Utrechtse Heuvelrugliggers houden Appelflappentocht - 27 December

Maarten Sneep

Dec 8, 2007, 10:03:05 AM12/8/07
to ligf...@googlegroups.com
Goedemiddag,

Waarom zouden alleen velomobilisten in dit seizoen lol mogen hebben
met de Oliebollentocht? De Utrechtse Heuvelrugliggers rijden daarom op
donderdag 27 december de eerste Appelflappentocht, speciaal voor
Cabrio-rijders, al mogen velomobilisten best meerijden (maar wij
bepalen het tempo ;-) Route nog niet bekend, we zullen ruim voor het
donker weer klaar zijn.

We vertrekken om 11:00 van het Domplein in Utrecht, iedereen welkom.

Om meteen de openingsvraag te beantwoorden: Op 25 december post ik een
follow-up op dit bericht voor een weer-gerelateerde go-or-no-go.

Groet,

Maarten Sneep

Theo Mol

Dec 8, 2007, 5:33:45 PM12/8/07
to ligf...@googlegroups.com
Maarten Sneep schreef:
[...]

LOL!
Jammer dat ik moet werken. Als ik daar onderuit kan (heeel kleine kans) zou het een mooie aanloop zijn (-;

--
Groet van Theo - bewogen door Jan Rot die zijn hertaling van "yesterday when I was young" zingt, ik word oud - Mol.

Dec 8, 2007, 8:03:16 PM12/8/07
to Ligfiets
On 8 dec, 16:03, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> donderdag 27 december de eerste Appelflappentocht, speciaal voor
> Cabrio-rijders, al mogen velomobilisten best meerijden

Iedereen mag zijn lol hebben natuurlijk.
Al vraag ik mij af of het nog lol is met een open fiets onder de
omstandigheden fietsen zoals sommige Oliebollentochten zijn verreden.
Ik proef uit de oproep ook een zekere opstandigheid tegen de
Oliebollentocht.
Terecht of niet laat ik in het midden.
Ik voel toch de behoefte wat toelichting te geven al ben ik misschien
niet de juiste persoon hiervoor. Ik rij pas sinds 2004 mee.

De Oliebollentocht (voor velomobielen?) is al een jaren lange
traditie.
Ik heb me laten vertellen dat dit jaar de 10e editie is. Slechts vanaf
2000 zijn ze, zo ver ik weet, gedokumenteerd. In 1999 was er ook een
weet ik van Nico van L. (mede-organisator van dit jaar)
Oorspronkelijk een initiatief van ligfietsbouwers en nog steeds
fietsen we onder die vlag, niet die van de NVHPV zover ik weet.
Dit waren Ligfietsshop Tempelman (Flevobike Tempelman) en
Velomobiel.nl (J&S fietstechniek) deze bouwen toevallig Alleweder, C-
alleweder , Limit en de Quest/ Mango. Andre Vrielink was er ook al
heel vroeg bij met de eerste Versatile.
Dina Tempelman zorgde in het beginal altijd voor eigen gebakken
Oliebollen, vandaar de naam?

Waarom is het een exclusief velomobiel gebeuren? Ik zou het niet
weten. De keren dat ik mee heb gereden heb ik wel degelijk open
liggers gezien, ook op twee wielen. Ook op de foto's van nog vroegere
versies zijn ook open liggers te zien.
De weersomstandigheden kunnen in dit jaargetijde behoorlijk bar zijn.
Lees daarvoor maar eens de verslagen op www.velomobiel.nl

Het is ook min of meer een traditie dat de meeste deelnemers per fiets
van en naar de startplaats komen.
Dat kunnen op zich al hele ondernemingen worden. Ik heb dit jaar
inschrijvingen uit Belgie, Zeeland en Groningen die leggen soms meer
dan 400 km per fiets af om een tochtje van 65 km te gaan rijden.......
Nog een kenmerk is dat de tocht elk jaar door een ander georganiseert
wordt op een ander plaats in Nederland.
Mijn lijstje tot nu toe is:
Lelystad (1998?, 1999, 2000)
Zwolle (2001, 2002)
Hillegom 2003)
Almere (2004)
Nijmegen (2005)
Didam (2006)
Putten (2007)
Tot en met Hillegom werden de tochten nog vanuit bij iemand thuis
verzorgt. Door de stijgende deelnemer aantallen was dat niet meer te
verwerken.

