"nieuwe" Mango --> Mango Sport

WimH

Jan 29, 2010, 4:00:40 PM1/29/10
to Ligfiets
Sinds gisteren staat het op de website van de Ligfietsgaragegroningen:

We introduceren de Mango Sport : een snelle en zeer lichte velomobiel.
Middels het gebruik van lichtere onderdelen en het in eigen beheer
bouwen van de body's hebben we een flinke gewichtsreductie weten te
bereiken van 5 kilo waardoor de Mango Sport rijklaar maar 27,5 kilo
weegt.

Ik vind dit toch een behoorlijk spectaculaire gewichtsafname en ben
eigenlijk een beetje verbaasd dat nog niemand hier iets over genoemd
heeft.
Ik vond de Mango toch altijd behoorlijk zwaar en 5kg minder vind ik op
z'n minst gezegd interessant.

Wim - die hoopt dat nieuwtjes van alle VM's en ligfietsen interessant
genoeg zijn voor deze lijst - Huisman

Wim Schermer

Jan 29, 2010, 4:10:18 PM1/29/10
to ligf...@googlegroups.com

> genoeg zijn voor deze lijst - Huisman.

Staat gewoon keurig waar het - ook - hoort, op ligfiets.net.
Wim - maar een eenvoudige blogger - Schermer

WimH

Jan 29, 2010, 4:24:13 PM1/29/10
to Ligfiets

> Staat gewoon keurig waar het - ook - hoort, op ligfiets.net.

Dat is nog nooit een argument geweest om het hier niet te bespreken/
aan te kaarten..........;)

En trouwens..........de Gentse Liggers vinden het wel belangrijk
genoeg.

Ik zie zelfs schijfremmen!

Wim - maar een eenvoudige fietser - Huisman

Wim Schermer

Jan 29, 2010, 4:31:13 PM1/29/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 29 jan 2010, om 22:24 heeft WimH het volgende geschreven:

> Dat is nog nooit een argument geweest om het hier niet te bespreken/
> aan te kaarten..........;)

Ik meldde dat het - ook - op ligfiets.net staat. Het hier dupliceren is dan wat overbodig.

> Ik zie zelfs schijfremmen!

Dat is inderdaad verrassend. Zeker als je weet dat de WAW recent de schijfremmen heeft verlaten voor de trommelremmen en veerpoten van Velomobiel.nl.

Wim - liefst zo weinig mogelijk remmen - Schermer

Quesjer

Jan 30, 2010, 3:25:40 AM1/30/10
to Ligfiets

On 29 jan, 22:31, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
> Op 29 jan 2010, om 22:24 heeft WimH het volgende geschreven:

> Ik meldde dat het - ook - op ligfiets.net staat. Het hier dupliceren is dan wat overbodig.

\Schijfremmen en Velomobielen zijn al wel vaker gecombineerd, maar bij
mijn weten nog nooit zonder problemen. Ik weet dat er ooit een
Versatile mee is uitgevoerd, en dat doen ze gewoon niet meer, ook de
Alleweder is er in het begin mee uitgevoerd, maar dat was wel een
brakke vorm van zelfbouw.

Probleem is dat de schijfremmen meestal werken met erg nauwe vrije
ruimte, en dat het kleinste beetje vuil al zorgt voor aanlopen /
versnelde slijtage Nu is de wielkast van een Velomobiel dus een soort
van druipdouche waarin water, lucht en vuiligheid naar hartelust
druipen en rondstuiven. Vandaar dat de bekende trommelremmen veel
worden toegepast, ondanks dat er geklaagd wordt over de beperkingen
die daar weer mee samenhangen. (oververhitting bij afdalingen, te
weinig remkracht in het algemeen, matige remasjes waardoor ze in deze
zilte omstandigheden vast komen te zitten) Maar voorlopig lijken zij
toch de meest storingsvrije remwerking op te leveren.

