verkoop van een zelfbouw projekt

dirk....@gmail.com

Sep 24, 2007, 8:01:29 AM9/24/07
to ligf...@googlegroups.com
Beste Ligfietsers,

Stel je bent een zelfbouwer, en je hebt een mooie ligfiets frame
gebouwd, op een dag mailt een US-burger en vraagt je ook zo een frame te
bouwen (enkel frame, zonder componenten) en wil je hiervoor vergoeden.
Zin erin heb je wel, maar je bent echter bang dat je aansprakelijk
gestelt kunt worden als de frame breekt, de "klant" iets gebeurt tijdens
het rijden of om een andere reden niet tevreden is. Is het mogelijk om
helemaal geen garantie te geven?

Hoe pak ik dat nou aan, of verbrand ik me de vingers?

groetjes,
Dirk

Jurjen

Sep 24, 2007, 10:21:31 AM9/24/07
to ligf...@googlegroups.com
On [DATE], "[NAME]" <[ADDRESS]> wrote:

> [...]
> gestelt kunt worden als de frame breekt, de "klant" iets gebeurt tijdens
> het rijden of om een andere reden niet tevreden is.

Volgens mij is het standaard maar voor de zekerheid zou je bij de
aankoopovereenkomst het nederlands recht van toepassing kunnen verklaren.

Wanneer je echt een ondeugdelijk product hebt geleverd zou je in ernstige
gevallen ook in Nederland aansprakelijk gesteld kunnen worden denk ik. Maar
is vanuit Amerika in ieder geval een stuk lastiger.

>Is het mogelijk om helemaal geen garantie te geven?

Je zou het frame kunnen verkopen als: "work of art" en dat je gebruik als
(lig)fiets nadrukkelijk afraadt. Wanneer iemand dan zo 'onhandig' is om het
ding als ligfiets te gebruiken is dat zijn of haar eigen
verantwoordelijkheid.

Moreel gezien denk ik dat je zo'n frame alleen moet verkopen wanneer je er
100% achter kan staan en zeker weet dat je een goed en betrouwbaar product
levert.

cheers
Jurjen