Mango - Strada - Quest

Maarten

Feb 19, 2010, 5:24:31 PM2/19/10
to ligf...@googlegroups.com
Aangezien ik nu Mango rijd en op de wachtlijst sta voor een Strada of
een Quest, vraag ik mij af wat ik moet gaan kiezen. Ik vraag mij met
name twee dingen af:

- is er duidelijk snelheidsverschil tussen Mango en Strada? Als de
Strada duidelijk sneller is, lijkt mij dat het ideale compromis tussen
snelheid en stabiliteit.

- ik weet niet goed hoe ik het stabiliteitsverschil tussen Quest
enerzijds en Mango/Strada anderzijds moet inschatten. Ik vind de Mango
prettig stabiel en ben een beetje bang dat ik met een Quest toch een
keer op m'n zij ga. Dat omdat de Quest sneller is (daar hou ik van) en
een smallere spoorbreedte heeft. Mijn woonwerkroute is waarschijnlijk
met de Quest sneller af te leggen, maar 1x op je zij weegt denk ik niet
op tegen een paar minuten minder reistijd.

PeeWee

Feb 20, 2010, 3:48:08 AM2/20/10
to Ligfiets
> Aangezien ik nu Mango rijd en op de wachtlijst sta voor een Strada of
> een Quest, vraag ik mij af wat ik moet gaan kiezen.

Hoi Maarten

Ik herken het dilemma want ik had het zelfde. Ik stond op de lijst
voor Quest en Mango en uiteindelijk heb ik een Strada.

Ik denk (maar geen wetenschappelijk bewijs) dat het snelheidsverschil
mango/Strada erg klein zal zijn. Als er 1 sneller is dan gok ik dat
het de Strada is maar bewijzen kan ik het niet.

Het voordelen van de Strada/Mango+ tov de quest zijn:

Wendbaarder (korte draaicirkel)
Stabieler
Dikkere banden te monteren
Eenvoudiger onderhoud (voorwielen)

Het nadeel is dat beiden vanaf een km of 35/40 en meer langzamer
zullen zijn dan de quest.

Verschil Strada/mango is mn gelegen in de aandrijving. Mango heeft een
tussenas met een mogelijkheid voor een naafversnelling. Zo kun je in
stilstand schakelen. Dat lukt bij de Strada niet. Daar staat tegenover
dat de aandrijflijn van de Strada dus eenvoudiger is (geen tussenas)
en dus ook wat stiller.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Peter - die gisteren een dikke 100 Km heeft gefietst in zijn Strada en
merkt dat de Utrechtse heuvelrug met sneeuw nog best wel lastig te
nemen is- van Wee

Jan van Steeg

Feb 20, 2010, 4:07:39 AM2/20/10
to Ligfiets

Ik heb al eens eerder gereageerd op een soortgelijke vraag/vergelijk
tussen de Mango en de Quest. Ik kan hem alleen zo snel niet
terugvinden, maar nadat ik afgelopen jaar een paar dagen in een Mango
gefietst heb denk ik de belangrijkste prestatieverschillen tussen deze
2 fietsen wel te kennen. Dagelijks rij ik in mijn Quest, dus die ken
ik wel:)

Ten eerste wordt het snelheidsverschil vaak erg overdreven. Mijn
gemiddelde snelheid tijdens mijn woon/werk verkeer was +/-1,5 km/h
langzamer met de Mango. Mijn ww afstand is zeer VM vriendelijk en op
15 km hoef ik mijn Quest maar 1 keer echt af te remmen onder de 30 km/
h. Omdat ik in Apeldoorn moest zijn heb ik ook ervaring met het berg/
heuvel op fietsen met de Mango. Dit ging met de Mango toch iets
makkelijker en bij het inleveren van de Mango werd mijn gevoel
bevestigd voor Theo(Velomobiel), de Mango die ik mee had weegt minder
dan mijn Quest en dat is heuvel op te merken. Tijdens bochten is de
Mango superieur aan de Quest. Ik ben de Quest gewend en ik heb nooit
problemen met bochten, maar als je een Mango gewend bent dan zal een
Quest in het begin best wennen zijn. Op 2 wielen rijden in de bochten
is in de Quest na verloop van tijd bijna standaard en de mensen die
erachter rijden vinden het er altijd erg eng uit zien(dan houden ze
afstand:)) De Mango die ik mee had was boven de 55km/h erg onstabiel,
zo erg dat ik er niet boven durfde te komen. In mijn Quest heb ik me
bij snelheden ver daarboven nooit onveilig gevoeld(zolang het rechtuit
ging) Dit komt misschien doordat hij niet al te jong meer was. Ketting
maakte ook erg veel lawaai/was versleten.

Strada heb ik helaas geen ervaring mee. Lijkt me wel een erg mooie
fiets en in de stad ongetwijfeld sneller dan de Quest, maar de vraag
is wel of je in de stad echt zo snel wilt gaan. Een fiets die minder
weegt is in de stad wel makkelijker ivm de vele
snelheidswisselingen(is de Strada eigenlijk lichter?), maar het
Aerodynamische voordeel is totaal nutteloos binnen de bebouwde kom.

Dit zijn voor mij fietsen om op de lange afstanden te knallen en
hierdoor ook snel/makkelijk van a naar b te komen. Daarin blijft de
Quest toch iets beter.

Mijn gekleurde verhaal als tevreden Quest rijder;)

groeten,
Jan, nog 1 maand dan beginnen de tochten/brevetten, van Steeg

WimH

Feb 20, 2010, 5:21:07 AM2/20/10
to Ligfiets
On 19 feb, 23:24, Maarten <m.heck...@zonnet.nl> wrote:
> Aangezien ik nu Mango rijd en op de wachtlijst sta voor een Strada of
> een Quest, vraag ik mij af wat ik moet gaan kiezen.

Hoi Maarten,

Heb je de Mango SPORT al overwogen? Die weegt maar 27,5 kg. (Strada =
35kg, Quest = 38kg) Dat scheelt toch echt wel veel.

Als ik nu nog weer een Velomobiel zou kopen, dan zou ik echt voor de
lichtste VM gaan.

Uiteindelijk was het gewicht bij mij doorslaggevend om de Mango te
verkopen. Ik heb een ww-route waarbij ik erg vaak moet stoppen en dus
ook weer moet optrekken. Het gewicht ging bij mij een steeds grotere
(negatieve) rol spelen.

Wim - die heel graag een VM wil hebben die minder dan 25 kg weegt -
Huisman

Koen Van den Bergh

Feb 20, 2010, 7:08:26 AM2/20/10
to ligfiets
Op 20 februari 2010 11:21 heeft WimH <wfh...@hotmail.com> het volgende
geschreven:

> Als ik nu nog weer een Velomobiel zou kopen, dan zou ik echt voor de
> lichtste VM gaan.

> Wim - die heel graag een VM wil hebben die minder dan 25 kg weegt -
> Huisman

http://www.fietser.be/nl/nieuwsartikels/2009/bewawnl.html

Als je even zoekt: "Met een paar fijne selecties in de optiekiezer
kunnen we een BeWAW bouwen van 24 kg!"

Koen -vind dat een vm in de eerste plaats praktisch moet zijn-

WimH

Feb 20, 2010, 7:49:43 AM2/20/10
to Ligfiets

> Als je even zoekt: "Met een paar fijne selecties in de optiekiezer
> kunnen we een BeWAW bouwen van 24 kg!"

Heeft de BeWAW ook een complete gesloten aandrijving?

Zo niet, dan valt de BeWAW af.

Want ook ik vind dat een VM praktisch moet zijn; dus geen
"kettingreinigingsgedoe".

Wim - die zijn ketting redelijk schoonhoudt door het achterspatbord
aan de voorkant uit te rusten met een "spatlapje" - Huisman

Feb 20, 2010, 9:07:01 AM2/20/10
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
>
> Wim - die zijn ketting redelijk schoonhoudt door het achterspatbord
> aan de voorkant uit te rusten met een "spatlapje" - Huisman

http://fietser.be/nl/nieuwsartikels/2009/bewawnl.html
Staat in woord en beeld je antwoord.

WimH

Feb 20, 2010, 9:27:41 AM2/20/10
to Ligfiets

> http://fietser.be/nl/nieuwsartikels/2009/bewawnl.html
> Staat in woord en beeld je antwoord.

??? --> Ik lees en kijk er blijkbaar overheen :(

Wim - die toch echt het gevoel dat hij het hele artikel goed gelezen
heeft - Huisman

wtv.nl

Feb 20, 2010, 9:27:56 AM2/20/10
to Ligfiets
Maar waarom betrekt niemand de Milan MK2 in z'n keuze?

Wijnandt -blij dat z'n WAW015 nu in goede handen is en intensief wordt
gebruikt- de Vries

Feb 20, 2010, 10:37:15 AM2/20/10
to ligf...@googlegroups.com
http://fietser.be/afbeeldingen/producten/bewaw/eassist02.jpg toch wel
aardig duidelijk fotootje. Of anders deze:
http://fali.nl/wordpress/wp-content/gallery/2009oliebollentocht/P1020377.JPG

En ik weet niet of je dan bescherming erbij kan bestellen in de vorm
van buizen. Wordt het ding wel weer zwaarder. ;)

WimH

Feb 20, 2010, 12:15:52 PM2/20/10
to Ligfiets
On 20 feb, 16:37, Hans Huijgen <ligh...@gmail.com> wrote:
> http://fietser.be/afbeeldingen/producten/bewaw/eassist02.jpgtoch wel
> aardig duidelijk fotootje. Of anders deze:http://fali.nl/wordpress/wp-content/gallery/2009oliebollentocht/P1020...

Helaas wordt het met deze foto's niet echt duidelijk, want ik bedoel
vooral het achterste gedeelte van de aandrijving. Namelijk de
derailleur. Bij mijn weten zit die bij de WAW "open en bloot in de
buitenlucht". Als dat inderdaad zo is, dan valt dus toch de BeWAW af.

Wim - het blijft toch altijd weer lastig om goed te om- en te
beschrijven wat je bedoelt - Huisman

Maarten Sneep

Feb 20, 2010, 12:22:42 PM2/20/10
to ligf...@googlegroups.com

On 20 feb 2010, at 15:27, wtv.nl wrote:

> Maar waarom betrekt niemand de Milan MK2 in z'n keuze?

Drempels?

Maarten

WimH

Feb 20, 2010, 12:34:52 PM2/20/10
to Ligfiets
> Drempels?
>
> Maarten

Volgens de site www.milan-velomobil.de: Bodenfreiheit: 11-14cm
einstellbar

Levert dat problemen op met drempels?

Wat is de bodemvrijheid van de andere VM's? Staat in ieder geval niet
op de desbetreffende sites.

Wim - ik kan het niet meer zelf even opmeten - Huisman

Maarten Sneep

Feb 20, 2010, 12:38:22 PM2/20/10
to ligf...@googlegroups.com

On 20 feb 2010, at 18:34, WimH wrote:

> [...]
> einstellbar
>
> Levert dat problemen op met drempels?
>
> Wat is de bodemvrijheid van de andere VM's? Staat in ieder geval niet

Hangt af van de plaats waar ze het meten. Als dit tussen de wielen is, zegt het niets. Als dit aan de neus is, ongeveer 50 cm voor de voorwielen, dan krijg je vast krassen.

Kortom: aan het getal heb je weinig. Het hangt uiteraard ook af van de drempels (en het onderhoud daaraan) die bij je in de buurt liggen.

Maarten - weet een paar gemene te vinden - Sneep

Maarten

Feb 21, 2010, 10:27:25 AM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com

Op 20-2-2010 10:07, Jan van Steeg schreef:

> [...]
> ging) Dit komt misschien doordat hij niet al te jong meer was. Ketting
> maakte ook erg veel lawaai/was versleten.