Ik ben dus erg benieuwd naar de argumenten en inschattingen welke
geleid hebben voor het toch weer toepassen. In Groningen mag ik dit
lijstje overwegingen toch ook wel als bekend veronderstellen.
Misschien is de sport gewoon alleen bedoeld voor mooiweer- danwel
circuitwerk?

pjotr320

Jan 30, 2010, 4:48:40 AM1/30/10
to Ligfiets

On 30 jan, 09:25, Quesjer <quest...@gmail.com> wrote:

> [...]
> lijstje overwegingen toch ook wel als bekend veronderstellen.
> Misschien is de sport gewoon alleen bedoeld voor mooiweer- danwel

Overigens kun je ook voor trommelremmen kiezen, zonder meerprijs. Is
weer ietsje zwaarder natuurlijk.

Peter - rijdt ik nog heel lang in nr. 116 - Haan

Jan 30, 2010, 9:08:27 AM1/30/10
to ligf...@googlegroups.com
Wim S schreef:

> Ik meldde dat het - ook - op ligfiets.net staat. Het hier dupliceren is dan wat overbodig.

En wat lees ik nu in een ander mailtje:

> <knip bril>
>
> Bovenstaande tekst is een dump van mijn blog. Wil je ook de
> bijbehorende detailfoto's zien kijk dan even op:
> http://wimschermer.blogspot.com/
> Wim - zuinig op zijn oog - Schermer

Ik geloof dat je met twee maten aan het meten bent en dan bedoel ik niet
2 vrienden die je meetlint vasthouden.

Grrz
Rode -Gewoon lekker er op los posten- Pioneer

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

WimH

Jan 30, 2010, 9:45:37 AM1/30/10
to Ligfiets
> Ik geloof dat je met twee maten aan het meten bent en dan bedoel ik niet
> 2 vrienden die je meetlint vasthouden.

Je haalt mij de woorden uit de mond..........;)

Maar ja, dit draadje gaat over de Mango en na het al jaren volgen/
meelezen van en soms reageren op deze "group" kan ik mij toch niet
helemaal aan de indruk onttrekken dat er voor velen maar één fiets
is.......... En alle andere fietsen (2 of 3 wielers) zijn voor deze
mensen blijkbaar minder interessant.

Ik vind het erg belangrijk dat iedereen fietst op de fiets die hij/zij
prettig vindt en dat kan dus ook een Oma-fiets met halfzachte banden,
een rammelende kettingkast en een krakende ketting zijn. Het zou niet
mijn keuze zijn, maar daar gaat het niet om.

Wim - "laat iedereen toch lekker fietsen" - Huisman

Maarten Sneep

Jan 30, 2010, 9:58:38 AM1/30/10
to ligf...@googlegroups.com

On 30 jan 2010, at 15:45, WimH wrote:

> [...]
> een rammelende kettingkast en een krakende ketting zijn. Het zou niet
> mijn keuze zijn, maar daar gaat het niet om.

Ik heb soms wel de neiging om met een fietspomp aan de slag te gaan. Aan de andere kant, als ik het wegdek op het domplein bekijk, dan kan ik de zachte banden brigade niet helemaal ongelijk geven.

Maarten - m'n stadsfiets rammelt en roest ook, maar de banden zijn opgepompt - Sneep

Wim Schermer

Jan 30, 2010, 11:25:38 AM1/30/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 30 jan 2010, om 15:08 heeft Rode Pioneer het volgende geschreven:

> En wat lees ik nu in een ander mailtje:

Ik schrijf die info en verwijzing naar mijn blog omdat mijn verhaal actueel is in het licht van discussie over brillen. Mijn verhaal is bevat enkele foto's die je hier niet kwijt kunt.

> Ik geloof dat je met twee maten aan het meten bent en dan bedoel ik niet
> 2 vrienden die je meetlint vasthouden.

Het ging mij er niet op dat er hier niet gepost mag worden, maar de oorspronkelijke auteur vroeg zich af waarom daar nog zo weinig over bekend is.
Ligfiets.net had dat bericht al geplaatst en is de simpele vaststelling dat er een nieuwe Mango is is n.m.m. niet zo zinvol. Dan hoor ik liever een mening waarop gereageerd kan worden.

Verder uiteraard vrijheid blijheid voor iedereen.

Wim - komt de sneeuwperiode zonder verveling wel door - Schermer

WimH

Jan 30, 2010, 12:15:38 PM1/30/10
to Ligfiets
Wim S. schreef:

> [...]
> Ligfiets.net had dat bericht al geplaatst en is de simpele vaststelling dat er een nieuwe Mango is is n.m.m. niet zo zinvol. Dan hoor ik liever een mening waarop gereageerd kan worden.

