Raptobike lowracer

Ligmark

Beste liggers,

Google eet net mijn zorgvuldig geschreven recensie op.

Wat is jullie visie op de op Cycle Vision gepresenteerde lowracer van
Raptobike?

Plaatje: http://www.raptobike.nl/foto_1.php

Groetjes,

Mark
(grmbl)

Wilbert Berendsen

Jun 3, 2007, 2:04:39 PM6/3/07
to ligf...@googlegroups.com
Op zondag 3 juni 2007, schreef Ligmark:

> Wat is jullie visie op de op Cycle Vision gepresenteerde lowracer van
> Raptobike?
>
> Plaatje: http://www.raptobike.nl/foto_1.php

Ziet er fraai uit. De cranks relatief laag, dat lijkt mij fijn fietsen. De
andere kant van de fiets zal wel wat drukker ogen met de kettingwielen.

Wilbert

--
http://www.wilbertberendsen.nl/
"You must be the change you wish to see in the world."

Mark van Gorkom

Jun 3, 2007, 2:23:48 PM6/3/07
to ligf...@googlegroups.com

>Ziet er fraai uit. De cranks relatief laag, dat lijkt mij fijn fietsen. De
>andere kant van de fiets zal wel wat drukker ogen met de kettingwielen.
>
>Wilbert

Heb me door de bouwers uit laten leggen dat die cranks juist weer
omhoog gaan, omdat je nu wel heel weinig speling hebt tussen pedaal
en band en tussen rechterhak en derailleur. Toch kan het wel: de
FastFWD heeft vlgs mij nog lagere cranks en daar heb je wel voldoende speling.

Mark - toch wel leuk een keer een wielerbaan in werking te zien - van Gorkom.

Jun 3, 2007, 2:25:12 PM6/3/07
to Ligfiets

Ik ben niet echt deskundig qua techniek.
Hij was ook alleen om te kijken en niet om op te rijden.

Mijn 1e indruk:
Een, zo op het oog, een degelijk en net gebouwde fiets.
Hij toont in het echt zwaar door de enorm dikke framepijp. Maar hij is
niet echt zwaar in gewicht maar ook geen licht gewicht.
Het geheel is gewoon in evenwicht met vloeiende lijnen ontworpen.

De voorkant is voor zover ik kan beoordelen vrij van obstakels.
Ik bedoel: het voorwiel loopt niet aan tegen de ketting. De ketting
tordeerd natuurlijk wel.
De trappers hebben zo te zien ook geen ruzie met het voorwiel.
Maar zoals ik al zei, hij was alleen droog op de stand te zien en niet
te rijden.
Ik vond de prijs zeer positief voor het geleverde.
Voor rond de 1100 euri kun je soms nog geen 2e hands lowracer kopen.
Al met al zeker geen slechte indruk.

Theo - voor een professioneel oordeel kun je beter op Rembrand
vertrouwen - van Goor

Peter Huiberts

Jun 3, 2007, 2:42:04 PM6/3/07
to ligf...@googlegroups.com
Op Sun, 03 Jun 2007 13:01:32 +0200 schreef Ligmark
<markva...@gmail.com>:

> Wat is jullie visie op de op Cycle Vision gepresenteerde lowracer van
> Raptobike?
>

> Groetjes,
>
> Mark
> (grmbl)

Om te zien vind ik het persoonlijk een van de mooiste lowracers. Ik heb er
vandaag even een rondje op gereden. De exemplaren die op CV stonden waren
prototypes. Raptobike gaf al aan dat er nog een aantal verbeteringen op
komen. De belangrijkste verbetering zal de kettingloop worden. Deze is nog
niet optimaal. De stuuruitslag was goed, een kleine draaicirkel is
mogelijk. Met deze racer zal meestal met hoge snelheid gereden worden.
Doordat vering ontbreekt en het frame, volgens de makers, zeer stijf is
zal het geen pretje zijn om over klinkers te rijden. Behalve dat het een
mooie fiets is om te zien is ook de prijs aantrekkelijk. Net boven de 1000
euro is deze fiets in de standaard uitvoering verkrijgbaar.

Peter - benieuwd naar het volgende model van Raptobike - Huiberts

Elvin Haak

On 3 jun, 13:01, Ligmark <markvanhat...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Google eet net mijn zorgvuldig geschreven recensie op.
>
> Wat is jullie visie op de op Cycle Vision gepresenteerde lowracer van

Mijn eerste visie: een lelijke fiets.
Ik vind de Zephyr er veel mooier uitzien.
maar goed, dat is een mening natuurlijk.

Elvin

Bastiaan Welmers

On Sun, Jun 03, 2007 at 11:01:32AM -0000, Ligmark wrote:

> [...]
>
> Google eet net mijn zorgvuldig geschreven recensie op.
>
> Wat is jullie visie op de op Cycle Vision gepresenteerde lowracer van

Aardige fiets, zo met voorwielaandrijving.

Ik zou zeggen, als je 'm echt snel en met maximale rendement wilt
hebben, is het dan niet handig om de ketting rechstreeks van de
derailleur naar het voorblad laten lopen, ten koste van wat
stuuruitslag...

/Bastiaan

Schaik, TR van - SPLCC

Bastiaan Welmers schreef:

> [...]

>hebben, is het dan niet handig om de ketting rechstreeks van de
>derailleur naar het voorblad laten lopen, ten koste van wat

Hoi Bas,

Dat gaat niet. Als je dan stuurt loopt je ketting van het tandwiel, je kan wel de teruggaande ketting direct laten lopen maar je weet dat zo'n fiets al bestaat:http://www.challenge-ligfietsen.nl/html/index.php?taal=nl&selectie=nme

Ik vind persoonlijk de huidige raptobike lijken op een Baron met voorwiel aandrijving...

Het is steeds moeilijker om met iets nieuws te komen natuurlijk...

Ik weet ook niet of er misschien een of ander patent-recht op het model zit??

Groet,

Thomas - Kan niet wachten op de officiële uitslagen op www.ligfiets.net - van Schaik
For information, services and offers, please visit our web site:
http://www.klm.com. This e-mail and any attachment may contain
confidential and privileged material intended for the addressee
only. If you are not the addressee, you are notified that no part
of the e-mail or any attachment may be disclosed, copied or
distributed, and that any other action related to this e-mail or
attachment is strictly prohibited, and may be unlawful. If you have
received this e-mail by error, please notify the sender immediately
by return e-mail, and delete this message. Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij NV (KLM), its subsidiaries and/or its employees shall
not be liable for the incorrect or incomplete transmission of this
e-mail or any attachments, nor responsible for any delay in
receipt.
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. (also known as KLM Royal
Dutch Airlines) is registered in Amstelveen, The Netherlands, with
registered number 33014286

Op 04-06-07 heeft Elvin Haak<elvi...@gmail.com> het volgende geschreven:

> Mijn eerste visie: een lelijke fiets.
> Ik vind de Zephyr er veel mooier uitzien.
> maar goed, dat is een mening natuurlijk.
>
> Elvin
En een verkoperspraatjeargument (-;

Ik vind het een verfrissend fietsje. Niet zo zeer het uiterlijk
(weinig nieuws onder de zon, Thomas opmerking is erg raak), als wel
hoe het ding gepositioneerd wordt. In de presentatie en ook de woorden
in ligfiets&, etc spreekt een stukje ouderwetse eigenwijsheid die ik
bij andere gevestigde fabrikanten een beetje ben gaan missen (M5
uitgezonderd?).

