Honden en hun baasjes

paul schaling

Oct 8, 2006, 2:23:54 PM10/8/06
to ligf...@googlegroups.com
Vandaag was het heerlijk weer dus lekker fietsen. Behalve fietsers ook veel mensen die hun honden uitlieten.

Veel mensen laten hun hond los lopen. Begrijpelijk, ik zou het waarschijnlijk ook doen, hoewel je geloof ik niet op alle plekken je hond los mag laten lopen.

Helaas hebben niet alle hondenbezitters hun hond niet goed onder controle. Vandaag was het ook weer raak. Ik fiets een man met loslopende hond tegemoet op een fietspad. Hij ziet me aankomen maar maakt geen aanstalten om de hond bij zich te roepen. En ja hoor de hond springt tegen me aan en ik val zowat met de fiets. Gelukkig kan ik me nog net opvangen.

Ik vraag aan die man, waarom roep je die hond niet bij je. Antwoord, wat ik al vaker gehoord heb: Hij doet anders nooit iets en loopt stevig door met een stijve nek van het voor zich uitkijken.

Ik word hier erg moe van en had heel veel zin om wat verwensingen naar die man te roepen maar daar schiet je niet veel mee op.

Hoe pakken andere ligfietsers zoiets aan want dat ik de enige ben kan ik me niet voorstellen. Keurig er iets van zeggen?

Trouwens de volgende hondenbezitter riep keurig z'n hond bij zich.

Gr.
Paul

Qu'een

Oct 8, 2006, 2:55:06 PM10/8/06
to ligf...@googlegroups.com
On Sun, Oct 08, 2006 at 08:23:54PM +0200, paul schaling wrote:
> [...]
> bij zich te roepen. En ja hoor de hond springt tegen me aan en ik val zowat
> met de fiets. Gelukkig kan ik me nog net opvangen.

Waarom sprong het beest tegen je op? Van blijdschap of was ie aggressief?

Bij aggressieve honden kan het helpen ze zoveel mogelijk te negeren en
geen angst te laten tonen, daar zijn ze namelijk gevoelig voor.
Helaas zijn er dan altijd nog van die suffe beesten die menen een
roofdier in je te zien en onherroepelijk tegen je uitvallen. Meestal
zijn dat de wat kleinere venijnigere typetjes die (gelukkig) ook meestal
aangelijnd zijn.

Als je door een populair uitlaatgebied loopt (en ook nog op het uur dat
mensen veel hun hond uitlaten) kan het misschien helpen een andere
route te kiezen... Klinkt misschien een beetje stom maar kan wel het
probleem oplossen. Zelfde doe ik ook op tijdstippen met scholieren,
auto's, zondagsfietsers etc...

Blauwe quest (:P)

Wilfred van Norel

Oct 8, 2006, 3:54:16 PM10/8/06
to Ligfiets
paul schaling wrote:

> [...]
> al vaker gehoord heb: Hij doet anders nooit iets en loopt stevig door met
> een stijve nek van het voor zich uitkijken.

Ik wil hier even iets lijnrecht tegenover stellen.

Voorop gesteld: ik ben absoluut geen liefhebber van enorm
baas-hond-duo's. Maar ook andere combinaties zijn vaak ongelukkig.

Ik denk terug aan een week of wat geleden. Kind aan de ene kant van de
straat, moe aan de andere kant. Waarom kind en moe niet aan dezelfde
kant? Ik weet het niet maar het was zo. Moe ziet me aankomen. Wat doet
moe? Precies wat jij zegt: ze roept het kind naar zich toe. Het kind is
zich totaal niet bewust van zoiets als 'verkeer' en rent zonder blikken
of blozen de weg over. Moe geeft min of meer een zelfmoordcommando aan
haar kind. Gelukkig was ik hierop bedacht en was de afstand nog groot
genoeg maar ik kan me situaties indenken waarbij zoiets totaal verkeerd
kan aflopen. Ook hondeneigenaren hebben vaak genoeg die trek: "Bello:
HIER!!!" en woef rent braaf voor een verkeersdeelnemer langs die in de
ankers moet, het stuur omgooien etc.

