Hobie Mirage "\waterfietskano"

222 views
Skip to first unread message

Piet

unread,
Jul 27, 2008, 3:29:31 PM7/27/08
to Ligfiets
Afgelopen vrijdag zag ik heel ontspannend iemand voorbij varen in een
Hobie Mirage "waterfietskano", Dit zag er heel comfortabel uit en ik
ben van plan binnenkort eens zo'n kayak te gaan huren en proberen.
Heeft iemand hier ervaringen mee? zie http://www.hobie-kayak.com/

[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img380.imageshack.us/img380/1240/
hobiemiragelm2.jpg[/IMG][/URL]

Harry Lieben

unread,
Jul 27, 2008, 3:51:49 PM7/27/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 27-07-08 heeft Piet<pietan...@zonnet.nl> het volgende geschreven:

>
> Afgelopen vrijdag zag ik heel ontspannend iemand voorbij varen in een
> Hobie Mirage "waterfietskano", Dit zag er heel comfortabel uit en ik
> ben van plan binnenkort eens zo'n kayak te gaan huren en proberen.
> Heeft iemand hier ervaringen mee? zie http://www.hobie-kayak.com/

Iemand heeft zijn ervaringen met deze HPV beschreven in Ligfiets& Ik
zou eens zoeken op de CD van Ligfiets&

H@rry.

Bert H

unread,
Jul 28, 2008, 11:07:52 AM7/28/08
to Ligfiets


On 27 jul, 21:29, Piet <pietandri...@zonnet.nl> wrote:
> Afgelopen vrijdag zag ik heel ontspannend iemand voorbij varen in een
> Hobie Mirage "waterfietskano", Dit zag er heel comfortabel uit en ik
> ben van plan binnenkort eens zo'n kayak te gaan huren en proberen.
> Heeft iemand hier ervaringen mee? ziehttp://www.hobie-kayak.com/
>
> [URL=http://imageshack.us][IMG]http://img380.imageshack.us/img380/1240/
> hobiemiragelm2.jpg[/IMG][/URL]

Velomobiel.nl (Ymte en Allert) hebben deze waterfietskano
uitgeprobeerd en hun verhaal beschreven in nr? jaargang 2006 en ze
waren er redelijk enthousiast over. Allert vindt dat je te hoog op
deze "stabiele surfplank" zit en zou er liever dieper inzitten zoals
in een kano, maar desondanks had hij er bijna een gekocht.
Als hij meer tijd zou hebben zou ie zelf, maar dan iets beter gaan
ontwikkelen / maken.
Er zou eigenlijk wat meer over HPV-boten geschreven en ontwikkelt
moeten worden,vooral tandem HPV-bootje varen lijkt me leuk.

Piet

unread,
Jul 28, 2008, 11:43:06 AM7/28/08
to Ligfiets
Bedankt voor de tips H@arry en Bert! Weet je nog wel nummer van
Ligfiets@ het was in 2006? Ik was toen nog niet geabonneerd. Ik ben
zelf ook erg gecharmeerd van de tandem en sinds kort zijn er ook
opblaasbare uitvoeringen van de Hobie (zowel solo als tandem). Het
nadeel van de tandem is dat je minder bagage mee kan nemen. Het lijkt
me nml. erg leuk om in de Hobie(s) met vriendin en hond op vakantie te
gaan.

Maarten Sneep

unread,
Jul 28, 2008, 12:53:34 PM7/28/08
to ligf...@googlegroups.com

On 28 jul 2008, at 17:43, Piet wrote:

>
> Bedankt voor de tips H@arry en Bert! Weet je nog wel nummer van
> Ligfiets@ het was in 2006? Ik was toen nog niet geabonneerd.

2006 staat op de CD, die je hoogst waarschijnlijk wel ontvangen hebt
(?).
Het staat in het laatste nummer van 2006 (nummer 2006/06, pagina 30 en
31).

> Ik ben
> zelf ook erg gecharmeerd van de tandem en sinds kort zijn er ook
> opblaasbare uitvoeringen van de Hobie (zowel solo als tandem). Het
> nadeel van de tandem is dat je minder bagage mee kan nemen. Het lijkt
> me nml. erg leuk om in de Hobie(s) met vriendin en hond op vakantie te
> gaan.

Hond en opblaasbaar lijkt mij niet helemaal goed samengaan, maar
misschien vergis ik me.