In een ligfiets& van een tijdje geleden stond een verhaal van een
onderzoeker die beweerde dat radicale ideen van buiten de gevestigde
bedrijven moet komen. Ik denk dat raptorbike en ook minq dat inderdaad
laten zien. Bij raptor het aanvallende karakter van de marketing en
minq het ingenieuze.
Hans -vond de rainbow driewieler geinig met die grote kojaks-banden
http://www.fali.nl

Arnold Ligtvoet

Ligmark schreef:

Kan het natuurlijk niet laten : ik vind het een erg mooi fietsje :-)

Ik wil toch graag ook even mijn review van Cycle Vision geven. Wellicht
leuk om het ook eens van de andere kant te horen. De aanloop naar Cycle
Vision was redelijk spanned. Tot en met vrijdag zijn we bezig geweest
met de laatste details en aanpassingen op de fietsen om het een en ander
goed neer te zetten. Ook het regelen van een stand, bemanning, stroom,
inrichting, enz. leveren de nodige drukte op zeker zo'n eerste keer.

Ik heb de hele beurs als zeer positief ervaren. Heel veel enthousiaste
mensen op de stand gehad en eigenlijk alleen maar druk gehad twee volle
dagen lang. Ik had zelf meer rekening gehouden met relatief veel mensen
die nog niet zouden ligfietsen qua doelgroep, maar heb ook zeer veel
mensen gesproken die nu al een lage racer hebben of twijfelden over het
erbij kopen van een lage racer.

Ook het proefrijden binnen, alhoewel niet helemaal zo gepland, ging
goed. Veel positieve reacties, zelfs zo goed dat we op zondag maar naar
buiten zijn gegaan en gestuurd naar het officiele probeercircuit (ik
vond dit overigens aan de kleine kant). We hebben op basis van de
prototypes ook al de eerste fietsen verkocht.

Er komen nog een aantal wijzigingen aan de fiets die hem iets
bruikbaarder moeten maken door voornamelijk wat grotere stuuruitslagen
mogelijk te maken en wat kortere rijders te kunnen passen.

Ik was zelf blij verrast met de reacties van de meeste andere collega
fabrikanten. Heel veel leuke gesprekken gevoerd met de diverse mensen.
Inderdaad is het, zoals Thomas ook al aangaf, moeilijk om met iets
nieuws te komen als je laat op de markt komt en met een product komt wat
het succes moet halen uit aantallen. Ik heb in het begin getwijfeld over
het introduceren van een lage racer waar je meer in lag dan op. Dit is
een radicaal ander ontwerp en dat past dan weer niet bij een wat grotere
markt aan willen (proberen te) boren. Ik acht het niet uitgesloten dat
die fiets er niet alsnog eens komt overigens.

Kortom ik vond het een zeer leuke beurs en heb veel leuke mensen
gesproken. Vanwege de toch wat dunne scheidslijn tussen commercie (niet
te voeren alhier op de lijst) en hobby (wel hier op de lijst) nodig ik
je uit om, als je verder wilt praten met me over deze materie, te mailen
op mijn adres arn...@raptobike.nl. Ik zal de rest van deze draad
uiteraard wel met veel interesse lezen :-)

Groet,

Arnold - moe maar voldaan - Ligtvoet.

Ful Valstar

On 4 jun, 10:40, "Schaik, TR van - SPLCC" <TR-van.Sch...@td.klm.com>
wrote:

> Ik vind persoonlijk de huidige raptobike lijken op een Baron met voorwiel aandrijving...

Alle auto's lijken ook op elkaar. Toch wordt er van het ene saaie
modelletje (Golf) 100 x zo veel verkocht dan van het andere. Ik heb
geen verstand van vliegtuigen en voor mij zien (daarom) alle
vliegtuigen er hetzelfde uit met die twee vleugels enzo.

> Het is steeds moeilijker om met iets nieuws te komen natuurlijk...

Mwa, 'het wordt steeds leuker' zou ik zeggen. Mede omdat de
beschikbare standaard onderdelen steeds mooier en/of beter worden.
Kijk bijvoorbeeld maar naar de Schwalbe Kojaks.Daar kan je een fiets
omheen bouwen.De kreet 'nieuw' zegt mij overigens niet veel. De kreet
'beter' des te meer. En, eh........hebben we het al over de prijs
gehad ? lijkt mij behoorlijk nieuw/beter.

> Ik weet ook niet of er misschien een of ander patent-recht op het model zit??

Jij leest te veel amerikaanse literatuur Thomas. Dr.ir. Teus van Eck
zei: We moeten weer een land van ondernemers worden met Willie
Wortels, en niet alleen van juristen en beleidsmakers.

Ful Wortel(tje)

Schaik, TR van - SPLCC

Ful Valstar schreef:
> [...]

>geen verstand van vliegtuigen en voor mij zien (daarom) alle
>vliegtuigen er hetzelfde uit met die twee vleugels enzo.

Dank je Ful, was precies de reactie die ik van jou kon verwachten...

Ik hoop dat jij bij het oversteken wel het verschil ziet tussen een
vrachtwagen van 30 ton die met 50km/h aan komt rijden of een renault
clio, beiden zijn namelijk auto's.... Alleen de afloop kan wel degelijk
anders zijn....

> [...]
>'beter' des te meer. En, eh........hebben we het al over de prijs
>gehad ? lijkt mij behoorlijk nieuw/beter.

Beter is natuurlijk voor elk een relatief begrip, nieuw ook, maar in
mijn ogen duidelijker.

>Jij leest te veel amerikaanse literatuur Thomas. Dr.ir. Teus van Eck
>zei: We moeten weer een land van ondernemers worden met Willie
>Wortels, en niet alleen van juristen en beleidsmakers.

Liever een Willie Wortel met een inkomen, als een met een strafblad!
En nee, je aanname is niet correct, ik lees geen Amerikaanse literatuur,
enkel Engelse (F1).

>Ful Wortel(tje)

Ful trost je, het gaat niet om de grote maar hoe je hem gebruikt!