Volgens mij stond er in mijn oorspronkelijke bericht toch echt een
mening:

[...]

Er staat zelfs letterlijk: Ik VOND en ik VIND. Volgens mij zijn dat
toch wel degelijk meningen.

Misschien vindt iemand mijn mening niet interessant, maar het staat
natuurlijk iedereen vrij om er wel/niet op te reageren.

Misschien moet mijn naamgenoot (Wim S.) iets beter lezen........ ;)

Misschien zou een nederig excuus op z'n plaats zijn :)

Wim - die wel probeert alles nauwkeurig te lezen, maar ook wel eens
met "de billen bloot moet" en dan sorry moet zeggen - Huisman

WimH

Jan 30, 2010, 12:35:55 PM1/30/10
to Ligfiets
> [...]

>Ik schrijf die info en verwijzing naar mijn blog omdat mijn verhaal actueel is in het licht van discussie over brillen. Mijn verhaal is >bevat enkele foto's die je hier niet kwijt kunt.

Als je wilt reageren op de discussie over brillen, dan is het toch
niet echt noodzakelijk om een nieuw bericht te openen. Gewoon reageren
op/in de draad "FIETSBRIL" was misschien meer voor de hand liggend
geweest.

Dan blijft het ook allemaal wat overzichtelijker en hoeft de discussie/
het gesprek niet op 2 verschillende plekken gevoerd te worden.

Wim - wie kaatst kan de bal verwachten - Huisman

Jack Dekker

Jan 30, 2010, 2:08:32 PM1/30/10
to Ligfiets

On 30 jan, 18:35, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:
> [...]
knip

> Wim - wie kaatst kan de bal verwachten - Huisman

Heren, heren,

het lijkt me dat deze lijst toch wel heel heftige discussies tot stand
komen. Een soort Mango oorlogje. Dit is overigens ook een van de
redenen dat deze discussie op het moment overigens volgens mij nog
niet genoemd hoeft te worden in het nieuwsbericht op ligfiets.net.
Inhoudelijk wordt er op het gebied van het onderwerp nog niet zoveel
besproken,

Groeten,
Jack, die het wel altijd erg toevallig vindt dat de links in de
nieuwsberichten zonder het noemen van de bron altijd op vele forums en
blogs verschijnen, Dekker

Jan 30, 2010, 2:34:22 PM1/30/10
to ligf...@googlegroups.com

Op 30 jan 2010 om 20:08 heeft Jack Dekker <jackd...@hetnet.nl> het
volgende geschreven:\

> Jack, die het wel altijd erg toevallig vindt dat de links in de
> nieuwsberichten zonder het noemen van de bron altijd op vele forums en
> blogs verschijnen, Dekker

Nou, Ligfietsgarage Groningen heeft het nieuws wijd verspreid in de
media hoor.
H@rry

Wim Schermer

Jan 30, 2010, 2:47:36 PM1/30/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 30 jan 2010, om 18:15 heeft WimH het volgende geschreven:

> [...]
> natuurlijk iedereen vrij om er wel/niet op te reageren.
>
> Misschien moet mijn naamgenoot (Wim S.) iets beter lezen........ ;)

Dat heeft ie gedaan, lees verder.

> Misschien zou een nederig excuus op z'n plaats zijn :)

Hoe diep moet ik door het stof? Maar je hebt gelijk, sorry. Er stond inderdaad een mening en die heb ik ten onrechte genegeerd.

> Wim - die wel probeert alles nauwkeurig te lezen, maar ook wel eens
> met "de billen bloot moet" en dan sorry moet zeggen - Huisman

Wim - onbedoeld Quest blind? - Schermer

Wim Schermer

Jan 30, 2010, 2:59:05 PM1/30/10
to ligf...@googlegroups.com

Dat heb ik overwogen, maar omdat dit meer gaat over een modificatie aan een bril die niet meer normaal in de handel is, heb ik hiervoor gekozen.
De oorspronkelijke post van Johannes bevatte de opmerking 'ik wil binnenkort dus op zoek gaan naar een goede fietsbril'.
Dan is mijn bijdrage in deze draad over een gemodificeerde bril die niet meer in de handel is, naar mijn smaak onvoldoende relevant.

