[Ligfiets] 15-05-10 1e lichte Strada afgeleverd (<28kg)

WimH

May 15, 2010, 3:02:25 PM5/15/10
to Ligfiets
Op www.velomobiel.nl/nieuws/#item26 staat de volgende mededeling:
15-05-10 1e lichte Strada afgeleverd (<28kg).

Dat is dus 7 kg minder dan de "gewone" Strada.

In het bericht staat ook uitvoerig beschreven hoe ze dit voor elkaar
hebben gekregen.

Wim - die dit gewicht toch wel interessant begint te vinden - Huisman

--
Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette

Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net: http://ligfiets.net

WimH

May 15, 2010, 3:04:16 PM5/15/10
to Ligfiets
De link doet het niet.

Deze wel?: http://www.velomobiel.nl/nieuws/#item26

WimH

May 15, 2010, 3:30:46 PM5/15/10
to ligf...@googlegroups.com
En volgens mij zit er een gewoon zitje in en geen carbon zitje, maar
dat kan ik verkeerd hebben.

Verder zou ik het geen fijn idee vinden om alleen licht te hebben voor
anderen. Met een beetje schemer of in de winter is een vette lamp erg
fijn. Dus al is het maar een batterij lampje, die zou er bij moeten.

De prijs vind ik heel behoorlijk voor zoveel gewichtsbesparing. Wel
een grappig idee dat voor het gewicht van 7 kilo die bespaard is je
een racefiets kan bouwen.

En dan de zwarte kleur. Gaat deze mevrouw daar nog een paar honderd
gram aan wagen om deze fiets iets zichtbaarder te maken?
Hans -quali weegt zeker meer dan 5 racefietsen, maar geen idee hoeveel. :)

May 16, 2010, 3:01:05 AM5/16/10
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> hebben gekregen.
>
> Wim - die dit gewicht toch wel interessant begint te vinden - Huisman

Wat ik helaas niet kan vinden is hoeveel alleen de body scheelt.

Als je 406 bandjes vergelijk heb je 545 voor een 47 mm brede PM tegenover
190 voor een 28x406 durano. Dat is weliswaar een 1065 g, echter niet iets
dat ik er graag voor over heb ivm comfort. Aan de andere kant tikt
gewicht op de wielen natuurlijk wel heel erg hard aan.

Dat zelfde geld dus voor de koplamp. Dit zou ik ook niet graag missen.
Een lichte koplamp kiezen ipv en standaard zou wat kunnen schelen. Het
zelfde geld voor de claxon, daar is ook veel verschil ik gewicht te
vinden.

De elektrische instalatie; Ik denk dat lichter draad iets zou
schelen. De accu kan veel kleiner. Zeker als je het zou combineren met
kleine modulaire accu-packs. Bijvoorbeeld 3x300g ipv 1x900. Dan heb je
altijd de keuze hoeveel accu je meeneemt.

ligfries

May 16, 2010, 6:38:45 AM5/16/10
to Ligfiets
Rooie wil toch meer comfort:

> Wat ik helaas niet kan vinden is hoeveel alleen de body scheelt.

Als ik dit zo lees, komt 4 a 5 kg uit de body en 2 a 3 kg uit overige
onderdelen. Maar dat is mijn inschatting vanaf veilige afstand :-)

> [...]
> dat ik er graag voor over heb ivm comfort. Aan de andere kant tikt
> gewicht op de wielen natuurlijk wel heel erg hard aan.

2x 545 - 2x 190 = 710 gram dus je bespaart virtueel ook ook nog eens
355 bespaard op de achterband? Maar dat is een 26" band, dus
waarschijnlijk met meer gewichtsverschil. Je kunt echter ook met de -
standaard? - Kojaks vergelijken, dan bespaar je "maar" 100 gram per
band.

