Superquest

Kees van Hage

Apr 1, 2007, 2:24:45 AM4/1/07
to ligf...@googlegroups.com
Als het bericht op Ligfietsplaza over een Superquest waar was, zou ik
deze zondag als Versatilerijder meteen van mijn geloof vallen, zo'n
fiets bestellen en er zelfs mijn schuur voor verbouwen. Want wie wil
er nu geen 60 km/h rijden met maar 150 kW? Meer dan 52 op een vlakke
weg heb ik nooit gehaald... Jammer genoeg maakt de datum wantrouwig
en bovendien de naaldbomen en die typisch Duitse huizen.

Teleurgestelde groet,

Kees

KvH

Apr 1, 2007, 2:26:24 AM4/1/07
to Ligfiets

Wim Schermer

Apr 1, 2007, 3:46:05 AM4/1/07
to ligf...@googlegroups.com

Beste Kees,
1 April, en dat is het vandaag, is natuurlijk een mooie dag om te
mijmeren over onmogelijke dingen. Het is met een Quest wel mogelijk
om een uur lang boven de 60 km/u te rijden. Ymte deed dat enkele
jaren geleden op CycleVision in Lelystad. Hij leverde geen 150 kW,
maar waarschijnlijk wel tussen de 400 en 450 Watt.
Wim - kan met een Quest een uur lang niet harder dan 50 km/u rijden -
Schermer

WFvN

Apr 1, 2007, 4:05:15 AM4/1/07
to Ligfiets
On 1 apr, 09:46, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

> 1 April, en dat is het vandaag,

Dat had Kees al wel door aan z'n teksten te lezen.

> [...]
> jaren geleden op CycleVision in Lelystad. Hij leverde geen 150 kW,
> maar waarschijnlijk wel tussen de 400 en 450 Watt.

Viel mij ook al op..... hij is 'teleurgesteld' want wie wil er niet
zo'n fiets. Maar de leuke typo in z'n tekst maakt het verhaal wel wat
bonter. Want om eerlijk te zijn heb ik liever m'n Versatile dan een
ultra Quest 2 waarbij je 150.000 (150 kW) nodig hebt om aan de 60 km/h
te geraken. Geef mij m'n Versatile maar, dat is in vergelijking dan
echt een superracemonster. Maar goed, het is dus gewoon een typo van
hem geweest gok ik want op de duitse site staat wel 150W.

Maar het hele verhaal klopt van geen kanten natuurlijk. Los van de
vermogens die nodig zijn om 60 km/h te halen ongeacht de cw-waarde
etc. De foto is níet bij Velomobiel.nl gemaakt. Verder staat er nog
wel een nieuwe velomobiel op stapel; een aluminium fiets. Onlangs Ymte
nog gesproken over plannen van Velombiel.nl (ik zou nog altijd graag
een 'wendbare Quest' willen zien; tja, de WAW komt in de buurt maar
heeft geen achtervering en is niet echt ruim te noemen).

Wilfred -blij dat het zondag is op deze 1 april- van Norel

Bert Hoge

Apr 1, 2007, 3:58:23 PM4/1/07
to Ligfiets

On 1 apr, 09:46, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

Wim,
We hebben jaren geleden Ymte's gemiddelde vermogen getest gedurend 20
min met de SRM wat resulteerde in 380 Watt.Het uurvermogen zal dan
circa 360 Watt zijn.Professionele tijdrijders kunnen wel 400-450 watt
gemiddeld gedurend een uur leveren en persen dit uit kleine body's van
circa 70-75 kg.
Bert,vindt 270 Watt ook mooi.

Jack Dekker

Apr 2, 2007, 3:15:16 AM4/2/07
to Ligfiets

On 1 apr, 21:58, "Bert Hoge" <bert.h...@hccnet.nl> wrote:
> [...]

knip

> [...]
> circa 360 Watt zijn.Professionele tijdrijders kunnen wel 400-450 watt
> gemiddeld gedurend een uur leveren en persen dit uit kleine body's van

Bert,
inderdaad, toen de tent werd afgebroken, iedereen op de meetfiets was
geweest en Ymte alle wedstrijden van Cycle Vision had gereden
(roeifiets, velomobiel 1, 3 uur en ga zo maar door) heeft hij ook nog
eens een vermogensmeting gedaan.

Maar inderdaad, de redactie heeft wel een 1 april grapje gemaakt, maar
wat moet je geloven vandaag de dag?
Een zwitserse ligfietswinkel die felbegeerde startplaatsen aanbiedt?
Een fietscafe in Amerika?
http://www.velomobiling.com/fietscafe?PHPSESSID=3306015fe16de783390b8479fd4243eb
of http://tinyurl.com/28xuok
Een hazenrace zonder haas maar met achtervolging door een bergleeuw
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/events.htm
Een verbod om ligfietsen in een ander fietsforum te noemen
http://f21.parsimony.net/forum37385/messages/123461.htm
Zijn er nog andere ligfietsgrappen uitgehaald op 1 april?

Groeten,
Jack, wel in voor een geintje, helpt bij een zonnig humeur, Dekker

KvH

Apr 2, 2007, 3:36:17 AM4/2/07
to Ligfiets

On 2 apr, 09:15, "Jack Dekker" <jackdek...@hetnet.nl> wrote:

> Maar inderdaad, de redactie heeft wel een 1 april grapje gemaakt,

Wat voor fiets is dat op de foto? Hij ziet er veelbelovend uit.

> maar wat moet je geloven vandaag de dag?

Niks, meneer Dekker, wat benne dit voor tijde...

Groeten,

Kees

Jack Dekker

Apr 2, 2007, 3:54:07 AM4/2/07
to Ligfiets
knip

> Niks, meneer Dekker, wat benne dit voor tijde...
>
> Groeten,
>
> Kees

Tja Kees,

je verrassing zal nog groter worden wat moet de redactie op een site
die heet "time to get naked"?
Welnu, het is een bekentenis en we zijn er geweest kijk maar eens
verder
http://www.timetogetnaked.com/news.html
of nog specifieker http://www.timetogetnaked.com/gosamgo/A3/machine/Mdesign06.html

De foto is volgens mij door de duitse webschrijver geleend van de site
van Sam Whittingham, die sommige liggers wel kennen van zijn records.

Groeten,
Jack, of zijn sommige mensen al hun bestellingen aan het veranderen
bij velomobiel.nl? Immers, Wim heeft ook al eens de hpv wereld
opgeschrikt met zijn superlight quest die maar liefst 12 kilo lichter
zou zijn...., Dekker

Bloemhof Sake

Apr 2, 2007, 4:33:23 AM4/2/07
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
>bij velomobiel.nl? Immers, Wim heeft ook al eens de hpv wereld
>opgeschrikt met zijn superlight quest die maar liefst 12 kilo lichter

Dat was 10kg en niet in een mailtje op 1 april, maar op 29 aug 2006:
>De eigenlijk enige goede manier is de Quest opbouwen uit een
>honingraat plaatmateriaal. Dit materiaal is superlicht en zo stijf
>dat je zelfs op de Quest kunt gaan zitten. Een Quest zal daarmee rond
>de 8 kg lichter worden. Wil je het heel serieus doen, dan moet ook de
>achterbrug van carbon worden gemaakt en de verstelbaarheid van het
>trapstel wordt opgegeven. Dan kan ie zelfs 10 kg lichter worden.

Wim verkoopt Quest 153, dus ik neem aan dat de Quest SL (26kg?)
binnenkort wordt geleverd?!

Sake -heeft Hans ook zo'n fiets voor PBP?- Bloemhof

Wim Schermer

Apr 2, 2007, 4:29:15 PM4/2/07
to ligf...@googlegroups.com

Er ligt inderdaad een verzoek/bestelling voor een lichte Quest.
Allert Jacobs werkt aan een lichte Quest voor zichzelf en om ervaring
op te doen met nieuwe productiemethoden.
Een levering is zeker niet aanstaande.

> Sake -heeft Hans ook zo'n fiets voor PBP?- Bloemhof

Ik zou me kunnen voorstellen dat Hans de fiets van Allert mag
gebruiken voor PBP.

Wim - heeft genoeg fietsen in bestelling, daar kan wel een lichte
tussen zitten - Schermer

mary in minneapolis

Apr 2, 2007, 10:14:38 PM4/2/07
to Ligfiets

On 2 apr, 02:15, "Jack Dekker" <jackdek...@hetnet.nl> wrote:
> [...]
> ofhttp://tinyurl.com/28xuok

> Groeten,
> Jack, wel in voor een geintje, helpt bij een zonnig humeur, Dekker

't fietscafe is werkelijk op 31 Maart in Minneapolis opgeduikt -- en
met Henk en Zwier van Laan ook. We zijn drie of vier keer over de
Mississippi Rivier gefietst. Mijn Cab-Bike was ook daar. De van
Laans waren verbaast dat er 5 mensen waren, die met hen in het
nederlands te praten verzochten! (Mijn leraares en har echtgenoot
waren ook aanwezend, Dale verzocht nu ook een beetje nederlands te
leren, en er was noch iemand.) Het fietscafe lijkt tweedehands te
zijn. Het verscheen op televisie en ook in de krant --

http://www.twincities.com/ci_5562717?nclick_check=1

Mary, die 22 mei naar Amsterdam vliegt, Arneson

Mark-Jan Bastian

Apr 4, 2007, 4:32:36 PM4/4/07
to ligf...@googlegroups.com
On Sun, Apr 01, 2007 at 12:58:23PM -0700, Bert Hoge wrote:
> [...]

Blijft de vraag, hoe hard gaat een quest met een motorvermogen van 150 kW? :)

Mark-Jan

Pierre Melser

Apr 4, 2007, 4:39:16 PM4/4/07
to ligf...@googlegroups.com
kan iemand me vertellen wat globaal de wielomtrek is van de nasca fiero,
voor mijn computertje...of misschien dat het ergens staat op de site, ik kan
het niet vnden

pierre

Apr 4, 2007, 5:46:43 PM4/4/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 04-04-07 heeft Pierre Melser<mijn...@gmail.com> het volgende geschreven:

> kan iemand me vertellen wat globaal de wielomtrek is van de nasca fiero,
> voor mijn computertje...of misschien dat het ergens staat op de site, ik kan
> het niet vnden

Hallo Pierre,

Het hangt af van welke band het is. Mogelijk staat de maat vermeld op
de Accessoirehoek van Ligfietsplaza:
http://www.ligfiets.net/accessoires/merk.php3?id=4&soort=accessoires
bij de omschrijving van de band.
Het nauwkeurigst is het om het zelf te meten door het ventiel helemaal
onderaan te zetten, met krijt o.i.d. een streep te zetten en dan
gezeten op je Fiero de band een omwenteling te laten maken, weer een
streep zetten en de afstand op te meten. Let op dat sommige computers
de maat in mm ingevoerd moeten hebben en andere in cm.

H@rry.

Apr 5, 2007, 2:17:21 AM4/5/07
> [...]
> voor mijn computertje...of misschien dat het ergens staat op de site, ik kan

In de "accessoires" hoek van de plaza kan je kijken of het er bij staat
bij de banden die je hebt. Daar hangt het vanaf. Staat je band er niet
bij dan moet je het ff meten (gewoon streepje op de grond zetten,
ventiel er bij. De de fiets zitten. vooruit gaan in een rechte (!) lijn
tot het wiel n >= 1 keer is rond laten gaan. Dan opmeten hoeveel je
afgelegd hebt tot het punt waar het ventiel weer op de grond komt. Deze
afstand delen door n en je hebt je wielomtrek.