> Wim - wie kaatst kan de bal verwachten - Huisman

Wim - zullen we weer gaan fietsen? - Schermer

WimH

Jan 30, 2010, 3:00:25 PM1/30/10
to Ligfiets
Jack schreef:

>Heren, heren,
>het lijkt me dat deze lijst toch wel heel heftige discussies tot stand
>komen. Een soort Mango oorlogje.

Nou, ik heb hier toch echt wel heftigere discussies voorbij zien
komen. En om dit nou een "oorlogje" te noemen, daar zet ik toch wel
serieus vraagtekens bij.

> [...]
> Inhoudelijk wordt er op het gebied van het onderwerp nog niet zoveel besproken,

Is er dan iemand die gevraagd of gesuggereerd heeft dat deze discussie
in het nieuwsbericht op Ligfiets.net genoemd moet worden?

In mijn openingsbericht gaf ik aan dat ik verbaasd was over het feit
dat er nog niemand was geweest die er HIER iets over had genoemd.

Met "hier" bedoelde ik uiteraard in/op deze Google Discussiegroep.

Wim - goed lezen blijft moeilijk ;) - Huisman

wtv.nl

Jan 30, 2010, 3:02:00 PM1/30/10
to Ligfiets
'k Vind het best interessant, die velomobiel ontwikkelingen. Zo is het
een goede zaak dat door de verschillende fabrikanten wordt gewerkt aan
vermindering van het gewicht. Het zal wel uitdraaien op veel meer
gebruik van carbon/kevlar-weefsels in combinatie met epoxyhars. 't
Verbaast mij eigenlijk wel dat velomobielfabrikanten nog steeds de
ouderwetse en eigenlijk niet voor hun taak berekende glasvezel/
polyester combinatie gebruiken.

Wat op deze lijst helaas niet de aandacht heeft gekregen die 't
verdiende was de aankondiging -ook op ligfiets.net!- van de Milan mk
2. Ook daar een toenemend gebruik van carbon/kevlar-weefsels voor
vermindering van gewicht en betere mechanische eigenschappen.

Wijnandt -nu ex-velomobilist en full-time roeifietser op 2 of 3
wielen- de Vries.

WimH

Jan 30, 2010, 3:07:29 PM1/30/10
to Ligfiets
Wim S schreef:

> Hoe diep moet ik door het stof? Maar je hebt gelijk, sorry. Er stond inderdaad een mening en die heb ik ten onrechte genegeerd.

Dit vind ik diep genoeg hoor ;)

Ga maar gauw weer staan om in de fiets te stappen en te genieten van
je fiets.

Want ook ik vind de Quest echt een geweldige fiets.

Wim - ach, ook ik heb uiteraard wel een last van splinters en balken
in het oog en anders soms wel eens een plaat voor m'n kop - Huisman

Wim Schermer

Jan 30, 2010, 3:10:09 PM1/30/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 30 jan 2010, om 21:00 heeft WimH het volgende geschreven:

> Nou, ik heb hier toch echt wel heftigere discussies voorbij zien
> komen. En om dit nou een "oorlogje" te noemen, daar zet ik toch wel
> serieus vraagtekens bij.

Ik voel het ook nog niet als oorlogje. Ik vind dat als iemand gelijk heeft, en Wim H. heeft dat, Wim S. dit keer niet, dit hier best gezegd mag worden.

Wim - studeert nu op ACMOS 82-2405 voor een volgend project - Schermer

Jan 30, 2010, 3:46:38 PM1/30/10
to ligf...@googlegroups.com

Op 30 jan 2010 om 21:02 heeft "wtv.nl" <w...@xs4all.nl> het volgende
geschreven:\

> --
> Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette
>
> Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
> Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
> Ligfiets. net: http://ligfiets.net

Herman

Jan 31, 2010, 8:48:09 AM1/31/10
to Ligfiets
Om even op de discussie terug te komen:
welk deel van het gewicht zit nu eigenlijk in de kuip en frame?
En hoe is deze verhouding met andere Velomobielen?
Ergo: waar zit de meeste winst?