Gisteren liepen een man en vrouw gezellig op het voetpad. Ze waren op
een meter of 10 afstand van het fietspad dat het voetpad kruiste. Aan
de andere kant van het fietspad liep een woef die duidelijk bij het
stel hoorde. Ik had m'n handen alweer bij de remgrepen omdat ik de
'Bello: HIER!!!" verwachtte. Maar nee, het werd: "Bello: BLIJF!!!"

Zolang de baas gelijk heeft dat woef betrekkelijk betrouwbaar is (je
weet het nooit met dieren, vandaar de term betrekkelijk) is het
commando BLIJF wat mij betreft veel zinniger dan HIER.

Maar goed, dat klerebeest hoorde officiëel aangelijnd te zijn. Niet
dat dat altijd zo geweldig is want ik ben ook al een paar keer bijna
onthoofd door zo'n 5 meter oprolwurgkoordje tussen baas en woef.

Wilfred -heeft het niet zo op honden en hun eigenaren- van Norel

b...@dietrich.demon.nl

Oct 9, 2006, 3:27:06 AM10/9/06
to Ligfiets
Een goed opgepompte airsound doet wonderen tegen iets te enthousiaste
honden. Daarnaast veroorzaakt dit ook een enorm Martin Gauss effect.
Een hond die een keer de 130 Db op zijn oren heeft gehad is een
volgende keer een stuk minder geinterresseerd.

Bob Dietrich

m.he...@zonnet.nl

Oct 9, 2006, 4:57:18 AM10/9/06
to ligf...@googlegroups.com
Citeren paul schaling <paulsc...@gmail.com>:

Op mijn vaste woon-werk route weet ik goed waar de
hondenuitlaatrisicogebieden (iets voor scrabble?) zijn. Dat maakt het
makkelijker, ook omdat je een aantal baas/hond combinaties dan al
redelijk kan inschatten.

Wat ik in ieder geval doe, tenzij ik de combi ken en weet dat ze mij
zien aankomen, is een luide pinggg met mijn bel geven - ruim van te
voren maar wel binnen gehoorsafstand. Dit leidt er meestal wel toe dat
de hond onder controle wordt gebracht en lange riemen worden ingekort.
Als de baas denkt, dat hij niet hoeft te reageren en de hond is rustig
in de berm aan het snuffelen of andere des hondse zaken aan het doen,
durf ik het wel aan om er op snelheid langs te gaan. Als de hond op het
fietspad blijft lopen (onaangelijnd) rem ik als dierenvriend toch maar
wat af, en roep tegen de baas 'Hond aan de lijn!!' zonder illusie dat
het iets helpt trouwens.

Bob Dietrich schreef dat een airzound wonderen kan doen. Ik denk dat ik
mijn airzound zeker zal inzetten, als een hond op me af komt zetten,
maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Wel tegen schapen en koeien op een
stuk fietspad door een weiland, dat maakt in ieder geval dat ze even
stilstaan, of zelfs een stap opzij doen.

Maarten - niet alleen door autos over het hoofd gezien, maar vandaag
zelfs bijna door een klein vogeltje op het fietspad - Heckman

Toni Cornelissen

Oct 9, 2006, 5:48:47 AM10/9/06
to ligf...@googlegroups.com
Bob schreef:

> hondenuitlaatrisicogebieden (iets voor scrabble?) zijn. Dat maakt het

Nee, te lang, en veel een punts letters, dus maar 47 punten
http://scrabble.technetium.be/nl/hondenuitlaatrisicogebieden

Toni
--
Toni Cornelissen
Web 3.14 == Everybody can get a piece of the Pi

Oct 9, 2006, 6:46:43 AM10/9/06
to ligf...@googlegroups.com
Toni Cornelissen wrote:

> Nee, te lang, en veel een punts letters, dus maar 47 punten
> http://scrabble.technetium.be/nl/hondenuitlaatrisicogebieden

Is de RazzFazz de best scorende ligfiets?
Waarde: 24
Min: 26
Max: 252
http://scrabble.technetium.be/nl/razzfazz

As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Kees van Hage

Oct 9, 2006, 7:42:39 AM10/9/06
to Ligfiets

b...@dietrich.demon.nl schreef:

Ik ben altijd bang geweest voor de overkill van een Airzound. Om toch
niet over het hoofd gezien te worden had ik het standaard
scheidsrechtersfluitje besteld. Een nietig dingetje. Wat is dat? vroeg
mijn vrouw, toen ik het uitpakte. Luister maar, zei ik en blies uit
volle kracht (ik ben koperblazer van beroep en mijn vrouw is ook
musicus). Dat hebben we geweten. Het moet straten ver te horen zijn
geweest. Het Martin Gauss-effect deed ons ineenkrimpen. We verbazen ons
nu niet meer over de afgestomptheid van voetballers. Het
scheidsrechtersfluitje doet zijn ondermijnende werk en een kopbal maakt
het af. Ik doe het op de weg weer gewoon met mijn Versatile-piepertje
en risicomijdend gedrag.

Groeten,

Kees

Wat? Zei je iets terug?

Bas en Afke

Oct 9, 2006, 8:15:25 AM10/9/06
to ligf...@googlegroups.com

Kees van Hage schreef:

> Ik ben altijd bang geweest voor de overkill van een Airzound.

Kees, je hoeft hem niet per se drie seconden ingedrukt te houden hoor ;-)

Onlangs werd ik verrast door een compleet wielerpeleton dat vanachter de
struiken om de bocht kwam aanstuiven. Omdat ik geen kans meer zag om de berm
in te duiken gebruikte ik de Airzound van schrik op een manier waarvan ik
niet wist dat ik dat kon: ik toeterde 7 keer heel kort, binnen een seconde.
Echt een keurige repeterende beweging. Met een pianotoets ben ik dat wel
gewend, maar met een toeter is het toch anders.

Ik geef het toe, ik heb wel een heel mooi commandeurhandeltje daarvoor aan
het stuur zitten.

De wielrenners hadden mij overigens al ruime tijd in de gaten dus het was
volkomen overbodig, ik had zelf gewoon niet goed opgelet.

Een op de tien keer (ongeveer he) verward men mijn toeter met die van een
auto die elders in beeld is. Mensen gaan dan enthousiast zwaaien naar iemand
die hen niet kent maar waarvan zij denken van wel. Ik vind dat altijd enorm
genieten en ben in ruil voor dat genot bereid even in de rem te knijpen
omdat ik maar niet in beeld kwam.

Bas - kan kiezen tussen bel en toeter en dat mag ook wel met zo'n
brulhoorn - Dekker

Oct 9, 2006, 8:23:55 AM10/9/06
to ligf...@googlegroups.com
2006/10/8, paul schaling <paulsc...@gmail.com>:

> Hoe pakken andere ligfietsers zoiets aan want dat ik de enige ben kan ik me
> niet voorstellen. Keurig er iets van zeggen?

ik plug mezelf (maar) een keertje:
"Hond en (lig)fiets, wie is bang?" heet het artikel:
http://fali.nl/index.php?name=News&file=article&sid=10

Kees van Hage

Oct 9, 2006, 8:52:23 AM10/9/06
to Ligfiets

Bas en Afke schreef:

> [...]
> genieten en ben in ruil voor dat genot bereid even in de rem te knijpen

Laatst toeterde ik in een park met mijn Versatilepiepertje, waarop de
wandelaars voor me hoog in de bomen keken om die zeldzame vogelsoort te
ontdekken.

Groeten,

Kees

m.he...@zonnet.nl

Oct 9, 2006, 9:13:41 AM10/9/06
to ligf...@googlegroups.com
Citeren Kees van Hage <kvh...@xs4all.nl>:

> Laatst toeterde ik in een park met mijn Versatilepiepertje, waarop de
> wandelaars voor me hoog in de bomen keken om die zeldzame vogelsoort te
> [...]

Misschien dachten ze dat het om de Mongoolse Pieper (Antus godlewskii)ging?

Maarten - heeft ook wel wat met vogels - Heckman

Oct 10, 2006, 2:23:39 AM10/10/06
> [...]

> niet voorstellen. Keurig er iets van zeggen?
>
> Trouwens de volgende hondenbezitter riep keurig z'n hond bij zich.