Grrz
Rode -1490 mm is een redelijke gok - Pioneer

Bert Rook

Apr 5, 2007, 2:46:36 AM4/5/07
to Ligfiets

zoals anderen al opmerkten: de bandenmaat is bepalend voor de
instelling van je teler. Voor Schwalbe banden kun je hier kijken:

http://www.schwalbe.de/nl/nl/technische_info/reifenmasse/?gesamt=4&ID_Land=15&ID_Sprache=3&ID_Seite=113&tn_mainPoint=TechnikInfos

maar andere fabrikanten hebben de info misschien ook wel ergens op hun
site.

Tussen een Marathon en Marathon-plus zit al een aanzienlijk verschil,
de laatste paste zelfs maar nauwelijks op mijn Nazca Fiero.

Bert Rook

Pierre Melser

Apr 5, 2007, 2:59:52 AM4/5/07
to ligf...@googlegroups.com
mijn dank...

pierre

Uipko Berghuis

Apr 5, 2007, 3:08:46 AM4/5/07
to ligf...@googlegroups.com
On 4/5/07, Pierre Melser <mijn...@gmail.com> wrote:

Rode Pioneer wrote:
> [...]

Wat ook goed werkt is met een pen een streepje op de band zetten dan over een glad oppervlak, groot stuk karton, heen rijden. Als het goed is zet de pen dan netjes 2 streepjes op de ondergrond.

Uipko

Kees van Malssen

Apr 5, 2007, 4:10:56 AM4/5/07
to Ligfiets
Mark-Jan houdt van snelheid:

[...]

> Blijft de vraag, hoe hard gaat een quest met een motorvermogen
> van 150 kW? :)

Moeten we natuurlijk andere banden erop monteren, gewicht van motor,
versteviging van de fiets, 100 kg erbij en dan kom je volgens
Kreuzotter op 545 km/h.
Maar 1,5 kW levert ook al ruim 100+ op. Enig minpuntje is dat je wel
een hele tijd die 1,5 kW moet leveren voor je op snelheid bent...

Groeten,

Kees - die heel tevreden is met praktijkgemiddelde ruim boven de 30 -
van Malssen

Paul Lammers

Apr 5, 2007, 1:25:03 PM4/5/07
to ligf...@googlegroups.com
Voor het geval je Marathon Slicks hebt: 147 cm.

Paul Lammers

Pierre Melser

Apr 5, 2007, 7:50:39 PM4/5/07
to ligf...@googlegroups.com

bedoel je dat die inkt dan afgeeft?

pierre

Uipko Berghuis

Apr 6, 2007, 3:59:44 AM4/6/07
to ligf...@googlegroups.com

Rode Pioneer wrote:

Wat ook goed werkt is met een pen een streepje op de band zetten dan over een glad oppervlak, groot stuk karton, heen rijden. Als het goed is zet de pen dan netjes 2 streepjes op de ondergrond.

> [...]

Ja als je met een balpen en aantal keer heen en weer gaat zo dat je een "vette" lijn hebt dan geeft die een aantal keer af. Op zeil of laminaat werkt dit goed (krijg je het ook weer vanaf :) stucloper werkt ook erg goed. Het voordeel is is dat je gewoon op je fiets kan gaan zitten en niet het ventieltje in de gaten hoeft te houden, gewoon een stukje rollen en de afstand tussen de lijntjes opmeten.

Groets, uipko

Peter & Monic Zoomers

Apr 6, 2007, 11:37:59 AM4/6/07
to ligf...@googlegroups.com
Hallo,

Ik heb de notulen van het bestuur gelezen en bij de vraag naar nieuwe
vrouwelijke bestuursleden voel ik me wel aangesproken maar helaas ik
stap er nog niet in. De afgelopen 2 jaar door de geboorte van de jongste
die nu 1 is maar minimaal geligfietst daar wil ik eerst meer tijd voor
maken, dus voorlopig nog te druk met de zaak en jonge kinderen 6, 4, en
1 misschien over een paar jaar. Ik hoop dat er een andere vrouw uit de
handel zich aanmeld.

Met vriendelijke groet,

Monic Zoomers van
Maia uit Dordrecht