Velomobiel vijftien keer zuiniger dan Prius

Gert Jan Schipper

to ligf...@googlegroups.com

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Beetje valsheid in geschriften. Het betreft geen velomobiel (als
zijnde hpv), maar een electro-ondersteunde velomobiel. Een echte
velomobiel zal waarschijnlijk nog zuiniger zijn. Maar daar zijn al
eerder discussies over geweest.

--
Groetjes
Hans -publicitair goed bezig, sunrider

pieter.j...@gmail.com

to Ligfiets
On 4 mrt, 11:01, Hans Huijgen <ligh...@gmail.com> wrote:
> [...]
> zijnde hpv), maar een electro-ondersteunde velomobiel. Een echte
> velomobiel zal waarschijnlijk nog zuiniger zijn. Maar daar zijn al

Inderdaad publicitair goed bezig.
Maar ik begin nu wel een beetje in de war te raken; Ik meen me te
herinneren dat de Aerorider een elektrisch ondersteunde velomobiel is,
en dat daaruit de niet-ondersteunde Sunrider ontwikkeld is.
In het artikel komt juist de Sunrider naar voren als electro-
velomobiel.

Pieter Jan

Pinker Perl

to ligf...@googlegroups.com
Op 4 maart 2009 11:13 schreef <pieter.j...@gmail.com> het volgende:

[...]

De Aerorider is een trapondersteunde elektrofietsl (brommobiel voor de wet), terwijl de Sunrider een fiets is die ondersteund kan worden (niet standaard).

/Pinker

Wilfred van Norel

to Ligfiets
On 4 mrt, 11:13, pieter.jan.bo...@gmail.com wrote:

> Maar ik begin nu wel een beetje in de war te raken; Ik meen me te
> herinneren dat de Aerorider een elektrisch ondersteunde velomobiel is,
> en dat daaruit de niet-ondersteunde Sunrider ontwikkeld is.

Klopt.

Je had de elektrisch ondersteunde Aerorider.
Kap eraf, elektromotor eruit en de Sunrider was geboren.

Vervolgens hebben zein de Sunrider weer een electromotor gedrukt en de
naam Aerorider Sport gegeven.

Dus ze produceren nu 3 modellen

Voor een iets duidelijker beeld:

Aerorider en Aerorider Sport:
http://www.aerorider.com

Sunrider:
http://www.sunrider-cycles.com

Kijk ook even bij de prijzenlijsten. De Sunrider is dus duidelijk
goedkoper dan de Aerorider Sport (die aan de buitenkant hetzelfde is
dus)

Wilfred -rijdt ook energiezuinig- van Norel

Oscar Rietkerk

to ligf...@googlegroups.com
Wordt er ook gedacht aan een Sunrider met elektrische ondersteuning en zonnecellen op de body? Dan wordt het namelijk een echte SUNrider.
Zoiets als deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Nuna3atZandvoort1.JPG
/Oscar

wtv.nl

to Ligfiets
On 4 mrt, 12:51, Wilfred van Norel wrote:
> Wilfred -rijdt ook energiezuinig- van Norel

Dat zou je ook doen als je VM elektrische trapondersteuning had.

'n Auto, hybride of niet, kost al heel veel energie (en grondstoffen)
om te maken. De extra accu's en elektrische componenten maken het bij
de Prius en andere hybrides nog erger dan bij een 'gewone' auto het
geval is.

'k Meen me te herinneren -maar corrigeer me maar als ik het mis heb-
dat een auto net zoveel energie kost om te maken als-ie vervolgens de
eerste 10 jaar gebruikt om te rijden.

'n VM kost veel en veel minder energie en grondstoffen; ooit heeft
Ymte Sijbrandij van velomobiel.nl geprobeerd daar een berekening over
te maken.

De provo's hadden het al bij het rechte eind met hun uitspraak "‘Een
fiets is iets maar bijna niets!" ☺ Vandaar dat niet alleen i-VM's maar
ook gewone i-bikes zeer groene voertuigen zijn.

ligfries

to Ligfiets
Wijnandt wordt energiek:

[...]
> [...]
>
> 'k Meen me te herinneren -maar corrigeer me maar als ik het mis heb-
> dat een auto net zoveel energie kost om te maken als-ie vervolgens de

Afhankelijk van wie je de berekening laat doen (en wat dus wel en niet
wordt meegerekend) blijkt dat de werkelijke energiekosten (dus maken +
brandstof + onderhoud + afvoer) 2 tot 5 maal de brandstofkosten zijn.
En dan over de levensduur gerekend.
De hybrides komen er in deze berekeningen relatief slecht af, omdat
zij zich nog in een vroeg stadium van hun ontwikkeling bevinden en
daardoor relatief veel onderhoud nodig hebben, vooral ook aan accu's
etc. Het valt te verwachten dat dat in de loop der jaren verbetert
(kinderziektes eruit etc).
Er vallen wel een paar lessen uit te leren:
1) de grootste besparing heb je door minder te rijden
2) gewicht beperken scheelt veel
3) een auto "op" rijden is in het totaalplaatje veel zuiniger dan een
goed rijdend maar relatief oude auto in te ruilen voor een
vergelijkbare nieuwe(re) auto.

> 'n VM kost veel en veel minder energie en grondstoffen; ooit heeft
> Ymte Sijbrandij van velomobiel.nl geprobeerd daar een berekening over
> te maken.

Ymte heeft mij een hoop info gegeven waarmee ik dat heb berekend:
http://quest.ligfries.com/ > energiebalans.

Daar is gebruik gemaakt van de cijfers van 2005. Ondertussen is VM
overgestapt op zonne-energie en is het aantal geproduceerde
velomobielen per jaar flink gestegen. Dat heeft wel wat invloed op de
getallen, maar de grootorde blijft gelijk.
Ook rekening houdend met de efficiency van de menselijke motor kom je
uiteindelijk uit op een factor 35 (!!) die de Quest zuiniger is dan
een auto.

> De provo's hadden het al bij het rechte eind met hun uitspraak "‘Een
> fiets is iets maar bijna niets!" ☺ Vandaar dat niet alleen i-VM's maar
> ook gewone i-bikes zeer groene voertuigen zijn.

Inderdaad.
Als je de berekeningen overdoet voor e-VM's, dan kom je naar schatting
uit op een verbruik dat iets hoger ligt dan een h-VM, maar nog altijd
veel lager dan auto's.

Groeten,
Kees - en nu nog de energiekosten van de weg in de berekening zien te
krijgen - van Malssen

PS,
Alles wat hierboven als stellig en absoluut waar overkomt moet
kritisch tegen het licht gehouden worden. Deze schrijfstijl is vooral
een manier om de discussie scherp te houden en de gedachten te
prikkelen. Argumenten om de stellingen en beweringen te ontkrachten
zijn van harte welkom.

e-VM : elektrisch aangedreven of ondersteunde VM
h-VM : human powered VM

191.861.807

to Ligfiets
heehoi

On 4 mrt, 12:51, Wilfred van Norel <ligfiet...@home.nl> wrote:
> Je had de elektrisch ondersteunde Aerorider.
> Kap eraf, elektromotor eruit en de Sunrider was geboren.
>
> Vervolgens hebben zein de Sunrider weer een electromotor gedrukt en de
> naam Aerorider Sport gegeven.

Waarbij de Sunrider dan ook weer leverbaar is met een (minder
krachtige) electrische ondersteuning.

Overigens denk ik dat het tijd wordt om de echte fiets een beetje te
gaan profileren ten opzichte van de nepfiets. Een electrische fiets is
weliswaar een stuk duurzamer dan een auto of brommer, maar een stuk
minder duurzaam dan een echte fiets. En vooral, een stuk minder
elegant en sportief. Wat mij betreft blijft de electrische fiets iets
voor gehandicapten, bejaarden en luiwammessen.

grtjs 191.861.807 - die zit te wachten op de eerste keer dat hij de
kreet "luie fietser" hoort vanaf een e-fiets

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> grtjs 191.861.807 - die zit te wachten op de eerste keer dat hij de
> kreet "luie fietser" hoort vanaf een e-fiets

Heb ik al wel eens gehad van aan snorfiets. Wat er op zat kende de
sportschool echt alleen maar uit TV series.

Grrz
Rode -zo ken ik de sportschool ook maar dat terzijde- Pioneer

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
191.861.807 schreef:
Als je met een elektrische fiets een luiwammes zoals jij dat noemt meer
kan laten fietsen en minder auto kan laten rijden dan is er volgens mij
veel gewonnen. Ik denk dat een goede elektrische velomobiel veel meer
(luie) mensen over kan halen om daar mee naar het werk te fietsen dan
een zonder die ondersteuning. Deze luie mensen zullen dan in mijn ogen
ook steeds sportiever worden omdat het nog steeds niet vanzelf gaat en
je dus toch conditie op bouwt. In mijn ogen is het dan ook een goede
ontwikkeling.

André, ook af en toe een luiwammes, maar nog lang niet bejaard, Vrielink

wtv.nl

to Ligfiets
On 5 mrt, 09:44, "191.861.807" wrote:
> [...]
> elegant en sportief. Wat mij betreft blijft de electrische fiets iets
> voor gehandicapten, bejaarden en luiwammessen.

Vanwaar toch deze redeloze en deels ook onjuiste haatmail jegens de i-
bike of e-bike of hoe je zo'n vervoermiddel maar wilt noemen?

Veel mensen die anders alleen maar in een gemotoriseerde blikken doos
zouden kunnen rondrijden kunnen nu weer fietsen dankzij 2- en 3-
wielers met elektrische trapondersteuning. Met alle geneugten die
horen bij het in de buitenlucht zijn. Er zijn mensen die daar veel
voor over hebben gelet op de wonderlijke en peperdure constructies die
je soms ziet rondrijden.

Naar mijn idee zijn er eerder nog te weinig dan te veel i- (of e-)
bikes. De vooral in Amsterdam Oud-Zuid voorkomende bakfietsen hebben
bijna nooit elektrische trapondersteuning. Gelet op het gewicht van
die fietsen en hun lading, in combinatie met de steile bruggetjes in
de grachtengordel, ligt trapondersteuning hier erg voor de hand.

Pinker Perl

to ligf...@googlegroups.com
Op 5 maart 2009 10:20 schreef wtv.nl <w...@xs4all.nl> het volgende:

> Vanwaar toch deze redeloze en deels ook onjuiste haatmail jegens de i-
> bike of e-bike of hoe je zo'n vervoermiddel maar wilt noemen?

Pinker ziet hierin geen haatmail en staat achter de stelling van
191.861.807. Onjuistheden staan er ook niet in het stukje.

> [...]
> horen bij het in de buitenlucht zijn. Er zijn mensen die daar veel
> voor over hebben gelet op de wonderlijke en peperdure constructies die

Volgens mij beweert 191.861.807 ook dat e-fietsen duurzamer zijn dan
auto's, dat wil echter nog niet zeggen dat je liever streeft naar het
bevorderen van het fietsgebruik dan van het nepfietsgebruik.

> [...]
> die fietsen en hun lading, in combinatie met de steile bruggetjes in
> de grachtengordel, ligt trapondersteuning hier erg voor de hand.

Dat is waar als de bestuurders lui zijn. Gelukkig gaan die bakfietsen
niet met 25 km/h door de stad, daar kunnen ze in de bocht namelijk
niet zo goed tegen.