Maarten - alleen de eerste paar nummers van 2007 ontbreken nog in mijn
collectie.

Bert H

unread,
Jul 28, 2008, 2:21:41 PM7/28/08
to Ligfiets
nr.6

Piet

unread,
Jul 28, 2008, 3:05:37 PM7/28/08
to Ligfiets


On 28 jul, 18:53, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:
>> >
> Hond en opblaasbaar lijkt mij niet helemaal goed samengaan, maar  
> misschien vergis ik me.
>
Ik denk dat dit erg meevalt Maarten. Ook de opblaasbare versie schijnt
zeer degelijk te zijn, kijk maar eens op: http://www.hobiecat.com/community/viewtopic.php?t=7654

Piet

Redactie Ligfiets&

unread,
Jul 29, 2008, 2:43:59 AM7/29/08
to Ligfiets


On Jul 28, 5:07 pm, Bert H <bert.h...@hccnet.nl> wrote:

> Er zou eigenlijk wat meer over HPV-boten geschreven en ontwikkelt
> moeten worden,vooral tandem HPV-bootje varen lijkt me leuk.

Ja! Dat vind de redactie Ligfiets& ook.
Artikelen en ideeen voor artikelen zien wij graag tegemoet.

Groeten, Rembrandt

Marco Roepers

unread,
Jul 29, 2008, 3:43:08 AM7/29/08
to ligf...@googlegroups.com
Hallo altegader,

Op 29-07-08 heeft Redactie Ligfiets&<redactiel...@gmail.com> het
volgende geschreven:


>
>
>> Er zou eigenlijk wat meer over HPV-boten geschreven en ontwikkelt
>> moeten worden,vooral tandem HPV-bootje varen lijkt me leuk.
>
> Ja! Dat vind de redactie Ligfiets& ook.
> Artikelen en ideeen voor artikelen zien wij graag tegemoet.

Maar wat is een HPV-boot? Elke met behulp van peddels aangedreven kano
is human powered. Elke roeiboot, van Holland Acht tot pieremegoggel is
ook human powered. Of wat ik deze vakantie heb gedaan, een punter
huren in Giethoorn en die door de grachten bomen, is ook gebruik maken
van menselijke aandrijving.

Of duiden we met HPV-boten specifiek vaartuigen aan die in
ligfietshouding en met behulp van trappers worden aangedreven?

Er is trouwens een club die zich inzet voor natuurlijke aandrijving
van vaartuigen:
De de Stichting Natuurlijk Varen
http://www.natuurlijkvaren.nl
Het verschil met Human Powered Vessels is natuurlijk dat zeilen ook
onder natuurlijk varen valt en dat bij HPV vooral snelheid en
efficientie centraal staan en bij natuurlijk varen ook nostalgie een
motief is. Sommige ligfietsers (ikke niet) zijn wars van elke vorm van
nostalgie, zoals we hebben gezien in deze groep

Overigens meen ik ooit gezien te hebben dat één van de bestuursleden
van de Stichting Natuurlijk Varen dezelfde naam heeft als een
oud-bestuurslid van de NVHPV. Vermoedelijk is dat dezelfde persoon
omdat de idealen van beide clubs verwant aan elkaar zijn
Groeten,

Marco -punteren is een kunst-Roepers

H. Wessels

unread,
Jul 29, 2008, 4:35:59 AM7/29/08
to ligf...@googlegroups.com
Marco Roepers wrote:
> Maar wat is een HPV-boot? Elke met behulp van peddels aangedreven kano
> is human powered. Elke roeiboot, van Holland Acht tot pieremegoggel is
> ook human powered. Of wat ik deze vakantie heb gedaan, een punter
> huren in Giethoorn en die door de grachten bomen, is ook gebruik maken
> van menselijke aandrijving.

Iedere mensaangedreven boot is een HPV boot, netzo als de meeste fietsen
ook HPV's zijn. Ik denk dat de meeste ligfietsers vooral dol zijn op
innovatief gebruikt van de human power.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Hans Huijgen

unread,
Jul 29, 2008, 3:34:53 PM7/29/08
to ligf...@googlegroups.com
Op 29 juli 2008 10:35 heeft H. Wessels <H.We...@picardi.nl> het
volgende geschreven:

>
> Marco Roepers wrote:
>> Maar wat is een HPV-boot? Elke met behulp van peddels aangedreven kano
>> is human powered. Elke roeiboot, van Holland Acht tot pieremegoggel is
>> ook human powered. Of wat ik deze vakantie heb gedaan, een punter
>> huren in Giethoorn en die door de grachten bomen, is ook gebruik maken
>> van menselijke aandrijving.
>
> Iedere mensaangedreven boot is een HPV boot, netzo als de meeste fietsen
> ook HPV's zijn. Ik denk dat de meeste ligfietsers vooral dol zijn op
> innovatief gebruikt van de human power.
Zoals de vleugelvorm van de nieuwste generatie kanopeddels?
link voor plaatje:
http://www.kanoshop.nl/product_info.php?products_id=987&osCsid=92dc51353172c9bcb7fd0dbed0f41320

--
Groetjes
Hans
http://www.fali.nl

Toni Cornelissen

unread,
Jul 30, 2008, 3:03:54 AM7/30/08
to ligf...@googlegroups.com
Bert Hoge schreef:

> Er zou eigenlijk wat meer over HPV-boten geschreven en ontwikkelt
> moeten worden,vooral tandem HPV-bootje varen lijkt me leuk.

Op beide potentiele lokaties voor het WK ligfietsen in 2009 is water
aanwezig. De WeCo zelf zal zich niet actief inzetten voor een HPB
programma, maar als je (of iemand anders) dat wil doen lijkt me dat
een leuke aanvullen. Volgens mij is het geen probleem om in ieder
geval de tandem bootje te demonstreren.

Groetjes Toni


--
Toni Cornelissen
http://matrix.technetium.be

grollie

unread,
Jul 30, 2008, 1:00:37 PM7/30/08
to Ligfiets
Las ik nou ergens Human Powered Wessels? Dat moet wel hard gaan...

We mogen aannemen dat de algemene interesse toch vooral uit gaat naar
voertuigen te gebruiken op een zonnige zondag, naar het werk of voor
een raceje. Ik kies daarvoor eerder een fiets dan een boot. Maar dat
water op een WK-lokatie is wel mooi: bij het roeien is het
gebruikelijk om de stuur (de stuur, niet het stuur) bij een eerste
overwinning de plomp in te jonassen. Vind ik een plus voor zo'n
evenement! Daarbij kan dat best met terugwerkende kracht lijkt me.

Gerold -altijd in voor iets nieuws- Ormel

Piet

unread,
Aug 3, 2008, 11:48:32 AM8/3/08
to Ligfiets
Ik ben gisteren bij Kabootje in Nijeveen geweest (zag allerlei snelle
droogfietsers voorbij flitsen) om een uurtje te gaan waterfietsen in
de Hobie Kayak. Ik heb gevaren met de Mirage Sport en Outback SUV.
Helaas heb in beide types te weinig beenruimte (binnenbeenlengte
98cm), maar dat zou bij andere types beter kunnen zijn. Ondanks dat ik
mijn krachten niet optimaal kon benutten, vond ik de voortstuwing heel
behoorlijk. Het was behoorlijk druk op het water, zodat ik vaak achter
een elektrisch fluiterbootje kwam te "hangen". Ik schat dit op een
kruissnelheid van 6 tot 7 km per uur, wat gemakkelijk was vol te
houden. Voor een geoefende fietser moeten snelheden van 8 tot 10 km
per uur volgens mij goed te doen zijn. Bij de juiste instelling heb je
aardig het gevoel op een ligfiets te zitten, hoewel de "trapas" lager
zit en je niet ronddraait, maar een "wegtrappende" beweging maakt. Je
kunt natuurlijk niet schakelen zoals op een fiets; hierdoor zal de wat
minder getrainde fietser de Hobie misschien toch als zwaar kunnen
ervaren. Ik ben behoorlijk enthousiast over het Hobie mirage systeem.
Wat mij het meest weerhoudt van aankoop is het vervoer, de opslag en
de beperkte mogelijkheid voor het het meenemen van bagage (vooral de
tandem).

