Voor ligfietsers: Helm met lampjes

AndreasH

Oct 8, 2009, 1:20:09 PM10/8/09
to Ligfiets
Daarnet gezien in de catalogus van Rose: Ledverlichting voor in je
fietshelm. Lijkt me niet echt lastig zelf in elkaar te zetten maar
zijn er hier mensen met ervaring?? Het lijkt me eigenlijk wel een
goeie aangezien je hoofd eigenlijk altijd wel het hoogste punt is op
een ligfiets. Dan zien ze in ieder geval nog iets van je aankomen....
Correct me if I'm wrong:
http://pro4.intermix7.nl/cat/front/show_picture.asp?path=/cat/custom/images/items/440/phoibos.JPG&width=600&height=600&raster=5&thumb=1
(voorbeeld)

Groeten,

Andreas - zondag 60km fietsen - Heijdendael

Oct 8, 2009, 2:40:06 PM10/8/09
to ligf...@googlegroups.com

1) Volgende de Nederlandse wet is dit niet toegestaan. Lamp moet vast
aan de fiets zitten of op de borst/rug gedragen worden. Mogelijk dat het
gedoodg word maar het is niet zeker

2) Als die lamp steeds mee draait met je hoofd kan dat een erg
ververlend straatbeeld geven. Verkeer is te serieus om er een kerstboom
festijn van te maken.

3) Het is wel makkelijk als je pecht hebt. Wel lijtk het me dat het last
heeft van het hoofdlampjes euvel: verlichte knie-en. Daarmee ook de
voordelen van een hoofdlampje.

4) Het is een helm......

5) Ik betwijfel dat het gaat om een fatsoenlijk vermogen lamp.

Grrz
Rode -rijd zeer zelden met de hoofdlamp- Pioneer

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

AndreasH

Oct 8, 2009, 4:31:26 PM10/8/09
to Ligfiets
Bedoelde eigenlijk meer een rood ledlampje op de achterkant. De
voorkant van de fiets heeft al z'n reguliere verlichting....

On 8 okt, 20:40, Rode Pioneer <RodePion...@gmail.com> wrote:
> [...]

Arvid

Oct 8, 2009, 4:34:47 PM10/8/09
to ligf...@googlegroups.com
AndreasH wrote:
> [...]
> goeie aangezien je hoofd eigenlijk altijd wel het hoogste punt is op
> een ligfiets. Dan zien ze in ieder geval nog iets van je aankomen....

Toen ik net wat meer in het donker ging fietsen en de standaard
gloeilamp/halogeen ontoereikend vond ben ik eens met een krachtige
hoofdlamp gaan fietsen. Ik zag heel goed mijn benen en schoenen, en ook
mijn neuspijp bleek te kunnen blinken, net als mijn voorderailleur!
Van de weg zag ik daardoor helemaal niks.

Ik heb een hoofdlamp altijd in mn tas, handig voor bij pech, maar als
primaire ligfietslamp is het ongeschikt. Als extra lampje om gezien te
worden... het wordt dan al gauw een kerstboom.

Tijdens brevetten die hele nachten doorgaan heb ik wel rechtopfietsers
gezien met lampen op hun helm, en ik kreeg de indruk dat dat eigenlijk
altijd een zelf bevestigde oplossing was. Zo moeilijk is een
(hoofd)ledlamp vastmaken op een helm niet.

Arvid

Mark van Gorkom

Oct 8, 2009, 5:36:28 PM10/8/09
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> primaire ligfietslamp is het ongeschikt. Als extra lampje om gezien te
> worden... het wordt dan al gauw een kerstboom.

Fiets al jaren met enkel een hoofdlamp, ook op de Baron, en dat bevalt
uitstekend. Alleen bij zwaar noodweer begint het te verblinden. Je moet
er wel een gebruiken met een sterke bundeling. Gebruikte hem eerst
alleen om gezien te worden (werkt prima, zelf een zwakke hoofdlamp valt
meer op dan een krachtige lamp op je fiets). Maar met de komst van
voldoende heldere en gefocusde LEDs ook om zelf iets te zien. Kun je 1
lamp gebruiken op al je fietsen, en die is dan gelijk bermlamp, en
pechlamp, en leeslichtje, en zoeklicht voor straatnaambordjes, etc.

Mark - zijn wel weer genoeg mailtjes - van Gorkom.

Pieter Zandstra

Oct 9, 2009, 2:14:45 AM10/9/09
to Ligfiets
Een oplossing die jezelf kan doen erg simpel en goedkoop is de
volgende. Op het EK roeifietsen zag ik iemand die in zijn helm 2
platte dunne hema lampjes (die platte dunne met elastiekje) had
gemonteerd. De lampjes pasten precies tussen de spleten van de helm en
werden vastgezet met het elastiekje dat aan die kleine lampje zit. Ze
stonden keurig naar achter en waren nog steeds bedienbaar. Je zit dan
wel met het probleem dat je dan eigenlijk 3 achterlichten krijgt wat
volgens mij officieel niet is toegestaan.

Bart

Oct 9, 2009, 7:16:12 AM10/9/09
to Ligfiets
> [...]
> 1) Volgende de Nederlandse wet is dit niet toegestaan. Lamp moet vast
> aan de fiets zitten of op de borst/rug gedragen worden. Mogelijk dat het

Een jaar of twee geleden hebben we daar landelijk gedoe over gehad,
over de vraag of je een LED lampje aan je kleding mocht bevestigen
(bij wijze van fietsverlichting, het ging niet over extraverlichting).
Aanvankelijk was de overheid er tegen (het stond inderdaad in de wet
zoals jij citeert) maar bij nader inzien kwam men erop terug; gezien
het grote aantal fietsen zonder licht kunnen ze beter met beperkt
licht dan zonder licht fietsen...
Leds op je helm, ja wel een idee, alleen heb ik geen zin in een
helm...
Bart

Oct 9, 2009, 7:35:25 AM10/9/09
to ligf...@googlegroups.com

Nee, Rode Pioneer citeert de wet zoals deze nu is. Daarvoor moest de
lamp op de fiets vast zitten en waren lampen op kleding verboden.

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Bart

Oct 10, 2009, 4:27:55 AM10/10/09
to Ligfiets
On 9 okt, 13:35, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:
> Nee, Rode Pioneer citeert de wet zoals deze nu is. Daarvoor moest de
> lamp op de fiets vast zitten en waren lampen op kleding verboden.

Klopt, ik beschreef een gedoogsituatie. Ik denk dus dat je met LED's
op je helm gedoogd wordt.
Bart

Jaap-Andre de Hoop

Oct 10, 2009, 7:16:26 AM10/10/09
to ligf...@googlegroups.com
Je wordt misschien wel gedoogd, maar niet officieel,
http://www.losselampjesmogenook.nl/view/page/deregels:
Ze mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op je hoofd, armen of benen.

Jaap-Andre, in wat voor een land leven we, officieel gedogen....

Dutch JaFO

Oct 10, 2009, 5:36:07 PM10/10/09
to Ligfiets
Tja ... we hebben het woord zo'n beetje uitgevonden ;)

En zo wordt volgens mij al eeuwen gedoogd dat veel pedalen niet eens
reflectors hebben (of laat staan dat ze uberhaupt kunnen werken).

groetjes,
JaFO