/Pinker - echtefietsfundamentalist

--
Pinker is te vinden op http://tinyurl.com/5p6od6
Pinker gebruikt http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html (nettiquette)

191.861.807

to Ligfiets
heehoi,

On 5 mrt, 10:20, "wtv.nl" <w...@xs4all.nl> wrote:
> Vanwaar toch deze redeloze en deels ook onjuiste haatmail jegens de i-
> bike of e-bike of hoe je zo'n vervoermiddel maar wilt noemen?

Redeloos? Onjuist? Haat?

> Veel mensen die anders alleen maar in een gemotoriseerde blikken doos
> zouden kunnen rondrijden kunnen nu weer fietsen dankzij 2- en 3-
> wielers met elektrische trapondersteuning.

Volgens mij schreef ik dat electrische fietsen juist daarvoor geschikt
zijn.

Waar ik me zorgen om maak, is dat voor elke automobilist of
brommerrijder die overstapt op een e-fiets, er twee mensen van een
echte fiets overstappen op een e-fiets. Niet omdat het nodig is, maar
uit luiheid/gemakzucht. Waarbij natuurlijk de modellen die een hogere
verhouding hebben tussen electrisch vermogen en trapvermogen, het
winnen van die waarbij je zelf meer moet doen. Ik zie het gebeuren dat
menigeen die nu gewoon op eigen kracht naar de bakker fietst, dat
straks op electriciteit doet. Dat is de achterdeur uit voor
gezondheid, milieu en verkeersveiligheid.

Het rebound-effect wordt dit ook wel genoemd. Berucht onder
milieukundigen, maar ook op andere terreinen treedt het op.

> [...]
> die fietsen en hun lading, in combinatie met de steile bruggetjes in
> de grachtengordel, ligt trapondersteuning hier erg voor de hand.

Nee. Die worden gebruikt door mensen die in de kracht van hun leven
zijn en vaak ook nog de sportschool bezoeken. Wat ze nodig hebben zijn
versnellingen (en een cursus hoe je die moet gebruiken, vrees ik). Die
bruggetjes zijn steil maar geen kilometers hoog.

Ook hier ga je trouwens het rebound-effect krijgen: die
trapondersteuning wordt na het bruggetje echt niet uitgezet. Met als
gevolg dat men nodeloos meer gewicht mee gaat nemen en vervolgens
alsnog bij de bruggetjes op de pedalen staat. Dat extra gewicht
bestaat dan trouwens waarschijnlijk uit kinderen die een jaar langer
in de bakfiets mogen zitten en dus pas een jaar ouder zelf gaan
fietsen. Dubbel rebound-effect.

Het mooie aan fietsen, of eigenlijk elke vorm van human power, is dat
er een zeer beperkte hoeveelheid energie beschikbaar is, en de directe
feedback die een mens krijgt over de verhouding tussen inspanning en
resultaat. Dit dwingt tot prachtige, waanzinnig efficiënte en
geavanceerde technologie. Zodra je een externe energiebron aanboort
waarvan de kosten verwaarloosbaar zijn (electriciteit, benzine), gaat
dat verloren en krijg je, tja, motorvoertuigen.

grtjs 191.861.807 - is er ongegeneerd trots op het gewoon op eigen
kracht te doen.

Jaap-Andre de Hoop

to ligf...@googlegroups.com
On 5-3-2009 11:45, Pinker Perl wrote:

> Dat is waar als de bestuurders lui zijn. Gelukkig gaan die bakfietsen
> niet met 25 km/h door de stad, daar kunnen ze in de bocht namelijk
> niet zo goed tegen.

ach zolang je geen stoepje erbij pakt, gaat het nog best wel redelijk
met een volle bak, maar met lege bak en stoepje en bocht, wordt het best
spannend...

Jaap-Andre, na 16 km ligfietsen is 2 km bakfietsen best zwaar....

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
2009/3/5 Jaap-Andre de Hoop <goo...@data-assist.nl>:

> ach zolang je geen stoepje erbij pakt, gaat het nog best wel redelijk
> met een volle bak, maar met lege bak en stoepje en bocht, wordt het best
> spannend...

Ja hoor, een bakfiets is het toppunt van sportieviteit. Het gevaarte
is ook bij constante snelheid toch zwaarder fietsend dan een gewonen
fiets, naar mijn idee, omdat naaf en lengte wel een beetje van invloed
zijn op de efficientie, en natuurlijk de grote vierkante doos voor je
snufferd.

Ik vind een bakfiets een vervoermiddel, vooral als ik aan de krachten
van Olga denk een goed vervoermiddel voor een electronische
ondersteuning.

--
Groetjes
Hans

Gele Passie

to ligf...@googlegroups.com
Hoi hoi!

Op 5 maart 2009 09:44 heeft 191.861.807 <ligf...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> [...]
> elegant en sportief. Wat mij betreft blijft de electrische fiets iets
> voor gehandicapten, bejaarden en luiwammessen.

Ik ben het met 191.861.807 helemaal eens. Ik werkte tot sinds kort in
de zorg als ergotherapeute en had regelmatig te maken met het weer op
de fiets krijgen van mensen met een beperking. Velen kunnen door
problemen met opstappen, uithoudingsvermogen (die niet/zeer moeizaam
verder uitgebreid kan worden of fluctueerd door ziekte) niet meer op
een gewone fiets fietsen. Daardoor kom je al snel op modellen met een
lage instap, een driewieler en/of elektrische ondersteuning. Ik vind
het geweldig om te zien hoe deze mensen weer genieten van het
buitenzijn en het zelfstandig fietsen. Vaak zijn dit ook mensen die
vroeger graag fietsten. De mensen die vroeger ook niet fietsten (de
luiwammessen met een beperking) stappen ook niet op een "alternatieve"
fiets.

Ik kan me echter wel boos maken om de zogenoemde luiwammessen zonder
beperking die gebruik maken van de e-fiets. Doordat de e-fiets zoveel
verkocht is, is deze uit het pakket van de WMO gehaald. Het wordt door
de overheid gezien als gemeengoed. Hierdoor kan een deel van de
fietsliefhebbers met een beperking en weinig inkomen, zich een e-fiets
niet veroorloven. Deze mensen komen dus niet meer op de fiets en
belanden in een auto of een taxi (die dan wel weer wordt vergoed) of
achter de geraniums!!!

Groeten Gele Passie

Frans Grotepass

to ligf...@googlegroups.com
191.861.807 wrote:

> [...]
> versnellingen (en een cursus hoe je die moet gebruiken, vrees ik). Die
> bruggetjes zijn steil maar geen kilometers hoog.

Roerend mee eens. Een Bakfiets vind ik echter niet zo handig als een fiets aanhanger. Die neemt
minder plaats in beslag en hoeft niet altijd mee.

> [...]
> feedback die een mens krijgt over de verhouding tussen inspanning en
> resultaat. Dit dwingt tot prachtige, waanzinnig efficiënte en

En natuurlijk dat fietsers vaak niet stoppen bij rode stoplichten. Ik ben zelf ook geen fan van
elektrische ondersteuning, maar zie graag een regeneratieve rem. Zo wordt het stoppen voor
stoplichten niet zo zwaar afgestraft.

Groet,

Gele Quest

191.861.807

to Ligfiets
heehoi,

On 5 mrt, 12:58, Frans Grotepass <fmgrotep...@yahoo.co.uk> wrote:
> [...]
> elektrische ondersteuning, maar zie graag een regeneratieve rem. Zo wordt het stoppen voor

Eens, maar op een e-fiets werkt dat niet. De accu hangt toch elke
avond aan de lader.

grtjs, 191.861.807 - had nooit verwacht een duursporter te worden

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
2009/3/5 191.861.807 <ligf...@gmail.com>:

> [...]
> elegant en sportief. Wat mij betreft blijft de electrische fiets iets
> voor gehandicapten, bejaarden en luiwammessen.

Waarom zou het minder duurzaam zijn? Met e-fiets kan ik zonder
probleem 5 dagen naar werk fietsen, zonder bionx wordt dat max 2x. Je
moet dan wel denken aan 24km naar het centrum van Antwerpen waar je
dan gemiddeld gezien om 3h30 's morgens moet zijn (dus soms ook
vroeger).
Ik ben sinds de aanschaf van mijn bionx sportiever bezig als zonder en
als je begint over wat elegant is blijft dat persoonlijk en een
kwestie van ontwerp. Zelf vind ik bepaalde vm'en ook totaal niet
elegant.
Ik voel me niet gehandicapt (maar 10%), ben niet bejaard (bouwjaar
1981) en dus hoor ik volgens jou bij de luiwammessen.

Koen -luiwammes dus-

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Mar 5, 2009 at 12:58, Frans Grotepass <fmgro...@yahoo.co.uk> wrote:
> [...]
> elektrische ondersteuning, maar zie graag een regeneratieve rem. Zo wordt het stoppen voor

Ik stop ook midden in de nacht voor een rood licht, en dan komt de
regeneratiefunctie van de bionx erg van pas en natuurlijk nadien ook
om terug op gang te komen.

Persoonlijk vind ik een elektrisch ondersteunde fiets of velomobiel
iets erg goed. Wel vind ik dat het ondersteuning moet blijven.

Koen -2 dagen extra gaan werken door iemand die ook niet wilde wachten-

191.861.807

to Ligfiets
On 5 mrt, 13:34, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Waarom zou het minder duurzaam zijn?

Veel hoger energieverbruik, accu's vol zware metalen en andere giftige
stoffen, minder lichaamsbeweging.

> Ik ben sinds de aanschaf van mijn bionx sportiever bezig als zonder

n=1

grtjs, 191.861.807

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
2009/3/5 191.861.807 <ligf...@gmail.com>:

> Veel hoger energieverbruik, accu's vol zware metalen en andere giftige
> stoffen, minder lichaamsbeweging.

Geef dan een alternatief dat minder energieverbruik heeft en me zonder
meer moeite te moeten doen ook om 3h30 naar Antwerpen brengt. Idem
voor het gedeelte lichaamsbeweging. Je hebt inderdaad de accu, maar
elk alternatief dan ik kan nemen heeft die ook aan boord.

Vergeet niet dat zonder ondersteuning fietsen geen optie is, ik wil
buiten het werk namelijk ook nog iets kunnen doen.

Koen -elektrische ondersteuning kan meer mensen op de fiets helpen-

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Koen Van den Bergh wrote:

> Koen -elektrische ondersteuning kan meer mensen op de fiets helpen-

En dat is nou precies de vraag:
Wat is het belangrijkste effect van elektrisch ondersteund fietsen?
1. Meer mensen die niet konden fietsen gaan fietsen
2. Meer mensen die al fietsen worden een luie elektrisch ondersteunde
fietser

Ik denk dat we nog wel 100 mailtjes hierover kunnen schrijven maar we
zullen er niet uitkomen.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

191.861.807

to Ligfiets
heehoi

On 5 mrt, 14:56, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Geef dan een alternatief dat minder energieverbruik heeft en me zonder
> meer moeite te moeten doen ook om 3h30 naar Antwerpen brengt.

Ik wil niet onaardig klinken, maar waarom zou ik dat moeten doen? Ik
heb nooit iets over jouw specifieke situatie gezegd, en ga dat ook
niet doen. Ik spreek alleen verwachtingen uit over de effecten in het
algemeen. En in het algemeen zitten mensen in een totaal andere
situatie dan jij.

grjts 191.861.807 - extrapoleren is gevaarlijk

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> fietser
>
> Ik denk dat we nog wel 100 mailtjes hierover kunnen schrijven maar we

Helemaal mee eens! Zinloze discussie.