Met vriendelijke groet,

Thomas - Blij om te zien dat ik niet de enige ben die snel typt - van

Ligmark

On 4 jun, 12:28, "Schaik, TR van - SPLCC" <TR-van.Sch...@td.klm.com>

wrote:
> Ful Valstar schreef:>On 4 jun, 10:40, "Schaik, TR van - SPLCC" <TR-van.Sch...@td.klm.com>

> Ful trost je, het gaat niet om de grote maar...

...hoe je dat spelt! ;-)

Mark
(inkoppertje)

JeroenE

> [...]
> geen verstand van vliegtuigen en voor mij zien (daarom) alle
> vliegtuigen er hetzelfde uit met die twee vleugels enzo.

Ik heb al vergelijkingen gehoord met de M5 lowracer, ik heb gehoord
dat "ze" de split-tube achtervork van Challenge gejat hebben, en nu
lijkt de Raptobike weer op een Baron !?!

Ik denk dat deze framevorm redelijk universeel is. De vorm van de
voorkant wordt gedicteerd door de voorvork en de lage zitpositie van
de berijder en de achtervork door de hoek van het zitje. De
verschillen zitten in de details.

Ik vind het idee van een (enigszins) practische lowracer met
voorwielaandrijving wel bijzonder. OK, de NME is ook voorwiel
aangedreven, maar daar zou ik niet mee over straat willen. Ik vraag me
af hoe stijf het frame van de Rapto is tov een Jester of Baron, en wat
ik me af vraag is of het stuur niet erg gaat "trekken" wanneer je
flink aanzet.

Mark-Jan Bastian

Hi Thomas,

On Mon, Jun 04, 2007 at 12:28:53PM +0200, Schaik, TR van - SPLCC
wrote:

> model >zit??
>
> Liever een Willie Wortel met een inkomen, als een met een strafblad!

Patentschending is hier geen sprake van zover ik weet. Patenten zijn erg
duur en het duurt jaren voordat het duidelijk is of je gelijk hebt of
niet. Het is een instrument van en voor beleidsmakers en juristen.

Een strafblad oplopen hierdoor is niet mogelijk. Patenten zijn slechts
een argument bij geschillen tussen bedrijven, niet tussen het openbaar
ministerie en een uitvinder. Dus gewoon lekker willie wortelen. Hetzij
in dienstverband bij je werkgever, hetzij met een eigen bedrijf / eigen
initiatief dingtjes doen.

Mark-Jan

Mark-Jan Bastian

On Mon, Jun 04, 2007 at 01:13:59AM -0700, Elvin Haak wrote:

> Mijn eerste visie: een lelijke fiets.

Zeg, als we zo gaan beginnen, jouw electro-fiets zag er destijds ook niet
echt tip-top uit hoor ;-)

> Ik vind de Zephyr er veel mooier uitzien.

Dat mag - maar ik heb geen zephyr op de beurs zien staan, klopt dat ?

Mark-Jan

'Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.'
- The Dude from The Big Lebowski

Ful Valstar

Jun 4, 2007, 12:48:21 PM6/4/07
to Ligfiets

wrote:

> Liever een Willie Wortel met een inkomen, als een met een strafblad!

Het 1 sluit het ander niet uit.

> En nee, je aanname is niet correct, ik lees geen Amerikaanse literatuur,
> enkel Engelse (F1).

Engels, Engels, ff nadenken, o ja dat is het Anglicaanse model,'share
holders value'. Aandelen Rapto kopen dus.

F16

Thomas en Linda

Jun 4, 2007, 1:08:27 PM6/4/07
to ligf...@googlegroups.com
Ful Valstar schreef:

> Het 1 sluit het ander niet uit.

Das waar, ik ben denk ik toch eerder een lampje als Willie...

> Engels, Engels, ff nadenken, o ja dat is het Anglicaanse model,'share
> holders value'. Aandelen Rapto kopen dus.

;-)

Goed om te zien dat je ook een brits gevoel voor humor hebt!

Mt vriendelijke groet,

Thomas - Heeft nog maar twee foto's van zichzelf op CV - van Schaik

Ligmark

Jun 4, 2007, 3:40:20 PM6/4/07
to Ligfiets
On 4 jun, 14:29, JeroenE <stuff2del...@hotmail.com> wrote:
> Ik vraag me
> af hoe stijf het frame van de Rapto is tov een Jester of Baron, en wat
> ik me af vraag is of het stuur niet erg gaat "trekken" wanneer je
> flink aanzet.

Misschien kan Arnold daar een niet-commercieel licht (ligt) over laten
schijnen?

Zelf heb ik even in de fiets mogen liggen, een paar kleine rondjes
rijdend. Het stuur kan vrij draaien, zonder dat deze tegen je
bovenlichaam aan komt en ook is er genoeg ruimte tussen stuur en
bovenbenen. Al met al geeft dat een prettig, comfortabel gevoel. Ter
vergelijking, op mijn huidige fiets, een Hurricane, ben ik blij dat er
een klapstuur op zit, omdat ik anders bepaalde, scherpe bochten niet
zou kunnen maken. Ook tik ik tijdens het fietsen geregeld met mijn
bovenbenen tegen mijn handremmen aan. Op deze lowracer heb je wat dat
betreft veel meer ruimte tot je beschikking.

Zou het mogelijk zijn, als het frame toch stugger blijkt te zijn dan
bij andere lowracers, om hem met vering uit te rusten - of wordt dat
echt vloeken in de kerk?

Kortom, wmb een op het eerste gezicht heerlijke fiets.

Mark
(nu nog een stevig vastgeplakt toupetje en een twintig jaar jongere
vriendin en het rijtje is compleet :-)

Elvin Haak

Hoi,

On 4 jun, 10:46, "Hans Huijgen" <ligh...@gmail.com> wrote:
> Op 04-06-07 heeft Elvin Haak<elvinh...@gmail.com> het volgende geschreven:> > Wat is jullie visie op de op Cycle Vision gepresenteerde lowracer van

> En een verkoperspraatjeargument (-;

hoezo verkoperspraatjesargument?

Als het om winsten gaat kan ik beter nooit een Zephyr verkopen en ik
denk dat ik dan liever en beter een Raptobike verkoop.
Nee, eerlijk gezegd ik ben geen verkoper maar ik lever alle merken en
typen ligfietsen.
Omdat er hier zoveel over gezegd werd dat ik geen nieuwe medewerker
kan vinden (die advertentie staat nog steeds open overigens), heb ik
de marge op ligfietsen voor ons verhoogd naar 100 Euro.
Maakt niet uit welk type of merk dat is, maar voor een Zephyr halen we
dat meestal niet eens in afgewerkte versie, zeker niet als ik iemand
in moet huren (tegen uurtarief) om de fiets samen te stellen.
De vorige Zephyr die ik geleverd heb aan een klant heeft me zelfs
moeten doen toeleggen op de fiets, maar het gaat erom de klant
tevreden te stellen en wij als leverancier hebben als doel om zoveel
mogelijk liggers op de wereld te zetten, niet om winst te maken op die
fietsen maar liefst natuurlijk wel een redelijke vergoeding.

Dus, als die Raptor nu 900 Euro gaat kosten voor ons, dan gaat ie voor
1000 Euro weg bij ons, komt BTW bovenop, dus wordt dan een
verkoopprpijs van 1000*1,19 = 1190 Euro. Simpel zat te rekenen.
Dan hou ik er dus nog steeds net zoveel of meer aan over dan aan een
Zephyr...
Maar goed, de Zephyr ziet er naar mijn mening gewoon mooier uit.
Maar dat vind ik ook t.o.v. de Baron waar theoretisch veel meer marge
uit te halen is doordat de groothandel een vaste prijs heeft en met
die 100 Euro erbovenop de leverprijs in dit geval duidelijk onder de
adviesprijs van de fiets uitkomt.

Ik snap niet dat niemand snapt dat het totaal niets uitmaakt of je nu
een fiets van 1000 of van 21000 Euro verkoopt; als de marge 100 Euro
is, is dat onze winst; alleen bij een fiets van 1000 Euro is dat 10%
en bij een fiets van 21000 Euro is dat maar 0,47%.

Ik weet dat er dealers zijn die het om de winst te doen is maar dat
vind ik niet eerlijk t.o.v. de klanten.

Groet,
Elvin (die dus bij ELFiets werkt)

Elvin Haak

Hoi,

> Zeg, als we zo gaan beginnen, jouw electro-fiets zag er destijds ook niet
> echt tip-top uit hoor ;-)

Meningen verschillen inderdaad.
Ik vind de ELCAT waar ik mee rijdt de mooiste ligfiets van de wereld,
maar dat is inderdaad persoonlijk.
Vandaar dat ik ook gewoon mijn eerste mening gaf. Heerlijk he, dat we
zo individueel zijn!

> Dat mag - maar ik heb geen zephyr op de beurs zien staan, klopt dat ?

Geen idee.
Zoals jullie wel weten is de vroeger firma Zephyr overgenomen door 2
verschillende bedrijven.
ELFiets heeft de onderdelen en de internet-verkoop overgenomen (en dus
ook de voorraden voor meer dan 95%)
De nieuwe Zephyr heeft de productie overgenomen.

Het succesvolle Zephyr is dus overgenomen door 2 volledig
onafhankelijke firma's en we hebben heel weinig contact met elkaar.
Ongeveer net zoveel als ik contact heb met Optima heb ik contact met
Zephyr. Net als er weer een prijs rond gemaakt moet worden of een
bestelling gedaan dan is er dus even contact en anders alleen via de
internet-sites
Sinds dat Zephyr dus geproduceerd wordt door de nieuwe Zephyr om het
zo maar te noemen is die uit Colijnsplaat weg, voorheen zat de
productie (Danny Siepman) hier in dezelfde straat en gingen we nog
samen fietsen. Danny woont nu ergens in het Noorden en heeft weinig
meer van doen met ligfietsen volgens zijn eigen zeggen.

Maar goed, als ik het goed begrepen heb, had dit jaar 'De nieuwe
Zephyr' ook geen stand, dit jaar had ELFiets ook geen stand, misschien
een van de volgende jaren als we weer op Lelystad of Zandvoort zijn.

> Mark-Jan
>
> 'Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.'

yhes!

Elvin

herki...@yahoo.dk

wrote:

> [...]
>
> Ik vind persoonlijk de huidige raptobike lijken op een Baron met voorwiel aandrijving...

Dat vind ik ook, maar dat bijzinnetje 'met voorwielaandrijving',
betekent
wel dat de raptobike een compleet andere fiets is.
Nu de productie van de Flevo-Bike is gestopt, worden er in Nederland
vrijwel geen voorwielaandrijvers meer verkocht. Meestal leidt een
budgetfiets uiteindelijk tot een verschraling van het aanbod, maar
de Raptobike vind ik juist wel gedurfd.

Fuego + Baron
http://www.ligfiets.net/fotos/foto.php3?type=nieuws&id=1947&file=ytgUPXoR.jpg

Raptobike
http://www.raptobike.nl/foto_3.php

> Het is steeds moeilijker om met iets nieuws te komen natuurlijk...

Als de fiets wel een Baron-kloon was geweest had dat natuurlijk ook
heel vernieuwend geweest, prijstechnisch gezien.
Quest-kopie voor 2/3 van de prijs, iemand?

Met patenten wordt in de ligfietswereld nauwelijks gewerkt. Ik ken zo
uit
het hoofd alleen het bodylink zitje van HP Velotechnik dat
modelbescherming
heeft, en het achtervorkscharnier van de Greenmachine.

RB

guppiebugs

goh,
ik dacht dat ligfietsers iha wel door de oppervlakkigheid van
uiterlijkheden konden heenkijken. misschien is het mijn id van
schoonheid maar wanneer de eeste aanblik voorbij is kom ik pas tot
mijn oordeel van schoonheid. bij die benadering is Elvin zijn
electrofiets, met zijn misschien wat minder "gelikte" uiterlijk enorm
mooi - is toch een PRACHTIG stuk techniek waarmee je lichamelijke
beperkingen kan overkomen. gelikt is niet hetzelfde als mooi.
datzelfde geldt eigenlijk voor de Zephyr - misschien niet zo gelikt
(of juist wel) maar wel een klasse lowracer voor weinig geld. dus met
een minimuminkomen toch supersnel op je werk - SCHITTEREND!

maar gelikte fietsjes zijn natuurlijk hartelijk welkom, zeer geschikt
om de oppervlakkige geesten (in neem de volledige verantwoordelijkheid
voor dit zware vooroordeel op mij maar kan het even niet zachter
brengen, inspiratiegebrekje) van hun blitse mountainbike of uit hun
Porchetje te krijgen.

overigens waren er best een aantal nieuwe fietsjes te zien op CV die
heel blits, goed doordacht en afgewerkt waren - mooi hoor (ook de
Raptobike).

een discussei over "de mooiste", mooi enzo kan heel lang worden ...

greetz - Peter - lelijkste mooie flevoracer - Gudden

Op 05-06-07 heeft herki...@yahoo.dk<herki...@yahoo.dk> het
volgende geschreven:

> [...]
> vrijwel geen voorwielaandrijvers meer verkocht. Meestal leidt een
> budgetfiets uiteindelijk tot een verschraling van het aanbod, maar

Waarom leidt een budgetfiets tot een verschraling van het aanbod?

grtz
Henk

Ful Valstar

On 6 jun, 11:43, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
> Waarom leidt een budgetfiets tot een verschraling van het aanbod?
> grtz
> Henk

Goeie vraag Henk. Met spanning wachten we op de uitleg.

In het autovak was er ongeveer hetzelfde aan de hand met de Dacia
Logan. VW vond het maar niks zo'n kaal goedkoop budget brikkie. De
baas van VW zei dat men beter een 2e hands Golf kon kopen. Hij vergat
echter dat de consumenten dat zelf wel willen bepalen. Enfin, hij is
nu ontslagen en VW gaat ook zo'n goedkope auto bouwen (2008). Toyota
gaf geen commentaar op die Logan maar na 1 jaar kwamen ze met een
persberricht; ze komen ook binnenkort met een budget auto, zoe kan het
oek. Ofwel, geen verschraling van het aanbod. In tegendeel.

Ful

JeroenE

On 6 jun, 11:09, guppiebugs <guppieb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> voor dit zware vooroordeel op mij maar kan het even niet zachter
> brengen, inspiratiegebrekje) van hun blitse mountainbike of uit hun

Nou, reken mij dan maar tot de oppervlakkigen. Ik heb geen blitse
mountainbike of Porsche, maar wel een Hurricane. En die mag er van mij
best mooi uitzien. Je koopt ook geen lelijke bril omdat je vindt dat
optische kwaliteit het belangrijkst is (en dat is het wel), en je hebt
ook geen lelijke kleding omdat je vindt dat het lekker moet dragen.
Waarom zou je dan wel met een lelijke fiets gezien willen worden,
alleen maar omdat je de schoonheid van het ding niet het
allerbelangrijkste vindt.

> een discussei over "de mooiste", mooi enzo kan heel lang worden ...

Zeker waar, maar dat geeft toch niks. Een beetje extra activiteit kan
de lijst best gebruiken.

> greetz - Peter - lelijkste mooie flevoracer - Gudden

Ik vind de Flevoracer één van de mooiste fietsen.

Jeroen - het gaat niet om de buitenkant, het gaat om hoe je erop
ligt...

Gele Quest

On Wednesday 06 June 2007 13:57, JeroenE wrote:
> [...]
> Waarom zou je dan wel met een lelijke fiets gezien willen worden,
> alleen maar omdat je de schoonheid van het ding niet het

Ik lees wel je stukje tekst met "je" vervangen door "ik". Er zijn zat mensen
die Vaurnette zonnenbrillen kocht voor ze een beetje styling erbij deed, bv.
Voor sommige is vorm belangrijk, voor andere functie. Voor nog een andere
groep is functionaliteit juist mooi. Jouw gebruik van "je" is dus denkend dat
anderen soortgelijke prioriteiten leggen aan artikelen als jezelf.

> Zeker waar, maar dat geeft toch niks. Een beetje extra activiteit kan
> de lijst best gebruiken.

Nou, ik gooi wel een hoop weg door de de activiteit.

> Jeroen - het gaat niet om de buitenkant, het gaat om hoe je erop
> ligt...

Heb jij het hier over een fiets of iets anders?;)

--
Gele Quest

Gele Quest

Soms worden een kostenbesparing behaalt door sobere benadering van bestaande
technieken, maar het kan ook komen door een andere aanpak.
Voorwielaandrijwing is geen nieuw idee, maar het scheelt wel een aantal
meters ketting. Ik ben benieuwd hoeveel vuil de voorwielaandrijving mee
temaken krijgt. Met achterwielaandrijving krijg jij nog de sproei van de
voorwiel erbij.
--
Gele Quest

Message has been deleted

dirk....@gmail.com

Gele Quest wrote:

[...]

Inderdaad, met voorwielaandrijving zoals bij de raptobike blijft de ketting mooi proper. Broekspijpen daarintegen niet...

groetjes,
Dirk

JeroenE

On 6 jun, 14:11, Gele Quest <fmgrotep...@yahoo.co.uk> wrote:

> [...]
> groep is functionaliteit juist mooi. Jouw gebruik van "je" is dus denkend dat
> anderen soortgelijke prioriteiten leggen aan artikelen als jezelf.

Je, als in, "men" in het algemeen. De gemiddelde mens, whatever...
Mijn punt is dat "men" esthetiek mee laat wegen in
aankoopbeslissingen, al dan niet zwaar. En mijn mening is, dat daar
niets mis mee is.

> Nou, ik gooi wel een hoop weg door de de activiteit.

Het is een vrij land...

> Heb jij het hier over een fiets of iets anders?;)

A dirty mind is a joy forever.

Jeroen

JeroenE

> [...]
> meters ketting. Ik ben benieuwd hoeveel vuil de voorwielaandrijving mee
> temaken krijgt. Met achterwielaandrijving krijg jij nog de sproei van de

Het niet hebben van kettingbuizen scheelt ook. Het schoonmaken van die
dingen is dikke ellende.

Jeroen

Martijn Posthuma

On Wed, 06 Jun 2007 05:27:56 -0700
JeroenE <stuff2...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Waarom zou je dan wel met een lelijke fiets gezien willen worden,
> alleen maar omdat je de schoonheid van het ding niet het

Euh, je keert dingen hier om. Inderdaad koop je geen lelijke bril OMDAT
die lelijk is, je koopt een goede bril ONDANKS dat die lelijk is.

Dan weet je ook meteen wat het antwoord is op je laatste vraag: je wilt
niet gezien worden met een lelijke fiets, maar het is ook geen punt om
WEL gezien te worden met een lelijke fiets.

--
niets is zo beangstigend als onwetendheid in actie.
(Es ist nichts schrecklicher als eine taetige Unwissenheit - Goethe)

JeroenE

On 6 jun, 15:10, Martijn Posthuma <goo...@stickytapesolutions.com>
wrote:

> On Wed, 06 Jun 2007 05:27:56 -0700

> Euh, je keert dingen hier om. Inderdaad koop je geen lelijke bril OMDAT
> die lelijk is, je koopt een goede bril ONDANKS dat die lelijk is.

Soms wel, maar niet als er een mooiere fiets is die (bijna) net zo
goed is. Mensen zijn zelfs bereid meer te betalen voor iets moois.

> Dan weet je ook meteen wat het antwoord is op je laatste vraag: je wilt
> niet gezien worden met een lelijke fiets, maar het is ook geen punt om
> WEL gezien te worden met een lelijke fiets.

Dat is voor heel veel mensen dus gewoon niet waar. Het is voor heel
veel mensen dus WEL een punt om gezien te worden met een lelijke
fiets, en ik vind dat vrij normaal. Het drijft de markt om mooiere
producten te maken, en dat is alleen maar goed. Gelukkig willen smaken
nog wel eens verschillen, dus diversiteit blijft.

Jeroen

herki...@yahoo.dk

Jun 6, 2007, 2:57:03 PM6/6/07
to Ligfiets

On 6 jun, 11:43, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:

> Op 05-06-07 heeft herkimer...@yahoo.dk<herkimer...@yahoo.dk> het

> volgende geschreven:

> Waarom leidt een budgetfiets tot een verschraling van het aanbod?

als fabrikanten zich een tijdje vooral op kostenbesparing gaan richten
om geen marktaandeel te verliezen, dan kan dat ten koste gaan van
innovatie. Het zijn beide processen die veel uitzoekwerk vereisen,
een kleine fabrikant kan niet alles tegelijk.
Denk bijvoorbeeld aan Flevobike, die hoge investeringskosten in haar
fietsen heeft zitten, en daar graag mee door wil gaan. Dat wordt
moeilijker als het gemiddelde prijspeil van ligfietsen zakt.

Maargoed, mijn stelling was dat ik de Raptobike juist een uitbreiding
van het assortiment vind, en nu zit ik een bijzinnetje over
verschraling te verdedigen...

RB

Herman

Jun 6, 2007, 3:54:17 PM6/6/07
to Ligfiets

Natuurlijk leidt een budgetfiets niet direct tot verschraling van het
aanbod. Dat gebeurt pas als die budgetfiets dezelfde prijs/kwaliteit
heeft als het hogere aanbod. Dan wordt het hogere aanbod niet meer
verkocht maar heeft de klant gewonnen.

Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van voorwielaandrijving afgezien
van de kortere ketting?

Herman

Reinier

Jun 6, 2007, 6:58:21 PM6/6/07
to Ligfiets

On 3 jun, 13:01, Ligmark <markvanhat...@gmail.com> wrote:
> Wat is jullie visie op de Raptobike?

Vond het een mooie fiets. Ben erg benieuwd naar de eerste recensies en
ervaringen op de plaza. Bij de fiets wel een discussie gehad met een
medecyclevisionbezoeker: over spinnend voorwiel bij wegrijden
(bergopwaarts of op glad wegdek) en over vuile broeken door het
kettinggeleidewiel bij de voorvork. Zat wel wat in misschien. Maar ik
blijf het een mooie fiets vinden. En de prijs is ook niet slecht.

Reinier - zelf misschien teveel een luxemens voor de rapto - van Rij

Op 06-06-07 heeft herki...@yahoo.dk<herki...@yahoo.dk> het
> [...]

> fietsen heeft zitten, en daar graag mee door wil gaan. Dat wordt
> moeilijker als het gemiddelde prijspeil van ligfietsen zakt.

ok, het is niet te hopen dat het ten koste gaat van innovatie. Maar
misschien kan het zelfs positief werken voor innovatie. Kan me
herinneren dat Flevobike over de versatile iets zegt over de
industriele produceerbaarheid (oa de achterbrug?).

> Maargoed, mijn stelling was dat ik de Raptobike juist een uitbreiding
> van het assortiment vind, en nu zit ik een bijzinnetje over
> verschraling te verdedigen...

Je mag jezelf in je eigen discussie mengen hoor :)

grtz
Henk

Ful Valstar

On 7 jun, 09:09, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
> niet te hopen dat het ten koste gaat van innovatie.
Er zijn ook innovaties waar niemand op zit te wachten.En het trieste
van alle innovaties is dat als het er eenmaal is niemand meer de
waardering daar over uitspreekt. Zoals de leesbril, riolering, kleuren
TV, de luchtband. Je zou je zelfs kunnen afvragen of er nog iets te
innoveren valt en waarom dan.

Ful

Op 06-06-07 heeft JeroenE<stuff2...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> Waarom zou je dan wel met een lelijke fiets gezien willen worden,
> alleen maar omdat je de schoonheid van het ding niet het

nou, tegenwoordig kopen mensen wél bewust een lelijke bril, omdat die
toevallig in de mode is...

Of zijn er mensen die de zonnebrillen die nu "in" zijn vorig jaar ook
al mooi vonden :)

grtz
Henk

JeroenE

On 7 jun, 12:35, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
> Op 06-06-07 heeft JeroenE<stuff2del...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> nou, tegenwoordig kopen mensen wél bewust een lelijke bril, omdat die
> toevallig in de mode is...

Touché !!

> Of zijn er mensen die de zonnebrillen die nu "in" zijn vorig jaar ook
> al mooi vonden :)

Mode is een heel vreemd verschijnsel, ik snap er niks van.
Het maakt mijn argument niet minder geldig...

Jeroen - heeft zelf ook een "foute" bril.

Pinker

On 6 jun, 21:54, Herman <h...@tiscali.nl> wrote:

> [...]
> aanbod. Dat gebeurt pas als die budgetfiets dezelfde prijs/kwaliteit
> heeft als het hogere aanbod. Dan wordt het hogere aanbod niet meer

Pinker heeft een vaag vermoeden dat Herman iets ander wil zeggen dan
hij zegt. Een budgetfiets met dezelfde prijs/kwaliteitverhouding als
een dure fiets, is een slechte fiets.

/Pinker

Rapido

We dwalen nu wel heel erg van het onderwerp af...

Over de raptobike: ik vind hem er heel erg stoer uitzien (maar dat
vind ik van bijna elke sportieve ligfiets).
Lijkt wel op andere ligfietsen maar is wel duidelijk een nieuw model.

Bij honderden race- en andere bukfietsen zijn er vaak weinig tot geen
verschillen te zien tussen de modellen maar bij de ligfietsen is dat
(gelukkig) nog niet zo!

Luuk - weet momenteel geen zinnige boodschap in mijn eerste bericht -
Deckers

Herman

Jun 7, 2007, 3:34:07 PM6/7/07
to Ligfiets
> Pinker heeft een vaag vermoeden dat Herman iets ander wil zeggen dan
> hij zegt. Een budgetfiets met dezelfde prijs/kwaliteitverhouding als
> een dure fiets, is een slechte fiets.
>
> /Pinker

Ik bedoel natuurlijk een budgetfiets met dezelfde kwaliteit als een
dure fiets.

Herman

Herman

Jun 7, 2007, 3:45:58 PM6/7/07
to Ligfiets

> [...]
> (gelukkig) nog niet zo!
>
> Luuk - weet momenteel geen zinnige boodschap in mijn eerste bericht -

Een beetje kort door de bocht:
er zijn heel veel soorten bukfietsen:
* racefietsen waaronder
- wegfietsen
- baanfietsen
- tijdritfietsen
* mountainbikes waaronder
- Hardtail XC modellen
- Fully XC modellen
- Freeride modellen
- downhill modellen
* randonneurs
* "gewone" fietsen
- herenmodel
- damesmodel
- bakfiets
* speciale modellen
- long john
* cruisers
etc,
etc...

