover veel posten te vinden, waarin mensen
chronische blessures hebben opgelopen. Bij ligfietsen zijn de
risicogebieden: knie, achillespees. Met goed afstellen (elke mm telt)
en juiste klikpedalen is een gedeelte te vermijden of te corrigeren.
Maar herstel is ook een factor die je moet incalculeren. Je weet vast
zelf wel hoe veel. En als je te hard gaat, geldt de opmerking van mijn
fysiotherapeut: "Tja, ach, is dat erg? Ik heb er persoonlijk geen last
van." Maar ik gun jou chronisch fietsplezier, geen chronische blessure
of zwakke plek.

Veel plezier!

Waar ga je rijden (en kunnen we naar je zwaaien)? En kunnen we je
raket herkennen, bijv. aan de Kuifje kleuren ofzo?

groetjes
Marjolein - Amsteldijk is heerlijk in de vroege ochtend - van Dillen

Niels van der Wal

unread,
May 9, 2012, 4:20:12 PM5/9/12
to ligf...@googlegroups.com

Als je een slot door een wiel en dus een wieldoekje wilt halen, dan kun je het beste een rond gat branden. Dit laatste scheelt rafels en verder scheuren.

Zelf heb ik dit niet en mijn fiets is ook niet verzekerd. In de stad zet ik hem dan ook bijna altijd in een bewaakte fietsenstalling. De Quest is gewoon te gevoelig voor beschadigingen (moedwillig of per ongeluk) om hem onbewaakt neer te kunnen zetten. Als slot heb ik wel een leuke variant gevonden: met een hangslot maak ik de remkabels vast aan de drinkbushouder. Je kan dan niet meer sturen en dit beschermt goed tegen joy-riding.

O, en ik heb iemand pas nog wijsgemaakt, dat er een gps zendertje inzat. Waar dat zei ik liever niet......


Niels, ping, van der Wal

Hans Huijgen

unread,
May 10, 2012, 4:39:51 AM5/10/12
to ligf...@googlegroups.com
Alle goede ideeen ter spijt, vind ik het vast zetten van een vm het
zwakke punt. Zo'n wieldoekje gaat uiteindelijk toch stuk, ookal doe je
het voorzichtig (wat ik niet ben, heb meestal enige vorm van haast).
Je ziet niet dat het ding vast zit en als je er in zit kan je hem niet
op slot zetten of ontgrendelen (ligt vast aan mij, maar ik zit vaak al
in mijn fiets als ik bedenk dat het kreng nog op slot zit....)

Het zou toch mooi zijn als je van binnen de fiets kan vastzetten?
Bijvoorbeeld op het actherwiel met een axa slot. Op een plek die
niemand ziet? Dat zou ik een hele fijne toevoeging vinden. Maar hoe
dat dan moet met het wieldoekje??

Ik zelf heb trouwens de wieldoekjes voor weggelaten (op mijn snelheid
weinig zinvol) en doe daar een beugelslot heen. In de stad probeer ik
het ding ergens aan vast te maken. Overigens is mijn fiets dusdanig
bekrast en gedeukt en craquelé op de neus, dat daar een krasje of
deukje extra niet opvalt (toch weer een voordeel gevonden voor een oud
lijk....)

--
Groetjes
Hans -mijmer.
http://questeen.wordpress.com/2012/04/07/tanden-des-tijds-km-stand-143620-km/
voor de tanden des tijds....

raket...@hotmail.com

unread,
May 10, 2012, 6:06:04 AM5/10/12
to Ligfiets
Bedankt voor de nuttige tips. De verzekering zal ik zeker bij van Herp
proberen onder te brengen, dat ziet er prima uit.
Sloten, daar moet ik nog even over nadenken ik zoek het beste
compromis tussen veilig op slot en laag in gewicht, dat kan wel lastig
worden. Op zoek naar het lichtste ART goedgekeurde slot dus! In ieder
geval is de tip extra hangslot door de remmen erg handig en dat ga ik
zeker uitproberen.