Ik denk dat de relatie baas/hond zo'n beetje aangeeft hoe beschaafd de
baas zelf is, goed opgevoede honden (en bazen) heb je nooit last van.
Goede voorbeelden:
- hond ziet me aankomen, en kijkt naar baas. Baas vind mij niet
interessant, dus hond ook niet.
- baas ziet me aankomen en laat een bal in de berm vallen waar de hond
gelijk naar toe gaat.
Als niet blijkt dat de baas enof hond goed is opgevoed, ben ik nogal
eens geneigd gewoon hard door te fietsen. Als de hond achter me
aankomt, flink aanzetten en de hond voor blijven. Bovendien, als je de
hond eenmaal goed voorbent, proberen de hond mee te lokken, zover
mogelijk van het baasje vandaan :)

Daarentegen als het wel goed opgevoede baasjes en honden zijn, netjes
afstand houden, eventueel benen stil houden en soms bedanken.

grtz
Henk - probeert meer te bedanken dan uit te "voeteren", lukt steeds beter...

Reinier

Oct 10, 2006, 4:35:58 PM10/10/06
to Ligfiets
Heb een ligfiets (FAW) en een hond. Met allebij moet je
verantwoordelijk omgaan en risico's van tevoren incalculeren. Op je
fiets door defensief te rijden, door te anticiperen op wat kan gaan
komen, door bij naderen van kruisingen paarden, loslopende kleuters en
honden vaart te minderen bijvoorbeeld. En met je hond: hetzelfde, langs
een fietspad weet je, al luistert je hond volgens jou nog zo goed, dat
je hond kan schrikken bijvoorbeeld, iets raars kan "zien"aan net die
ene fietser (bijvoorbeeld dat-ie ligt, dat is vreemd, nieuw, snel, da's
leuk (voor honden kan spel bijna niet ruw genoeg gaan, iets dat hard
gaat is dus vaak leuk om mee te spelen / op te jagen (al is het voor
spel). Als je hond dat in zijn hoofd heeft gehaald ben je al te laat en
kan je naar hem fluiten, maar een ongeluk kan al gebeurd zijn. Of je
hond kan slecht uitkijken en ineens oversteken....En omdat je dat nooit
kan voorspellen moet je hond in zo'n situatie aan de lijn, aan een
korte lijn. Anders ben je de zoveelste met de domme opmerking "doet-ie
anders nooit". Een fietspad is daarom ook geen losloopgebied.

wim harwig

Oct 11, 2006, 6:49:04 AM10/11/06
to Ligfiets

Reinier schreef:

> [...]
> leuk (voor honden kan spel bijna niet ruw genoeg gaan, iets dat hard
> gaat is dus vaak leuk om mee te spelen / op te jagen (al is het voor

helemaal mee eens !

> Een fietspad is daarom ook geen losloopgebied.

Maar rondom mijn woonwijk (Vlissingen) zijn juist de stroken langs het
fietspad (in overleg met wijkverenigingen) aangewezen als
hondenrenveldjes. Mijn hond laat ik daar dan ook flink rennen. Zodra
hij flink z'n hartslag heeft verhoogt en bekaf is, lijn ik hem weer
kort aan en stop het tennisballetje weer weg. Toch is het een keer
voorgekomen dat hij tussendoor enthousiast achter een ligfietser aan
ging, die zich natuurlijk wezenloos schrok toen hij opeens ingehaald
werd door een Mechelse Herder. M'n hond zag een ligfiets en dacht dat
z'n baasje ervandoor ging. De ligfietser is voor mij onbekend gebleven,
maar zal verschrikkelijk boos op me zijn geweest omdat ik stond te
lachen terwijl m'n hond pas op één meter van hem ontdekte dat het
iemand anders was. Totaal verward rende hij dan ook meteen terug. De
ligfietser wist natuurlijk niet dat mijn hond gewend is om naast mijn
ligfiets mee te rennen.

Ik krijg de indruk dat in Vissingen alle activiteiten uit de woonwijken
worden geweerd. Mensen willen rustige onderhoudsvrije wijken.
Kinderspeelveldjes, hondenuitlaatplaatsen, parkeerplaatsen,
groenstroken, enz. Alles gaat naar de rand van de wijk, waar dus ook de
doorgaande fietspaden liggen. Omdat er bezuinigd wordt op aparte
voetpaden, moeten voetgangers er ook gebruik van maken.
Het wordt helaas steeds moeilijker om "verantwoord" om te gaan en
risico's van te voren goed in te calculeren. En dan woon ik nog in een
rustig "provincie-stadje".

Robert Lammerts

Oct 11, 2006, 7:40:49 AM10/11/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 11-10-06 heeft wim harwig<har...@zeelandnet.nl> het volgende geschreven:
<<knip>>

> [...]
> Het wordt helaas steeds moeilijker om "verantwoord" om te gaan en
> risico's van te voren goed in te calculeren. En dan woon ik nog in een

Hoi Wim,

Niet in alleen Vlissingen :-)

In veel recreatiegebieden heb je mooie fietspaden (blauwbord met
afbeelding van een fiets of FIETSPAD) maar er zijn geen
loop/wandelpaden. Het gevolg is dat er mensen lopen te wandelen (met
of zonder hond) en jij met zo'n (minimaal) 40 km/u geruisloos komt
aanzoeven.

De reacties kan je wel voorstellen. Eerder is er in een landelijk
onderzoek geschreven om de verschillende soorten weggebruikers meer te
scheiden. Meer asfalt ?

--
Robert

/|Q...---
-(-)--(-)-'

http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl

Oct 11, 2006, 8:03:14 AM10/11/06
to ligf...@googlegroups.com

> [...]
>
> De reacties kan je wel voorstellen. Eerder is er in een landelijk
> onderzoek geschreven om de verschillende soorten weggebruikers meer te
Ze lopen echter waar ze horen te lopen RVV 1990:

Artikel 4.
1. Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2. Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
3. Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of het fiets/bromfietspad ontbreekt.

Dat dit soms hinderlijk is is begrijpelijk.

Oct 11, 2006, 8:24:31 AM10/11/06
to ligf...@googlegroups.com
Op 11-10-06 heeft wim harwig<har...@zeelandnet.nl> het volgende geschreven:
> werd door een Mechelse Herder. M'n hond zag een ligfiets en dacht dat
> z'n baasje ervandoor ging.

Ooit Jack, Marita en nog wat Noorderliggers bij ons op bezoek gehad.
Toos (onze hond) wist niet waar hij kijken moest met zoveel potentiele
baasjesfietsen om hem heen.

Wel grappig dat honden het profiel van een ligfietser keurig
onderscheiden van die van een gewone fiets. En dat keurig associeren
met hun baas.
Hans -Daan (ons kind) leert al aardig Kali te zeggen. Die vindt het
ook een doodgewone fiets
http://www.fali.nl

Reinier

Oct 11, 2006, 10:27:34 AM10/11/06
to Ligfiets

> [...]
> 3. Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of het fiets/bromfietspad ontbreekt.

Natuurlijk, dat is ook het probleem niet zo, het probleem lijkt me
vooral dat mensen zich als voetganger of honduitlater niet schijnen te
realiseren dat ze, vanaf het moment dat ze thuis de deur uitlopen,
deelnemen aan het verkeer. Voetgangers op het fietspad is i.p. geen
probleem, maar dan moeten ze aan de kant lopen en opletten en niet als
ze de buurvrouw ontmoeten midden op het fietspad een theekransje gaan
houden. Soms met fietsen of honden er nog bij de weg blokkerend. Of
zonder te kijken ineens gaan oversteken. Ik maak het steeds vaker mee
dat mensen op het fietspad maar wat doen. Met een beetje mazzel
realiseert één van de maar-wat-doeners zich dan, als er iemand langs
wil: "ojee, we staan in de weg, hihihi". Maar vaker nog wordt er
verontwaardigd gereageerd als er iemand aankomt die het pad wil
gebruiken om zich van A naar B te verplaatsen en hun aanspreekt op hun
gedrag. Iemand die met zijn aangelijnde hond gewoon aan de kant over
het fietspad loopt is helemaal geen probleem.

Oct 11, 2006, 10:36:26 AM10/11/06
to ligf...@googlegroups.com
Dit asociale gedrag is idd een probleem; niet perce met feit dat ze er
lopen.