Laten we het weer gaan hebben over iets anders zoals het nut van een helm,
hoe met paarden om te gaan, grote wielen vs kleine wielen en het gebruik
van pseudoniemen op deze lijst. Dat is veel nuttiger.

Ik vraag me af wat de verborgen agenda van Hans is om dit onderwerp te
vermijden. Zou hij zelf een motortje in de Q hebben stiekem?

Grrz
Rode -ben ik er nog eentje vergeten?- Pioneer

Koen Van den Bergh

> [...]

> niet doen. Ik spreek alleen verwachtingen uit over de effecten in het
> algemeen. En in het algemeen zitten mensen in een totaal andere

De meeste mensen zitten inderdaad in een andere situatie, maar soms
wordt er hier wel vergeten dat voor heel veel mensen 10km een bijna
onoverbrugbare afstand lijkt om dagelijks met de fiets te doen.
Uiteindelijk zijn er veel van die mensen die geen goede verbinding
hebben met het ov en dus enkel kunnen kiezen tussen ondersteuning en
een auto of scooter oid. Vanwege de vooroordelen die er zijn of
onwetendheid kiezen er nu veel mensen voor de auto of een scooter.

Koen -heeft ook collega's die 2km te ver vinden om te fietsen-

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
2009/3/5 H. Wessels <H.We...@picardi.nl>:

> [...]
> 1. Meer mensen die niet konden fietsen gaan fietsen
> 2. Meer mensen die al fietsen worden een luie elektrisch ondersteunde

1: zie ik als positief, het geeft bepaalde mensen meer vrijheid.
2: zie ik ook geen probleem in. Wat mij betreft kiest ieder zelf welk
vervoermiddel hij of zij wil gebruiken, ik oordeel niet op iemand zijn
favoriete vervoersmiddel.

Koen -zal wel de luie fietsers zijn :D -

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
191.861.807 schreef:

> heehoi

> Ik wil niet onaardig klinken, maar waarom zou ik dat moeten doen? Ik

Moeten is natuurlijk een groot woord. Maar kwaad kan het toch zeker ook
niet. Als je schrijft dat in jou ogen de elektrische fiets alleen voor
bejaarden, de minder valide mens en luiwammesen is dan mag je best na
denken over wat het alternatief is voor de andere mensen. Wat voor jou
wel als alternatief kan gelden zal voor veel mensen die buiten die groep
vallen geen alternatief zijn.

> [...]
> niet doen. Ik spreek alleen verwachtingen uit over de effecten in het
> algemeen. En in het algemeen zitten mensen in een totaal andere

In wat voor een situatie zitten mensen in het algemeen dan wel? Is er
wel een algemene situatie te definiëren?

> grjts 191.861.807 - extrapoleren is gevaarlijk
André, interpoleren kan anders ook best gevaarlijk zijn.... Vrielink

Ful Valstar

to Ligfiets

On 5 mrt, 09:30, ligfries <ligfr...@gmail.com> wrote:

>.....levensduur gerekend.De hybrides komen er in deze berekeningen relatiefef slecht af.... veel
>onderhoud nodig hebben... ook aan a c c u ' s etc. .....in de loop der jaren verbetert.

USA-STUDIE: HYBRIDE FOUT

Bovenstaande veronderstellingen komen uit een Amerikaanse studie (Dhr.
Spinella) en zijn onjuist gebleken. Toch kom je die veronderstellingen
nog steeds overal weer tegen (net als 'in spinazie zit veel ijzer') en
dat komt vermoedelijk doordat (1) die USA-veronderstellngen voor een
niet-vtg-techneut heel aannemelijk klinken en (2) haast niemand weet
hoe (fraai) een hybride werkt.

Martin Kroon zei over dit rapport: "De hype van Spinella is intussen
wel door Jan en Alleman overgenomen als was het een wetenschappelijk
bewezen feit van het kaliber maan-draait-om-aarde. Man bijt hond, zo
noem ík het. Na lezing van het rapport snap ik hoe de fabel van de
Hummer en de Prius in de wereld gekomen is." en hij toonde de onzin
van de conclusies van de Amerikaanse studie aan:

http://www.groenopweg.nl/weblog/1224/Hummer-tegen-Prius-de-leugen-regeert?cache=no

Overigens geeft Hummer 6 jaar doorroestgarantie, Toyota 12 jaar.
M.a.w., die Toyota hybride mag je in een twee keer zo lange periode
afschrijven en dat scheelt nogal wat in een eco-berekening. Vast staat
(zelfs in de USA; de Camry was daar niet zo maar 5 jaar de best
verkochte auto) dat Japanse auto's ook mechanisch misschien wel 2 (of
10 keer ?) zo goed zijn/ zo lang mee gaan. Alleen al door voorgaande 2
zinnen verliest betreffende USA-studie haar waarde volledig.

Er zijn inmiddels voldoende argumenten/ervaringen om aan te nemen dat
ook de Japanse hybrides zeer onderhouds-/probleemloos lang mee zullen
gaan. Opmerkelijk is dat daar juist in de USA een mooi staaltje van te
vinden is: een amerikaanse liefhebber kocht op de sloop een schade
Honda Insight met 370.000 (driehonderd zeventig duizend) km op de
klok. Hij herstelde de schade en verving daarna de gebruikelijke
slijtage onderdelen, en de auto rijdt weer. Deze Insight (een 2 deurs
coupe; de 1e Honda Hybride) was niet eens een grote productie model;
er zijn er klein aantal van gemaakt om het eens uit te
proberen.

http://ecomodder.com/forum/showthread.php/reviving-2000-honda-insight-beater-1263.html

PRINCIPE HYBRIDE AUTO

Bijzonder jammer dat ooit voor de benaming 'Hybride' gekozen is want
dit woord geeft NIET aan waar het om gaat: terugwinning remenergie.
Een hybride-auto heeft naast de gebruikelijke brandstofmotor ook een
electromotor omdat je van remenergie geen fossiele brandstof kan
maken, wel electra + opslag. Dus niet omdat zo'n electro-/br.stmnotor
combinatie een beter brandstofverbruik op zou leveren, zoals je vaak
hoort.

En verder is kenmerkend de eenvoud van het hybride-systeem (hardware).
Zeker als je het vergelijkt met de modernste dieselauto's. Moeilijkste/
kostbaarste van een hybride is de software; zo programmeren dat alles
onder alle omstandigheden perfect werkt kost nu nog 5 jaar per nieuw
type.

PARALEL-HYBRIDE

De Toyota Prius is daar een voorbeeld van. Zeer eenvoudige hybride-
hardware; z'n versnellingsbak, een simpel en klein planetair
tandwielstelsel, komt overeen met die van een T-FORD uit 1909 of de
bekende Sturmey-Archer fiets driebak/achternaaf. Omdat hij altijd
electrisch wegrijdt kon de koppeling vervallen. Extra is natuurlijk de
remenergie-opslagaccu + regelectronica. Hiermee vergeleken is de USA-
gebruikelijk klassieke automatische bak giga groot, zwaar en
gecompliceerd.

Het blad AMT(2008-11) vertelt in haar rubriek 'werkplaats' iets over
het onderhoud aan een Prius en ging hiervoor te rade bij technisch-
trainer van de importeur, die vertelde: 98% van de Pius is een gewone
auto, 2% hybride techniek. Onderhoud om de 30.000 km. Prius wordt
sinds 2000 in EU geleverd en er is nog geen accupakket kapot gegaan.
Wat verder in het onderhoudsverhaal opviel was dat je als monteur wel
moet weten waar je aan werkt (dus opleiding/personeel kost meer) en
dat AMT schreef: "Maar misschien dwingt de betrouwbaarheid van deze
hybride nog wel het meeste respect af."

SERIE-HYBRIDE

Van de o n g e l o f e l i j k e eenvoud van dit systeem(hardware)
schrik je echt. Honda noemt het IMA of IMAS (Renault: Adivi) De
klassieke startmotor en dynamo zijn vervangen door een ring met
windingen om het vliegwiel heen + uitgebreide regelapparatuur. Komt er
op neer dat nu van bestaande vliegwiel/koppelingshuis een electromotor/
generator gemaakt is. Onder de motorkap is het dus zelfs eenvoudiger
geworden omdat de aandrijving van een losse dynamo ontbreekt. Extra in
de kofferbodem is een accu, that's all !!!

N I E U W E HONDA INSIGHT

Honda gebruikt de oude naam 'Insight' nu ook voor haar nieuwste, nu
net geintroduceerde, (5-deurs)hybride-auto. Z'n accu weegt 58 kg,
garantie op deze accu 15 jaar/ 240.000 km.

KORTOM

Het gestelde "De hybrides komen er in deze berekeningen relatief
[...]
(kinderziektes eruit etc)." is onjuist. Het tegendeel is eerder
waar. Dat de betreffende techniek beter/goedkoper wordt is natuurlijk
wel juist omdat dit voor alle auto-techniek op gaat/ kenmerk van massa-
fabrikage.

Nog een heel prettig hybride voordeel: het remsysteem wordt veel
minder belast (minder slijtage/onderhoud) waardoor je uiteindelijk tot
de slotsom komt dat ecologisch/economisch gezien de hybride een e n o
r m grote stap vooruit is. En, zoals dat gaat bij elke opmerkelijk
goede en vooral simpele uitvinding, je denkt gelijk: waarom is dit
systeem niet eerder op de markt gekomen? Het antwoordt daarop is even
simpel als het systeem zelf: brandstof te goedkoop.

Een Prius loopt in de stad daadwerkelijk 1 op 20, je verbaast je er
over waarom niet alle stads-taxi's verplicht hybride zijn.

Ful

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> denken over wat het alternatief is voor de andere mensen. Wat voor jou
> wel als alternatief kan gelden zal voor veel mensen die buiten die groep

Wat doet iedereen toch alsof luiwammes een slecht iets is. Als er geen
luiwammesen waren waren er nooit mensen gaan nadenken over hoe iets
simpeler/beter/sneller/makkelijker/efficienter kan.

> In wat voor een situatie zitten mensen in het algemeen dan wel? Is er
> wel een algemene situatie te definiëren?

Veel mensen zitten in de algemene situatie dat ze denken dat met de
fiets naar het werk geen optie is.

De gemiddelde Nederlander legt per dag 32.6 km af.
Met de auto: 16.5
Met de fiets: 2.5

Voor werk: 8.8 km
Met de auto naar het werk: 6.8 km
Met de fiets naar het werk: 540 m.

Recreatief: 7.0 km
Met de auto: 4.7
Met de fiets 670 m.

Wat weten we?
De gemiddelde Nederlander fiets meer recreatief dan naar en van het werk.
De gemiddelde Nederlander rijd minder auto recreatief dan naar en van het werk.
Er worden 16 maal zoveel woon-werk kilometers met de auto gemaakt dan met de fiets.

Grrz
Rode -540 m gemiddeld per dag betekend niet dat de gemiddelde fietser
slechts dat fietst. Heel veel mensen fietsen geen meter.- Pioneer

Ful Valstar

to Ligfiets

On 5 mrt, 15:17, Rode Pioneer <RodePion...@gmail.com> wrote:

>Helemaal mee eens! Zinloze discussie. Laten we het weer gaan hebben over iets anders zoals het nut >van een helm, hoe met paarden om te gaan, grote wielen vs kleine wielen en het gebruik van >pseudoniemen op deze lijst. Dat is veel nuttiger.Rode -ben ik er nog eentje vergeten?- Pioneer

Ja, rotondes

Ful- hm.....wielen.........

