RE: Nieuws: Opladen

Bloemhof Sake

Jan 10, 2007, 6:12:02 AM1/10/07
From: webm...@ligfiets.net [mailto:webm...@ligfiets.net]

>Nieuw op LigfietsPlaza
>Opladen
>
>Met het fietsen je mobiele telefoon opladen? Met de oplader van
>motorola moet dat lukken</a>. Eindelijk zou je bijna zeggen, in
>2002 publiceerden we al eens een zelfbouwoplossing</A>. Helaas
>werken de links niet meer in dat bericht.
>url: http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=2041

Hebben jullie dit al eens gezien?
Wilbert Smit heeft een oplader aan z'n Lightspin gemaakt voor 4
penlites.
http://www.smitmedia.nl/ doorklikken op specials.
Hij laadt ook telefoon en gebruikt nog een zonnepaneel, maar dat hoeft
voor mij niet.

Batterijladen lijkt me nog niet zo'n slechte optie.
Hoewel:
Hij laadt in 60km de 4 batterijen vol, zegt hij.
Dat lijkt me sterk. 4*2,1 Ah=8,1Ah in 4 uur fietsen, dan levert die
dynamo 2A??
Zal dus eerder 4 keer zo lang zijn? = 1 setje laden per lange dag
fietsen.
In die tijd heb ik 2 setjes verbruikt! En dan moet ik de nacht nog door.
Maak ik ergens een fout?

Het gaat mij vooral om batterijen voor mijn GPS.
Of zou het handiger zijn om de GPS direct op de SON aan te sluiten?
Volgens mij vreet een GPS ongeveer 6W (4 niet zulke goede batterijen
(1800mAh?)
in 6 uur= 7,2Ah/6=1,2A (wat veel!) bij 5V=6W), dat zou wel een beetje
veel zijn om naast mijn licht nog aan te sluiten,
omdat ie zonder GPS al 20km/u nodig heeft om volle sterkte te halen.
Dus voor 's nachts nog steeds extra batterijen meenemen en
overdag 10W? extra trappen. Niet zo'n lekkere oplossing.
Of maak ik hier ook een fout?

Misschien toch maar een gewoon een stapel batterijen meenemen?

Sake -en dan wil ik de backlight in de GPS eigenlijk ook nog aan-
Bloemhof

Jan 10, 2007, 6:23:12 AM1/10/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> fietsen.
> In die tijd heb ik 2 setjes verbruikt! En dan moet ik de nacht nog door.
Ja. Batterijen worden vaak ik serie geladen. Dat houd in dat 2.1 Ah met
0.5 A gewoon 4 uur kost. Hoe meer batterijen je achter elkaar hangt des
te zwaarder trap je (meer vermogen wegens hogere spanning); echter je
doet even lang over het laden van 1 als over het laden van 4 of 8
batterijen.

> [...]
> in 6 uur= 7,2Ah/6=1,2A (wat veel!) bij 5V=6W), dat zou wel een beetje
> veel zijn om naast mijn licht nog aan te sluiten,

Weer een denk foutje. De dynamo gedraagt zich in het werkgebied als een
stroombron. Dat houd in dat hij 0.5A afgeeft. Wil je er dan 6W uithalen
dan zal de spanning dus op moeten lopen tot 12V.

> [...]
> Dus voor 's nachts nog steeds extra batterijen meenemen en
> overdag 10W? extra trappen. Niet zo'n lekkere oplossing.

Voel jij die 10W echt?

Grrz
Gert

Bloemhof Sake

Jan 10, 2007, 6:45:53 AM1/10/07
to ligf...@googlegroups.com
Sake:

> [...]
> fietsen.
> In die tijd heb ik 2 setjes verbruikt! En dan moet ik de nacht nog
Gert:

> [...]
>te zwaarder trap je (meer vermogen wegens hogere spanning); echter je
>doet even lang over het laden van 1 als over het laden van 4 of 8
Duidelijk.

Sake:

> [...]

>stroombron. Dat houd in dat hij 0.5A afgeeft. Wil je er dan 6W uithalen
>dan zal de spanning dus op moeten lopen tot 12V.

Dat snap ik wel, maar dat vond ik niet zo belangrijk.
Het ging me om het vermogen. Dat moet dan tussen dynamo en GPS omgevormd

worden. Overigens foutje van mij: mijn fototoestel vraagt 4 batterijen,
mijn GPS maar 2, dus 3W. (en dan kun je met 6V toe).

Sake

> [...]
> Dus voor 's nachts nog steeds extra batterijen meenemen en
> overdag 10W? extra trappen. Niet zo'n lekkere oplossing.

Gert:

>Voel jij die 10W echt?

Ja, die voel ik wel; zeker op lange afstand=laag vermogen.
Nu wordt het de helft = 5W, dat voel ik denk ik niet.

Sake -Kees, je lamp werkt prima aan de SON- Bloemhof

Jan 10, 2007, 9:59:32 AM1/10/07
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
>
> worden. Overigens foutje van mij: mijn fototoestel vraagt 4 batterijen,
> mijn GPS maar 2, dus 3W. (en dan kun je met 6V toe).
Dat zou moeten kunnen; wel moet je er ff op letten hoe je het er aan
knutselt omdat de dynamo natuurlijk gewoon wissel spanning geeft bij een
-bijna- vast stroom. Daarmee kan je je telefoon oversturen. Echter 3W is
ongeveer een fietslampje dus ik betwijfel het :)

> Ja, die voel ik wel; zeker op lange afstand=laag vermogen.
> Nu wordt het de helft = 5W, dat voel ik denk ik niet.