Over de trommelrem/schijfremduscussie:
in auto's zitten ook schijfremmen. Het ligt dus blijkbaar aan de
kwaliteit van de schijfremmen.
Ook voor fietsen inmiddels erg goede schijfremmen te krijgen.

Herman

Jan 31, 2010, 9:30:26 AM1/31/10
to ligf...@googlegroups.com

Op 31 januari 2010 14:48 schreef Herman <hc...@tiscali.nl> het volgende:

Om even op de discussie terug te komen:
welk deel van het gewicht zit nu eigenlijk in de kuip en frame?
En hoe is deze verhouding met andere Velomobielen?
Ergo: waar zit de meeste winst?

Hallo Herman, we hebben van alle kanten geschaafd, maar het frame is van dezelfde buisdikte gebleven. We hebben wel wat kunnen uitsparen door gaten te boren in alu delen, daar waar het de sterkte niet beinvloed. De grootste winst (of verlies?) zit duidelijk in de body. Alles wat teveel epoxy opzuigt (verstevigingsmatjes) hebben we vervangen door niet-opnemend materiaal, het laminaatpakket is hier en daar wat dunner geworden, maar middels een nabehandeling van de body is deze nog steeds behoorlijk stijf. De stoel hebben we ook veel aandacht aan besteedt, die is nog maar half zo zwaar door dunner laminaat en grote gaten boren en als je dan een celschuimmatje erop legt heb je heel wat gewicht minder bij hetzelfde comfort. Ik rij zelf met zo'n matje en doorboorde stoel. Normaal gesproken zweet je rug als een otter door het gesloten schuim, maar door de gaten heb je weer voldoende ventilatie.

Over de trommelrem/schijfremduscussie:
in auto's zitten ook schijfremmen. Het ligt dus blijkbaar aan de
kwaliteit van de schijfremmen.
Ook voor fietsen inmiddels erg goede schijfremmen te krijgen.
De schijfremmen zijn zeer goed. Helaas zijn er nog geen standaard schijfremmen die goed afgeschermd zijn tegen vuil. Het scheelt wel dat bij de Mango het wiel gemakkelijk uitgenomen kan worden voor onderhoud.
We bieden in ieder geval de keus uit 2 soorten trommelremmen (klein en groot) en de schijfrem, dus men kan zelf kiezen.

Arvid

Jan 31, 2010, 9:57:04 AM1/31/10
to ligf...@googlegroups.com
Harry Lieben wrote:

> [...]

> En hoe is deze verhouding met andere Velomobielen?
> Ergo: waar zit de meeste winst?
>
> Hallo Herman, we hebben van alle kanten geschaafd,

Wat mij opviel is dat er vooral van Shimano racegroepen gebruik wordt
gemaakt ipv Deore. Hoeveel scheelt dat? Hoeveel lichter is een Dura Ace
ketting? En hoeveel kettingen gaan er eigenlijk in een Mango?

> [...]
> We bieden in ieder geval de keus uit 2 soorten trommelremmen (klein en
> groot) en de schijfrem, dus men kan zelf kiezen.

Waarom deze en geen Avid BB7? Ik meen dat de Duoquest dat wel heeft.

Groet, Arvid

191.861.807

Jan 31, 2010, 12:43:22 PM1/31/10
to Ligfiets
On Jan 31, 2:48 pm, Herman <hc...@tiscali.nl> wrote:
> Over de trommelrem/schijfremduscussie:
> in auto's zitten ook schijfremmen. Het ligt dus blijkbaar aan de
> kwaliteit van de schijfremmen.

Dat iets goed genoeg is voor auto's, wil nog (lang) niet zeggen dat
het ook goed genoeg is voor fietsen. Auto's hebben een nagenoeg
oneindige hoeveelheid vrijwel gratis energie tot hun beschikking.
Fietsen hebben dat niet, op zijn zachtst gezegd. Veel zaken die bij
een auto simpel zijn op te lossen, zijn op een fiets heel lastig
vanwege de vereiste efficiëntie.

In een auto is het bijvoorbeeld geen enkel probleem om brede, lomp
zware wielen te bouwen waar je de schijfrem in laat vallen, zodat hij
van het gespetter afgeschermd is. Bij een VM kun je dat dus niet doen,
omdat het geheel dan te zwaar wordt, de body te breed etc. Bovendien,
waar haal je 10 cm brede fietsbanden vandaan?

Vergelijk een fiets met een vliegtuig of helicopter, niet met een auto
of brommer.

grtjs, 191.861.807 - droomt stiekem van een Avid XX

Bjorn

Jan 31, 2010, 1:54:28 PM1/31/10
to Ligfiets

Ik lees hier regelmatig dat de WAW onlangs is overgeschakeld van
schijfremmen naar de trommelremmen van velomobiel.NL . Dit is niet
volledig correct. De WAW heeft altijd al trommelremmen en veerpoten
gehad van velomobiel.NL. Het was de Bries die een andere ophanging en
schijfremmen had.

Wat beref de body van de WAW is deze opgebouwd uit Kevlar en carbon
wapening met epoxy en niet met polyesther. Vandaar (gedeeltelijk , ook
de achtervering sppelt hierin mee )het lagere gewicht van de WAW
t.o.v. de standaard quest.

Grtz Bjorn , WAW rijder.

Herman

Jan 31, 2010, 3:15:12 PM1/31/10
to Ligfiets

> Vergelijk een fiets met een vliegtuig of helicopter, niet met een auto

Die beide voorbeelden zijn overigens behoorlijk in tegenspraak met je
beweringen in de 1e alnea.

Met de schijfremmen heb je een punt, die zitten natuurljk in het
autowiel, terwijl ze in de fiets ernaast zitten.
Dan kun je 2 kanten op: de ene is de huidige: trommelremmen voor
onderhoudsvrije aandrijving; schijfremmen voor mooiweerrijders, trikes
of het buitenland.
De andere optie is om iets te ontwikkelen dat het gespetter beperkt,
een in het frame geintegreerde drop-stop bijvoorbeeld.
Dat gaat mogelijk weer ten koste van het gewicht.

Herman

191.861.807

Jan 31, 2010, 5:49:28 PM1/31/10
to Ligfiets
On Jan 31, 9:15 pm, Herman <hc...@tiscali.nl> wrote:

> Die beide voorbeelden zijn overigens behoorlijk in tegenspraak met je
> beweringen in de 1e alnea.

Nee, want vliegtuigen en helicopters moeten brandstof gebruiken om de
brandstof zelf op te tillen. Dat maakt energie opeens een stuk minder
gratis dan bij een landvoertuig of schip. Dit ondanks de
belastingvrijstellingen die ze genieten.

191.861.807 - nog nooit gevlogen

André Vrielink

Feb 1, 2010, 2:55:05 AM2/1/10
to ligf...@googlegroups.com
Quesjer schreef:

> [...]
> Versatile mee is uitgevoerd, en dat doen ze gewoon niet meer, ook de
> Alleweder is er in het begin mee uitgevoerd, maar dat was wel een
We hebben inderdaad een keer een Versatile met Magura BIG schijfremmen
uitgevoerd maar zijn daar zeker niet ontevreden over. Over het algemeen
zijn schijfremmen inderdaad niet de meest onderhoudsarme remmen die er
zijn maar de Magura BIG remmen die nog steeds op onze blauwe test
Versatile zitten hebben tot nog toe geen onderhoud nodig gehad en remmen
als de beste.

Andr�

Herman

Feb 1, 2010, 6:40:43 AM2/1/10
to Ligfiets

Vroeger werden kabelsystemen met schijfremmen gebruikt. Een schijfrem
met gecorrodeerde kabel blijft eenvoudig slepen.
De oude Alleweder was een zelfbouwschijf. Nu heb diverse gerennomeerde
meerken met hydraulische schijfremmen, zowel voor lichte als zware
toepassingen.
Nadeel van een schijf is dat je de schijf eerst moet losmaken voordat
je het wiel zijdelings kunt uitnemen (tenminste, dat veronderstel
ik).
Voordeel van een schijf is dat je (in theorie)het remvermogen kunt
vergroten door grotere remschijven te monteren.