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Rode Pioneer schreef:

> Wat doet iedereen toch alsof luiwammes een slecht iets is. Als er geen
> luiwammesen waren waren er nooit mensen gaan nadenken over hoe iets
> simpeler/beter/sneller/makkelijker/efficienter kan.

Ik neem aan dat je dat niet uit mijn stukje haalt want ik heb nooit
beweerd dat luiwammes een slecht iets is. Ik ben het volledig eens met
wat je hierboven verder schrijft.

André Vrielink

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Ful Valstar schreef:

> USA-STUDIE: HYBRIDE FOUT
>
> Bovenstaande veronderstellingen komen uit een Amerikaanse studie (Dhr.
> Spinella) en zijn onjuist gebleken. Toch kom je die veronderstellingen

---knip---

> [...]
> net geintroduceerde, (5-deurs)hybride-auto. Z'n accu weegt 58 kg,
> garantie op deze accu 15 jaar/ 240.000 km.

Interessant om te lezen!
Gaan die accu's echt 15 jaar mee? ik kan me dat niet goed voor stellen.
ik ken dan ook geen accu's die dat kunnen en ben wel nieuwsgierig naar
wat voor een accu's dat dan zijn.

André Vrielink

ligfries

to Ligfiets
Ful gaat weer in volle vaart:

> [...]
> dat komt vermoedelijk doordat (1) die USA-veronderstellngen voor een
> niet-vtg-techneut heel aannemelijk klinken en (2) haast niemand weet

Ik vind het wel heel knap dat jij (meent te) we(e)t(en) waar ik mijn
informatie vandaan heb, want dit keer heb ik er geen
literatuurverwijzing bij gezet. In mijn opmerking zeg ik ook niets
over hoe goed of slecht hybrides zijn, alleen dat ze er relatief
slecht uitkomen. De Hummer heb ik niet genoemd. Ik heb ook niet gezegd
hoe de berekeningen precies zijn uitgevoerd.
Ik neem aan dat je niet wil ontkennen dat de eerste generaties van
nieuwe technologien nog wel wat aanloop problemen kunnen hebben. Dat
betekent dus over een korte levensduur (want nog niet langer op de
markt) een relatief hoog onderhoud (= veel energie) een ongunstige
bias geeft voor een zeer moderne auto.
Als je die kinderziekte periode uit bent en meer gegevens hebt over
echte levensduur van zo'n auto, dan wordt het plaatje geheel anders.
Die twee dingen heb ik gezegd. Niets meer, niets minder.

Ik durf de berekening wel aan dat overall een nissan micra over
300.000 km minder energie nodig heeft dan een Lexus Hybrid over
diezelfde afstand. Van een micra weet ik dat 300.000 km haalbaar is.
Van de Lexus Hybrid wil ik het best geloven, maar heb ik geen
gegevens.

Wat jij nu doet is een klein stukje van mijn verhaal citeren, dat
volledig uit zijn verband rukken, er rapporten aan verbinden waarvan
ik niet zeg dat ik ze gebruikt heb en dan vervolgens een op zich heel
boeiend verhaal over de mogelijkheden van hybride voertuigen en hun
fantastische eigenschappen aan ophangen. Dat is kapen van een subject.

> [...]
> Hummer en de Prius in de wereld gekomen is." en hij toonde de onzin
> van de conclusies van de Amerikaanse studie aan:

Nu heb je zelf slecht je eigen link gelezen.

> http://www.groenopweg.nl/weblog/1224/Hummer-tegen-Prius-de-leugen-regeert?cache=no

Ten eerste is Martin Kroon iemand die rechten gestudeerd heeft en
vervolgens in allerhande beleidsfuncties heeft gewerkt. Niet de beste
kwalificatie om een rapport als dit te kunnen beoordelen. Juister was
geweest als je zelf het hele Spinella rapport had doorgewerkt.
Wat nog veel belangrijker is, is wat Martin Kroon zelf hierover zegt
(over het rapport):

Eerste indruk: een schat aan informatie, vernietigender voor
Detroit dan
voor Toyota, en interessante munitie voor autohaters. Helaas
ook: een
ondoorzichtige brij van gegevens, en onnavolgbare
interpretaties op basis
van speculatieve rekensommetjes, voor leken - zoals
consumenten en
journalisten - totaal onbegrijpelijk.

Waarmee Martin in feite aangeeft dat ie het rapport niet in zijn
geheel kan bevatten en interpreteren.

Wat Martin daarna zegt is veel belangrijker:

Wie alleen zijn conclusies of eindcijfers gebruikt gaat de mist
in. Aan Radar heb je dan niks.

Daar heeft hij een heel sterk punt. En wat mij betreft heeft hij
helemaal gelijk. Maar goed, dat Radar de mist in gaat is - in
tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden - niets nieuws.

Wat ik je dus van harte aanraad is als dit onderwerp je inderdaad wat
doet, om het Spinella rapport wel zelf te lezen. Ga zelf kijken wat
hij heeft gedaan, hoe hij het heeft gedaan en ga zelf alle tabellen
interpreteren. Laat de conclusies en eindcijfers voor wat ze zijn en
trek je eigen conclusies.

Als je wilt kun je er nog een aantal eigen berekeningen langs leggen
en dan zien waar je uitkomt.

Martin Kroon heeft gelijk dat het een groot rapport is en dat het wel
heel veel informatie bevat die niet altijd even toegankelijk is. Maar
iemand met een goede achtergrond moet wel degelijk in staat zijn om
het te volgen.

Succes met lezen en kom dan nog eens terug.

Groeten,

Kees - maar ik geef toe dat Spinella 1 van de (meerdere) bronnen is
die ik heb gebruikt - van Malssen

191.861.807

to Ligfiets

On 5 mrt, 15:58, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:
> [...]
> bejaarden, de minder valide mens en luiwammesen is dan mag je best na
> denken over wat het alternatief is voor de andere mensen.

Goed. Ik zal proberen het samen te vatten

1) In verreweg de meeste situaties is de echte, zuiver
spieraangedreven fiets een stuk duurzamer dan de electrische fiets,
vanwege voordelen op het gebied van gezondheid, milieu, veiligheid en
innovatie.
2) De alom bejubelde electrische fiets draagt daarom een levensgroot
risico in zich op een rebound-effect.
3) Een goede manier om met dit dilemma om te gaan lijkt mij dat
fietsers zichzelf een imago aanmeten van sportieve lui die voor het
echte fietsen gaan. Dit om te zorgen dat de electrische fiets het
imago van een "second-best" krijgt, zodat de opkomst van de
electrische fiets niet ten koste gaat van de echte fiets.
4) Ik wil dat het overduidelijk is dat ikzelf zuiver op eigen
spierkracht fiets.

Merk op dat ik
a) Over percepties en imago's praat;
b) Niets wil verbieden;
c) Niemand het land uit wil gooien;
d) Niet over specifieke, uitzonderlijke situaties praat (daar gaan
imago's ook niet over, dus dat treft);
e) Geen actie van de overheid eis;
f) De electrische fiets nog steeds een stuk beter vind dan de auto.

grtjs, 191.861.807 - in een beleidstekst schrijf ik "mensen die minder
sportief zijn" en dan weet ook iedereen wat dat betekent

Reinier

to Ligfiets

On 5 mrt, 12:33, Gele Passie <GelePas...@gmail.com> wrote:

> Ik kan me echter wel boos maken om de zogenoemde luiwammessen zonder
> beperking die gebruik maken van de e-fiets.

Helemaal mee eens. Maar ik kan me nog meer ergeren aan pubers en
adolescenten op scootertjes en brommertjes, die die dingen doorgaans
gebruiken om hun beperkte wereldje met een straal van 10 km onveilig
te maken. Mensen in de bloei van hun leven die zich ongemotoriseerd
alleen binnenshuis en eventueel in een winkelstraat verplaatsen. Zeker
na recente berichten die deze dingen qua uitstoot vergeleken met
vrachtwagens, in combinatie met het nutteloos gebruik, mag wat mij
betreft het bromfietscertificaat afgeschaft worden en ingeruild tegen
een gehandicaptenpas. En als je die niet hebt, ga je maar fietsen om
te voorkomen dat je hem krijgt.

Reinier - alles is slecht voor het milieu, maar sommige dingen zijn
slechter voor het milieu dan andere - van Rij

Ful Valstar

to Ligfiets

On 5 mrt, 17:33, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:
> [...]

>ik ken dan ook geen accu's die dat kunnen en ben wel nieuwsgierig naar wat voor een accu's dat dan >zijn. André Vrielink

15 jaar, dat is wel de bedoeling. Het is(zijn) een Nickel-
Metallhydride accu, merk: Sanyo. 84 cellen van 1,2 volt. Totaal
spanning 100,8V. Kapaciteit 5,75 Ampere-uur. In Allert zn Insight 2
deurs-coupe zat kennelijk nog niet zo'n type accu en die ging kapot;
rijdt trouwens in de praktijk gewoon meer dan prima; het functioneert
allemaal vanzelf, voelt aan als de kluisdeur van de Rabobank, en rijdt
1 op ruim 30. Dat alles maakt die auto nogal sensationeel.

Ontwikkelingen gaan door. Huidige Insight-hybride is van de 4e
generatie (sinds 1999). In vergelijk met de laatse Civic-hybride valt
op dat er nu een CVT gebruikt wordt; hierdoor kan de motor beter in
het optimale werkgebied gehouden worden. En verder is hybride gedeelte
19% kleiner en 28% lichter geworden. Die nieuwe Insight staat op het
bodemgroep van de laatste Jazz. Die Jazz heeft dus al een kuil in de
koffer voor de accu, en ja de Jazz-hybride komt op de markt tussen
2010-2012.

Waarmee nog eens benadrukt kan worden dat de USA-studie uitslag grote
onzin is; in ieder geval is een Honda-Hybride een hele normale (dus
niet eco-kostbaar ofzo) auto, maar dan voorzien van een kuil in de
kofferruimte tbv de accu. En het recycleren van de accu zal tzt wel
goed gaan. Als je een nadeel van dit systeem zou moeten bedenken zou
je hoog uit het gevaar van accu-diefstal kunnen noemen want goedkoop
zullen die accu's niet zijn (voorlopig).

Ful

Reinier

to Ligfiets

On 5 mrt, 15:08, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:

> [...]
> 1. Meer mensen die niet konden fietsen gaan fietsen
> 2. Meer mensen die al fietsen worden een luie elektrisch ondersteunde

Ik denk dat dit niet de belangrijkste doelgroepen zijn. Vooropgesteld
dat het gaat om een e-fiets met weersbescherming á la velomobiel, denk
ik dat het uiteindelijk mensen uit de auto gaat trekken.
Autoforensen zijn gemiddeld mensen die
1. heel goed kunnen fietsen, maar niet van zweten houden
2. daarbij dénken dat 15 km fietsen (wat hun woon-werkafstand is) een
bovenmenselijke prestatie is, zeker als het regent, waait of koud is,
dan is het iets buitenaards
3. graag weinig tijd kwijt zijn aan reizen, dus niet zo van files
houden.
4. zich voortbewegen met een V gem van nog geen 25 km/h.
5. in hun eentje in een vervoermiddel zitten.
6. één tas bij zich hebben, soms 2.
7. genoeg hebben aan een actieradius van plm 40 km.