Je moet niet zeuren; jou fiets is al zo licht dat die 5 W niet uitmaakt
:)

> Sake -Kees, je lamp werkt prima aan de SON- Bloemhof

Ja leuk dingetje :)

Kees van Malssen

Jan 11, 2007, 3:42:07 AM1/11/07
to Ligfiets
Sake heeft een heel zware GPS:

[knip]

> [...]

> Ja, die voel ik wel; zeker op lange afstand=laag vermogen.
> Nu wordt het de helft = 5W, dat voel ik denk ik niet.

Hier stapel je denkfout op denkfout. Hoeveel batterijen je ergens
aanhangt, zegt erg weinig over hoeveel vermogen een apparaat vraagt.
Dat is namelijk niet alleen afhankelijk van de spanning (die toeneemt
met het aantal batterijen) maar ook de stroom die je laat lopen.

Nu weet ik dat verschillende GPS-en verschillende vermogens vragen.
Mijn Garmin Legend CX doet het 15 tot 30 uur met 1 paar batterijen
(afhankelijk van de omstandigheden).
Even meerekenen: mijn NiMH's zijn 2000 mAh (= 2Ah) en ca 1.2 volt elk.
In totaal verstook ik dus in die 15 tot 30 uur 2 Ah * 2,5 V / 15 h =
0,33 Watt. En als ik die 30 uur haal nog maar 1/6 watt. Dat is dus wel
heel veel minder dan de 6 Watt die jij noemt.
Gaan we voor het gemak uit van een rendement van je dynamo van 50%, dan
moet je dus nog steeds minder dan 1 Watt extra trappen om je GPS direct
op je SON aan te sluiten. Dat zou ik overigens doen in combinatie met
een gelijkrichter en een paar batterijen. Geeft mooi gelijkmatige
spanning, ook als je even (of een aantal uren) stilstaat.

> Sake -Kees, je lamp werkt prima aan de SON- Bloemhof

Heel fijn !

Groeten,

Kees - die eigenlijk ook een dynamo wil om onderweg Kwessie te kunnen
bijvoeren, maar nog niet de ideale oplossing heeft bedacht (of
gevonden) - van Malssen

Mark-Jan Bastian

Jan 11, 2007, 7:20:40 AM1/11/07
to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Jan 11, 2007 at 12:42:07AM -0800, Kees van Malssen wrote:
> [...]
> 0,33 Watt. En als ik die 30 uur haal nog maar 1/6 watt. Dat is dus wel
> heel veel minder dan de 6 Watt die jij noemt.

Electronica die niet voor aandrijving of verlichting gebruikt wordt, hoeft
inderdaad 'bijna niets' te verbruiken. Bij het voeden hiervan, moet je de
omzetting dus efficient maken - DC DC converters ipv lineare regelaars
etc.

> Kees - die eigenlijk ook een dynamo wil om onderweg Kwessie te kunnen
> bijvoeren, maar nog niet de ideale oplossing heeft bedacht (of
> gevonden) - van Malssen

Misschien een setje naafdynamo's met trommelrem ? Heb je nog wel een mooie
converter nodig die de spanning van beide naven evenveel belast, zodat je
fiets niet gaat trekken naar een kant. Twee naafdynamo's is natuurlijk wel
iets meer massa in de wielen. Hoop dat dat niet erg veel ten koste van
snelheid gaat.

Mark-Jan

Jan 11, 2007, 7:18:31 PM1/11/07
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> fiets niet gaat trekken naar een kant. Twee naafdynamo's is natuurlijk wel
> iets meer massa in de wielen. Hoop dat dat niet erg veel ten koste van
Probleem. het is niet helemaal leverbaar:
1) SA hevert een trommelrem met naafbynamo; echter deze is alleen
geschikt voot dubbele vork dus niet voor enkelzeidige ophanging.
2) Son heeft -of heeft bijna- een naafdynamo voor enkelzeidige
ophanging; zei het voor SCHIjFREM! kortom: dat wat vm;s niet hebben.

Wie weet een oplossing?

Mark-Jan Bastian

Jan 12, 2007, 3:27:53 PM1/12/07
to ligf...@googlegroups.com

2) dan, zonder schijfrem. Remmen moet je dan ook electrisch doen. Eerst
even testen met remweerstanden, daarna een goede converter erin.
Waarschijnlijk sta je met de huidige stand van de fietstechniek niet zo
snel stil - bij 3W kun je net zo goed de fiets laten uitrollen. Ben
benieuwd wat de kortsluitstroom is, en hoelang de spoelen in de dynamo dat
uithouden...

Als de naafdynamo een paar honderd watt kan opwekken, gaat het al een stuk
beter. Waarschijnlijk wordt het wiel dan wel weer zo groot dat je hele
korte spaakjes krijgt. Misschien is een magnesium wiel dan weer
een stuk mooier, en is de naafdynamo misschien wel op een heel andere
manier (efficienter / stijver / nauwkeuriger afstand tussen magneten en
spoelen) te construeren.