Herman

Trebuh

Dit draadje lijkt me wat dood te vallen, jammer, las het echter met
veel plezier.
M.i. is er nog te weinig zinnigs gezegd over het mogelijke voordeel
(nadeel?) van de voorwiel aandrijving i.c.m. een korte ketting.
Slijtage kan een punt wezen, maar m.i. heb je ook 50% minder ketting
nodig dan bij een reguliere achterwiel aandrijver, dus ws op langere
termijn geen echt nadeel ....
Over de grip bij natheid en stijgingen ....

JeroenE

Kortere ketting is een voordeel. Verder kun je de fiets nog lager
maken, omdat er geen ketting onder de stoel door moet, maar dat hebben
ze bij de Raptobike bewust niet gedaan. Zolang de gewichtsverdeling
van de fiets 50/50 is, maakt voorwielaandrijving niet uit. Alleen
bergop heb je minder grip, juist omdat de gewichtsverdeling dan niet
meer 50/50 is. Echter, omdat het zwaartepunt van fiets+berijder erg
laag is, zal de gewichtsverdeling relatief weinig verschuiven met
toenemende helling, dus het effect blijft beperkt.

J..

Trebuh

Jeroen, okay, duidelijk, voorwielaandrijving is dus eigenlijk geen
bezwaarlijk punt.
Die Raptobike is overigens wel weer lager inderdaad dan zeg een
Baron .... maar weer niet zo laag als de Challenge NME.

JeroenE

> [...]
> Die Raptobike is overigens wel weer lager inderdaad dan zeg een
> Baron .... maar weer niet zo laag als de Challenge NME.

Ik weet niet of een Raptobike lager is dan een Baron. Fietsen zoals
een NME hebben voorwielaandrijving juist zodat het stoeltje zo
ongeveer op het asfalt gemonteerd kan worden. De Rapto moest een
*practische* lowracer worden die dagelijks te gebruiken is, dat
betekent een hogere fiets. Ze hadden andere redenen om een
voorwielaandrijver te maken.

Jeroen

herki...@yahoo.dk

On 11 jun, 15:36, JeroenE <stuff2del...@hotmail.com> wrote:
> [...]
(..)

> Kortere ketting is een voordeel.
(...)

> Zolang de gewichtsverdeling
> van de fiets 50/50 is, maakt voorwielaandrijving niet uit. Alleen
> bergop heb je minder grip, juist omdat de gewichtsverdeling dan niet
> meer 50/50 is.

Mening van een ervaringsdeskundige:
Voorwielaandrijving rijdt onder de meest voorkomende omstandigheden
uitstekend, de ketting blijft schoner en de fiets is eenvoudiger.
Banaantassen kunnen dichter tegen het frame hangen.

Voorwielaandrijving kent ook beperkingen. Je stuuruitslag is minder.
Je rechterknie mag niet naar binnen vallen, want dan raakt hij het
geleidewiel.
Bij accelereren op hobbelige weggetjes gaat het voorwiel doorslaan.
Enerzijds omdat het ongeveerde voorwiel altijd wat stuitert, en
anderzijds omdat je bij accelereren veel meer druk op het achterwiel
krijgt, ten koste van de druk op het voorwiel.
Denk aan het extreme geval: een wheelie.
Met 15kg vakantiebagage wordt de drukverdeling ca. 60/40.

En nog het volgende, geldt niet voor ongeveerde Raptobike:
Voor optimaal comfort wil je op een fiets met alleen achtervering
liefst 55-60% van je gewicht op het achterwiel. Lange mensen
die met extreem ver uitgeschoven voorbuis rijden, zitten niet
erg comfortabel.

Voor een vakantietocht door de Alpen is voorwielaandrijving
een handicap, maar verder moet je genoemde beperkingen
niet al te zwaar nemen. In het zeer bergachtige Allegre reed
Gerard Arends op zijn voorwielaangedreven Flevo-Racer,
en daarmee kwam hij tot 10% heel goed omhoog.

RB

Wetering, K. van de

RB (?) schreef:

>echter met

knip

> [...]
>het geleidewiel.
>Bij accelereren op hobbelige weggetjes gaat het voorwiel doorslaan.

In januari 2004 is deze discussie ook uitgebreid langsgeweest.
Ter opfrissing eentje van een andere ervaringsdeskundige:
http://lijst.ligfiets.net/ligfietslijst1999-2004/37300/37399.html

Groeten,
Kees van de wetering

JeroenE

> [...]
> krijgt, ten koste van de druk op het voorwiel.
> Denk aan het extreme geval: een wheelie.

Een geveerde voorvork met aandrijving lijkt met technisch niet
makkelijk. Dan varieert de kettinglengte met de veeruitslag en dat zou
dus door de derailleur moeten worden opgevangen. Of je zou de
geleidewielen aan de vork moeten vastmaken, maar dat levert weer
problemen op met sturen.

> Met 15kg vakantiebagage wordt de drukverdeling ca. 60/40.

Maar de wieldruk (in absolute zin) neemt toe, dus dat zou niet zo veel
mogen uitmaken.

> [...]
> liefst 55-60% van je gewicht op het achterwiel. Lange mensen
> die met extreem ver uitgeschoven voorbuis rijden, zitten niet

Ik heb heel lange benen, maar ook een heel zwaar slot in m'n toptas.

> [...]
> Gerard Arends op zijn voorwielaangedreven Flevo-Racer,
> en daarmee kwam hij tot 10% heel goed omhoog.

Een flevo-racer is relatief kort en hoog, wat een negatief effect
heeft op de wieldruk van op het voorwiel tijdens het klimmen. Een lage
racer zou dus hellingen van veel meer dan 10% moeten aankunnen.

Jeroen - weinig klimervaring

Op 12-06-07 heeft Wetering, K. van de<wete...@nlr.nl> het volgende geschreven:

> In januari 2004 is deze discussie ook uitgebreid langsgeweest.
> Ter opfrissing eentje van een andere ervaringsdeskundige:
> http://lijst.ligfiets.net/ligfietslijst1999-2004/37300/37399.html

Hierin wordt genoemd dat je been smerig wordt van de ketting. Nu heb
ik dat bij mijn twee fietsen ook (Zephyr met
kettingbovenvoorwielgeleiding en quest). Het wordt eens tijd voor wat
meer kettingafscherming op ligfietsen denk ik.

grtz
Henk

jonathan

Jun 12, 2007, 12:12:53 PM6/12/07
to Ligfiets
geeft ook weer wat weestand...en wie wil dat?
mijn mening trouwens: een baron met een challenge achtervork
maar ok misschien zet het meer mensen aan tot het kopen van een ligger
ook leuk voor jeugd, snel cool en betaalbaar

On 12 jun, 16:33, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
> Op 12-06-07 heeft Wetering, K. van de<weter...@nlr.nl> het volgende geschreven:

Trebuh

Jun 12, 2007, 2:09:19 PM6/12/07
to Ligfiets
Over de zithoogten gesproken (info van eigen sites producenten)
- Zephyr 25 cm
- Jester 26 cm
- Raptobike 27 cm
- Baron 32 cm

@Jonathan heeft naar mijn mening een heel duidelijk punt, het kan
zeker een opstap zijn voor -meer- jeugdigen en mensen die ligfietsen
van vanaf een € 1500 teveel van het goede vinden. Gelet op de prijs,
zou je de fiets er dan "bij" kunnen nemen .....

Bij gebruikers van oa. Zephyr (9 recensies) lees ik niets over het
vermeende nadeel van geen of onvoldoende kettingafscherming voor het
rechterbeen, hoewel @Henk er waarschijnlijk terecht op wijst dat dit
meer aandacht zou mogen hebben. Zijn er mensen met die bloederige
ervaringen of wijst de praktijk anders uit? Iemand met dagelijkse
ervaringen?

Mark van Gorkom

Jun 12, 2007, 2:44:30 PM6/12/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>meer aandacht zou mogen hebben. Zijn er mensen met die bloederige
>ervaringen of wijst de praktijk anders uit? Iemand met dagelijkse

Ligt er ook erg aan waar je je ketting mee smeert; sinds ik op m'n
Baron (met ketting bovenlangs en zonder kettingbuizen) Boeshield T-9
gebruik krijg ik geen vieze pijpen meer, hoewel ik geen strakke
broeken draag en m'n fiets zo goed als nooit schoonmaak.

Mark - er is ook een betaalbare lage voorwielaangedreven racer van
FastFwd - van Gorkom.

JeroenE

> [...]
> kettingbovenvoorwielgeleiding en quest). Het wordt eens tijd voor wat
> meer kettingafscherming op ligfietsen denk ik.

Ik heb hier op CV nog met Paul Voerman over gepraat. De sub-optimale
afscherming rond het geleidewieltje boven de voorvork is wat mij
betreft de laatste practische hindernis die genomen moet worden om van
de Hurricane een dagelijks, altijd bruikbare fiets te maken (á la
Greenmachine). Hij wees erop dat het maken van effectieve afscherming
niet zo simpel is ivm kettingloop en voorbladen van verschillende
grootte. Bij voorwielaandrijving wordt dat alleen maar complexer omdat
de bewegingen van de derailleur ook in acht moeten worden genomen.

Jeroen - heeft al een paar zwarte vegen op zijn broeken

Op 13-06-07 heeft JeroenE<stuff2...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> Greenmachine). Hij wees erop dat het maken van effectieve afscherming
> niet zo simpel is ivm kettingloop en voorbladen van verschillende

Op de Zephyr heb ik wel wat:
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/msfuZyoe.jpg maar dat is
niet voldoende. Kan nog wel eens proberen dit te vergroten, maar de
fiets gebruik ik nu niet veel meer.

grtz
Henk - dit weekend fietsen in Limburg...

JeroenE

> Op de Zephyr heb ik wel wat:http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/msfuZyoe.jpgmaar dat is

> niet voldoende. Kan nog wel eens proberen dit te vergroten, maar de
> fiets gebruik ik nu niet veel meer.

Nice !!

Heb je dat zelf gemaakt?? Hoe?
Zoiets wil ik ook, maar dan specifiek voor de hurricane. Volgens mij
ben ik niet de enige, en ik ben best bereid een behoorlijk bedrag te
betalen voor iets wat mooi is én goed werkt. Daar moet toch iets aan
te verdienen zijn.

Jeroen - trekt portemonnee

> [...]
> ben ik niet de enige, en ik ben best bereid een behoorlijk bedrag te
> betalen voor iets wat mooi is én goed werkt. Daar moet toch iets aan

De eerste versie van de flevobike 50/50 (ver voor sirix en sinner!!)
had zo'n soortgelijk bescherming rond de geleidingswielen. Die is
uiteindelijk weer vervallen ten faveure van een open rol, omdat deze
(als ik me goed herinner) in de weg zat en de knieën er tegenaan
kwamen.

Maar je zou kunnen zoeken naar oude modellen 50/50 of basic en kijken
of zoiets er nog op zit/af te halen is.

Ik zelf heb trouwens met coroplast een afscherming gemaakt. Maar dat
zit in een vm, dus hoeft niet lekker eruit te zien.
http://kali.fali.nl

Op 13-06-07 heeft JeroenE<stuff2...@hotmail.com> het volgende geschreven:

Dank je. In de zelfbouwhoek staat er iets meer over, maar niet exact
hoe ik deze gemaakt heb.
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=23

Ik heb er een negatieve mal van dus extra exemplaren ervan maken is
een fluitje van een cent. Ben ook wel bereid dat te doen, je weet maar
nooit of het op een hurri (met wat aanpassingen) ook past. Ik hoef er
niet aan te verdienen, als anderen mijn mallen kunnen gebruiken (leen
ze niet uit), dan vind ik dat leuk.

Ideetje er gewoon eentje van glasvezel te maken en te passen? Woont er
een hurri'er in de buurt die meeleest? Ik woon in Stellendam (of all
places :)

Er zelf een maken is op zich niet veel werk, als je weet hoe het werkt
en je de spullen ervoor hebt :)

grtz
Henk - carbon rules!

JeroenE

> [...]
> nooit of het op een hurri (met wat aanpassingen) ook past. Ik hoef er
> niet aan te verdienen, als anderen mijn mallen kunnen gebruiken (leen

Ik denk dat er een nieuwe mal voor zou moeten komen. Afgaande op de
foto is jouw creatie niet te gebruiken op een Hurri.

> [...]
> places :)
>
> Er zelf een maken is op zich niet veel werk, als je weet hoe het werkt

Ik denk dat je hier meteen 2 probleempjes aanstipt...
Maar ik heb wel een waar L&R vriendjes in de buurt die regelmatig met
carbon en/of polyester in de weer zijn. Ik zal es navragen.

Jeroen

KvH

On 3 jun, 20:04, Wilbert Berendsen <wbs...@gmail.com> wrote:

> Ziet er fraai uit. De cranks relatief laag, dat lijkt mij fijn fietsen. De
> andere kant van de fiets zal wel wat drukker ogen met de kettingwielen.

Het oerprototype zag er ook mooi uit:

http://www.nrc.nl/wetenschap/article723760.ece/Vogeldino_rende_door_China

Maar het was moeilijk om erop te blijven zitten.

Groeten,

Kees