> [...]
> Een lichte koplamp kiezen ipv en standaard zou wat kunnen schelen. Het
> zelfde geld voor de claxon, daar is ook veel verschil ik gewicht te

Die standaard koplamp weegt niet zoveel, maar het fantastische
richtapparaat (on-ride je lamp verstellen, heerlijk) tikt wel aan. VM
geeft heel mooi aan dat gewichtsbesparen ook een kwestie van keuzes
maken is. Voor mij is het gewicht (van de Q) geen probleem, voor
anderen scheelt dat wel veel. En als je 90% van de tijd in daglicht
fietst, kun je een losse lamp voor in het donker meenemen, dan heb je
dat gewicht alleen als het donker is.

> [...]
> kleine modulaire accu-packs. Bijvoorbeeld 3x300g ipv 1x900. Dan heb je
> altijd de keuze hoeveel accu je meeneemt.

Ik weet niet met welke accu je vergelijkt, maar de nu standaard accu
in de VM's is 312 gram (even gewogen voor je). Daar zou je nog ca 200
gram kunnen besparen door een kleine LiPol accu te nemen. Met alleen
zichtbaarheidsleds is dat ruim voldoende.

Verder valt er nog meer gewicht te besparen door boutjes allemaal op
de minimale lengte te brengen (van elk boutje een paar mm eraf
bespaart samen nog aardig wat) en bij andere delen ook al het
overbodige metaal weg te halen. Die laatste twee maatregelen kosten
een hoop werk, besparen toch nog wel aardig wat en staan functioneren
verder niet in de weg.

Ik vind dat ze een prachtige prestatie hebben neergezet door een extra
keuze voor mensen beschikbaar te maken.

Groeten,

Kees - als ik nou stop met 15 kg bagage mee te zeulen, word ik dan ook
sneller - van Malssen

May 16, 2010, 7:30:11 AM5/16/10
to ligf...@googlegroups.com

> Als ik dit zo lees, komt 4 a 5 kg uit de body en 2 a 3 kg uit overige
> onderdelen. Maar dat is mijn inschatting vanaf veilige afstand :-)

Ja zoiets gok ik ook, maar het blijft gokken.

> [...]
> waarschijnlijk met meer gewichtsverschil. Je kunt echter ook met de -
> standaard? - Kojaks vergelijken, dan bespaar je "maar" 100 gram per

Ik ging idd perongeluk uit van 3x zelfde band. Das bij een strada niet
aan de orde.

> [...]
> gram kunnen besparen door een kleine LiPol accu te nemen. Met alleen
> zichtbaarheidsleds is dat ruim voldoende.

Met dergelijke accus kan je niet heel veel rijden. Als je brevetten gaat
rijden dan heb je er echt meerdere nodig om een nacht door te kunnen
komen.

> Ik vind dat ze een prachtige prestatie hebben neergezet door een extra
> keuze voor mensen beschikbaar te maken.

Keuze is goed !

> Kees - als ik nou stop met 15 kg bagage mee te zeulen, word ik dan ook
> sneller - van Malssen

Ja. Let dus ook op het gewicht van je reparatiesetje. Dat is een
grammenvreter.

ligfries

May 16, 2010, 8:26:49 AM5/16/10
to Ligfiets
Rooie gaat steeds lichter:

> Met dergelijke accus kan je niet heel veel rijden. Als je brevetten gaat
> rijden dan heb je er echt meerdere nodig om een nacht door te kunnen
> komen.

Vergis je niet: mijn 80 gram LiPol accu heeft 7.4 volt bij ruim 2 Ah.
Daarmee kun je een moderne koplamp vier a vijf uur vol aan hebben.
Twee van deze helpen je een hele nacht door (in deze tijd van het
jaar). Als je voor hetzelfde gewicht als de standaard accu (ca 320
gram) gaat, dan heb je al 16+ uur echt licht.

Verder moet je met brevetten toch al extra gewicht mee hebben (meer
reservebanden, eten, drinken, nog wat drinken...)

> Keuze is goed !

!!!

> Ja. Let dus ook op het gewicht van je reparatiesetje. Dat is een
> grammenvreter.

Dus 1 buitenband, vijf binnenbanden, tang, lijm, bandelichters,
plakkers en nog wat andere spullen moet ik misschien niet bij me
hebben als ik ga racen?

Goed punt!

Groeten,

Kees - heeft zich ondertussen ingeschreven voor de 1 uur race, wie
volgt? - van Malssen