Herman

Feb 1, 2010, 8:02:57 AM2/1/10
to ligf...@googlegroups.com

Op 31 januari 2010 15:57 schreef Arvid <ell...@arvid.org> het volgende:

Wat mij opviel is dat er vooral van Shimano racegroepen gebruik wordt gemaakt ipv Deore. Hoeveel scheelt dat? Hoeveel lichter is een Dura Ace ketting? En hoeveel kettingen gaan er eigenlijk in een Mango?

Ik heb even gezocht in de spreadsheet van onderdelen, maar de Dura-Ace ketting staat er niet in. Deze 10-speed ketting is in ieder geval smaller dan de 9-speed ketting die we doorgaans gebruiken en heeft holle pinnetjes. De hoeveelheid primaire ketting varieert met de beenlengte. De secundaire ketting (111cm ongeveer)  blijft gewoon 8-speed vanwege de te brede kettingwielen. Sorry voor het vage antwoord, ik ben nu niet op het werk en kan het daarom niet bekijken.

Waarom deze en geen Avid BB7? Ik meen dat de Duoquest dat wel heeft.

Ik mocht even met de DuoQuest rijden tijdens de Spezi van vorig jaar. De Avid is mechanisch bediend, de Tektro Auriga Twin van de Mango Sport (http:/www.tektro.com/02products/01auigatwin.php) is hydraulisch bediend. Met deze zeer beperkte ervaring met schijfremmen zou ik zeggen dat de hydraulische duidelijk gevoeliger en met minder krachtsinspanning te bedienen zijn. Bijkomend voordeel is dat we zo een betrouwbaarder hydraulische remlichtschakeling kunnen realiseren.

H@rry.

Feb 1, 2010, 8:21:09 AM2/1/10
to ligf...@googlegroups.com
Tijdens OBT reed een BeWAW van 25 kilo rond. Van binnen was inderdaad
te zien dat een zeer groot binnengedeelte kevlar was (geel). Opvallend
was ook de keurige afwerking.
<shameless plug>:
http://fali.nl/wordpress/wp-content/gallery/2009oliebollentocht/P1020377.JPG
of http://fali.nl/olliebollentocht-kali-7560-km/ en dan even zoeken.
</shameless plug>

> Grtz Bjorn , WAW rijder.

Hans -mijn carbon-kevlar kano van <10 kilo ligt bij mijn broer

Feb 1, 2010, 1:06:07 PM2/1/10
to ligf...@googlegroups.com

Beter of slechter dan de trommels?

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

Herman

Feb 1, 2010, 5:22:41 PM2/1/10
to Ligfiets

Beter: technische betere rem
Slechter: mogelijk meer onderhoud

Goed of slecht hangt af van je perspectief,
Herman

André Vrielink

Feb 2, 2010, 2:14:53 AM2/2/10
to ligf...@googlegroups.com
Rode Pioneer schreef:

> Beter of slechter dan de trommels?
>
> Grrz
> Rode Pioneer
Wat het remmen aan gaat 100% beter. Wat het onderhoud betreft de beste
schijfrem die ik tot nog toe gehad heb maar omdat er te weinig
kilometers met deze Versatile gemaakt worden kan ik hem nog niet met een
trommelrem vergelijken. Een groot voordeel van de Magura BIG is dat de
rem pads groot en met een relatief dik stuk remmateriaal zijn uitgevoerd
waardoor ze erg lang mee gaan.

Feb 2, 2010, 3:59:34 AM2/2/10
to ligf...@googlegroups.com
Lichtelijk OT, maar schijfrem discussies doen me altijd denken aan die
veel te zware en dikke Sachs schijfrem die op de 50/50 zat. Buiten die
2 nadelen, was het een super rem, die je echt nooit in de steek laat.
Nooit schoon hoeven maken, nooit stopte het opeens met remmen,
remkracht bleef stabiel, heerlijk.

Waar hij niet tegen kon? Met 67 van een heuvel in Nijmegen af en dan
vol in de rem voor een zijweggetje die ik te laat zag. Daarna ws iets
uitgezet in de trommel zelf.

Ik heb ze nog steeds liggen. mocht iemand interesse hebben stuur ik ze zo op.

Hans -ach ja, de 50/50 verkocht aan een mevrouw waarvan de mijnheer
heel enthousiast was. Zij rookte vooral heel veel. De mijnheer heeft
er geloof ik nog even op gereden, zij heeft er op gezeten. Ik vrees
dat mevrouw niet op de fiets ging fietsen. Maar ja, wie weet is
mijnheer hier op deze lijst. Wel hele aardige mensen. De trapbuis in
aanwezigheid van de mensen 10 centimeter ingekort.
http://www.fali.nl

Maarten Sneep

Feb 2, 2010, 4:43:54 AM2/2/10
to ligf...@googlegroups.com
On Tue, 2 Feb 2010 09:59:34 +0100, Hans Huijgen <lig...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Waar hij niet tegen kon? Met 67 van een heuvel in Nijmegen af en dan
> vol in de rem voor een zijweggetje die ik te laat zag. Daarna ws iets

Sachs schijfrem en iets uitgezet in de trommel? Dit is een apart model rem
;-)

Maarten - hydraulische trommelrem? - Sneep

Dutch JaFO

Feb 14, 2010, 5:02:33 PM2/14/10
to Ligfiets
Ook gezien in de Dagblad van Limburg afgelopen vrijdag :
http://krantdigitaal.limburger.nl/DDL/20100212/public/pages/00018GO/articles/DDL-20100212-00018GO005.html

Ik vraag me wel af of de genoemde snelheden (toergemiddelde 35, top 70
Km/h) uberhaupt realistisch zijn, maar het blijft ondanks dat leuk om
reclame voor een fiets als deze ook in 'normale' kranten aan te
treffen zonder raar commentaar.

groetjes,
JaFO

On 29 jan, 22:00, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:
> [...]

> z'n minst gezegd interessant.
>

> Wim - die hoopt dat nieuwtjes van alle VM's en ligfietsen interessant

ligfries

Feb 15, 2010, 4:21:23 AM2/15/10
to Ligfiets
JaFo leest iets in de krant:

On Feb 14, 11:02 pm, Dutch JaFO <jaf...@hotmail.com> wrote:
> Ook gezien in de Dagblad van Limburg afgelopen vrijdag :http://krantdigitaal.limburger.nl/DDL/20100212/public/pages/00018GO/a...

Tja, als ik die link gebruik kom ik op een inlogpagina. Helaas kan ik
het niet lezen.

> [...]
> Km/h) uberhaupt realistisch zijn, maar het blijft ondanks dat leuk om
> reclame voor een fiets als deze ook in 'normale' kranten aan te

Ik heb het artikel dus niet gelezen, maar 35 gemiddeld over een tocht
is niet zo gek, helemaal niet als de route een beetje gunstig is (niet
te veel afremmomenten). En je hebt maar 1 goed heuveltje (of viaduct,
tunnel) nodig om een top te halen en dan is een VM wel naar 70 km/h te
krijgen.

Groeten,
Kees - met half dichte voetengaten warmere voeten vanmorgen - van
Malssen

Dutch JaFO

Feb 15, 2010, 6:44:30 AM2/15/10
to Ligfiets
On 15 feb, 10:21, ligfries <ligfr...@gmail.com> wrote:
> JaFo leest iets in de krant:

> Tja, als ik die link gebruik kom ik op een inlogpagina. Helaas kan ik
> het niet lezen.
Tja ... dan werkt die link zeker maar een keer zonder login want die
krijg ik nu ook als ik het opnieuw probeer :(
http://www.limburger.nl/section/krantdigitaal#Uw_krant_digitaal
Het was een redelijk neutraal pers-artikel over de nieuwe mango, dus
geen info die in het begin van dit draadje ook stond.

> [...]
> krijgen.
>
> Groeten,
> Kees - met half dichte voetengaten warmere voeten vanmorgen - van

Ik besef net dat mijn scorpion nog geen kilo of 5 lichter is dan de
sport.
Maakt een stroomlijn dus echt zo'n verschil dat zelfs ik met mijn 25
Km/h gemiddeld zo'n stuk sneller zou zijn ?
Dan is mijn bankrekening beslist blij zijn dat ik die fiets met geen
mogelijkheid kan veilig parkeren thuis, tenzij ik verhuis.
Zo gek ben ik gelukkig (nog) niet, maar ik vrees dat ik de eerste
symptomen van het velomobiel-virus al heb.

gr.,
JaFO -