Piet

Bert B.

unread,
Aug 7, 2008, 8:33:02 PM8/7/08
to Ligfiets

On 27 jul, 21:29, Piet <pietandri...@zonnet.nl> wrote:

> Afgelopen vrijdag zag ik heel ontspannend iemand voorbij varen in
> een Hobie Mirage "waterfietskano", Dit zag er heel comfortabel uit
> en ik ben van plan binnenkort eens zo'n kayak te gaan huren en
> proberen. Heeft iemand hier ervaringen mee?
> zie http://www.hobie-kayak.com/
>
> http://img380.imageshack.us/img380/1240/hobiemiragelm2.jpg

Hoi Piet,

Nast de Hobie zijn er nog een aantal alternatieven:

-----------------------------------------

1)

http://www.gartsideboats.com/

Verkoopt bouwtekeningen (kant en klaar?) van een 1 zitter met schroef
aandrijving.
" 20 ft (6.1 m) River Cruiser Pedal Boat "Blue Skies" ".

http://www.gartsideboats.com/blueskies.php

http://www.gartsideboats.com/catrow2.php#pedal

" She was built canoe fashion, cedar strip over a temporary mold,
glassed inside and out. "

Hier een idee hoe je een romp volgens bovenstaande methode kan bouwen:

http://www.bootbouwer.nl/koppeling.html?ref=/faqmap/faq_strip.html#/koppeling.html

-----------------------------------------

2)

http://www.swallowboats.com/

Verkoopt een 'face to face' tandem met schroefaandrijving:

http://www.swallowboats.co.uk/content/view/94/104/

-----------------------------------------

3)

In Water Craft # 22: July/August 2000:
"Turtle Magic: sail power, electric power, pedal power"

In Water Craft # 53: September/October 2005:
"a fast and fascinating pedal-powered river skiff created by Nick and
Matt Newland of Swallowboats"
(dat is de boot die bovenstaand bij "2" gelinkt staat)

In Water Craft # 58: July/August 2006:
"Phil Bolger and Susanne Altenberger come up with a pedal-powered
paddle-propelled canal cruiser"

Deze Water Craft back-issues zijn te koop de NL vertegenwoordiger van
Water Craft.

http://www.bootbouwer.nl/koppeling.html?ref=/watercraft-back.html#/koppeling.html

Of in de UK bij Water Craft zelf.

http://www.watercraft.co.uk/backs.htm

-----------------------------------------

4)

Op http://www.bootjesgek.nl/ las ik een tijdje terug dat Sanne Bonema
van http://www.bonnemawatersport.nl/ een trapkano-wedstrijdje wilde
organiseren. Ik kan dat artikel niet terug vinden, maar
geïnteresseerden zouden bij Sanne kunnen informeren. Ik had begrepen
dat er dan Hobie's beschikbaar zijn voor wie niet zoiets heeft maar
wel mee wil doen.

-----------------------------------------

Groeten, Bert B.

Bert B.

unread,
Aug 8, 2008, 8:46:34 AM8/8/08
to Ligfiets

> On 27 jul, 21:29, Piet <pietandri...@zonnet.nl> wrote:
>
> > Afgelopen vrijdag zag ik heel ontspannend iemand voorbij varen in
> > een Hobie Mirage "waterfietskano", Dit zag er heel comfortabel
> > uit en ik ben van plan binnenkort eens zo'n kayak te gaan huren
> > en proberen. Heeft iemand hier ervaringen mee?
> > zie http://www.hobie-kayak.com/
>
> > http://img380.imageshack.us/img380/1240/hobiemiragelm2.jpg

On 8 aug, 02:33, "Bert B." <bertrap...@gmail.com> wrote:

> Hoi Piet,
>
> Naast de Hobie zijn er nog een aantal alternatieven:
>
> -----------------------------------------
>
> 1)
>
> http://www.gartsideboats.com/
>
> Verkoopt bouwtekeningen (kant en klaar?) van een 1 zitter met
> schroefaandrijving.
> " 20 ft (6.1 m) River Cruiser Pedal Boat "Blue Skies" "
>
> http://www.gartsideboats.com/blueskies.php
>
> http://www.gartsideboats.com/catrow2.php#pedal
>
> " She was built canoe fashion, cedar strip over a temporary mold,
> glassed inside and out. "
>
> Hier een idee hoe je een romp volgens bovenstaande methode kan bouwen
>
> http://www.bootbouwer.nl/koppeling.html?ref=/faqmap/faq_strip.html#/koppeling.html
>
> -----------------------------------------
>
> 2)
>
> http://www.swallowboats.com/
>
> Verkoopt een 'face to face' tandem met schroefaandrijving:
>
> http://www.swallowboats.co.uk/content/view/94/104/

P.S.

Ligfietser gespot op de site van Swallow Boats.