Mark-Jan

Bastiaan Welmers

Jan 13, 2007, 7:01:34 PM1/13/07
to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Jan 12, 2007 at 09:27:53PM +0100, Mark-Jan Bastian wrote:

> [...]
> een stuk mooier, en is de naafdynamo misschien wel op een heel andere
> manier (efficienter / stijver / nauwkeuriger afstand tussen magneten en

Kunnen remmen op een dynamo is natuurlijk ook een erg leuk concept. Hoe
bewerkstellig je zoiets zonder dat het allemaal te zwaar wordt? Verder
zal dit nooit de conventionele rem kunnen vervangen, omdat de rem alleen
goed werkt bij een bepaalde snelheid, en de remkracht beperkt zal zijn.

Een idee had ik om een son via een variabele overbrenging te koppelen
aan een wiel om zo hogere vermogens eruit te kunnen trekken bij remmen.
Echter uit het erg mooie rapport op
http://rappebak.cafecanem.welmers.net/~bastiaan/Beleuchtung.pdf
, pagina 26 en 27, wordt bewezen dat de spanning en daarbij maximaal
vermogen (aangezien de maximale stroom redelijk constant blijft) lineair
toeneemt met het toerental, en bij 200km/h (1600 rpm) zou je nog maar
"slechts" over ongeveer 50W spreken. Bij een snelheid van 30km/h heb je
een overbrenging met een faktor 6,5 nodig om nog slechts 50w eruit te
trekken. Dat is erg weinig vermogen, met de kinetische energie bij die
snelheid (ongeveer 0,5*100kg*(8,3m/s)^2 = 3500J)
ben je ruim 1 minuut bezig met afremmen, er van uit gaande dat je
tot het eind 50W blijft trekken wat ook niet het geval zal zijn.
Voor afdalingen scheelt het ook marginaal.

Je zult hier dus zwaardere dynamo's nodig hebben wil je iets fatsoenlijk
werkbaars. Hoe zwaar? Willen we dit? Hoe ingewikkeld wordt de
meganische overbrenging?

Echter kan je ook stellen dat 50W niet gebruikt wordt om echt af te
remmen maar tijdens het remmen wordt bijgeschakeld om zo als
verlichtingsdynamo te dienen die we alleen hoeven in te zetten op
momenten dat het voor ons toch niks uitmaakt. Is 50W een leuke waarde
om je verlichtings accu eens korstondig vol te pompen en op die
manier nuttig kan zijn? Als we theoretisch een 6V/4Ah accu vol willen
krijgen met 50W gaat het om een stroom van 50/6=8,3A. Een accu is
dan in ongeveer een half uur constant remmen opgeladen. Ik heb eigenlijk
geen idee hoeveel we tijdens een vakantiedag fietsen remmen maar het
klinkt nogal veel. Misschien bij lange afdalingen door de Alpen ofzo...
Verder zijn er weinig accu's van 4Ah die het leuk vinden met 8A
opgeladen te worden.

Groeten, Bastiaan, misschien zijn flexibele zonnepanelen practischer

Theo Mol

Jan 14, 2007, 3:47:09 AM1/14/07
to ligf...@googlegroups.com
Bastiaan Welmers schreef:
> [...]

> idee hoeveel we tijdens een vakantiedag fietsen remmen maar het klinkt
> nogal veel. Misschien bij lange afdalingen door de Alpen ofzo...
Guus van de Beek heeft ooit op een fietsvakantie in elke afdaling zijn
dynamo aangezet om er een batterij mee op te laden. Een dag fietsen was
toen genoeg voor een paar minuten licht van een klein lampje.
Het is alweer een tijd geleden dat ik dit verhaal heb gehoord en
intussen zijn de accu's en dynamo's verbeterd, maar ik denk dat je nog
steeds niet meer dan een flink standlicht kunt bereiken met een dynamo
die je tijdens afdalingen inschakelt.
Een kleine accu die constant wordt bijgeladen is misschien wel handig
voor velomobilisten met hun claxons en knipperlichten.

> Groeten, Bastiaan, misschien zijn flexibele zonnepanelen practischer

In vergelijking met een heel goede naafdynamo zijn ze misschien ook niet
zo onbereikbaar duur.

--
Groet van Theo - en handig in de kano want daar past geen dynamo op - Mol.

Kees van Malssen

Jan 14, 2007, 7:58:21 AM1/14/07
to Ligfiets
Theo en Bastiaan filosoferen over remmen en accu's laden:

Theo antwoordt:

> [...]
> Een kleine accu die constant wordt bijgeladen is misschien wel handig
> voor velomobilisten met hun claxons en knipperlichten.

Het idee van remenergie terugwinnen (in wat voor vorm dan ook) is al
heel wat keren gepasseerd. En samengevat kan voor fietsers de conclusie
zijn: leuk idee, maar niet effectief.
Om goed te kunnen remmen moet een zeer hoog vermogen opgenomen kunnen
worden. Elektrisch met laagspanning heb je het dan over vele amperes,
waarvoor je erg dikke kabels moet neerleggen, nog even los van de
enorme dynamo die dat moet opwekken. Mechanisch (vliegwiel, drukvat)
heb je ook een behoorlijk ingewikkeld systeem nodig om betrouwbaar die
hoge vermogens op te nemen en vervolgens weer terug te geven (als
duwtje in de rug, of als opladen van de accu).
In alle gevallen is de uitkomst dat de hoeveelheid extra spullen en
complexiteit die je nodig hebt, alle winst ruimschoots wegneemt. Bij
electrisch aangedreven voertuigen is het verhaal anders, omdat er daar
al een hoogvermogen apparaat in zit dat stroom en beweging in elkaar
kan omzetten. Daar valt wel winst te behalen. Extra gewicht om het te
optimaliseren is daar ook minder een probleem, omdat ze toch al veel
zwaarder zijn. Procentueel kost het dus weinig extra.