Op 20-2-2010 11:21, WimH schreef:

Allemaal bedankt voor de bijdragen! Helaas blijft de twijfel. Ik ben
geneigd om de factoren (bochten-)stabiliteit en gewicht redelijk zwaar
te laten wegen. Ik heb nog eens goed naar mijn woon-werkroute gekeken,
er zijn ruim 20 punten (bochten, kruisingen) waar de snelheid er uit
moet en je merkt vooral als je moe bent, dat het op gang komen domweg
kracht kost.

De Mango Sport zou dan inderdaad een goede optie zijn. Helaas sta ik
daarvoor nu niet op de wachtlijst.

Als het verschil in kruissnelheid met de Quest inderdaad maar 1,5 km/u
is, dan denk ik dat me dat te weinig winst oplevert en dat de nadelen
dus te zwaar wegen. Als ik het goed begrijp hangt het verschil af van de
snelheid en gaat het pas echt tellen boven de veertig. Ik weet niet of
ik daar in mijn geval veel voor koop. Met name op het fietspad hoef ik
niet veel harder dan veertig, want ik heb nu vaak al het idee dat hier
in de randstad mijn snelheid niet door iedereen gewaardeerd wordt.

Ik vind de Strada een hele mooie fiets, maar met 35kg wel iets aan de
zware kant. Ik neem aan dat als je (nog dieper) in de buidel wilt tasten
ook daarop lichtere onderdelen zijn te monteren, zodat je wat wint.

Op dit moment is voor mij dus de afweging Strada of mijn huidige Mango.
Qua stabiliteit en gebuiksgemak hetzelfde, de Strada loopt
waarschijnlijk een fractie lichter en stiller en heeft een fractie
betere aerodynamica, maar de Mango is 2,5 kg lichter.

Als ik door blijf rijden in mijn Mango, kan ik me wat breder gaan
ori�nteren en de duidelijk lichtere fietsen erbij betrekken - wieweet
komen er ook nog lichtere versies van Quest en Strada.

Ik denk in ieder geval dat ik volgende maand ga proefrijden in Quest en
Strada om te kijken of dat mij over de beslissingsdrempel heen helpt. En
daarvoor misschien nog eens langs bij Ligfietswinkel Amsterdam voor een
proefrit in de WAW, als dat mogelijk is.

Maarten - oei oei, wat is kiezen toch moeilijk - Heckman

Feb 21, 2010, 10:35:09 AM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> Mango is 2,5 kg lichter.
> Maarten - oei oei, wat is kiezen toch moeilijk - Heckman

Of dat verschil in gewicht nou zoveel uit maakt. Ik weet niet of jouw
dagelijkse woon-werk tas altijd even zwaar is, maar de mijne niet. Dan
is die 2,5 kilo zo gehaald. En dat heb ik bij het rijden nog nooit
gemerkt.

En de Quest heeft misschien een groooote stuuruitslag maar je moet wel
hele vreemde bochten tegenkomen om dat te merken. Dat is er eentje bij
mij. En dat is om thuis de stoep op te komen om de feits voor de deur
te kunnen zetten. Het lukt wel, maar ik heb er iets meer geduld voor
nodig.

ben wel benieuwd of er een lichtgewicht versie van een Quest/Strada mogelijk is.

Hans -kiezen is inderdaad moeilijk.
http://www.fali.nl

WimH

Feb 21, 2010, 11:14:41 AM2/21/10
to Ligfiets
> [...]
> dagelijkse woon-werk tas altijd even zwaar is, maar de mijne niet. Dan
> is die 2,5 kilo zo gehaald. En dat heb ik bij het rijden nog nooit

De BeWAW is volgens hun site leverbaar tussen de 26 en 28 kg. Met een
paar fijne selecties in de optiekiezer kunnen ze een BeWAW bouwen van
24 kg! Dat scheelt toch wel heel veel met een Quest van 38 kg.
Namelijk 14 kg en dat weegt mijn ww-tas toch echt niet. Dat betekent
dus dat de BeWAW bepakt en bezakt nog minder weegt dan een lege Quest.

Voor de krachtpatsers onder ons maakt dit misschien niet zoveel uit
(Ik heb ooit gelezen dat Hans Wessels ook met Marathon Plus banden
heel hard kan fietsen. Nou ik kwam met die banden niet meer boven de
30 km/u), maar voor de minder bedeelden onder ons zou een zo licht
mogelijke VM erg prettig zijn.

Wim - ik hoef gelukkig niet te kiezen, ik bemoei mij er alleen maar
mee :) - Huisman

Hugo Verschoor

Feb 21, 2010, 11:41:17 AM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
Volg met veel interesse de discussie over het gewicht van de div. velomob.
Bij de Strada en Quest geven ze een gewicht op incl. accu`s e.d. is dat bij
de Mango ook zo of is dat exclusief alle toeters en bellen?
Anders is het een beetje Mango`s en peren vergelijken.

Ik vraag me ook af wat de consequenties zijn van de lichtere Mang� want ik
kan me niet voorstellen dat de Quest en Strada onnodig zwaar worden gemaakt.

Hugo-- die er absoluut geen sjoege van heeft--Verschoor
.-"-.
/) ' ' (\
{/(_O_)\}
~(''')~(''')~
( " )_( " )

Feb 21, 2010, 11:51:34 AM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 21-2-2010 16:35, Hans Huijgen schreef:
Mijn dagelijkse woon-werktas bevat een telefoon, een memorystick, een
portemonnee, sleutels, een paar broodjes, het nodige fruit, om de andere
dag een liter karnemelk en 2x per week een verschoning van mijn
kantoorkleren, oftewel 0,5 - 3 kg. Daarnaast heb ik enig gereedschap,
een windjack en een dunne fleecedeken standaard in de Mango liggen,
waarschijnlijk bij elkaar 0,5 kg. Maar eigenlijk doet dat er weinig toe :)

Gewicht is een sluipmoordenaar, je merkt er weinig van, maar de wet F =
m * a is toch keihard van toepassing. Elke keer dat je moet versnellen
betekent elke kilo extra, dat het extra kracht kost. Wielrenners zijn
niet voor niets parano�de over elk grammetje.

Het lijkt me wel interessant als er een keer een race georganiseerd zou
worden, waarin redelijk wat bochten zijn opgenomen waar je er alleen met
een snelheid van onder de 20km/u doorheen kunt. Dan ben ik benieuwd of
de Quest nog de snelste is.

Maarten - over de draaicirkel maak ik me niet zo druk..

Maarten

Feb 21, 2010, 12:02:53 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 21-2-2010 17:41, Hugo Verschoor schreef:

> [...]
> worden gemaakt.
>
> Hugo-- die er absoluut geen sjoege van heeft--Verschoor

Bij de Mango Lite is volgens de website ook bezuinigd op de accu en de
verlichting, dwz de accu is lichter en de verlichting is om gezien te
worden, maar niet om zelf in het donker voldoende te zien. Als je de
Mango Lite voor woonwerkverkeer wilt gebruiken moet er dus wel wat
verzwaard worden, maar dat lijken mij eerder onzen dan kilos.

En wat heet onnodig zwaar? Ik denk dat Velomobiel.nl nog lang niet het
achterste van de tong heeft laten zien en dat enige concurrentie tot
mooie dingen kan leiden :)

Maarten - vindt het mooi dat er zulke lichte WAW's en Mango's zijn

Feb 21, 2010, 12:07:14 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com

Op 21 februari 2010 17:41 schreef Hugo Verschoor <hu...@verschoor.fr> het volgende:

[...]

Geen toeter(s) idd. wel een bel :-)
We hebben de accu meegewogen, maar dat is wel een lichtere, met ongeveer de helft van de capaciteit van de standaard Mango accu's. Verder is de electronica minimaal, wel met knipperlichten en dagrij-ledjes, maar geen vaste koplamp met verstelling. Een optie om toch goede nachtverlichting te realiseren is dat je de gewenste lamp middels een lamphouder met speciale klittenband (Dual-Lock van 3M) op de body van de Mango plaatst. Bij de spiegel is dan de meest logische plek.