In de maand mei van 2004 en 2005 Heeft Peter de R. in Jutrijp een
velomobieltocht georganiseerd.
Tevens worden al weer enkele jaren (5e keer?) in januari telkens bij
iemand anders thuis de 'velomobieltocht van het noorden' gehouden.
Dat groeit ook al aardig in aantal deelnemers.
Dan heb je natuurlijk nog Giessen. Oorspronkelijk een samenkomst van
velomobielbouwers uit alle landen om van gedachten te wisselen. Maar
ook daar zie je steeds vaker open ligfietsen en trikes. Zelfs een 5
tal rechtopfietsen waren er dit jaar bij.

Wat je beweegredenen ook zijn Maarten, ze zullen ongetwijfeld zuiver
en oprecht zijn.
Ik hoop dat je deelnemers trekt op deze derde Kerstdag en dat je mooi
weer hebt (dan hebben wij het ook!)
Ik hoop echter stiekum op 'Nijmegenweer' als je het niet erg vindt.
Een buitje (poeder)sneeuw in de nacht dat blijft liggen, schone droge
wegen, rond het vriespunt en een zonnetje erbij.
Dat je Appelflappen mogen smaken, wij hebben in elk geval de lekkerste
oliebollen van de Veluwe.

Theo - lekker warm en droog - van Goor

Dec 9, 2007, 3:02:12 AM12/9/07
to Ligfiets
Vergeet ik nog te te vertellen:
Elke weer is velomobielweer.
De Oliebollentocht is ALTIJD een GO!!

Theo - ;-) - van Goor

Maarten Sneep

Dec 9, 2007, 8:32:18 AM12/9/07
to ligf...@googlegroups.com
On 9 dec 2007, at 02:03, Theo van Goor wrote:

[knip - een stuk gescheidenis van de Oliebollentocht en andere
volomobieltreffen, en een vermoeden van irritatie]

> Wat je beweegredenen ook zijn Maarten, ze zullen ongetwijfeld zuiver
> en oprecht zijn.

Laat ik even wat achtergrond geven. Ik heb bij een regulier tochtje
van de u-liggers laten vallen dat het me op zich wel geinig leek om
met de Oliebollentocht mee te rijden. Hierop volgde de mededeling dat
het leuk was, maar dat ik waarschijnlijk wel sterretjes zou zien
vanwege het tempo – dat is geen verwijt, dat is een constatering.

Ik heb uiteindelijk ongeveer twee weken geleden op de mailing-lijst
van de u-liggers deze tocht aangekondigd, met de vraag op welke dag.
Het resultaat is het mailtje waarop jij hebt gereageerd, en een
aankondiging op ligfiets.net.

Ik kan je verzekeren dat er geen kinnesinne in het spel is. Ik wens je
oprecht veel plezier op de Oliebollentocht. Bij het herfsttreffen en
paastreffen rijden de meeste velomobielen al met de rem erop; bij een
paar tochten moeten jullie toch echt vol kunnen gaan.

De eerste appelflappentocht is bedoeld met een zeer vette knipoog, en
het einde van de aankondiging zou al een indicatie moeten zijn: ik
beantwoord hier al mijn openingsvraag. Jammer dat die knipoog niet
doorgekomen is – hoewel je tweede mailtje doet vermoeden dat dit wel
het geval is. Communicatie: het zo dicht mogelijk langs elkaar heen
praten.

> [...]
> Een buitje (poeder)sneeuw in de nacht dat blijft liggen, schone droge
> wegen, rond het vriespunt en een zonnetje erbij.

Met goed thermisch ondergoed lijkt me dat ook voor de appelflappen
geen probleem, maar misschien dat ik na volgende week anders piep. De
de go-or-no-go kijk ik naar mogelijke gladheid en regen, niet naar de
temperatuur. Bij gladheid (verse sneeuw) geef ik een waarschuwing,
maar ga ik op m'n trice kijken of ik eindelijk dwars door de bocht kan.

> Dat je Appelflappen mogen smaken, wij hebben in elk geval de lekkerste
> oliebollen van de Veluwe.

Ja, die appelflappen aan het eind van de tocht moet ik nog wel even
regelen. Eet smakelijk.

Maarten

paul

Dec 9, 2007, 9:09:37 AM12/9/07
to Ligfiets
Enige nuance Theo: Ik kan me een paar zomers herinneren dat het op
bepaalde 33+ graden-dagen
toch echt open-fiets-weer was ;-)

Groetjes,

Paul- of is het altijd ligfietsweer? - Dijs

Dec 9, 2007, 10:43:17 AM12/9/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 09-12-07 heeft paul<paul...@hetnet.nl> het volgende geschreven:

> Enige nuance Theo: Ik kan me een paar zomers herinneren dat het op
> bepaalde 33+ graden-dagen
> toch echt open-fiets-weer was ;-)

Ik ben het met Theo eens, want ook bij heet weer kun je prima met de
velomobiel rijden. Bij dezelfde inspanning rij je sneller, dus heb je
meer rijwind om je hoofd (waar een groot deel van de warmte wordt
afgevoerd) en veel minder directe zonnestraling op de rest van het
lichaam. Boven de 30graden rij ik weliswaar wat langzamer, maar met
een open fiets rij je met die temperatuur ook beter niet al te hard.

Bij heet weer bergop rijden, DAN wordt je wel flink warm omdat de
rijwind dan wegvalt en de inspanning groter is dan bij een open fiets.

Dit neemt niet weg dat ik bij mooi weer heel graag open fiets hoor,
maar bij meerdaagse tochten/fietsvakantie kies ik meestal toch voor de
weersonafhankelijkheid van de velomobiel.

H@rry

paul

Dec 9, 2007, 11:22:17 AM12/9/07
to Ligfiets

> [...]
> maar bij meerdaagse tochten/fietsvakantie kies ik meestal toch voor de
> weersonafhankelijkheid van de velomobiel.

Ach..... bij snikheet weer op de Utrechtse heuvelrug de Grebbeberg,
koerheuvel, defensieweg en de Amerongse berg nemen, dan
toch echt liever een cabrio, maar het gaat heus ook wel met een
velomobiel.
En op een koude glibberige winterdag heb ik liever een velomobiel,
maar als het moet lukt het met mijn open low racer ook wel.

Wat mij betreft heeft elke ligfiets zo zijn voor en zijn tegens,
daarom hoop ik over een jaar van alebei de soorten er een te hebben,

Goetjes,

Paul - vandaag jojo gedaan met zo'n 45 km autootje...leuk ! Hij werd
gek van me - Dijs

paul

Dec 9, 2007, 1:25:01 PM12/9/07
to Ligfiets

Dec 9, 2007, 2:08:29 PM12/9/07
to Ligfiets
Maarten Sneep blijkt toch geen dooddoener (flauw hè?)

> Ik kan je verzekeren dat er geen kinnesinne in het spel is. Ik wens je
> oprecht veel plezier op de Oliebollentocht.

Maarten
Dank je. Ik ben blij dat we elkaar goed begrijpen. Er is niks aan de
hand.
Toch had ik een niet te onderdrukken neiging in een soort verdediging
te gaan.
Ik klets daar heel wijs in dat stukkie, maar ik weet ook niet zoveel
hoor! Ik kom ook pas kijken in ligfietsland.
Toch vond ik het nodig het e.e.a. toe te lichten betreft velomobielen
in het algemeen en de oliebollentocht in het bijzonder.
De indruk kon bestaan dat dat 'de velomobielrijders' iets exclusiefs
organiseren en daar geen buitenstaanders bij toelaten.
Dat is dus niet zo. Het zit dus in de geschiedenis van de velomobiel
evenementen besloten dat er alleen velomobielen aan meedoen.
Dat is dus duidelijk. Geen scheven ogen dus.