Systemen die een klein gedeelte gebruikt van weggegooide energie
(demping in vering, klein percentage van remmen) om een bescheiden accu
(bv 40 Wh) vol te houden voor verlichting etc heeft wel perspectief.

Misschien moeten we nog eens kijken op het luchtdruksysteem wat 1A eens
opperde: het dempen van je vering gebruiken om een drukvat te vullen.
Dan heb je perslucht waarmee je bv je band kunt oppompen. Lekker snel.
Hoef je geen pomp meer mee te nemen (je hele fiets is de pomp, mocht
het vaatje leeg zijn als je je band moet oppompen). En een
overdrukcircuitje om met lage vermogens (hooguit enkele watts) je
accuutje op peil te houden.

Groeten,
Kees - die zijn accu nu nog aan het lichtnet hangt - van Malssen

Arnold Kester

Jan 14, 2007, 12:53:58 PM1/14/07
to Ligfiets

Mark-Jan Bastian schreef:

> [...]
> snel stil - bij 3W kun je net zo goed de fiets laten uitrollen. Ben
> benieuwd wat de kortsluitstroom is, en hoelang de spoelen in de dynamo dat

Ik heb een aantal dagen gereden met kortgesloten SON, niets van gemerkt

(behalve geen licht) dus erg remmen zal het wel niet. De SON doet het
nog
als vanouds.

[knip]

Groet,
Arnold

Elvin Haak

Jan 14, 2007, 6:02:19 PM1/14/07
to Ligfiets
Hoi,

> [...]
> een stuk mooier, en is de naafdynamo misschien wel op een heel andere
> manier (efficienter / stijver / nauwkeuriger afstand tussen magneten en

Heel eenvoudig te maken: gebruik zo'n motornaaf van een elektrische
fiets als naafdynamo!
De naven die ik gebruik, zijn gemaakt voor 36 Volt aansturing-systemen
met meerdere spoelen; 3 draden (ja, kan je tellen). Dus: naar wens een
gelijkrichte plaatsen tussen 2 of tussen 3 van de draden en laden maar.

Tot zó'n 12 km/uur afremmen zonder problemen met een enkele
gelijkrichter en accu's van 12 volt, maar je kan natuurlijk ook gewoon
een kleinere afname realiseren als je dat wilt, en gewoon laden
bijvoorbeeld met 12 Volt en dan een kleine stroomregeling voor de
schakeling of op een hogere spanning.
Op de MTS (voor de anderen, ik heb samen met Mark-Jan op school
gezeten) was jij veel beter in dat uitrekenen daarvan van mij dus...

Inbouwen is dus niet zo moeilijk, gewoon inspaken van die naaf. Is
inderdaad iets groter dan de naafdynamo (zie voor een paar afbeelinkjes
o.a. op http://www.elfiets.nl/elzub ). Kan ook op 22'' in de vorm van
mooie gegoten wielen maar 20'' ben ik die nog niet tegengekomen. Is
waarsch. te weinig vraag voor. Wel op 12'' voor steps maar dat is weer
wel erg klein... en ook weer lager vermogen.

Met zo'n 'dynamo' kan je wel heel wat opladen.

Dan wordt gezegd dat een GPS-ontvanger maarliefst 6 Watt zou gebruiken
in deze thread... lijkt me erg, erg veel, waarschinlijk
displayverlichting aan? Maar dan nog erg veel@!
Dat is dus net zo veel als een goede halogeenkoplamp van Cateye, bijna
2,5 normale halogeengloeilampjes... dat ding moet toch wel erg warm
worden dan ook!
Met 4 1.2 volt batterijen, zou dat betekenen dat er 6/4.8 = 1,25
Ampere, is 1250 mA doorheen loopt.
Dus als je 4 batterijen van 1250 mAh hebt (in serie dus), zijn die in
een uurtje leeg... waarschijnlijk nog eerder.
Niet iets wat ik graag als accessoire op m'n fiets zou willen hebben
zo'n energievreter, behalve dan als verlichting.

Groetjes

Elvin Haak

Jan 14, 2007, 6:20:57 PM1/14/07
to Ligfiets
Kortgesloten levert een SON geen stroom en geen spanning. Dus levert
weinig remwerking.
Spanning is nagenoeg gelijk aan 0 volt, kan 0,5 Ampere leveren. Stel
heeft geen echte kortsluiting maar bijna, dus bijv.
0,000000000000000001 volt, dan heb je daar de helft van aan vermogen in
Watts... is dus zeg maar gerust niets.

De genoemde naafmotoren werken anders. Als je die kortsluit, dan merk
je heel goed dat je dat doet: loopt ontzettend zwaar.
Maar, is niet geljik aan een andere 'mechanische rem'. Want: als je
heel langzaam draait levert het geen weerstand op, pas als je iets
harder gaat proberen te draaien. Motoren van treinen kunnen ook zo
ingezet worden om af te remmen en zullen dus ook niet snel slippen want
bij slip wordt snelheid 0 (tijdelijk), spanning dus 0, en dus de
weerstand 0.