" Despite the familiar method of propulsion, cycling fans aren't
always enthused by Winsome, but if we can get them into the boat we
can generally win them over. We were pleased to welcome two experts
well-known in cycling circles to give the boat a critical once over.
They had lots of suggestions and advice, but seemed pretty impressed.
Here they are giving production boat 1 a bit of welly, or in this
case, cleated cycle shoe.

http://www.swallowboats.co.uk/images/stories/swallowboats/winsome/finished%20boat/Cyclists.JPG

In the stern seat is HPV designer Mike Burrows "

Bron: http://www.swallowboats.co.uk/content/view/113/

Groeten,

Bert - trapaandrijving en een zeiltje is nog leukerder - B.

> -----------------------------------------
>
> 3)
>
> In Water Craft # 22: July/August 2000:
> "Turtle Magic: sail power, electric power, pedal power"
>
> In Water Craft # 53: September/October 2005:
> "a fast and fascinating pedal-powered river skiff created by Nick
> and Matt Newland of Swallowboats"
> (dat is de boot die bovenstaand bij "2" gelinkt staat)
>
> In Water Craft # 58: July/August 2006:
> "Phil Bolger and Susanne Altenberger come up with a pedal-powered
> paddle-propelled canal cruiser"
>
> Deze Water Craft back-issues zijn te koop bij de NL vertegenwoordiger

Piet

unread,
Aug 8, 2008, 1:52:04 PM8/8/08
to Ligfiets

> On 8 aug, 02:33, "Bert B." <bertrap...@gmail.com> wrote:
>
> Hoi Piet,
>
> Naast de Hobie zijn er nog een aantal alternatieven:
>
> 2)
>
> >http://www.swallowboats.com/
>
> > Verkoopt een 'face to face' tandem met schroefaandrijving:
>
> >http://www.swallowboats.co.uk/content/view/94/104/
>

Bedankt voor de uitvoerige informatie Bert! De Winsome pedal boat van
swallowboats vind ik erg interessant. Het is een boot, waarmee je als
het goed is ook op kampeervakantie kunt. Ik zal eens informeren of
deze boot ergens in Nederland geprobeerd kan worden. Hopelijk kan de
zitting ver genoeg naar achter voor lange mensen. En natuurlijk wil ik
zelf ervaren hoe hij vaart voordat ik ruim 8000 euro uitgeef.

Bert B.

unread,
Aug 8, 2008, 2:48:35 PM8/8/08
to Ligfiets
> On 8 aug, 02:33, "Bert B." <bertrap...@gmail.com> wrote:

>> Hoi Piet,

>> Naast de Hobie zijn er nog een aantal alternatieven:

>> 2)

>> http://www.swallowboats.com/

>> Verkoopt een 'face to face' tandem met schroefaandrijving:

>> http://www.swallowboats.co.uk/content/view/94/104/

On 8 aug, 19:52, Piet <pietan...@zonnet.nl> wrote:

> Bedankt voor de uitvoerige informatie Bert! De Winsome pedal boat van
> swallowboats vind ik erg interessant. Het is een boot, waarmee je als
> het goed is ook op kampeervakantie kunt. Ik zal eens informeren of
> deze boot ergens in Nederland geprobeerd kan worden. Hopelijk kan de
> zitting ver genoeg naar achter voor lange mensen. En natuurlijk wil
> ik zelf ervaren hoe hij vaart voordat ik ruim 8000 euro uitgeef.

Pond staat erg laag. " £5,500 (€8350) " klopt niet meer.

http://www.google.com/search?q=5500+gbp+in+eur&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGIC

Groeten,

Bert - dat scheelt een slok op een borrel - B.

Bert B.

unread,
Aug 21, 2008, 1:11:28 PM8/21/08
to Ligfiets

On 8 aug, 19:52, Piet wrote:

>> http://www.swallowboats.co.uk/content/view/94/104/

> En natuurlijk wil ik zelf ervaren hoe hij vaart
> voordat ik ruim 8000 euro uitgeef.

"The 2007 price for Winsome is: £5,500 (€8350) inc. VAT"
Zoals reeds gemeld kolpt die koers niet meer en is het een stuk minder
in €.

Maar ook de prijs in £ lijkt nu te zijn verlaagt.

http://www.swallowboats.co.uk/content/view/22/31/

Hier staat "Winsome £4680"

http://www.google.com/search?hl=nl&rls=com.microsoft%3Anl%3AIE-SearchBox&rlz=1I7GGIC&q=4680+gbp+in+eur&lr=

Gr. B.B.

Bert B.

unread,
Aug 21, 2008, 1:13:54 PM8/21/08
to Ligfiets

On Jul 28, 5:07 pm, Bert H wrote:

> Er zou eigenlijk wat meer over HPV-boten geschreven en
> ontwikkelt moeten worden,

http://www.hiswasymposium.com/pdf/2004/Leo%20de%20Vries.pdf

> vooral tandem HPV-bootje varen lijkt me leuk.

Zie de Hobie en Winsome productie tandems uit deze draad en de tandems
(o.a. de Macbath op pag. 4/15) van bovenstaande link.

Gr. B.B.

Bert B.

unread,
Aug 21, 2008, 1:16:11 PM8/21/08
to Ligfiets

On 29 jul, 08:43, Redactie Ligfiets& wrote:

> On Jul 28, 5:07 pm, Bert H wrote:
>
> > Er zou eigenlijk wat meer over HPV-boten geschreven en
> > ontwikkelt moeten worden

> Ja! Dat vind de redactie Ligfiets& ook.
> Artikelen en ideeen voor artikelen zien wij graag tegemoet.

Misschien kan je een verslagje krijgen uit Hamburg of erheen gaan...

"Small Human Powered Boats Championships Hamburg 05.-07. September
2008"

http://www.waterbiking.org/

Gr. B.B.

Jan sr

unread,
Aug 27, 2008, 6:36:28 AM8/27/08
to Ligfiets
Op 27 juli schreef Piet: 'Afgelopen vrijdag zag ik heel ontspannend
iemand voorbij varen in een
Hobie Mirage "waterfietskano", Dit zag er heel comfortabel uit en ik
ben van plan binnenkort eens zo'n kayak te gaan huren en proberen.'


Hoewel het onderwerp 'waterfietskano' inmiddels dus al enige tijd
geleden voor het eerst aan de orde kwam, hierbij toch nog een
(gebruikers)reactie.
De bewuste Hobie kano had ik indertijd al eens op de Hiswa bekeken,
maar door deze discussiegroep werd mijn nieuwsgierigheid weer opnieuw
gewekt. Na enig zoeken op internet werd begin augustus een afspraak
gemaakt voor een proefvaart bij Bateau bootservice in Kerkdriel,
dealer van deze kano's. Door de eigenaars van dit bedrijf, Ton en
Christine van Herwijnen, werden mijn vrouw en ik bijzonder enthousiast
en met kennis van zaken ingewijd in de geheimen van de waterfietskano
en de verschillen tussen de onderscheiden modellen. Vervolgens werd
een proefvaart gemaakt in een 2-persoons kano op de nabijgelegen
recreatieplassen de Zandmeren. Deze proefvaart was wat ons betreft zo
overtuigend dat we na enig afwegen enkele dagen later overgegaan zijn
tot aanschaf van een 1-persoons kano, type Mirage Revolution. Een type
met naar ons gevoel een juiste balans tussen prijs, snelheid,
wendbaarheid en handelbaarheid. In fietstermen dus een hybride. In
deze aankoop zijn wij zeker niet teleurgesteld! De rest van de
vakantie hebben we een flink deel actief met en in deze kano
doorgebracht. Het voortstuwingssysteem met de vinnen werkt prima en is
goed af te stellen op lichaams/beenlengte. De snelheden die met niet
al te veel moeite kunnen worden bereikt zijn behoorlijk, d.w.z. 7-8 km/
uur zijn voor mij, als redelijk getrainde maar wat oudere ligfietser,
zonder meer mogelijk gedurende 1-2 uur. De houding en beweging lijken
enigszins op die op een ligfiets, behalve dan dat de pedalen heen en
weer worden bewogen in plaats van een cirkel beschrijven. Hoe dan ook
is de zit in het bijgeleverde (ruim verstelbare) stoeltje comfortabel.
Voordelen van dit voortstuwingssysteem: de kano gaat niet, zoals een
d.m.v. paddels voortbewogen kano, min of meer zigzaggend over het
water, maar kaarsrecht. De besturing is met behulp van een door de
linkerhand eenvoudig te bedienen stuurknop die onderdeks onzichtbaar
is verbonden met het roer, eveneens strak. (Plotselinge) zijwind heeft
nauwelijks of geen invloed op de koers dankzij de onder het
wateroppervlak uitstekende vinnen. Als extra hebben wij een mast en
een zeiltje gekocht, en ook het zeilen met de kano gaat heel
behoorlijk. Natuurlijk is het geen zeilboot, maar bij ruime wind en
voor de wind is ook zeilend een aardige snelheid te behalen. Aan de
wind dienen de vinnen als zwaard, waardoor ook redelijk hoog aan de
wind kan worden gevaren. Door de wind gaan is bij minder wind (en dus
lagere snelheid) wat lastiger, maar met enkele trappen op de pedalen
is ook dit snel opgelost.
Conclusie: deze Hobie Mirage kano is wat ons betreft op zich een heel
leuke boot om actief op het water te zijn en leuke tochten te maken
zonder veel 'gedoe'. Dit laatste mede omdat het vervoer op een auto
wel heel erg eenvoudig is en omdat het materiaal polyethyleen waarvan
de kano is gemaakt, nagenoeg onverwoestbaar is en de kano ook het hele
jaar door buiten kan liggen. Daarnaast is de kano bij minder goed weer
en ook in de winter een uitstekend alternatief voor de ligfiets om de
beenspieren in conditie te houden.
De kwaliteit van het geheel maakt een zeer goede indruk, ook in de
details is merkbaar dat er over nagedacht is. Het voortstuwingssysteem
zelf is ronduit ingenieus maar vooral ook efficient en effectief.
Het spreekt voor zich dat ik gepoogd heb om Ton (voorheen actief op de
racefiets) en Christina even enthousiast te maken voor de ligfiets als
zij dat ons hebben gedaan voor de kano. De tijd zal leren of dat is
gelukt,maar ik heb goede hoop.

Jan sr

André Vrielink

unread,
Aug 27, 2008, 6:53:06 AM8/27/08
to ligf...@googlegroups.com
Leuk positief stukje heb je geschreven.
Heb je er al eens aan gedacht om hier een stukje van te maken voor in
ons verenigingsblad "Ligfiets&"
zie ook http://ligfietsplaza.nl/ligfietsen/
ik denk als je er nog een paar leuke foto's bij aan kan leveren dat ze
erg blij zijn met je bijdrage.

Groeten André

Jan sr schreef:


> Op 27 juli schreef Piet: 'Afgelopen vrijdag zag ik heel ontspannend
> iemand voorbij varen in een
> Hobie Mirage "waterfietskano", Dit zag er heel comfortabel uit en ik
> ben van plan binnenkort eens zo'n kayak te gaan huren en proberen.'
>
>
> Hoewel het onderwerp 'waterfietskano' inmiddels dus al enige tijd
> geleden voor het eerst aan de orde kwam, hierbij toch nog een
> (gebruikers)reactie.

---knip---

Pinker Perl

unread,
Aug 27, 2008, 8:23:26 AM8/27/08
to ligf...@googlegroups.com
2008/8/27 André Vrielink <and...@planet.nl>:

>
> Leuk positief stukje heb je geschreven.
> Heb je er al eens aan gedacht om hier een stukje van te maken voor in
> ons verenigingsblad "Ligfiets&"
> zie ook http://ligfietsplaza.nl/ligfietsen/
> ik denk als je er nog een paar leuke foto's bij aan kan leveren dat ze
> erg blij zijn met je bijdrage.

Pinker meent zich te herinneren dat deze fietskano al getest is voor Ligfiets&

/Pinker

--
Pinker gebruikt http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html
Pinker adviseert http://tshirts.ligfiets.net

André Vrielink

unread,
Aug 27, 2008, 9:16:00 AM8/27/08
to ligf...@googlegroups.com
Klopt, Ymte Sybrandy heeft er in Ligfiets& #6 2006 ook al eens een
stukje over geschreven.
Maar als ik het me goed herinner was Ymte eigenlijk iets te lang voor de
waterfiets en heeft Ymte er maar een middagje mee gestoeid.
Jan heeft zelf zo'n ding gekocht en heeft er dus over een langere
periode ervaring mee. Bovendien schrijft Jan in zijn stukje ook dat hij
het zeiltje er bij heeft wat toch weer een extra stukje nieuwswaarde
heeft. Tot slot is het niet zo erg als iets een keer terugkomt in
Ligfiets&, zeker niet als het iets betreft waar zelden over geschreven
wordt.

André

Pinker Perl schreef:
> __________ NOD32 3391 (20080827) Informatie __________
>
> Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
> http://www.nod32.nl
>
>
>
>

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages