Schwalbe Marathon Supreme 20" / 406

Peter

to Ligfiets
Heeft er al iemand ervaring met deze band, wil die eigenlijk op mijn
Greenmachine leggen met de verwachting een wat hogere snelheid, maar
rij nu al 6000 km lekvrij op mijn Marathon plussen, die er nog als
nieuw uitzien. Met de wind van vandaag tegen ga ik echter niet
dramatisch veel harder dan op een bukfiets met deze banden. Ik weet
het, het is de man, niet het materiaal, maar toch...

Tiham?r

to Ligfiets
Ik heb er een tijdje geleden twee vooraan op mijn Alleweder gelegd en
die er ook vrij snel er weer terug afgehaald. Ik vond de band kwa
comfort flink tegenvallen (opgepompt tot de max. druk zoals aangegeven
op de band zelf) en rij nu terug met Perfect Moirées. Kwestie snelheid
is het zeker geen snellere band, dat blijkt ook de indruk te zijn van
enkele medeliggers die ze al op de Quest hebben getest. Heb dus geen
ervaring met de lekbestendigheid, want daarvoor heb ik er niet lang
genoeg mee gereden.

Tihamér

René Voorburg

to Ligfiets
Hoi,

> Ik heb er een tijdje geleden twee vooraan op mijn Alleweder gelegd en
> die er ook vrij snel er weer terug afgehaald.

Heb je het over de nieuwe supreme? HS382 heet die dacht ik? Is die al
leverbaar? Ik kon het op internet nergens vinden.

Raar trouwens dat de beste banden niet meer te verkrijgen zijn: de
Primo Comet Kevlar (snel, duurzaam, lekproef) en de Avocet Fastgrip
(snel!). Supreme hs382, nog niet leverbaar.

Groet, René

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Tiham?r wrote:
> [...]
> enkele medeliggers die ze al op de Quest hebben getest. Heb dus geen
> ervaring met de lekbestendigheid, want daarvoor heb ik er niet lang

Ik heb de band nu ongeveer een week op de Quest zitten. Mijn indruk is
dat ze soepeler rijden als de Maraton Plus. Over lekbestendigheid kan ik
nog niets zeggen. De Maraton Plus is tot nu toe kampioen
lekbestendigheid. Ik ga bijna vrezen dat ik het bandenplakken ga verleren.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
2009/1/23, Tiham?r <allewe...@gmail.com>:

> [...]
> is het zeker geen snellere band, dat blijkt ook de indruk te zijn van
> enkele medeliggers die ze al op de Quest hebben getest.

Brede (47-406) of smalle (35-406) Moirees? Dat is me nogal een
verschil hoor! De brede zijn zeer comfortabel, zelfs op de maximale
4,5 bar.

H@rry.

Theo van Goor

to Ligfiets
Ik weet niet of de banden vergelijkbaar zijn maar ik rij regelmatig op
dikke 26 inch Supremes.
Ik heb een tijd terug mijn ervaringen bijgehouden op de ligfiets.net.
Als er een vergelijk mogelijk is.
De dichte geweven vectranlaag werkt kennelijk erg goed.
Ik hou het niet precies meer bij maar mijn vorige Supreme is dacht ik
6000 km meegegaan met maar één lek.
Ik heb er voor de zomer af gehaald voor Kojaks.
Ze zijn nog lang niet op, ze liggen ergens in de schuur als
reserveband.

Mijn huidige Supreme is nu net voor de tweede keer lek gegaan
afgelopen zondag met de velomobieltocht van het noord.
De oorzaak was niet echt duidelijk.
De eerste lek was al direct binnen 100 km na een dag.
Oorzaak wederom onbekend.
Ik schat dat deze band nu bijna 4000 km oud is.(net na de LEL er
opgelegd dacht ik)
Ik heb afgelopen zondag goed de kans gehad het loopvlak te inspecteren
en ik heb er één flintertje uit kunnen peuteren en Peter de haan had
ook iets gevonden dacht ik. Verder geen slijtage of scheuren te zien
nog.

Ik vind het profiel een typisch zoemend geluid maken op glad asfalt.
Ik kies altijd voor de Supreme in de winter vanwege voor de
uitstekende grip.
Ik denk dat de gebruikte rubbersoort dusdanig is dat het weinig van
gedrag veranderd onder koude omstandigheden.
Het is toch ook weer geen zacht rubber, maar wordt ook niet hard en
stijf zoals bij de gewone Marathons.
Qua snelheid weet ik het niet.
Ik dacht niet dat het een echt vlotte band is. Maar ach wat, het is
winter en dan doet dat er ook niet meer toe.
Wel weet ik dat drie Supremes op mijn fiets enorm veel weerstand
opleverde.
Vraag me niet waarom.
Ze zijn iets vlotter dan Big Apples omdat ze wat lichter zijn.

Als je voor Supremes gaat zou ik zeggen hou het bij één achter.
Voor de grip en het comfort.
Tahimer was daar niet erg over te spreken.
Misschien een waarheid, ik weet het niet.
20 inch kan natuurlijk minder comfortabeler uitvallen dan 26 inch
wielen.
Ik rij met 2.00 brede banden, als je 1.60 kan dat ook weer uitmaken
die zijn weer heel anders opgebouwd.
Wat bij dikke Supremes wel uitmaakt:
1-het is een vouwmand, dus die moet voor de eerste keer secuur
omgelegd worden.
Oppompen tot over de maximale druk en dan weer leeg laten lopen.
Desnoods afwas middel gebruiken. Hij moet 'ploppen'
Hij moet zuiver aanleggen anders krijg je een 'wobbel'
2-De druk in de band moet vaak gekontroleerd worden.
Hij moet beslist ergens tussen 4.2 en 4.7 blijven.
Lager trap je een ongeluk.
Hoger rammelen de vullingen uit je kiezen.
3-Gebruik in elk geval een brede binnenband die goed past.
Ik heb graag een robuuste dikke MTB binnenband.

Als laatste:
Een beetje talkpoeder erin kan geen kwaad.
Niet zoals bij mij een halve kilo grunninger klei afgelopen
zondag........ ;-P

Wat het ook wordt, Suc6

Theo van Goor