Als je met een dergelijke 'spanningsbron' een remsysteem maakt wat
bijvoorbeeld pas bij 5 volt inschakelt, en zo dat die 5 volt gelijk is
bij zo'n 5 km/uur, zal je rem onder de 5 km/uur niet meer remmen en zal
je wiel dus ook niet slippen. Wil je langzamer, of helemaal tot
stilstand komen op elektronische remmen, zal je toch wat mechanische
weerstand nodig hebben.
Je kan ook de spanning terugvoeren, min of meer 'achteruit-draaien',
dan kan je natuurlijk wel tot 0 afremmen of achteruit remmen (slippen
dus); minder effectief.
Misschien voor echt nuttig: snelheid naar 0,5 km/uur bij maximaal
ingedrukte remmen?

Overigens het grootste voordeel van elektrisch remmen is dat de energie
die daarbij vrij komt niet zozeer in het wiel vrijkomt maar op een
andere plaats (over de kabels, bij de weerstandsplek). Je kan bijv.
kiezen om een 120 Watt gebruiker te koppelen aan de achterkant van je
fiets. Je wiel blijft koud en je brand je benen niet na een flinke
afdaling.
Idee? Autolamp (H4, 12 Volt, 55 en 60 A, dus ong. 120 Watt) als
remlicht gebruiken als je de rem indrukt. Die lamp gaat dus een beetje
aan als je een beetje remt, als je hard remt onderaan de helling weet
iedere achteropligger direct dat je flink in de remmen hangt. De rest
van de afdaling laadt je natuurlijk je lichtaccu bij met iets van 1
Ampere over een leuke condensator.
Gelijktijdig gebruik van een flinke koplamp tijdens de afdaling kan
waarschijnlijk ook geen kwaad. Als je je standaard 3 Watt koplampje
aanzet met het afremmen, merk je daar weinig van maar wordt je wel
gezien.

Ik zou misschien die naafmotor eens moeten wegen en een keer een SON
(heb ik momenteel niet op voorrraad, wie weegt de naaf even na?) om het
verschil in gewicht te weten...

Groet,

Elvin

Bastiaan Welmers

Jan 14, 2007, 7:04:24 PM1/14/07
to ligf...@googlegroups.com
On Sun, Jan 14, 2007 at 12:58:21PM -0000, Kees van Malssen wrote:

> [...]
> electrisch aangedreven voertuigen is het verhaal anders, omdat er daar
> al een hoogvermogen apparaat in zit dat stroom en beweging in elkaar

Toen ik in Denemarken bij Leitra was heb ik wat gespeeld met de Bion-X
hulpmotor waar een paar Leitra's van waren voorzien. Dit is een naafmotor in
het achterwiel van 3,5kg, en een NiMH accu van 3,5kg.(gewicht opgegeven door
fabrikant). In nederland helemaal niet nuttig maar in Denemarken met
continu korte maar steile helinkjes kan dit nog best serieus nuttig zijn.

Dit geheel was in te stellen in 4 niveau's trapondersteuning en ook 4
standen regeneratieve rem, waarbij energie werd gewonnen en de accu in ging.
Aan de remhendel kon een schakelaartje worden bevestigd zodat bij het remmmen
tevens de elektrische rem van de bion-x werd ingeschakeld.
Bij elkaar 5kg extra gewicht is best te doen voor 250W remvermogen, als
dat het zou zijn (niet gemeten en staat ook nergens gespecificeerd).
Het rendement is tevens niet duidelijk, hoeveel % gaat daadwerkelijk
de accu in?

Er komt nog een "juridische" kant bij kijken:
Zodra er een motor in de fiets zit valt het onder "snorfiets" of "fiets
met hulpmotor" oid. Je zit dan met verzekeringen, en mogelijk andere
beperkingen en toestanden. Iig mag in Europa de motor niet meer ondersteunen
dan 250W en tot 25km/h. Ik weet niet of dan ook geldt dat de hele fiets
niet harder dan 25km/h mag.

/Bastiaan

Jan 15, 2007, 2:44:30 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com
> Heel eenvoudig te maken: gebruik zo'n motornaaf van een elektrische
> fiets als naafdynamo!
En wat weet zo'n leuk dingetje wel niet? Een halve ton of overdrijf ik
een beetje?

> Met zo'n 'dynamo' kan je wel heel wat opladen.

Heb je hem al als dynamo gebruikt?

> Dan wordt gezegd dat een GPS-ontvanger maarliefst 6 Watt zou gebruiken
> in deze thread... lijkt me erg, erg veel, waarschinlijk
> displayverlichting aan? Maar dan nog erg veel@!

Sake heeft daarna zelf al gemeld dat het meer bij 3W zit dan bij 6W :)

> 2,5 normale halogeengloeilampjes... dat ding moet toch wel erg warm
> worden dan ook!

Doen sommige ook :) Heel warm is wel overdreven trouwens. Als ik in het
donker rijd met mijn 6W koplamp word deze niet meer dan lauw.

> Niet iets wat ik graag als accessoire op m'n fiets zou willen hebben
> zo'n energievreter, behalve dan als verlichting.

verlichting (de ~ (v.), ~en)
1 het verlichten
2 periode van het
rationalisme in de 18e eeuw
3 wat dient om te verlichten
4 vermindering
van de last => ontlasting

Een gps neemt de last van het navigeren en kaart lezen weg -->
verlichting. Sterker nog; die naafdingen van jou zijn verlichting :)

Jan 15, 2007, 2:58:45 AM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com
> Kortgesloten levert een SON geen stroom en geen spanning. Dus levert
> weinig remwerking.
Onzin.

> [...]
> heeft geen echte kortsluiting maar bijna, dus bijv.
> 0,000000000000000001 volt, dan heb je daar de helft van aan vermogen in

Nu spreek je jezelf tegen. Net geen stroom en nu al een half A.

> De genoemde naafmotoren werken anders. Als je die kortsluit, dan merk
> je heel goed dat je dat doet: loopt ontzettend zwaar.

Kortom: enorme interne weerstand.

> [...]
> ingezet worden om af te remmen en zullen dus ook niet snel slippen want
> bij slip wordt snelheid 0 (tijdelijk), spanning dus 0, en dus de

In nederland kan dat niet. Er kan -nog- niet terug geleverd worden aan
het net. In het buitenland is het echter wel gebruikelijk. Daar kan
-heel grofweg- van de energie die gelevert word om twee treinen stil te
zetten er een te laten optrekken.

> [...]
> aan als je een beetje remt, als je hard remt onderaan de helling weet
> iedere achteropligger direct dat je flink in de remmen hangt. De rest

Ik denk dat bij lagere stroom alles onzichtbaar door je "achterlicht"
wegloopt. Bovendien is het denk ik nogal a-sociaal om iemand met
grootlicht in zijn gezicht te schijnen. Dit kan denk ik door verblinding
tot ernstige ongelukken leiden.

> van de afdaling laadt je natuurlijk je lichtaccu bij met iets van 1
> Ampere over een leuke condensator.

Hier snap ik niets van. Je wilt een accu laden door 1A er door heen te
sturen?? Wat wil je met die condensator doen?

> [...]
> waarschijnlijk ook geen kwaad. Als je je standaard 3 Watt koplampje
> aanzet met het afremmen, merk je daar weinig van maar wordt je wel

Iets meer dan 3W op een normale dynamo kan prima.

> Ik zou misschien die naafmotor eens moeten wegen en een keer een SON
> (heb ik momenteel niet op voorrraad, wie weegt de naaf even na?) om het
> verschil in gewicht te weten...

De SON weegt 580 g zonder snelspanas.

Elvin Haak

Jan 15, 2007, 11:51:35 AM1/15/07
to Ligfiets
Hoi,

Rode Pioneer schreef:

> En wat weet zo'n leuk dingetje wel niet? Een halve ton of overdrijf ik
> een beetje?

Is veel overdreven. Ik heb ze momenteel alleen ingespaakt liggen, dus
gewicht weet ik zo direct niet.
Grootste gewicht bij een elektrificatie zit hem in zwaarder frame,
accu's (hoe groter hoe meer vermogen...) en ook daarbij meestal
zwaardere vorken, wielen en natuurlijk banden.
en paar kg zit je wel aan natuurlijk.

> Heb je hem al als dynamo gebruikt?

Zeker te weten. Werkt goed. Zeker ook als remsysteem in gebruik, zowel
bij korte als langere afdalingen zowel in NL als in Duitsland.

> Doen sommige ook :) Heel warm is wel overdreven trouwens. Als ik in het
> donker rijd met mijn 6W koplamp word deze niet meer dan lauw.

Maar, die geeft ook veel energie weg aan licht, een GPS straalt minder
uit, alleen wamte.

> Een gps neemt de last van het navigeren en kaart lezen weg -->
> verlichting. Sterker nog; die naafdingen van jou zijn verlichting :)

Een fiets in het algemeen bij zo'n uitleg dus ook!

Elvin

Elvin Haak

Jan 15, 2007, 12:08:43 PM1/15/07
to Ligfiets

Rode Pioneer schreef:

> Onzin.
(ok, is theorie...)

> Nu spreek je jezelf tegen. Net geen stroom en nu al een half A.

Nu dus ook wel een spanning, is net niet gekortgelsloten maar heel
kleine weerstand.

> [...]
> het net. In het buitenland is het echter wel gebruikelijk. Daar kan
> -heel grofweg- van de energie die gelevert word om twee treinen stil te

Helaas, ze doen het nog niet maar in theorie zijn ze daar toe in
staat...

> Hier snap ik niets van. Je wilt een accu laden door 1A er door heen te
> sturen?? Wat wil je met die condensator doen?

Die condensator om e.e.a. een beetje af te vlakken. 1 A als laadstroom
is behoorlijk hoog maar met 12 Volt is dat nog steeds maar 12 Watt...

ik zat nog verder te filosoferen... je zou ook nog kunnen gebruikmaken
van eeen warmtemotor of stoommotortje om eerst warmte op te wekken en
die langzaam naar de accu terug te leveren.
Remmen is elektrsich opladen, is lucht en/of vocht verwarmen, via
schoepenradje naar andere tank laten lopen (langzaam dus, geen hoge
laadstroom) en daarmee eleketrisch leveren voor laden van accu. Bij
afkoelen loopt de lucht de andere kant weer op en heb je dus weer even
wat elektrische energie om te laden.
Je zou dus bijv. met 250 Watt elektrisch op kunnen wekken en kunnen
verhitten gedurende de remtijd.
Als je alles zo dimensioneert dat je dit gedurende 10 minuten kan doen
(maximala remtijd), kan je dus 2500 Watt/6 =
416,66666666666666666666666666667 Wattuur aan vermogen leveren
gedurende die tijd en de volgende tijd.
Met andere woorden een beetje overgedimensioneerd want dan zou je echt
werkelijk van de berg moeten storten met hoge snelheid...
Waarschijnlijk is kort 250 Watt remvermogen en daarna bijv. maar 50
Watt ruim voldoende om die helling zonder problemen af te komen en
alleen mechanisch te remmen.
Goed isoleren die thermosfles natuurlijk; anders is het weer warmte die
je van je fietsremmen af laat komen maar alleen dan op een andere plek.

De energie is toch human-powered opgewekt in dit geval trouwens, dus
ook toepasbaar....

Elvin

Jan 15, 2007, 1:14:58 PM1/15/07
to ligf...@googlegroups.com
> (ok, is theorie...)
Juist in theorie gaat er stroom lopen wanneer je een dynamo kortsluit.

> Nu dus ook wel een spanning, is net niet gekortgelsloten maar heel
> kleine weerstand.

Een dynamo heeft altijd spanning over de klemmen wanneer hij in bedrijf
is. Hoe langer de (elektronische) belasting, des te lager is de
spanning.

> Helaas, ze doen het nog niet maar in theorie zijn ze daar toe in
> staat...

Daar moet je trein voor geschikt zijn, alsmede dat het bovenleidings net
daar overal geschikt voor moet zijn. Er lopen echt reusachtige stromen
bij het optrekken en remmen van een trein. Alle moderde stellen van de
NS kunnen het bij mijn weten. Wanneer alles moders is gaan ze hier aan
het net terug leveren.

> Die condensator om e.e.a. een beetje af te vlakken. 1 A als laadstroom
> is behoorlijk hoog maar met 12 Volt is dat nog steeds maar 12 Watt...

Dat lijkt me nog steeds niet heel nuttig. Je kan een lood accu prima met
een gelijkgericht wisselstroompje laden hoor. Een condensator die 12V is
en 1A aan kan op de frequentie waar we het hier over hebben is best wel
duur en groot.

Kees van Malssen

Jan 16, 2007, 4:29:32 AM1/16/07
to Ligfiets
Elvin Haak wil toch veel vermogen opnemen:

[...]

> ik zat nog verder te filosoferen... je zou ook nog kunnen gebruikmaken
> van eeen warmtemotor of stoommotortje om eerst warmte op te wekken en
> die langzaam naar de accu terug te leveren.

Warmte is een van de minst gunstige vormen van energie opslag. Je kunt
dus bijna alles beter gebruiken dan warmte om energie op te slaan.

Voor je verder gaat filosoferen, zou je jezelf de volgende vragen
kunnen stellen:
1) welke energie wil ik opslaan
2) waar wil ik die energie voor gebruiken.

Om bij 1) te beginnen.
Ja natuurlijk, we hebben het over remenergie, maar in welk geval? Bij
een afdaling (a) en in het verkeer (b).

Over afdalen zegt Elvin:

> Waarschijnlijk is kort 250 Watt remvermogen en daarna bijv. maar 50
> Watt ruim voldoende om die helling zonder problemen af te komen en
> alleen mechanisch te remmen.

1a) vooral bij een stevige helling lopen de vermogens die je weg wilt
werken om een constante snelheid te behouden fors op. Heb je bij 54
km/h bv 500 Watt aan lucht en rolweerstand, een helling van 8 % (en bv
een totaalgewicht van 110 kg) geeft ca 1300 W. Dan moet je dus al 800
Watt extra opnemen. En dan is het nog niet eens echt steil. Je praat
dus over enorme vermogens. Hier moet je systeem wel op berekend zijn.
Hellingen af doe je nadat je omhoog gegaan bent. Bij het klimmen is
elke kilo er eentje te veel, dus het systeem waarmee je vermogen wil
terugverdienen tijdens de afdaling, mag niet te veel wegen, inclusief
de accu waar je e.e.a. in wilt opslaan. Een 42 Wh loodaccu (7 Ah, 6V)
weegt ruim een kg en is met die 800 Watt in drie minuten vol!

1b) Wil je de remenergie in het verkeer opslaan, dan heb je geen enorme
hoeveelheid energie, maar wel een hoge piek. Een fietser (110 kg) met
flinke vaart (36 km/h) heeft 1,5 Wh aan energie. Dat kun je dus heel
makkelijk in een klein accuutje kwijt. Helaas is de piek in het
vereiste remvermogen makkelijk 2 a 3 kW en dan heb je dus een forse
opnemer nodig. Bij ruim vooruit kijken en langzaamaan vaart minderen is
dat natuurlijk wel te beperken, maar dan blijft er nog maar weinig over
om op te nemen (en dan hebben we het nog niet eens over de rendementen
gehad).

Waar wil je de energie voor gebruiken?
Twee doelen liggen voor de hand:
I ) verlichting, signalering etc (gps, lamp, toeter), die allemaal
vanuit een accu kunnen worden gevoerd. Je zou dus kunnen zeggen: het
opladen van de accu is je doel.
II ) Het andere doel is bewegingsondersteuning, dus duwtje in de rug
bij optrekken, of bij klimmen.

In beide gevallen is het niet het handigste om de bewegingsenergie
eerst met verlies op te slaan in elektrische energie en vervolgens,
opnieuw met verlies, weer in beweging om te zetten. Het extra gewicht
van de omzetters vermindert ook nog eens direct het rendement van de
hele operatie.

Hoe voer je het uit?
Een dynamo/motor combinatie met dikke kabels en zware accu zou je bij
1a) kunnen helpen, ook om weer een duwtje in de rug te krijgen. Het
extra gewicht doet echter alle winst als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Toepassing II is daarmee niet realiseerbaar. Niet via de elektrische
route in ieder geval.
Toepassing I zou nog kunnen, maar dan met een lichte dynamo en geen
motorfunctie gewenst. Het extra gewicht zou dan binnen de perken kunnen
blijven. Voor lief genomen moet dan worden dat je niet de piek van het
remmen meeneemt, maar bv max 250 Watt, waarmee je hem juist voor al die
keren dat je een beetje wilt remmen (iets vaart minderen voor de bocht
bv) kunt gebruiken.

Een alternatief is een ultra-giroscoop, waarbij je een giroscoop die in
een vacuum draait, tot extreem hoge rotatie brengt. Daar kun je erg
veel energie in stoppen, terwijl het gewicht tot beneden de 500 gram
gehouden kan worden. Je zou die kunnen gebruiken om wel de pieken op te
vangen (heel snel op toeren brengen) en dan gereduceerd weer aftappen
om met een matige dynamo in stroom om te zetten.

Groeten,

Kees - het blijft lastig om efficient met energie te combineren met
laag gewicht en lage complexiteit - van Malssen

Frank Bokhorst

Jan 16, 2007, 7:08:42 AM1/16/07
to ligf...@googlegroups.com
Kees van Malsen schreef:

> [...]
> optimaliseren is daar ook minder een probleem, omdat ze toch al veel
> zwaarder zijn. Procentueel kost het dus weinig extra.

Om je een voorbeeld te geven:

Ik heb een BionX naaf motor die nominaal 250w geeft, max 450w, max
25Nm. De accu is 24v. Het gewicht motor + accu is 7.5kg. Ik heb een

meter die steeds de input en output optelt en ook het min en max
aangeeft. Met deze motor als rem kan ik een stroom van 36a opwekken,
met soms een piek van 300w. Dus flink veel remkracht. Ik heb geen
andere rem op het achterwiel.

Als rem is die zelfs beter dan een oude Shimano rollerbrake die ik ooit
had.
Ik weet niet precies hoeveel Nm de BionX als rem kan geven, maar het
zal
wel dichtbij de output als motor liggen. Natuurlijk, is de remkracht
veel
minder bij lage snelheid. Je komt moeilijk helemaal tot stilstand.
Maar voor
een achterrem is dat geen probleem. Heinzmann heeft een naafmotor voor

robots, die als rem meer dan 30Nm geeft bij stilstand!

Groet,
Frank Bokhorst

Mark-Jan Bastian

Jan 16, 2007, 9:17:56 AM1/16/07
to ligf...@googlegroups.com
On Mon, Jan 15, 2007 at 01:04:24AM +0100, Bastiaan Welmers wrote:
> [...]
> dat het zou zijn (niet gemeten en staat ook nergens gespecificeerd).
> Het rendement is tevens niet duidelijk, hoeveel % gaat daadwerkelijk

Met moderne electronica moet dat goed te optimaliseren zijn...
Zo'n Bion-x is misschien een goede start. Optimaliseren van motor en
gewicht van de constructie kan later altijd nog. Misschien ook gaaf te
kijken hoe je hier een ESP (electronisch stabiliteits programma) voor
velomobielen / trikes kan maken. Als je met teveel snelheid een bocht
instuurt, remt de electronica de linker/rechter wiel af met het
juiste vermogen, zodat de fiets bestuurbaar blijft en niet omgaat.
Tweemaal 450 watt lijkt me voldoende remvermogen voor een velomobiel.
Die bion-x naaf moet dan natuurlijk wel voor enkelzijdige ophanging
geschikt gemaakt worden...

> Er komt nog een "juridische" kant bij kijken:

> Zodra er een motor in de fiets zit valt het onder "snorfiets" of "fiets

Nee, het is geen motor, maar een generator / electronische rem.
Volgens hetzelfde principe zou een fiets met dynamo ook een fiets met
hulpmotor kunnen zijn... Dus dan maar alle fietsen met wettelijk
verplichte dynamo ook metteen verbieden ? ;-)

Maar, alle gekheid op een stokje, deze wetten zijn gelukkig 'alleen maar'
geldig op de openbare weg, en typegoedkeuring moet vast wel een mouw aan te
passen zijn. En, het is natuurlijk ook mogelijk te lobbyen om de wet op
termijn aan te passen. Ondertussen kun je gewoon een fiets naar eigen
inzicht bouwen en uitproberen.

Mark-Jan

Mick

Jan 16, 2007, 11:36:09 AM1/16/07
to Ligfiets
Derk Thys slaat energie op uit de 'back-stroke' om deze weer af te
staan bij de arbeidsslag:
http://rbcl.follow-it.com/jacques-revolver.jpg
Deze techniek is door mij driftig gecopiëerd door van 't stuur naar de
boegspriet 'n -nog veel langere- snelbinder te spannen parallel aan m'n
inversieconstructie.
http://tinyurl.com/yzc2yz
Niet dat iemand dat zal intresseren natuurlijk. Maar zou je op
soortgelijke manier niet een spanveer of elastiek kunnen opwinden bij
't remmen...Die dan weer wordt afgegeven bij 't optrekken?

Zo...volgende probleem! (vrij naar Kees van Malssen)

Mick