> Bij het herfsttreffen en
> paastreffen rijden de meeste velomobielen al met de rem erop; bij een
> paar tochten moeten jullie toch echt vol kunnen gaan.

Dit is dus weer zo'n misvatting naar mijn idee.
De indruk wordt wel eens gewekt dat velomobielen uitsluitend tussen de
50 en 100 km/h kruisen. Dat is echt kletskoek!
Ik wed dat de gemiddele velomobilist eerder ergens tussen de 25 en 30
km/uur fietst. Wees eerlijk.
Degene die harder kan en wil en vooral ongeduldig van aard is, zich
niet wil aanpassen aan een groep met mindere goden, zal dit ook op een
open ligger doen. Daar heb je niet speciaal een velomobiel voor nodig.
Tijdens de herfst- en paastoertochten is het toch heerlijk op een
rustig tempo keuvelend van elkaar en het mooi lint van ligfietsen te
genieten. Dat kan ook met een velomobiel hoor!

Tijdens de oliebollentocht dit jaar zal Nico voorop rijden. Hij staat
bekend om zijn uiterst kalme wijze van rijden.
Ik doel niet alleen op de snelheid, maar juist het rustig optrekken en
gelijkmatig rijden is zijn sterke kant. Dat geeft rust in de groep.
Wie wil scheuren moet achteraan rijden. Met de verwachte 75 deelnemers
zal door het harmonica effect achterin juist iets vlotter gereden
moeten worden. Waar nodig zal onderweg steeds gewacht worden op
geschikte punten om minder snelle mensen rustig de gaten dicht te
laten rijden. Maar de juiste kunst van het goed voorrijden dat dat
niet nodig. Nico beheerst die techniek uitstekend.
Ik ga als een herdershond langs mijn kudde op en neer jagen om ze bij
elkaar te houden en helpen veilig en vlot over te steken bij
gevaarlijke kruisingen. Ik mag als enige dus echt scheuren.
Marcel Vriezekolk sluit de rij en laat niemand achter om wat voor een
reden dan ook. Hij kan ook draadloos Nico laten afremmen of stoppen
indien nodig.

Dan maak ik even van de gelegenheid gebruik om nog een beproefde
techniek uit te leggen:
Als er iemand van de deelnemers in zijn spiegel de stoet achter zich
uit het zicht ziet verdwijnen, dat verwachten wij van iedereen dat je
dan op de eerst volgende afslag op een zichtbaar (veilig) punt blijft
staan wachten tot er weer iemand achter je komt opdoemen. Dan pas
vervolg je je weg. Zijn er meer mensen op dat punt en het wachten
duurt lang dan kan er één persoon een deel terug rijden om polshoogte
te nemen.
Verleen hulp indien nodig of fungeer als boodschapper naar de rest van
de groep om te laten weten wat er aan de hand is en hoe lang het kan
gaan duren.
Als iedereen zich aan deze simpele gedragscode houdt gaan we niet
alleen samen op op weg, maar komen we ook samen weer thuis.

Eigenlijk zijn die velomobilisten maar gewone suffe sullen hè?
Je dacht zeker dat er alleen maar gescheurt wordt?

Oh ja, over die temperaturen.
Sinds de aanschaf van mijn Alleweder heb ik geen meter meer gereden
met een open ligfiets....simpel nooit behoefte meer aan gehad.
Juist omdat je niet in de zon zit is het veel minder warm dan je zou
vermoeden.

Veel plezier met de 'vette' appelflappentocht.

Groeten
Theo van Goor

ErikEngerd

Dec 9, 2007, 2:19:37 PM12/9/07
to Ligfiets

On Dec 9, 2:03 am, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:
> [...]
> inschrijvingen uit Belgie, Zeeland en Groningen die leggen soms meer
> dan 400 km per fiets af om een tochtje van 65 km te gaan rijden.......

Ik ben ook wel geinteresseerd maar kom dan wel met de auto. In dat
geval wel jammer dat het in het centrum van Utrecht is. Een klein
plaatsje in de buurt (met een NS station voor mensen die met de trein
komen) zou makkelijker zijn geweest.

> [...]
> Tot en met Hillegom werden de tochten nog vanuit bij iemand thuis
> verzorgt. Door de stijgende deelnemer aantallen was dat niet meer te

Iets dergelijks kan natuurlijk ook met appelflappentocht gaan
gebeuren!

Erik - die even gaat kijken waar je daar in de buurt van de Dom kan
parkeren.

Maarten Sneep

Dec 9, 2007, 2:35:39 PM12/9/07
to ligf...@googlegroups.com

On 9 dec 2007, at 20:19, ErikEngerd wrote:

> [...]
> geval wel jammer dat het in het centrum van Utrecht is. Een klein
> plaatsje in de buurt (met een NS station voor mensen die met de trein

Het Domplein is het standaard vertrekpunt van de U-liggers, vandaar.

> Erik - die even gaat kijken waar je daar in de buurt van de Dom kan
> parkeren.

In dat geval kan je beter even met een van de U-liggers afspreken die
niet in het centrum wonen, en met hem/haar meerijden naar het
Domplein. Ik geef liever geen aanwijzingen op het forum, stuur me even
een direct berichtje.

Maarten

Dec 9, 2007, 3:04:14 PM12/9/07
to Ligfiets
Theo wordt gecorrigeert:
Mijn lijstje tot nu toe is: (met dank aan Quesjer)

1999, Lelystad
2000, Lelystad
2001, Veenendaal (Bas en Christine thuis)
2002, Hillegom (ouders van Dennis Vermeij)
2003, Zwolle (Paulus den Boer)
2004, Almere (fam.Schoots/scoutinggroep)
2005, Nijmegen (wielerclub wageningen)
2006, Didam (Frank Cornelissen/ school)
2007, Putten (Putten)

> Iets dergelijks kan natuurlijk ook met appelflappentocht gaan
> gebeuren!
>
> Erik - die even gaat kijken waar je daar in de buurt van de Dom kan
> parkeren.

Dat mag ik hopen.
De opkomst bij het Uddelermeer was ook al groots de eerste keer.
Echter de tweede Velomobieltocht van Jutrijp was ook druk bezocht. In
2006 werd deze helaas afgelast omdat er maar één deelnemer was (ikke)
Je weet nooit hoe dat gaat.

Theo - moet eens minderen in de mails, wordt al een echte kletskous -
van Goor

ErikEngerd

Dec 9, 2007, 4:13:06 PM12/9/07
to Ligfiets

On Dec 9, 9:04 pm, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:

> Dat mag ik hopen.

Een veel betere plek om te parkeren is inmiddels al geregeld, compleet
met warming
up en cooling down van 6.4 km.

> Theo - moet eens minderen in de mails, wordt al een echte kletskous -
> van Goor

Tja, hoe zullen we zo iemand noemen? Een "ligluller" of een
"kletsligger"? :-)

Maarten Sneep

Dec 16, 2007, 12:40:15 PM12/16/07
to ligf...@googlegroups.com
Hallo,

Ik heb begin deze maand de Appelflappentocht aangekondigd:

On 8 dec 2007, at 16:03, Maarten Sneep wrote:

> [...]
> Cabrio-rijders, al mogen velomobilisten best meerijden (maar wij
> bepalen het tempo ;-) Route nog niet bekend, we zullen ruim voor het

Dit bericht heeft wat reacties opgeroepen, waarvoor dank. De route
staat in de agenda van het Ligfiets plaza, en daar staat nu ook een
link naar de voorgestelde route-ideeën en een mogelijkheid je in te
schrijven. Het zijn twee routes: cabrio-rijders kunnen wat last van
een koude oosten wind hebben, en daarvoor is er een alternatief.

Nog steeds zal ik op 25 december een go or no-go geven, zowel in de
agenda, als in dit forum. Ook geef ik dan aan welke route het zal
worden.

Met vriendelijke groet,

Maarten Sneep

Dec 16, 2007, 1:53:27 PM12/16/07
to Ligfiets

On 16 dec, 18:40, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:
> Hallo,

Als ik het zo peil bij de inschrijvers voor de OBT op 28 dec. zijn er
enkele velomobilisten die ook van Appelflappen houden.....

Theo - hardtoprijder - van Goor

Maarten Sneep

Dec 16, 2007, 3:55:30 PM12/16/07
to ligf...@googlegroups.com

Waaronder de velomobilist die vaker met de u-liggers meerijdt. Voor
zover ik weet is er maar één velomobilist onder de regelmatige U-
liggers. De datum is ook om die reden zo gekozen.

Maarten

Bart

Dec 17, 2007, 5:11:15 AM12/17/07
to Ligfiets
Ik zou eigenlijk best geïnteresseerd zijn... en ik woon in Hilversum,
niet eens ver weg. Maar met de ligfiets vermijd ik in principe
stadsverkeer, laat staan het centrum van een stad waar ik nauwelijks
bekend ben. Een handiger vertrekplek lijkt me inderdaad een NS-station
bij een of ander dorp... heb je vaak ook nog een stationsrestaurant.
Deze kant op zou ik denken aan Maartensdijk, maar de andere kant op
zijn ongetwijfeld ook goede mogelijkheden. (Bijkomend voordeel dat je
meteen in landelijke omgeving zit en niet eerst de stad UIT hoeft).

Zijn er deelnemers die probleemloos naar het Domplein weten te
fietsen, en ergens tussen Utrecht en Hilversum wonen, bij wie ik 's
morgens kan aankloppen om samen naar het Domplein te fietsen?

Bart Doets

Maarten Sneep

Dec 25, 2007, 2:37:29 PM12/25/07
to Ligfiets
On 8 dec, 16:03, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

Het gaat door, en we rijden de beschutte route. Op de agenda op
ligfiets.net
staat een verwijzing naar de route (in Google Earth)

Bas Fotografie

Dec 26, 2007, 3:12:13 PM12/26/07
to ligf...@googlegroups.com

On 25-dec-2007, at 20:37, Maarten Sneep wrote:

> Het gaat door, en we rijden de beschutte route. Op de agenda op
> ligfiets.net
> staat een verwijzing naar de route (in Google Earth)

Veel fietsplezier. Ook voor de olieboltochtrijders!

grt

Bas

-------------------
Bas Fotografie
portfolio: http://ic4u2.net
weblog: http://roodpetje.nl
archief: http://fotograaf.defotojournalist.nl/basfotografie

Dec 28, 2007, 12:57:52 AM12/28/07
to Ligfiets

Hoe is het gegaan met de flappen?
Verslagen, foto's.
We hebben met spanning zitten wachten hier met de overnachters.
(de laatste kwamen om 22:00 uur binnen vanuit Belgie met twee
prachtige Alleweders.)

Theo van Goor

Maarten Sneep

Dec 28, 2007, 4:58:14 AM12/28/07
to ligf...@googlegroups.com

On 28 dec 2007, at 06:57, Theo van Goor wrote:

> Hoe is het gegaan met de flappen?

12 rijders, 1 last minute afvaller (lekke band, helaas). Verder droog
en zonder uitglijders gereden. We zijn weer voor het donker thuis
gekomen, als vonden sommigen dat het nooit licht geweest was.

> Verslagen, foto's.

Er zijn foto's en zelfs wat filmpjes gemaakt. Verslag volgt.

> We hebben met spanning zitten wachten hier met de overnachters.
> (de laatste kwamen om 22:00 uur binnen vanuit Belgie met twee
> prachtige Alleweders.)

Veel plezier vandaag, jullie hebben mogelijk zelfs wat zon.

