challenge fuijn voorvork vervangen

Bas hazan

to Ligfiets

\

 zijn er misschien tips betreft een vaste voorvork plaatsen op de fuijn, ben erg tevreden maar vind de vering niet fijn werken hobbelt en zit sinds kort nieuwe veerpen in
maar vernaderrt niks. Als ik een vaste vooorkvork plaats mijn vraag is gaat de fiets nu anders sturen, ga ik er op achteruit omdat voorkant lager wordt 35-40 mm korter voor ... zijn er tips betreft de aanpassingen
hoor het graag mijn email is : funk...@live.nl op ligfiets.net is mijn nickname: axodry

Gr

Bas

George GeorgeSon

to ligf...@googlegroups.com
Bas,

Ik heb zelfde fiets, maar heb geen last van hobbelen. Wel dat de voorvering “leeg loopt”. Mogelijk dat je vering te weinig tegenkracht geeft. De voorvering is “makkelijk” op te pompen. Als je veer-cilinder uit je vork weet te halen, kun je die met een “vering-pomp” oppompen tot 400 PSI (niet elke pomp kan dat aan). Alleen de nippel is een probleem. Ik kon die uiteindelijk alleen kopen door een vering-pomp bij Decathlon te kopen. Echter de pomp gaat maar tot 300 PSI. De nippel past gelukkig ook op mijn pomp (tot 400 PSI) die ik eerder had gekocht.

Als je dus tot 400 PSI oppompt, is de vering best strak.

Mvg,
   Geert-Jan

Peter Raadschelders

to Ligfiets
Hoj GeertJan,
Ik ben heel benieuwd hoe jij je challenge veerelement hebt opgepompt.
Waar schroef je je pomp aan het element?
Op de plek waar het draadeind /schroef uit het element komt?

Mijn veer is volledig platen heb er al een paar versleten.
Opnieuw op spanning brengen (en houden) zou wel fijn zijn.

Gr. Peter

George GeorgeSon

to ligf...@googlegroups.com
Hi,
Afgelopen jaar weinig gefietst helaas, dus ik heb er ook niet aan gesleuteld. Moet mijn geheugen nog even opfrissen.
Weet je hoe je de luchtvering uit de pomp moet halen? Aan de ene kant heb je een pin en aan de andere kant zie je een “gat” met schroefdraad. Daar kan je de nippel in schroeven. Die nippel kan je niet zomaar vinden. Nu bleek, zoals ik al schreef, dat Decathlon een pomp (dunne buis) verkoopt (de duurste van de pompen) om de voorvering van hun MTB’s op te pompen. De pomp gaat maar tot 300 PSI. Vanwege de nippel heb ik die pomp wel gekocht.
Hier een foto van wat nippels die ik vond. Ik heb nu geen tijd om alles weer uit te zoeken, maar voor de snelle reactie even dit:

Ik denk dat ik de bovenste in levering heb gedraaid. En die kon ik weer op pomp aansluiten en tot 400 PSI oppompen. Enkele slagen. Zo deed mijn fietsverkoper het ook. De vering loopt steeds langzaam leeg, dus regelmatig oppompen. Een nieuwe vering kostte me €60,. Een pomp bij decathlon ongeveer €25 en dan ergens een andere pomp kopen. Dus 1e keer ben je even veel kwijt, maar daarna is het gratis.
Misschien dat een fietsenmaker in de buurt een nippel heeft of even wil oppompen. Dat heeft mijn locale fietsenmaker (die geen ligfietsen verkoopt) ook voor me gedaan de 1e keer. Maar kon niet aan een 2e nippel komen.

Succes,
  Geert-Jan

Peter Raadschelders

to Ligfiets
Hoi,
Bedankt!
Het is al weer even geleden dat ik de vering open gehad heb, maar met deze info kan ik wel wat.
Ik ging ervan uit dat het element helemaal niet meer op spanning gebracht kon worden en dat blijkt nu dus wel het geval.
Heb ik ooit nog wel eens een gesprekje met Paul Voerman over gehad.

Ik ga verder zoeken naar een nippel (met of zonder Decathlon pomp) en het ook proberen

gr.
Peter

C Wit

to Ligfiets
Hey,

Ik was op zoek naar hele andere informatie, maar wat een tip! Hebben we het allemaal over dezelfde veerelement?
Zijn deze elementen (uit mijn fujin) dezelfde als waar jullie het over hadden en dus op te pompen?

Zoals jullie zien had ik al een nieuwe gekocht. Wie weet komt deze nog eens van pas.

Mijn vader heeft nog een pompje dus dan ga ik een nippel scoren:).

Iemand nog een tip om ze misschien ook gecontroleerd wat te laten leeglopen?

Met vriendelijke groet,

Christopher

George GeorgeSon

to ligf...@googlegroups.com
Ja, zelfde.Ik nu even niet zo snel de pomp met 400 PSI vinden voor de foto, maar die past weer op nippel. De nipple moet je wel in de luchtvering schroeven.
Succes met op druk brengen.