Voor déze mensen biedt de ondersteunde of elektrisch gemotoriseerde VM
extra voordelen (kortere reistijd door minder files, geen rijbewijs
nodig, aanzienlijke kostenbesparing op brandstof, APK en onderhoud,
wegenbelasting, makkelijker en goedkoper parkeerplek vinden) naast de
hun al bekende voordelen van de auto (lui kunnen zitten en droog
blijven en komen waar je wezen wilt)

Wat je 2e groep betreft: Voor iemand die doorgaans fietst worden
sommige van die voordelen nadelen omdat in verg. met de fiets het
verbruik hoger is, de aanschaf duurder, of bijvoorbeeld omdat je na
een beetje oefenen wellicht met een quest op een goed traject sneller
bent zónder motor ;) Dus die zullen niet zo snel lui worden denk ik.
Daarbij wordt je actieradius verkleind, een tocht van 200 km op een
dag is er niet meer bij. En de korte-afstands-boodschappen-doen-op-de-
Gazelle-fietser gaat geen €5000,- neertellen voor dat doel.

Je 1e groep denk ik dat wel klopt, mensen die graag fietsten, maar dat
niet meer kunnen, kunnen dat soms met ondersteuning wel weer, maar die
zullen ook niet snel een dure sunrider aanschaffen, maar een
ondersteunde fiets die meer leek op wat ze hadden.

Reinier - blijft allemaal koffiedik...de toekomst zal het uitwijzen -
van Rij

Ful Valstar

to Ligfiets

On 5 mrt, 17:56, ligfries <ligfr...@gmail.com> wrote:

>Ik vind het wel heel knap dat jij (meent te) we(e)t(en) waar ik mijn informatie vandaan heb

Zo groot is de wereld tegenwoordig niet meer, en waar de onzin/afgunst
vandaan kwam (USA) was/is ruimschoots bekend.

>Ik neem aan dat je niet wil ontkennen dat de eerste generaties van nieuwe technologien nog wel wat >aanloop problemen kunnen hebben.

Idd, maar het opvallende is dat nou juist dat de Japanse Hybride
techniek ook bij de start al zo goed was.

>Als je die kinderziekte periode uit bent en meer gegevens hebt over echte levensduur van zo'n auto, >dan wordt het plaatje geheel anders. Die twee dingen heb ik gezegd. Niets meer, niets minder.

Nogmaals, de 1e hybrides waarom al buitengewoon goed. En VOORAL: het
hybride systeem is buitengewoon zinnig. Je hebt mn verhaal niet
gelezen. Ook niet het stukje over die Insight Hybride met 370.000 km
op de klok. En nogmaals de Honda hybride (hardware)techniek stelt niks
voor t.o.v. bijvorbeeld moderne diesel. Tis een relatief simpele
(vergrote)dynastart + een extra accu; vanwaar de twijffel ? Dus je kan
nu keihard concreet concluderen dat e.e.a. eco-technisch wel goed zit.
Wat zou er fout kunnen gaan dan ?

>Ik durf de berekening wel aan dat overall een nissan micra over 300.000 km minder energie nodig >heeft dan een Lexus Hybrid over diezelfde afstand.

Een vette Lexus vergelijken met een Micra is niet zinnig. Je moet
domweg de Micra voorzien van Hybride. Dat gaat Honda met de Jazz doen.
Als ik het goed begrepen heb komt Toyota binnenkort met dynastart op
de IQ(zit er nu al op?) en later Aygo (hebben nu al zelfde motor+bak).
Volgende stap is makkelijk te bedenken: extra wikkelingen om de Aygo
dynastart (hogere capaciteit) + dikke accu in de (vergrote ?)koffer en
je hebt een Aygo/IQ hybride. Simpele techniek, goedkoop, 1 op 25-30.
Think about it. Bij IQ liggen uitlaatdemper + brandstoftank onder de
voorstoelen. Van IQ komt volgend jaar een 5 deurs versie; 1 x raden
wat er onder de achterbank komt te liggen. Waanzinnig, wat een mooie
techniek en geniaal simpel.

Ful

ligfries

to Ligfiets
Ful leest selectief en produceert daardoor helaas ook onzin:

> Zo groot is de wereld tegenwoordig niet meer, en waar de onzin/afgunst
> vandaan kwam (USA) was/is ruimschoots bekend.

Er zijn meer bronnen dan het Spinella verhaal. Ik heb ook meer bronnen
gebruikt. En in tegenstelling tot jou heb ik het wel helemaal gelezen.
En in tegenstelling tot Martin Kroon heb ik het wel kunnen bevatten
(het Spinella verhaal).
Ik heb geen woord gezegd over afgunst.
Ik heb je nog geen enkel punt van mijn verhaal aan zien tonen als
onzin.
En wat de USA betreft, waarom je die erbij haalt is mij een raadsel.

> Idd, maar het opvallende is dat nou juist dat de Japanse Hybride
> techniek ook bij de start al zo goed was.

En meteen vanaf de eerste accu alle accu's al 240.000 km mee gaan? Dat
durf je toch niet met droge ogen te beweren?
Hoe goed een techniek vanaf het begin al is, kinderziektes horen er
bij als je iets op de markt zet. En daar is helemaal niets mis mee.
Juist door de eerste voertuigen "in de markt" te zetten kun je feed-
back van gebruikers krijgen.
Neem bijvoorbeeld - om weer wat meer on-topic te komen - de
velomobielen. De eerste alleweders waren al fantastische machines. Als
je die vergelijkt met de op dat moment gangbare fietsen een enorme
stap vooruit. Als je ze echter vergelijkt met de huidige versie van
Quest/Versatile/Mango/WAW en andere VM-en, dan was er nog een hoop
vooruitgang te boeken. Maar als die eerste Alleweders niet in de markt
gezet waren, waren die Questen, Mango's en Versatiles er nooit
gekomen.
Zo is het ook met die hybride auto's. Ook een nog niet perfecte,
schreeuwend dure hybride moet op de markt gezet worden. En ik ben de
Japanners dankbaar dat ze dat gedaan hebben. Dat ze hun nek hebben
uitgestoken en hebben laten zien wat mogelijk is.
Dat wil echter niet zeggen dat die allereerste hybrides meteen ook de
overall-allerzuinigste auto's waren. Ze zijn niet zo "heilig" als ze
door sommigen wel eens worden verklaard. Niets meer en niets minder
hoef je te lezen in mijn opmerking dat ze relatief minder goed uit de
berekeningen komen.

> Nogmaals, de 1e hybrides waarom al buitengewoon goed. En VOORAL: het
> hybride systeem is buitengewoon zinnig. Je hebt mn verhaal niet
> gelezen.

Ik zeg dit niet snel en al helemaal niet snel op een mailinglijst,
maar nu wel: Dit is ronduit onzin wat je hier schrijft.
Ik lees altijd alles. En als ik reageer lees ik het minstens twee
keer.
Ik heb nergens beweerd dat hybride niet zinnig is. Niet in deze draad
en voor zover ik me kan herinneren ook nergens anders. Dus waarom je
dat in een antwoord op mijn mail moet schrijven is me volstrekt
onduidelijk. Nou ja, niet helemaal. Je hebt kennelijk een stokpaardje
aan je stal toegevoegd en vindt mijn mails een goede kapstok om ze aan
op te hangen.

> [...]
> (vergrote)dynastart + een extra accu; vanwaar de twijffel ? Dus je kan
> nu keihard concreet concluderen dat e.e.a. eco-technisch wel goed zit.

Als er iemand is die niet leest, ben jij het. Je gaat niet in op wat
ik wel schrijf, je verzint dingen die je mij toedicht en vervolgens
reageer je daarop. Opnieuw: dat is dus onzin. En als je niet op mijn
inhoud wilt reageren, prima, maar dan hoef ik dus ook niet meer op jou
te reageren.
Nog een keertje dan: ik heb geen twijfel geuit. Niet in deze draad en
niet in een andere.
Ik daag je dan ook uit om de hele Spinella studie te lezen en daaruit
je conclusies te trekken. Je eigen conclusies. Niet die van Spinella,
niet die van mij, niet die van Martin Kroon. Maar je eigen conclusies
en dan graag erbij waarom je wat uit welke tabel wel of niet hebt
betrokken in je conclusies. Dan laat je merken dat je zelf wel leest
en begrijpt en niet alleen anderen napapagaait.

> Een vette Lexus vergelijken met een Micra is niet zinnig. Je moet
> domweg de Micra voorzien van Hybride. Dat gaat Honda met de Jazz doen.

Het lijkt een klein beetje tot je door te dringen.
Vraagje: welke auto's zijn als eerste als hybride op de markt gezet?
Antwoord: de dikke bakken (logisch vanuit de markt positie)
Vraagje: waren die auto's dan de meest zuinige auto's?
Antwoord: nee, dat zijn de kleine, lichte plof-auto's.

Natuurlijk zijn lichtgewicht hybrids zuiniger dan lichtgewicht
plofauto's. Net zoals elektrisch ondersteunde vm-en zuiniger zijn dan
hybride Honda Jazz. Maar die lichtgewicht hybrids zijn er nog niet of
nog maar net. De voor vergelijking beschikbare hybrids in de Spinella
studie zijn dus geen lichtgewicht hybrides, maar zware bakken. En dus
niet de zuinigste. Simpel. Moet zelfs jij kunnen snappen.

Groeten,

Kees - dol op zuivere spierkracht - van Malssen

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> allemaal vanzelf, voelt aan als de kluisdeur van de Rabobank, en rijdt
> 1 op ruim 30. Dat alles maakt die auto nogal sensationeel.

Een NiMh accu blijft echt niet 100$ van de capaciteit houden. Mijn NiMh
accus hebben gemiddeld nog 1332 mAh over van de 2300 na 4 jaar. Dat houd
in dat de accu zo'n 13% per jaar verliest. Dat is een getal dat mij niet
vreemd overkomt. Als iemand andere getallen heeft dan graag.

Als we cellen van 1.2V in serie zetten, 84 tot 100 tot 118 V dan is het
een feit dat ze niet allemaal even hard degenereren en het serie product
harder gaat dan het individu.

Laten we er voor het gemak even van uit gaan dat de NiMh's voor de auto
veel beter zijn dan de mijne en dat dat effect niet optreed. Laten we
daarom uit gaan van halve aftakeling: 7% per jaar. Na 15 jaar is die
accu dan nog slecht 34% van de originele capaciteit. Dat houd in dat je
terug bent naar ongeveer 1 op 10.

Het lijkt me dus aperte onzin om te stellen dat die accu na 15 jaar nog
"even goed" is of "garantie op deze accu 15 jaar". Persoonlijk vind ik
dat een accu "even goed" is met 80% van het origineel. Dat zou in dit
geval een capaciteit verlies betekenen van 1.5%. Geen enkel accu die ik
ken kan aan die cijfers voldoen.

Conclusie: Het 15 jaar garantie voor een accu verhaal verdient meer
ondersteuning wat het sluit niet aan bij de moderne stand van
zaken/inzicht. Ik -en ongetwijfeld André Vrielink ook- wacht met smart
op jouw onderbouwing van deze boute feiten.

