Nog meer velomobielfilmpjes.

Dec 4, 2007, 3:58:25 PM12/4/07
to ligfietslijst
Huneliggers in beeld, Velomobielkultuur in het hoge Noorden:
http://www.youtube.com/HuneliggersChannel voor een paar korte filmpjes
en http://www.veoh.com/channels/velomobiles met langere films van
betere kwaliteit die evt. te downloaden zijn.
Featuring: Yavixa (de jongste Mango van Peter met verlichting a la
Rode Pioneer en Canadees rood/wit thema), nieuwe Led-lampjes (Inoled
Extreme, B&M IQ Speed en IQ Fly), zelfbouwclaxons op lucht en mijn
frisgeinstalleerde electronische claxon die op talloze verschillende
wijze kan tjilpen en zonodig een mp3 speler van het fietspad kan
blazen. We vermaken ons wel, zeg maar.
Verder rijden er steeds vaker dames mee, waarmee de Huneliggers het
imago als mannenbolwerk defintief achter zich laten. Het viel
weliswaar niet mee om de kleine Jolanda in de door haar begeerde
tweedehands Mango te laten passen, maar met een verhoogd frame en
korte crancks gaat het perfekt.

De Huneliggers tellen heel wat velomobilisten inmiddels. Elke zondag
fietsen we een rondje, weer of geen weer, ook in de winter. De laatste
3 ritjes waren we telkens met liefst 11 velomobielen. In de zomer
fietsen we wel met open liggers hoor.

H@rry, hebben de andere klubs ook zoveel lol?, Lieben.

Wim

Dec 4, 2007, 4:03:52 PM12/4/07
to ligf...@googlegroups.com
On Dec 4, 2007 9:58 PM, Harry Lieben <harry...@gmail.com> wrote:
> H@rry, hebben de andere klubs ook zoveel lol?, Lieben.

ja Plat Zwolsch met meestal vier velomobilisten maar dan op zaterdag.

gr.

Wim

F. van Schoot

Dec 4, 2007, 5:06:52 PM12/4/07
to ligf...@googlegroups.com
Leuk die films
Natte boel in Groningen zo te zien.
Ik ben wel benieuwd naar de montage van de camera op de Velomobiel.
Twee jaar geleden voor en rond CV op Zandvoort heb ik ook wat gestoeid maar
ik kreeg het beeld niet trillingvrij genoeg, dus heb veel vanuit de hand
gefilmd.
Groeten Frans, die op zoek is naar een lichte videocamera met goede beeld
stabilisatie

> [...]
> gefilmd.
> Groeten Frans, die op zoek is naar een lichte videocamera met goede beeld

Hoi Frans,

Ik heb de filmpjes van zondag en van de tocht naar Giessen gemaakt met
de Oregon Scientific ATC 2000
http://www.beslist.nl/sport_outdoor_vrije-tijd/d0000086571/Action_Camera_ATC_2000.html
Ik heb hem bij CV op de helm gebruikt, maar omdat je het gewicht toch
wel merkt op den duur en het bevestigen van de steun op de helm een
crime is, vind ik het fijner om hem direct op de body van de
velomobiel of ligfiets te zetten. Bovendien geeft het luchtweerstand
en dat wil ik eigenlijk niet in een wedstrijd. De laatste films zijn
dan ook gemaakt met de camera bij de spiegel.
Bij het spiegeltje heb ik een houder om lampen op te zetten, gewoon
een voetje met een rond stukje buis. De Oregon heeft o.a. een klem
voor een fietsstuur en die past daar mooi op. Hoe goed de stabilisatie
is kun je zelf zien. Nadelen zijn dat er geen scherm is waarop je kunt
zien wat je filmt en de bediening enige gewenning vraagt door de wat
vage (want waterdichte) knopjes. Met piepjes wordt aangegeven wanneer
ie aanstaat en filmt, dat is niet altijd luid genoeg om boven de
windruis ut te komen, maar met wat trial and error weet je hoe lang je
de knop moet indrukken.
Het uit de hand filmen met een gewone camera heeft natuurlijk als
voordeel dat je flexibeler bent en om je heen kunt filmen, maar omdat
ik ook wedstrijden film waar ik zelf aan deelneem had ik iets
handfrees en simpels nodig. Zonodig kun je de Oregon ook gewoon in de
hand nemen.

Ik vraag denk ik Arjen even of hij zondag een foto kan maken, dan zet
ik de cameravoet wel in de Zelfbouwhoek.

H@rry

Dec 5, 2007, 2:44:43 PM12/5/07
to ligf...@googlegroups.com
Op 05-12-07 heeft Harry Lieben<harry...@gmail.com> het volgende geschreven:

> Ik vraag denk ik Arjen even of hij zondag een foto kan maken, dan zet
> ik de cameravoet wel in de Zelfbouwhoek.

Ik zag dat Arjen zondag al een foto gemaakt heeft hoe ik de camera op
de body gemonteerd heb:
http://www.arjenvandam.nl/Huneliggers_op_2_dec_2007/Huneliggers_op_2_dec_2007/slides/DSCF8227.html
en http://www.arjenvandam.nl/Huneliggers_op_2_dec_2007/Huneliggers_op_2_dec_2007/slides/DSCF8255.html
Zo hoeft er geen gat extra geboord te worden in de body en de voet kan
er zo weer af. Op dezelfde manier kun je ook een extra lamp
bevestigen, die schijnt meer naar beneden dan een lamp laag in de neus
en heeft daardoor meer rendement. Het kan nodig zijn iets meer draad
te snijden op het pootje van de spiegel.

H@rry.