H@rry.

Arvid

Feb 21, 2010, 12:08:02 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
Maarten wrote:

> [...]
> worden, waarin redelijk wat bochten zijn opgenomen waar je er alleen met
> een snelheid van onder de 20km/u doorheen kunt. Dan ben ik benieuwd of

Dat is wel heel langzaam. Er zijn best races waarin een velomobiel niet
wint, maar dan moet je aan krappe stratencircuits denken, zoals Rütenbrock:
http://www.ligfiets.net/agenda/race.php?id=347
Ook de 4 uursrace op cyclevision was niet voor de velomobielen.

Groet, Arvid

Fujinfietser

Feb 21, 2010, 12:28:26 PM2/21/10
to Ligfiets

On 21 feb, 16:27, Maarten <m.heck...@zonnet.nl> wrote:
> [...]

> proefrit in de WAW, als dat mogelijk is.
>
> Maarten - oei oei, wat is kiezen toch moeilijk - Heckman

Vlgs mij heeft de ligfietswinkel ams alleen een ouder model staan en
die zijn hard afgeveerd en maken veel lawaai dus niet realistish in
vergelijk met het nieuwe model waw

Maarten

Feb 21, 2010, 12:43:05 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 21-2-2010 18:28, Fujinfietser schreef:
Bedankt voor de info. Ik zag op hun site, dat ie verkocht is. Ik vroeg
me al af of ze uberhaupt een WAW beschikbaar hebben en of die voor
proefrijden beschikbaar is, of dat je dan huur moet betalen.

Maarten - een dagje Belgi� is ook niet verkeerd, gelijk bier inslaan :)

Koen Van den Bergh

Feb 21, 2010, 1:38:59 PM2/21/10
to ligfiets
Op 21 februari 2010 16:27 heeft Maarten <m.he...@zonnet.nl> het
volgende geschreven:

> wegen. Ik heb nog eens goed naar mijn woon-werkroute gekeken, er zijn ruim
> 20 punten (bochten, kruisingen) waar de snelheid er uit moet en je merkt
> vooral als je moe bent, dat het op gang komen domweg kracht kost.

Probeer bij testen zeker de wegen die je liefst fietst, ikzelf
bijvoorbeeld, zal bij een testrit geen rechte wegen opzoeken, maar
juist veel bochten en liefst ook korte bochtjes. (spijtig mag je
meestal niet offroad).
Moest je meerdere opties hebben voor je woon-werkverkeer, kies dan de
route die je prefereert. Ik zou steeds een vm/fiets kiezen die bij je
route past en dus zeker niet andersom.

Fora en mailinglijsten zijn op zich dan ook vooral handig om te merken
of meerdere gebruikers dezelfde problemen tegenkomen. Zorg wel dat je
zeker weet dat het de eigenaars zelf zijn en niet iemand die echt niet
weet waarover hij spreekt.

Zelf zou ik momenteel ook terug serieus moeten testen, de meeste
velomobielen zijn ondertussen teveel veranderd om terug te vallen op
mijn ervaringen.

Koen -neemt enkele smalle weggetjes met haakse bochten op weg naar het werk-

Feb 21, 2010, 1:46:55 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
2010/2/21 WimH <wfh...@hotmail.com>:

> [...]
> Namelijk 14 kg en dat weegt mijn ww-tas toch echt niet. Dat betekent
> dus dat de BeWAW bepakt en bezakt nog minder weegt dan een lege Quest.

Ik dacht dat je vergeleek met strada en mango. En aangaf dat daar 2,5
kilo verschil in zat. 14 kilo is een ander verhaal. Maar dan nog is
dat alleen bij invloed bij versnellen (of vertragen). Op rechte
stukken constante snelheid maakt het niets uit.

Feb 21, 2010, 1:53:32 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
2010/2/21 Maarten <m.he...@zonnet.nl>:

> [...]
> elke kilo extra, dat het extra kracht kost. Wielrenners zijn niet voor niets

Maar merk je die 2,5 kilo verschil als je aan het rijden bent? Daar
ging het toch om? Ik kan niet meten dat ik met nakijkwerk (dikke
plastic tas vol erbij) langzamer rijd, dan zonder.

Met Kali ooit voor de lol de boodschappen voor de open dag gedaan. Dat
waren 15 potjes knakworst, 15 bladerdeeg, zak appels, en nog iets wat
ik vergeten ben. Het viel me toen ook op dat zodra ik op snelheid ben
(zeg boven de 25) het verschil in gewicht er nauwelijks toe doet. Tot
dat je flink moet remmen natuurlijk. :)

En Quali (een Quest) is zwaarder dan Kali, maar heeft dat
gecompenseerd met een hoop andere eigenschappen. Licht is mooi, maar
er wegen zo veel factoren mee. Ik denk dat de heren van velomobiel ook
deze afwegingen hebben gemaakt.

Maar ben nog steeds benieuwd of er een lite Quest bestaat.
Hans -de meeste verbeteringen aan een fiets maken hem zwaarder.
http://www.fali.nl

WimH

Feb 21, 2010, 3:20:32 PM2/21/10
to Ligfiets
> Ik dacht dat je vergeleek met strada en mango. En aangaf dat daar 2,5
> kilo verschil in zat. 14 kilo is een ander verhaal.

In eerste instantie vergeleek ik ook de Strada (35kg) met de Mango
Sport (27,5kg). Die schelen 7,5 kg.
Later maakte Koen Van den Bergh (20/2) mij attent op de BeWAW van 24
kg. Dan wordt, zoals ik al aangaf, het verschil wel behoorlijk groot.

> Maar dan nog is dat alleen bij invloed bij versnellen (of vertragen). Op rechte
> stukken constante snelheid maakt het niets uit.

20/2 heb ik onderstaande tekst geschreven:

[...]

Je ziet dat het mij juist gaat/ging om de invloed van het gewicht bij
het versnellen-afremmen-weer versnellen-enz.

Dit is natuurlijk heel erg afhankelijk van je ww-route en natuurlijk
ook van je eigen mogelijkheden/kracht/conditie.

Wim - die niet zoveel kracht meer heeft - Huisman

Maarten

Feb 21, 2010, 3:29:11 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
Op 21-2-2010 19:53, Hans Huijgen schreef:
Het is natuurlijk een open deur dat als je eenmaal op gang bent het
gewicht geen verschil maakt (op het vlakke en afgezien van
rolweerstand). Dat wisten we al sinds middelbare school natuurkunde. Het
gaat er om hoe vaak je moet afremmen en weer optrekken. Daarbij is het
moeilijk om kleine verschillen te merken, maar dat betekent niet dat ze
er niet zijn. Het blijft appelen (stroomlijn) en peren (gewicht)
vergelijken, maar dat betekent niet dat gewicht geen rol speelt.

Maarten - denkt dat de heren van Velomobiel hun afwegingen aanpassen aan
de ontwikkelingen

Wim Schermer

Feb 21, 2010, 4:56:40 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com

Er is wel degelijk verschil. Per 10 kg gewicht dat een velomobiel zwaarder is dan eenzelfde lichter model, neemt de snelheid met 1,2 km per uur af. Bij 14 kg is dat dus 1,7 km/u. Puur en alleen veroorzaakt door hogere rolweerstand.
De huidige Quests wegen 38 tot 39 kg. Er is ook een Quest van 26 kg, de fiets van Ellen van Vugt.
Deze fiets gaat dus simpelweg 1,5 km/u harder bij eenzelfde geleverd trapvermogen. Uiteraard trekt zo'n fiets veel makkelijker op en gaat zeer veel makkelijker omhoog in de bergen.
Ik heb inmiddels al jaren een carbon Quest in bestelling, maar de levering blijft nog even uit.
Nu is een Quest uit puur carbon lawaaiig, kwetsbaar en duur. Ook gevaarlijk, omdat carbon dat versplintert tijdens een ongeval messcherpe punten en randen oplevert.
Nieuwe carbon sandwich schuim materialen maken aan deze bezwaren - behalve de prijs - een eind.
Wim - geeft de hoop niet op - Schermer