Maarten

Maarten Sneep

Dec 29, 2007, 12:17:15 PM12/29/07
to Ligfiets
Kort verslag Appelflappentocht.

Zo, alle oudhollandse lekkernijen zijn (op ligfiets gebied) veroberd:
de Appelflappentocht en de Oliebollentocht zijn beide verreden.

Eén ding wil ik hier nog benadrukken: de Appelflappentocht is niet
bedoeld als afzetten tegen velomobilisten, beslist niet. De naam is
duidelijk een verwijzing naar de Oliebollentocht, maar daar houdt het
(wat mij betreft) ook op. Vlak voor de Appelflappentocht heb ik twee
maal 40 km gereden, één keer onder nul, de tweede keer net boven nul.
Voor mij is dat ongeveer de limiet. Vandaar ook de dubbel uitgezette
route, en de uiteindelijke keuze voor de kortere en meer beschutte
route.

Goed, een verslag van de route: twee rijders hebben bij mij (in
Bilthoven) afgesproken: Erik (Breda) en Bart (Hilversum). Bij mij is
het een stuk gemakkelijker om te parkeren dan op het Domplein. Helaas
blijkt Erik hier al een lekke band te hebben (zie discussie over
Franse ventielen). Ik geef aan waar we het best opgewacht kunnen
worden, maar kort na vertrek van het Domplein krijg ik een SMS dat ook
het repareren niet goed gelukt is: één afvaller.

Van het Domplein vertrekken we om vijf over elf met 9 rijders.
Onderweg worden we ingehaald door nog twee rijders, waaronder een
bukfietser - in het zomerseizoen voorzien van een Optima Xlow, maar nu
toch maar met wat meer grond-speling. Ook worden we onderweg opgewacht
door en rijder uit Amersfoort.

Met 12 rijders rijden we verder. Er blijkt behoefte aan een lunch, en
een korte omweg via Lage Vuursche wordt toegevoegd aan de tocht. Om in
de Appelflappen-sfeer te blijven, kiezen de meesten voor een
pannenkoek met appel, rozijnen en kaneel. Gelukkig zijn er voldoende
appels op voorraad. Na een route door de bossen bij Lage Vuursche -
veel blad op de weg, gelukkig geen uitglijders - komen we weer terug
op de vooraf geplande route. Met de complete groep rijden we Utrecht
weer in - zelfs de afgelopen ketting ligt er zo snel weer op dat we
wel stoppen voor het pech-geval, maar ons vervolgens afvragen waarom
eigenlijk, we missen immers niemand en de ketting ligt er dan al weer
op. Op de Biltstraat wil een auto achteruit ons pad blokkeren, een
scheidsrechtersfluitje is dan toch een stuk effectiever dan een
fietsbel. Na afloop drinken we nog wat in een van de cafées aan het
Domplein.

Maar waar blijven de Appelflappen? Die waren er niet. Volgend jaar
dan? Wellicht. Ik denk ook dat er ruimte zat is voor meer dan één
appelflappentocht. De grootte van de groep was nu goed behapbaar, ook
voor onverwachte zaken, zoals omrijden via een pannenkoekenhuis. Om
vragen te voorkomen, is het wel aan te raden om een voorraadje
appelflappen mee te nemen, of in elk geval de route te plannen langs
een oudhollandse gebakskraam.

Ik heb helaas maar twee foto's ontvangen, er zijn er meer gemaakt. Die
komen nog wel.

Groet,

Maarten

F. van Schoot

Dec 29, 2007, 12:23:12 PM12/29/07
to ligf...@googlegroups.com
Harry vond het al eerder....
Nu is me ook gelukt
http://www.vimeo.com/458734
groeten Frans, nu verder met de Oliebollen2007

rowingvictor

Jan 1, 2008, 1:37:26 PM1/1/08
to Ligfiets
Jullie vinden de foto's van de Appelflappen tocht achter de volgende
link

Wat je met de andere albums doet, moet je zelf weten.

link: www.victor.zijnalbums.nl

Groet, Victor.