Axel Belinfante

Oct 11, 2006, 10:50:39 AM10/11/06
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> deelnemen aan het verkeer. Voetgangers op het fietspad is i.p. geen
> probleem, maar dan moeten ze aan de kant lopen en [...]

Rekening met elkaar houden lijkt de simpele oplossing.

'Verwarring' wordt soms in de hand gewerkt door paden
die tijdens hun levensduur van functie veranderen.

Ik ken een paar paden binnen de bebouwde kom, vrij van de
(auto)weg liggend, met (dichte) bosjes naast de paden
- ooit verplicht voetpad (verboden voor fietsers,
die moesten op de weg)
- daarna verplicht voetpad, fietsers moesten elders
(mochten niet meer op de (auto)weg), en kregen deels
een eigen FIETSPAD tussen voetpad en (auto)weg
- eigen fietspad tussen voetpad en (auto)weg is
weer opgeheven,
het oorspronkelijke voetpad is nu verplicht fietspad
of FIETSPAD, en voetgangers worden gedoogd.

De paden vormen de enige verbinding tussen de straten
(dus iedereen die hond uitlaat, of naar het centrum wandelt loopt er),
en maken deel uit van de doorgaande fietsverbinding met
aanpalende gemeenten, dus druk schoolgaand verkeer en zo.

Axel.

Reinier

Oct 11, 2006, 11:41:18 AM10/11/06
to Ligfiets

> [...]
> en maken deel uit van de doorgaande fietsverbinding met
> aanpalende gemeenten, dus druk schoolgaand verkeer en zo.

Wat een zootje! Nou herken je als fietser natuurlijk wel het verschil
tussen een "fietssnelweg" door de polder en een soort van onofficiele
woonerfsituatie waar van alles en nog wat op het fietspad gebeurt en je
als verkeersdeelnemer even de underdog bent, maar het zou mooi zijn als
dat dan officieel gemaakt wordt, zo van "dit is een
doe-maar-wat-gebied-waar-je-ook-mag-fietsen-s.v.p. stapvoets rijden
(net als een woonerf)", als je dan al zoiets tegenkomt op je doorgaande
route is dat irritant, maar in ieder geval iedereen het er dan over
eens en accepteer je meer van elkaar. Maar met een gescheiden
doorgaande route voor mensen die ergens heen willen, net als voor
doorgaand autoverkeer, dat ook niet over een woonerf geloodsd wordt,
neem je fietsers natuurlijk wel serieuzer.

Reinier-kan meestal wel om de obstakels heenrijden, maar heeft soms de
neiging er dóórheen te gaan-van Rij

Reinier

Oct 11, 2006, 11:47:47 AM10/11/06
to Ligfiets

> [...]
> en maken deel uit van de doorgaande fietsverbinding met
> aanpalende gemeenten, dus druk schoolgaand verkeer en zo.

Wat een zootje! Natuurlijk herken je als fietser wel het verschil
tussen de racebaan door de polder en dit soort woonerfachtige en, maar
het zou veel onduidelijkheid en ergernissen schelen als dat dan
geformaliseerd werd. Dan houdt een bordje "dit is een
doe-maar-wat-gebied, svp stapvoets rijden" wel even gas terugnemen in,
maar dan weet iedereen wel waar hij aan toe is daar. Maar met een apart
pad voor fietsers die ergens naar toe willen zouden fietsers wel
serieuzer genomen worden...

Reinier - kan vaak wel om de obstakels heenrijden, maar heeft vaak meer
zin om er dóórheen te gaan - van Rij

Reinier

Oct 11, 2006, 2:02:47 PM10/11/06
to Ligfiets

Dat 2e berichtje omdat mijn browser vertelde dat de 1e mislukt was.

Reinier - en dan zeggen ze dat computers geen fouten maken...Van Rij

Andre

Oct 12, 2006, 9:48:26 AM10/12/06
to Ligfiets
Lang geleden reed ik in het donker op de (rechtop) fiets naar school.
Er loopt een man aan de kant van het fietspad, die haal ik in. Aan de
andere kant van het fietspad (onzichtbaar in het donker) bleek zijn
hond te lopen...... ; ) Hond aan de lijn is ook niet altijd handig,
maar de schade viel mee.

paul schaling schreef:

> Veel mensen laten hun hond los lopen.--

thelmike