> kofferruimte tbv de accu. En het recycleren van de accu zal tzt wel
> goed gaan. Als je een nadeel van dit systeem zou moeten bedenken zou

Dat roept men over radioacitef afval ook nog steeds....

Grrz
Rode Pioneer

cowboy02

to Ligfiets
> [...]
>
> Vergeet niet dat zonder ondersteuning fietsen geen optie is, ik wil
> buiten het werk namelijk ook nog iets kunnen doen.

WaT Dacht je van de raketaandrijving http://www.hybride-alleweder.blogspot.com/
of die het zolang volhoud weet ik niet maar snel is het wel

Herm@n

Marco Roepers

to ligf...@googlegroups.com
Op 06-03-09 heeft cowboy02<hvd...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> Geef dan een alternatief dat minder energieverbruik heeft en me zonder
> WaT Dacht je van de raketaandrijving
> http://www.hybride-alleweder.blogspot.com/
> of die het zolang volhoud weet ik niet maar snel is het wel

Maar na de aankondiging van een testrit is het (de) blog niet meer
bijgewerkt sinds 2007....

Marco -heeft er iemand nog een vuurloze stoomalleweder?- Roepers

Groeten,

Marco

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> allemaal vanzelf, voelt aan als de kluisdeur van de Rabobank, en rijdt
> 1 op ruim 30. Dat alles maakt die auto nogal sensationeel.

Laten we nog wat meer rekenen aan de getallen die je leverde.

Je stelt:
- 58 kg
- 5.75 Ah
- 84 cellen
- 1.2 V per stuk

Hoeveel energie zit er nu werkelijk in die accu's?
5.75 [Ah] * 84 [] * 1.2 [V] * 3600 [s/h] = 2.1 [MJ].

Ter vergelijking: dit is de zelfde hoeveelheid energie als 62 [mL]
benzine (uitgaande van 34 [MJ/L]).

Als een auto zo'n 30 km/L kan rijden met de verbrandingsmotor en de
elektromotor net zo efficiënt is als de benzine motor kom dus
slechts 0.062*30=1.9 km ver mee. Ik ben geen auto expert maar dat lijkt
mij zelfs in de stad een niet heel efficiënt getal.

Daarnaast: als we die wonder accu er uit slopen en er 84 D-cellen van de
Conrad (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=250156) dan is je accu nog
maar 84*157 [g] = 13.2 [kg]. Als bonus is zit er dan ook nog eens 39% meer
energie in.

We kunnen dit verhaal nog sterker maken. We nemen nu loodaccu's
(http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=250202). We reken gunstig en
gebruiken er 9 zodat we die 100 [V] zeker halen. Dan komen we uit op een
massa van 9*2.7 = 24.3 [kg].

Kortom: je cijfers kloppen van geen kant. De energie capaciteit klopt
niet bij het gewicht. De totale hoeveelheid energie in de accu lijkt ook
zinloos weinig.

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Rode Pioneer wrote:
> Als een auto zo'n 30 km/L kan rijden met de verbrandingsmotor en de
> elektromotor net zo efficiënt is als de benzine motor kom dus

Een elektromotor is heel erg efficient: zo'n 95% van de elektrische
energie die je er instopt wordt omgezet in mechanische energie.

goochelsake

to Ligfiets

Hans Wessels:
> Een elektromotor is heel erg efficient: zo'n 95% van de elektrische
> energie die je er instopt wordt omgezet in mechanische energie.

1,9km / 30% * 95% = nog steeds erg weinig

Sake -genoot van het mooie weer op de fiets vanmorgen- Bloemhof

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> Hans Wessels:
>
> 1,9km / 30% * 95% = nog steeds erg weinig

Ik overschatte de efficientie van de benzine motor inderdaad
schromelijk. Ik verkeerde abuis dat die in de zelfde orde (80%) lag. Dat
halen ze nog niet blijkt :)

wtv.nl

to Ligfiets
On 6 mrt, 10:33, goochelsake wrote:
> Sake -genoot van het mooie weer op de fiets vanmorgen- Bloemhof
'k Wou dat ik je het kon nazeggen, maar 'k zit al dagen gedwongen
binnen met een hardnekkige keelontsteking/verkoudheid en buiten is het
een grauwe, zompige boel waar je ook niet vrolijk van wordt...

> Hans Wessels:
> 1,9km / 30% * 95% = nog steeds erg weinig

Nog even wat rekenwerk, maar nu uit een heel andere hoek:

Volgens een Nederlandse firma die erg veel ervaring heeft met
electrische tractie, is de wijze van uitvoering daarvan heel
belangrijk. Het gaat hier om e-Traction, http://www.e-traction.nl/ .
Op hun website staat onder meer: "Building electric vehicles with
conventional design methods (eg. with transmission and differential)
will, 90% of the time not live up to expectations of acceleration,
operating distances and vehicle weight." Daarom bepleiten ze het
gebruik van wielen met naafmotoren. Niet dat dat zo revolutionair
nieuw is: de naafmotor is al door Lohe Porsche in 1901 uitgevonden.
Maar Porsche was eigenlijk te vroeg: "Lohner Porsche already
discovered the genius of this traction concept but was hampered with
insufficient battery technology and power electronics. One century
later, technology has matured and the concept of direct-drive can be
applied again." (Een mooi voorbeeld dus van hoe belangrijk is om een
'open mind' te houden en de mogelijkheden steeds weer te overwegen aan
de hand van ontwikkelingen op soms een heel ander gebied!)

Naar mijn weten is er nog geen hybride of zuiver elektrisch
aangedreven personenauto die met naafmotoren werkt:
"Conventional electric vehicles customarily make use of the same
energy transfer systems found in vehicles with fossil fuel engines,
which utilizes multiple cogwheels and bearings embedded in gearboxes,
differentials, and shafts to power the wheels. Together these
conventional components represent a formidable resistance usually
absorbing roughly 50% of the energy input under nominal driving
conditions."
"Fossil fuel engines typically have a fairly low efficiency rating of
less than 50%. This means that only 50% of the potential energy within
the fuel is realized at the initial point of output, the crankshaft.
Combining the low efficiency of fossil fuel engines (<50%) with the
additional loss of power through the energy transfer systems (50%) an
efficiency of less than 25% is ultimately experienced at the wheels."

Dus zelfs de Toyota Prius, heilig verklaard of niet, haalt nog lang
niet het onderste uit de kan voor wat betreft mogelijke
efficiencywinst en gewichtsvermindering.

De e-bike, al dan niet met een luiwammes erop, zit wat dat betreft dus
slimmer in elkaar...

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
wtv.nl schreef:

> Nog even wat rekenwerk, maar nu uit een heel andere hoek:

Na aanleiding van een discussie een tijdje geleden heb ik al eens
opgezocht wat het rendement van een moderne brandstof motor in auto's is
dat zit zo ergens rond de 30-35% een diesel kan nog iets hoger scoren
zo'n 35-40%. Een elektromotor zit in zijn gunstige toeren bereik zo
ergens tussen de 80 tot 95% daar komen dan nog de verliezen voor de
regeling en verliezen bij het laden en ontladen van je accu's bij.

André Vrielink

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Ful Valstar schreef:

> [...]
> Metallhydride accu, merk: Sanyo. 84 cellen van 1,2 volt. Totaal
> spanning 100,8V. Kapaciteit 5,75 Ampere-uur. In Allert zn Insight 2

Ik heb gisteravond nog even wat verder gelezen en in de nieuwe Insight blijken Lithium-Ion accu's te komen, in de oudere modellen zaten NiMh accu's.
Maar overal lees ik dat Li-Ion wanneer ze tot hun ondergrens worden ontladen zo'n 500 laad cycli aan kunnen. Wanneer ze relatief vol gehouden worden (50%) kunnen ze zo'n 5-10 maal langer mee gaan.

André Vrielink

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> Maar overal lees ik dat Li-Ion wanneer ze tot hun ondergrens worden ontladen zo'n 500 laad cycli aan kunnen. Wanneer ze relatief vol gehouden worden (50%) kunnen ze zo'n 5-10 maal langer mee gaan.

Lions zijn voor voor veel toepassingen geschikter. Ze hebben grote
voordelen zoals kleiner vollume en lichter. Er kleven ook nadelen aan.
Ze zijn bijvoorbeeld lastiger te laden. Ga je echter een auto maken van
lijkt dat me dikke onzin omdat je daar ook een goede lader kan maken :)

Een ander groot voordeel is dat de zelfontlading veel minder is. Ook
hebben ze minder last van geheugen effect. Dit, met de door jou al
aangegeven voordelen, maakt het een hele leuke accu voor mobile
telefoons. Bijna alle nieuwe telefoons komen met Lions terwijl oude nog
gewoon NiMh of zelf NiCd accus hadden.

Grrz
Rode -het is vast niet de laatste accu die ontwikkeld word- Pioneer

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Recente ontwikkelingen van Apple in lithium polymeer accu's voor de
17" MacBook Pro maken het mogelijk dat nu tot 1000 x kan worden
opgeladen. Er is dan nog 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit over.
Die 1000x betekent dan volledige laad- en ontlaad cycli. Als je de
computer op de accu bijv. steeds tot 50% ontlaadt, dan kun je 2000 x
laden en ontladen.
Een standaard Li-ion accu moet zo'n 500 keer kunnen worden opgeladen.
Een Li-ion accu komt meestal eerder aan zijn eind door chemische
veroudering dan doordat het maximum aantal laadcycli is bereikt. In de
praktijk is een li-ion accu dan ook na 200 tot 300 keer laden aan het
eind van zijn latijn. Daarom rept Apple ook bij deze nieuwe accu niet
over een levensduur in jaren. Nikkel-metaalhydride (NiMH) accu's
hebben dit chemische verval minder, maar kunnen bij gelijk gewicht
minder energie opslaan dan Li-ion.
Een probleem van Li-ion is ook het soms onvoorspelbaar gedrag van deze
accu's. Ze zijn kritisch waar het het opladen betreft. Gebeurt dit
niet met de goede lader, dan is brand of ontploffing niet denkbeeldig.
Ook kromtrekken of opzwellen komt voor. Vorige maand werd plotseling
mijn 17" MacBook Pro 3 mm dikker en ging geheel uit zichzelf aan het
typen. Met veel moeite kon de opgezwollen li-ion accu eruit worden
gehaald.
Wim - wel onder garantie vervangen - Schermer

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer schreef:

> Op 6 mrt 2009, om 11:45 heeft André Vrielink het volgende geschreven:

---knip---

> [...]
> over een levensduur in jaren. Nikkel-metaalhydride (NiMH) accu's
> hebben dit chemische verval minder, maar kunnen bij gelijk gewicht
Dat van die chemische veroudering ben ik inderdaad ook meerdere keren tegen gekomen, mede om die reden lijkt mij de 15 jaar levensduur van een accu die eerder werd genoemd erg onwaarschijnlijk. Ook een NiMh gaat dat niet redden, voor zover ik dat terug heb kunnen vinden.

André Vrielink

Henk de Leeuw

to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Mar 6, 2009 at 10:07 AM, Rode Pioneer <RodeP...@gmail.com> wrote:
[...]

Zij het dat je daar vergeten was dat een automotor maar een rendement heeft van zo'n 30%, dus heb je voor dezelfde hoeveelheid energie op de wielen 200 ml benzine nodig.
Nog steeds niet veel, inderdaad, maar...

[...]
... dat wordt dus zo'n 6 km. Ook niet veel, maar die elektromotor is alleen bedoeld om te helpen bij optrekken, en de remenergie op te vangen. In 6 km is je auto hopelijk wel opgetrokken, en de capaciteit is ook ruim voldoende om alle remenergie in op te slaan.

[...]

Ho, die Conrad cellen zijn geoptimaliseerd op energieinhoud per gewicht/volume.
Dat is niet noodzakelijkerwijze ook op levensduur.
Voor gebruik in een auto met deze doelstelling, optrekhulp en remenergiebuffer, is lange levensduur belangrijker dan capaciteit. Dat leidt tot compleet andere overwegingen voor de accuconstructie.

Kortom: je cijfers kloppen van geen kant. De energie capaciteit klopt
niet bij het gewicht. De totale hoeveelheid energie in de accu lijkt ook
zinloos weinig.
Integendeel, de cijfers lijken mij alleszins redelijk, als je het doel van de accu's in ogenschouw neemt.

Henk de Leeuw.

Mark van Gorkom

to ligf...@googlegroups.com

> [...]

>Naar mijn weten is er nog geen hybride of zuiver elektrisch
>aangedreven personenauto die met naafmotoren werkt

Youtube filmpje met Michelin motorwiel:
http://www.youtube.com/watch?v=oQbuvihV29U&feature=related In de
links staan er nog meer (wiel van Siemens, auto van Volvo, auto's met
Michelinwielen)
Ziet er behoorlijk geavanceerd uit, met adaptieve (electrische)
vering en remmen in het wiel gebouwd. Kun je zo ongeveer 4 van die
wielen aan een bedstee schroeven, accupakket erbij, en je hebt een auto...
Dat je met regeneratief remmen ruim 1g remvertraging kunt bereiken is
ook wel indrukwekkend (maar dan graag wel met 4-puntsgordels!)

Mark - zat na 4 muisklikken alweer op een architectuursite en kwam
pas uren later weer boven water - van Gorkom.

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
wtv.nl schreef:
> [...]
> die fietsen en hun lading, in combinatie met de steile bruggetjes in
> de grachtengordel, ligt trapondersteuning hier erg voor de hand.

Toevallig moest ik vandaag in de grachtengordel zijn (voor de
scherpslijpers net erbuiten, in de Jordaan).
Daar zag ik opvallend veel fietsen van het fabrikaat "bakfiets" en
"fietsfabriek". Die stonden vaak vast aan een lantaarnpaal, maar niet
met een batterijlader.

--
Groet van Theo, tussen droom en daad... Mol.

Rode Pioneer

> [...]
> ml benzine nodig.
> Nog steeds niet veel, inderdaad, maar...

Zie ook het andere mailtje :)

> [...]
> is je auto hopelijk wel opgetrokken, en de capaciteit is ook ruim voldoende

Daar voor wel, maar ook echt niet meer dan dat.

> [...]
> remenergiebuffer, is lange levensduur belangrijker dan capaciteit. Dat leidt
> tot compleet andere overwegingen voor de accuconstructie.

Geoptimaliseerd of niet. 58 kg is echt bizar veel voor de hoeveelheid
energie die er in gaat. Als dat echt zo is ben ik heel benieuwd waarom
dat zo is. Een normale auto accu (12V, 50 Ah) heeft al 2.2 MJ. Dit is al
meer. Een dergelijke accu koop je gewoon bij de Halfords (kan, hoeft
niet) en weegt vol 'slechts' 20 kg (grove schatting). Ik kan me niet
voorstellen dat een optimalisatie voor een auto die zo licht mogelijk
moet blijven 3x zo zwaar gaat worden.

> Integendeel, de cijfers lijken mij alleszins redelijk, als je het doel van
> de accu's in ogenschouw neemt.

Ik blijf er bij dat een van de cijfers echt anders lijkt. Als we een
parameter aanpassen (hogere cappaciteit, lichter enz enz) lijkt het
ineens heel reeel. Mocht het echt zo zijn dat de accu met zo zwaar is
als de motor van die auto. (bron: http://www.insightcentral.net/encyclopedia/enspecs.html
en http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight)

Het lijkt er trouwens op dat de geclaimde 100V niet klopt maar dat het
144V moet zijn.

De 15 jaar claim is trouwens nog niet bewezen. De autos worden pas vanaf
2000 gemaakt dus de oudste zullen een accu van max 9 jaar hebben. Wel
worden er al accus vervangen onder garantie omdat ze al niet goed meer
waren. Hoeveel dit er betreft is -mij- niet bekend. Uitsluitsel over
hoegoed de accu's na 15 jaar nog zijn is er dus nog niet.

Mocht die accu dat echt wegen bij die energie inhoud, dan ben ik heeel
nieuwgierig waarom dat nu zo is.

JML

to Ligfiets
On 4 mrt, 10:49, "Gert Jan Schipper" <gjschip...@solcon.nl> wrote:
> Hoi,
>
> Zie:http://www.refdag.nl/artikel/1395331/Velomobiel+vijftien+keer+zuinige...
>
> vr.groet,
> Gert Jan

Wat ik in dat artikel niet helemaal goed begrijp is dat men het heeft
over het speciaal moeten verkrijgen van een typegoedkeuring of
bromfietslicentie voor de puur elektrisch aangedreven 'VM' die wordt
ontwikkeld. Dit, terwijl ondertussen de elektrisch ondersteunde versie
met 600W elektromotor (die daarmee 'met gemak 45 km/uur halen kan') al
bestaat en geleverd wordt. Die laatste zou toch ook al een
bromfietslicentie nodig moeten hebben, dus wat is daarmee het
verschil? Volgens mij is het in Nederland nog steeds zo dat er geen
bromfietslicentie nodig is voor een fiets met hulpaandrijving _tot_
25km/u (en een aandrijfbron met maximaal 250W effectief vermogen).
Daarboven wél. Er staat me ook iets bij, dat het mogelijk is een
'Duitse route' te bewandelen: in Duitsland kun je makkelijker bij de
keurende instanties een goedkeuring krijgen, welke dan vanwege EU-
bepalingen in de gehele EU geldig zou zijn. Dus, wat is het
keuringsverschil tussen een velomobiel met 600W 'hulpaandrijving tot
45km/uur' en een zelfde voertuig met 'volledige elektrische
aandrijving'? Wordt die laatste versie niet 'gewoon' een elektrische
brommobiel? Wellicht wordt het verschil bedoeld tussen een individuele
licentie en een algemenere typegoedkeuring.

JML

Ful Valstar

to Ligfiets

On 6 mrt, 11:45, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:

>Ik heb gisteravond nog even wat verder gelezen en in de nieuwe Insight blijken Lithium-Ion accu's >te komen, in de oudere modellen zaten NiMh accu's.

Dan las je een foute bron (of het was erg laat of je had er een
biertje naast staan, danwel beiden of zelfs 3n) want in elke
publicatie in elk vakblad staan woorden van de volgende strekking:
(Insight 2009) "Energy for the motor is stored in the usual nickel
metal hydride battery pack." Trouwens ook de nu net gelanceerde 2009
Prius krijgt geen Li-ion. Met spanning wordt er uitgekeken naar de
batterijen van de Prius-plug-in variatie die in 2010 - 2012 komt.

Dhr. Walter Tief (vice president van Honda Nrd Europa) zegt: "De
huidige hybrides hebben een batterij die een hoog vermogen af moet
kunnen geven. Een plug-in hybride heeft een batterij nodig die dat
hoge vermogen koppelt aan een grote energieopslag. Met de technologie
van vandaag zijn zulke batterijen niet beschikbaar. Niet met NiMH,
noch met Li-ion".

Overigens zijn er steeds meer Lithium-XX variaties in ontwikkeling
zoals NCA, LMO, LFP. E.e.a. icm nano-techniek (Altairnano, Li-
titanaat). Met na 15.000 cycli nog 85% van de oorspronkelijke
capaciteit is al mogelijk. VW zegt in samenwerking met Toshiba de
eerste massaproducent van electrische auto's te worden. GM, die
hetzelfde zegt, denkt in zn model Volt Li-ijzerfosfaat te gaan
gebruiken.

Ful

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Ful Valstar schreef:
Ik heb inderdaad iets te voortvarend gelezen. Een van mijn bronnen was deze pagina http://debois.megelink.nl/nieuws.asp waar een artikel over de Honda Insight en de samenwerking tussen Honda en Yuasa onder elkaar stonden. In de nieuwe generaties willen ze dus wel met Li-Ion accus gaan werken maar dat is nu dus nog niet het geval.

"Honda en GS Yuasa richten gezamenlijk een onderneming op voor de productie en verkoop van lithium-ion-accu's. Verder houdt de nieuwe onderneming zich bezig met onderzoek en ontwikkeling van accusystemen voor hybrideauto's."

Ook kwam ik deze regel nog ergens tegen:
"er wordt op de componenten daarvan, dus ook op de accu, maar liefst 8 jaar garantie gegeven (of 160.000 km)"

André Vrielink

Ful Valstar

to Ligfiets

On 10 mrt, 17:25, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:

>Ook kwam ik deze regel nog ergens tegen: "er wordt op de componenten daarvan, dus ook op de accu, >maar liefst 8 jaar garantie gegeven (of 160.000 km)"

Het Duitse (in principe foutloze, und immer correcte) Auto Motor und
Sport zegt(Insight 2009): Garantie: Accu 15 jaar/240.000 km. Hybride
systeem 8 jaar/160.000km. Rest van de auto 3 jaar/100.000 km. 15 jaar
is idd waanzinnig lang. Het zou me niet verbazen als Honda ondertussen
zeker weet dat die accu's geen 15 maar 8-10 jaar meegaan; voor elke
verkochte Insight een X bedrag opzij zet waarmee ze na 8 a 10 jaar de
accu kunnen reviseren (dus voor Honda kostenloos). Want in China staan
over 8 jaar echt wel accu-revisiebedrijven.

AMS geeft ook hybride-systeem uitleg; met fraaie plaatjes en 'niets
verhullende' teksten zoals: "Eines scheint klar: Hybrid-Technik ist
kein Strohfeuer, sondern ein Dauerbrenner. Widerstrebend und nur unter
massivem Konkurrenzdruck - vor allem von Toyota - nehmen dies jetzt
auch die europäischen und amerikanischen Automobilhersteller zur
Kenntnis. Um den Entwicklungsvorsprung von Toyota einzuholen, haben
sich zum Beispiel General Motors, Daimler-Chrysler und BMW
zusammengetan: Das Global Hybrid Development Center in Troy (Michigan,
USA) entwickelt ein so genanntes Two-Mode-Hybrid-System, das noch mehr
Sparpotenzial als die Toyota-Lösung offerieren soll."

http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/hybrid-technik-die-zweiten-sieger-762127.html?item=0

Maar Andre, jullie hebben ook een fraaie hybride ontworpen/helpen
ontwerpen!!! Kzag hem nu net staan in de VogelVrijeFietser. In 2e
instantie kreeg ik pas in de gaten dat hij electrisch was. En ook op
de site zie je niet meteen dat hij electrisch is. Op papier zie je een
bijzonder strakke fiets met meer dan heel fraaie details. Vanaf de
foto's zou je denken met een te abstracte, en voor de show gepolijste,
proto te maken te hebben dat niet kan werken, zo ontzettend strak.
Niet minder strak is de prijs. Kleur wit waren jullie toevallig al mee
bezig voor de huidige wit-hype.

http://www.gocycle.com

Ful

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On 10 mrt 2009, at 22:58, Ful Valstar wrote:

> http://www.gocycle.com

Helaas, voor mij geen fiets. Die site doet niets op mijn Mac...

