AD : vrijheid op een ligfiets

Wim Ganseij

Mar 16, 2007, 3:04:32 PM3/16/07
to ligf...@googlegroups.com
In he AD van vandaag editie Drechtsteden een verhaal over "vrijheid op een ligfiets"

Gr.

Wim

WFvN

Mar 16, 2007, 3:57:16 PM3/16/07
to Ligfiets
On 16 mrt, 20:04, "Wim Ganseij" <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:
> In heADvan vandaageditieDrechtstedeneen verhaal over "vrijheid op eenligfiets"

Het bericht staat ook online:

Vrijheid op een ligfiets

DORDRECHT - Wat een vrijheid. Liggend op een fiets de wereld verkennen
of in vliegende vaart kilometers vreten.
,,Probeer maar'', zegt Peter Zoomers van Maia Ligfietsen in de
watertoren in Dubbeldam. De rode rijmachine ziet er gelikt en lekker
snel uit. Het heeft een comfortabel zitzadel en een klapstuur. Maar,
aahhh.. Evenwicht bewaren valt voor goedwillende beginners op dit
sportieve 'apparaat' nog vies tegen.

Maia Ligfietsen doet zondag 25 maart mee met de landelijke
Ligfietsdagen en de organisatie verwacht enkele tientallen ligfietsers
en mensen die willen kennismaken met de opvallende wegsport.

Er zijn vier tochten uitgezet. Twee korte van 11.00 tot 12.30 uur en
tussen 13.30 en 15.00 uur over het Eiland van Dordrecht.

Voor beginners en gevorderden is er een lange toertocht van zestig
kilometer naar de molens van Kinderdijk. De vierde rit is bestemd voor
diehards die 75 kilometer zullen 'racen' naar Slot Loevestein. Deze
laatste gebeurtenis is bestemd voor de ervaren ligfietser die zich dan
kan optrekken aan de wereldkampioen ligfietsen Hans Wessels en aan de
wereldkampioene roeifietsen, Daniëlle van der Waard uit Rotterdam.
Beiden rijden mee.

De aanvang is 11.00 uur bij de watertoren en kijkers zijn bij die
start van harte welkom. ,,Mensen kunnen ook meedoen op een gewone
fiets,'' zegt Zoomers. ,,De bakfiets, de omafiets, de racefiets of
mountainbike.''

Ligfietsen is een comfortabele manier van voortbewegen, vindt
Zoomers. ,,Het grote voordeel is dat je rug en zitvlak goed zijn
ondersteund, net alsof je in een auto zit. Zadel- of polspijn ontstaan
daardoor niet. Hierbij vergeleken is een racefiets met zijn harde
zadel een spartaans ding. Een martelwerktuig zou ik bijna zeggen. Wij
rijden zelf ook veel op de bakfiets, maar voor langere afstanden pak
ik liefst de ligfiets.''

Hoe lager, hoe sneller, is de regel. ,,Denk maar aan een sportauto.''
Anderen vergelijken het liggen op de ligfiets met de relaxhouding in
een fauteuil voor de televisie.

'Maia' ziet de belangstelling voor het fenomeen nog steeds groeien.
Zoomers organiseert ondertussen veel bedrijfsfeesten, waarbij mensen
lacherig aan een tochtje beginnen, maar al snel razendenthousiast
raken ,,Dan hebben ze gereden en reageren ze euforisch: 'We kunnen
het!''

Want leren moet je het ligfietsen wèl, al is dat vooral een kwestie
van even doorzetten. In vijf tot tien minunten lukt het de meesten om
in ieder geval het evenwicht te bewaren en binnen een halve dag heb je
de fietstechniek stevig in de benen, weet Zoomers uit ervaring.

De kick? Liefhebbers zeggen dat ze tijdens het toeren tijd hebben om
na te denken, een beetje te mijmeren, geen last hebben van files en
daardoor ontstressen en onthaasten.

Op de weg is de ligfiets ondertussen al aardig ingeburgerd, maar het
blijft een opvallend verschijnsel. ,,Tien jaar geleden was je helemaal
een soort 'ruimtewezen', Nu zijn mensen minder verrast als je
voorbijkomt. Maar het is geen set skates die je aanschaft. Je moet een
fietsgek zijn.''