Toponed verkrijgbaar?

May 29, 2006, 12:47:58 PM5/29/06
to Ligfiets
Voor wie er op zit te wachten.

Als ik het goed begrijp is de langverwachte digitale fietskaart voor
GPS nu eindelijk klaar.
De eerst bug zitten er ondanks de lange ontwikkeltijd al in. :-(

http://www.toponederland.nl/

Ik had me ingeschreven op een lijst bij Waypiont in Notter, maar nog
geen bericht ontvangen. Zal morgen eens bellen hoe de stand van zaken
is.

Dan zou er dus nu een topografische kaart van Nederland in 1:50000
beschikbaar zijn met 1:100000 in stedelijk gebieden.
Ben benieuwd.

Theo - wacht al een jaar - van Goor

Hans van Schoot

May 29, 2006, 1:22:28 PM5/29/06
to ligf...@googlegroups.com

Ik geloof dat mijn vader (Frans van Schoot, hijs volgende week weer thuis)
deze topokaart heeft voor de GPS. Ik heb hem op mn GPS-V gebruikt en kon
niets meer terugvinden, je wordt helemaal kippig van de priegelweggetjes op
je zwartwit scherm. Op de 60Cx zag het er wel netjes uit.
Verder heeft deze kaart nog een aantal nadelen in gebruik, zoals het
ontbreken van straatnamen en dergelijke. Je kan dus ook niet zoeken op een
adres en zeggen goto. Ook krijg ik zelf op de GPS-V de routenrekenfuncties
niet goed aan de praat (lees helemaal niet), ik heb dit nog niet op de 60C
geprobeerd. Ik geloof dat het vectormateriaal ook ontbreekt bij deze kaart.
Enige manier om dus routes erin te krijgen is dus om ze te maken op de PC en
dan over te zetten in de GPS.

Mijn persoonlijke verklaring voor het feit dat deze kaart niet lekker fietst
(op een zwartwit scherm dan) is door de overdosis van informatie. Bij gewone
papieren kaarten is dat erg prettig omdat het helpt met je locatie bepalen
en dan te verzinnen waar je heen wil. Het scherm van de GPS is gewoon net
even te klein voor al die bergen informatie, die je allemaal niet nodig hebt
als de GPS al uitzoekt waar je bent (van boomgaarden staat bijvoorbeeld elke
boom erop, net zoals elk huis in buitengebieden). Door de overkill aan info
bij 30 km/h raak je dus snel van je route af, en de GPS kan je er niet op
terugrekenen...

Hans - vindt het mooi speelgoed maar heeft toch liever kaartmateriaal waar
de GPS wel 100% mee overweg kan - van Schoot

Rik van den Bergh

May 29, 2006, 2:37:39 PM5/29/06
to ligf...@googlegroups.com
On Monday 29 May 2006 18:47, Theo van Goor wrote:
> Voor wie er op zit te wachten.
>
> Als ik het goed begrijp is de langverwachte digitale fietskaart voor
> GPS nu eindelijk klaar.
> De eerst bug zitten er ondanks de lange ontwikkeltijd al in. :-(

Die kaart heb ik al een aantal weken. Let wel, bij het installeren kan er
iets fout gaan, kijk hiervoor op de topo website.

Ik gebruik de kaart op een 60CSx dat gaat heel goed. Een nadeel vind ik
het vaak ontbreken van straatnamen.

--
Open standards. Open source. Open minds.

May 29, 2006, 4:47:25 PM5/29/06
to Ligfiets
Klinkt allemaal niet erg hoopgevend.
Ik heb maar een eenvoudige monochrome Legend dat is dus kennelijk bij
lange na niet genoeg.
De standaard kaart is meestal voldoende voor orientatie en algemene
koers.
Met mapsource heb ik meer dan genoeg detail, helaas gaat die niet in de
GPS (ze horen niet bij elkaar)
Toch lijkt in in mijn geval misschien toch niet de goede aanschaf. Ik
wil hem toch eerst wel eens zien op een monochrome scherm zien voordat
ik voor hem 135 pegels koop.

Theo - wachten voor niets geweest ? - van Goor

Eric van Heck

May 30, 2006, 6:20:22 AM5/30/06
to Ligfiets

Theo van Goor schreef:

Als je Mapsource gebruikt kun je de topo kaarten selecteren in de
"topo"stand, omschakelen naar de "City Select"stand, en kaarten
selecteren, en ze vervolgens samen naar de GPS zenden. Op de GPS kun je
dan kiezen: de City Select als je een adres zoekt, de Topo als je "in
het wild" wandelt of fietst.
Eric - fietst meestal op gebaande wegen - van Heck
Op mijn 60CS werkt het.

May 30, 2006, 12:49:30 PM5/30/06
to Ligfiets
Eric schreef:

>Als je Mapsource gebruikt kun je de topo kaarten selecteren in de
>"topo"stand, omschakelen naar de "City Select"stand, en kaarten
>selecteren, en ze vervolgens samen naar de GPS zenden.

Dat is dus het probleem bij mij. Ik heb geen Mapsource bij de Legend
gekregen.
Ik beschik over een oude versie van een terziele gegaande demo Garmin
V. Daar heb ik de codes van gekregen via Waypoint in Notter. u kan ik
dus wel uitlezen en plotten op de komputer maar kaarten inlezen in de
GPS gaat helaas niet. Ook updaten is niet mogelijk.
Ik was dus in afwachting van Toponed met deze tussen oplossing.

>Eric - fietst meestal op gebaande wegen - van Heck
>Op mijn 60CS werkt het.

Ik vrees dat het monogrome dus gaat tegenvallen. De demo zag er wel
goed uit.
Ik wacht nog even de racties af en wil nog eens life alles zien draaien
op een monoscherm.

Theo - Kan me verder prima redden voorlopig - van Goor

Henri

May 30, 2006, 1:19:11 PM5/30/06
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>selecteren, en ze vervolgens samen naar de GPS zenden.

Dat is dus het probleem bij mij. Ik heb geen Mapsource bij de Legend

Mapsource krijg je toch bij je topokaarten, werkt perfect!