Raymond van Vugt

Feb 21, 2010, 6:13:48 PM2/21/10
to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer schreef:
Ik ben het er vooral mee eens dat de weerstand toeneemt bij een hoger
gewicht, om even een simpel voorbeeld te nemen, ik merk donders goed
wanneer ik wel mn gereedschap bij heb en wanneer niet (op de lange
ritten verder dan loopafstand gaat de gereedschapsbak mee) dat scheelt
al echt een flinke hoeveelheid snelheid, dus niet alleen in theorie maar
ook de praktijk bewijst dat dus. daarnaast ben ik kapot als ik met mn
aanhanger vol boodschappen moet rijden, terwijl met losse kar er niet
veel aan de hand is.

Weet iemand hoe die quest van 26 kilo in mekaar zit en wat er zo
speciaal aan is gedaan? ik wil er ook wel zo��n.
Carbon gaat me net iets te ver, maar als het 5 kilo ofzo scheelt is het
met wedstrijden misschient de moeite waard, maar ik zou er niet altijd
mee durven rijden.

Grt, Raymond

Wim Schermer

Feb 22, 2010, 4:17:29 AM2/22/10
to ligf...@googlegroups.com

> [...]

> Carbon gaat me net iets te ver, maar als het 5 kilo ofzo scheelt is het met wedstrijden misschient de moeite waard, maar ik zou er niet altijd mee durven rijden.

De fiets van Ellen van Vugt is vrijwel geheel uit carbon vervaardigd. Bepaalde delen kunnen zelfs nog iets lichter gemaakt worden, andere onderdelen waren aanvankelijk te licht. Wie Ellen tijden de Olieibollentocht 2009 heeft zien rijden heeft kunnen zien dat het achterwiel nogal heen en weer zwabberde. De achterbrug was gewoon nog niet niet voldoende stevig geconstrueerd.
Een combinatie van carbon en polyester levert ook een lichter product op.
Een Quest uit foam carbon is oersterk, licht en maakt minder herrie dan een vol carbon fiiets.
Het kunnen krijgen van een dergelijke lichte fiets hangt af van Velomobiel.nl. Zij zijn de ontwerper en eigenaar van de mallen. De mal waarin de fiets van Ellen is gemaakt is van Velomobiel.nl. Deze mal is beschadigd bij het maken van een lichte Quest voor Hans Wessels. Helaas moet ik wachten tot die mal weer bij Velomobiel.nl is en kan worden gerepareerd alvorens er een lichte Quest in kan worden gemaakt.
Wim - misschien moet Velomobiel.nl een inventariseren wie er een lichte Quest wil - Schermer

Maarten Sneep

Feb 22, 2010, 4:47:38 AM2/22/10
to ligf...@googlegroups.com
On Mon, 22 Feb 2010 10:17:29 +0100, Wim Schermer <aer...@xs4all.nl>
wrote:

> Wim - misschien moet Velomobiel.nl een inventariseren wie er een lichte
> Quest wil - Schermer

En tegen welke prijs. Heel licht is vast mogelijk (20 - 25 kg?) maar als
dat op een verdubbeling of meer van de prijs uitkomt, neemt de
belangstelling toch iets af, vrees ik. Maar van 39 kg naar ongeveer 32 voor
wat minder extra dan dat? Ik denk dat ik dan op de lijst 'licht' ga staan.

Maarten - balanceren - Sneep

WimH

Feb 23, 2010, 12:10:22 PM2/23/10
to Ligfiets
On 20 feb, 15:27, "wtv.nl" <w...@xs4all.nl> wrote:
> Maar waarom betrekt niemand de Milan MK2 in z'n keuze?

De Milan MK2 kost €6750,- + €1900,- voor de Carbon uitvoering van 25,8
kg (en daar zou het mij dan toch om gaan).
Dat is samen toch €8650,-

Wim - die bang is dat een VM onder de 25kg nog veel duurder wordt -
Huisman