Maarten

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Op mijn Mac met Safari 3.2.1. doet ie het prima. Mogelijk moet je even
met je muis naar beneden, dan komt het menu tevoorschijn.
Wim - ziet met genoegen dat de Mac niet langer een ondergeschoven
kindje is - Schermer

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Ful Valstar schreef:

---knip---

> [...]
> proto te maken te hebben dat niet kan werken, zo ontzettend strak.
> Niet minder strak is de prijs. Kleur wit waren jullie toevallig al mee

Helpen ontwerpen is het inderdaad. Het daadwerkelijke ontwerp is van
Richard Thorpe. Wij hebben hem aan het idee van Thixomolding geholpen en
hebben een aantal prototypen voor hem gefreesd. Ik fiets nu ruim een
half jaar op een Gocycle uit de eerste productie run en op twee klein
puntjes na (balhoofd en achternaaf moesten al snel opnieuw afgesteld
worden, daarna geen problemen meer) houd hij zich goed.

André, een luie fietser, want ik fiets op een Gocycle..... Vrielink

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer schreef:

PEBKAC (Problem exists between keyboard and chair): ik heb flash standaard
uit staan (werd gek van advertenties), en deze site is alleen maar flash.

Tip voor fabrikanten: het is niet mogelijk om links naar pagina's van een
flash site te versturen, en dat maakt het veel lastiger om een internet
vuurtje te krijgen. Een inernet vuurtje is meestal goed voor de verkoop.

Maarten

191.861.807

to Ligfiets
heehoi,

On 11 mrt, 09:09, "Maarten Sneep" <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:
> PEBKAC (Problem exists between keyboard and chair): ik heb flash standaard
> uit staan (werd gek van advertenties), en deze site is alleen maar flash.

Wat dacht je van PEBAAW (problem exists between Adobe and
Webdesigner)?

grtjs, 191.861.807, die hoopt dat Flash een snelle doch pijnlijke dood
sterft

wtv.nl

to Ligfiets
Het zal niemand verbazen dat accu's c.q. batterijen nog steeds
onderwerp zijn van intensief onderzoek en ontwikkeling. 'n Heel
interessant bericht hierover: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7938001.stm

wtv.nl

Ful Valstar

> [...]
>Ik neem aan dat je niet wil ontkennen dat de eerste generaties van nieuwe technologien nog wel wat >aanloop problemen kunnen hebben.

Aanloop problemen zijn er per definitie altijd mag je wel zeggen maar
het opmerkelijke van de Honda/Toyota-hybrides is dat ze net zo
probleemarm (natuurlijk gaan er ook accu's kapot) functioneren als hun
conventionele auto’s, zie bijvoorbeeld:

http://www.autoweek.nl/video/863/Klokje-rond-Toyota-Prius

http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/30/prius-taxi-in-australie-met-550000-km-op-de-klok.

USA-made hybride taxi's doen het ook uitstekend (zie rapport blz
414):

http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf

WAAR0M HYBRIDE ?

Je kan van ruwe olie niet OF benzine OF diesel maken, maar in een
bepaalde onderlinge min of meer vaste verhouding. In de EU gebruiken
wij veel meer diesel dan benzine, in de USA andersom; dus schepen met
diesel/benzine steken de Oceaan over, elk continent happy. Niemand
heeft er belang bij om deze balans uit evenwicht te brengen en
vermoedelijk is dit de, of een belangrijke, reden geweest voor de
japanners om benzine-hybrides op de markt te zetten. Immers jaren
geleden was al duidelijk dat er behoefte zou komen aan zuinigere/
minder vervuilende auto’s. Een benzinemotor met dieselzuinigheid/CO2
uitstoot, vooral tbv USA! (waar tot voor 2-3 jaar zelfs geen
personenauto-dieselbrandstof verkrijgbaar was) zou ideaal zijn. (USA
is overigens heel belangrijk voor de Japanners, alleen Toyota heeft
daar al 80 fabrieken staan.) En idd diesel en benzine-hybride blijken
beiden ongeveer 25% energie-zuiniger/25% minder CO2 uitstoot dan
benzine-conventioneel. Mooi te zien in deze test:

http://www.auto-motor-und-sport.de/eco/spar-vergleich-toyota-prius-oder-vw-golf-876789.html

Het Toyota systeeem is wat revolutionairder/duurder (staat verder af
van conventioneel) dan dat van Honda maar is nog iets zuiniger :

http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/toyota-prius-sol-gegen-honda-civic-hybrid-watt-kampf-761504.html

Echter een echt lichte benzine auto met een topbenzinemotor (Aygo) is
in de praktijk net zo zuinig als een Prius en kost veel minder energie
om te produceren. NL-roadtests laten dit zien en komen voor zowel Aygo
als Prius op 1:17-18. Als 'je er voor gaat zitten' komen deze beide
auto's op 1:20 km.

>Wat ik je dus van harte aanraad is als dit onderwerp je inderdaad wat doet, om het Spinella rapport >wel zelf te lezen.Succes met lezen en kom dan nog eens terug.Groeten,Kees

Het duurde even Kees maar daar ben ik dus weer. De Spinella's tabellen
(+ de hele rapport tekst) heb ik doorgenomen en concludeer dat
Spinella niet realistisch was en daardoor het rapport geen waarde
heeft.

AANNAMES.

De tabellen hebben geen wetenschappelijke waarde omdat er op cruciale
plekken (hybrides) van aannames is uitgegaan; hybrides zijn te kort op
de markt. Zo zou een gewone Honda Accoord 16,15 jaar (209.000mijl) mee
gaan, de Accoord Hybride slechts 11,8 jaar (117.000mijl). Nog gekker:
gedurende hun leven ondergaan deze auto’s resp. voor 8246 en voor
10446 dollar aan schadereparaties. Na dit soort aannames moet je idd
concluderen dat een hybride meer per mijl kost aan maak-/onderhoud-
energie en aan dollars dan conventioneel.

WAT IS EEN HYBRIDE.

Op blz 9 schrijft Spinella over zn eerste (mediagenieke)rapportage aan
het grote publiek onder de kop: "Hybrids Consume More Energy in
Lifetime Than Chevrolet Tahoe SUV." De toon is gezet. DE hybride
bestaat echter niet, er zijn verschillende systemen.

VRAAG/CONCLUSIE.

Het rapport bevat 458 blz’n. De middelste 454 blz’n dienen om het
rapport gewicht te geven maar dit gewicht blijkt ‘Dust’ te zijn
vanwege absurde aannames. De eerste 2 blz’n geven aan dat de centrale
vraag is "Is the new wave in America big technology ? ". Op blz 296,
Chapter 15 Conclusion, geeft Spinella het antwoord: "To be quite up
front, there is no actual conclusion to this study. It is, hopefully,
only a beginning of a discussion about the social cost of energy." Dus
geen woord meer over 'new wave' of 'big technologie' maar wel 454
blz'n pro-Hummer.

HONDA INSIGHT.

Over deze auto maakt Spinella aardige grapjes. Op de eerste 2 blz'n
steekt hij al de draak met de extra klein afgedrukte Insight. Daarna
454 blz'n Dust. Op de laatste 2 blz'n komt de Insight weer terug: hij
blijkt te zijn verslagen door de all-in energievriendelijker Hummer.

HOE VERDER.

'Hummer en de Hybride/Insight' -myth is ondertussen volledig busted
doordat: (1) de Amerikanen nu zelf ook zijn gaan inzien dat de Hummer
onzinnig is; de Hummer-fabriek gaat dicht (2) Spinella vergat de
belangrijkste techno-slagregel: vereenvoudigen en verbeteren, liefst
een combinatie van die twee. Dus een combinatie van de Hummer
(eenvoudig te produceren) en de Insight (super laag verbruik) had
Spinella's conclusie moeten zijn.

EEN TRAAN EN EEN LACH.

Treurig voor Spinella is dat in zn eigen rapport (blz 416) al staat
dat Honda in 2009 met een nieuwe Insight komt die eenvoudig te
produceren is. Grappig wordt het als je bedenkt de USA-autofabrikanten
het zelfs niet eens waren met Spinella; ze gaan binnen 2 jaar 'new
wave, big technologie' produceren: electro-auto's met range extender
(oa. GM 'Volt').

Ful

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Saturday 21 March 2009 23:25:58 Ful Valstar wrote:
> NL-roadtests laten dit zien en komen voor zowel Aygo
> als Prius op 1:17-18. Als 'je er voor gaat zitten' komen deze beide
> auto's op 1:20 km.

Gek, dat ik deze cijfers met een huur AX 1.0 met carberateur(!) in '93 haalden
toen ik voor het eerst alleen naar europa kwam. Ik reed van Amsteram naar
Parijs. Op de heenweg heb ik de AX met de zware lat alles gegeven en kwam uit
op 6.2l/100km op de terugweg reed ik netjes 120 en kreeg 4.8l/100km.

Gegeven dat zo'n 1.0etje (eigenlijk 954cc) al bij 150 langzaam zijn puf
verloor. Dat hielp natuurlijk om de verbruik bij 6.2l/100km te houden. De AX
heeft natuurlijk wel een lage gewicht in zijn voordeel. Iets wat hedendaags
gewoon te "gevaarlijk" voor de inzittenden geacht worden.

Gele Quest

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Ha, hier kan ik overheen. De auto was van 76, was een fiat 127 en we
reden met zijn tweeen en bagage naar belgie en terug met omgerekend
een gemiddelde van rond de 1 op 18. Dat was ook rond 93, maar dus met
een oudere auto. Inderdaad het onvermogen maakte dat je rustiger reed.
Daarbij was het gewoon onverstandig om harder dan 120 te rijden. :)

Oh ja, het was eigenlijk een mini suv, want de achterbank kon je er
heel simpel uit halen, zodat die plaats kon maken voor onze bagage.

> [...]
> op 6.2l/100km op de terugweg reed ik netjes 120 en kreeg 4.8l/100km.

Ach, uiteindelijk zal het wel weer komen dat onze AX en 127 niet
veilig gevonden worden, want geen arbags, gordels achterin, etc.
Maar wat dit met fietsen te maken heeft? Oh ja, ik rijd een hele oude
velomobiel en die zal vast ook vijftien keer zuiniger zijn dan een
Prius, 100 keer minder doordacht en 10 keer minder comfortabel en
oneindig veel minder goed verkoop succes, terwijl het zijn tijd op
aerodynamisch vlak ver vooruit was tov andere fietsen.
--
Groetjes
Hans

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen schreef:
> Ha, hier kan ik overheen. De auto [tja, auto's ... 8< knip]

> Maar wat dit met fietsen te maken heeft? Oh ja, ik rijd een hele oude
> velomobiel [...] het zijn tijd op aerodynamisch vlak ver vooruit tov andere fietsen.

Ik herinner me een collega van jou (ook een M5-trike), Johan Morsing.
Gewoon een van de fietsen, tot hij er een stroomlijn op fabriekte.
Daarna was hij een van de winnaars.

--
Groet van Theo, en hij reed ook in een kever, Mol.