Mvg,
  Geert-Jan

Peter Raadschelders

to Ligfiets
Hoi allemaal,
Ik heb vorig weekend een decathlon pompje gescoord (nou ja, eigenlijk de beruchte nippel. Pompje heeft alweer een andere eigenaar via MP).
Omdat de nippel een ander schroefdraad heeft dan de M6 van het veerelement kun je hem niet helemaal in het element draaien. Makkelijk opgelost door er eerst een paar kunststof op de schuiven.
Oppompen met m'n eigen pompje, en klaar!
Verrassend eenvoudig.
M'n pompje heeft een manometer tot 300 psi maar gaat uiteindelijk tot zo'n 400 psi, precies goed.

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen/komen, dan ben je van harte welkom je veer op te pompen.

Groet, Peter

FrancineBoersma

to Ligfiets
Goed dit te lezen. Ik heb ook een dergelijke voorvork waar erg weinig druk op lijkt te staan. Die zakt direct in op het moment dat ik plaats neem op mn fiets.

Hoelang kan het ding meegaan zonder dat ie opnieuw opgepompt moet worden, en hoe makkelijk is het ding los te krijgen?

F.Lateralis

to ligf...@googlegroups.com
Hi,

Inzakken, zeer herkenbaar.
Levensduur kan variëren. Ongeveer 1x per jaar oppompen. Uit elkaar halen vind ik zelf geen fijne klus, maar scheelt hoop geld. 1ste keer losmaken is het lastigst daarna gaat het beter.
Speling uit stuur halen vind ik lastiger. Zeer dunne ringetjes in de scharnieren plaatsen. Moeilijk aan te komen, die ringetjes. Kostte me 1€ p stuk bij fietsenmaker waar ik de fiets heb gekocht.
Succes ermee
  Geert-Jan

Verstuurd vanaf mijn iPhone

C Wit

to ligf...@googlegroups.com
Oppompen is zeker herkenbaar. 1 keer per jaar oppompen zou ik zien als een preventieve actie. Mijn veerelement heeft het zeker 5 jaar probleemloos gedaan.

Ik weet dat er verschillende balhoofd constructies zijn, maar in mijn geval is het alles behalve ingewikkeld. Om te voorkomen dat speling verwijderd moet worden is het verstandig om het voorwiel met een spanband te fixeren aan het zitje, frame buis of met balken langs voor en achterwiel.

Ik hoef alleen twee M6 schroeven direct onder de scharnierlijn van het klapstuur los te halen, de bronzen bus los te draaien (hou hierbij met een balhoofdsleutel de lagerschaal op zijn plek om afstellen van speling te voorkomen) en daar het veerelement van los te draaien. Oppompen en in omgekeerde volgorde weer samenbouwen. Met beschikbaarheid van pomp en specifieke nippel is het misschien een half uur werk.

Succes, fijn weekend,

Christopher

FrancineBoersma

to Ligfiets
Ik had het ook op facebook nagevraagd, net voordat ik na googlen op dit draadje uitkwam.
Gerrit Tempelman heeft op dat bericht daar gerepareerd, dat het oppompen volgens hem niet zou kunnen.

Maar ik moet Maia maar eens gaan benaderen of zij het wel kunnen oppompen. Dan laat ik het daar wel doen als het een lastig klusje is.

F.Lateralis

to ligf...@googlegroups.com
Beetje laat misschien, maar is het uiteindelijk gelukt?
Verbaasd me dat er iemand is die zegt dat het oppompen van de vering niet kan. De vering van mijn fujin is gewoon op te pompen op de manier eerder beschreven. Ik doe dat namelijk. Maar zo ondermijn je natuurlijk inkomsten van de fietsenmaker.
Overigens, de makers van de fiets (Challenge) hebben tegen mij ook verteld dat het niet kan. Broodwinning dus. En voor mij een zeer krappe portemonnaie.
Groet
  Geert-Jan

Verstuurd vanaf mijn iPhone

FrancineBoersma

to Ligfiets
Dacht dat ik gisteren al gerageerd had, maar zie de reactie niet.

Ik heb er verder niet meer naar gekeken eigenlijk. Tegengehouden door een gebrek aan inzicht hoe het nu allemaal in elkaar moet zitten. Maar ook bij gebrek aan een demperpompje. Die moet ik nog een keertje kopen.

Dat de 'experts' ontkennen dat het op te pompen is, lijkt me inderdaad een gevalletje 'broodwinning'. Praktijken waar ik het niet zo op heb en het eerste watik me afvraag: hoe hebben ze het ooit op druk kunnen brengen en -gezien er een nippel aanwezig is- waarom er dan wel een nippel opzit waarmee ie op te pompen is.

Mja, is natuurlijk wel lekker om steeds maar weer zo'n veerelement te verkopen. Zo kom je nog van je voorraad af tenminste.

Marcel Dix

to Ligfiets
Ik heb het oppompen van de vering (voor zover mogelijk was met één hand) gefilmd.

https://youtu.be/ylxYUpsQ40I

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Groeten Marcel