Stalling op het werk heb ik al op het oog, maar ik moet nog wachten op
mijn fiets of dat past en veilig genoeg is. De fietsenstalling valt al
af, kom ik nooit in en geeft teveel kans op beschadiging.
Ik kan kiezen tussen een plek onder een betonnen trap, past net aan
denk ik. Hier lopen wel erg veel mensen langs dus die kunnen aan mijn
fiets zitten.
Anders kan ik het proberen onder een gebouw dat deels "zwevend" is
gebouwd op stalen palen: minder druk en ik kan de fiets dan ook aan
zo'n stalen paal vastzetten.

Nico Salfischberger

unread,
May 10, 2012, 2:28:15 PM5/10/12
to ligf...@googlegroups.com
On 10-5-2012 10:39, Hans Huijgen wrote:
> Alle goede ideeen ter spijt, vind ik het vast zetten van een vm het
> zwakke punt.
Ben ik eigenlijk volkomen met je eens, maar de statistieken vertellen
ons dat een velomobiel maar zelden gestolen word. Wel word er af en toe
eentje ontvreemd om te kunnen joyriden, maar die word vrijwel altijd na
een tijdje terug gevonden in diverse stadia van beschadigingen.
> Zo'n wieldoekje gaat uiteindelijk toch stuk, ookal doe je
> het voorzichtig (wat ik niet ben, heb meestal enige vorm van haast).
> Je ziet niet dat het ding vast zit en als je er in zit kan je hem niet op slot zetten of ontgrendelen (ligt vast aan mij, maar ik zit vaak al in mijn fiets als ik bedenk dat het kreng nog op slot zit....)
Hehehe, voor mij is dat zeker herkenbaar. Ik vermoed dat het bij mij
ligt aan het feit dat ik hem meestal alleen "op alarm" wegzet, en dus
slechts af en toe veranker.
> Het zou toch mooi zijn als je van binnen de fiets kan vastzetten?
> Bijvoorbeeld op het actherwiel met een axa slot. Op een plek die
> niemand ziet? Dat zou ik een hele fijne toevoeging vinden. Maar hoe
> dat dan moet met het wieldoekje??
Dat zou een geweldige stap vooruit zijn, maar ik heb nog geen werkbare
ideeen om zoiets mogelijk te maken. Het hangslotje om de rem /
stuurrichting te fixeren is een leuk idee, maar als iemand echt wil is
dat zomaar "verholpen".

--
Nico Salfischberger
Fuenda Calypso
Quest 320

Marnix

unread,
May 10, 2012, 5:19:39 PM5/10/12
to Ligfiets
Een low budget oplossing is geen verzekering, een op battery werkende
bewegings sensor op een onopvallende plaats vast zetten ( informeer
naar motoralarm bewegingssensor voor minder dan 10 euro heb je er al
een)
Het slot dat is duur, maar met een polyester (evt metaal) afdekplaat
welke het instap gat afsluit sluit je het instap gat af, als je de
plaat die ook in de neus van de fiets past, te groot vind, laat je hem
op het werkplek staan.
Geen mens heeft er iets aan tenzij ze ook zo'n velomobiel hebben en
jouw een hak willen zitten.
Zo'n slot zat bij mijn Mango, ideaal alles laat ik in de fiets zitten
slot erop en niemand kan ik er, buiten een kat via het trapgat.
Voor info zoekterm JJ Bike duitsland.
Of bij mij
M.Tielbeek @chello.nl
Verder veel plezier met je velomobiel, je raak nu besmet met dit virus
waar je moeilijk van af komt
Groeten Marnix Tielbeek
Eindhoven

hyz

unread,
May 11, 2012, 6:28:28 AM5/11/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 10 mei 2012 10:39 heeft Hans Huijgen <lig...@gmail.com> het
volgende geschreven:
> Het zou toch mooi zijn als je van binnen de fiets kan vastzetten?
> Bijvoorbeeld op het actherwiel met een axa slot. Op een plek die
> niemand ziet?

Het doel van een slot is vooral dat het afschrikt. Een stevig
eruitziend slot door het achterwiel valt op dus schrikt af.

Wil je onzichtbaar dan kan je de rem vastzetten. Een goed hangslot
strak om de rem is niet zomaar los te krijgen, dan heb je al een
kleine betonschaar nodig. Als je uberhaupt erachter komt dat daar een
slot zit. De meeste mensen weten niet eens de handrem te vinden bij
zo'n fiets.
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages