Verschil Schwalbe Marathon Plus en Big Apple

Wilfred van Norel

Mar 31, 2006, 8:12:36 AM3/31/06
to Ligfiets
Hoi allen,

Afgelopen zaterdag heb ik bij m'n Versatile de achterband gewisseld. In
de wintermaanden heb ik rondgereden met een C-Rock. Nu ligt er weer een
Monte Carlo op (waarmee ik normaal in e zomermaanden rijd). Er is mij
opgevallen dat de C-Rock wat comfortabeler is op ruw wegdek dan de
MC's. Niet zo vreemd, de C-Rock is wat breder.

Nu wil ik toch een dikkere band op het achterwiel gooien om meer
comfort en grip te hebben. Ik twijfel tussen de Schwalbe Big Aplle 5.0
en de Marathon Plus.
Eisen zijn:
- Aangename rolweerstand
- Goede lekbestendigheid
- Meer comfort (voor ruwer wegdek zoals klinkers)

Ik zie de volgende specs staan:

Big Apple:
Grootte (ETRTO): 50-406
Gewicht (Gram): 530 g
Bandenspanning (Bar): 2,0-5,0
Lekbescherming/Uitvoeringen: Kevlar®Guard

Marathon Plus:
Grootte (ETRTO): 47-406
Gewicht (Gram): 710 g
Bandenspanning (Bar): 3,0-5,0
Lekbescherming/Uitvoeringen: SmartGuard®

Grootste verschillen zitten in het gewicht en de lekbescherming.
Ik meen me te herinneren dat de BA's sinds dit jaar zwaarder zijn
geworden wegens betere antileklaag. Vergelijk ik hem met de MP's, dan
valt het met dat gewicht enorm mee.

ZIjn er mensen die ervaring hebben met béide banden? (dus wel met de
nieuwe versie van de BA's)
1) Welke band biedt het meeste comfort?
2) Welke band rolt het lichtst?
3) Elke band heeft de beste lekbestendigheid?

Wilfred -wil dikker- van Norel

Wilfred van Norel

Apr 3, 2006, 10:51:19 AM4/3/06
to Ligfiets
Helaas nog geen gebruikerservaringen in dit bericht. Wel heb ik een
mailtje van Schwalbe ontvangen over m'n vraag:

de belangrijkste verschillen tussen de Schwalbe Big Apple en de
Schwalbe Marathon Plus zijn;

LEKBESTENDIGHEID;
Marathon Plus --> maximaal lekbestendig
Big Apple --> goed lekbestendig

Rolweerstand ;
Marathon Plus --> redelijk laag
Big Apple --> zeer laag

Comfort ;
Marathon Plus --> redelijk comfortabel
Big Apple --> zeer comfortabel

Slijtvastheid ;
Marathon Plus --> zeer slijtvast
Big Apple --> goed slijtvast

De Schwalbe Big Apple ligt na deze opsomming het dichtst bij uw
eisenpakket, zeker gezien het huidige comfortprobleem en u schrijft
niet over te veel lekke banden en de anti-leklaag van de Schwalbe Big
Apple is in de nieuwe serie verbeterd.

Wilfred -waarschijnlijk BA50 achter en Marathon (zonder plus) 40 voor-
van Norel

Kees van Malssen

Apr 3, 2006, 11:26:18 AM4/3/06
to Ligfiets
Als de BA (nieuwe versie) als goed lekbestendig wordt omschreven, dan
wil ik wel weten wat maximaal lekbestendig moet zijn! Ik heb de BA er
achter opzitten, zo'n 9000 km nu, nog zonder 1 lek. De vorige BA (oude
type) heeft 1 lek gehad, na ca 9000 km. Toen heb ik hem vervangen.
Misschien was dat eigenlijk nog niet nodig toen, maar ja.

Als de BA dan ook nog eens beter scoort op rolweerstand en comfort, dan
zou ik het wel weten.
O ja, de Marathon scoort beter op slijtvastheid. Die moet dan een leven
lang meegaan, want mijn BA ziet er wel uit alsof ie nog vele maanden
mee zal gaan. Zelfs het aantal sneetjes ed is zeer klein te noemen,
zeker als je het vergelijkt met de sneetjes in de voorbanden.

Groeten,
Kees - die zich door de nachtelijke storm uit de Quest heeft laten
jagen - van Malssen

Wilfred van Norel

Apr 3, 2006, 1:04:10 PM4/3/06
to Ligfiets
1 Lek voor de oude BA in 9000 kilometer is totaal niets mis mee. Je kan
geluk hebben, je kan pech hebben maar dit is dan wel héél veel geluk.
En de nieuwe zonder lek op dezelfde afstand. Ik doe het ervoor.

Wat betreft de slijtvastheid, een band op het achterwiel heeft niet
veel te lijden. Een minder slijtvaste band als achterwiel maakt niet
zoveel uit. Voor de voorwielen vind ik de slijtvastheid meer van
belang. MC's gaan bij mij zo'n 5000 kilometer mee op m'n voorwielen.

Het plaatje in m'n hoofd wordt langzamerhand duidelijker. BA op het
achterwiel en mogelijk gewone Marathons op de voorwielen. Echter is de
rolweerstand volgens de test van de fietsersbond vrij hoog (de BA heeft
+ als rolweerstand,de Marathon Plus heeft +/- en de Marathon een -)

Ik ben op zoek naar de lijst met gegevens over diverse banden die Bert
Hoge heeft gepubliceerd. Ik kan die nog niet vinden. Heeft iemand een
url voor me? Ik wil die lijst ook nog eens doorsnuffelen.

Wilfred -wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten- van Norel

Wim Schermer

Apr 3, 2006, 1:11:16 PM4/3/06
to ligf...@googlegroups.com

> Wilfred -wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten- van Norel.

Bedoel je deze? http://www.cab-bike.com/Pic-Web/meetings/2004/Y&J%
20Tabelle.JPG
Wim - liever lek dan langzaam - Schermer

Wim Ganseij

Apr 3, 2006, 1:13:32 PM4/3/06
to ligf...@googlegroups.com
Wilfred van Norel schreef:

> Ik ben op zoek naar de lijst met gegevens over diverse banden die Bert
> Hoge heeft gepubliceerd. Ik kan die nog niet vinden. Heeft iemand een
> url voor me? Ik wil die lijst ook nog eens doorsnuffelen.

Of deze van Bert is weet ik niet maar er staat wel wat bandengegeves op
http://www.cab-bike.com/Pic-Web/meetings/2004/Y&J%20Tabelle.JPG

Wim

Hans van Schoot

Apr 3, 2006, 1:15:48 PM4/3/06
to ligf...@googlegroups.com

Maraton voorop is af te raden, die lopen nou niet echt heel erg licht die
banden. Je kan ook denken aan de conti contact,
http://www.conti.nl/conti_fiets_motor/Contactb.htm (37 breed en bijna net zo
lekbestendig als marathon plus)

Hans - sport contact fan :-) - van Schoot

Wilfred van Norel

Apr 3, 2006, 1:41:17 PM4/3/06
to Ligfiets
Wim en Wim hebben het lijstje te pakken wat ik voor ogen had. Maar of
die lijst van Bert Hoge is, weet ik toch ook niet; ik weet niet of Bert
in het engels publiceert. Maakt ook niet uit.
Als ik naar die lijst kijk, is de gewone Marathon wel iets sneller dan
m'n huidige Monte Carlo's.
De Continental Contact vind ik niet echt interessant. De reden dat ik
nog geen dikkere achterband rijd, is omdat ik nog geen geschikte
voorband gevonden heb. Met m'n Alleweder merkte ik duidelijk dat de
neus naar beneden kwam toen ik een BA op het achterwiel legde. Ik
schuurde eerder met de neus over opritjes. Gezien de Versatile een iets
lagere neus heeft _en ik sowiezo eerder met de neus over een opritje
schuur_, wil ik niet alleen een dikkere achterband want dan komt de
neus nog lager te liggen. Ik wil dus zowel voor als achter dikker.
Achter is niet zo'n probleem, keuze zat waarbij m'n keuze dus is
teruggebracht naar 2 met duidelijke voorkeur voor de BA. Een Contact
heeft voor mij weinig meerwaarde in vergelijking met de MC's. De MC's
bevallen me goed en zijn ook 37mm. Voor de hoogte van de neus heeft het
dus geen zin om de MC's aan de kant te doen en er Contacts voor in de
plaats te zetten. Bovendien heb ik nog wat MC's liggen.
Ik wil dus dolgraag ook dikkere voorbanden. Qua maat is een Marathon
dus een geschikte kandidaat. Past nog in de wielkasten en is dikker dan
de MC's. De verhalen over lek raken die ik gelezen heb, vallen nog wel
mee. Neem ik de gegevens uit de lijst van Wim en Wim, dan zie ik dat de
Marathon toch iets sneller is dan de MC's. Niet veel maar in ieder
geval niet trager.
Vandaar dat op dit moment de combinatie 'BA50 achter en Marathon40
voor' door m'n hoofd spookt.

Wilfred -keuzes...... keuzes...... keuzes...... - van Norel

Apr 3, 2006, 2:10:43 PM4/3/06
to ligf...@googlegroups.com

Op 3-4-06 heeft Wilfred van Norel <ligfi...@home.nl> het volgende geschreven:

KNIP

[...]

Dan  interpreteer je de tabel volgens mij niet goed. De Marathon 40 vreet bij 36 km/uur 5 Watt meer dan de Monte Carlo.

H@rry, (hint-mode) de Premium banden houden zich nog steeds voortreffelijk, Lieben.

Mark van Gorkom

Apr 3, 2006, 2:15:02 PM4/3/06
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>lagere neus heeft _en ik sowiezo eerder met de neus over een opritje
>schuur_, wil ik niet alleen een dikkere achterband want dan komt de

Je kunt ook wat ringetjes onder de veerpootsteunen leggen, zoals dat
tegenwoordig bij Alleweders het geval is.
Daar is het weliswaar om ruimte voor dikkere banden te maken, maar de
neusvrijheid vaart er ook wel bij.

Mark - die z'n AW juist heeft verlaagd en dus sommige dorpels schuin
over moet - van Gorkom.

Wilfred van Norel

Apr 3, 2006, 2:47:37 PM4/3/06
to Ligfiets
Ik snap dan werkelijk die héle tabel niet.

De Primo's zouden toch sneller zijn dan MC's?
De BA's zouden toch sneller zijn dan MC's?
*kuch* ik laat jullie even meegenieten van m'n blunder..... ik zal
bovenstaande niet weghalen

Ik zie NU pas dat er verschillende bandendrukken bij staan. Die
gruwlijke 33 van de BA en die 34 van de Primo's is bij een belachelijk
lage druk; ik meende even 'hoe hoger het getal, hoe beter' hoewel ik de
koppen van die kolommen niet helemaal kon rijmen met de + en - van de
getallen.

(die MC's zijn zo slecht nog niet..... qua rolweerstand. De hieldraad
zuigt aan alle kanten maar verder een tof bandje)

Er blijft nog maar bar weinig over aan interessante bandjes. De Primo's
zijn dan wel wat breder (38 tegenover 37 van de MC's) maar hebben een
veel dunner loopvlak. Als ik ze op gelijke druk zet met de MC's, is de
rolweerstand ook hoger (6 Bar). Tioga's zullen niet passen, *snif* ik
ben weer terug bij af.

Wilfred -vloekerdevloek- van Norel

Wilfred van Norel

Apr 3, 2006, 2:50:20 PM4/3/06
to Ligfiets
Ringetjes onder de veerpoten leggen (kon bij de Alleweder wel
inderdaad) gaat denk ik niet lukken bij de Versatile. De Versatile
heeft iets wat de Alleweders niet hebben: besturing via de bovenkant
van de veerpoten. Ik kan het voor de zekerheid nog even navragen bij
Flevobike want ik heb het nooit zodanig bekeken dat ik daar zo direct
zelf een antwoord op kan geven of het kan of niet.

Wilfred -kiezen voor trillingen of voor schuivende neus..... - van Norel

Robert Blacquiere

Apr 3, 2006, 3:03:50 PM4/3/06
to ligf...@googlegroups.com
On Mon, Apr 03, 2006 at 11:47:37AM -0700, Wilfred van Norel wrote:

> Ik snap dan werkelijk die h?le tabel niet.

Snappen is soms heel lastig met veel nummertjes op zo'n vel...
Verwarrend he ;-)

> [...]
> veel dunner loopvlak. Als ik ze op gelijke druk zet met de MC's, is de
> rolweerstand ook hoger (6 Bar). Tioga's zullen niet passen, *snif* ik

Ik weet niet maar bij mijn versatile passen de tioga's net. Okee bij bochten
lopen ze af en toe een beetje aan. Maar niet bijzonder veel. En ja
mijn ervaring met de tioga is dat die snel zijn ook op de versatile.
Maar in de winter bevallen mij de Primo Comet 1.5 voor en marathon plus
achter prima. Geen rare zaken nog gehad. Okee de Primos slippen en glijden
wel wat meer, maar als je dat weet doe je het wat rustiger in de bochten.

> Wilfred -vloekerdevloek- van Norel

Vloeken is aan geleerd en is hier volgens mij nog niet nodig.

Robert - nee geen aandelen in anti vloek reclames - Blacquiere

--
Microsoft: Where do you want to go today?
Linux: Where do you want to go tomorrow?

Apr 3, 2006, 3:38:10 PM4/3/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 3-4-06 heeft Wilfred van Norel <ligfi...@home.nl> het volgende geschreven:

Ik vrees dat het nog ingewikkelder wordt Wilfred. Er zijn namelijk 2 comets of eigenlijk 3, weet ik sinds kort. Bovenaan in de tabel staat de Comet 1.3 (34-406) die in werkelijkheid maar 31 mm breed is, daaronder staat de 1.75 (omgerekend zou dat 47-406 zijn) die toch maar 38 mm breed is. In de geteste versie is de 1.75 zoals je kunt zien idd. flink sneller dan de smallere comet en de MC's. Dus kocht ik ze van een duitse webwinkel omdat de importeur het vertikt om deze maat in te kopen. De maataanduiding was inmiddels verandert door Primo, naar een realistische 20x1.5". Toen bleek er helaas nog meer verandert aan de band want de wangen zijn duidelijk dikker geworden. Dat zal de rolweerstand wel geen goed doen. Kun je het nog volgen?

Er is ook goed nieuws. Het is weliswaar net aan, maar de Tioga Comp Pool past op de voorwielen van de Versatile. Robert Blaquire heeft ze gemonteerd gehad, voordat hij overstapte op.....jawel, de brede Black Comet die ik hem leverde (omdat die 's winters niet zo snel lek gaan als de Tioga) Ik heb nog wel een paar 20x1.5 Primo Black Comet's liggen als je wilt, maar door  verhuisperikelen kom ik er niet eerder bij dan rond 1 mei.

Als je voor de Comp Pool gaat zou ik overwegen om er dikkere binnenbanden in te gooien en zeker eenmaal per week de steentjes uit de band peuren.

Als je dan toch aan het bestellen gaat (want Comp Pool is wsl. niet in de lokale winkels te krijgen) zou ik zeker naar de vouwbanden Marathon Racer (overal verkrijgbaar) en KHE Premium (misschien bij BMX zaken) kijken, want dat zijn heerlijk lichte, brede en comfy bandjes. Marathon Racer heb ik zelf geen ervaring mee, maar van wat ik gehoord heb doet ie het niet slecht qua lekgevoeligheid.
De KHE Premium, ach kijk maar bij accessoires voor mijn bevindingen. Nu inmiddels 3000 km keer 3 banden=9000 km en 1 lek tot nu toe. Als ik goed kijk zie ik een paar hele kleine sneetjes. Ik heb er wel extra dikke biba's in gelegd na die lekke band. Tenzij mijn conditie is verbeterd (hoop ik stiekum wel op) rolt deze band heel goed.

H@rry.

Wilfred van Norel

Apr 3, 2006, 4:50:27 PM4/3/06
to Ligfiets
Harry Lieben wrote:

> [...]
> wel een paar 20x1.5 Primo Black Comet's liggen als je wilt, maar door
> verhuisperikelen kom ik er niet eerder bij dan rond 1 mei.

Okee, dat gaat dus over de 1.5 brede bandjes, die zijn (hoop ik te
begrijpen) 38 mm breed?
Die hebben niet mijn voorkeur. Wel een stukje sneller en breder
maarrrrrrr
Ik heb al eens Primo's gereden. Ik moest direct m'n fietscomputer
opnieuw instellen omdat de omtrek van die banden gewoon een stuk
kleiner is dan die van de MC's. Niet zo vreemd natuurlijk omdat het
loopvlak gewoon veel dunner is. Dunner loopvlak/kleinere omtrek
betekent dus dat m'n fiets aan de neus omlaag gaat in plaats van omhoog
en dat is juist iets wat ik helemaal niet wil. Primo's worden het dus
niet. Wellicht als er een werkelijke 40/42/44 komt die ook in m'n
wielkasten past maar eerder niet.

> Als je voor de Comp Pool gaat zou ik overwegen om er dikkere binnenbanden in
> te gooien en zeker eenmaal per week de steentjes uit de band peuren.

Ik ken mezelf. Ik ben lui, ik weet bij voorbaat al dat ik die steentjes
niet eenmaal per week eruit ga peuren.... ook niet 1x per maand en ook
niet 1x per jaar. Wanneer dan wel? Hééél misschien als ik lek
gereden heb. M'n MC's neem ik SOMS onder handen als ik lek gereden heb.
Dan heb je een idee hoe lui ik ben.... érg lui dus. Comp Pools zijn
dan dus echt absoluut niets voor mij. Die zullen niet de aandacht
krijgen die ze nodig hebben. Al snel zal ik dan mogelijk het vele
lekrijden spuugzat zijn en de band helemaal afkraken en in de container
flikkeren.

> [...]
> geen ervaring mee, maar van wat ik gehoord heb doet ie het niet slecht qua

Dat klinkt al iets interessanter. Wel een mooie maat (volgens de specs
op de site)
Bandentype: Folding
Kleur: Reflex
Profiel: HS 366
Rubbermengsel: Qualifier
Maximale belasting (kg): 80 kg
Grootte (Zoll): 20 x 1.50
Grootte (ETRTO): 40-406
Gewicht (Gram): 295 g
Bandenspanning (Bar): 3,5-6,0
Lekbescherming/Uitvoeringen: RaceGuard®

Die is alweer 1 mm breder dan de Primo's, 2 mm breder dan de MC's en 1
mm dikker dan de MC's. De omtrek van de Primo's kan ik helaas niet
vinden.

> [...]
> in gelegd na die lekke band. Tenzij mijn conditie is verbeterd (hoop ik
> stiekum wel op) rolt deze band heel goed.

Okee, gunstige rolweerstand dus. Ik zie wel dat dit écht een stuk
dikkere band is. Deze is 6,4mm dikker dan de MC's. Alleen weet ik niet
hoeveel ruimte ik heb. Als de CompPools bij Robert erin passen, zal dat
bij mij ook. De CompPools moeten (volgens
http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=361 ) ingesteld worden
op 1535 omtrek terwijl die KHE van jou op 1515 moet worden ingesteld.
Die zou dus óók onder de Versatile moeten passen. Als die past én
een goede lekbestendigheid heeft én ook nog eens een leuke
rolweerstand heeft, is dat absoluut een bandje waarin ik
geïnteresseerd ben.
1 lek op 3000 kilometer vind ik zondermeer acceptabel.

Maar wel raadzaam dus om dikkere binnenbanden te nemen. Is dat een
speciaal merk? of heeft Vredestein/Schwalbe/Continental ook wel van die
dikkere binnenbanden?
Zijn die KHE's een beetje goed verkrijgbaar?

Wilfred -ziet weer een lichtpuntje- van Norel

Apr 3, 2006, 6:24:09 PM4/3/06
[...]

Jij hebt met de 1.3 Primo's gereden en idd. die is 2 mm smaller dan de MC's en dus lager. De 1.5 Comets zijn 38 mm breed en dus ook navenant hoger. T.o.v. de MC's zal je neus dus omhoog komen.
KNIP

[...]

Bij de duitse webwinkel BigBoySports (what's in a name) heb ik ze besteld. Het is even zoeken naar de bandencatalogus maar ik strooi graag met directe links ;-) Bij 5 banden bedroegen de verzendkosten bijna 15 euro.
Per e-mail het bestelnummer doorgeven en het aantal met je adresgegevens en doorgeven hoe je wilt betalen (in mijn geval vooruit betaald per bankgiro). Je krijgt dan een mailtje met IBAN nummer van hun bank en factuurnummer. Ik bankier online, als je alle gegevens goed invult dan is het een fluitje van een cent. De afhandeling door KHE is vlot.

Als je helemaal naar beneden scrollt in de bandencatalogus, vind je de Fatty Light tubes (met autobandventiel) die ik heb meebesteld, maar het ligt me bij dat Schwalbe en Dutch Perfect ook extra dikke biba's kunnen leveren. Of een extra dikke biba echt nodig is weet ik niet, maar ik heb de indruk dat alleen hele kleine scherpe steentjes en glas tussen de geweven kevlar van de KHE Premium door kunnen glippen. Ik bedacht dat een wat dikkere biba deze wellicht tegen kan houden, vandaar.
Officieel past deze biba niet, maar zoals ik al verwachtte, lukt het best als je maar niet teveel lucht erin hebt als je de buba op de velg duwt. Even het ventiel goed naar binnen duwen bij montage.
Oh, vergeet ik bijna te vermelden: de KHE's zijn wat moeilijker te monteren dan Primo's. Ik beschouw het als een erezaak banden met de hand op te leggen en af te halen en dat is me ook wel gelukt, maar het kost wel duidelijk meer duimenwerk dan bij veel andere banden. Ongeveer zoals met de MC's, zeg maar. (memo aan mezelf: even bijwerken bij accessoires)

Overigens worden biba's van Kenda standaard meegeleverd. De BMX-scene heeft wel de eigenaardigheid om standaard autoventielen te gebruiken, dus je pomp moet daar een geschikte kop voor hebben.

H@rry, even in gevecht met e-mail programma, Lieben.

Frans Grotepass

Apr 4, 2006, 2:52:37 AM4/4/06
to ligf...@googlegroups.com
On Monday 03 April 2006 19:04, Wilfred van Norel wrote:
> [...]
> zoveel uit. Voor de voorwielen vind ik de slijtvastheid meer van
> belang. MC's gaan bij mij zo'n 5000 kilometer mee op m'n voorwielen.

Pas dan je spoorinstelling voor aan. Dan gaat het goed... Mijn voor en
achterwielen halen nu evenveel kilometers. Dat was niet het geval met de
laatste setje, want die Marathon slicks waren vol gaten lang voor de loopvlak
weg was.

Groet,

Frans

Wilfred van Norel

Apr 4, 2006, 3:15:59 AM4/4/06
to Ligfiets
Frans Grotepass wrote:

> [...]
> laatste setje, want die Marathon slicks waren vol gaten lang voor de loopvlak

Ik ben niet in de mogelijkheid om zo'n fraaie dubbele draadmoer te
maken met grove en fijne draad zoals jij.
Maar sowiezo weet ik niet of het appels met peren vergelijken is. Ik
ken je bochtengedrag niet. Goed, gezien je stabilisatorstang zóu je
wel eens net zo bruut door bochten kunnen gaan als ik.

Wilfred -zou ook nog wel zo'n mooie stelmoer willen hebben- van Norel

Frans Grotepass

Apr 4, 2006, 3:36:26 AM4/4/06
to ligf...@googlegroups.com

TPG? Voor 20 euro doe ik je wel een setje met een staafje voor de
kogelgewricht, 2 klemmoertjes en een stelmoer. het staafje heeft eenkant
grove draad (voor de gewricht) en de andere kant fijne draad. het is van RVS.
De stelmoeren zijn van RVS. De een is fijne draad. De stelmoer zelf is van
messing.

Groet,

Frans

Wilfred van Norel

Apr 4, 2006, 11:49:56 AM4/4/06
to Ligfiets
Ik neem aan dat ik dan:
1) De huidige kogelkopjes en kogels kan laten zitten
2) De huidige stuurstang (ik heb er maar één waar overige
velomobielen er 2 hebben) moet ik inkorten.

Heeft dat staafje aan de ene kant normaal draad (M6) en aan de andere
kant fijn draad?

Zo ja, dan ben ik wel geïnteresseerd.

Wilfred -spoort zelf niet maar dat wil niet zeggen dat z'n fiets ook
maar niet moet sporen- van Norel

Bastiaan Welmers

Apr 4, 2006, 4:17:31 PM4/4/06
to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Mar 31, 2006 at 05:12:36AM -0800, Wilfred van Norel wrote:

> [...]
> - Aangename rolweerstand
> - Goede lekbestendigheid
> - Meer comfort (voor ruwer wegdek zoals klinkers)

Ik heb zowel de big-apple als de marathon plus (gehad) en de verschillen
zijn:

- marathon plus is slijtvaster
- marathon plus is flink lekbestendiger, zo goed als lekvrij, dat in
tegenstelling tot de big-apple.
- marathon plus is niet comfortabel. Je trilt je redelijk suf moet ik
zeggen, ik weet niet of een monte carlo comfortabeler is. Het is een
stugge band met een enorme schuimlaag aan het loopvlak. Een big-apple
rijd daarentegen geweldig en dempt heel goed de trillingen.
- marathon plus is net mat minder dik en loopt dus minder snel aan enzo.

Over rolweerstand denk ik ook wel dat de big-apple lichter loopt.

Groeten, Bastiaan

Wilfred van Norel

Apr 4, 2006, 4:37:40 PM4/4/06
to Ligfiets
Het punt is dat ik het dus juist doe vanwege de trillingen. Gelukkig
heeft de Versatile stuggere veren dan de Alleweder waardoor het
achterwiel niet als een idioot aan het dribbelen gaat. Toch heb ik wel
duidelijk minder grip op sommige klinkerwegen. Dat valt alleen op te
lossen met een goede band. De Big Apples lijken wat dat betreft
geweldige banden te zijn.
Welke band comfortabeler is, de MC of de MP, dat weet ik niet.
Duidelijk is wel dat de MC dus niet comfortabel genoeg is. Ik moet er
wel bij zeggen dat ik op het achterwiel de stuggere versie heb
liggen:de Double Density (DD). Maar ik ga dus voor een Big Apple op het
achterwiel. Eventueel weer met antileklint erin zoals ik ook op de
Alleweder had.

Qua slijtvastheid maak ik me geen zorgen. Een achterwiel heeft sowiezo
minder last van slijtage dan een voorband. Als het gaat om de
rolweerstand... een BA gaat al vrij snel zwaar lopen zodra de druk wat
'laag' wordt. Op de accessoireslijst staat bij de BA aangegeven dat het
omslagpunt tussen comfortabel en lage rolweerstand vrij klein is. Mijn
indruk was dat je toch wel redelijk wat druk erin moet proppen om de
rolweerstand goed te krijgen, meer dan aangegeven staat dan in de
accessoireslijst.

Misschien ga ik er grandioos spijt van krijgen maar ik ga (als het
past) 1 van volgende combinaties proberen:
Achterband: Big Apple 50 2006
Voorbanden: KHE Premium Flatland 40-406 óf Schwalbe Marathon Racer

BA's en Marathon Racers zal ik waarschijnlijk gaan voorzien van
antileklint. De KHE Premiums heb ik gevraagd bij m'n lokale
ligfietsspecialist. Ze kennen de band niet maar gaan zoeken naar een
Nederlandse importeur. Ik bestel ze bewust niet zelf via internet omdat
ik wel eerst wil weten of ze passen in m'n wielkasten. M'n fietsenmaker
weet daarvan en maakt daar geen probleem van. Ik ben benieuwd of hij
die banden kan krijgen. Zo niet, dan ga ik voor de Marathon Racers.

Wilfred -ijverig aan het zoeken- van Norel

Robert Lammerts

Apr 4, 2006, 4:59:24 PM4/4/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 4-4-06 heeft Bastiaan Welmers<bast...@welmers.net> het volgende geschreven:
<<knip>>

> - marathon plus is net mat minder dik en loopt dus minder snel aan enzo.

Net dit weekend Primo's en een Marathon+ om de velgen gedaan. De BA
heb ik verschillende keren lekgereden, maar inderdaad een nadeel de 50
loopt in de achterwielkast som aan.

Bij het vervangen van de voorbanden, heb ik geconstateerd dat
linksvoor nimmer lek is geweest. Zou slime (dat groene spul) toch
werken, ja dus. rechtvoor was de band een keer geklapt (fijn die
gesloten wielkast) en daar na heb ik deze (zonder slime) verschillende
kren lekgereden.

Het loopvlak van de BA is na 10.000 nog niet versleten, wel de zijkanten.
--
Robert

/|Q...---
-(-)--(-)-'

http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl

Frans Grotepass

Apr 5, 2006, 7:48:56 AM4/5/06
to ligf...@googlegroups.com
On Tuesday 04 April 2006 17:49, Wilfred van Norel wrote:
> Ik neem aan dat ik dan:
> 1) De huidige kogelkopjes en kogels kan laten zitten

Ja

> 2) De huidige stuurstang (ik heb er maar één waar overige
> velomobielen er 2 hebben) moet ik inkorten.

Ja (de koppeling tussen de wielen dus...)

> Heeft dat staafje aan de ene kant normaal draad (M6) en aan de andere
> kant fijn draad?

Ja, anders pastie niet op de standaard kogelgewrichtjes.

Groet,

Frans - gebruik graag de woord kogelgewricht, een kogelkop heb ik een heel
ander voorstelling bij :)

Wilfred van Norel

Apr 5, 2006, 1:42:49 PM4/5/06
to Ligfiets
Frans Grotepass wrote:

> Ja

> Ja (de koppeling tussen de wielen dus...)

> Ja, anders pastie niet op de standaard kogelgewrichtjes.

Ik zou graag een setje van je willen kopen. Ik heb je een privémailtje
gestuurd met gegevens.

Wilfred -wil ook gebruik maken van de FransGrotepassKunsten- van Norel